Praha vypsala soutěž na opravu Libeňského mostu, rozpočet míří ke třem miliardám

Vedení Prahy ještě v září mluvilo o nákladech kolem dvou miliard korun, cena v soutěži je téměř o miliardu vyšší.

(aktualizováno 11:35 o vysvětlení vyšší ceny) Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) vypsala dlouho očekávanou soutěže na opravu Libeňského mostu. Odhadovaná cena na projektanta a zhotovitele opravy celého soumostí spojující městské části Praha 7 a 8 je nakonec výrazně vyšší, než kolik Praha ještě před měsícem uváděla: 2,85 miliardy korun. Podle vedení Prahy je součástí akce nakonec více stavebních objektů.

Vypsání soutěže vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. Zakázka proběhne podle standardu Design and build, kdy se soutěží současně stavební firma i projektant. Oprava se týká kompletního úseku od křižovatky Dělnické s Jankovcovou až po Palmovku. Součástí obnovy má být i výstavba nových ramp pro pěší a cyklisty na Rohanský ostrov, kde má vzniknout park.

Zájemci o rekonstrukci mostu mají termín do 22. února. Hlavním kritériem bude cena, která bude mít v hodnocení váhu 80 %. Dvacetiprocentní váhu bude mít doba navržené výluky tramvají. TSK současně soutěží firmu, která bude dělat správce stavby.  Hodnota této zakázky má 50 milionů korun.

Provoz pro pěší a cyklisty zůstane po celou dobu opravy

Cena za rekonstrukci tak bude výrazně vyšší, než ještě před měsícem uváděla Praha v tiskové zprávě. Původní odhad byl dvě miliardy korun. Konečnou cenu zjistí až samotná soutěž. Radní vypsání soutěže schválili v září. Práce mají začít v polovině roku 2022, hotovo má být do roku 2025.

„Soutěž je vypsána i na další objekty, které byly dříve připravovány zvlášť u jiných městských organizací. Nám se vše podařilo zkoordinovat a připravit najednou,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. Jde podle něj například o retenční nádrž, proplachovací kanál nebo protipovodňové úpravy. Samotná rekonstrukce mostu přes Vltavu podle něj má vyjít na zhruba 400 milionů korun.

Končí tak zřejmě letité dohady o tom, zda most zbourat a postavit nový nebo rekonstruovat. K obratu došlo s příchodem nového vedení pražské radnice. Zátěžové zkoušky ukázaly, že most architekta Pavla Janáka je stále v relativně dobrém stavu.

Je to neuvěřitelný příběh, k zemi měl jít most, na který se 92 let nesáhlo, a přitom zvládl zkoušky s extrémní zátěží 547 tun. Jasně se tedy ukázalo, že správnou cestou je rekonstrukce, zatěžovací zkoušky nám navíc daly do ruky velmi podrobná data, díky kterým se vyhneme slepým cestám,“ uvedl v září náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který ještě před vstupem na magistrát založil v roce 2015 iniciativu „Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat“.

Libeňský most (spíše soumostí) měří 1 200 metrů. I po rekonstrukci zůstane stejně široký, tedy 21 metrů, a bude mít kromě dvou tramvajových kolejí v každém směru jeden pruh pro auta, jeden pro cyklisty a jeden pro chodce. Pěší a cyklistický provoz zůstane zachován i během rekonstrukce.

Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy. Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy. Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy. Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy. Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy. Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy. Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy. Zatěžování Libeňského mostu. Foto: TSK PrahaTramvaj 15T na Libeňském mostě, ilustrační foto. Foto: Jan SůraDetaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSKLibeňský most, část na holešovické straně. Foto: Jan SůraDetaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSKLibeňský most. Foto: TSKMožná budoucí podoba Libeňského mostu. Foto: facebookový profil Petra Dolínka
Tagy Libeňský most praha Technická správa komunikací Top TSK
115 komentářů