Španělská vláda vetovala maďarské převzetí Talga. Odmítnutí otevírá dveře fúzi se Škodou
Vláda obchod odmítá kvůli Orbánovým vazbám na Rusko. Magyar Vagon podle ní ohrožuje bezpečnost.
Španělská vláda zamítla prodej železniční společnosti Talgo maďarskému konsorciu Ganz-Mávag. Rozhodla tak poté, co obdržela negativní posudek od Rady pro zahraniční investice.
Jako důvody vláda uvedla „národní bezpečnost“ a „ochranu strategických zájmů“. Magyar Vagon totiž řídí podnikatelé blízcí premiérovi Viktoru Orbánovi a v konsorciu usilujícímu o Talgo je také maďarský státní fond Corvinus.
Španělská burza v zápětí pozastavila obchodování akcií Talga se zdůvodněním, že byla zveřejněna důležitá informace.
Šéf Škoda Group: S Talgem bychom vytvořili evropského železničního šampiona, náš zájem trvá
„Povolení této operace by znamenalo nepřekonatelná rizika pro národní bezpečnost a veřejný pořádek,“ uvedla vládní analýza, která je ovšem podle španělských médií důvěrná a vláda ji zveřejňovat nebude.
Talgo je podle vlády „strategická společnost klíčová pro hospodářskou bezpečnost, územní soudržnost a průmyslový rozvoj Španělska“.
Kabinet španělského premiéra Pedra Sáncheze také pochybuje, že maďarské konsorcium může přispět k vyřešení problémů s výrobní kapacitou Talga.
Porucha uvěznila 500 lidí v tunelu, kvůli horku rozbíjeli okna. Válka Renfe s Talgem se stupňuje
Dezinformace a soud
Maďarské konsorcium už dříve uvedlo, že se případnému vetu bude bránit soudně. Minulý týden spolu s menšinovými akcionáři Talga rozšířilo zprávu, že Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) se chystá vyšetřovat nabídku české společnosti Škoda Group, která chce s Talgem fúzovat. ESMA to však v zápětí popřela.
Vláda je přesvědčena, že odmítnutí nabídky je plně v souladu se zákony ohledně kontroly zahraničních investic, a to jak španělskými, tak evropskými.
Maďarské konsorcium už v březnu nabídlo za Talgo 5 eur za akcii, což představuje cenu 619 milionů eur. Obchod však vyžaduje souhlas vlády, protože přesahuje hodnotu 500 milionů eur.
Proti obchodu vystupovala nejen španělská vláda, ale i evropské úřady. Vadí jim spolupráce mezi maďarským premiérem Viktorem Orbánem a ruským prezidentem Vladimirem Putinem.
Proto byla oslovena se snahou o protinabídku i česká Škoda Group, zájem projevila i polská vláda.
Talgo odmítlo nabídku Škody na spojení, zrušilo setkání. Český výrobce se ukončení dialogu diví
Talgo dodává velkou část vozového parku státního dopravce Renfe a disponuje také technologií dynamické změny rozchodu podvozků. Ta bude podle médií již brzy poptávána v budovaném projektu vysokorychlostní železnice propojující Pobaltí s Polskem.