Spanilá jízda ComfortJetu po Rakousku. České dráhy vlak poprvé otestují na nové Koralmbahn
ComfortJet. Pramen: ČD

Aktuálně je v Rakousku k netrakční jednotce připojena lokomotiva 1216 Taurus.
Aktuálně je v Rakousku k netrakční jednotce připojena lokomotiva 1216 Taurus.
Že to pokřtili… to jako to někde škrábli? 🙂
To by museli Korutanci s Italy ještě trochu zapracovat na spojení, aby se Villach mohl nazývat vhodným bodem pro přestup na vlaky do Itálie – mezi Villachem a Udine jezdí kromě NJ jen dva spoje denně (railjety Vídeň-Benátky). Tam bych fakt nechtěl kvůli zpoždění zmeškat přestup.
Ještě jezdí dva Schnellzugy do Udine (MI.CO.TRA).
Jezdí tam ještě dva páry regionálních vlaků z Udine do Villachu pod značkou MI.CO.TRA. Pokud se něco nezměnilo byla to souprava s 2x Bmpz a Dmsz.
Třeba zde někdo opraví, ale nebude největší překážkou pro více osobních vlaků přes tento úsek silná nákladní doprava v kombinaci s malou propustností?
Fakt tam jezdí ještě dva páry vlaků Micotra, ale nezobrazuje je v jízdních řádech MůjVlak ani IDOS. Píšu do ČD, jestli je nechcou začít zobrazovat. Nicméně pořád je to slabé v porovnání s Brennerem, který je taky silně vytížený nákladní dopravou, ale jezdí přes něj každé dvě hodiny railjet/EC a každou hodinu regionální vlak.
Podle mě je nezobrazují protože budou přednostně pro přepravu cyklistů, kvůli cyklotrase Alpe-Adria. My si jízdenku na tento vlak + rezervaci kola kupovali v automatu ÖBB v roce 2018. Ke kapacitě, jezdí ještě 8 párů vlaků z Udine do Tarvisio Boscoverde, na nich je tuším nasazena jednotka CAF Civity s polepem Ciclovia Alpe Adria Radweg. Pak je otázkou kolik jede autobusů z Tarvisia do Arnoldsteinu, pokud teda nějaké jezdí.
Tak ještě doplním, ty spoje MI.CO.TRA od Villachu dle IDOS končí ve stanici Tarvisio Boscoverde, takže asi do Udine jedou bez přepravy cestujících (pokud nejsou vedeny jako ten regionální vlak). U toho co jede dopoledne je více než hodina na přestup v Tarvisiu, u toho s příjezdem v 19:59 již přestup není.
Nicméně podle DB jezdí až do Udine. Tak snad to na můj podnět ČD prověří a zahrnou.
Ježiši Michale vem si aspoň košili… To je hodně neformální GŘ teda
Na hrubo: Porovnání ComfortJet (555 míst) x ICE-L (562 míst) – počet: 20 ks jednotek: a) Pořizovací cena (Kč): 14 162 637 360 (*) x 12 000 000 000 Kč (**) b) Náklady na energii (***) Kč: 15 469 998 960 x 12 600 040 000 Kč c) Celkový rozdíl cen (Kč): 29 632 636 320 x 24 600 040 000 = 5 032 596 320 Kč (*) – HV Vectron (V = 230 km/h), cca. 90 mil. Kč, cena soupravy = 708 131 868 Kč (**) – cena včetně lokomotiv DB 105 Travca (20 ks) (***) – 40 let… Číst vice »
Njn, ale Comfortjet byl uveden do provozu předčasně, kdežto ICE-L byl teprve nedávno schválen do provozu, a to v omezeném režimu. DB ho zatím ani nebudou provozovat do Amsterdamu. Představte, že by to tak dopadlo s Comfortjetem? To by se všichni z nás smáli…
Jenže CJ nebyl splácán Španěly po odpolední siestě.
Ne, jeho interiér byl smontován s největší pečlivostí v ostravském závodě Škoda Transportation. (S vyjímkou jídelního a řídícího vozu, které splácal Siemens v Mnichově)
Největší úspora by ovšem byly ty roky zpoždění, kdy by Talgo na rozdíl od ComfortJet nejezdilo.
Tak pokud už probíhají zkoušky na rychlost 230 km/h, tak by taky mohly proběhnout zkoušky jízdy v sunutem režimu, aby řídící vozy nemusely furt jezdit za lokomotivou.
Provoz v sunutém režimu je podle harmonogramu v plánu až koncem příštího roku na 200 km/h. Plné schválení v obou režimech na 230 km/h by mělo být až 2027.
