Španělská vláda vetovala maďarské převzetí Talga. Odmítnutí otevírá dveře fúzi se Škodou
Vysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: Talgo
Vláda obchod odmítá kvůli Orbánovým vazbám na Rusko. Magyar Vagon podle ní ohrožuje bezpečnost.
Gratulace ke spravnemu rozhodnuti spanelske vlady.
Madaraci at tahnou na Sibir!
Dynamická změna rozchodu, jako zájemci o dopravu laikovi mi to přijde zajímavé, měly by to i jiné vlaky než VRT ? Např. rychlík Praha-Užhorod by vČierne roztáhnul kola a pokračoval dál ?
Ano. Už takový vlak od výrobce Talgo jezdil mezi Moskvou a Berlínem. Měnič (nikoliv člověk, ale technické zařízení) rozchodu byl nainstalován, pokud se nemýlím, v běloruském Brestu.
Tady máte o tom článek. Je sice z Blesku, ale to snad nevadí, je tam dost fotek a je to česky: https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-svet/437923/na-siroke-ruske-koleje-vyzral-prvni-evropsky-vlak-vyjel-z-moskvy-do-berlina.html
Takové Talgo vlaky se změnou rozchodu existují už několik desítek let. Toto je film o vynálezci vlaku co mění za jízdy rozchod a dalších technických řešení Talgo, např. pasívní naklápění: https://www.youtube.com/watch?v=Bbo5vslB2ig Na YT je více pozoruhodných videí i oficiálních – stačí zadat Talgo.
O tom samozřejmě vím a to právě těch několik desítek let. Ostatně jsem si byl Talgo prohlédnout, když někdy v roce 1991 zavítalo na ukázku do žst. Praha-Holešovice :-).
A tady je ještě článek v angličtině: https://www.railwaygazette.com/passenger/moscow-berlin-talgo-starts-on-december-17/43440.article
A ještě tady odkaz na měnič rozchodu: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/gauge-changer-installed-at-belarus-poland-border/40450.article
Aha, takže změna rozchodu není tlačítkem u strojvedoucího ale je to docela proces.
Přesně tak. Ale probíhá automaticky během průjezdu měničem rozchodu. Lokomotivy, které tuto soupravu dopravovaly, rozchod samozřejmě neměnily. Vždy se musely při změně rozchodu vyměnit.
PPF, ktera je majitelem Skoda Tr., je take majitelem slovenské TV Markiza, ktera slouzi dalsimu Putinovu sluzebnikovi Robertu Ficovi. Tudiz z blata do louze …
Snad to prodaji Polakum.
A jakmile se tam vrátí k mocí PiS, jakože jednou vrátí, tak co?
PPF jako soukromou firmu zajímá jediné, zisk. Není tu od řešení úrovně demokracie na SK.
Tohle u Maďarů a potažmo ani u státních Poláků nemusí vždy platit.
Pokud zájem o zisk zrovna v konkrétním případě ohrožuje státní bezpečnost, tak to úplně jedno není.
To je jak Zamotané příbuzenstvo vyprávěné Vlastou Burianem
Chápu, že knowhow Talga je pro Škodu lákavé, no po tom co jsem tu četl o problémech Talga, tak si říkám, jestli to není pro Škodovku moc velké sousto… I když to asi evidentně vědí, když se jim nechce Talgo kupovat za cash, ale chtějí fúzi… Uvidíme, co nabidnou Poláci, ale evidentně to asi nebude úplně to samé co chtějí akcionáři Talga, jinak by se o tom také pořád nediskutovalo…
No talgo muze mit potize, ale moc se mi nezda pak ten zajem prave polaku a madaru, know-how skoda muze zuzitkovat velmi dobre, zakazky talgo take ma, vyvoj take…
Do ucetnictvi tedy nevidim, ale pokud to neni katastrofa – a to si zas nemyslim – tak by to koupit klidne mohli.
