Letectví

Spojení Boeingu a Embraeru se nekoná, americký výrobce letadel odstoupil od společného podniku

Embraer E195-E2 v barvách Binter Canarias. Foto: Embraer
Embraer E195-E2 v barvách Binter Canarias. Foto: Embraer

Jedna z největších fúzí v historii leteckého průmyslu se neuskuteční. Americký výrobce letecké techniky Boeing dnes oznámil, že odstupuje od vyjednávané dohody na převzetí většiny v divizi na výrobu civilních letadel Embraeru. Transakce měla posílit pozici Boeingu v soupeření s Airbusem, který vstoupil do segmentu menších letadel akvizicí výrobního programu letounů CSeries (nyní Airbus A220) od Bombardieru.

Odstoupení od dohody oznámil Boeing v tiskové zprávě. Jednání o společném podniku s brazilskou firmou přitom začala už před dvěma lety, Boeing měl za podíl ve výši 80 % zaplatit 4,2 miliardy dolarů. Celá transakce ale nakonec skončí nejspíše u soudu: podle Embraeru odstoupil Boeing od dohody neoprávněně.

V posledních měsících jsme intenzivně, ale nakonec neúspěšně vedli jednání o podobě budoucí spolupráce a společného podniku. Je to pro nás velké zklamání, ale dostali jsme se do stavu, kdy už není za předem dohodnutých podmínek dál pokračovat,“ uvedl Marc Allen, který měl akvizici v Boeingu na starosti. Fúze dvou výrobců získala souhlas klíčových úřadů s výjimkou Evropské komise. Ta se obávala, že na trhu letadel o velikosti 70-150 míst vznikne duopol Airbusu a Boeingu.

Za odstoupením mohou být i ekonomické problémy Boeingu, který se potýká nejen s krizí kolem letadel 737 MAX, ale i slábnoucí poptávkou kvůli pandemii koronaviru. Podle Embraeru měl přes čtyři miliardy dolarů zaplatit do 24. dubna, což se nestalo. Embraeru mělo ve společném podniku zůstat 20 %.

Embraer v prohlášení uvedl, že překonal už těžší momenty ve své historii a je připraven dál prodávat a vyrábět osobní letadla bez spolupráce s Boeingem.

 

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nicky

Měl by to koupit Airbus, vypálil by Boeingu rybník…

Martin K.

Pěkný by to bylo jen právě z důvodu naštvání Boeingu. Jinak proč mít ve výrobním programu dvě podobná letadla, antimonopolní úřady to nepovolí a Airbus si taky teď drží hotovost (protože virus a loňská pokuta). Rusové to nekoupí, ekonomicky na to nemají. Spíše do toho půjdou soudruzi z říše středu, protože technologie a pak můžou trochu zatápět Boeingu a Airbusu, byť menším strojem než by obecně vyhovoval.

MPE

No to je blbá zpráva hlavně pro Embraer. V segmentu malých dopravních letadel je Airbus s A220 momentálně totálně válcuje, v bizjetech jsou víceméně jen „jedním z mnoha“, a že by KC390 byla zas taková pecka, aby to sám o sobě utáhl, to nevím nevím…

MildaIV

Tak ono E2 taky není zrovna bestseller.

MPE

C-series na to taky blahé paměti taky úplně nevypadal. Je fakt, že technicky je asi vyspělejší, ale spojení s Airbusem jeho prodejnímu úspěchu významně napomohlo, o tom nemůže být sporu.

Martin V.

Ale vývoj a náběh výroby E2 šel Embraeru hladce a bez zdržení – na rozdíl od většiny konkurentů. Myslím, že Brazilci jsou schopni pokračovat sami. Teď to nebude lehké pro nikoho, ale nakonec se můžou z krize otřepat rychleji než Boeing.

Nicky

Chytré rozhodnutí – cash se teď bude hodit a koupit může i později a ještě se slevou….

Vyhlídka na věčnost

To je jedině dobře. Kam Amík šlápne tam sto let nic nežije…viz Vodochody.

Anonymas

A kam přijde komunista, tam je ráj na věky, co soudruhu? 😀

Lubosch

Blbec na první pohled.

Xaver

Á další anti ami blb. Takže pro vaše info zde výběr amerických firem, které v ČR úspěšně podnikají a vyrábí : HONEYWELL – Společnost má závody v Olomouci a Brně. Tam zaměstnává také vývojáře, další vývojové centrum se otevřelo už v roce 1993 v Praze. Dodává komponenty pro letectví, automobilový průmysl, automatizaci a řízení pro domácnosti i průmysl. ROCKWELL AUTOMATION – Firma zabývající se průmyslovou automatizací v pražských Holešovicích usídlila své výzkumné středisko. Vyvíjí jak zařízení, tak i software. THERMO FISCHER SCIENTIFIC – Výrobce elektronových mikroskopů v Brně, kde už má více než tisícovku zaměstnanců. GE Aviation Czech vyrábí tubrovrtulové motory.… Číst vice »

Lukas

To zas len nieco vypoveda o boeingu. Ta firma je v slepej ulicke a v boeingu budu radi ak tuto krizu preziju pred ktorou uz krivali. Reputacia im pada a peniaze sa im tiez minaju.
Na druhu stranu je nemozne aby z ekonomicko-strategickeho hladiska tato firma skrachovala a ak prijmu financie od Trumpety, co potom na to Airbus?!

Byt podobna situacia v Europe a Airbus by premyslal, ze prijme financnu pomoc od eu, uz by ten hrdzavy pes skakal 2 metre do vysky.

Lukáš F.

Dostane-li Boeing podporu od státu, na místě Airbusu bych asi lobboval u EU, ať na dovoz jejich letadel uvalí vysoké clo, z důvodu nedovolené veřejné podpory. Jako když Boeing usiloval o vysoké clo na letadla C-series od Bombardieru a ten pod tlakem celý program prodal Airbusu. Ke sloučení Boeingu s Embraerem pořád ještě může dojít, ale nakonec to může být Embraer, který odkoupí zdecimovanou civilní divizi Boeingu.

Y.K.

Na druhou stranu to vypadá jako logické a pragmatické rozhodnutí, firmu teď finančně neždímat růstem a vypláznutím 4 miliard $. Sice by se jim to do portfolia hodilo, ale také potřebují prachy na záchranu Maxe a odškodnění, snad i vývoj nástupců jeho hlavních modelů.