Španělsko otevře rychlovlaky konkurenci, monopol státních drah skončí
Španělský správce železnice Adif chce na svých vysokorychlostních tratích umožnit provoz více dopravců než dosud jen jediného. Důvodem je čtvrtý
Španělský správce železnice Adif chce na svých vysokorychlostních tratích umožnit provoz více dopravců než dosud jen jediného. Důvodem je čtvrtý železniční balíček. Adif už zveřejnil plán, jak chce postupně otevírat tratě konkurenci.
Adif představil projekt otevření trhu na svých stránkách v tiskové zprávě. Podle plánu by mělo počet spojů na vysokorychlostních tratích stoupnout o šedesát procent ze 119 ma 189 denně. Otevřít se má zhruba 70 % současných výkonů.
Provoz na tratích chce nabízet postupně ve třech balíčcích: v prvním bude zhruba stejný rozsah, jako dosud, v druhém se navýší o třicet procent. Ve třetím dojde ke zvýšení provozu až o 60 % proti celkovému stavu dnes, bude mířit hlavně na nízkonákladové společnosti.
Dopravci mají získat garanci přístupu na deset let. První balíček má začít platit od příštího prosince.
Jaké tratě bude nabízet Adif pro provoz:
1. Madrid – Barcelona – francouzská hranice a Valencia – Barcelona: 48 vlaků denně, postupně navýšení až na 69
2. Madrid – Valencia/Alicante: postupné navýšení z 32 spojů denně na 52 spojů denně
3. Madrid – Toledo/Seville/Malaga: navýšení z 39 na 68 vlaků denně
Zájem o provoz ve Španělsku už dříve oznámily některé státní železnice, například SNCF. Před rokem a půl projevily zájem o rychlé vlaky také aerolinky Air Nostrum.