Portfolio take nemaji spatne, skoda by ziskala technologie, ktere nema a obtizne by je ziskavala – podvozky, vysokorychlostni jednotky, lokomotivy, vyvojovy tym…
Youtube kanál Adam Something má dvě docela zajmavé videa o maďarských vlacích, V podstatě tam říká, že kolem roku 2005 se maďaři pustili do výroby vlastních vagonů což vyčerpalo jejich opravárenské kapacity natolik, že nebyly schopni udržovat v dobrém stavu existujcí rooling stock. Tento stav chtěli před pár lety vyrovnat nákupem Vectrainu, ale z objednávky sešlo. Tedy pro Maďarsko je asi zajmavá prespektiva nahradit stávajcí vozy novými netrakčními jednotkami vlastní produkce. Ale moc nerozumím tomu, proč si s Talgem nevyjednají jen licencování a lokalizaci výroby – jistě by to vyšlo levněj než kupovat celou firmu…
Podívejte se na fúze v USA, to je jiný svět, fúzují tam společně obrovsky technologicky a kapitálově silné firmy světových značek. Prostě to je globální byznys.
mají silné vývojové jednotky. Jsou kapitálově silné. Tím se zabývám.
Fúzují ne kvůli potížím, ale za technologickým pokrokem, prostě sloučí tisíce patentů obou firem.
ne proto, že jedna z nich má potíže, ale ty nejlepší.
To bohatství tam nepadá z nebe.
Takže vhledem k tomu mému zájmu budu slušný a nebudu ten evropský bizár nijak komentovat.
Nakonec už několik diskutujících ten problém vyřešilo. Blahopřeji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Promiňte, ale vůbec jsem nepochopil, co jste chtěl svým příspěvkem říci.
To může také znamenat, že komentář byl velmi dobrý.
No, v něčem se shodneme, to je to vytěsnění minoritních vlastníků, ale to už dávno a dávno ta společnost Talgo měla mít takové věci provedené, pak by byla připravena k fúzi. Tady ten bizár je v tom, že se chtějí spojovat firmy, které na to nejsou připraveny, protože v moderní ekonomice ideálně fúzují společně silné firmy, a to kapitálově i technologicky silné, v horším případě kapitálově silnější firma prostě spolkne tu slabší, tak třeba zaniklo Volvo, bez toho, aby se o tom rok předem psalo ve veřejných mediích, jako v tomto případě. Na vině je EU a Španělská vláda zřejmě… Číst vice »
Nejde o to jestli je to velké sousto pro Škodu, ale pro PPF a tady si troufnu říct že zdroje jsou.
Kdyby zdroje byly, tak to koupí za cash, tak jako akcionáři Talga chtějí. Místo toho ale nabízejí něco co nikdo nechce…
Škoda bude za 3 roky potřebovat i novou značku, stávající Škoda prodala škodě auto… ideální kauf a je to jen o ceně
Talgo je na tom tak, že loví v kalných vodách východní Evropy ??? Doporučoval bych jim, tento region opustit úplně. Škoda jim nebude dobrým partnerem. Můj subjektivní názor. Snad jej může mít.
Bez ohledu co si myslíte o škodovce, tak my jsme střední, ne východní Evropa!
Duševně jsme východ… Bohužel…
Co jsou potom slováci?
Kultúrne stred, mentálne stred-ovek.
Viem, o čom hovorím.
Od Slováka to beru.
Zametejme si před vlastním prahem a nechejme Slováky na pokoji.
Bohužel, ale je to tak, navíc dobře bodujeme na předních příčkách alkoholismu, drog, gamblerství, v nedostupnosti bytů, v exekucích, atd. Máme druhé nejhorší školství v EU a v udržitelnosti rozvoje jsem poslední. Tne, kdo si myslí, že to nijak naši prosperitu neovlivňuje, se mýlí, čím složitější technologie budou, tím více nám svět kvůli toho se bude vzdalovat.
Sorry, ale v udržitelnosti rozvoje nemůžeme být poslední, když u nás je oproti jiným státům EU rozvoj prakticky všeho naprosto marginální.
Když už jsme v tom železničním oboru, tak vězte, že naše asociace žel. průmyslu (ACRI) očekává růst exportu o 10 %.
Já se tedy do východu nepočítám. Jestli vy ano, nic nenamítám.
Třeba to platí jen subjektivně.
Tak předně mluvte za sebe a nepodsouvejte ostatním subjektivní názory.
Vsechno vychodne od Ase jsou pro stare zeme EU nekdejsi ruske kolonie s ruskou mentalitou.
Pojen střední Evropa je jen výmysl nás a okolních států, jinak se to nikde neuvádí.
A můžete prosím upřesnit, čí výmysl je pojem „středoevropský čas“?
Železnice v Rakousko – Uherské monarchii jej začala používat již od roku 1891.
