Soutěž Nejkrásnější nádraží po 15 letech končí, ztratila prý smysl
Nádraží Rozsochy. Autor: Miloš Stloukal
Soutěž podle organizátorů ztratila původní smysl zejména kvůli vytrácení se lidského prvku z fungování řady nádraží.
Bodejď by ne. V rámci „úspor“(aby měli o to větší větší manažerské platy), se ruší personál na jednotlivých stanicích, takže už tam není, kdo by si zveleboval pracovní prostředí k potěše své i cestujících. Byty které jsou ve staničních budovách, tak u nich nějaká moudrá hlava zvedla nájem srovnatelný s bytem v Praze, tak kdo může uteče. Tím se stávají nádraží „domy duchů“. Nikdo se o ně nestará snad s vyjimkou velkých nádraží a přestupních uzlů, ale tam údržbu řeší komerčně, jejich zadáním další firmě. Možná, by teď stálo, za to vyhlásit soutěž o nejhorší, nejpomallovanější, nejzdevastovanější nádraží, kde nejsou… Číst vice »
Jasně by vyhrál Vyšehrad. hlasoval bych i pro Bubeneč. Ještě by se dalo soutěžit o nejhezčí okenní mříž.
Známe nádraží ve zmíněné Mimoni. Útulné, čisté, venku jsou udržované květiny, funguje prodej jízdenek, v čekárně je teplo, vedle příjemná hospůdka,…
Známe také nádraží v Kynšperku, které také před několika lety kandidovalo, jenom proto, že jej Správa železnic čerstvě opravila, ale zrušila prodej jízdenek, omezila otevírací dobu čekárny, kde je večer nedostupný automat s nápoji. Kdysi tam bývala hospoda, kde se dobře vařilo, byl tam i malý obchůdek. Teď tam „chcíp pes“. Ale navenek má budova novou fasádu, takže „nejkrásnější nádraží“?
a kdo za to může? hnusný a nechutný SŽDC!
A na to jste přišel jak?
Mají pravdu. Tak třeba Zahrádky vyhlásili jako nejkrásnější nádraží, vzápětí zrušena „lidská obsluha“ a kráse je konec…
Soutěž o největší humus, to by byla jiná.
Kandidátů habaděj.
Soutěž nikdy moc smysl neměla. Vyhrávala hlavně bukolická nádražíčka a přišlo mi, že hlavně z míst, kam sice vlak jezdí, ale z mnoha míst nemá smysl tam vlakem jet (Doksy, Kladno, Trutnov).
Společně s udržováním všelijakých muzeí a výtopen je to přesně ten směr, kudy ne. Železnice má smysl tam, kde se přepravují náklady (velmi, v ČR podceněn), velké objemy lidí (pří-velko-město, podceněná kvalita) a dlouhé trasy spojující aglomerace (VRT). Na vše ostatní je tu autobus a auta (pro zelené kolo nebo potah).
Nová vláda skýtá naději, že se ze staromódní železnice stane moderní akceschopný podnik.
Krajinný ráz, památková péče a kultura vám očividně nic neříká. Díky bohu nejste většina.
Ne, úkolem dopravního systému je něco docela jiného. Až bude vše postaveno, můžeme si dovolit udržovat někde pár památek pro staromilce, ale ne proměnit celou železnici krom tratě Praha Ostrava v jeden velký skanzen.
Je ostuda, když se Evropan musí jezdit učit do Číny.
Úkolem státu je se o kulturu, památkovou péči i krajinný ráz starat, a toho všeho jsou ta lokálková nádraží neoddělitelnou součástí. To je naprosto bez debat.
Ne, nechci z mých daní platit nádraží výhradně kvůli „kultura, památková péče i krajinný ráz“.
Neboť na to nemáme. My, jako národ, totiž vymíráme. Takže tam musí směřovat maximum investic – do kvalitních škol, do péče o starší/invalidi, do podpory mladých rodičů, aby si ke dvěma prckům nebáli „pořídit“ ještě jedno (=aby odpadnul strach, že s třetím prckem se rodina propadne do naprosté bídy).
Budete se divit, ale na tom venkově nikdo žít nebude a ty děti si nepořídí, pokud tam kultura, doprava a hezký prostředí nebude.
