Doprava ve městě Komentáře

Soutěž na opravu Libeňského mostu nabrala zpoždění už přes čtvrt roku

Zatěžování Libeňského mostu. Foto: TSK Praha
Zatěžování Libeňského mostu. Foto: TSK Praha
Do soutěže přišlo už přes dvě stě dotazů a žádostí o vysvětlení zadávací dokumentace.

Jedna z největších veřejných stavebních zakázek posledních let v Praze nabírá velké zpoždění. Technická správa komunikací (TSK) už poněkolikáté posunula termín pro podání nabídek, tendr za téměř tři miliardy korun tak nabral zpoždění už přes čtvrt roku.

Zatím k poslednímu posunu termínu došlo minulý týden. Když loni v říjnu TSK soutěž vypsala, firmy měly čas do 22. února. Nový termín je až do 8. července.

„Důvodem prodloužení termínu podání nabídek bylo množství zaslaných dotazů a zájem zadavatele získat kvalitně připravené nabídky. Bližší informace sdělíme po podání nabídek v souladu s tím, co nám umožňuje zákon o zadávání veřejných zakázek,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková. Aktuálně je podle materiálů v zadávací dokumentaci už 205 dotazů.

Soutěž na projektanta i zhotovitele v jednom

Zakázka probíhá ve standardu Design and build, kdy se soutěží současně stavební firma i projektant. Oprava se týká kompletního úseku od křižovatky Dělnické s Jankovcovou až po Palmovku. Součástí obnovy má být i výstavba nových ramp pro pěší a cyklisty na Rohanský ostrov, kde má vzniknout park. Hlavním kritériem v hodnocení bude cena, která bude mít v hodnocení váhu 80 %. Dvacetiprocentní váhu bude mít doba navržené výluky tramvají. Odhadovaná cena je 2,85 miliardy korun. Podle původních plánů měly práce začít v polovině roku 2022, hotovo má být do roku 2025.

Soutěží skončily letité dohady o tom, zda most zbourat a postavit nový nebo rekonstruovat. K obratu došlo s příchodem nového vedení pražské radnice. Zátěžové zkoušky ukázaly, že most architekta Pavla Janáka je stále v relativně dobrém stavu.

Libeňský most (spíše soumostí) měří 1 200 metrů. I po rekonstrukci zůstane stejně široký, tedy 21 metrů, a bude mít kromě dvou tramvajových kolejí v každém směru jeden pruh pro auta, jeden pro cyklisty a jeden pro chodce. Pěší a cyklistický provoz zůstane zachován i během rekonstrukce.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan

Letité dohady o tom, zda most zbourat a postavit nový nebo rekonstruovat skončí, až bude podepsána smlouva s dodavatelem. A to ještě zdaleka nenastalo.

thegrid

3mld. Za to by byl nový s životností 100let a ne 30. Díky vochomůrkám.

mirek

Jo, takový Trojský, Barrandovský most nebo Vltavská rozhodně vydržely 100 let 😀 Po třiceti letech v havarijním stavu nebo rovnou zřícené. No jediný most v Praze, který bez opravy opravdu vydržel těch 100 let, je právě ten Libeňský.

Jiří Kocurek

Nové Spojení je z roku 200x, takže během příštích 15 lert musí zákonitě spadnout, jinak to se staromilci sekne, protože neměli pravdu a on se do 30 roků nezřítil.

Aneb vyčítej 20letému, že nemá 40roků praxe.

Anonymas

Už se těším až se cena přesáhne 3mld a stále nebude hotovo. 😀

2084

Jak dlouho by měla trvat výluka tramvají?

Adam

Mostů je v Praze dost, o jeden most víc nebo míň, to nehraje roli.

klammer

Prosím, podívejte se na mapu a na strukturu dopravních tepen, než plácnete hloupost. Děkuji za pozornost.

Pe.tr

Méně ne ale klidně tři přidat

Jiří Kocurek

Dotaz do rádia Jerevan: Je pravda, že každý hokejový reprezentant Sovětského svazu dostal Volhu za stříbrnou medaili z Olympiády?
Odpověť rádia Jerevan: Ano, přeplavat.

A vy přeplavat Vltavu. Ano, v tomhle počasí. A v saku.

standa

za ty prachy co bude stát oprava by měly skoro dva nové trojáky který vypadají líp a jsou bez pilířů . k pláči. hlavně že mozky pár památkářů budou uspokojeny..

