Soutěž na změnu rozchodu tramvajové trati v Liberci vyhrála Eurovia
Tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce na území Vratislavic nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Od července přestanou v Liberci i Jablonci jezdit tramvaje na úzkém rozchodu.
„Úpravy trati se dotknou i řidičů na několika přejezdech včetně frekventované křižovatky u vratislavické lékárny.“
Chápu, že u lékárny je výhybka, ale opravdu nešlo před pěti lety přihodit i třetí kolej od pivovaru k lékárně (kde je to nově všechno zalité v asfaltu) a na dalších přejezdech?? a při další rekonstrukci za mnoho let ji prostě vyndat? Při rekonstrukci na novou rudu se to normálně dělalo. Tahle salámová metoda přestavby tramvaje je opravdu peklo, když se každých pět let nedostanete na druhou polovinu obce a musíte jezdit autobusy.
Když se zdvoukolejňoval úsek od Nové Rudy k Lékárně, tak mi také připadalo nelogické, že se v úseku Pivovarská-Lékárna nepoložila třetí kolejnice. Úsek, který dnes vypadá velmi dobře se bude rozkopávat. Ale asi nějaký důvod tenkrát byl….
Žlábkové kolejnice a výhybky (nebo tedy „výměny“) něco stojí. Zda víc než rozbourání části asfaltu po pěti letech a s tím spjatá omezení, to si netroufnu soudit. Plus se má upravovat trakční vedení a sanovat ta opěrná zeď. Tak to bude dělat těch skoro sto mega. Co se týče tří kolejí (kolejnic) k Lomu, tam se tehdy argumentovalo onou odbočkou k sídlištím, čili trať na metru byla míněna trochu jako peáž v rámci prvních etap rochlické větve. No… to nedopadlo, ale tak hlavně už aby se dotáhnul ten kýžený záměr mít obě tratě na 1435 mm a splňující dnešní normy… Číst vice »
Chápu, že to jsou náklady navíc, ale kdyby se aspoň dala ta třetí kolej na těch pár přejezdů po cestě – lékárna, u cukrárny, před intexem a u kyselky nebo v proseci, když už to celé dělali před pár lety. Od lékárny na rudu by to ekomomicky dávalo asi menší smysl. Ale takhle to jsou komplikace pro všechny.
Plus by mě celkem zajímalo jak to napojí u lomu když od města je třetí kolej uprostřed silnice a směrem na rudu jsou ty pražce připraveny k posunu na druhou stranu.
Tahle nekoncepčnost a pomalost mě opravdu vytáčí.
S těmi přejezdy v centru Vratislavic nevím, též by mi to dávalo smysl. U Lékárny není pouze jedna kolej, tam je to složitější. Co se týče U Lomu–Nová Ruda, tam je to opačně kvůli těm opěrným zdem pod Novou Rudou, dočasně je ta osová vzdálenost menší (metrový rozchod „přečuhující ke sloupům“) a bude se zvětšovat, což by měla být v tomto konkrétním případě lepší varianta, než kdyby byla větší (metrový rozchod „přečuhující ke zdem“) a pak se zmenšovala, protože by teď muselo být větší těleso. S tím, že k zastávce U Lomu se to má posunout celkově o těch 435… Číst vice »
tato firma jen objedná x dalších subdodavatelů a na stavbě bude živo jako na pohřbu neoblíbeného souseda.. hlavně, že někomu spadne provize metrový rozchod je rarita, není důvod ji měnit-. vlastně ta provize..
Ať se na to dívám z různých úhlů pohledu, přerozchodování tratí a systému mě vychází jako jedna z největších hloupostí poslední doby. Odvolávat se na to, že v 70. nebo 80. letech nebylo zbytí je po téměř 50 letech hodně mimo. Nicméně i tato řekněme kardinální hloupost může tramvajím pomoci. Stavební firmy budou mít kšeft, s tím i páni politici a jejich lobby, tak snad tramvaje přežijí i v Jablonci. Ale na prodloužení tramvají v Jablonci i na rozšíření v Liberci nevěřím. Dokonce jsem velmi skeptický i k případné modernizaci vozového parku DPML. To se spíš budou dovážet ojeté T3… Číst vice »
Tramvajová trať z centra Liberce na okraj Jablonce by se musela modernizovat tak jako tak,bez ohledu na rozchod kolejí. Kritizovat proč se to tenkrát rozhodlo je pláč nad rozlitým mlékem. Ale udržovat dva rozchody by byl nesmysl. Stavba nových tratí i nových vozidel Liberci je mnohem pravděpodobnější, než prodloužení do centra Jablonce.
S výstavbou nových tratí, třeba do Rochlice bych to neviděl tak optimisticky, už vzhledem ke stavu městské pokladničky. Ale zase člověka hřeje, že jsme měli MS v klasickém lyžování a mámě pěknou arénu.
