Soutěž na expresy na Slovensko nabírá zpoždění, stát chystá přechodnou smlouvu
Lokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhy
Jednou z možností je prodloužení linek do Zlína a Prešova.
Ono by to chtělo eletriku po celé vláře až po Trenčianskou Teplou.
R18 hodit do Zlína a vytvořit novou linkou např. Ex18 Praha – Pardubice – Olomouc- Přerov- Otrokovice- Staré Město- Hradiště- Brod – Bojkovice- Slavičín- Bylnice – Teplá- Trenčín- Bratislava a třeba i dál…..
Čtu si tady diskusi o tom proč jezdit do Luhačovic či Zlína přimo, že jeden přesup nikoho nezabije. Byl jsem v Luhačovicích v listopadu a když vidite co za lidi využíva primy vlak do Prahy -starší lidé s velkými kufry, prevažují dámy. Ty jsou rády, že si sednou a jedou až do cílove stanice bez prestupu. Maji problem se s kufrem vubec dostat do vozu a najit rezervované místo – osobní zkušenost. Určite by pro cestující tedy byla přivetivější varianta – dve spojene jednotky a jedna pojede do Zlína, druhá do Luhačovic.
Tak Dráhy na Slováckých a Valašských Ex jen do 2030… A já si říkal, že zde třeba objeví ty Interjety uvolněné ze Západních Ex… A ono to ukončení bude časově podobné… No tak uvidíme, kdo to nakonec bude, zda Radimek, Leošek, či Arriva… Ale ty Siriusy tam budou muset jezdit alespoň dva spřažené, frekvence je tam silná….
Otázkou je, který ze soukromníků se na to pohrne, vzhledem k potřebě nezávislé trakce v úseku Staré Město – Luhačovice.
Takže buď přepřah, nebo vozidlo, které bude umět jak střídavinu, tak stejnosměr, ale zároveň bude mít i diesel.
BEMU InterPanter?
Osobně si myslím, že jednotka jako InterPanter se na linku R18 nehodí. Do Luhačovic(Zlína) jezdí vždycky jen 5 vozů, což je jedna 5 vozová souprava. Ale v úseku Staré Město u U.H. – Praha těch vozů ve špičce jezdí klidně i 9. To by znamenalo těch jednotek mít více pro doplnění kapacity a to už by pro toho nového dopravce mohlo být cenově nevýhodné.
Stát to vypíše bez dieselových úseků (resp. že se tam bude jezdit až po eventuálním zadrátování), úplně stejně jako Železnou Rudu nebo Veselí – Velenice. Aby to pro soukromníky bylo lukrativní a nemuseli se obtěžovat s nezávislou trakcí.
Nemyslím si, že zrovna Luhačovice/Zlín je něco co by stát chtěl odpískat na dobu neurčitou – do zadrátování.
Taky doufám.
pesa gama toto umí, jen by se musela schvalit v česku
Snad to uhájí. Jinak přestávám Ex 2 jezdit.
Je možnosť predĺženia Valašských expresov do Prešova aktuálna aj teraz, keď Tatrany majú hodinový interval? Osobne to vidím tak, že maximálne sa potiahnu do Žiliny, keď sa tam konečne dokončí modernizácia uzla
Určitě by neuškodilo kdyby do Prešova to jezdilo jednou nebo dvakrát denně.
Prečo nie. Aj Košičan jazdí cez 1 hod. interval Tatranov.
Doufejme že to té doby se ta trať mezi Žilinou a Košicemi trochu zrekonstruuje. Přeci by byla škoda trati 280. Nově tam má být střídavina, rychlost 110 a ETCS. Už teď když chcete jet do Žiliny, tak před Valašsko je to o 5 minut kratší a s tou rychlostí by to bylo víc.
V Evropě jsme asi unikát, kromě Británie těžko hledat zemi, kde by operovalo tolik soukromýcĥ i státních dopravců a byl tak nepřehledný tarifní systém.
Třeba Polsko? Tam je těch dopravců též hromada.
A nejsou to v podstatě místní krajské VHD? Něco jako ve Švýcarech?
Víc vlaků do Zlína? Proč jako? Chápu, krajské město, ale to není a nemůže být důvod zhoršení dostupnosti Luhačovic, logického cíle většiny cestujících ve Zlínském kraji. Do Zlína jezdí jen místní obyvatelé a obyvatelé okolních obcí do zaměstnání, na úřady a za nákupy. A to je něco, co by si měl zajistit kraj. Je to stejný nesmysl, jako polovina vlaků R9 do Jihlavy. Ano, je to krajské město, ale většina lidí jede do Brna, ne do Jihlavy. A těm se cestování zkomplikuje a to bez jediného rozumného důvodu. Totéž nastane u R18, pokud toto MD opravdu udělá.
S tou Jihlavou bych byl opatrný.