…no, mě by spíš zajímalo, jestli už v Rakousku mohou vectrony jezdit víc než 160 km/h…?
A žrádlo tam bude za české nebo rakouské ceny?
Bude presne ten istý systém ako u dnešných ČD RJ.
Pro vás zavedou speciální ČSD ceny, soudruhu
Proc vykrikujes hovadiny, kdyz tim ocividne nejezdis a „nezeres“ tam?
Když si dáte na chleba tohle:
https://www.toprecepty.cz/recept/2525-sloni-zradlo/
pak vám bude úplně jedno, za jaké ceny jste se nažral! 🙂
Dojde k přidání tichého oddílu, nebo v Comfortjetech vůbec nebude?
Doufejme, že ano. V návrhu JŘ je uveden nejen u zmiňované linky do Villachu, ale i u Berlinerů.
To by ho čeští burani museli v prvé řadě dodržovat.
Nejenom čeští, ono je i otázka , jak ten tichý oddíl co nejefektivněji označit – babo raď, viz i rozdíly ve značení mezi ÖBB a ČD. ÖBB to má efektivněji na opěrkách zepředu, my to máme malými písmeny na opěrkách zezadu, – v uspořádání 2 + stolek + 2 tedy není na sedadlech nic vidět. Do vozů na stěny by to chtělo asi víc a i větších a jasnějších (panáček s prstem před ústy znamená nemluvit nebo šeptat) piktogramů/nápisů ve smyslu, aby z každého místa ve voze bylo na něco vidět.
Hlavně nedojde k lepšímu označení, jak otevřít záchod. Za mě zklamání. Během jízdy jsem musel poradit cca 10 lidem (!).
Super, docela to dokáže konkurovat časově autu, sice oklikou ale cesta přes Alpy taky není žádná přímka. Jednou za tisíc let, až bude VRT z Vršovic až na Pálavu, tak to bude za nějakých 4 a půl hodiny a to bude hodně slušné 🙂
a až se zprovozní semmerig basis tunel
Na druhou stranu kolem Grazu zkrátili zónu IG-L 🙂
To je pravda, autem se z Prahy do Villachu dá sice dojet za něco přes 6 hodin když není žádné zdržení, ale to úplně není doporučený styl jízdy. Z Pardubic nebo Brna do Villachu bude ten vlak už prakticky rychlejší než auto. Další krok je Semmering a něco zkrátí modernizovaná Nordbahn, a pak už je míč na naší straně 🙂
Akorát od Vídně není ve Villachu na co přestupovat, jediné 2 vlaky jedou z té Vídně. Další 2 osobáky do Udine nepočítám, to by byla náhoda, kdyby zrovna navazovaly od Prahy.
Myslím ve směru do Itálie…
Ano, ale nejde jen o Itálii, Benátky jsou ještě kus cesty, zvlášť když jedu už z ČR. Ale dá se jet do východního Tyrolska, hned po ruce je Wörthersee a Ossiacher See, případně se dá přestoupit na Slovinsko, Bled a Lublaň.
Smlouva BMK s ÖBB nevylučuje prodloužení do Slovinska/Itálie: Fahrplansystem von der Vollinbetriebnahme der Koralmbahn bis zur Inbetriebnahme des Semmeringbasistunnels … Systemangebot auf der Linie «FV HB NordSüd» im Marktsegment hochrangig- beschleunigter Fernverkehr (rund 2,76 Mio. Zug-km p.a.): Zweistundentakt (Praha –) Břeclav – Wien – Graz – Villach, vsl. vier Zugpaare davon bis und ab Tarvisio (– Venezia) und vsl. fünf Zugpaare Villach – Jesenice (– Ljubljana und ggf. weiter) teilweise durchgebunden in Villach Hbf Systemangebot auf der Linie «FV HB NordSüd» im Marktsegment Nachtverkehr (rund 0,46 Mio. Zug-km p.a.): Je ein Nachtzugteil Wien – Salzburg – Tarvisio (– Venezia), Wien… Číst vice »
Natáhl bych to do Terstu.
Přes Tarvisio? Nevím, pokud už to vjede tudy do Itálie, jel bych do Benátek, i kvůli přestupům, do Terstu se snadno dostanu s přestupem taky. Pokud byl myšlen Terst přes Slovinsko, tak to je celkem klikatá cesta a organizačně složitější. To už možná radši Rijeku, i když na to se úplně nehodí ten Comfortjet.