Liberec není jediným městem v zemi, kde zůstal tramvajový provoz na metrovém rozchodu. Druhým je Jablonec nad Nisou, byť tam zůstal jen zbytek jedné trati. Koneckonců v Liberci těch tratí také nezůstalo mnoho.
Který zbytek trati v Jablonci myslíte ? Myslíte těch 10 metrů kolejí před remízou naproti bývalému pivovaru ? :o).
Tohle je jen slovíčkaření. Jistě, na katastru Jablonce skutečně vedou koleje o metrovém rozchodu. Ale není tu žádné zázemí pro tramvaje. Možná tak jáma v odstavné koleji uprostřed tamní točky. A Jablonec možný rozvoj sítě vesele odložil na neurčito.
Nejde o to, jestli je tady zázemí nebo ne. Jsou tam tramvaje v provozu? Jsou. Stejně tak by se dalo napsat, že Chomutov a Jirkov jsou jediná dvě severočeská města s napájením trolejbusů 750 V.
Máme rozumět tomu tak, že od července začnou práce na úseku od stanice U lomu do Vratislavic a teprve po obnovení tram. provozu v tomto úseku se rekonstrukční práce přesunou na zbylý úsek z Vratislavic do Jablonce…? Nebo se začne souběžně?
To nevím. Ale souběžně s výběrem zhotovitele stavby přerozchodování byl na modernizaci vybrán technický dozor. Takže tam je určitý odstup. Z logiky věci… výluka tam proběhne tak jako tak. Jsem ale rád, že pan Sůra napsal tento článek vcelku srozumitelně, včera jsem četl zprávu (tuším Genus s odkazem na ČTK), kde autor přerozchodování a modernizaci tak nějak prapodivně zamotal do sebe, že čtenář neznající kontext z toho musel být dost zmatený.
Ryzí zvědavost… Je nějaká spojitost s názvem čtvrti a antimateriálním granátem Röchling? Díky.
Nemyslím si. Podle mě to je pojmenováno po zbrojařské rodině Röchlingů ze Sárska. Nejbližšími betonovými pevnostmi jsou řopíky kolem Chrastavy. Název Rochlice je spíš zpětnou zkomoleninou „Rokytnice“. V době vzniku dnešních sídel byla oblast Liberecka ve vztahu k Praze periferií a orientovala se spíše na královská města v Sasku (nebo přesněji Horní Lužici). V takové Žitavě by člověk nějaké památky na středověk ještě našel, v Liberci těžko.
Počítá se i s plným zdvojkolejněním, nebo úsek zůstane jednokolejný?
Bude to tak jako teď včetně té kilometrové jednokolejky přes centrum Vratislavic, jen se v rámci té modernizace směrem na Jablonec posunou a prodlouží některé výhybny.
Zůstane jednokolejný
Safra jak je možné že cena není nižší než odhadová, kde soudruzi udělali chybu? A zásadní nedostatek, vyšší cena není zmíněna v titulku.
O léčbě jste ještě neuvažoval? Píšete to ke každému textu, kde rozpočet přesáhl odhadovanou cenu.
No projektantské rozpočty, byť se zpravidla navyšují, tak nemusí být uplně přesné. Je to dražší cca o 10% původní ceny, asi ne uplně dobrej rozpočtář no…nebo je to starej projekt a ceny za materiály se zvyšily…například od března 2021 jak se zvedla ocel, dřevo, polystyreny to je peklo 🙁 Jako myslím, že spousta lidí co měla určitou sumu například na RD a ještě nekopli do země, tak mohou zapomenout…. 🙁
Provádím rozpočty a i když to konzultuju se stavebními firmami a mám tam rezervu, stejně to nikdy není stoprocentní, protože stavebník může použít jiné zpracování stavby.
Já vím že je to „v pohodě“ ,ale u každé stavby zvláště u SŽ p. Sůra výrazně a nejlépe v titulku píše jak došlo k navýšení o proti projektu z doby před pěti lety ale tady se to zmíní jen ta mimoděk.
On je trošku rozdíl v navýšení o 10 % a 50 %. Věřím, že to je k pochopení i pro zaměstnance Dobré správy.
Těsně vedle se SŽ nemám nic společného, ale to neva. Je rozdíl jestli je projekt rok starý nebo pět let a nebo jestli stavba přesně podle starého projektu a nebo je projekt výrazně změněn. A taky je rozdíl jestli se hlásí firma která nutně potřebuje reference než jí účast na veřejných zakázkách zakáže soud.
Nemáte, jen IP adresu:)asi chodíte furt na nádraží, že?))A Eurovia je přesně ta firma, co potřebuje reference, že? Ale chápu váš kvikot, olomoucká správa, to je lahůdka sama o sobě:)
Já vím, jsem jen takový kokůtek, co se stydí za své jméno a tak prudím jako anonym.