Soutěž měla být jen na třetí kolej a zastávku. Památkáři napadli postup SŽ u mostu na Výtoni
Urbanistický návrh navazující na rekonstrukci Vyšehradského mostu. Zdroj: Vysehradskymost.cz

Likvidace zákonem chráněné historické památky se podle NPÚ vůbec neměla soutěžit.
Rozhodující bude, zda starý most umožní přechod ze 3kV DC na 25 kV AC, zřízení zastávky na Výtoni a především nutnost most zdvihnout o cca 150 cm podle platné normy, aby se zamezilo problémům s průjezdem tramvají a náklaďáků. Dále hlukové normy pro rychlost 80 km/hod. starý most neplní ani při současných 20 km/hod. Hlavní technický problém bude při zdvihání mostu na výšku dle platných norem – most se bude muset rozřezat na menší díly, jeřábem vyzdvihnout, zvýšit stávající pilíře a znovu usadit a následně svařit. Jako varianta se nabízí posunout starý most o 30 metrů na nové pilíře pro… Číst vice »
Je zajímavé, že tady nutně tlačí SŽ na třetí kolej. Ale na 30 km trati z Vysočan do Lysé nad Labem opravila dvě koleje a udělala pár přeložek, celé to stálo téměř 11 miliard. Ačkoliv je naprosto jasné, že během příštích 20 let dvě koleje nebudou stačit a bude se to muset dělat znovu kvůli třetí koleji, to nikomu nevadí….
Nejsem si jisty, zda tam bude treba treti kolej, falkovka je planovana na VRT Hradec, a VRT Usti pujde novymi mosty a tunelem mimo Vysocany, zbyde jen Liberec a primesto… privemz do odbocky Skaly smer Kbely 3 koleje jsou…
Kdyby raději řešili vizuální smog v centru Prahy, samý šmuk alá SSSR, plyšový penisy, hrníčky AH, samá reklama atd. Občas to v centru vypadá jako někde na tržnici. To ale nikomu nevadí. Místo to toho budeme blokovat rozvoj a z historie si uděláme cirkus.
Pořád dokola. Most byl postaven v prvním desetiletí 20. století. Tomu odpovídá použitý materiál (ocel) i parametry, na které byl dimenzován. Určitě nebyl počítán a konstruován na dnešní těžší železniční vozidla a intenzivnější provoz. Problém je asi hlavně to, že konstrukce tím, jak je namáhaná dynamicky (při průjezdu vlaku se rozkmitává) a daleko větším počtem cyklů (průjezdů vlaků), vykazuje únavové lomy a trhliny (známá Wohlerova křivka a pokles pevnosti materiálu v čase). Takže dále diskutujme, až to buď spadne (v některém místě, třeba i dnes nesledovaném, dojde k rozvoji únavové trhliny a následnému lomu se ztrátou pevnosti a zhroucení konstrukce),… Číst vice »
Nějak mi to všechno silně připomíná „kauzu Havránková“ – jsem zvědav, zda se ještě stihnu dožít vybrání nějakého řešení a kdo bude v této podobně zlomyslné tragifrašce nakonec vítězem. Jedno je ale jasné už dávno: nejvíc tím trpí samotný most a jeho prostřednictvím vlastně my všichni.
Památkáři nejsou inženýři. Představa, že ta třetí konstrukce bude subtilní, je naprostá utopie. S rozpětím jednotlivých polí musí být konstrukce celá skleněná, aby nebyla vidět…
Pšt. Nebo začnou tu skleněnou variantu prosazovat.
Hele a co udělal NPÚ pro záchranu toho nádraží Vyšehrad? Tedy kromě remcání, jenže soukromý vlastník na rozdíl od veřejné správy má možnost je prostě ignorovat.
Nemluvě o tom, že ten objekt má teď vlastníka nového a ten tam chce stavět byty, takže obnovovat tam (nevhodně umístěnou) zastávku jaksi není úplně triviální.
https://www.e15.cz/domaci/bude-kulturni-pamatka-vyvlastnena-podivejte-se-jak-vypada-secesni-budova-nadrazi-vysehrad-1374641
A co má pět let starý článek dokazovat? O NPÚ v něm není ani čárka…
„Navzdory usilovné snaze orgánů památkové péče, radnice Prahy 2 a pražského magistrátu, které podnikly veškeré možné právní kroky, kromě institutu vyvlastnění, se dosud nepodařilo zvrátit více než dvacet let trvající katastrofální chátrání stále krásné secesní budovy.“
https://www.npu.cz/cs/ohrozene-pamatky/7080-hlavni-budova-byvale-zeleznicni-stanice-vysehrad
Proběhla regulérní a transparentní architektonická soutěž, záznam z vyhlášení včetně následné diskuse s odpůrci je i na YouTube. Miliardáři se prostřednictvím svého vlivu a PR snaží tento zákonný proces zvrátit. V porovnání s touto mocí se ukáže, nakolik je český stát silný anebo jestli “bere věci za špatný konec”.
Případ jednoho miliardáře, co pomohl rozvrátit jistý stát, už bychom měli.
Fiala je už miliardář?
Odstup miliardáři.
Zprávně se pýše se octup!
Asi bychom meli otevřít otázku o to co je to kulturní pamatka. Je to neco co je tedy stare a plní svou funkci. Karluv most postaven pro pěší i po stovkách let slouí svemu učelu. Hrad postaven jako sídlo českých králů a prezidentů slouží svému učelu. Vytonsky most již není schopen sloužit – umístení střídaviny, podjezd pro tramvaje, zastávka Výton. Takže je logickým řešením vymena horní části(oblouky) a rozšíření na 3 koleje. Sloupy se zrekonstruují a budou sloužit nadále. Takže vitezný návrh je dobré řešení.
Jsou to pilíře, kolego. Jinak samozřejmě plus a souhlas.
