Společnost Swietelsky dokončila obchvat Lukavce na Pelhřimovsku. Usnadní cestu k D1 a zklidní dopravu v obci
Nová komunikace, která se připravovala patnáct let, je součástí modernizace silnice II/128 od Pacova přes Salačovu Lhotu a Lukavec až k hranicím se Středočeským krajem.
Obchvat Lukavce na Pelhřimovsku na silnici II/128 je hotový. Stavbu 2,5kilometrového úseku se třemi mosty, zahájenou loni 11. března, v pondělí slavnostně zakončili představitelé Kraje Vysočina, městysu Lukavec, OÚ IROP pro Kraj Vysočina a společnosti SWIETELSKY stavební. Investice za 312 milionů korun včetně DPH zklidní dopravu v obci a řidičům usnadní cestu na hranici se Středočeským krajem a k dálnici D1. Po nové silnici se jezdí od úterý 30. srpna, kdy byla během dne puštěna do provozu.
„Rozhodující část stavebních prací proběhla vloni, kdy jsme z větší části dokončili zemní práce spolu s třemi mosty a vodohospodářskými objekty. Odtěžil se i hluboký skalnatý zářez a zprůjezdnily uzlové křižovatky, aby byl možný plynulý provoz přes zimní období,“ řekl Petr Kříž, stavbyvedoucí závodu Dopravní stavby Východ, oblast Vysočina, SWIETELSKY stavební, která projekt realizovala. V letošní stavební sezóně probíhaly práce na konstrukčních a asfaltových vrstvách včetně kompletního dokončování.
„Díky dobré organizaci prací i spolupráci se všemi subjekty se stavba předala v požadované kvalitě a termínu. Vzhledem ke složité dopravní situaci v Lukavci a obslužnosti firmy DDL jsme zprovoznili zásadní část úseku s dvouměsíčním předstihem. Zbývající část pak ve stanoveném termínu,“ dodal Kříž.
Stavební práce budou probíhat ještě na rekultivaci původních úseků silnice, na objektech napojení obchvatu v jižní části a sadových úpravách.
Nová komunikace, která se připravovala patnáct let, je součástí modernizace silnice II/128 od Pacova přes Salačovu Lhotu a Lukavec až k hranicím se Středočeským krajem. Jde o důležitý silniční tah v nejzápadnější části Kraje Vysočina, který silnici napojuje na dálnici D1. Z městyse vyvede zejména rostoucí nákladní dopravu. V jeho ulicích bude provoz bezpečnější a plynulejší, zlepší se i ovzduší. Místním se tak výrazně uleví.
„Průjezd přes obec byl problematický, místy zúžená komunikace nebyla na těžkou kamionovou dopravu do zdejšího dřevozpracujícího podniku stavěná. Nemluvě o bezpečnosti chodců a ostatních účastníků provozu,“ říká lukavecký starosta František Pinkas. Uleví se i majitelům okolních domů, jimž silnice vede pod okny, trpí hlukem a náročnou údržbou.
„Nebyla to ale jednoduchá stavba. Už před jejím zahájením jsme se museli vypořádat s nevhodně navrženou úpravou založení násypů a také s přeložkou vodovodních řadů původně navržené do skalního čtyř až pětimetrového zářezu. Ale takových věcí bylo víc. A to včetně záchranného archeologického výzkumu po zahájení stavby. Ten sice v její části odhalil dehtářský výrobní areál ze 13. století, ale pro nás znamenal výrazné zdržení,“ vrací se k uplynulým měsícům Lukáš Hujer, stavbyvedoucí závodu Dopravní stavby Východ, SWIETELSKY stavební.
Součástí obchvatu jsou vedle tří mostů také tři úrovňové křižovatky. Dva mosty jsou železobetonové, zbylý přesýpaný. Nejdelší z nich je dlouhý 58 metrů. U mostu přes Lukavecký potok vznikla také nová silniční meteorologická stanice. Součástí stavby byly také přeložky elektro, vodovodu a kanalizace a odtěžení 450 metrů skalního zářezu i s pomocí trhaviny.
Pro region a městys má obchvat velký význam. Po obchvatu Salačové Lhoty jde o druhý dokončený úsek rekonstrukce silnice II/128 od Pacova po hranice se Středočeským krajem.
Dvou a půlkilometrový obchvat nedaleké Salačovy Lhoty společnost SWIETELSKY stavební stavěla šestnáct měsíců a otevřen byl v červnu 2021. Investora, Kraj Vysočina, vyšel na zhruba 90 milionů korun.