Vojtěch Suchan, proč měníte téma? Tak bacha, doposud jste mluvil všech nádrech! A hledisko dopravy jste taky vynechal! Jestli fakt někde má smysl nádr, kvůli REÁLNĚ POSKYTOVANÝM službám pro cestující, tak proč ne? A pokud jde o nádry na venkově…. tak si zkuste přečíst např. názory provozovatele nádražní hospůdky, po 5- ti letech (až bude mít za sebou 10 let provozu, tak jeho názor bude výrazně zkušenější)… https://zdopravy.cz/tomas-hanak-vzhuru-mladi-romantici-a-idealiste-vzhuru-i-vy-kteri-nevite-kam-s-penezi-21201/ zejména pasáž: „DOTAZ – Jan Šindelář:V čem je umístění hospody na nádraží výhodou a nevýhodou? Ptám se proto, že v poslední době se zahušťují jízdní řády a cestující tak ani nemá čas… Číst vice »
Proč se zlikvidovala nádražka – protože ani při ceně desítky 25 Kč (lahváč za půl, petka za třetinu / ve slevě i za míň) se prostě nevydělá majitel na „svůj“ chléb alespoň v minimálně mzdě – 608 desítek měsíčně / 21 denně, k tomu nájemné, energie, pojistné … k tomu „zaměstnance“ …. alespoň jednoho ….
No potěš koště… A více co se stane s autobusy? Taky se zruší. Proč? Protože se omezí počet spojů a lidi raději pojedou autem. Zlatá dráha kdy byly všude výpravčí, pokladní, staniční dělníci, spěšniny, signalisti, výhybkáři, závoráři,traťmistři ….
To se nevylučuje moderní železnice může vést přes malebná obydlená nádraží a strážní domky. Lokálky můžou když budou chtít provozovat združení obcí nebo spolky.
Pak vyhlásit soutěž o „nejošklivější“ nádraží … aby se majitel mohl chytit za nos ….
Hlasuji pro Paskov
Zlín střed
Ov-Vitkovice
Mladá Boleslav hlavní nádraží.
Velká škoda. Tahle soutěž byla takovou poslední kapkou krásy v moři zámkové dlažby, modrého zábradlí, graffiti a zazděných oken.
Možná by bylo užitečnější vyhlašovat nejlepší turistickou trasu na jeden den, s výšlapem z/do nádraží
Např. Libina (v okrese Šumperk). … pro cestující z tamní vesnice je toto vláčkové nádraží téměř nepoužitelné. Za to pro turisty, plánující hezký výšlap na kopec Bradlo je to velmi pěkně umístěné nádražíčko (eventuelně je možné se nevracet na Libinu, nýbrž z kopce sejít na tutéž železniční trať – nádr Nová Hradečná)
https://mapy.cz/s/gufocetove
Bradlo, na okraji Jeseníků, umožňuje širokánský výhled do okolí. Za pěkného počasí je vidět přes Olomoucko až na konec Přerovska (na Hostýnské Vrchy)
Něco ti brání takovou soutěž pořádat?
A Vám?
Takové jednodenní turistické výlety vlakem jsou třeba na webu https://www.vlakemjednoduse.cz/tipy/ kdy autoři, podle všeho, tu trasu opravdu vždy dali vlakem.
nebo kudyznudy (tecka) cz
Třeba nádraží v Čisté bych nominoval. Za listopadového soumraku má nádech tajemné nostalgie s příchutí čehosi lehce hororového….
já bych vyhlásil soutěž o nejzaplotovanější nádraží, první kategorie délka plotu na 1bm nástupiště, druhá kategorie délka plotu k počtu projetých osobních vlaků a třetí kategorie nejdelší přístupová cesta k perónu (pravděpodobný vítěz 4.nástupiště Praha Vršovice) a čtvrtá kategorie absolutní vítěz co do metrů nainstalovaného zábradlí.
