Spolek odmítá aktuálně navrhovanou variantu dostavby obchvatu Mělníka
Vedení města preferuje aktuální plán ŘSD, souhlas s 3. a 4. stavbou obchvatu vyslovilo už v dubnu.
Spolek nazvaný Průtah vs. životní prostředí odmítá navrhovanou variantu třetí a čtvrté etapy obchvatu Mělníka. Obává se zásahu do vlastnických práv, zhoršení životního prostředí a vysoké nákladnosti návrhů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude obchvat stavět, zpracovává technickou studii.
Současné vedení Mělníka v dubnu potvrdilo na setkání se zástupci ministerstva dopravy, ŘSD a Správou železnic souhlas s navrhovanou třetí a čtvrtou etapou, která je také zakreslená v územním plánu. Spolek ale žádá alternativní vedení obchvatu, které by sloučilo železniční a silniční koridor do jedné trasy, což by podle něj snížilo dopady dopravy na obyvatele. Na čtvrteční tiskové konferenci to za spolek řekl Michal Štainz.
Zahájení stavby třetí a čtvrté etapy obchvatu ŘSD předpokládá podle informačního letáku v roce 2030 a uvedení do provozu o dva roky později.
Spolkem navrhovaná trasa obchvatu by vedla podél železniční trati Nádražní ulicí, tedy mimo aktuálně navrženou lokalitu Blata. Zástupci spolku, v němž jsou i někteří představitelé opozice, se také sešli se zástupci vedení města, to ale preferuje aktuální plán ŘSD. „Jednoznačným cílem města Mělníka je mít dobudovaný obchvat v co nejkratším časovém úseku,“ řekl už dříve ČTK současný mělnický radní pro dopravu Jindřich Špergl (za TOP 09).
Spolek si nechal zpracovat studii pro alternativní řešení, prezentoval ji ŘSD i zastupitelům, k dalším jednáním ale zatím nedošlo. V lokalitě Blata by se v důsledku stavby obchvatu muselo zbourat několik rodinných domů a tato část Mělníka by byla obchvatem oddělená od zbytku města. „V lokalitě žije kolem 2000 obyvatel,“ doplnil Štainz. Podle něj by alternativní trasa vedla nezastavěnou oblastí města a byla by výrazně levnější.
Zastupitelstvo města přijalo usnesení o možnosti alternativní varianty v roce 2011 a z podkladů pro územní plánování měla být třetí a čtvrtá etapa vyjmuta. Podle zástupců spolku to ale úředníci nekontrolovali a v územním plánu zůstaly původní záměry.
Vznikající technická studie ŘSD upřesní rozsah a umístění stavby, předchází zpracování posudku vlivu na životní prostředí (EIA). Koncept technické studie by měl být podle Jiřího Veselého z ŘSD předložen na přelomu letošního a příštího roku. Od září také začal oficiální biologický průzkum sledující výskyt rostlin a živočichů, který by měl být ukončen v září 2024. Funguje také spolupráce se Správou železnic, která v Mělníku chystá modernizaci trati. „Projektanti obou staveb jsou na sebe napojeni a průběžně si vyměňují podklady a stavby koordinují,“ doplnil Veselý.
První etapa mělnického obchvatu vznikla v roce 2016, druhá je v provozu od září 2022. Třetí a čtvrtá stavba mělnického obchvatu bude dlouhá téměř 2,5 kilometru, budou ji tvořit silnice I/9 a I/16. Předběžný odhad ceny přesahuje jednu miliardu korun bez DPH.