Ten večerný REX do Udine by pri troche šťastia mohol zapasovať, ide o 19.29 a keby Comfort došiel cca 18.30 to by šlo…
Dá se to i na kole, jen se stačí vyškrábat přes Arnoldstein a Tarvis do sedla a pak je to Pontebannou do Udine už jen z kopce 🙂
Súhlas. Aktuálne uzol Villach ako prestupná stanica neponúka veľa možností. Musela by sa zmeniť koncepcia liniek. Trebalo by EC z Mníchova predĺžiť do Zagrebu (namiesto Klagenfurtu) v 2 hod takte a zaviesť 2 hod takt z Viedne do Benátek/Milána a pod… Niečo na spôsob prestupov ako má Břeclav. Len aktuálne veľa diaľkových medzištátnych vlakov končí práve v Grazi alebo Klagenfurte.
A co příští nový jízdní řád, není lepší?
Názvy měst by se vždy měli psát v jazyce země ,kde se nachází.Tj.Wien,Graz…Kupodivu Villach jste naštěstí nenapsali Bělák.
Nebojte, už se moc těším na první jízdu přes Celovec i Bělák.
A to řekl kdo, že by se měly (nikoli měli) psát v jazyce té země? Jistě, na informačních tabulích na nádražích určitě ano (maďarské Bécs nebo Prága považuju hodně za arogantní), ale jinak v českém psaném textu není důvod.
Je jich hned několik ale nejdůležitější je že většinu podivných českých překladů už zná málokdo a najít jdou možná v historických mapách.
„…a najít jdou možná v historických mapách.“
A také, bohužel, i na Gůglu.
Viz např.: 50.41334078317759, 12.158997967306997, což je obec OELSNITZ/ VOGTL., kterou pan Gůgl mistrně zahalí do nicneříkajícího českého názvu OLEŠNICE NAD HALŠTROVEM.
https://www.google.com/maps/@50.4173097,12.1563355,12.29z?hl=cs&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgxOC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ole%C5%A1nice_nad_Hal%C5%A1trovem
„Stručné informace
Olešnice nad Halštrovem je velké okresní město v německé spolkové zemi Sasko. Nachází se v zemském okrese Fojtsko a žije v ní přibližně 9 900 obyvatel. Leží na řece Bílý Halštrov.“
Naši obrozenci by tomuhle jistě zatleskali. Ale jinak dobrý akorát jako otázka do nějakého obskurního kvízu.
(maďarské Bécs nebo Prága považuju hodně za arogantní) –
české „Štýrský Hradec“ je presne takisto arogantné.
Ale to nepíšeme na cedule, Maďaři tu Bécs a Prágu píšou.
V Grazu je taky všude Marburg – a Maribor až na výjezdu 🙂
A tiež Pozony – Bratislava, alebo od Miškolca Kassa – Košice 😀
V Budapešti bylo „Praha hl.n (Prága)“
A Tokio jedině 東京
Doporučuju podívat se do Belgie, kde se značení na dálnici a železnici liší podle toho, zda právě projíždíte holandsky nebo francouzsky mluvící oblastí. Na železniční stanici Bruxelles-Central se nedokázali dohodnout, zda budou hlášení začínat francouzsky nebo holandsk, tak vytvořili kompromis, že se to bude střídat podle sudých a lichých roků.
Ešte že to nestřídají s každým hlášením
To tobré šeské flak
Který vyrobil Siemens.
Flak-train? Kolik hlavní? 🙂
Konečně se za soupravy Českých Drah v zahraničí nemusí člověk stydět. Mělo se toho koupit více aspoň 40 – 60 kusů. To by pak bylo jiné kafe ..
Proč se vždycky všeho kupuje tak málo?
Protože to stačí. Ten vlak si na sebe taky musí vydělat. A na R9, R16 nebo R23 si na sebe prostě nevydělá.
A hlavně se to nehodí koncepčně, tyto linky co staví po 10 minutách jsou rychlá regionálka, tam patří nízkopodlažní jednotka s distribuovaným pohonem. Tedy přesně to, co na ně bylo poptáno, resp. u R23 to k tomu nějak dospělo samo 🙂
Nicmene Ex2, R18, Ex6 a Ex7, nejspis i Ex4, by to uzily. Casem Ex Brno – Ostrava.
U třetího obrázku je špatně popis, protože to Vídeň fakt není 😉
To vypadá nejspíš na Drážďany…
Ano je to Dresden Hbf, foceno z pražské strany, vlak nejspíš jede směr Berlín. Zmátlo mě číslo koleje 12, myslel jsem že tyto horní koleje měly dříve čísla 15-17, ale dnes jsou 12-14.
Do neděle jsem na Semmeringbahn, treba to tam pojede?
