Španělské dráhy pošlou Leo Expressu vyřazené soupravy Talgo. Do Česka dojedou příští týden
Talgo VI. Foto: Falk 2 / Wikimedia Commons

Naklápěcí soupravy umožňují rychlost až 200 km/h, prošly nedávno modernizací.
Naklápěcí soupravy umožňují rychlost až 200 km/h, prošly nedávno modernizací.
“ Zvládají bez problému měnit rozchod“
To se bude hodit na mizerně udržovaných tratích, kde je rozchod značně proměnlivý.
Ještě by to chtělo nějakou off-railroad úpravu pro tratě, kde už byly vytrhány koleje.
Na trase Algeciras – Madrid jsem jel tímto vlakem minulý rok. Kvůli skokanovi jsme zůstali trčet uprostřed ničeho (Jimera de Líbar) na víc jak dvě hodiny. Celkově to ale nebyla vůbec špatná jízda, sedačky byly pohodlné, klimatizace i v tom příšerném vedru fungovala a neměl jsem pocit, že by se někde něco třáslo nebo že by každou chvíli měl z vlaku vypadnout motor, jako mám občas pocit v Regionově. Jediné, co mi vadilo, byla okenní přepážka vedle sedadel…
Takže co jsme se v této výživné diskuzi dozvěděli? – že to je španělský obstarožní šrot, který určitě nebude cestující veřejností přijat, ta je přeci zvyklá na CJ a další super komfort, tak proč by měla jezdit ve španělském blešáku, to není přeci na úrovni českých urozených zadků, které se ještě před nedávnem pařili na červené kožence…. – že to bude skákat jako koza, jako splašenej šukafon s vytlučeným podvozkem z nějaké lokálky, kde jsou oblouky realizovány zalomenými styky. A když se to začne ještě naklánět tedy klopit v obloucích, tak minimálně budou všichni intenzivně blikat… No ještě že už… Číst vice »
Barva rozhoduje, kdyby to přitáhly ČD, bude to topka, kdyby platila rezijka budou to Topky dvě 😁😁
Myslím si, že tohle by nebylo oblíbené ani u čd
A tu o červené Karkulce umíte? Tady se kvalita vlaku hodnotí právě podle platnosti režijky a všichni ví že modrá 810 je mnohem lepší vlak než cokoliv v černé, žluté nebo tyrkysové. A úplně nejhorší jsou ty v růžové kde nadlidi z ČD otročí a pak musí platit jako běžný substrát. 🙂
Umělo by to 760 mm ?
Neumělo pane Fikáčku 😂
Kupte si metr a učebnici fyziky a třeba Vás něco napadne…
Nikdy jsem v tom nejel. Jak moc je to jízdními vlastnostmi závislé na stavu trati? Mám obavu z „efektu 810.“ Nebo se mýlím a je to v pohodě a srovnatelné s klasickými vozy s dvounápravovými podvozky?
Sedí to na velkých vlnovcích, takže odpruženo je to velmi dobře. Ale stále je to takový hodně luxusní šukafon.
Šukafon má jednostupňové vypružení listovými pružnicemi – to je skoro jako by nemělo nic, sorry jako !
Šukafon a listové pružnice? Tak to opravdu ne. Ty šroubové pružiny tam jsou na co?
Tak to se omlouvám za mystifikaci – podle obrázku je tam opravdu dvojitá vinutá pružina, nicméně pořád je to jen jeden stupeň a ještě nikoliv vzduchový měch.
https://prototypy.cz/rady/810/obr/810nakres.jpg
Jinak Rodaly mají také jen jednostupňové vypružení. Na nekvalitní trati to není nic moc.
Ne všechno právě – viz níže:
https://mobilitate.eu/wp-content/uploads/2022/09/20220920_112219-1024×694.jpg
Těsně nad těžištěm (= černobílý kulatý terčík) je vzduchový měch (sekundár) a dole u dvojkolí je dvojitá vinutá pružina – to je primár (= obrázek je jednotka ICE-L/Avril).
Nebo Talgo 350:
https://i1.wp.com/en.railsistem.com/wp-content/uploads/2019/04/enr-orders-160-km-h-talgo-trainsets.jpg?fit=1024%2C768
Princip je úplně stejný – taky to má dva stupně vypružení, akorát tady je instalován ten přirozený pasivní naklápěcí systém – to na tom prvním obrázku ICE-L/Avril právě absentuje.
To je pravda, díky za korekci. Na pružinové primární jsem úplně zapomněl.
