Náhodnému přepnutí brání aretace. Za letu se spínačů motorů piloti nedotýkají, říká expert

První snímky havarovaného boeingu Air India v indickém Ahmedabadu. Zdroj: Breaking Aviation NewsPrvní snímky havarovaného boeingu Air India v indickém Ahmedabadu. Zdroj: Breaking Aviation News

Manipulace s přepínači paliva je u Dreamlinerů fyzicky zajištěná, vysvětluje pilot.

Po tragické nehodě letadla Air India, která si minulý měsíc v západní Indii vyžádala 260 obětí, zveřejnil indický úřad pro vyšetřování leteckých nehod předběžnou zprávu. Ta uvádí, že se krátce po vzletu téměř současně přepnuly přepínače přívodu paliva do motorů z polohy RUN do polohy CUT OFF, takže motory přišly o palivo. V odborných kruzích panuje shoda, že k takové manipulaci nemůže dojít omylem.

„Tyto spínače jsou mechanicky zajištěné. Aby bylo možné je přepnout, je třeba je nejdřív poměrně silně vytáhnout v ose páčky. Tím se uvolní aretace a teprve potom lze změnit jejich polohu,“ vysvětluje pilot a letecký pedagog Jiří Hořínka.

Každý motor má vlastní spínač, který je umístěn na středovém panelu mezi piloty. V případě Boeingu 787 jde o přepínače se zmíněnými polohami RUN a CUT OFF. Přepnutí do vypnuté polohy za letu není běžné a slouží především pro mimořádné situace, například při požáru motoru nebo při jeho vážném poškození.

Náhodné vypnutí za letu je v podstatě nemožné

„V provozu se s těmito spínači manipuluje výhradně na zemi, typicky při vypínání motoru u terminálu nebo při startu motoru před letem,“ doplňuje Hořínka. Z výše uvedeného podle něj vyplývá, že samovolné, náhodné nebo nechtěné přepnutí je v podstatě nemožné.

Pokud pilot přepínač přepne do polohy CUT OFF, vyšle tím pokyn systému řízení motoru FADEC. Ten následně provede řadu úkonů v určitém pořadí a podle daných podmínek, jako například uzavře nízkotlaké i vysokotlaké přívody paliva, uzavře odběry vzduchu z motoru do přetlakování a klimatizace, vypne napájení zapalovacích svíček, později vypne hydraulické pumpy a motorem poháněné elektrické generátory a podobně. Tím se motor zastaví.

„Spuštění motoru zpět do provozu trvá i více než minutu, záleží na podmínkách a typu motoru,“ uvádí Hořínka.

Délka přepnutí odpovídá délce ruční manipulace

Předběžná zpráva dále konstatuje, že oba přepínače byly přepnuty do CUT OFF s odstupem jedné sekundy, což odpovídá délce ruční manipulace. Letadlo krátce poté začalo prudce ztrácet výšku. Záznam z kokpitu zachytil dotaz jednoho pilota na druhého: „Proč jsi vypnul palivo?“ Odpověď zněla: „Nevypnul jsem ho.“

Letoun společnosti Air India havaroval 12. června krátce po startu do hustě obydlené oblasti. Na palubě zahynulo 241 lidí, dalších 19 na zemi. Nehodu přežil jediný cestující. Podle zprávy zatím nejsou doporučena žádná technická opatření pro výrobce Boeingu ani dodavatele motorů GE.

Tagy 787 787 Dreamliner AI AI171 Air India boeing Boeing 787 Dreamliner dreamliner
52 komentářů