Soutěž na 28 nových tramvají pro Rostock vyhrál Stadler

Nová tramvaj pro Rostock. Foto: Stadler RailNová tramvaj pro Rostock. Foto: Stadler Rail

Nové tramvaje nahradí vozidla z poloviny devadesátých let minulého století.

Zpět na článek
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vasa

Pěkná tramvaj, má stejný uspořádání článků a podvozků jako Škoda pro Bonn.

Panoramix

No jo, vyspělé státy (ne jenom po finanční stránce) mění kolejová vozidla z 90. let jako dále neperspektivní, zatímco u nás v Kocourkově se do nekonečna vymýšlejí variace na “modernizaci” vozů designem z 50. a výrobně ze 70. let. Až bude naše MHD kvalitou vypadat jako na Západě, pak to možná konečně přestane být ona pověstná “socka”, do které se nebudou bát vlézt i slušní lidé.

Kubrt

V 80. letech jsme jezdili s rodiči k Rostocku k moři; tehdy tam jezdily výhradně Gothy, a doma v Praze výhradně T3. A dnes, po 40 letech… 😉

dopravopat

Ale vy to vôbec nechápete. Mne bolo vysvetlené, že v Liberci vďaka zmene rozchodu jazdia tramvaje. Okrem iného tie úžasné Wany, ktoré síce mohli jazdiť aj na rozchode 1000 mm, ale ten rozchod bol prekážkou, lebo trate na rozchode 1000 mm sa proste NEMOHLI rekonštruovať. BOLO NEVYHNUTNÉ meniť rozchod na ÜBERhodnotu 1435 mm. Ani o mm viac, ani o mm menej. Lebo jedine na Überrozchode 1435 mm môžu v ČR jazdiť tramvaje!

Jiří Kocurek

Tak je tam rozchod stejný jako v Praze, Ostravě, v Brně, Londýně… A cestujícím je vlastně jedno, jestli to je 1435, 1067, 1000, nebo 1667.

Twix

Před 30 lety někdo rozhodl že Liberec se přerozchoduje a někdo z toho dodnes nemůže spát a píše to pod každý článek o tramvajích…

Ondra K.

Výměnu tramvají z 90. let rozhodně nejde považovat za nějakou plošnou záležitost. Například v Berlíně, Lipsku či Zwickau tramvaje z 90. let modernizují a počítají s nimi i nadále.

VojtaDrevik

No v Berlíně ani rak ne, protože tam mají objednané tramvaje které budou nahrazovat NGT6 (nevim nazev)

_Pavel_

Jsme dál, Plzeň vyřadila tramvaje Astra z přelomu tisíciletí.

MHD

Přesně takový povzdech jsem čekal. Ale i v Praze se vyřazovaly tramvaje z 90.let. Že se nějaký typ osvědčí a je v provozu déle, to se stává i na západě.

Kubrt

T6 nepovažuju za srovnatelný případ, ač tedy s Panoramixovým příspěvkem úplně nesouzním 🙂

dopravopat

Vizualizácia interiéru: https://www.rostock-heute.de/neue-strassenbahnen-rostock-stadler-tina/119100

Som moc zvedavý čo to bude. Určite je to lepšia koncepcia ako 15T, ktorá je zatiaľ jediným vozidlom bez akýchkoľvek podest pod sedadlami. Samozrejme 2,65 metra široké vozy umožňujú aj dobrú uličku medzi sedadlami v usporiadaní 2+2 nad podvozkami.

dopravopat

Áno. A zároveň dôkaz, že to ide aj na metrový rozchod. Dôkaz, že metrový rozchod NIE JE prekážkou v budovaní moderného systému. Dôkaz, že meniť rozchod koľajníc vôbec netreba.

Jenki

Akorát že v Rostocku není metrový rozchod…

Wezz

Tím důkazem ale nemají být tramvaje pro Rostock, nýbrž pro zmíněný Darmstadt. Příště by to chtělo lépe číst.

Ondra K.

V rámci objektivity je potřeba přiznat, že i v tom Německu existují jak úzkorozchodné provozy s moderními tramvajemi, tak provozy kde značnou část provozu tvoří KT4, či provozy kde modernizace skončila instalací nízkopodlažního článku do KT4. S tvrzením, zda úzký rozchod je či není překážka v modernizaci, je to podle mě složitější.

Kubrt

Frankfurt, Cottbus a Brandenburg už mají objednané nové tramvaje (Škoda), takže zůstanou Gorlitz a Gotha, kde deriváty KT4 budou základem provozu. V Plauen a Cvikove je to namíchané. Ono i v Německu je problém ufinancovat tramvaje v takto malých městech.
Že jde udělat moderní tramvaj i na 1000 mm je právě vidět po Německu.

Twix

V Gothě aspoň doplněno o pár Duewagů a Schindlerů, obojí s doplněným nízkopodlažním článkem. Nevím ale jestli si takto dopravopat představuje dnešní Liberec na 1000 mm.

Ondra K.

O existenci moderní tramvaje pro rozchod 1000 mm nikdo nepochybuje. Spíš jde o to, zda jsou to vozidla, jejichž pořízení a provoz je reálné ufinancovat v dostatečném počtu, tak aby se dalo mluvit o moderním provozu.

Třeba v té Geře, Zwickau a Plauen, kde jezdí i nové tramvaje, tvoří KT4 stále víc jak polovinu tramvají. Výše zmíněný tendr na tramvaje pro Frankfurt, Cottbus a Brandenburg je pak nastaven tak, že konec KT4 bude podmíněn plným využitím opce.

Radek Vičík

Ten metrový rozchod je nějaký váš fetiš? 🤔

Noddy

Podla tej vizualizacie. Ktovie, ci tam nebudu kolesa s malym priemerom.