Rodaly chtějí obecně co nejlepší svršek, což je obvykle splněno na LAV = což jsou VRT-ky ve Španělsku. Soupravy Talgo, co jsou tažené lokomotivou umožňují všechny změnu rozchodu 1435/1668 mm – ty mají pouze sekundární vypružení vzduchovými měchy – to je nic moc. Trakční ucelené jednotky, co nemají změnu rozchodu – ty mají dva stupně vypružení – primár – dvojitá šroubová vinutá pružina, sekundár – vzduchový měch – to už je hodně fajn – dva stupně mají všechny osobní podvozky na jednotkách a osobních vozech. Problematické jsou nejnovější jednotky S-106 Avril – ty mají maximálku v provozu V = 300… Číst vice »
Také jsem dost zvědavý na svislý komfort. Obecně u jednonápravových pojezdů je problém, že nepůlí svislé nerovnosti, takže se obecně dá říct, že jejich svislý komfort je horší, než u dvounápravových podvozků.
Hurá! Modernizace českých železnic v plném proudu! Průmysl 4.0 vpřed!
Kdesi jsem četl, že se kvůli vysokým nákladům budou po Evropě zavírat nějaká železniční muzea. Doufám, že naši dopravci ve svornosti už krouží kolem, materiálu k využití by tam bylo jistě dost!
A kdo to zaplatí? Tohle je pro komerční tratě, Leo to má asi dobře spočítané a očividně se tam nic nového nevyplatí.
Další šrot na českých kolejích. Ale na 845 aj. to nemá.
Jel jste v tom někdy? Rodal na tuzemských kolejích bude fakt o zuby…
Jel jsem Talgem mezi Sarajevem a Mostarem (nevím, jaká řada) a za mě to bylo lepší než Pendolino.
Řekněme 30 let a nedávná rekonstrukce, to snad neni úplný šrot. I když nejlepší léta to má za sebou.
A třeba si střihnou i nějakou linku do Španělska, když to umí měnit rozchod na španělský.
Smazáno pro tupost.
Samozřejmě tím jezdit nemusíte.
1. V čom je zle, že si dovezete staré auto ze zahraničí? Pokud plní, co má, tak ho můžete vesele provozovat.
2. Ty ukrajinské vagony pořízené s podporou EU, na to máte nějaký zdroj nebo jste to četl u Rajchla na fb?
Jak staré myslíte? 30leté do běžného provozu uřčitě ne.Leda jako veterána. Ale z 30letého vlaku všichni slintají,protože už má naklápění 😀 Ale babce s husou v košíku to bude jaksi jedno.
to snad ne – popelnice s jednonápravovými podvozky – to rovnou můžou řadit do vlaku přívěšáky od ř. 810 – jízda bude stejná
Jen tohle pojede 160 km h u nás možná někde víc když to naklápí 010 jedou 80 a nemají klimatizaci
ono by to talgo společně s 010 stačily prohnat rychlostí 80km/h po trati Brno – Přerov – asi bychom brzo zjistili, co by dojelo v celku a co nikoli
810 s klimatizací existují, to zase pozor 🙂 15ks mají ČD a 4ks GW Train, pak samozřejmě odvozeniny 813 mají klimu a dokonce i zvýšenou rychlost na závratných 90 km/h
Jardo bavime se o 010 a i ty reko pro MS kraj v přivesech klimatizaci nemají
Další second hand. Fakt šrotiště Evropy. A ještě tohle někdo pokládá za pokrok.
Evidentně jste toho z Evropy moc neviděl. Cestujte, doporučuju.
No to si dělaj prdel,fakt každý pes,jiná ves.uprimna soustrast opravářům 😕viděl bych to do první větší závady a pak začne kanibalizace jedne z nich
Odhaduji, že maj z čeho kanibalizovat, když ve Španělsku by jich měly být ještě nižší desítky
není to spíše věcí dopravce, než diskutéra?
Samozřejmě že je, ale „petr“ má pocit, že ví všechno nejlíp.
Doufám, že elektromagnetická kompatibilita bude v pohodě. Na tohle se těším, rád se svezu až vyjede!
Jestli se to povede rozjezdit
Je to tažené vozidlo, tak snad EMC nebude problém.
To mě taky uniklo, že to jsou jen vagony. Pak by to mohlo být o dost jednodušší. Jinak právě požadavky na EMC (teda hlavně na EMC trakčního proudu) mám pocit jsou u nás dost přísné (aby to s rezervou nerušilo ani jeden ze zabezpečovacích systémů).
Zajímavé bude, kde budou mít pro Talga čerpací stanici na naftu.
Tam co dnes?
Asi o Talgu víte málo….
A vy o talgu víte co?
Tak nám třeba popište systém zásobování energií.
Víte v čem je malý problém? V tom, že článek hovoří o třináctivozové soupravě, ale vůbec nehovoří o tom jaký stroj bude v čele 😉
Nebo snad ty vozové soupravy budou dodány i lokomotivami Renfe 334? To asi těžko 🙂
Ani bych se nedivil, kdyby ta souprava měla dieselagregát…
13 vozu??a co na to perony?
A co jako?
Ale jeden vůz soupravy Talgo má cca 13 metrů, na rozdíl od běžných vozů provozovaných na naší železniční síti s délkou cca 26 metrů. Na délku je tedy 13vozové Talgo jako naše běžná 6-7vozová souprava. Ta se vejde ke každému běžnému peronu.