Y.K.

Jenže necelé dva trojáky není pět mostů soumostí…

standa

já narážím na hlavní část nad řekou .. dál si zachovejte původní stav jak moc chcete!

Jakub P

Takže tu hlavní část nad řekou, která je jediná zajímavá a ve slušným stavu, takže jí stačí oprava, zbourat a ty ostatní části, který nijak cenný nejsou, zato jsou v mizerným až havarijním stavu, nechat. To by bylo opravdu rozumné a úsporné…

provokatér

Tak raději nenarážejte – zjevně vám to pak zanechává negativní stopy na myšlení.

Jakub P

Až na to, že Trojskej má proti tomuto soumostí ani ne čtvrtinovou délku… O tom, že cenová úroveň od doby jeho stavby trochu narostla taky nemluvě. A že nejproblematičtější na Libeňáku opravdu není hlavní most přes Vltavu, kterýmu oprava naprosto stačí, ale provizoria na březích (respektive nad ostrovem a zasypaným ramenem, která dávno přesluhujou (a budou se i v rámci tý opravy bourat a nahrazovat…)

Vzhled je individuální, pro mě je Trojskej předimenzovaná obluda, u který jsem rád, že není z centra vidět, ale chápu, že někomu se líbit může…

Márty

Vidíte, za mě je Trojský most příkladem nejlepší architektury, co v Praze za posledních deset let vznikla. Samozřejmě ale jde o umístění, na Pelc Tyrolku sedne jako pr*el na hrnec, ale místo Libeňáku (a víc směrem do centra) by se už podle mě nehodil. Nemluvě o tom, že se skutečně jedná o úplně jiný druh mostu koncepčně. Navíc, nejsem proti bourání, nejde prostě zachovat všechno. Třeba železniční most za mě nemá cenu rekonstruuovat už jenom kvůli nutnému rozšiřování tratě. To je ale jiný příběh, než Libeňský most, který je architektonicky velmi hodnotný a není sebemenší důvod ho bourat. Je kapacitně… Číst vice »

Jakub P

Mě na Trojáku vadí, jak je naddimenzovanej. Být o třetinu užší, bohatě by na tom místě stačil a celá konstrukce mohla být afaik o poznání míň těžkopádná. Jako artefakt to zlý není, ale to dimenzování (byť je to naštěstí na místě, kde to nevadí tolik) je jak pěst na oko. Zejména když si vezmu, že to není nic moc originálního a novýho, ale je to dost inspirovaný věcma, který ve světě frčely o desítky let dřív (a který byly dimenzovaný adekvátně, takže působí o dost lehčeji a subtilněji).

Jakub P

Každopádně to je vedlejší, že srovnávat ani ne 300 m Trojskej co do ceny s Libeňákem, kterej má přes kilometr, je dost očividný.

Jakub P

Pardon, chtěl jsem říct, že srovnávat ani ne 300 m Trojskej co do ceny s Libeňákem, kterej má přes kilometr, je dost očividně mimo.

Marian Kechlibar

Posuzovat to podle dnešní zátěže je asi zavádějící. Vždyť ten městský okruh, ke kterému Trojský most slouží jako přivaděč, ještě zdaleka není hotový. Taky je možné, že jednoho dne se bude něco dělat s Holešovičkami. Tam ta magistrála v původní podobě a kapacitě asi nebude věčně.

Jakub P

Takže by se ten provoz z Holešoviček měl přesunout do Trojský (proto je v ní ten zákaz vjezdu motorových vozidel?) a z Argentinský a Barikádníků na ty ulice kolem Výstaviště, do toho úzkýho podjezdu u Nádraží Holešovice a na tenhle most? Sorry, ale to je fakt nesmysl. Tohle nikdy významnej přivaděč na okruh nebyl a neměl být. Že tak působí ten samotnej most je politováníhodnej a bohužel poměrně drahej omyl, v okolí kromě toho okruhu, kterej je tam víceméně shodou okolností, nic kapacitního není a být nemá.

Marian Kechlibar

Asi nejde tolik o Trojskou jako o provoz z Holešovic.

Na místě dnešního seřazovacího nádraží má vzniknout nová čtvrť pro několik tisíc lidí, ta bude generovat nové cesty autem právě na městský okruh. Partyzánská bude mít rozhodně víc provozu než teď a silniční síť bude vypadat jinak než dnes. i ten podjezd se nejspíš zásadně změní, takhle zůstat nemůže.

