Španělský CAF vyhrál obří soutěž pro belgické dráhy, protesty politiků nezabraly

Rozsahem jde o jednu z největších zakázek na nová kolejová vozidla v Evropě.
Belgické státní dráhy SNCB znovu potvrdily, že nové jednotky pro ně dodá španělská společnost CAF. Její vítězství řeší několik měsíců dopravce i belgičtí politici.
O vítězství informoval dopravce v tiskové zprávě, stejně tak CAF. K podpisu smlouvy zatím nedošlo. Materiál dopravce obsahuje i poněkud bizarní dovětek, že si od CAF má představenstvo vyžádat potvrzení, že jeho činnost respektuje mezinárodní právo a lidská práva.
Dodávka elektrických a akutrolejových jednotek označených jako AM30 může dosáhnout včetně dvanáctiletého servisu hodnoty až 3,4 miliardy eur, jde tak o jednu z největších soutěží na nová vozidla v Evropě. Základní kontrakt počítá s objednávkou 180 jednotek v hodnotě 1,7 miliardy eur. Rámcová smlouva je až na 600 jednotek.
Ministr dopravy Jean-Luc Crucke (Les Engagés) uvedl, že rozhodnutí respektuje a očekává od výrobce i zapojení belgických firem. Dodávka má trvat do roku 2034 a přinést výraznou modernizaci kolejových vozidel v Belgii. První vlaky mají vyjet v roce 2029.
Už na jaře vítězství ostře napadl konkurenční Alstom a řada belgických politiků. Do soutěže přišly nabídky od Alstomu, Siemensu a CAF. Dopravce uvedl, že rozdíly v hodnocení byly velmi těsné.
Proti vítězství byl hlavně Alstom, který má v Belgii dva velké závody. V Charleroi a Bruggách zaměstnává dohromady přes 1 500 lidí. Šéf Alstomu pro země Beneluxu Bernard Belvaux v reakci na vítězství CAF na jaře odeslal belgickému ministrovi dopravy Jean-Luc-Cruckemu dopis, ve kterém výběr španělské firmy označil za šokující a pohrozil ztrátou pracovních míst v Belgii. Alstom podle něj nabídl za vlaky nižší cenu. Hodnocení ale mělo více kritérií a v jiných nabídl CAF lepší podmínky.