Jsou to vozy délky naší 810,tak v poho,ne?
Samozřejmě má, jak je vidět i na fotce.
Á-ha.
„Talgo XXI
– ucelené súpravy s vlastným pohonom a meniteľným rozchodom 1 435/1 668 mm, je však možná aj kombinácia 1 435/1 520 mm.“
a nebo, že by ne?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Talgo#/media/Soubor:Talgo_v_praze3.jpg
Neviem, či a ak áno kde to jazdí, ale 1 alebo 2 súpravy jazdili Moskva Paríž.
Tohle je Talgo VI., se Vám pomýlily čísla. 🙂
který jí bude pohánět 🙂
Co bude v čele je vcelku jedno, proto se ptám kde asi budou tankovat a jak dlouho ten dieselagregát vydrží na jedno natankování.
Ta souprava zvládla dojet z Barcelony do Paříže, tak to snad nebude vyžadovat dvoukolák s naftou, jak Baim.
V nejhorším to jistí autocisterna.
Do Talg od RZD se po cestě Moskva-Berlín tankovalo ca 4000-4500 l nafty…
No,to je další věc👍každý si to představuje jak Hurvínek valku
Vectron z EL nebo 363 RegioJetu
Vejde se to vůbec někam?dá se to rozvesit?
Neeee, ucelená souprava
Kdyby jste si místo psaní těch komentářů dal tu práci a něco si o Talgu zjistil, zjistíte, že Talgo má sice 13 vozů, ale hodně krátkých. Délka jednoho vozu je lehce přes 12 metrů, což je v počtu třináctivozové soupravy ekvivalent cca 7 klasických, 25 metrů dlouhých, našich vozů. Cca 200 metrů délky. Žádná divočina.
Já si myslím že Talgo je netradiční a včele může být vectron
netrakční……
V Česku zatím i netradiční… 🙂
Ne zatím. Netradiční bude u nás vždycky a tradičním se stát nestihne.
Vlak zvenku ošklivej jak noc, no co ale, umí to klopit a pokud to bude fungovat a použijí to pro nějaké vhodné trasy, mohlo by to být zajímavý. Jen mě to přijde nějaký hrozně nízký, neví někdo v jaké výšce to má nástupní hranu? Když si to svý zákazníky nenajde, tak to za pár let chroupne kovošrot a bude.
Když se na to dá nějaký hezký nátěr a umyje se to, tak i Talgo může vypadat dobře.
Přesně,co na to normy?
No klopit…, Talga většinou používají pasivní klopení (nevím jak u těchto souprav) zatímco například pendolina 680 používají aktivní a tudíž klopí mnohem více. Navíc je tu takový drobný detail, že rychlostníky NS pro naklápěcí soupravy jsou pouze pro jednotky 680. Jakákoli jiná souprava kor s technologií pasivního naklápění by musela být odzkoušená a schválena na jízdu s nedostatkem převýšení 270 mm. Zde se osobně domnívám, že se talgu s pasivním naklápěním prostě nepovede parametry splnit a v Česku tedy klopit nebudou… Ale VÚZ a čas ukáže.
To je ale pasivní naklápění (I=183 mm) a ne aktivní (I=270 mm Pendolino, I=300 mm ICE-T), na to žádné rychlostníky v ČR nepotřebujete, to funguje samo:-))
Rychlostníky (jakékoliv) jsou pod ETCS už passé. Takže pokud to někde pojede bez ETCS, tak na horní či pruhované, pod ETCS to může mít vlastní profil třeba 200 mm, ale limitující bude asi mašina .
Výška podlahy 760 mm, schůdek na 550 mm. Nízký to vypadá, protože je to široký. Ty soupravy jezdily do Francie, Itálie.
Ono to je skutečně i nízký. Celá skříň je posazená o cca. půl metru níž, než u normálních podvozkových vozů.
To je kvuli tomu pasivnimu naklápění, závěsný bod musí být nad těžištěm.
Mělo by to mít těch 760 mm – to je výška používaná v Německu, myslím i Polsku a Španělsku. V ČR máme 550 mm – to holt nebude. Mimochodem i nové ICE-L pro DB má právě taky těch 760 mm.
zjistěte si o tom recenze – nadávají na to, že je to hlučný a uskákaný (kdo by to čekal u jednonápravových podvozků)
„Naklápěcí soupravy umožňují rychlost až 200 km/h, prošly nedávno modernizací.“ To s rychlostí je sice pravda, ale je to podmíněno tratí na které budou jezdit. Však už bylo několik případů kdy u vlaků tohoto výrobce došlo vlivem rychlosti k vykolejení a nic hezkého to nebylo. Ale je toho více: „Dotčený vlak je jednou ze dvou vlakových souprav Talgo řady 8, které vlastní stát Oregon. Starší vlaky Talgo řady VI, které vlastní společnost Amtrak a stát Washington, byly vyřazeny z provozu v roce 2019 v reakci na zjištění týkající se smrtelné nehody jednoho z vlaků v roce 2017 “ https://www.trains.com/pro/passenger/intercity/engineer-injured-equipment-suffers-significant-damage-after-cascades-train-hits-tree/ „Společnost… Číst vice »
Po třicetipěti letech na lince Praha – Beroun ?https://www.facebook.com/groups/883255716920406/permalink/983980403514603/
Š̶v̶ý̶c̶a̶r̶s̶k̶á̶ Španělská kvalita 🙂
Na tomhle je krásně vidět, jak se nikdy nedá zavděčit všem – pod článkem o dotacích na nové vlaky čtu nářky, že tak je to špatně, tady si dopravce za své dotáhne ojetiny a také čtu nářky, že tak je to špatně.
