Soutěž na expresy na Slovensko nabírá zpoždění, stát chystá přechodnou smlouvu
Lokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhy
Jednou z možností je prodloužení linek do Zlína a Prešova.
Bylo by super kdyby alespoň 2x denně jezdili Valašské expres do Prešova. Já sám někdy jezdím do Košic za rodinou a přestup v Púchově není pohodlný. Když má Valašský expres zpoždění, tak musím čekat na další Tatran. Dříve to jezdilo taky až do Košic a za mě to bylo super v tom, že cestující kteří jezdili z Prahy do Košic, tak si mohli vybrat jestli pojedou přes Vsetín nebo Ostravu a jezdilo to častěj. Bylo by to opravdu super.
Čím delší přímý úsek na Slovensku, tím větší riziko přenášení zpoždění (na spojích co jedou ze Slovenska, případně i na obratech). Pro cestující přes hranice je to výhoda, ale pro tu většinu co jezdí vnitrostátně je to spíš potenciální problém. Rozumný kompromis by mohl být přímý vlak s časovou vatou v některé z pohraničních stanic (případně i dál po cestě), aby se vliv zpoždění eliminoval…
Škoda, že MD nechce třeba aspoň 10% kapacity v kupe
Samozdrejme velkoprostor je “efektivnější “ ale pro skupinky jsou kupé lepší i kvůli hluku atd
Jako jeden vůz by asi nebyl od věci, pro.rodiny s dětmi nebo uzavřené skupiny je lepší než rušit ve velkoprostoru
Jak je to vůbec se soutěžením linek na Slovensku? Kdy dojde i na něco jiného, než Bratislava-Komárno?
Slováci teď mají jiné starosti. Když to takhle půjde dál, tak to tam nakonec celé převezmou РЖД.
Doufejme že nikdy
Jistě, ZSSK calatori for ever. To by byla škoda, přijít o takového vlakového dopravce. Abychom byli spravedliví, ZSSK je jen jeden střípek ze zoufalé slovenské železnice.
Pokiaľ viem, mali by ísť do tendra vlaky Bratislava – Prievidza a Košice – Moldava n. B. Termín: neznámy.
Tady by to chtělo, aby R18 byla složena ze dvou jednotek. Jedna pojede do Zlína, druhá do Luhačovic.
Naprostý souhlas. Dvě tří až pětivozové jednotky, a v roce 2030 by snad už ten Zlín mohl dráty mít. Co se týče Luhačovic, tam by mohla stačit nějaká ta prostá elektrizace, případně tedy nějaká ta baterka, které už jsou i trochu vyzkoušené.
Nemá se celá vlára elektrifikovat?
Jeden pohľad ktorý by tu mal zaznieť: vlakové spojenie východu Slovenska a Moravy (napr. Brna) je absolútna tragika, ísť vlakom namiesto autom znamená aspoň +3 hodiny na cestu, skôr 4. Ísť vlakom treba cez BA alebo Ostravu. Žiadne spojenie cez Vláru ani cez Myjavu ani nič podobné neexistuje. Pritom časovo by to mohlo byť kompetitívne keby tam boli nejaké priame vlaky, stačili by ranný a podvečerný pár denne, lebo tie 4 hodiny sú časovo zachádzky alebo prestupy. A podľa počtu ľudí by to ani nemuselo to byť ani lokomotíva a vozne, tam by fakt možno stačil jeden panter (baterkový a… Číst vice »
Jeden panter(?!) z východního Slovenska do Brna? To fakt nechcete. To není vlak na sedmihodinové štreky. Teda vlak to vydrží, ale chudáci ti cestující.
Ale valašský expres nejezdí přes vlaru ale přes Horní Lideč a Púchov. Prodloužení Valašských expresů by bylo super. Hodně lidí ze Zlínského kraje jezdí dál na Slovensko. V současnosti se musí přestoupit v Púchově a jet v narvaném Tatranovi.
I v době kdy jezdily přímé rychlíky Brno – Trenčín (Teplá), tak to stálo za houby. Čas přes Bratislavu byl srovnatelný ne-li rychlejší. A teď po modernizaci Blava – Žilina tím spíše. Přes Blavu jede ten vlak 2x rychleji. A pak taky záleží na tom kde je dobrý připoj.
A z trasami cez BA a Ostravu je aký problém? Hlavne keď sa už (možno) zmodernizuje Brno – Ostrava?
Zeptám se obecne
U výběrových řízení kde chce stát niva vozidla se ma namysli buď vagony nebo jednotky?
Lokomotivy můžou mít libovolně staří ne? (Jen musí splňovat kritéria)
Alespoň něco pozitivni. Jinak ten Prešov byl v návrhu JR už 2 roky zpět, ale nějak v konečném JR zmizel.
