Už nejen po silnici. Ve Spojených arabských emirátech příští rok propojí 11 měst a regionů vlaky

Železnice ve Spojených arabských emirátech. Zdroj: Etihad RailŽeleznice ve Spojených arabských emirátech. Zdroj: Etihad Rail

Vlaky pojedou rychlostí 200 km/h, zpočátku budou cestujícím k dispozici stanice ve čtyřech městech.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vlachjan

Přijde mi dost sympatické, že i v bombasticky bohaté zemi, jako jsou SAE přistupují k železnici relativně střílivě, využívají stávajcí infrastrukturu, kterou vylpší tam, kde to dává smysl. Dovedu si představit, že to bude mít docela slušnou návratnost a dá jim to know-how které v budoucnu upotřebí při výstavbě a údržbě dedikovaných vysokorychlostních tratí. Škdoa, že takto chytře nedokázali přistoupit i k architektuře a územnímu plánování.

Josef

Skvělý projekt.

Milan

Znáte prosím termín, kdy bude možné jet vlakem mezi Abú Dhabi a Dubaji?

lokotomy

140km hromadnou dopravou po silnici ve spicce „az“ 1,5 hodiny? To tam mimo spicku autobusy jezdi 200km/h, ze to zvladaji vyrazne rychleji? 😮

Nemel

Nevím, jak v SA, ale když jsem byl v Libanonu, tak jak tam všichni jeli na pohodu namísto evropského závodění, tak když už se vytvořila kolona, tak se celou dobu plynule pohybovala a autobus, kterým jsem jel, mě z Bejrútu do Batrounu dovezl na minutu přesně. Zpátky jsem jel místním minibusem, co vymetal předměstí Bejrútu a fungoval i jako „service“ (to je jedna z jejich forem MHD, takové sdílené taxíky či minibusy). To jsem si tak příjemně klimbnul, že když na nějaké křižovatce řidič na někoho hvízdnul, bylo to jak znovuzrození šokem 😀 Linka Bejrút – Saida také vždy v… Číst vice »

panda

To nemaji elektrifikované? jakože, nafty mají víc než dost, ale i tak…

Petr Šimral

S jejich parametry tratí (rovina, 32 tun na nápravu) mají tak šíleně nízké trakční náklady, že nemá smysl to hnát přes elektřinu…

Marek

Tak jde spíš o celkovou „image“ toho projektu, což je pro ně výrazně důležitější faktor, než si možná připouštíme. Jakože se zcela dobrovolně a za mě nelogicky připravili o takový ten „wow, to jsme zas všem vytřeli zrak“ efekt a navíc do budoucna se bude těžké nějak chlubit dieselovými rychlovlaky a propagovat to a používat to k nějakému greenwashingu, jak je to zelený ráj. Ale myslím si, že jim to brzy dojde a elektrifikují to.

tarten

Předpokládám, že pro rychlost 350 km/h jim ani nic jiného nezbyde a nebude to ani greenwashing.

tarten

Těch vlaků ale má být hodně. Nebylo by přece výhodnější elektrifikovat a naftu spalovat v elektrárně s větší účinností?

lokotomy

Elektrarna ma sice vyssi ucinnost, ale bezi s plus minus konstantnim vykonem, takze muze generovat nemale prebytky, kdezto vlak si spali, co zrovna potrebuje.
Nebylo by v te pousti lepsi napajet to FV a fosilni elektrinu pribirat jen v noci?

Petr Šimral

Spalování nafty v lokomotivách jejich parametrů je účinnější než spalování nafty v elektrárnách s následným rozvodem elektřiny sítěmi k místům spotřeby.

František

Jako stavet menirny kdo vi kde asi neni ideal … ale porad mi prijde, ze ta elektricka trakce je spise kvuli vykonu nez nejaky ekologii/ekonomii. U nafty budou mit omezeni nejaky 3MW na masinu?

Vojtech

Ropy mají dost, mají problémy s rafinerií, kdo ji postaví a kde, takže ropu levně vyvezou a draze koupí benzín. Loni už tam stál benzín skoro 25 Kč a to bez daní… protože nemají rafinerie.