Je ale nutno vzít v úvahu, že v řadách šotoušských ultras je množství šťouralů všeho druhu na čtvereční kilometr značně nad celostátním průměrem.
Jo a přitom jsou to borci kteří umřou hlady když je nechá mamka tři dny doma.
Vždycky je všechno úplně špatně.
Ale pozor.
I když je všechno úplně špatně, vždycky může být ještě hůř.
Ano, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůře.
No tohle mi dát na kanál,tak snad odejdu z dráhy 😃
Jsem na to zvědavý, zase tak hrozne to nebude, asi lepsi, nez šrot z ČLR. Alepson bude mít LE soupravy pro ta spojení, co roky plánuje. 🤣
By mě zajímalo, jak se jim dobře loučí s těmito vozy, když místo nich jezdí ty bazmeky Avril.
Po třiceti letech provozu potřebují čeští železničáři jednotky testovat a schválit… a pak se diví že železnice není konkurenceschopná.
Horší je, že i po 30 letech se nové vozidlo (Vectron) musí schvalovat pro každou zemi zvlášť. Jen TSI crash je jednotný.
Byrokracie eu
Jn. „Železnice“ často brečí jak jí všichni ubližují, ale přitom nejvíc si ubližuje sama sobě.
Jenže to schvalování té železnici někdo z vně železnice nařizuje. Rovněž „železniční okno“ naní výmyslem železnice.
Šlo by tohle blíže rozvést?
Drážní pravidla vymýšlejí kovaní nádražáci, ne agenti z Česmadu.
Pánové, napřed si prosím ujasněte, kdo je kdo na železnici. To, k čemu železnice byla vymyšlena a zřízena, je přeprava lidí a věcí a tu fyzicky realizují dopravci. A ti se musejí řídit těmi „drážními pravidly“, které jim nařizuje stát a EU. Takže vláda ČR, EK a DÚ rozhodně nejsou „dráha“. Rovněž tak SŽ vydává ona „drážní pravidla“ v přenesené působnosti státu. Železniční dopravce opravdu netouží po tom, aby si nemohl koupit jakékoliv železniční vozidlo kdekoli v Evropě a musel si ho zde v ČR za hodně velké peníze nechat schvalovat. Železniční dopravce chce být rovnoprávný se silničními dopravci, kteří… Číst vice »
„Stačilo by schvalovat pouze to, co má opodstatnění z hlediska bezpečnosti nebo životního prostředí.“
Tak si to ze své pozice (nevím jaké) prosaďte, protože Česmad vám to zcela jistě prosazovat nebude, ten má železnici na háku. Nebo si nakupte kamiony taky a na přeregulovanou dráhu se vyprdněte.
Jediným zabezpečením cestného vozidla sú oči a reflexy vodiča.
Železnica funguje totálne odlišne a preto má traťove zabezpečovacie zariadenie (TZZ), žiaľ, v takmer každej krajine iné prípadne aj viaceré v jednej a preto sa musia schvaľovať pre každé TZZ.
A čí je chyba že na železnici je víc než 150 let potřeba sjednotit pravidla a stále se to nestalo? Železničáři v Evropě se diskvalifikují sami vlastní hloupostí.
Rád bych Vám odpověděl,ale nejde to,můj příspěvek čeká na schválení (netuším kým a proč),už se mi stalo vícekrát a nikdy se můj příspěvek v diskuzi neobjevil.
Na druhou stranu si z toho každý dělá holubnik
řeknu něco nepopulárního, ale nešť: pokud chceme ručit za bezpečnost a odbourat jednotlivá schvalování, tak zbývá jen jediné: technicky sjednotit všechny tratě. No, a to jsme jaksi nedokázali. A ještě k tomu spousta lidí křičí, co že nám to Brusel nařizuje za sjednocování.
Přitom zrovna železničáři to nařízení z Brusele opravdu nutně potřebují. Chtělo by začít zrušením všech národních drážních úřadů a místo nich vytvořit jeden evropský který definuje evropský standard na všechno důležité (rozchod, trakční napětí, zabezpečení, předpisy…) a přestat podporovat investice které ho nesplní.