V zemi kde jsme schopni prohlásit provizorní most Bailey Bridge za kulturní památku se už ničemu nedivím:
„Památková a historická hodnota mostu, kterou komise zvažovala, je nepopiratelná, proto odborná organizace dospěla k doporučujícímu závěru prohlásit most za kulturní památku. V té době už ale existoval souhlas s odstraněním stavby, a nedošlo tedy k zahájení řízení o zpamátnění třebíčského mostu,“ vysvětlila Novinkám Ilona Ampapová, mluvčí telčského pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ).
Zbourat a hotovo. Starý křáp by měl okamžitě vystřídat nový a to čím dříve, tím lépe. Nebo jim to spadne a bude prdel…
Tak aby to neplatilo i o vás.
Stejně se to bude muset udělat kvůli střídavině. Bohužel se to vše do roku 2045 ( konverze v Praze ) asi vyřeší samo 😭.
Do roku 2045 ten most nevydrží. Dávám mu rok, maximálně dva.
Jsem pro nahrazeni mostu, ale nechápu proč to SZ, nemůže dělat procesně správně: nejdriv zrusit pamatkový zápis, pak dělat soutěž, pak bourat a stavět. Ušetřila by se spousta času.
Protože památkový zápis zrušit nejde. Stavba je památkou bez ohledu na kvákání místních kulturních barbarů.
Asi tak. Se zakonem si vytrem, kdyz se nam nelibi.
„Ministerstvo kultury (MK) […] ročně posoudí a ukončí až 80 žádostí o to, aby stát památkovou ochranu odňal. A asi ve třetině případů žádostem vyhoví.“
https://www.estav.cz/cz/7005.o-pamatkovou-ochranu-rocne-prijde-20-az-30-nemovitosti
A když ta památka by se ležet na půlky ve Vltavě (doufejme bez vlaku a cestujících)?
Nekecej, prohlášení stavby za památku zrušit lze.
Všechno jde. Jen správně používat přikrývku krku.
A co v rámci rekonstrukce vinohradských tunelů obnovit zastávku Praha – Královské Vinohrady?
K uvedenému problému mám dvě poznámky. 1) To nikomu nepřijde divné, že dvě předchozí posouzení stavu mostu se shodla na skutečnosti, že je nutná okamžitá výměna cca 65 % konstrukce mostu. Tento závěr vyslovila jak expertíza Kloknerova ústavu ČVUT, tak expertíza prof. Eugena Brühwilera. Jak je možné, že podle expertízy, která je výsledkem zadání odpůrců nového mostu, najednou stačí vyměnit pouze 15 % konstrukce a most prý bude sloužit dalších 100 let. Ta disproporce je do očí bijící. 2) Ve zveřejněném stanovisku UNESCO se uvádí: „„Bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska jak krátkodobá (rekonstrukce nebo nová stavba) či dlouhodobá… Číst vice »
U toho, že Brühwiler souhlasil s potřebou vyměnit 65% prvku bych prosim zdroj, to vidím prvně.
ono možná je správně oboje. je potřeba vyměnit 15% prvků, tedy diagonál, a pro jejich výměnu je nutno ubrousit a znova nanýtovat 65% nýtů.
rozumějte, koupit a uříznout vingl nestojí skoro nic. ale pro výměnu (třeba tažené diagonály) je třeba konstrukci podepřít (nebo nějak jinak staticky zajistit), odbrousit nýty, na místě naměřit a svrtat otvory a znovu nanýtovat, a to je práce jak na kostele, ruční práce, kvalifikovaná a téměř bez možnosti předpřípravy, a cena a čas provádění tomu odpovídá.
nazor pamatkaru ma byt bran jako jeden z moznych nikoliv jako jediny –
Uprimne, dalo se to cekat… jde o to, ze SZ proste brala jako fakt co chce jen ona…
Ted se s tim musi nejak vyporadat… uvidime jak…
Ještě jste zapomněl podotknout, že památkáři se v této věci léta chovají jako rozumní lidé, kteří jsou schopni vnímat názor toho druhého a v zájmu veřejného blaha alespoň o trochu ustoupit.
Jste mě i spoustu lidí pobavil….
Například nedovolí zateplit plesnivějící dům s nudnou placatou omítkou, protože tak nebyl před 90 roky postaven.
Barak ale asi plesnivi kvuli nedostatecnemu odvetrani, ne chybejicimu zatepleni. Asi nova tesnejsi okna
A co že je tady tím veřejným zájmem?
Veřejné blaho.
A co že je tady tím veřejným blahem?
Odstranění současného stavu.
Nový most na Výtoni
Spatne. Verejnym zajmem je zaroven:
– funkcni most na Vytoni
– zachovani pamatkovych hodnot toho stavajiciho
Skloubit to neni pravda jednoduche
Ne, to není jednoduché, zvláště, když se odmítají jednoznačná fakta o konci únosnosti zkřehlé konstrukce a nesmyslnosti výroby 100% kopie. Protože nějaká částečná výměna je jen chiméra.
Pamiatkári v dnešnej podobe sú škodná.
U silničního mostu chráněného jako technická památka, památkáři dovolí vybudovat faktickou repliku, a dokonce s širší mostovkou. Viz https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-plzensky-kraj-foto-z-technicke-pamatky-zbyly-jen-oblouky-novy-most-pres-berounku-bude-do-konce-roku-40523501. Proč by to nemělo jít i u železničního mostu rozšířením o třetí kolej?
Hele úplně stejně jako u Dolanského mostu i s tou výměnou středního pilíře, který se u Dolanského mostu drolil pod rukama, protože použili nekvalitní beton…
Protože jim tady tu repliku nikdo nenabídl.
Obě strany jsou zabejčené a situaci vyhrocují. SŽ si bez ohledu na památkáře vysoutěžila „moderní“ most, tak památkáři bez ohledu na SŽ trvají na rekonstrukci.
Protože tady je replika nesmysl. Ten most by dnešním potřebám města naprosto nevyhovoval ani jako úplně novej. Příhradová konstrukce fakt nefunguje tak, že ji můžete zvětšovat a zmenšovat a ona bude vypadat stejně. Nebude.
Tvarová replika to je, tak nevymýšlejte.
