Spor archeologů brzdí stavbu dalšího úseku D35. Zakázku řeší antimonopolní úřad

D35 Úlibice - Hořice. Foto: ŘSDD35 Úlibice - Hořice. Foto: ŘSD

ŘSD stále plánuje začít stavbu dalších 16 km D35 letos.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kanil83

ja bych potřeboval vysvětlit, proč není archeologicky průzkum doplňkem k terénním úpravám při výstavbě. Situace se má tak, že přijede jedna parta, shrne skývku , za ní dorazí borci s štetečkama a když odejdou, vrátí se stroje a navrátí zeminu na původní místo. O rok později přijede jiná technika a ta tu zeminu opět přesouvá, velmi často na stejná místa, kde už při průzkumu byla.. tedy se 2x platí za stroje a techniku , nemalé peníze. a i těm strojníkům ta práce pro práci nevoní. Proč je to takže dementně?

Ludva

Tady vůbec o žádnou archeologii nejde , tady jde pouze o prachy a o nic jiného.

Zdeněk

Archeol. průzkum aby tvořil pomalu 10% ceny zakázky je naprostá šílenost.

kuna

Jsou v tom zemní práce, to je nejvetší položka

Honza

nejsou v tom zemní práce, ty se soutěží zvlášť

Otakar

Max. skrývka ornice.

Frantisek

Jsem zkusil pomoci GPT a dalsich modelu najit nejake ty impaktovane clanky, ktere jsou zalozeny/maji vztah k tomu vyzkumu a jako neni toho moc … (ale jsou).

Takze jo, neni to uplne jako lov velrym pro vedecke ucely, ale uplne daleko to od toho taky neni.

Sáček

Mno, aspoň se navazující část kolem Úlibic bude stavět současně.

Pavel

Problémem je málo archeologů a malá konkurence.
Když se totiž jako archeologická firma chcete přihlásit do soutěže, musíte mít razítko potvrzující vaši odbornost. A to razítko vydává jediné pracoviště v ČR. A šetří jim.
Takže je tu jen málo firem, které mohou provádět archeologický průzkum.

Petr

Problém je, že tohle je poviností investora. Ten na tom průzkumu nemá sebemenší zájem. Jestli si tam potřebuje banda cvoků s motyčkama vyhrabat pár střepů, tak prosím, ale ať to platí někdo, kdo na tom má zájem.

Jirka

Přesně tak. Ty nálezy stejně nás svět nezmění, nepřinesou nám žádný užitek, žádné pozitiva, nic. Historie v CR je zmapovaná a jestli někde najdou nějaké střepy, tak to nic nezmění..

Pepaan

Celkem nedaleko odsud se diky pruzkumu pod budouci D35 nasla nejstarsi studna v Evrope. Takze nejde jenom o nejake strepy.

Danny

Obávám se, že některým lidem toto nevysvětlíte.

Jirka

Našla se studna. No a co? Jak to ovlivní náš život? Jak nám to pomůže?

FrenkyUL

Kulturní lidi to ovlivní a tatar do toho nemá co povídat.

Jirka

OK, bez urážek. Prosím argumentujte fakty. Jak nález ovlivní náš život?

lokomotiva

Nijak. Ale to takovýmu tatarovi nevysvětlíš.

Jirka

Já čekám na tu argumentaci a fakta, nikoliv na urážky. Zkusíte to?

Kolemjdoucí

Nažrat se, krknout a rozvalit se. To je život!

petrK

jsem moc rád, že mě nevychovával podobný balvan jako jsi ty

honzi

Jako vážně jsi takový ignorant?

Péťa

Buranovi jako vy to nic neřekne. Další diskuze je zbytečná.

Jirka

Pokud nemáte fakta, přijdou urážky. Prosím tedy znovu o argumentaci, jak nám nález studny prospěje? Co se pro nás změní?

Dusmor

Nezmění se nic, jen to jako daňový poplatník musíš zaplatit.

Krusty55

Ma diky ni prilehla obec levnejsi vodne? Zajistila stabilnejsi zdroj vody? Ne? Tak co s ni, k cemu je ten objev dobry? Ano, spravne, k nicemu, stejne jako cely archeopruzkum.

Pavel

Kobliha?

lokomotiva

No to je bomba! A už tam stojí fronty lidí, aby se mohli napít pravěké vody!

Swariner

To je smělá hypotéza. Akorát je to blbost no…

Jan

A někteří jsou jen placení provokatéři, kteří v každé diskusi podněcují hádky.

Jan Šlezingr

Ta dálnice tam bude další desítky a stovky let, kdy se pod ní už nikdo nepodívá a i kdyby se podíval, bude to stavbou zničené. Zdržení půl roku je taková malinká daň.
Zrovna v těchto místech se dají očekávat archeologické žně, žádných pár střepů.

Greta

D35 je investice státu placená ze SFDI, zájem na řádném provedení archeologického průzkumu má stát, proto tak zákonodárce stanovil. Rozčilujete se tedy zcela zbytečně, průzkum platí stát, který na něm má zájem.

Krusty55

Jaky?

Dusmor

Stát nic neplatí, jen násilím přinutí daňové poplatníky, aby mu to zaplatili.

vlachjan

On na tom naopak má investor zásadní zájem, protože díky záchranému archeologickému průzkumu můžou vlastní stavební práce na přípravě zemního tělesa začít výrazně dříve, než pokud bychom archeology pustili na místo až po předání stavby zhotoviteli. ŘSD tento trik odkoukalo od Penty, která jej s úspěchem použila na Masaryčce. Určitým bonusem pak jsou pak případné nálezy, které se v daném území někdy podaří najít.

FrenkyUL

Ať to dál platí investor, snad to nebudou v případě soukromníka platit poplatníci. Máš na stavbu, dodržuj zákon a plať.

František

Problémem je památkový zákon z roku 1987, sice novelizovaný, ale zcela neodpovídající potřebám součané doby. A za tvorbu nového památkového zákona se body v politice nedávají.

BND 30

A nemůže být archeologický vyzkum a nálezy brány jako svého druhu daň za liniovou stavbu a její negativa ?

David

Nějakou revizi by si to zasloužilo. Procenta z rozpočtu stavby už taky nejdou na umělecká díla…

Jo, stáhne to ornici, da pryč vegetaci… ale to zpoždění a peníze tomu přínosu neodpovídají.

František

Žádné zpoždění archeologické výzkumy na takovýchto stavbách nepůsobí, protože jsou součástí plánu. Pokud takto někdo mluví, tak je to většinou nekompetentní stavař zoufale hledající výmluvu. A média mu to zhltnou i s navijákem.

kuna

Firem a institucí je víc než dost co mají oprávnění na archeologický výzkum, tomu odpovídají i platy v oboru a nízká atrativita i pro absolventy archeologie. Problém, je že Labrys má spor s Archeologickým ústavem v Praze AV ČR v. v. i. pro neplnění zákoných povinností a to dodávání nálezových zpráv a předávání nálezů. Jejich hlavní kauza je výzkum na zámku v Litomyšli (https://svitavsky.denik.cz/zpravy_region/litomysl-zamecke-navrsi-archeologicky-vyzkum-nalezy-labrys300320-sy.html) a řada dalších kauz. proto jim ARUP chtěl odebrat licenci, ale u soudu uspěl Labrys. V oboru má velmi špatnou reputaci. Samson je firma bývalého náměstka ŘSD, který si z příprav silničních staveb udělal výnosný byznys… Číst vice »