NEHORÁZNOST !!!! – takže španělům to už není dost dobré – ale pro nás je to více než dostačující???? TO SNAD NE!!!! zrovna v době kdy se zakončuje razantní obměna vozového parku za vlaky nové sem k nám už i ty španělský zoufalci navážej ten jejich vyřazenej šrot…
MY TO TADY NECHCEME!!! už je na čase to dát do zákona – tehle starý krámy prostě NE!!!
Nemusíte s tím jezdit, ani to nebude jezdit v závazku, takže je to čistě věc LE.
„Takhle staré krámy ne“ tudíž ČD přijdou asi o 1/3 vozového parku (všechny Regionovy, 842, 843, Béčka i první CityElefanty).
A RegioJet prakticky o vše, tak jako Arriva 😀
Zbyly by mu Astry. Navíc by do ČR nemohly zajíždět ani jiné vozy cizích správ. Vpodstatě by to znamenalo NAD všude možně po celé ČR z důvodů „administrativní krize“.
RegioJet v regionální dopravě provozuje POUZE NOVÁ vozidla, pak provozuje ta nová čínská vozidla, na nově vysoutěžených vnotrostátních linkách bude mít také POUZE NOVÁ vozidla a je na začátku procesu obměny vozového parku na dálkových linkách na východ…
A…pan chytrý.842 a 843 se kupovaly jako nové a už mají něco odjezdeno ..to samé elefanty ..za něž se hledá náhrada. Regionovy byla modernizace ..bo nebyly peníze.. dneska víme že se raději mohly koupit rs1 nebo je vyrábět v licenci. Béčka to už pomalu mají za pár. ČD kupují nové vozy na rychlíky . Což třeba RegioJet má jen ojetiny. U arrivy je něco nového? Jo pantery po ČD. Takže soupej nohama
a kčemu budou ČD nový vozy, když přicházejí o výkony?
Ano, obměna vozového parku CJ které jsou konstrukčně 20 let staré 😀
Nomen omen
Jen se oteplí a vysvitne sluníčko, už to má vliv. A proto dbáme na své zdraví. Pod čepicí s bambulí, hlava tě už nebolí.
„takže španělům to už není dost dobré “
Nebyly dobré ani Američanům
„Ačkoli NTSB kritizovala společnosti WSDOT, Amtrak, majitele trati Sound Transit a Federální správu železnic (FRA), ve svých zjištěních věnovala značnou pozornost chování vozů Talgo při vykolejení. Na úterním veřejném zasedání jeden z členů rady poznamenal, že vozy Talgo byly v nových pravidlech FRA zařazeny do kategorie „grandfathering“, protože nesplňovaly aktualizované normy pro odolnost proti nárazu.
NTSB výslovně doporučila, aby WSDOT „co nejdříve ukončil používání vlakových souprav Talgo řady VI a nahradil je zařízením pro osobní železniční dopravu, které splňuje všechny současné bezpečnostní požadavky Spojených států“.“
Inu každý pes jiná ves,a co na to mechanici,náhradní díly a pod???
český dráhy pomalu končí, takže to, co mají teď soukromníci, je výhled na dalších několik desítek let, který tady bude jezdit
Investice ČD v řádu desítek miliard korun ročně na nová vozidla jsou málo? Kolik procent trhu mají a kolik soukromníci dohromady? A to nemluvím o regulérnosti některých soutěží…
Jak to bylo tehdy s Arrivou?hurá,konečně soukromníci,všichni jásali,budeme jezdit něčím pořádnym…dneska na to každý nadává.inu,chtěli jste to?tak to máte!!tohle je něco podobného
Konkurence by to chtělo, určitě do všech krajů, aby se zlevnilo jízdné, ale ne takovým způsobem aby se snížila kvalita cestování.
Skvělé služby za minimální ceny, kdo by to nechtěl 🙂
Tohle není vlak pro regionálku, ale pro dálkové vlaky.
Jízdné ve velké části krajů neurčuje dopravce, ale ten kraj.
Konečně někdo s mozkem..!
Zase nějaký smetí, které vyřadil nějaký dopravce kterýma nechce jezdit a ještě nejsou hezké.
A ty (si myslíš, že) si hezky ? Vyhazuje te někdo do smetí?
Jestli je to pravda, začnu jezdit Leo Expressem.
já taky – teda vlastně jen pokud Leo Express začne jezdit i do Brna… 🙂
Tyhle jednonápravové podvozky by v prvním oblouku brněnského hlavního nádraží vyskočily z kolejí ven 😂
Vozy TALGO netrakcnich souprav jsou dost krátke.
…a jednonápravové.
Nevyskočí. Ověřeno prakticky, někdy na přelomu 80. a 90. let.
Mohly by ty spoupravy teoreticky na Ukrajinu? Umí to jakýkoliv rozchod (od 1435mm po iberijský) nebo jsou tam nějaké předem dané pozice v kterých je možné to zaaretovat? Předpokládám, že v době objednávky těchto souprav se moc s provozem na východ nepočítalo.
Nikde se mi to vygůglit nepodařilo. Předpokládám, že tam jsou mechanické zámky a teď je otázkou, zda kromě rozchodů 1435 a 1668 mm mysleli i na 1520 mm.