Vojtech

Pro ně jsou levnější elektromobily. Surovou naftu jde pálit v elektrárně, a dobíjet. Konverze ropy na naftu v jiném státě, to je to drahé a taky je to bezpečnostní riziko. Ale podobný problém mít i Írán.

Apex

V Íránu jsou ceny v srpnu 2025 následující: benzin: 15,000 IRR za litr, což odpovídá přibližně 6 Kč, nafta pak je za 3,000 IRR za litr, asi 0.15 Kč. Jasně, nelze jen otrocky přepočítat, ale i tak jsou jejich ceny i pro místní velmi akceptovatelné.

Šťur

Tam zase máte ceny natvrdo státem zastropované, což se projevuje tím, že palivo je nedostatkové zboží. Před válkou s Izraelem to nebyl extrém, jen jste těch pump musel objet víc, než jste někde natankoval, teď to asi bude horší.

Apex

Nevím, kde jste přišel na to, že benzín stal v UAE 25 Kč… To by bylo 4.40 AED. Tuto cenu jsem tam nikdy neviděl. Schválně jsem si dohledal účty z loňského roku a v srpnu 2024 byly ceny pohonných hmot v Dubaji (a Spojených arabských emirátech) následující: Super 98: AED 3.05.
Special 95: AED 2.93.
Diesel: AED 2.95. Pro zajímavost, letos v srpnu: Super 98 stojí 2,69 AED za litr, Special 95 stojí 2,57 AED za litr a nafta stojí 2,78 AED za litr. Tyto ceny jsou jednotné v celé zemi.

lokotomy

Kdo by dnes stavel rafinerii? To je investice na desitky let, pritom ropa jako masovy energeticky zdroj je mrtva. To jen my v Evrope a severni Americe, drogove zavisli na spalovacich autech, si nalhavame opak. A pro nas stavajici rafinerske kapacity staci. Tam, kde si zavislost jeste nestihli vypestovat, dnes maji levnejsi a geopoliticky mene rizikove alternativy.

lokotomy

Treba to maji elektrifikovane bocni kolejnici 😉
Ale pokud ne, 200km/h v nezavisle trakci? To neni uplne obvykle.

Jiří Urban

Řekl bych, že ze stejných důvodů proč není elektrifikované USA a Kanada. Na velké vzdálenosti bez okolní infrastruktury je elektrifikace příšerně drahá a jen pro vlaky neefektivní.

lokotomy

Ale v USA a Kanade mate prave ty obrovske vzdalenosti neobydlenou krajinou, s nizkou frekvenci spoju, prevazne nakladnich. V SAE jde o kratke vzdalenosti mezi velkymi mesty. Pokud tam dosud jezdily jen naklady, tak elektrifikace asi opravdu smysl nedavala. Pokud to s osobni dopravou mysli vazne, je vicemene nezbytna.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Když země vyvážející ropu chce být uhlíkově neutrální…

Mgr.pavel

A používá k té dekarbonizace vlaky na diesel.

Jako pořád lepší vlak než auta, a perspektivně chtějí elektrickou trakci, ale ne teď.

Ondřej

Co je špatného na naftě? Pořád lepší než vodik nebo baterie

lokotomy

Lepsi z hlediska uhlikove stopy? 😮

lokotomy

Tak SAE se aspon uz davno snazi prijmy z ropy investovat do diverzifikace ekonomiky. A jo, uhlikove neutralni jednou bude… ropa jednou dojde.

MaT

… tak to znamená, že by stejné množství ropy měli zase dovážet? 🙂

czhunter

Taková země se jmenuje Norsko – žije z ropy a ostatní mistruje jak mají být ekologičtí:-)

Tonda Sehnal

Hezké marketingové sdělení ale na odborném webu bych čekal více informací… Dodavatel vozidel, bližší parametry infrastruktury a mnoho dalšího by se v odborné debatě jistě neztratilo. 😉

Tonda Sehnal

Jop, dík. 👍