Proč se ty linky musí soutěžit?
Aby daňový poplatníci platili co nejmenší cenu.
Bývá skutečně nabídka za nejmenší cenu nejlevnější?
Ano.
Soutěžit se dá i na jiná kritéria, respektive kombinaci kritérií.
Existuje na to předpis. 😉
České dráhy zvítězily s cenou 445 milionů korun ročně, což bylo o 153 milionů méně než doposud.
Stačí?
aby se soukromý byznys dostal k veřejným zdrojům .)
Jasně, protože až si stát začne sám pro sebe vyrábět i hajzlpapír, tak se teprv probijeme do ráje… hlavně nic nakupovat od soukromníka, chce vydělat.
Spíš poblijeme 😉
Protože to státní podnikání je vždycky transparentní, ekonomicky úspěšné a vše, co vydělá se vrátí všemu lidu této země a vůbec nikdo se na tom neobohatí 😉
Přesně, o nic jiného nejde a smitné na tom je že spoustu oveček tomu tleská
Já tomu tleskám, protože si pamatuju, jak to fungovalo, když soukromník byla nadávka stát měl tendenci kontrolovat veškerou ekonomickou aktivitu.
Nikoliv, právě o to vůbec nejde. Jde o to aby jeden státní subjekt neždímal jiný státní subjekt a dodával mizernou službu s tím, že to poplatník stejně zaplatí a lépe to nejde protože tisíc důvodů (viz Česká pošta). Takže se to pěkně veřejně vysoutěží a najednou je naprosto jasné co přesně a za kolik a s jakými sankcemi se má za danou finanční podporu dodat.
Překvapuje mě, že vás nepřekvapuje, že dálnice a železnice nestaví nějaký státní subjekt, ale ty obří státní (a EU) prachy se lejí, jaká hrůza, do celé řady soukromých firem. 🙂
Tak ještě jinak… ženete to do nesmyslných extrémů. Veřejná osobní doprava nikdy nebude zisková a bude težce dotovaná a tyhle polostatní paskvily prostě nefungují. Pokud se bude stat o ČD řadně starat bude to fungovat i bez Jančurů a jemu podobných. Pro soukromé podnikani tady máme spoustu jiných odvětví. A zatím soukromnici nic extra nepřinesli, jen špínu, drahé jízdné neschopnost řešit jakekoli problémy….
Právě vystavení konkurenčnímu tlaku je ta nejlepší péče, jakou může stát jako majitel svému dopravci poskytnout. ČD nástup konkurence velmi prospěl.
Pokud něco funguje za své nemá v tom stát pod ikat a naopak. Statni a soukromá firma si nikdy nebudou rovné
Na druhou stranu, tak stejně soukromý zdroj odvádí daně státu
Protože jedině soutěž donutí firmy k reálně vyčíslené kalkulaci, dá vám srovnání, sníží cenu apod. A samotné firmy nutí soutěž k pokroku, inovacím a zlepšení služeb. Vše tohle je plus pro zadavatele i následné uživatele.
Vy neděláte “soutěž”, když něco nakupujete? V tom smyslu, že srovnáváte, ptáte se, koukáte na cenu apod? Tady je to stejné, jen je ta nabídka na přímo
Nic proti soutěžím, ale k „pokroku, inovacím a zlepšení služeb“ je nutí pouze požadavek objednatele, který to platí.
A jak by je k tomu donutil, kdyby řekněme ČD byly jediný na trhu ? A volba byla buď ČD nebo nic ? Pak by sena veškeré inovace mohli vybodnout a stejně by byla smlouva.
ČD patří státu a ten si muze do vedeni firmy dosadit koho chce. A Tlak na inovace by byl kdyby se politikům chtělo.
Máte snad pocit že OBB, PKPIC na sobě nepracují?
Pokud nebude do roku 2028 trať mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi elektrizovana, tak vzhledem k nutnosti preprahu ve Starém Městě se žádná soukromá firma do soutěže na vlaky Praha – Luhačovice nepohrne. Spíše se divím, proč jsou linky z Prahy do Puchova a do Luhačovic spojené v jedné soutěži. Linka do Puchova je mezinárodní, vede po elektrizovane trati, kde lze pouze očekávat v části trati ke konverzi stejnosměrné trakce na střídavou. Než k tomu dojde, dopravci stačí lokomotivy pouze na stejnosměrný proud, i když si nemyslím, že vzhledem k nutnosti ECTS ještě takové lokomotivy jsou v provozu.… Číst vice »
Spojilo se to do jedné soutěže nejspíš protože tyto linky dohromady řeší obsluhu společného úseku z Prahy do Olomouce – zatímco Ex2 jede po Třebovou rychleji a na Moravě často staví, R18 to má přesně naopak.