Citace: >> „Záměr uspořádání soutěžního dialogu s NPÚ nikdo nekonzultoval; NPÚ byl ve věci přizván až ve fázi pokročilé přípravy zadání,“ uvádí se v dokumentu NPÚ, který zveřejnil nadační fond.<<
To mi skoro zní, jako by NPÚ byl přizván ke konzultaci.
Jo, ale ke konzultaci obsahu, nikoli samotného faktu soutěže (a jejího už tou dobou stabilizovaného generálního zadání, které chtělo nový, moderní most více méně bez ohledu na to, co tam je teď, a už úplně bez ohledu na nějakou památkovou ochranu).
To je jako když vám někdo sdělí, že vás sežere, ale dá vám vybrat, s jakou omáčkou chcete být upraveni.
„9. Proč nebylo podmínkou účasti v soutěži zachování původního mostu?
Úkolem soutěžících týmů bylo navrhnout, co se bude dít se stávajícími konstrukcemi, pokud nebudou přímo využity v návrhu. Zachování mostu bylo jedním z možných řešení, ovšem při splnění určitých podmínek, které vycházely z dopravních potřeb železnice. Důležitým aspektem byla také životnost navrhované konstrukce a její následná údržba. Z pohledu Správy železnic je důležité, aby stavba s tak vysokými náklady splňovala nároky na funkci a bezpečnost i v dlouhodobém časovém horizontu.“
https://novymostvyton.cz/faq
Soutěžní dialog proběhl, památkáři se ho účastnili a má svého vítěze – je třeba připravit realizaci a realizovat. Že se neúspěšný uchazeč snaží přes nějakou nadaci zase něco revokovat by nemělo být připuštěno. A i ministr dopravy by si toho měl být vědom a ve svých vyjádřeních by neměl nechávat otevřené dveře na stanoviska Unesca a tím dalšímu zpochybňování proběhlé soutěže. Zajímavé je, jak se v médiích poslední dobou prosazují jen názory podporující památkáře.
Být v UNESCO je sice prestiž…. ale vlastně nic víc. Mně by nevadilo, kdyby v něm Praha nebyla.
Vidíte, to máte různý, mně by to zase vadilo.
Proc? Ma to pro Prahu nejakou vyhodu? drazdany vyskrtli a pochybuju, ze si tam nekdo vsimnul jakehokoli praktickeho dopadu.
Mě vadí to vyhrožování…on ten most je zcela zásadní pro památkový charakter Prahy. Ještě že byl postaven, bez toho bychom památkou Unesco nebyli.
Zajímavé je, že UNESCO nijak nevyhoržuje vyloučením, jen něco doporučilo. Někteří to ale emotivně eskalují na možnost vyloučení (protože to je dramatičtější než pouhá zpráva).
Praha by tam byla i bez mostu.
Naprostý souhlas..na UNESCU jsou užitečné jenom ty jejich igelitové tašky s jejich logem ,které rozdávají zdarma…nic víc..
Nejlevnější by bylo snýtovat obdobnou konstrukci upravenou na elektrický provoz 25 kV, aby se do mostu nemuselo za pár let znovu zasahovat a tu vyměnit podobným způsobem jak před 120 lety.
Nový most by byl samozřejmě nejlepší řešení.
Nejlevnější je a bude vždy nový most.
To neni vzdy pravda…
ale je, reko se pekelne prodražují a tady to nebude vyjimka
Fakt neni a nevzyahuji to na tento most…
Nýtovat už dneska nikdo neumí, protože se tato technologie už dávno nepoužívá.
Ohledně nebezpečí vyškrtnutí z UNESCO… já když cestuju (a že jsem se něco nacestoval), tak si nepamatuju, že bych se kdy rozhodoval mezi dvěma místy a šel podle toho, zda je jedno v seznamu UNESCO a druhé ne. Praha má minimálně celoevropské (pokud ne celosvětové) renomé a pokud přijde o 1-5% (?) turistů, vůbec nic se nestane.
Však se přímo nabízí krásné srovnání s Drážďany. Vyškrtli je a co se stalo? Vůbec nic. Byl jsem tam několikrát (po vyškrtnutí) a davy turistů jsou tam stále.
Davy turistů přibývají. Téměř nikdo netuší, že byly Drážďany v UNESCO.
Mohu vám zcela odpovědně říct, že například z anglických turistů znají UNESCO tak tři procenta a z návštěvníků z USA pak vůbec nikdo.
Telenovela nesmí skončit, pomalu, nejpomaleji jak to nikdo jiný nedokáže, hlavně nic nedělat nikdy, nic nepokazit, sem tam slibovat a ještě slibovat, posuzovat, odvolávat se, opět slibovat, divit se a radit, ale hlavně co nejpomaleji, tedy ještě pomaleji, než nejpomalejší, nestavět nic, neopravovat nic, neudržovat nic, slibovat, radit, pokračovat v telenovele
Jen na okraj… co všechno je součástí historického odkazu Prahy, o něž se může UNESCO ještě otřít a na co tím pádem nesmíme sahat?
Tramvaje T3?
Václavské náměstí?
Okolí Masaryčky?
Šlapadla na Vltavě?
Plyšové pandy, směnárníci, thajské masáže, trdelník, muzeum mučicích nástrojů, smrad na Můstku a hlavně letištní taxikáři.
A rádoby historické vozy na papírech sněhové rolby nebo traktoru.
