Spěšné vlaky z Plzně do Karlových Varů vyjedou kvůli koronaviru o půl roku později
Vlaky mezi krajskými městy budou jezdit ve dvouhodinovém intervalu.
Nové spěšné vlaky mezi Plzní a Karlovými Vary vyjedou až v červnu příštího roku. Důvodem je zpoždění ve výrobě elektrických jednotek RegioPanter, ke kterému došlo kvůli pandemii koronaviru.
Odložení startu o půl roku potvrdily Plzeňský kraj i České dráhy, které budou dopravcem. Odložení je už i v registru smluv. „Důvodem je nedodání nových vozidel k předpokládanému termínu zahájení plnění ze smlouvy, tedy k termínu celostátní změny jízdního řádu v prosinci 2020,“ řekla mluvčí Plzeňského kraje.
Podle kraje i dopravce došlo ke zpoždění ve výrobě vozidel z důvodu koronavirové epidemie. „Ke smlouvě byl 20. 8. 2020 uzavřen dodatek, který posouvá termín zahájení plnění, a to od červnové změny jízdních řádů v roce 2021. Obdobným způsobem postupoval i Karlovarský kraj,“ dodala.
Návrh jízdního řádu zveřejněný na stránkách Správy železnic uvádí termín zahájení provozu už v dubnu. Podle mluvčí Českých drah Gabriely Novotné bude ale provoz zahájen už v červnu. Zpoždění je podle Novotné způsobeno i administrací samotné veřejné zakázky na nákup elektrických jednotek.
Podle smlouvy by mělo mezi oběma krajskými městy jezdit denně šest přímých spojů, několik dalších pak pojede jen po části trasy.
Dosud mezi oběma městy přímé vlaky nejezdí. Trasu mají vlaky zvládnout za zhruba 2 hodiny a 20 minut, vlak bude zastavovat častěji než rychlíky nebo expresy na trase. Návrh jízdního řádu je na stránkách Správy železnic pro dvě tratě – 178 Plzeň – Cheb a 140 Cheb – Chomutov.
Zpoždění je přitom poněkud překvapivou zprávou. Škoda Transportation ještě na konci srpna tvrdila, že výroba jede podle plánu. „V různé fázi výroby máme mnoho jednotlivých vozů, denně detailně vyhodnocujeme průběh výroby a upřesňujeme výrobní harmonogram tak, abychom vlaky dodali například právě na novou linku v Karlovarském kraji,“ řekl Ivo Gurňák ze Škody Transportation.
České dráhy uzavřely s konsorciem společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka rámcový kontrakt na dodávku až 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter. Z tohoto počtu již byla potvrzena výroba 31 jednotek: pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary (4 kusy), pro linku P2 Klatovy – Plzeň – Beroun (11 kusů), pro Kraj Vysočina (6 kusů) a Jihočeský kraj (10 kusů) v celkové hodnotě 3,6 miliardy korun.
Jednotky jsou vybaveny informačním systémem, Wi-Fi, kamerovým systémem, možností automatického vedení vlaku a už z výroby i zabezpečovacím zařízením ETCS. Jsou určeny pro provoz na napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV AC, jejich maximální rychlost je 160 km/h.