Já ne. Co je v Jihlavě? BOSCH, jako zaměstnavatel a poměrně dobré divadlo. Ale to je tak všechno. Jinak je Brno mnohem zajímavější cíl.
Vždyť to bude stejné jako dosud, každé 2 hodiny R9 do Brna.
Ne ve špičkách pracovních dnů, kdy dnes R9 jezdí po hodině v celé trase. Čímž se, mimochodem, zhorší dostupnost Prahy i pro Tišnov, Křižanov, Žďár a Přibyslav. Takže nejde jen o dostupnost Brna z měst po trati.
Brno jede přes Pardubice (a těch pár lidí, co ze Světlé a snad GJ/Čáslavi do Brna spádují, nemá smysl moc řešit, nejpozději KH už to má lepší přes Kolín). Takže tématem jsou vazby regionálního charakteru (obecně slabší, ale od Světlé přece jen spíš Jihlava než Žďár), a především pak vazby do Prahy z Jihlavy vs. ze Žďáru. To první je silnější, ale větší konkurencí je tam dálnice. Takže bych to viděl cca šulnul, nanejvýš jen mírně převažující součet ZR a přech s Přibyslaví. Ale i to jen do doby zrychlení směrem ku Praze, a to zas nemusí být tak daleko,… Číst vice »
Odkud jede víc lidí do Brna? Z Kutné Hory, Čáslavi nebo Světlé nad Sázavou?
Ze všech tří měst si troufnu říct, že pojede víc lidí do Brna, než do Jihlavy. A o tom to je. O to mi jde.
A není to spíš o tom aby se lidi z Jihlavy dostali do Prahy? Stejně tak ze Zlína?
A oni se dnes nedostanou? Já myslím, že přestup v Havlíčkově Brodě pro Jihlavu a Otrokovicích pro Zlín funguje vcelku dobře. Vy ne?
„Přímým vlakem je to přece pohodlnější, ne?“ Sám jsi napsal. Argumenty si ohýbáš, aby ti to vyhovovalo. Pouze osobní subjektivní vidění světa razíš.
On je trochu rozdíl mezi jedním přestupem a třemi přestupy, víme? Fakta tu ohýbáte jen a pouze vy.
Na dojmech a pocitech se nedá stavět. Já mám zase pocit a dojem, že víc lidí z KH, Čáslavi a Světlé nad Sázavou jezdí do Jihlavy. A o tom to je.
Já jako obyvatel opačného konce republiky jsem zatím neměl potřebu jet do Luhačovic, ale do Zlína už několikrát. Přeci jen je to krajské město, je tam hafo úřadů, je tam univerzita, jsou tam podniky atd. Luhačovice jsou lázně a turistický cíl, těch je ale i v samotném Zlíně také dost.
Jaké turistické cíle má Zlín? Baťův mrakodrap? Ten Luhačovice přebijí všemi svými promenádami 😉
Jedním z nich je třeba ZOO , nejnavštěvovanější turistický cíl na Moravě, druhá nejnavštěvovanější po ZOO Praha, s cca 700000 návštěvníky ročně…
Byl jste někdy ve Zlíně? V ZOO? A jel jste tam vlakem? 😀 Je to v prd-eli 15km za Zlínem přes kopce autobusem nebo autem! To je fakt důvod jak blázen toto…
Bez urážky, ale fakt myslíte, že Váš názor jako ne-obyvatele regionu, který jel párkrát za život tímto směrem, by měl být relevantní? Já třeba netuším jak to je na tom Vašm opačném konci a ani mě to nezajímá, natož abych se vyjadřoval jestli by měly vlaky jezdit spiš to Mostu, UL, KV, nebo Mariánek… Existuje také něco jako nastavený systém, dlouhodobé spádovosti apod. Trasa Luha-UH-Otrokovice a dále není jen o tom kdo se tam nasbírá do Prahy! A důležitost Zlína jako „krajského“ města, no sorry, ale my co jsme z vedlejších okresů na to máme svůj názor 😀 Zlín je… Číst vice »
Všichni jedou do lázní… 😀 No, z toho Zlína tam budou busem dříve a zastaví jim to blíž lázeňským domům než ta objížďka vlakem. 😉
To ano. Ale proč by lidé z Prahy, Pardubic, či Olomouce, jedoucí do Luhačovic, měli přestupovat na autobus v nějakém Zlíně? Přímým vlakem je to přece pohodlnější, ne?
Abych se doplnil, ten jeden přestup na cestě do Zlína nikoho nezabije. Oproti tomu do Luhačovic by to, při použití vlaků, byly přestupy tři: v Otrokovicích, ve Starém městě a v Újezdci. Nebo ten autobus, ale to ne každý bude ochoten akceptovat. To si přiznejme rovnou. Mnozí pak raději pojedou autem.