A znáte pojem staniční uzávěra. Bývala doba, kdy byl daleko větší problém se dostat na nástupiště a dokonce se zpřístupňovalo až po zastavení vlaku. Jen to už skoro nikdo nepamatuje a pro historiky to není zajímavé téma. 😀
Hlášení „Nevstupujte do kolejiště před zastavením vlaku“ znamená, že cestující před zastavením vlaku nemají co dělat ani na nástupišti, protože podle předpisu SŽ je nástupiště součástí kolejiště …
Dotaz – Proč myslíte, že „předpis SŽDC“ má nějakou právní sílu pro cestujícího, tj pro člověka (spotřebitele), který uzavřel smlouvu o přepravě s nějakým pasažérským dopravcem, tím, že si koupil jízdenku.
Ve všeobecných obchodních podmínkách např. RGJ nebo Arrivy nevidím nic o tom, že by cestující měl práva a povinnosti, které určilo SŽDC nějakým svým předpisem.
Lidově řečeno – pokud SŽDC nepřinutilo dopravce, aby předpisy SŽDC promítnul dopravce do všeobecných obchodních/smluvních podmínek pro Smlouvu o přepravě, tak jakkékoliv předpisy SŽDC nemusí vůbec zajímat cestujícího … je to tak? Nebo se pletu, a proč?
Normální člověk se má rád a nevleze pod vlak z pudu sebezáchovy. Stačí používat hlavu a princip předběžné opatrnosti.
Naprostý souhlas
… dotazem na M. Zikmund mi jenom šlo o to zjistit, jestli fakt je potřeba studovat nějakou další fůru dokumentů SŽDC, aby člověk neporušil nějaký obecně závazný předpis, když si prostě koupí jízdenku do vagonku.
Jestli by nebylo jednodušší na zem namalovat takovou tu žlutou čáru. Jaká bývá např. na nástupišti do šalin, metra.
Tohle hlášení se na peronyzovanych stanicích snad nepoužívá.
Chápu to do té míry, že nejhezčí (resp. nejzkrášlenější) nádraží již vlastně ohodnocena byla a teď by ani nemuselo být „odkud brát“.
Vzhledem k tomu, že ji kdysi vyhrálo i Kladno, tak ta soutěž neměla smysl nikdy 🤣🤣🤣
„Titul Nejkrásnější nádraží získalo celkem 13 nádraží. Prvním vítězem bylo nádraží Ostroměř v Královéhradeckém kraji. Následovaly Trutnov hlavní nádraží, Zahrádky u České Lípy, Choceň, Uherské Hradiště, Opava východ, Rynoltice, Brno-Chrlice, Nový Jičín město, Mimoň, Doksy, Blíževedly a Rozsochy. Loňský ročník se nekonal kvůli pandemii koronaviru, letos už se organizátoři rozhodli vítěze nevyhlašovat.“
Ehm, kde je to Kladno?
„Dalším důvodem je ukončení spolupráce se Správou železnic před dvěma lety.“ Tak to asi loni nebylo kvůli kovidu. Jak by kovid mohl ovlivnit takovou soutěž?
Proč se ale nedostalo na Telč kde bylo nádraží vzorově rekonstruováno tuším před třemi lety.
A co vyhlásit soutěž o užitečnosti nádraží? Aby se vědělo, kde dává rekonstrukce smysl.
Jenže to by logicky braly tituly jen ta velká, protože zastávka bude stále jen zastávka pro pár lidí… 🙂
Ano a o to přesně jde. K čemu je na shitské trati se šroty od ČD, rekonstruovat zastávky?
Když něco nepotřebuji nebo nepoužívám já, neznamená, že to nepotřebuje někdo jiný…myšleno obecně, to se netýká jen Dráhy.
Nic takového jsem neřekl. Ale jsou místa, kde rekonstrukce nádraží/zastávek byla víceméně nesmysl. Veselí nad Moravou je učebnicovým příkladem.
Nejkrásnější nádraží – Rozsochy
Jsem z Bystřice a Rozsochy byli hned 2 zastávka směr Ždár. Jezdil jsem tu 5 let pravidelně.
Verdikt ? Možná hezké na fotce, která je úvodní. Jinak stav stanice je katastrofální.. hnus a špína. Ostuda hrozná.
Takže hodně lidí z okolí se dost divilo že to ta stanice vůbec vyhrála.
Doporučuji se někdy stavit hned kousek je v pohodě rybník.
