Španělská vozidla, norský dopravce. Ve švédském Lundu začal tramvajový provoz
Nové tramvaje Urbos 100 od CAF v Lundu. Foto: Lund Kommun
Tramvaj ve městě na jihu Švédska spojuje nádraží s univerzitním a výzkumným komplexem.
Na mapy.cz ta trať už je – je celá segregovaná od silnic. Proč je ale interval mimo špičku 20 minut, není to trochu hodně na tramvajovou trať? Eventuelně by tramvaje mohly jezdit na části trati bližší centru častěji.
Taky mi to přijde jako hodně. Jestliže mají ve špičkách 7,5 minuty, tak by byla ideální čtvrthodina. Ale je fakt, že současný jízdní řád se orientuje podle současné situace, takže si myslím, že si tramvaj svoje cestující najde, až se situace uklidní.
Je to kvôli počtu dodaných vozidiel. Má sa to postupne ešte zlepšovať.
„Ten zajišťuje společnost Skånetrafiken patřící pod norského státního dopravce Vy.“
Skånetrafiken samozrejme pod Vy nepatrí, je to organizátor dopravy v regióne Skåne a spadá pod tamojšiu samosprávu. Žiadnu dopravu neprevádzkuje, len ju organizuje a objednáva (ako je v Škandinávií štandardom prakticky všade).
Vy je dopravca ktorý realizuje niektoré výkony pre Skånetrafiken, vrátane električiek v Lunde.
Na 3.obrazku (s tahačem) je zcela v pozadí zřetelný starý tram vůz. Netuší náhodou někdo o co jde, kde se.tam vzal?
To bude nejake pracovné vozidlo, nejaka brúsička alebo čosi take. V Štokholme tiež majú niečo podobné čo na pohľad nezodpovedá dobe otvorenia tej siete.
Tramvaj je s trolejbusem přesně ten ekologický dopravní prostředek, který by měl zajišťovat dopravu ve městě nad 100 tis. obyvatel a jeho zájmovém okolí. Když se podívám na malá východoněmecká města jako Görlitz, Frankfurt a. d. Oder, Cottbus, Gotha, Halberstadt, Nordhausen, Strausberg a další, kterým se i přes svoji malou velikost vyplatí udržovat tramvaje, a k některým městům na západě nebo u nás – Český Těšín, Jablonec nad Nisou – tak je to dost velký rozdíl v mentalitě.
Každopádně gratulace a doufám, že se síť rozšíří. 🙂
Konec tramvají v Těšíně byl způsoben rozdělením města na českou a polskou část. V Jablonci byly důvody politické. Převládl názor, že tramvaje jsou anachronismus a do moderních měst již nepatří. Bohužel, tento názor, jak se zdá dle averze proti prodloužení tram. tratě z Liberce do centra města, v Jablonci přetrvává. Alespoň u části obyvatelstva.
Jenže je to nesmysl. Doprava by se neměla ohlížet na nějaké hranice. Ani obecní, ani krajské, ani státní. Vezmi si Basel, odkud jezdí tramvaje do Weil am Rhein nebo do Saint Louis.
Před 2 lety, když jsme byli v Basileji, tak tramvaje končily ve směru St. Louis na hranici a do Francie nezajížděly. Weil samozřejmě jezdily dál.
Před dvěma lety, v srpnu 18, jsme tam byli taky a do Francie i do Německa jsme se normálně dostali.
Zejména je nesmysl posuzovat dnešní optikou situaci na československo-polské hranici před 100 lety, kdy ty státy byly ve válečném stavu a posléze „jen“ ve vztahu nepřátelském. Cokoliv dalšího už je jen „alternativní historie“ – kdyby se Těšín nerozdělil, jak by rostl, kolik by měl dnes obyvatel, jakou by měl tramvajovou síť.. Samozřejmě i přeshraniční provoz mezi přátelskými státy před 100 lety vypadal jinak než dnes v Schengenu, kdy se zhmotnilo to husákovské korzo. Ostatně i ty basilejské mezinárodní linky jsou záležitost posledních let.