Navíc, zlínské hlavní nádraží se odjakživa jmenovalo Otrokovice. Tak proč to měnit jen proto, že se Zlínka elektrifikuje a modernizuje 😛
Z toho stejnýho, proč já už nedojedu přímo z Varů do Košic, když dřív to šlo i v leže. Ministerstvo řeší základní dopravní obslužnost a do té úplně nepatří to, aby se možná i deset turistů dastalo přímo co dvě hodiny z Prahy do Luhačovic.
To si fakt myslíte, že tam jezdí jen lidi Praha-Luha ? 😀 90 procent cestujících nastupuje a vystupuje po trase a to hodně mezikrajsky, studenti z obcí směr Pce, Olomouc, Přerov-Ostrava, to není o dostupnosti Prahy pro pár obyvatel nebo hostů Luhačovic.
Celý svět není ty. Ty jsi jeden člověk, to je v podstatě nic. Svět se netočí kolem tebe. Že ty potřebuješ někam je prakticky úplně jedno. Zlín 74 000 obyvatel+studenti atd.+Vizovice 4 tisíce. Luhačovice 4 800 obyvatel+turisti
Vizovice nepočítat, tam ty vlaky jezdit nemají. A zapomněl jste, že ty vlaky zastavují i ve Starém Městě a Uherském Hradišti (dohromady 38 000 obyvatel), Uherském Brodě a Újezdci (16 000 obyvatel, Újezdec je část Uherského Brodu). A Luhačovice mají 5 100 obyvatel, nevím, kde jste vzal 4 800. Dohromady tedy 59 100. Ano, je to méně, než Zlín, ale dohromady jsou tato místa významnějšími turistickými cíli, než kdy bude Zlín. A o mě nejde. Jediný Slovácký expres, který je pro mě využitelný, je ten do Veselí a i to jen z Prahy protože opačně je moc pozdě. A stejně… Číst vice »
Jenže ti lidi ve Zlíně a do něho nejezdí vlakem! 😀 Jsi odsud z regionu? Využíváš vlak? Tušíš vůbec jak to tady funguje? Co máte furt s tím modlením se k jakémusi pseudo-krajskéu měsu a tím že tam musí vést pomalu rychlovlaky! Nemusí! Stokrát důležitější je obsloužit region po trase. https://www.facebook.com/photo/?fbid=204021351519218&set=a.201876391733714&locale=cs_CZ Integrovaná doprava Zlínského kraje · Dnes přinášíme první desítku nejvytíženějších nádraží ve Zlínském kraji podle průměrného denního počtu cestujících: 1. Otrokovice 2. Hulín 3. Uherské Hradiště 4. Staré Město u UH 5. Valašské Meziříčí 6. Kroměříž 7. Uherský Brod 8. Vsetín 9. Zlín střed 10. Horní Lideč Data pocházejí… Číst vice »
Vždyť, pokud jsem správně pochopil, zhoršení dostupnosti Brna R9 nebude, naopak dojde k posílení na hodinový takt, v úseku Praha – Brod, takže zůstane dvouhodinový takt do Brna (žádné zhoršení) a přibude dvouhodinový takt do Jihlavy. Nevím co v tom je za komplikaci, ono od vlaků z Jihlavy nepřestupuje do těch rychlíků zrovna nejmíň lidí, a naopak.
Ty vlaky od Jihlavy bývají docela krátké. Opravdu je to na rychlík?
Kolikrát 2 (ve špičkách i 3) Štádlery, a bývají slušně plné, takže ano za mě to význam má.
Přesně tak. On o tom ani nic neví. Kde se v těch lidech bere ta pyšnost, že se stejně vyjadřují a říkají to, jako kdyby to byla pravda, nechápu.
Jak jsem napsal výše, v pracovní dny ve špičkách to jezdí po hodině. Takže zhoršení to bude, i když jen určitých časech. Ale jak na potvoru zrovna v těch, kdy jezdí nejvíc lidí.
Ano, schválně jsem se podíval do JŘ, po hodině jedou pouze odpoledne od 14 hodin a tedy až do večera, takže se to týká 3. vlaků, z toho ten předposlední (19:48 v HB) dojíždí pouze do Žďáru, a ten poslední končí v HB.
Takže po zavedení přímých vlaků do Jihlavy, pojede do Brna o 2 vlaky méně, místo toho, bude celodenní hodinový takt v úseku Praha – Brod, což je o 4 vlaky Praha – Brod více, a cestující od Jihlavy dostanou v dvouhodinovém taktu přímé spojení z Prahou.
Já nevím, ale klady podle mě převažují ad zápory.