Jinak stanice Púchov už je několik let po konverzi a proto už na Ex2 jezdí několik let výhradně dvousystémové lokomotivy – vyskytovaly se tam 350, 361, 362, 380 a Vectrony.
I to by chtělo změnu, s R18 udělat.IC s hospodou a Ex2 po zařiznutí slovenské strany jen R zastavovací
V zásadě souhlasím, ale i na Púchov už je potřeba vícesystémová lokomotiva 🙂
Na trhu už existuje DM viacsystémová lokomotíva a je predpoklad, že postupne prídu aj ďalšie. Takže tu by som problém nevidel.
Tato lokomotiva sice existuje, ale její hmotnost téměř převyšuje hmotnost soupravy…
Nekomunikací slovenské strany k Honeckerům, aneb zase jsme to ubrzdili…
A zase společná soutěž, proč to raději nerozdělí do 2 souborů R18 a Ex2
Protoze ty linky maji společný směr proto, tudíž jednodušší řešení mu
To pak by v tom balíku mohly být i rychlíky do Brna a Ex do Bratislavy/Vídně, protože to má přeci taky společnou trasu Praha – Třebová.
Jasně pokud nebude elektrifikace do Zlína, či Luhačovic, tak výhoda pro ČD, protože je potřeba i motorová trakce, ale bez toho, by rozdělení přineslo konkurenci mezi dopravci, kteří dostanou smlouvu na 15 let, a jsou vysmátí. Respektive bych i jednu linku klidně rozdělil mezi víc dopravců, aby si tvořili zdravou konkurenci.
To by byl az moc velký balíček
Na EX3 je potřeba kolem 15 souprav
Na EX2 a R18 taky cca 15
Občas je to ministerské spojování linek do souborů zvláštní, to je pravda…
Já bych se třeba více klonil ke spojení R18 a R19 do jednoho balíku, protože mezi Prahou a ČT tvoří jeden segment obsluhující stejné stanice.
Zatímco synergie mezi Ex2 a R18 opravdu skoro žádné nevidím.
Ono je to kvůli obsluze zastávek mezi Českou Třebovou a Olomoucí. Ex2 jede rychle do Třebové a pak staví na rychlíkových stanicích do Olomouce všude a R18 to má obráceně. A mezi linkami je v Třebové těsný přestup. Pokud by linky měly dva různí dopravci, tak např. pro cestu Choceň Zábřeh byste potřeboval dvě jízdenky nebo One Ticket.
Obojí jde na slovácko
Který kus cesty Přerov – Púchov je na Slovácku?
R19 by hlavně měla jezdit po hodině alespoň ve špičku
Hlavně ať je podmínka nové vlaky, ideálně další Comfortjety
Nové vlaky budou podmínkou, ale je otázka, zda-li dopravci půjdou cestou lokomotiva s vagóny nebo elektrické jednotky, které se budou ve špičkách spojovat. Na R18 může MD vypsat soutěž samostatně, na Ex2 teoreticky také a nechat na dopravci, zda si domluví kapacitu pro vlaky na Slovensko. Osobně si myslím, že slovenské ministerstvo dopravy tuší, že v případě soutěže linky EX2 skončí činnost ZSSK, protože dopravci jako Arriva, LE či Regiojet budou jezdit na vlastní osvědčení dopravce. A do budoucna se to může týkat i vlaků Praha – Bratislava.
A proč by činnost ZSSK končila? Můžou se přihlásit zcela samostatně a jezdit to komplet sami i na České straně 😆 Ale chápu… zní to dost jako sci-fi 😆
ZSSK má osvědčení dopravce pro Českou republiku?
Nebo se může přihlásit naopak sdružení ČD a ZSSK
A proč jako, nestačila by nějaká 60 let stará rachotina jako v Praze? Pod tím článkem tam hykaji blahem, jak je to super a jak se tam někdy o víkendu projedou
Je skvělé srovnávat dva zcela rozdílné „světy“ :))
Ty bláho, moje řeč. Tuhle jsem byl někde a tam dokonce jela pára. A to je 21. století, dokonce čtvrtina z něj fuč… Jak za křále Kladska tohlencto.
Nové vlaky… Jenže CJ už jsou v provozu, takže ty právě vyráběné nepůjde použít 🙂
Nepočítá se věk vozidel od doby kdy jsou schválené? (Což Comfortjety ještě nejsou)
Je to otázka
CJ jsou skvělý. Stačí jeden kojenec prahnoucí po matčině prsu a hned o něm celý vlak ví. To se to pak krásně klimbá nebo soustředí na práci.
Stačí aby matky s dětmi využívaly vůz pro ně určený… zažil jsem i mimino v tichém voze a průvodčím to bylo jedno