Trdelník
Já se hlavně divím, že ještě není památkově chráněný Spolek za starou Prahu, který je podobně starý jako ten most
Ale to je dobrej napad. Ze by treba jeho clenove museli zadat o povoleni dojit si ke kadernikovi nebo koupit novy obleceni…
V unesco je historicke centrum mesta jako celek s vice nez dvema tisici pamatek…
Najdete snadno oblast i pamatky pres dzogliho (google)
Pristup SZ a ceskeho statu – nebudeme to desetileti opravovat, nechame to spadnout. A pak to „musime opravit“. Vyhazovani nasich penez…
Pritom chranit historickou krasu patri k znakum rozvinuteho statu – a pokud mozno ji jeste moderne rozvijet. Jinde to jde. Viz napr Tramins ve SVycarsku: Nesmysl. V rozvinutych statech hledaji moznosti jak i v soucasnosti vyuzivat smysluplne pamatky – i mosty. Napr rozsireni historickeho mostu v Tamins ve Svycarsku: https://www.google.ch/maps/@46.8227108,9.4085382,3a,75y,313.79h,87.3t/data=!3m7!1e1!3m5!1sLDG7z1oKRTjOHwFEU2K8cA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D2.699019465578445%26panoid%3DLDG7z1oKRTjOHwFEU2K8cA%26yaw%3D313.78846116070235!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYwMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Opravovat není co, když kontrukce mostu dožila. Výměna měla proběhnout už dávno, teď to samí zachraňovači a památkáři zdržují. Ne každou dopravní stavbu je potřeba zachovat ve 120 let starém stavu, který byl navrhován na naprosto jiné potřeby. Pokud vám jde o konstrukci samotnou, tak se jděte kochat do Vršovic na obdobný, ale méně zatížený most.
Dožila proto, protože se trestuhodně roky zanedbávala její údržba…
A ne, nedožila, lze ji ještě opravit/zachránit…
Jak chcete udrzbou predejit unave materialu? Jak chcete udrzbou resit korozi v nepristupnych sparach nytovane konstrukce?
Jo, mohli to vic natirat a na povrchni pohled by to pro laika vypadalo lip. Realne by to nic nezmenilo…
Most konstrukčně dožil před 75 lety. Morálně dožil před 50 lety. Materiálově před 25 lety. Staticky to může být každým dnem. Chcete něco takového natírat? Škoda práce a peněz za barvu.
Ja ne, vzdyt pisu, ze by to byla jen nic neresici kosmetika. Jini jsoutu presvedceni, ze by to zazracne pomohlo.
Nj, jako v San Francisku?
Proč jen v San Francisku? Podívejte se po celých Spojených státech.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Demolished_bridges_in_the_United_States
U ocelovych nytovanych mostu se meni postupne cele prvky pokud doziji…
Technicky vzato jsou to repliky tech casti…
Což má svoje hranice, kdy to má smysl dělat a kdy už je lepší vyměnit celej most…
V tomto pripade je to mozne, mozna nutne, pac tady se nic nemenilo desitky let, mozna vubec, tudiz je dost mozne, ze by se defacto musela udelat replika drtive vetsiny casti mostu, a jeste zesilit…
Je to o pristupu k teseni, SZ si nabehla neskutecne s tim novym betonovym mostem, mela nejdrive resit mozne varianty…
Enze je tu jeste keden zasadni problem a to protekcionismus ceskych firem a instituci…
Ten most měl plánovanou životnost 100 let, slouží víc jak 120. Kdyby se to opravdu poctivě měnilo při náznacích problémů, byl by ten most už v podstatě celej novej, ale taky by měl za sebou nespočet odstávek a spolykal na ty postupný opravy čím dál zastaralejší a vzácnější technologií nýtování obrovské množství peněz. Dost možná už by se některé díly měnily podruhé. Ten nově navrhovanej most není betonovej, má taky horní oblouk a taky ocelovej. jen není příhradovej. Příhradovej na tři koleje (+ ještě o něco zvětšenej kvůli přechodu na střídavý napájení) by ale byl pohledově výrazně mohutnější, než ten… Číst vice »
> SZ si nabehla neskutecne s tim novym betonovym mostem
Jakým zase betonovým mostem? Jen doufám, že jde o vaší nevědomost a nejde o úmyslnou lež.
Přesně tak. Zde dožilo 100%. Výměna 2/3 je teorie.
No, zde se naakumulovaly problemy te neudrzby, proto je to ted v situaci kdy je to komplet na vymenu…
Samozřejmě, všechno, ať je staré/schátralé jde opravit, ale pak vyvstávají otázky: Vyplatí se to? Když vyměním 90% dílů, je to vůbec ta stejná stavba? Má to smysl? Můžete si doma zrenovovat x let stojící škodovku za půl milionu, nebo si můžete koupit daleko lepší auto za půl milionu (jenom příklad). Samozřejmě že most lze zachránit a opravit, to přiznávají i ti co jsou pro nový most, ale jde tu o to že nový bude lepší, vydrží dýl než starý opravený a s největší pravděpodobností i levnější než oprava toho starého. Dále tady jsou i další aspekty jako napojení na cyklostezky,… Číst vice »
Takže, když vám zrezla škoda 120, tak jste trestuhodně roky zanedbával její údržbu?
Nerad to píšu, jediná možnost je snýtovat novou konstrukci, která se od té současné bude lišit úpravou pro 25 kV, čehož si nikdo nevšimne, když se mu to neřekne.
A co na té nové konstrukci bude hodno památkové ochrany?
Tak dožila nebo nedožila? Máte v tom poněkud nejasno.
Nabízí se srovnání s lidským tělem: Když člověk pečuje o své zdraví, dožije se obvykle vyššího věku. Musí být stále aktivní, ale rozhodně by se neměl přetěžovat více než za mlada. Most ošetřit a nechat sloužit i na jiném místě při nižším zatížení je důstojné řešení. Transplantace a plastické operace mohou člověku prodloužit život ale asi ne na dvojnásobek. Rekonstrukce mostu může životnost prodloužit, ale stává se z něho nepůvodní replika.
A navíc je v původní podobě bez odstraněných příček v horní části nosníků, které jsou na Výtoňi odstraněné.
Most přes vršovické seřaďovací nádraží
Moskevská, Praha, Hlavní město Praha
50.0650182N, 14.4646651E
https://mapy.com/s/capobemade
Těch původních věcí z mostu je odstraněno mnohem více, proběhlo to někdy okolo roku 1970, když dosloužilo prvorepublikové trakční vedení a měnilo se za to současné.
V tom případě jsme rozvinutý stát. Našli jsme možnost. Most se přesune do Modřan, protože vzhledem k dopravním potřebám v hlavním městě už nestačí. Staré musí (někdy) ustoupit novému.
To je moc hezká práce, to Tamins. Nevíte, kdo je autorem?
To dáváte odkaz na ten „neviditelný“ most pro třetí kolej?