Luhačovice jsou logickým cílem většiny cestujících ve Zlínském kraji?🤣 Do Luhačovic se vejde asi tak 2500 – 3000 lázeňských hostů, kteří zde stráví asi týden. Za tu dobu přijedou Slovácké expresy s kapacitou přes 12000 míst. Vidím tam celkem výrazný převis nabídky nad možnou poptávkou😉 Ostatně Staré město, Hradiště, Kunovice, Brod a Luhačovice mají dohromady asi o 12 tisíc obyvatel méně než Zlín. Jako umím si celkem představit, že by 4 expresy denně jely do Luhačovic a 4 do Zlína. V Luhačovicích by se to tolik neprojevilo a Zlínu by to pomohlo. Ostatně, který lázeňský host přijede v 9.20, když… Číst vice »
Jako častý cestující R18 v celé trase mohu říci, že v Otrokovicích se zdvojnásobí/klesne na polovinu obsazenost. Luhačovice jsou nesmysl, jen obratiště, ale R18 je hlavní spojení celého Slovácka na Olomouc, Jeseníky a východní Čechy. A výstup na všech stanicích je podstatný, z UB se dál pokračuje vlakem na horní Vláru. Z Otrokovic pojede po modernizaci co 15 minut zastávkový vlak z poloviny až do Vizovic. Co to pomůže jet do stanice Zlín střed, když bydlím v Malenovicích, Prštném nebo Přílukách? Stejně musím přestoupit, a dnes je to na MHD 400 metrů + schody. Zato pod Otrokovicemi R18 obsluhuje aglomeraci… Číst vice »
Přesně tak, Zlín je nudla a ještě rozdrbaný po kopcích. Většině lidí je jedno jestli pojedou k sobě domů trolejbusem, který jezdí z Otrokovic a pak se rozvezou po okolí, nebo by nevim proč jeli až ze Zlína. Trolej z Otroko toho po trase do ZL obslouží polovinu a zbytek se rozuteče dále. Mít koncovou stanici Zlín nic nepřináší, sice v centru města, ale všude daleko.
Ve Zlíně je univerzita, na kterou dojíždí hromada lidí, možná podobně, jako do Luhačovic..
Univerzita z TEMU 😀 Tam fakt nikdo vlakem z Prahy nebo po trase nedojíždí 😀
Bylo by super kdyby alespoň 2x denně jezdili Valašské expres do Prešova. Já sám někdy jezdím do Košic za rodinou a přestup v Púchově není pohodlný. Když má Valašský expres zpoždění, tak musím čekat na další Tatran. Dříve to jezdilo taky až do Košic a za mě to bylo super v tom, že cestující kteří jezdili z Prahy do Košic, tak si mohli vybrat jestli pojedou přes Vsetín nebo Ostravu a jezdilo to častěj. Bylo by to opravdu super.
Čím delší přímý úsek na Slovensku, tím větší riziko přenášení zpoždění (na spojích co jedou ze Slovenska, případně i na obratech). Pro cestující přes hranice je to výhoda, ale pro tu většinu co jezdí vnitrostátně je to spíš potenciální problém. Rozumný kompromis by mohl být přímý vlak s časovou vatou v některé z pohraničních stanic (případně i dál po cestě), aby se vliv zpoždění eliminoval…
Nevím, jestli extra vata je zrovna něco, co zkvalitňuje dopravu- spíš ne.
Chápu že by to mohlo vyvolat zpoždění, ale kdyby to jezdilo 2x – 3x denně tak by to pro cestující zejména Zlínského a Olomouckého kraje bylo výhodné. Navíc po optimalizaci trati 280 v Úseku Valašské Meziříčí – Vsetín by se v částech zvýšila rychlost na 120 km/h. V plánu je také přepnutí na střídavý proud a nainstalování ETCS na celé trati 280.
Škoda, že MD nechce třeba aspoň 10% kapacity v kupe
Samozdrejme velkoprostor je “efektivnější “ ale pro skupinky jsou kupé lepší i kvůli hluku atd
Jako jeden vůz by asi nebyl od věci, pro.rodiny s dětmi nebo uzavřené skupiny je lepší než rušit ve velkoprostoru
Presne tak
Jak je to vůbec se soutěžením linek na Slovensku? Kdy dojde i na něco jiného, než Bratislava-Komárno?
Slováci teď mají jiné starosti. Když to takhle půjde dál, tak to tam nakonec celé převezmou РЖД.
Doufejme že nikdy
Jistě, ZSSK calatori for ever. To by byla škoda, přijít o takového vlakového dopravce. Abychom byli spravedliví, ZSSK je jen jeden střípek ze zoufalé slovenské železnice.
Pokiaľ viem, mali by ísť do tendra vlaky Bratislava – Prievidza a Košice – Moldava n. B. Termín: neznámy.
https://www.mindop.sk/ministerstvo-1/doprava-3/zeleznicna-doprava/liberalizacia-osobnej-zeleznicnej-dopravy netuším už sa mali súťažiť súbory: EN Zemplín, Ex Tatran, R Vtáčnik (BA-PD), Uzol Košice I, Uzol Nové Zámky, R Gemeran a Fatran, Horehronie, Horné Považie a Zemplín lenže priority p. Ministra dopravy Jozefa Ráža sú naslubovat všetko.