No vždyť píšu, že se to traduje jen v okolních státech. Vídeň je pár km od našich hranic.
Střední Evropa je Německo a Rakousko-Uhersko.
Talgo nelovi na vychode, lovi madari na zapade s podporou madarske vlady a buh kdo jeste…
Naopak o talgo maji zajem jeste polaci a my (skoda)…
On Siemens a Alstom by koupi mel prakticky monopol musel se zbavovat jinych svych casti…
To že Španělská vláda vetovala Magyar Vagon je sice dobře, pořád to ale neznamená zelenou pro Škodovku. Takže klid…
V první řadě by Škoda, respektive PPF musela akceptovat, oč mají akcionáři Talga zájem (cash), nikoliv o co dosud měla zájem Škoda. Uvidíme, jaký bude další vývoj.
No tak chování Talga ke Škodě je očividně takové „vlažné“. A to rozhodně nemá nějaký banální důvod jako jsou pouhé „peníze“. V tom bude něco jiného.
Jestliže akcionáři chtějí prodat a Škoda jim nabídne fúzi a výměnu akcií, tak chápu, že to žádné nadšení nevyvolává.
Myslím, že by bylo v diskuzi užitečné rozlišovat pojmy „Talgo“ – firma, její vedení, a třeba „majoritní akcionáři Talga“, tedy ta část držitelů akcií, kteří chtějí prodat. Samozřejmě tam je průnik zájmů, vedení firmy bylo dosazeno těmi akcionáři, ale přecejen firma není to samé jako její vedení nebo (spolu)majitelé.
Máte pravdu. Navíc, pokud se problémy kupí, je pro akcionáře nejschůdnější prodej akcií a případně poté nákup jiných.
Ale to nesouvisí s tématem, že si mohou koupit jiné akcie. Pokud myslíte, jako že tím mohou vyhrožovat ?? Tak jednoduché to skutečně není. A my se tady nikdy nedozvíme, jaká je vlastně zákulisní hra Talgo, jsme ti poslední.
Ani nečekají na na naše rady. To jsou hluboce interní věci, které se nedozvědí ani ti minoritní vlastníci. Vysoká hra.
Nebudou všechno vědět ani lidé ve španělské vládě, ani my, ani Poláci, toto jsou skutečně vysoké hrátky a ani nebudeme vědět, proč se tak či onak rozhodli.
A není to spíše tak, že firma = majoritní vlastník. Polde mne, minoritní vlastníci nerozhodují o ničem, jinak by to ani nefungovalo. Jejich výsadou je pouze brát dividendy, ale nemohou nic řídit. Pokud mají nějaké „pravomoci“, tak ty jsou vysloveně formální, a je to dokonale zabezpečeno, aby na nic neměli vliv.
Napište !! Rád se obohatím o váš názor.
A také jsem u akciovky pracoval, předseda představenstva byl majoritní vlastník a rozhodoval úplně o všem. A tento princip tam střežili jako oko v hlavě, a byl mnohokrát zabezpečen a pojištěn.
Předseda představenstva, pan Oriol, syn jednoho ze zakladatelů, vlastní nějaké nízké jednotky % společnosti. Největší akcionář je investiční fond Trilantic, ten má 40 %, 52 % je u drobných akcionářů.
Ale to pořád neznamená , že firmu řídí drobní akcionáři, ale Trilantic.
O co jiného by akcionářům asi šlo (zvlášť těm malým). Pro ně je to prostě jen byznys a teď prostě dospěli k tomu, že nechtějí pokračovat a svého podílu se chtějí zbavit. Žádný skrytý smysl bych v tom nehledal. Škoda prostě jen nabízí úplně něco jiného než akcionáři chtěli.
Na druhou stranu akcionáři v těchto jednáních vždy budou mít maximalistické požadavky, aby pokud možno co nejvíce vyšponovali nabídky, přesto můžou mít ochotu se dohodnout na něčem poněkud jiném. Škoda nenabízí (jen) cash na ruku, ale na druhou stranu ty akcie také mohou časem odprodat, ono na to lze pohlížet i jako na určitou formu financování té operace. V situaci, kdy je do toho navíc zapojen i stát, resp. státy, do hry vstupují i úplně jiné zájmy a úvahy, takže je dost těžké výsledek jednání předvídat. Samozřejmě pokud Poláci přinesou cash na zlatém podnose, tak asi mají vyhráno, ovšem kdyby… Číst vice »
To všechno je spekulativní.