Nyní už nejen basilejské, ale i ženevské či štrasburské mezistátní tramvajové linky. 🙂
Není posuzováno dnešní optikou (Těšín), ale pouze konstatování. Více se dá zjistit v krásné knížce „Tramvaje v Těšíně“. Nebo brožovaná „skripta“ od znalce pana Kysely „Tramvaje Těšíně, Opavě a Jihlavě“.
„Doprava by se neměla ohlížet na hranice“ No tak to asi již těžko vysvětlíte našim předkům, zvláště po vítězné válce o Těšínsko… Pohlížet optikou dnešní doby, na problémy minulé je dost nevhodné.
Tehdy byl přechod hranice, dost složitý proces a provozovat tramvaj se nevyplatilo. Dnes tam chybí, ale rozhodnutí tehdejších úředníků je zcela pochopitelné.
To souhlasím, ale když se zastavím aspoň u té meziměstské dopravy, tam je to zřetelné. To Ostravsko ale utrpělo největší ztráty. V GOP v Polsku taková rozsáhlá síť přežila, i když Gliwice už jsou téměř bez tramvají.
„Universitetssjukhuset“ je pěkný oříšek na výslovnost 🙂
Taková Fakultní nemocnice Královské Vinohrady pro Švédy taky nebude moc čitelná:-)
Známý zažil, že se ho ptali, kde je Makoča. Po asi 10 minutách jim řekl, ať mu to napíškou. Maco… Aha!
Učil jsem se pár let finsky, takže jak pro koho. 🙂
Proc vsude z ozeverni novych tramvajovyvh trati delaji takove halo. U nas mas tramvaj snad kazda vyznamnejsi vesnice.
Na západě je před pár desítkama let leckde spíš úplně zrušili, nebo aspoň silně utlumili, takže to jak je poslední dobou otvíraj je velmi žádané obrácení trendu. Druhá věc je, že u nás jsme je sice tolik nerušili a leckde zůstaly, ale rozšiřování těch zachovanejch sítí bychom mohli a měli o dost zintenzivnit. Velkej kus nový trati je i u nás vzácnost, natož úplně novej provoz ve městě, kde nebyly.
Není zájem politický. Náš průmysl je postaven na výrobě automobilů… Viz smetení projektu Regiotram Nisa ze stolu za vlády M. Topolánka. V Liberci se již dvacet let mluvi o výstavbě tolik potřebné tratě do oblasti Rochlice.
Tak pokud mluvime o Svedsku, tak tam posledni hredickem do rakve tramvajoveho provozu byl prechod z levostranneho provozu na pravostranny, ktery se odehral mnohem pozdeji nez v zemich na kontinentu zapojenych/zatazenych do valky.
To jo, ale už je zase aspoň občas stavěj a nejspíš budou pokračovat. A minimálně ve Stockholmu afaik významná část tramvajových tratí posloužila jako základ metra, který v okrajových částech jezdí často po povrchu. Což sice technicky zrušení tramvají je, ale v podstatě je to spíš povýšení těch tratí na ještě kapacitnější a rychlejší verzi hromadné dopravy.
Hezký pravopis….. „kolik vesnice šecká máš tramvajh?“
Ech? Ansámbl z magistrátu pořádal oslavu, když do Brna dorazila první 13T. Uzavřený Svoboďák, hrála kapela, bouchal se šampus. A křtili snad každou další…
Takže bych nikomu nic nevyčítal.
Třeba Liberec, Most, Litvínov…to je fakt, to jsou vesnice.
Vratislavice, Proseč, Hanychov…
Až na Proseč jsou to městské části Liberce, žádné vesnice.
Přidej Olomouc. Ale právě Olomouc a Liberec jsou stotisícová města a travaje jim sluší.
Mohlo je mít celé Ostravsko, ale nějak se jim nechce.
4 km pres sidliste uz se tu resi asi 5 let.. vysledek v nedohlednu
Tramvaj do Hlučína se rušila s velkou slávou asi roku 1982…
„Stavba tramvajové trati začala v únoru 2017, nabrala zhruba rok zpoždění.“
Jestli jsem správně chápal, tak trať snad i byla dokončena včas (v létě 2019 už určitě byla hotova, jestli tedy i to nebyl termín pozdější než původně plánovaný), ale určitý skluz nastal u dodávky vozidel.
Anebo testování vozidel nemohlo začít, dokud nebyly dokončeny železniční tratě.