Tady by to chtělo, aby R18 byla složena ze dvou jednotek. Jedna pojede do Zlína, druhá do Luhačovic.
Naprostý souhlas. Dvě tří až pětivozové jednotky, a v roce 2030 by snad už ten Zlín mohl dráty mít. Co se týče Luhačovic, tam by mohla stačit nějaká ta prostá elektrizace, případně tedy nějaká ta baterka, které už jsou i trochu vyzkoušené.
Nemá se celá vlára elektrifikovat?
Tak jako měla, to vám řekne každý. Ale skutečné plány přes hranice v blízkých letech? Ni vidu ni slechu.
Dobrý nápad!
Nebyl by to celkem značný převis nabídky nad poptávkou?
Jeden pohľad ktorý by tu mal zaznieť: vlakové spojenie východu Slovenska a Moravy (napr. Brna) je absolútna tragika, ísť vlakom namiesto autom znamená aspoň +3 hodiny na cestu, skôr 4. Ísť vlakom treba cez BA alebo Ostravu. Žiadne spojenie cez Vláru ani cez Myjavu ani nič podobné neexistuje. Pritom časovo by to mohlo byť kompetitívne keby tam boli nejaké priame vlaky, stačili by ranný a podvečerný pár denne, lebo tie 4 hodiny sú časovo zachádzky alebo prestupy. A podľa počtu ľudí by to ani nemuselo to byť ani lokomotíva a vozne, tam by fakt možno stačil jeden panter (baterkový a… Číst vice »
Jeden panter(?!) z východního Slovenska do Brna? To fakt nechcete. To není vlak na sedmihodinové štreky. Teda vlak to vydrží, ale chudáci ti cestující.
Ale valašský expres nejezdí přes vlaru ale přes Horní Lideč a Púchov. Prodloužení Valašských expresů by bylo super. Hodně lidí ze Zlínského kraje jezdí dál na Slovensko. V současnosti se musí přestoupit v Púchově a jet v narvaném Tatranovi.
I v době kdy jezdily přímé rychlíky Brno – Trenčín (Teplá), tak to stálo za houby. Čas přes Bratislavu byl srovnatelný ne-li rychlejší. A teď po modernizaci Blava – Žilina tím spíše. Přes Blavu jede ten vlak 2x rychleji. A pak taky záleží na tom kde je dobrý připoj.
Brno-Trenčín (nebo kamkoli jinam střed a východ Slovenska) přes Bratislavu? Most Kůty-Lanžhot (objížďky přes HO), komplet rekonstrukce Kúty-BA, tragicky přecpaný uzel BA že už i oni sami posílají vlaky ze SV spíš na BA Nové mesto… tys to asi dlouho nejel, že 😀
A z trasami cez BA a Ostravu je aký problém? Hlavne keď sa už (možno) zmodernizuje Brno – Ostrava?
cez BA je to 8 hodín proti 5 svižným hodinám v aute, za predpokladu že na obidvoch trasách je to bez problémov. Cez Ostravu ak vychádza napr. prestup od Košičanu tak je to ešte ako tak fajn, ale už sa mi v minulosti stalo že akoby od Košičanu už nebol žiaden prípoj do Brna, a to ani autobusový z Olomouca ani vlakový z Ostravy. A na cestu z brna do A s obidvoma trasami je ten problém že posledné spoje s ktorými sa dá pokračovať na daný smer odchádzaju relatívne skoro. Čo to v praxi znamená pre mňa je, že… Číst vice »
A proč si myslíte, že tam tudy kolem těch veverek to bude lepší?
Když chodíte z práce na vlak z Brna na východ Slovenska, tak asi nejezdíte denně? Takže je to možná o nějakých víkendových (pátečních) spojích, ale ne o spojích každý den. Kdo by tím jezdil? A naplnil by se ten vlak aspoň na ten víkend? A co potom s tou soupravou v pátek večer na východě? Jela by v sobotu ráno prázdná? Já chápu váš zájem, ale není to zrovna převažující přepravní proud.
Spoje z východu Slovenska do Prahy sú ten istý prípad, čas cesty proste bráni tomu cestovať často, no aj tak sú tam hneď 3 rôzne vlakové spoločnosti, dokonca hneď 2 nočné vlaky a ešte aj ryanair linka. Aj keď pripustíme že Slovákov je v Prahe možno aj násobne viac ako v Brne, nejaké jedno priame spojenie do Brna by sa tam malo uživiť.
A zároveň to nie je len otázka Slovákov, aspoň čiastočne existuje aj protiprúd. Z Prahy sa vďaka tým vlakom chodí určite častejšie do Tatier, zatiaľčo z Brna sa ide aj pre zlé spojenia skôr do Álp.
