Splavnění Odry do Ostravy a nový jez na Labi. Ptejte se šéfa vodních cest Lubomíra Fojtů

Nakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČR

Jaké jsou možnosti lodní logistky v hlavním městě, kde se o zásobování centra loděmi a plovoucích skladech dlouhá léta jen mluví. 

Tento týden při natáčení dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz zamíříme na české vodní cesty. Hostem u mikrofonu Ondřeje Kubaly bude ředitel Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů. Své otázky mu můžete psát zde v diskusi do úterního večera. Rozhovor ve formě podcastu přineseme v pátek 16. srpna.

České vodní cesty byly historicky budovány především pro nákladní dopravu, která se ale stále potýká s nestabilní vodní hladinou u hranic s Německem. Jak to aktuálně vypadá s plány na stavbu jezu u Děčína, probereme v právě připravovaném podcastu.

Věnovat se budeme i chystanému splavnění Odry do Ostravy, Labe do Pardubic, Baťova kanálu do Kroměříže nebo prodloužení vltavské vodní cesty až do centra Českých Budějovic.

Baťova kanálu a horní Vltavy se už nicméně netýká nákladní plavba, nýbrž plavba rekreační, která v posledních letech na českých řekách zažívá nebývalý rozvoj. Vychází ŘVC této poptávce vstříc? A jaké další investice chystá pro rekreační plavbu? Nejsou to zbytečně utopené peníze?

Ředitelství vodních cest je také provozovatelem unikátního zadokolesového remorkéru Beskydy. Loď z roku 1956 je jedinou svého druhu a poskytuje při nedostatečných plavebních hloubkách přípřeže plavidlům plujícím na Labi v úseku mezi Hřenskem a Střekovem v Ústí nad Labem. Jaká je budoucnost této technické památky?

Letos ŘVC podepsalo smlouvu na dodávku tří servisních plavidel pro Vltavu s nizozemskou firmou Zeeland Maritime Services. Celková hodnota kontraktu je lehce přes 200 milionů korun. Závaznou objednávku dostali Nizozemci zatím na první loď. Na co ŘVC tankery potřebuje a jestli využije opci i na další dva, se budeme ptát.

Jak silný je provoz na českých vodních cestách? Kolik stát investuje do jejich vylepšení? Jak to vypadá s vodními výtahy na největších vltavských přehradách? Kam plují nejčastěji nákladní lodě a co u nás vozí? A jaké jsou možnosti lodní citylogistky v hlavním městě, kde se o zásobování centra loděmi a plovoucích skladech dlouhá léta jen mluví.

To všem probereme s Lubomírem Fojtů při natáčení podcastu už tuto středu. Budeme rádi, když přidáte své otázky i vy zde v diskusi.

Tagy Lubomír Fojtů rekreační plavba ŘVC vodní cesty
2 komentáře