Ako pravidelný návštevník Prahy netuším, čím je ten most taký významný. Viac o ňom viem len preto, lebo sa tu roky vedie z môjho pohľadu už stupídna diskusia o jeho záchrane. Z milióna turistov ani jeden nejde do Prahy kvôli tomuto mostu. Je to normálna dopravná stavba, ktorá proste už absolútne nevyhovuje súčasným potrebám a preto je najlepším riešením postavenie nového mostu s využitím najnovších poznatkov v stavebníctve. Myslím si, že drvivá väčšina ľudí chápe, aký je rozdiel napríklad keď opravíme staré 100 ročné okná alebo tam nahodíme nové viackomorové s trojsklom. A k pamiatkárom a ostatným spasiteľom histórie …… Číst vice »
No vidíte, já zase vyrůstal v Podolí a ten železniční most je pro mne součástí panoramatu Prahy. Asi podobně to má UNESCO a Státní památkový ústav. Těší mne že existuje hodně lidí, kteří chtějí zachovat současnou podobu a dokonce byli ochotni tento nápad financovat. Doufám že buranství spočívající ve snaze ten most zbourat a nahradit nějakou moderní umělou náhradou ztroskotá.
Mně se zas líbí sousedovic Anča, se kterou jsme vyrůstali, a nechci, aby odešla na vysokou do Brna, kam byla přijata na univerzitu.
Člověče, vždyť jste směšnej.
Že by ten nový most nějak zásadně kazil panorama, to nemohu říct.
Lenže úlohou toho mostu nie je to, aby ste mali na čo pozerať. Je to líniová stavba a ako taká by mala zohľadňovať aktuálne potreby a technické poznatky. Ja som fanda železnice a pre mňa boli vždy súčasťou železnice odporáky a teplovzdušné Y-ny. To teraz znamená, že ich budeme donekonečna rekonštruovať alebo je lepšie, keď sú dnes vo vlakoch radené moderné klimatizované a pohodlné vozne ? Súčasťou prahy bolo kopec blokov domov, ktoré boli zbúrané kvôli výstavbe metra. Podľa Vás by asi ale bolo lepšie, keby žiadne metro nebolo a stále by tam stáli tie staré baráky. Súčasťou celej Prahy… Číst vice »
kopnout památkáře tam kam patří. Nechali ten most dojít do takového stavu, tak by za to měli být trestně odpovědní….
Jenze za katastrofalni stav mostu muze jeji majitel, tedy Sprava zeleznic, ne pamatkari!
„Ukazuje se, že český stát to jako obvykle vzal od začátku za úplně špatný konec. Namísto aby hledal způsob, jak most rychle a efektivně opravit, hledal důvody, proč to nejde,“ říká Tomáš Bistřický, spoluzakladatel Nadačního fondu Vyšehradský most.
Za stav mostu může 120 let provozu.
Nikoliv…
Ale ano může, sice špatná údržba taky udělala svoje hlavní vinu na tom má 120 let používání.
Když by nezdržovali tak už stoji nový a lepší.
Ukazka pravniho bezvedomi tenhle blabol
Vypada to, ze dobra Sprava bude v roce 2028 zahajovat o jednu stavbu mene. Snad se jim tedy podari zahajit stavbu tech ostatnich, kdyz na ne budou mit vic casu.
Tahle je právě klíčová a bez ní je třeba vše odložit na 2030 😀
Památkáři, zelení aktivisté by měli být dávno postaveni mimo zákon. Není stavba, kterou jeden z nich nebojkotoval.
A UNESCO je další zbytečná nadnárodní organizace, která má tu drzost kecat do vnitrostátních záležitostí
Nastesti ty organizace existuji. A nastesti existuji pamatkari. Jinak by treba bylo uz davno zbourane cele Stare mesto behem Asanace. A Zizkov a SMichov za komunistu…
DIky pamatkarum, zelenym a jinym aktiivistum – ktery chteji zit v krasnem historickem meste!
Ostatne i tenhel most jde opravit a rozsirit o treti kolej bez bourani…
Ano opravit a rozšířit jde, ale stojí to za to?
Za mně ne.
Nejde opravit a rozšířit už vůbec ne.
Ale neměli bychom např. Karlův most, protože by požadovali opravit Juditin most…
Takove krasne panelove sidliste misto zizkova dle vzoru domu hruzy na olsanskem namesti, ideal zdejsiho pamatkařobijce
Vy jstr komunista?
Mínusaři, mohli byste popsat přínos žvanění pamatkářů a zelených do klíčových staveb? A přinos UNESCA?
Chrani zajmy ktere Vendelini nejsou schopni pochopit
Jasne dokazujete potrebu ochrany pamatek, ZP i staevbich regulaci. Protoze rvoucim primitivum je treba stavet do cesty prekazky v mire vetsi nez male
Tak proč je ostrukčním spolkům nestavíme?
Cas od casu maji pravdu i deti zeme a treba vytreni si zadnice s jejich namitkami na D8 je dost pruser. Proto namitky kohokoliv musi byt vyporadany dle zakona
Chapu potrebnost pamatkove ochrany a pamatkaru, ale vyradil bych je z rozhodovani o doprave, ulicich a podobne. Napr. ve Vidni pry mluvi jen do budov, ale ne do ulic. A i diky tomu Viden Praze v kvalite tech ulic tak ujizdi. A pritom tam v tech ulicich nevznika nic strasnyho, co by jim historickou hodnotu mesta nicilo. To se deje spis tady v Praze nekdy paradoxne prave kvuli pamatkarum, ktery pro stromy nevidej les. Takze zakazou sloupky, protoze tam driv nebyly, a pak se divej, ze chodkiky s mozaikou rozjezdi auta, pri potrebnym rozsirovani chodniku trvaj na zachovani obrubniku v… Číst vice »
Za debilni dopravni reseni nasich mest muzou policajti, dopravni inzenyri a obecne autickarstvi populace, ne pamatkari.