Pokiaľ je pre niekoho najdôležitejší čas, tak je auto rýchlejšie, ale čumiet‘ 6 hodin na cestu s volantom v ruke alebo trochu dlhšie vo vlaku driemať, alebo čumiet‘ do mobilu / notebooku je asi rozdiel.
To je. Ale každý má jiné priority.
Zeptám se obecne
U výběrových řízení kde chce stát niva vozidla se ma namysli buď vagony nebo jednotky?
Lokomotivy můžou mít libovolně staří ne? (Jen musí splňovat kritéria)
U příměsta, malého regia nebo nad 230 km/h samozřejmě jednotky. Ale jinak to může být objednateli jedno, záleží na splnění parametrů kvality, a dopravce ať se s tím vyrovná jak chce.
Alespoň něco pozitivni. Jinak ten Prešov byl v návrhu JR už 2 roky zpět, ale nějak v konečném JR zmizel.
Proč se ty linky musí soutěžit?
Aby daňový poplatníci platili co nejmenší cenu.
Bývá skutečně nabídka za nejmenší cenu nejlevnější?
Ano.
Ne. 😀
Záleží co má jakou váhu.
Chcete mi tvrdit, že nejmenší cena není nejlevnější? To bude asi nějaká teorie relativity, co? Nebude nakonec ta nejmenší cena nejdražší a největší cena nejlevnější?
Leckdy to tak sice je, ale ne vždycky se to povede. To by se o každou soutěž musely rvát mraky zájemců, ale někdy je objednatel rád, že se hlásí vůbec někdo, a i ten nabízí mnohem vyšší cenu než byla ta výchozí „maximální“ …
Soutěžit se dá i na jiná kritéria, respektive kombinaci kritérií.
Dá. Ale v Česku se to skoro nedělá. Proč? Protože by to mohl někdo napadnout. A v 99% případů i napadne.
Dělá se to. Na železnici třeba aktuální soutěž na Západní expresy.
Existuje na to předpis. 😉
České dráhy zvítězily s cenou 445 milionů korun ročně, což bylo o 153 milionů méně než doposud.
Stačí?
Ano, taky se sluší říct, že za cenu A+WR+…. jezdí namístoho toho AR+…
Tedy namísto velké jedičky a plnohodnotného jídeláku jezdí bistra, což podstatně snížilo náklady.
No a? Fakt do základní dopravní obslužnosti patří právo cestujícího najíst se ve vlaku, navíc ve velkém špajzáku, a stát to má platit?
aby se soukromý byznys dostal k veřejným zdrojům .)
Jasně, protože až si stát začne sám pro sebe vyrábět i hajzlpapír, tak se teprv probijeme do ráje… hlavně nic nakupovat od soukromníka, chce vydělat.
Spíš poblijeme 😉
Protože to státní podnikání je vždycky transparentní, ekonomicky úspěšné a vše, co vydělá se vrátí všemu lidu této země a vůbec nikdo se na tom neobohatí 😉
Přesně, o nic jiného nejde a smitné na tom je že spoustu oveček tomu tleská
Já tomu tleskám, protože si pamatuju, jak to fungovalo, když soukromník byla nadávka stát měl tendenci kontrolovat veškerou ekonomickou aktivitu.
Nikoliv, právě o to vůbec nejde. Jde o to aby jeden státní subjekt neždímal jiný státní subjekt a dodával mizernou službu s tím, že to poplatník stejně zaplatí a lépe to nejde protože tisíc důvodů (viz Česká pošta). Takže se to pěkně veřejně vysoutěží a najednou je naprosto jasné co přesně a za kolik a s jakými sankcemi se má za danou finanční podporu dodat.
Překvapuje mě, že vás nepřekvapuje, že dálnice a železnice nestaví nějaký státní subjekt, ale ty obří státní (a EU) prachy se lejí, jaká hrůza, do celé řady soukromých firem. 🙂
Tak ještě jinak… ženete to do nesmyslných extrémů. Veřejná osobní doprava nikdy nebude zisková a bude težce dotovaná a tyhle polostatní paskvily prostě nefungují. Pokud se bude stat o ČD řadně starat bude to fungovat i bez Jančurů a jemu podobných. Pro soukromé podnikani tady máme spoustu jiných odvětví. A zatím soukromnici nic extra nepřinesli, jen špínu, drahé jízdné neschopnost řešit jakekoli problémy….
Právě vystavení konkurenčnímu tlaku je ta nejlepší péče, jakou může stát jako majitel svému dopravci poskytnout. ČD nástup konkurence velmi prospěl.