Každopádně minimálně jedno Talgo v roce 1996 bylo na zkouškách v Rusku, píše Wikipedia.
Talgo jezdilo v normálním provozu Berlín – Moskva. Otázka je, jestli těch 1520mm umí i ty španělské soupravy a pokud ne, jak moc složitá úprava by to byla a kolik by s tím bylo papírování… a taky samozřejmě jestli to pro LE dává obchodní smysl.
V Rusku jezdí Talga dodnes. Španělé je tam přímo dodávali.
Děkuji, už jsem ho i našel.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPIC&kategorie=EN&cislo=440&nazev=&rok=2018
Už dojezdilo. Všech 7 souprav bylo po zavedení sankcí zakonzervováno, nejsou na to náhradní díly.
A je to tady,ND,toť důležitá vec
Tak RŽD by i náhradní díly mělo, kdyby se místní režim nerozhodl terorizovat Ukrajinu. Renfe i LE jsou v diametrálně odlišné pozici.
Talgo umí jen dva rozměry 1435 a 1668 nebo 1435 a 1520. Původně byl jen ten španělsko evropský rozměr, ten druhý se dělal pro vlaky Moskva Berlín. Jednou jsem s tím jel z Montpellier do Barcelony, protože to má jednoduché nápravy tak když nejedete po kvalitní trati cítíte každý styk a nerovnost, chvílemi jsem si připadal jako v šukafónu. Do Cerbere to táhla francouzská elektrika, tam to objela a začala sunout do Španělska. Z Cerbere do PortBou to jsou dva kilometry z toho jeden je v dvoukolejném tunelu kde každá kolej má jiný rozchod. Po vyjetí z tunelu na španělské… Číst vice »
„Neskôr boli zhotovené série aj pre DB a Amtrak a Kazachstan. Niektoré typy majú meniteľný rozchod: 1 435/1 668 mm.“
OK – idem sa hanbiť do kúta, ale nestíham aktualizovať. Je to ako píše Gogo (1435 a 1668 mm alebo 1435 a 1520 mm).
Smazáno pro přílišnou lásku Lukáš k Putinovi. Uživatel přesunut do diskuzního mauzolea.
Samozřejmě jde o to jestli by je Talgo mohlo co nejrychlejc ODVÁŽET !! 🙂
především je tady přespříliš dezolátů
Podle mne by to technicky možné bylo, ale musela by se upravit aretace pojezdu pro 1520 místo 1668 mm. Pojezd má rozchody pevně dané svojí mechanikou.
Podle mě zbytečná vymoženost a jen další věc která bude vyžadovat údržbu. K tomu aby ta zmana rozchodu byla při provozu možná nestačí mít soupravu která to umí, ale chce to něco víc.
https://www.youtube.com/watch?v=U_LFIUkcPNM
https://www.youtube.com/watch?v=ZiH4kt14yGw
Tých „garáži“ je dosť v Španielsku i v Breste (BY), takže vyrobiť ešte jednu do Čopu asi nebude problém.
Taky mě to napadlo, přímý spojení by mělo smysl. Nicméně druhá věc je to, že ukrajinci s sebou tahají spoustu věcí, tašek a všemožných artefaktů. Třeba starý kolo, co my klidně vyhodilme má na Ukrajině docela hodnotu. A takových artefaktů, co si odsud vozí je celkem dost. Pak se jim vyplatí domluvit se ve více lidech a vzít si mikrobus, který je odveze až k nim domu. Když se budete na dálnici koukat po Sprinterech v BUS verzi, tak většina z nich bude mít UA značku.
Dobře, ale pořád jezdí i dost lidí s normálními zavazadly, běžnými busy a vlaky.
A co jejich sirsi spaneksky profil ? S tím problém není???
Jestli to jezdilo do franice, tak asi ne.
Má to krátké vagóny, takže můžou mít širší profil.
Dáme si tady k té jednotce Talgo VI a současně i té trase Madrid-Algeciras několik technických informací: – jednotka je – podobně jako další Talga – vybavena pasivním naklápěcím systémem a je tedy možná jízda s nedostatkem převýšení I = 183 mm (Anc = 1,2 m/s2), čemuž odpovídá zařazení do kategorie B (na tom videu je na bočnici jednotky vidět nápis „200B“ v obdélníku), – naklápěcí systém má zámkový mechanismus, který aktivuje naklápění pouze při rychlosti vyšší než cca. V = 70 km/h a do poloměru oblouku cca. R = 1 500 m (= z toho tedy celkem logicky plyne,… Číst vice »
Představa hezká, ale budou moct to naklápění využít, když je potáhne normální lokomotiva?
Ano, viz dvě podmínky nezávislé na lokomotivě:-))
Jestli to dobře chápu tak naklápění sice bude aktivní, ale maximální rychlost bude dána lokomotivou. Tedy vyšší komfort ale rychlosti stejné jako s normální soupravou. Možná neco navíc při zrychlení?