Kdyby totiz byli tak bdeli a vsemocni, tak ten odporny kruhac u prasne brany urcite neexistuje
Neni pravda, pamatkari maji v nekterych zrudnostech take prsty. Napriklad na P3 trvaji na kocicich hlavach ve malych ulickach a znemoznili vysazeni dvou stromu pred ZS Cimburkova. Tyto pripady primo zminovali prislusni radni P3, po stiznostech obcanu.
Ale ty kocici hlavy tam muzou a maji byt. To delaji presne tu svoji praci.
A rvani stromu vsude…podivejte se na stare fotky (nejen) Prahy. Daleko mene prerostle vegetace. Fakt neni treba vse zakryt nesmyslnym stromem. Na jednu stranu jsou pokusy likvidovat rozsahla zelena uzemi a na druhou budeme nekoho pranyrovat kvuli nezasazeni dvou stromu?
Jenže stromy v ulicích jsou v podstatě nejúčinnější nástroj, jak snížit přehřívání města v létě. A ne, tuhle jejich funkci fakt nenahradíte tím, že vysadíte stromy za městem. I kdyby jich bylo násobně víc. Dokonce ani blízkým parkem. Že má Praha na starých fotkách málo stromů je pravda. Ovšem je to chyba, která už tehdy město zhoršovala a v dnešní době s většími extrémy v počasí je to ještě výrazně citelnější. Tím, že ten stav budem kvůli památkářům udržovat, přesně děláme z Prahy neobyvatelnej skanzen. Což má důsledky daleko horší (i pro historickou hodnotu) než nový stromy v ulicích. To… Číst vice »
Na jednu stranu nadáváte na autíčkáře a na druhou podporujete památkáře, kteří ale dělaj všechno pro zachování ulic ve stavu, kterej reálně vede k jejich totálnímu zaplavení a přetížení auty a blokujou snahy o zpříjemnění města pro bezmotorovou dopravu (která je klíčová i pro vaši oblíbenou hromadnou, protože cestující se potřebují MHD a z ní nějak dostat).
Dva stromy pred jednou skolou prahu fakt nezachrani. A nevim, zda maji pamatkari zakaz stromu jako mantru, spis pred nektere baraky z principu nepatri.
Ke stare dlazbe – nevim co je prazska mozaika neschudna…a po silnici s vetsimi kostkami se jednak moc nechodi a druhak jsou i tak schudne jakkoliv vyjma lodicek/šteklí. Jestli myslite, ze asfaltem to vylepsite, tak sorry ale spis zhorsite.
I dva stromy pred skolou vyrazne pomuzou prostredi pred tou skolou. A prazsti pamatkari blokujou stomy na mnoha mistech. Pujcte si nekde detskej kocarek, zkuste si to s nim na tech kocicich hlavach (idealne ne jednorazove, ale treba mesic denne) a pochopite, ze to fakt neni jen o podpatcich. Takovou ulici pak maj problem prejit lidi o berlich, s choditky, prejet lidi na voziku. Mozaika je pravda o dost schudnejsi, ale ma jiny problemy. Za vlhka pekelne klouze a strasne rychle ji znicej auta najizdejici na chodnik, protoze pamatkari zatrhli sloupky. Nerikam vsude asfalt. Rikam adekvatni a dobre pouzitelne povrchy,… Číst vice »
PS plus nezapominejme, ze kocici hlavy jsou povrch na chuzi unavny a vycerpavajici i pro zdraveho cloveka v teniskach v plne sile. Takovy clovek s nimi zdanlive nema problem, ale i u nej to ovlivni, jak daleko se mu jeste bude chtit pesky, jestli. Treba zkusi ve meste kolo anebo jestli radsi sahne po aute/taxiku i na relativne kratkych cestach… Tohle rozhodovani proste neni cernobile a neprijemne povrchy ho u vetsiny lidi posouvaji k IAD. Ke skode mesta a jeho historicke hodnoty.
Bohuzel, kdyz to nekdo tak zprasi „docasnou“ upravou, nic nezmuzou. Kdyz to nekdo chce udelat poradne stavebne a funkcne, zatrhnou to. Takze na jedny strane blokujou potrebny veci a na druhy nemaj paky na ty opravdu skodlivy…
Bezchybni nejsou
Smazáno pro vulgárnost
PS: nemam iluze, obcas vymysli fakt pitomosti (ochrana operne zdi ve vnitrobloku, co se hroutila; stavba z roku 1939; zkouseli i chranit kere a suchy orech tamtez); nejsou ale univerzalni vinik toho, ze to tu mame hnusne
Jedini v tom skutecne zdaleka nejsou, jedna z vyznamnych sil, ktere tomu napomahaj ale jsou…
Tak kdyz si jedna skupina vypatlancu pořvává bourej bez povoleni a nac vubec pamatkova ochrana cehokoliv, tak jina skupina magoru se sesikuje a haji presny opak. A mezi tim letaji jak nudle v bandli pamatkari, kde mnohdy kvuli platum taky bude super sbirka podivinu. + k tomu komercni a politicke tlaky.
Fakt nejsou ten rozhodujici faktor. Tim hlavnim je nase neucta k pravidlum a nasledne reakce na to
Vídni se daří modernizovat i zástavbu centra a mě se to líbí hodně. Někde se podařilo zasadit moderní těžké budovy pěkně, někde je to už kontrast, ale rozhodně to není divočina jako třeba v Londýně, kde jsou schopní vedle sebe mít cenný historický palác a vedle 150m budovu.
Ten most je pěkná sfiňa, ne a ne spadnout.Protože z pohledu mimipražáka ten problém vyřeší jenom úplné zastavení provozu, popř.zřícení části mostu.Do té doby obě skupiny (obě mají v pozadí velké hráče)budou přetahovat o vhodné řešení.Takový je můj názor, kterému může být výsledek úplně u zadele.
Já se bojím, že ani úplné zastavení provozu s tím nepohne. Už teď je zrušena většina spojů a nic se neděje
Ten most je pěkná sfiňa, ne a ne spadnout.Protože z pohledu mimipražáka ten problém vyřeší jenom úplné zastavení provozu, popř.zřícení části mostu.Do té doby obě skupiny (obě mají v pozadí velké hráče)budou přetahovat o vhodné řešení.Takový je můj názor, kterému může být výsledek úplně u zadele.