Pokud něco funguje za své nemá v tom stát pod ikat a naopak. Statni a soukromá firma si nikdy nebudou rovné
Problém je jaksi v tom, že ten chleba se pořád láme na straně státu – protože on vypisuje soutěž, dává kritéria, určuje mantinely, sepisuje smlouvy a kontroluje a vymáhá je. Stejně tak jako sepisuje zadání a kontroluje dodržování služeb v případě, že službu poskytuje svou vlastní organizací (typicky třeba MHD). Pokud sedí schopní lidé ve státním podniku, je to efektivnější než všechny soutěže, protože je to mnohem operativnější – nejste vázaní smlouvama, finančníma závazkama, očekáváním zisku a prostě další osobou, která na tom má svůj zájem. Zatímco pokud neschopní lidé vypisují soutěže tragickým způsobem, výsledek může být horší služba než… Číst vice »
Na druhou stranu, tak stejně soukromý zdroj odvádí daně státu
Protože jedině soutěž donutí firmy k reálně vyčíslené kalkulaci, dá vám srovnání, sníží cenu apod. A samotné firmy nutí soutěž k pokroku, inovacím a zlepšení služeb. Vše tohle je plus pro zadavatele i následné uživatele.
Vy neděláte “soutěž”, když něco nakupujete? V tom smyslu, že srovnáváte, ptáte se, koukáte na cenu apod? Tady je to stejné, jen je ta nabídka na přímo
Nic proti soutěžím, ale k „pokroku, inovacím a zlepšení služeb“ je nutí pouze požadavek objednatele, který to platí.
A jak by je k tomu donutil, kdyby řekněme ČD byly jediný na trhu ? A volba byla buď ČD nebo nic ? Pak by sena veškeré inovace mohli vybodnout a stejně by byla smlouva.
ČD patří státu a ten si muze do vedeni firmy dosadit koho chce. A Tlak na inovace by byl kdyby se politikům chtělo.
Máte snad pocit že OBB, PKPIC na sobě nepracují?
PKP IC jako příklad inovací? LOL To nemůžete myslet vážně, že ne? Ano, nejsou na tom tak špatně, jako ZSSK, nebo MÁV, ale ve srovnání s ÖBB a dokonce i ČD pokulhávají na obě nohy 😉
Pracuji, zejména v oblasti inovací, jak ochránit trh před konkurencí a udržet stávající stav. V tom jsou skuteční lídři.
Ono se politikum chce. Aspoň ve většině krajů. A protože musí mezi sebou soutěžit, tak se kraje můžou dostat k hodně zajímavým cenám. Kdyby nebylo na výběr, tak se nikdo nesnaží.
Jistě, ale v soutěži si to pak rozdají různá řešení než když máte jedno jediné.
Pokud jde o standardní službu, která je precizně definovaná. A právě ta definice a vymáhání takové služby je problém.
No v takovém případě ale vytváříte monopol
Pokud nebude do roku 2028 trať mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi elektrizovana, tak vzhledem k nutnosti preprahu ve Starém Městě se žádná soukromá firma do soutěže na vlaky Praha – Luhačovice nepohrne. Spíše se divím, proč jsou linky z Prahy do Puchova a do Luhačovic spojené v jedné soutěži. Linka do Puchova je mezinárodní, vede po elektrizovane trati, kde lze pouze očekávat v části trati ke konverzi stejnosměrné trakce na střídavou. Než k tomu dojde, dopravci stačí lokomotivy pouze na stejnosměrný proud, i když si nemyslím, že vzhledem k nutnosti ECTS ještě takové lokomotivy jsou v provozu.… Číst vice »
Spojilo se to do jedné soutěže nejspíš protože tyto linky dohromady řeší obsluhu společného úseku z Prahy do Olomouce – zatímco Ex2 jede po Třebovou rychleji a na Moravě často staví, R18 to má přesně naopak.
Jinak stanice Púchov už je několik let po konverzi a proto už na Ex2 jezdí několik let výhradně dvousystémové lokomotivy – vyskytovaly se tam 350, 361, 362, 380 a Vectrony.
I to by chtělo změnu, s R18 udělat.IC s hospodou a Ex2 po zařiznutí slovenské strany jen R zastavovací
V zásadě souhlasím, ale i na Púchov už je potřeba vícesystémová lokomotiva 🙂
Na trhu už existuje DM viacsystémová lokomotíva a je predpoklad, že postupne prídu aj ďalšie. Takže tu by som problém nevidel.
Tato lokomotiva sice existuje, ale její hmotnost téměř převyšuje hmotnost soupravy…
Nekomunikací slovenské strany k Honeckerům, aneb zase jsme to ubrzdili…
A zase společná soutěž, proč to raději nerozdělí do 2 souborů R18 a Ex2
Protoze ty linky maji společný směr proto, tudíž jednodušší řešení mu
To pak by v tom balíku mohly být i rychlíky do Brna a Ex do Bratislavy/Vídně, protože to má přeci taky společnou trasu Praha – Třebová.