Ano, není tady žádná lokomotiva, která by vyhovovala stejné kategorii jakou má Talgo (bohužel)…čili se nepojede rychleji, ale každopádně s vyšším komfortem.
komfort větší rozhodně nebude – mrkněte se na recenze – je v tom kravál a je to uskákaný
V praxi se na přetížených částech koridorů bohužel naklápěcí rychlostí jezdit nedá a to kvůli kapacitě. Problém je probojovat se do grafikonu s normálním vlakem, natož pak rychlejším, než ostatní. Kapacita je vyčerpána a čeká se na řešení v podobě VRT.
Naklápění je pasivní, vzduchové pružiny jsou na sloupech až pod střechou, skříně se tedy naklápějí samy jak na lochnesce. (Vyskytuje se u nás vůbec ještě tato pouťová atrakce?) Podvozky mají samostatna kola a jejich vedení zároveň působí nucené natáčení do radiální polohy v oblouku. Nízké těžiště i podlaha jsou super, ale je to jen na dobré tratě. Jel jsem s tím kdysi z Berouna do Prahy, to bylo srovnatelné s 810.
Lochneska normálně na poutích bývá, ale přiznám se, že podobnost mezi lochneskou a naklápěním systému Talgo nevidím 🙂
Ono je imho příjemnější, když je ten bod naklápění nahoře a vagon se pod ním houpe jako normální houpačka, než když je třeba jako u Pednolina pocitově těsně pod sedačkou a mám tam pocit (nestability) jako na té divné židli s pružinou pod zadkem.
EDIT: Ta řada 252 – ta elekrická mašina té kategorii 200B vyhovuje nakonec, jen ten diesel řady 334 nikoliv.
Súpravy TALGO jazdia(-ili) aj vo Francúzsku, Portugalsku, Nemecku, Kazachstane, Rusku (aj cez Poľsko) a Bosne-Hercegovine.
Veľmi dávno (199*) tuším boli aj na predvádzacej jazde vo vtedajšej ČSFR.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Talgo_v_praze1.jpg
Masakr ten bordel všude, plus stav těch kolejí …
„boli aj na predvádzacej jazde vo vtedajšej ČSFR“.
Nee, pouze se konala prezentační jízda/-y (tuším).
EDIT: příspěvek mažu, předváděcí jízda je jiz zmiňována:-)
Lol to je to same
Přidejte min. Uzbekistán.
Možno som len netrafil (Uzbekistan / Kazachstan) – nechcelo sa mi to hľadať presne … 🙁
taky o tom recenzenti píší, jako o nejhorším rychlým vlaku
Kolik bude mit souprava o 13 vagonech kapacitu?
Asi jako 6 normálních vozú.
Že by linka na Ukrajinu?
Rozchody iba 1 435 a 1 668 mm. Do Mukaceva však môžu.
Postaví sí halu na změnu rozchodu na SK/UA nebo PL/UA hranici a bude pak Leo jezdit i na Ukrajinu?
Rozchody iba 1 435 a 1 668 mm. Do Mukaceva však môžu.
Ach jo. My prostě zůstaneme smetištěm Evropy. Nedavno jsem musel na jet přes republiku vlakem a využil jsem ComforJet (ten odpovídal 21.stoleti) a zpatky Pendolino. To už tak prima nebylo. Pořád v nem něco hucelo, skripalo. Zkrátka už bylo vidět, že má něco za sebou. Obávám se, že tohle bude to samé.
Vy toho o Evropě moc nevíte, že?
Jezdím mezi Prahou a Olomoucem pravidelně a zlatý Pendolino v porovnání s ComfortJet.
Pendolino jednou v životě do Ostravy, a do smrti to stačilo 🙂
Kdyz máš 170 cm nebo mene, tak snad – jinak bída.
My jsme fakt odpadkovej koš evropy. Kupovat 35 let starý vlaky…
Kdyz mas par desitek miliard, tak kup vsechny nové.
To by náhodou byla super zpráva, ideálně kdyby nakonec souprav bylo víc. Kvalitou to bude určitě zlepšení v místních končinách a při nedostatku vhodných a rychlých vozů se budou hodit dvojnásob.
Škoda že Talgo III už není k mání. To by byl můj favorit.
Co si vzpomínám, tak snad Talgo jezdilo i Turín-Barcelona jako noční spoj. Vozy by tedy měly být pro Itálii bez problémů. To by se poté nabízela ta linka do Benátek
Jazdili na striedačku do Turína a do Zurichu. Talgo však vyrába (-lo) veľa typov súprav, takže nie je isté (článok to neuvádza), či práve tieto pripravené pre LE majú taliansku „policajtku“. Zrejme však nejaké medzinárodné schopnosti mať budú – LE by ich nekupoval na nejakú lokálnu „do Hoštic“.
Tak ono to LE nekupuje, jen to dostanou do pronájmu.
„Dostanou“ není nejspíš to správné slovo. Pronajmou si je.