Škoda není listována na žádné burze, ocenení privátně vlastněného podniku, který z této pozice nemusí publikovat zdaleka tolik dat, jako veřejně obchdovatelná společnost, je vždy mnohem komplikovanější, než u veřejně obchodovatelné firmy jako je Talgo.
Pokud by akcionáři Talga souhlasili s výměnou akcií, kupjí v podstatě zajíce v pytli. Navíc v situaci, kdy vlastníkem Škody je finančne velmi silná skupina, které by po mergeru nemuselo dělat problém minoritáře vytěsnit navýšením základního kapitálu podobně, jako to udělala již v minulosti.
Vy byste přidával cash pokud (jak nyní víme správně) očekáváte, že vám konkurenční nabídku smete ze stolu vláda? 😉
Na RailBaltica se počítá s vysokorychlostními jednotkami měnícími rozchod? Myslel jsem, že to bude zcela samostatný systém s rozchodem 1435 nenapojený přímo na existující tratě…
Ano, RailBaltica má být opravdu celá 1435mm
Proč tolik minusů? Nasazení jednotek s proměnným rozchodem sjíždějících z RB na stávající tratě by skutečně byl úplně nový koncept, se kterým se dosud nepočítalo. Je otázka, zda je to skutečný záměr, nebo nějaká okamžitá politická myšlenka.
Vyrobit EMU 1 435 / 1 520 mm neni problem, ale nejdriv by je nekdo musel objednat. Vi nekdo neco o takove objednavce ?
Jakékoliv maďarské spojenectví je ruské spojenectví. A to je nebezpečí a obrovské riziko.
Souhlas, se Škodovkou je to asi tak poloviční.
Nedělejte si iluze. PPF by to byla schopná po nabytí bez mrknutí oka prodat do maďarska celé i se Škodovkou. (pokud by přišla dostatečně zajmavá nabídka)
PPF, ktera je majitelem Skoda Tr., je take majitelem slovenské TV Markiza, ktera slouzi dalsimu Putinovu sluzebnikovi Robertu Ficovi. Tudiz z blata do louze …
Snad to prodaji Polakum.
Že by nakonec Škoda? SprintPanter 😀
Firma z Polska má taky zájem? Tak to je možná přes úřady ve Španělsku schůdnější cesta. Talgo má co nabídnout, ale samozřejmě ne zadarmo a tím nemyslím pouze cenu za případný odkup. Uvidíme, co bude dál.
Firmy ne, polský stát.
Pesa je vlastněna polským státem. To bych za tím viděl.
„Talgo má co nabídnout“
To je možné, ale součástí té jeho nabídky je nutnost řešení problémů, nikoliv však pouze s výrobní kapacitou Talga, jak to eufemicky formuloval španělský kabinet , ale s nekvalitou vlaků a z toho vyplývající finanční stránka věci – vyvolané náklady na úhradu smluvních sankcí, ztráta renomé atd.
Zaplatit pytel peněz za převzetí firmy a tím si zadělat si na nutnost okamžitého řešení léty nahromaděných problémů…
Kdo o to, kromě Maďarska, má fakt zájem?
https://zdopravy.cz/porucha-uveznila-500-lidi-v-tunelu-kvuli-horku-rozbijeli-okna-valka-renfe-s-talgem-se-stupnuje-214796/
Také jsem dost zvědavý, jak se budou řešit problémy okolo stávajících kontraktů Talga. Se snahou o odprodej to tak trochu vypadá, jako že loď jde ke dnu a akcionáři se před potopením ještě snaží vytěžit, co se dá, protože jestli loď ještě nejdu ke dnu, tak má minimálně dost velké trhliny, takový kontrakt s DB na ICE L se také nevyvíjí zrovna podle plánů.
No vždyť píšu, že zadarmo to nebude a nemyslím jen cenu za případný odkup. Problémů k řešení, nebo chcete-li výzev.
Vaší formulaci: „…má co nabídnout, ale samozřejmě ne zadarmo…“ jsem pochopil, jako šponování ceny, nikolliv v opačném gardu, jak jste to teď upřesnil.
Já jsem stará konzerva, takže bych to nazýval pravým jménem – PROBLÉM.
Výzvy bych nechal korporátním mluvčím, ti bez nich zpravidla nemohou žít….