A kdy jste tama jezdil? Bylo to smutné nádraží cca do roku 2008, protože tam dožívali staří nájemnící, kteří tam byli celý život, ale starat se o stoletý barák už holt nezvládali. Co já vím, teď tam je mladá rodina a všechno se každoročně mění k lepšímu a hezčímu. Takže opravdu hnus a špína? Ta slova se spíše hodí k vašemu komentáři, protože zřejmě nehodnotíte aktuální stav, ale daleké vzpomínky.
Zrovna před měsícem jsem tam jel znova.. Aktivně 2 týdně 2015-2020.
Oproti tomu nádraží ve Ždáru prošlo dávno rekonstrukcí.. Už i ta Bystřice je na tom lépe.
Možná by měli vyhlásit soutěž o nejotřesnější nádraží, aby SŽ věděla, kam zaměřit pozornost.
myslíte k demolici? souhlas 🙂 třeba na trati z ČT do MT … naprosto otřesný stav budov . stačí když tam budou jen zastávky a moderní perony … lístky si koupíte u průvodčí a nazdar…
Bourání by nemělo mít přednost před využitím, ale než mít kolem tratí zříceniny, jsou demolice lepší.
však na to narážím…. takže stovky budou by měli jít k zemi …
Zlín-střed. A to fakt nejsem ze Zlína.
To je nádraží, které je v blízkém výhledu SŽ k modernizaci.
Tam se fakt zastavil čas. Leckdo ani nepozná, jestli je to vlak ČD nebo MHD Zlín. Ani se pak nelze divit, že modernizace vyjde na 12 mld 25 km…zatím.
Nebyla náhodou taková soutěž? Vyhrála ji jednou Mladá Boleslav. Nebo to nebylo oficiální?
doporučuji se zeptat např. tamního rodáka @honzalb…. Mohl by vědět a nebojí se podělit vzhledem ke své „ostré“ tužce (tedy přesněji „ostré“ klávesnici)
Odlidšťování železnice v praxi 🙂
Přesne tak , doufam ze s novou vladou přijde do SŽ svěží vítr! Spise vichr z hor !
Musím Vás zklamat, nepřijde…. vymění se možná šéf, pár náměstků (to jsou všechno ti co ničemu nerozumí), ale ti ostatní, ta struktura co vše vytváří tam zůstane. Takže dáme pár hesel a jedeme dál.
Prostě projekty mrtvé nádraží. Hlavně tento projekt je oblíbený v OŘ Praha p. Filipa. Viz Smíchov třeba. Zrušena většina provozoven ve stanici aniž by se ještě do nádraží hráblo.
To nikoho netrápí, tam jen jezdí desítky tisíc lidí denně…
Pekárny zrušeny, ale můžete si koupit hnusný, předražený, rozmrazený polotovar plný ztužených tuků (Fornetti) nebo kafe do keloše za kilčo (Costa) a ano světlá výjímka je normální provozovatel restaurace (za to tleskám) a řeznictví které kupodivu zůstalo (podivný kšeft SŽ s firmou T tip…).
takze reznictvi, byt dobre, je zakonite podivny kseft?
(nejaka pekarna je venku na stanovisti busu na pribram. pecivo maji i v pontu, v jiznim vestibulu metra jsou pekarny dve, doporucuju u kabata moravskou housku)
Ono jsou podobná místa dost lukrativní, tak je dobré se radovat, že nadnárodní skupina Lagarderé (Relay, Ugo, Costa, Mr. Baker) apod. nepřijde o své zisky za prodej navoněné bídy. Možnost, že by tam bylo nějaké lokální pekařství, zdá se pro SŽ neexistuje. Byl tam stánek hořovické a krušovické pekárny., ale to bylo pro obyčejné lidi, byli tam ráno fronty – to nejde… Kabát to má vynikající o tom žádná, ale to už jsou prostory DPP. https://www.lidovky.cz/byznys/obcerstveni-na-nadrazich-az-do-roku-2029-udrzi-si-firmy-lukrativni-najmy.A160812_195714_ln-doprava_pave
Ano, třeba to urychlené zbourání stánku na III. peróně, přičemž okolo bylo vzorně uklizeno, stánek byl ověšen truhlíky s kytkami. Stánek byl docela praktický, zejména při obvyklém přihazování zpoždění po 5 minutách.