Bude to lízing pre LE, zrejme doživotná služba súprav.
Bude to moct v Čechách využít naklápění? Případně je šance, že by díky tomu měl Leo kratší jízdní doby oproti konkurenci?
Naklápanie by malo byť použiteľné.
Súpravy sú iba 3, takže asi LE nebude chcieť na 1 trase 2 typy súprav (ani do Košíc).
Predpokladám nasadenie na trasu Bratislava – Oostende.
Já předpokládám, že ano i ne – tedy náklápí se to, protože pasivní naklápění talgo odstředivou silou. Protože to táhne klasické HV takže to nemůže jet podle rychlostníku pro naklápěcí soupravy.
Proč vadí nenaklápěcí HV? Třeba ve švédských jednotkách X2000 hnací vůz nenakápí, a jezdí normálně podle naklápěcích rychlostníků. Ale jinak samozřejmě Talgo nemůže jezdit podle naklápěcí rychlostních pro 270 mm nedostatku převýšení, když vyhovuje jenom pro 183 mm.
Konečné nějaký vývoj od LE, toto bude zajímavé pozorovat jak to dopadne
V minulosti (v začátcích) chtěl ojeté talga Jančura
A kde to budou opravovat? Přijede celá souprava včetně HV nebo jen vozy?
A má RENFE na prodej vůbec HV toho správného rozchodu?
HV musí být tuzemské, Renfe nemá normálněrozchodné lokomotivy pro tyhle soupravy.
Jak to vlastně funguje, když dochází ke změně rozchodu? jendotku dotáhne k místu, kde ke změně dochází jedna lokomotiva, odpojí se, a zapřáhne druhá na nový rozchod, která vozy protáhne ústrojím, kde ke změně rozchodu dochází?
Cestou z Madridu do Malagy celý vlak projel krokem (asi 5km/h) halou, kde se za mírného rachotu změnil rozchod a jelo se dál.
Video přímo od Talga
https://www.youtube.com/watch?v=qwNl-g_91GE&t=120s
Opravovať môžu (ak je priestor) tam, kde aj ostatné súpravy LE, len musia pracovisko vybaviť ďalšou technikou.
Talgo vyrába aj 1 435 mm rušne, ale možno budú súpravy kompatibilné po nejakej úprave aj s cudzími.
To se bude tahat s Vectronem…stejně jako testovací jízdy Talga v Německu.
Kam s tím plánujou jezdit? Tu Bratislavu, co je v návrhu GVD na příětí rok?
Nemají náhodou jiný rozchod?
„Renfe od Talga odebralo v minulosti celkem 44 těchto souprav s vozy upravenými pro různé účely od lůžkových až po jídelní. Zvládají bez problému měnit rozchod, v minulosti je Renfe nasazovalo například na spoje do Francie.“
Majú všetky súpravy Talgo meniteľný rozchod ?
Ne, řady S-102/S-112 (Talgo 250) – pouze některé jednotky tuším, stejně tak i řada S-106 (Avril) – některé mají měnitelný rozchod, některé nemají.
Pokud vlak jezdí ve Španělsku pouze na LAV (= VRT) s rozchodem 1435 mm, není důvod, aby byl rozchod měnitelný – to se využije pouze, pokud vlak sjíždí na běžnou síť s Iberijským širokým rozchodem 1 668 mm.
EDIT: S-102/S-112 (Talgo 350)
Ne, první bylo Talgo III RD. Vysokorychlostní mají jen standardní.
Ale no tak, to nemáte o LE a Renfe valné mínění 🙂
Je to verze s měnitelným rozchodem 1668/1435 mm.
To nie je o LE a RENFE, ale o výrobcovi, čo vyrobil (a odberateľ objednal).
O LE a Renfe to je: Když je řeč o nasazení ojetých souprav od Renfe ve střední Evropě, a quertz má obavy o správný rozchod, asi si myslí, že Renfe a LE jsou úplně blbí 🙂
No… Plný souhlas. Toto jsou už od některých z nás kecy jak koza chca… Oni španělští „ajzenboňáci“, jsou jaksi furt „ajznboňáci“, takže určitě vědí o různých rozchodech a co a jak jde překopat a využít někde mimo pyrenejskou enklávu.
Ono stačí přečíst článek, kde se dozvíte, že to v minulosti jezdilo do Francie.
Proboha jen to ne
Chtěj s tím jezdit na vlastní triko, tak bych to nechal na nich.
Jedná se o vysokorychlostní jednotky, sice starší, ale pro cestujícího stále nabízející komfort srovnatelný s dnešními dálkovými ojetými vozy (klimatizace, wifi, zásuvky). Vzhledem k šířce vozu a rozteči mezi sedačkami má cestující i v druhé třídě víc místa jak u moderních vozidel v první třídě. Jel jsem s tím několikrát po Španělsku a bylo to příjemnější svezení jak s novými jednotkami, které provozují.
Podle mě to bude lepší než vozy Bmpz které teď jezdí jako Low-Cost u Regiojetu