Jakub P

O té chystané výstavbě vím. Pokud bude dělaná tak, že bude generovat velké množství cest autem a současně někoho napadne, že se ta auta prostě přidaj k dnešnímu provozu z magistrály a nikoli že nahraděj provoz z v tý době už zklidněný magistrály (ideálně jen jeho část), můžem tu oblast rovnou celou odpískat a prohlásit za neobyvatelnou, protože bude kolabovat naprosto furt. A ne, kapacitní Trojskej most v tom nebude hrát žádnou roli a „úzkej“ podjezd taky ne, problém bude odjezd z Pelc-Tyrolky libovolným směrem.

Nebo si děláte naděje, že Holešovičky a městský okruh by unesly ještě výrazně větší zátěž?

Kalanis

Mě naopak vadí, že se SŽDC při opravě podjezdu v Holešovicích vykvákla na rozšíření a akorát vyrobila na další léta špunt. Pak by ten most tak úzký nebyl.

Jakub P

Kdyby to rozšířili, tak je špunt o padesát metrů dál na tý první křižovatce. A zprůjezdnit to jako kapacitní silnici se dvěma pruhy pro auta každým směrem celý kolem Výstaviště a/nebo Holešovickýho nádraží by byl zločin.

Kalanis

Největší špunt tvoří řazení mezi pruhy. A to je chyba podjezdu.

Bartoloměj

Hm, dnes by stačil s menší šířkou, ale bude stačit za 20 let? Za 50? Mosty se staví na dlouhé období. Co asi říkali…….. (doplnit) na libeňský most v době vzniku?

Jakub P

Vzhledem k tomu, ze vetsi provoz IAD v te oblasti nikdo rozumny nemuze chtit, tak jo, je velmi slusna sance, ze by z kazde strany o pruh uzsi stacil po celou svou zivotnost. Je v mistech, kde je potreba, aby zdaleka nejvic prepravenejch osob bylo v tramvajich a pro ne ma kapacitu s rezervou.

Jan

Nikdo nehce zvýšení dopravy, ale každý chce stavět nové byty a kanceláře. A zrovna kolem Vltavy to kolem Karlína, Libně a Holešovic roste celkem dost. Kudy teda budou jezdit když ne po tomto mostě?

Jakub P

Nesprávná otázka. Důležitý není kudy, ale čím. Pokud převážně autama, tak se tam jednoduše nevejdou. A to bez ohledu na šířku mostu – když to neucpe ten nebo jeho bezprostřední okolí, ucpe se to o kus dál. Auta jsou bohužel prostorově tak zoufale neefektivní, že aby větší město fungovalo primárně na IAD nejde ani na zelený louce, natož ve městech s nějakou historií. Pokusů byla spousta, dobře nefunguje snad ani jeden. Tramvají se na ten most klidně vejde o dost víc, doufejme, že přibyde i aspoň jedna trať, která by procházela tou chystanou novou čtvrtí. Kdyby k tomu třeba přibyla… Číst vice »

klammer

Jak vyslovili kolegové, porovnáváte neporovnatelné. To už opravdu budeme v diskusích plácat páté přes deváté? Proč? K čemu?

súdružka Kolesárová

Jelikož ctíme principy demokracie a necháváme prostor k vyjádření úplně každému, kdo má tu potřebu. Že se z diskuze pak stává bramboračka, je jen logickým důsledkem. Nic proti demo, jen je prostě nutné si projít tunami balastu, než se najde něco užitečného. Pak ta efektivita má k něčemu vypadat 😁

mirek

Karlův most taky zbourat, kdo to má každých sto let opravovat!

Jackub

(Tragi)komedie pokračuje…

px50

další pražská trapárna, na papíře je tolik projektů, že by se tím dala zastavit Vltava, ale nic z toho nestojí…

Karl vB.

Nebudou další volby v Praze do zastupitelstva už příští rok? Nedivil bych se, kdyby na základě výsledků bylo složení zastupitelstva jiné, než dnes a názory zastupitelstva na to, co je účelné a hospodárné, jiné než dnes.
https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/primator_a_volene_organy/zastupitelstvo/programy_a_zapisy_zasedani/program_zapisy_zaznamy_zastupitelstva/archiv_db/volebni_obdobi_2018_2022/index.html

mirek

Jako že příští rok po volbách zase nastoupí parta, co místo oprav mostů a stavby tramvajových tratí a metra D, bude zase hlavně krást?