Upřímně stánek byl na pohled odporný, ale stačilo by koupit plechovku barvy natřít a okolí vzít wapkou (to by chtělo i bez stánku – ale SŽ toho není schopna) a bylo by to o 100% lepší a neodpuzovalo by to lidi. Ale obávám se, že by pan provozovatel nezapadal do konceptu nádraží pro horních 20% a asi taky málo chodil se švestičkama na správná místa.
Nejzajímavější na soutěži bylo že nikdy nevyhrálo žádné „moderní“ nádraží vše byly budovy z doby Rakouska Uherska.
A nikdy to nebylo v žádném větším městě.
Myslím, že Opava, Trutnov nebo Bohumín jsou dostatečně velká města.
Uherské Hradiště taky neni malé
Bohumín, 20.000 obyvatel. Já spíš myslel města okolo 100.000 obyvatel a větší. Tomu je nejblíž Opava s 56.000 obyvateli.
Tak Nový Jičín není zas tak malé město z 24 tis.I když Nový Jičín byl železniční raritou dvě navzájem nepropojené nádraží. Vítězné nádraží Nový Jičín-město a druhé nádraží Nový Jičín-horní nádraží , které bude sloužit jako zázemí pro drážní cyklostezku Koleje Hostašovice-Nový Jičin.
Brno?😀
Olomouc, Hradec, Pardubice, kterékoliv z Pražských nebo Ostravských…
A na Plzeň nesmím zapomenout!
Tak my těch moderních nádraží ani moc nemáme. Z těch povedených vlastně asi jen Česká Lípa, ne?
Jako hezky opravené, ale výlez z podchodu směr Doubice za povedený úplně nepovažuji.
Tam už to je spíš problém města, ne?
No i tam se dá dost diskutovat… Absence rezervní koleje pro případný nárůst dopravy (Už takhle se tam letos nevyšel rychlík KŽC). Absence jakýchkoliv doplňkových služeb. O nutnosti podchodu by se taky dalo diskutovat, jelikož zrovna v ČL je rozhled tak na kilometr daleko, a když se tam někdo bude chtít nechat přejet, tak tam stejně klidně skočí i z nástupiště…
No a tím posledním problémem, který byl ale už i na dřívějším nádražím, a který dnes ještě navyšuje free wi-fi je přítomnost lidí řekněmě svojí přítomností dosti obtěžující slušnější část populace.
Řvát do telefonu lze ikdyž máte Alcatel OTC. Sněhuláka myslím. Na tom Wifi nic nezmění.
OK, nejsem místní. Bral jsem to pouze z pohledu architektury.
Skutečně KŽC projíždělo kvůli nedostatku kapacity? Není to spíš tradniční přístup těchto nostalgiků (dříve pod heslem poctivá nostalgie) „buď nám zaplatíte a nebo nebudeme stavět.“
Na tom není zajímavého vůbec nic. Když necháte hlasovat lid, tak je jasný, že v tomto případě vyhraje nějaký vláčkovitý venkovskýnádražíčko s pumpou, pivoňkama a lípou, protože přesně to chce člověk na vejletě vidět. To samozřejmě není špatně a celá ta soutěž byla tímhle směrem vždy koncipována.
Nádražní budova v Uherském Hradišti je (podle Wikipedie) z roku 1930.
http://www.historickasidla.cz/redakce/index.php?xuser=&lanG=cs&dr=2129 Její budování (podobně jako v blízkém Uherském Brodě) bylo součástí všeobecného nadšení a jásání kolem 10. výročí republiky. Nahradila hnusnou typovou budovu společnosti ÖLEG z roku 1883. Kolem folklórních prvků novostavby i její výzdoby se v té době mohutně a ne vždy souhlasně diskutovalo, ale takhle se v té době zkrátka stavělo a bylo to součástí oficiálního přístupu nejen ČSD – architekti jako Gočár, Janák nebo Jurkovič měli blízko k intelektuální, politické i hospodářské elitě té doby a dokázali ovlivnit i užitkovou tvorbu, jakou jistě nádražní budovy jsou. Viz budovy na myjavské dráze, nové budovy na rekonstruovaných i nových… Číst vice »