Jasně pokud nebude elektrifikace do Zlína, či Luhačovic, tak výhoda pro ČD, protože je potřeba i motorová trakce, ale bez toho, by rozdělení přineslo konkurenci mezi dopravci, kteří dostanou smlouvu na 15 let, a jsou vysmátí. Respektive bych i jednu linku klidně rozdělil mezi víc dopravců, aby si tvořili zdravou konkurenci.
To by byl az moc velký balíček
Na EX3 je potřeba kolem 15 souprav
Na EX2 a R18 taky cca 15
Občas je to ministerské spojování linek do souborů zvláštní, to je pravda…
Já bych se třeba více klonil ke spojení R18 a R19 do jednoho balíku, protože mezi Prahou a ČT tvoří jeden segment obsluhující stejné stanice.
Zatímco synergie mezi Ex2 a R18 opravdu skoro žádné nevidím.
Ono je to kvůli obsluze zastávek mezi Českou Třebovou a Olomoucí. Ex2 jede rychle do Třebové a pak staví na rychlíkových stanicích do Olomouce všude a R18 to má obráceně. A mezi linkami je v Třebové těsný přestup. Pokud by linky měly dva různí dopravci, tak např. pro cestu Choceň Zábřeh byste potřeboval dvě jízdenky nebo One Ticket.
Rozhození zastávek mezi Ex2 a R18, je jen kvůli tomu, aby Ex2 mohla jezdit v objednávce, jinak by se taky mohlo stát, jako to je u Ostravanů, že by ji musel stát přestat objednávat minimálně v úseku Praha – Ostrava.
Překlep Praha – Olomouc.
Ale ten těsný přestup v ČT už být nemá. Ex2 by měla jezdit v jiné poloze, nehodí-li do toho někdo vidle.
Obojí jde na slovácko
Který kus cesty Přerov – Púchov je na Slovácku?
R19 by hlavně měla jezdit po hodině alespoň ve špičku
Leda by R18 a R19 jezdily do Třebové spojené (vím teď to není možné jednotka a klasiká souprava), aby to mohlo jezdit v hodinovém taktu.
Hlavně ať je podmínka nové vlaky, ideálně další Comfortjety
Nové vlaky budou podmínkou, ale je otázka, zda-li dopravci půjdou cestou lokomotiva s vagóny nebo elektrické jednotky, které se budou ve špičkách spojovat. Na R18 může MD vypsat soutěž samostatně, na Ex2 teoreticky také a nechat na dopravci, zda si domluví kapacitu pro vlaky na Slovensko. Osobně si myslím, že slovenské ministerstvo dopravy tuší, že v případě soutěže linky EX2 skončí činnost ZSSK, protože dopravci jako Arriva, LE či Regiojet budou jezdit na vlastní osvědčení dopravce. A do budoucna se to může týkat i vlaků Praha – Bratislava.
A proč by činnost ZSSK končila? Můžou se přihlásit zcela samostatně a jezdit to komplet sami i na České straně 😆 Ale chápu… zní to dost jako sci-fi 😆
ZSSK má osvědčení dopravce pro Českou republiku?
Nebo se může přihlásit naopak sdružení ČD a ZSSK
Dopravci půjdou hlavně cestou co nejnižších nákladů po dobu trvání smlouvy, což jakékoli XxxJety podle mě vylučuje. To se spíš dočkáme dalších vlaků Pesa a možná, že se i Škodovka časem pochlapí s něčím na 200.
A proč jako, nestačila by nějaká 60 let stará rachotina jako v Praze? Pod tím článkem tam hykaji blahem, jak je to super a jak se tam někdy o víkendu projedou
Je skvělé srovnávat dva zcela rozdílné „světy“ :))
Ty bláho, moje řeč. Tuhle jsem byl někde a tam dokonce jela pára. A to je 21. století, dokonce čtvrtina z něj fuč… Jak za křále Kladska tohlencto.
Nové vlaky… Jenže CJ už jsou v provozu, takže ty právě vyráběné nepůjde použít 🙂
Nepočítá se věk vozidel od doby kdy jsou schválené? (Což Comfortjety ještě nejsou)
Je to otázka
CJ jsou skvělý. Stačí jeden kojenec prahnoucí po matčině prsu a hned o něm celý vlak ví. To se to pak krásně klimbá nebo soustředí na práci.
Stačí aby matky s dětmi využívaly vůz pro ně určený… zažil jsem i mimino v tichém voze a průvodčím to bylo jedno
Ja to zazil v ICE – tichy vuz a nejake egoisticke hovado – zrejme nejaky manager – tam zvanil, ne zrovna tise – asi 40 minut do mobilu. Pruvodci sel, skontroloval jizdenky a nerekl mu pul slova .😡😡😡
Musíte průvodčího oslovit.
Zkuste se zamyslet, proč na ne-expresní dálkové vlaky ÖBB pořizuje KISS (jen) na 200 a ne klon ComfortJetu, a říká mu Railjet (3. generace).