Španělská vláda vetovala maďarské převzetí Talga. Odmítnutí otevírá dveře fúzi se Škodou

Vysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: TalgoVysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: Talgo

Vláda obchod odmítá kvůli Orbánovým vazbám na Rusko. Magyar Vagon podle ní ohrožuje bezpečnost.

Španělská vláda zamítla prodej železniční společnosti Talgo maďarskému konsorciu Ganz-Mávag. Rozhodla tak poté, co obdržela negativní posudek od Rady pro zahraniční investice.

Jako důvody vláda uvedla „národní bezpečnost“ a „ochranu strategických zájmů“. Magyar Vagon totiž řídí podnikatelé blízcí premiérovi Viktoru Orbánovi a v konsorciu usilujícímu o Talgo je také maďarský státní fond Corvinus.

Španělská burza v zápětí pozastavila obchodování akcií Talga se zdůvodněním, že byla zveřejněna důležitá informace.

Šéf Škoda Group: S Talgem bychom vytvořili evropského železničního šampiona, náš zájem trvá

Povolení této operace by znamenalo nepřekonatelná rizika pro národní bezpečnost a veřejný pořádek,“ uvedla vládní analýza, která je ovšem podle španělských médií důvěrná a vláda ji zveřejňovat nebude.

Talgo je podle vlády „strategická společnost klíčová pro hospodářskou bezpečnost, územní soudržnost a průmyslový rozvoj Španělska“.

Kabinet španělského premiéra Pedra Sáncheze také pochybuje, že maďarské konsorcium může přispět k vyřešení problémů s výrobní kapacitou Talga.

Porucha uvěznila 500 lidí v tunelu, kvůli horku rozbíjeli okna. Válka Renfe s Talgem se stupňuje

Dezinformace a soud

Maďarské konsorcium už dříve uvedlo, že se případnému vetu bude bránit soudně. Minulý týden spolu s menšinovými akcionáři Talga rozšířilo zprávu, že Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) se chystá vyšetřovat nabídku české společnosti Škoda Group, která chce s Talgem fúzovat. ESMA to však v zápětí popřela.

Vláda je přesvědčena, že odmítnutí nabídky je plně v souladu se zákony ohledně kontroly zahraničních investic, a to jak španělskými, tak evropskými.

Maďarské konsorcium už v březnu nabídlo za Talgo 5 eur za akcii, což představuje cenu 619 milionů eur. Obchod však vyžaduje souhlas vlády, protože přesahuje hodnotu 500 milionů eur.

Proti obchodu vystupovala nejen španělská vláda, ale i evropské úřady. Vadí jim spolupráce mezi maďarským premiérem Viktorem Orbánem a ruským prezidentem Vladimirem Putinem.

Proto byla oslovena se snahou o protinabídku i česká Škoda Group, zájem projevila i polská vláda.

Talgo odmítlo nabídku Škody na spojení, zrušilo setkání. Český výrobce se ukončení dialogu diví

Talgo dodává velkou část vozového parku státního dopravce Renfe a disponuje také technologií dynamické změny rozchodu podvozků. Ta bude podle médií již brzy poptávána v budovaném projektu vysokorychlostní železnice propojující Pobaltí s Polskem.

Tagy Magyar Vagon Škoda Group Talgo
13 komentářů