Španělský správce kolejí má šest zájemců o vstup na vysokorychlostní tratě
Španělský správce železniční infrastruktury Adif (plus Adif AV pro VRT) oznámil, že do soutěže o kapacitu na hlavních a vysokorychlostních
Španělský správce železniční infrastruktury Adif (plus Adif AV pro VRT) oznámil, že do soutěže o kapacitu na hlavních a vysokorychlostních tratích přišlo šest nabídek. Nyní se nabídky hodnotí, vybrané firmy vyjedou na páteřní síť v prosinci příštího roku.
„Vysoký počet žádostí o kapacitu představuje nebývalý úspěch v rámci celé Evropské unie, v procesu liberalizace evropského trhu jde o zásadní milník,“ uvedl Adif v tiskové zprávě. Podle plánů Adif by měl provoz na vysokorychlostních tratích, které představují hlavní dálkové trasy, vzrůst o 60 procent.
Adif nejprve hovořil o čtyřech zájemcích, kteří se přihlásili do půlnoci 31. října, nakonec doplnil ještě dva, jejichž dokumenty prošly počítačovým systémem se zpožděním (na vstupu však byly včas).
Web Railwaygazette zveřejnil čtyři zájemce: Renfe, Rielsfera, Motion Rail a Intermodalidad de Levante. Dodateční dva jsou Globalvía a Eco Rail.
Renfe je španělský státní dopravce, Rielsfera je dcera francouzského státního dopravce SNCF. Společnost Motion Rail je společným podnikem výrobce vlaků Talgo, cestovní skupiny Globalia (vlastní například Air Europa) a finanční skupiny Trilantic Europe. Společnost Intermodalidad de Levante založili vlastníci regionální letecké společnosti Air Nostrum, kteří se spojili s italským státním dopravcem Trenitalia. Globalvía se specializuje na městské a příměstské tratě, Eco Rail je soukromá společnost.
Otevřením trhu končí monopol Renfe. Dálková doprava ve Španělsku funguje na komerční riziko, Adif bude vybraným dopravcům garantovat přístup na koleje po dobu deseti let. O přidělení kapacity má být rozhodnuto během prosince, smlouvy chce Adif podepsat do března.
Jaké tratě nabízí Adif pro provoz:
1. Madrid – Barcelona – francouzská hranice a Valencia – Barcelona
2. Madrid – Valencia/Alicante
3. Madrid – Toledo/Seville/Malaga