Kdyby Prahu vyskrtli z UNESCO, asi by se svet nezboril 😉
Zato pokud ji z UNESCO nevyškrtnou, zboří se most.
Respektive spadne.
Protože památkáři a SprŽel se budou tak dlouho handrkovat, až most spadne. (konečně, dodávám. to fakt není žádná památka, na rozdíl od třeba Karlova mostu)
Když vydrží ještě 600 let…tak bude.
Není to tak, že by pro Prahy byla čest být v UNESCO. Naopak. Pro UNESCO je čest, že takové krásné město, jako Praha, je členem. Na vyškrtnutí by tratilo UNESCO.
“ Pro UNESCO je čest, že takové krásné město, jako Praha, je členem.”
1) Praha není žádnej člen. Členem je Česká republika.
2) Je absurdní, jak si sebestřední Čecháčci myslí, že tím jako někoho potrestají. Potrestají jenom sebe (nebudou love).
UNESCO je stejně dávno lobbystická organizace, kde mají hlavní slovo jakési obskurní orientální despocie a banánové republiky.
A jestli kvůli vyškrtnutí z UNESCA do Prahy přijede o nějakého toho turistu méně a letištní taxikáři a veksláci z Karlovky nebudou mít co žrát, tak jenom dobře.
Redukovat UNESCO na turisty může jenom troglodyt.
Myslim, ze technicka vec, ktera porad slouzi svemu ucelu nema byt co prohlasovana za pamatku.
Tak to zjevně vůbec netušíte, co je to památka.
Památka je něco, co by se mělo co nejvíce zachovat v původním stavu. Modernizace, technická nebo bezpečnostní zlepšení, rozšiřování nepřipadají v úvahu. Třeba parní lokomotiva jako památka může klidně dál tahat vlaky, ale prostě už to nebude v tom běžném provozu, na některé tratě se ani nedostane. Památka na liniové stavbě je při modernizaci a zkapacitnění docela problém. Přesunutí mostu na jiné místo by bylo důstojné řešení.
Kdyby památkáři existovali už v pravěku, tak dodnes žijeme v jeskyni…
Ať si to památkáři přesunou jinam a z vlastních peněz opraví, když se jim ten most tak líbí. Pro provoz železnice na TOMTO místě je dávno nedostačující.
Mě se taky myšlenka dalšího využití tohoto mostu líbí, ale JINDE a už ne pro vlaky – pro pěší a cyklisty ideální.
Pokud má být posudek památkářů k opravě jakékoliv stavby jakkoliv závazný, mají na rekonstrukci finančně přispět a nejen do všeho kecat.
Z pohledu okolních obyvatel bude nový most jistě méně hlučný. Otřesy této kovové konstrukce jsou strašné.
Pamatkari maji penize, ktere jsou penezi nas vsech.
Ale to uz tak hezky nezni, zaplati se to ze statniho rozpoctu, jen jina kapitola, ze?
A ty plusy…ukazuji orientaci plusujicich v problematice
Přesně, pámatkáři žiji z peněz těch druhých a ještě mají tu drzost kecat jim jak ty peníze utratit.
Radsi budu platit obnovu pamatky ze svych dani nez socialni davky spd priznivcum. V realu platim oboje, tak to proste funguje.
PS: drze pořvávání ruznych dezolatu jak je ostatni maji zivit neni chucpe? Pamatkari jsou ze zakona povinni cinit a na to dostavaji penize, nedelaji brajgl, ze maji mit na to vic.
Ja raději budu financovat budovani dalnic, zeleznic, energrtiky… A údržbu pamatek, ktere mají smysl. Zrezlý a škaredý kovový most to fakt není.
Udrzovani na zivote vecne ozraleho vyfetla drahou zdravotni peci ma smysl?
Racionalne plytvani penezi. Stejne jako prceno stary most.
To, ze dame prachy na oboje, ukazuje, ze mame i jine hodnoty nez hodne ve žlabů
Furt by tam byla nejaka motivace drzet se toho, co je realne mozny a zaplatitelny, kdyby to byla jejich rozpoctova kapitola, se kterou by si museli vystacit nebo si vybojovat jeji navyseni…
Jak pisu jinde, ochrana pamatek je potrebna. Ale zaroven je potreba ji vyvazovat s moznosti rozvoje mesta a zivota v nem. Ne, ze si pamatkari na verejnou spravu troufnou a budou drzet i nedulezity veci doslova za kazdou cenu a na soukromy subjekty si netroufnou a ty tak budou mit volnou ruku prakticky k cemukoli…
Spatne je ten vas druhy odstavec – delaji co maji max vuci statni sprave. Soukromnici je pretlaci.
Jenže oni si to, že je soukromníci (a hovada ve státní správě, jako např. odbor dopravy P1) kompenzují tím, že u projektů, které je chtějí poslouchat, jsou zas nesmyslně rigidní a likvidují tím jakoukoli snahu město zlepšovat, reagovat na změny okolních podmínek, atd.
Jo, s tim, ze si kompenzuji mindráky souhlasím
Pamatkari stejně jako ekologicti aktivisté nerozumí technice. Fyzika a matematika jsou pro ně těžké obory, a proto se vrhli na studia, kde takové obory buď vůbec nejsou nebo jenom omezeně, jako např ve studiu přírodních věd. Na základě zákonů se domnivaji, že chrání svět pro další pokolení, a proto jsou schopni blokovat celou řadu technických věcí. Proto také mají nesmiritelny postoj, protože se tak cítí být pány nade všemi. Chybí jim snaha o dialog, který by mohl být optimálním řešením. Např. že by most mohl být téměř replikou, ale vybudovany i pro příští provoz např ve střídavé trakci, s větší… Číst vice »
Hezka urazka a nalepkovani.
Kdyz napisu, ze budouci stavebni inzenyri jdou na stavarnu, nebot jsou autisti a asocialove, jak se vam to bude libit?
Predstavte si, ze mam maturitu z fyziky a matematiky (oboje 1) a skoro jsem skoncil na filde, historie-politologie. Nakonec mam ekonomku, prumer 1,35.