Pokud je v plánu jízda po Koralmbahn, tak se s pravděpodobností 99,99 % dá předpokládat, že pojede i po Semmeringu 😉
Jako Villach je celkem díra. Kdyby alespoň ten ranní byl protažený až do Benátek, to by bylo jiné kafe.
Díkybohu za Villach. Přípoje leckams.
Tak on ten ranní se ještě stihne vrátit do Prahy, to by přes Benátky nedal. Ten v půl jedenáctý by tam asi na nějaký 4 hodiny za Villach měl prostor, aby tam dojel o půlnoci a brzo ráno mohl jet zpět a být po 19h v Praze.
Jet takovou štreku na jeden zátah by mi asi hráblo. Při přestupu se člověk alespoň protáhne a zaskočí do nádražního Mekáče na jídlo.
od toho to prave veze tu hospodu s sebou na hrbu jako snecek domecek…
Spojení metodou náhodných výstřelů jednou denně je minulostí. Navíc pro koho by takové spojení mělo být? Kdo tím pojede třeba ve středu v listopadu?
Já bych se tím třeba svezl… jednou 🙂
Když s Italy je to těžké, pryč jsou doby kdy z Vídně jelo několik „Alleger“ do Itálie. Dneska když tam někdo chce ze zahraničí, musí si to tak nějak všechno zařídit sám a doufat že ho tam Italové milostivě pustí. Pokud vím není ani lokomotiva která by mohla jet z Prahy do Itálie. Musí stačit přestup ve Vídni na ty dva railjety nebo nočák. Dále se ve Villachu dá přestoupit na Lublaň, tyto spoje už vesměs nejedou dál do Rakouska, ale aspoň jich přibylo.
Rozsah provozu z Rakouska do Itálie je nejmíň 25 let obdobný, takže žádné doby pryč nejsou. Prostě denni Romulus do Říma + střídavě rušený a zase obnovovaný Gondoliere do Benátek. Noční Remus Řím/Milano a sezonní Livorno. To je nahrazené protažením milánské větve do La Spezia. Počet vlaků přes Tarvisio je stejný a přes Brenner taky.
Zpětně uznávám že jsem ten počet vlaků do Itálie (kolem roku 2008) přecenil, bylo to podobné jako dnes. Pak ale následovalo období, kdy přes Tarvisio kromě jednoho nočáku nejezdilo snad vůbec nic, potom vyjely ty osobáky do Udine a až pak dva railjety. Pryč jsou hlavně ty doby kdy to v Itálii jelo jako vlak FS s lokomotivou FS. Samozřejmě je lepší když se nepřepřahá, ale o to složitější je to technicky a organizačně, a právě proto tam Comfortjet ČD asi hned tak nepojede.
Jj a ještě jsem zapomněl na noční San Marco z Vídně do Benátek. Různé kategorie, různá jména, ale všechno to jsou tradiční vlaky. Ale řekl bych, že ta nabídka přes Tarvisio je hodně poddimenzovaná. Žábu na prameni bych tipoval na italské straně.
Třemi lokomotivami, které jsou schopné jízdy od Německa přes Prahu do Itálie disponujeme 🙂
Ale maximálku mají „jen“ 200 km/h.
Můžu se zeptat, lokomotivy s maximální rychlostí 200km/h kupujete, protože vidíte možnost, že by se v budoucnu zvyšovala rychlost nákladních vlaků, protože takovou univerzální lokomotivu můžete případně lépe prodat nebo zapůjčit, nebo jednoduše kupovat lokomotivu optimalizovanou na nižší rychlost nepřinese žádnou výraznou efektivitu navíc? Díky.
Tyto lokomotivy jsou nájemní, takže maximální rychlost neurčujeme my, ale majitel, aby lokomotiva měla možnost co nejširšího využití.
Nám stačí 160 km/h pro Lv jízdy a jinak by stačilo 120 km/h.
Diera? Vy asi neviete o čom hovoríte… Význam ako Břeclav. A podstatne väčší, ako Česká Třebová, kde tieto RJ vlaky (zbytočne) zastavujú.
Tak to je jasné že je to významnější než Břeclav, však v Břeclavi žádné dálkové mezistátní vlaky nekončí, ve Villachu ano.
končí EN 476 Metropol z Budapešti
No podle vagowebu tam končí všeho všudy dva vozy, zbytek pokračuje dál na Prahu, Berlín, Varšavu, i když se spací přestávkou.
Do Benátok? Myslíte, že Taliani by tam ten vlak pustili ??
A proč by neměli? Stejně, jako si tam ÖBB vozí railjet, může si tam vozit comfortjet. Je to de facto vozba v jejich vlastní režii.