Smirte se s tim, ze lidi casto delaji, co je bavi. A ano, nekdy delaji, na co maji. Ale ani jedno neni duvod k nalepkovani, ze je nekdo tupohlav
Ehm, ehm… echm, echm…
https://nebourat.cz/podporovatele/prof-mgr-pavel-jungwirth-drsc/
Echm, echm…
https://nebourat.cz/podporovatele/rndr-ales-spicak-csc/
Jakou mají ti dva expertizu ke stavu mostních konstrukcí?
Odpovím vám: žádnou.
Expertíza ještě donedávna znamenala posudek. Podobně jako evidence ještě donedávna znamenala záznamy. Ale to už odbočuji.
Nejsou to hloupí lidé. A navíc mají exaktní vzdělání. Přesto jsou proti bourání mostu.
…ale technické vzdělání nemají. Já jsem třeba inženýr, ale taky nerozumím ekonomii, elektrotechnice, pěstění řepy cukrovky a proudovým motorům. A v těchto oborech se spolehnu na skutečné odborníky.
Kdežto v technice se spoléháte na sebe.
Odborníky máte ve studii, kterou představili filantropové. Máte tam odborníky ze Švýcarska, z Zurrichu, kteří celou ČVUT strčí do kapsy.
Jojo, odborník Tej, který jako vystudovaný architekt omylem v titulu „Ing. arch.“ zapomíná uvádět „arch.“ a chytrý profesor, který má sice spoustu bláznivých nápadů, ale pořádně se nerealizoval žádný.
Hele sorry, ale já budu radši věřit Ryjáčkovi.
Vyškrtnutí Prahy ze seznamu UNESCO by ji jedině pomohlo.
Takže klidně ať to udělají.
Takže se stane co? Přes most začnou jezdit těžké náklady, aby bylo konečně jasno, že nedokáže vyhovět potřebám současného provozu?
Miluju tyhle diskuzni hrdiny.
Tohle si z dobreho duvodu nikdo nedovoli.
Těžké náklady tam jezdily od postavení mostu inteligence a malešické spojky jen ty, co mířily na Kladno. Sergeje duněly semmeringem. Dnes není důvod tam cokoli takového posílat. Ani neí potřeba tam mít třetí kolej, Má se naopak zkapacitnit trať kolem bohdalce a obnovit zastávka u albertova. Na výtoni mít vlakovou zastávku je více problémů než užitku. Budeme mít dvorecký most, kdokoli pak může jet tramvají do modřan ze smíchova. Naopak přestup na tramvaje v v nuselském údolí se jeví jako užitečnější a perspektivnější už s ohledem a to, že se jednou určitě bude dělat nějaký další tramvajový tunel pod vyšehradem… Číst vice »
Lol, co je tohle za komplet nové koncepce dopravy? Na Smíchov od jihu vedou čtyři koleje, výhledově jich má být šest. Už nyní (i před omezením na mostě) byly ty dvě koleje nedostatečné, část spojů kvůli nim musela končit na Smíchově ačkoliv by je Praha řada poslala až na Hlavní
No jo, ale trať ze Smíchova dál se teď rekonstruuje (včetně mostů) jako dvoukolejná.
To by snad mělo být dočasné řešení protože se přesně neví, jak budou umístěné koleje nového mostu. Je to kratičký kousek, není problém do něj s novým mostem trochu hrábnout
Zastávka na výtoni zbytečná 😀 tak jste mě pobavil.
Základní problém je v blbém památkářském zákonu, který je snad posledním ze socialistických zákonů, který dosud nebyl zásadně novelizován. Při prohlášení stavby za památku se totiž nestanoví, co se na ní vlastně chrání. Je to prostě obecně památka a vykládá se to tak, že se na ní chrání všechno. Takže když se kvůli fresce na fasádě prohlásí dům památkou, začnou památkáři kecat i do toho, jakou smíte mít uvnitř podlahovou krytinu a jaké smíte mít v koupelně kachlíky. Kdyby se tady muselo předem říci, zda se chrání panorama nebo nýtová konstrukce nebo obojí, bylo by řešení jasné. K zachování panoramatu… Číst vice »
Souhlasím, obecně mám pocit že se nám tu v památkové ochraně dost netransparentně míchá vícero veřejných zájmů. Nikdy není jasné zda jde o hodnotu estetickou (je to hezké), historickou (je to vzácný artefakt, trochu jako vykopávky), historicky estetickou (vypadá to staře), o autenticitu (je to skutečně staré, nikoliv Disneyland) či o něco jiného.
Prectete si nekdy oduvodneni prohlaseni za pamatku. Je to spravni rozhodnuti, oduvodneno byt musi
Důvodovou zprávu jsem nenašel (zas tolik jsem nehledal), ale v památkové katalogu je uvedeno že je hodnotná protože patří má ducha určitého architektonického slohu, což ale platí o všech stavbách a moc to nezdůvodňuje proč zrovna tahle je chráněná. Navíc naprosto stavbu misinterpretuje, její duch není v konkrétním slohu, duchem toho mostu je duch radiálního inženýra, který sere na památkáře
Ano, jenže to odůvodnění není nijak závazné! Má význam pouze pro vlastníka, který se proti němu může odvolat, a odvolací orgán pak ty důvody posoudí. Tím ale význam odůvodnění končí. Výsledkem je obecná památka, které se chrání úplně stejně bez ohledu na to původní podůvodnění.
Kdyz posilate stavebni povoleni na reko pamatky, vyjadruji se pamatkari, co povoli a co ne. Da se s nimi polemizovat, co je jako onou hodnotou.
Protoze ona freska na fasade neni izolovana, fasada musi nejak vypadat jako celek, okna, strecha taky, asi neni mozne nechat stat jen fasadu a ne to za ni atp. Ale podlahy ze 60. Let vymenit urcite pujdou. Kdyz prvni instance vymysli blbost, je jeste odvolacka. A nepochybujte, ze odkazy na puvodni prohlaseni pamatky se berou v potaz.
A teda bojím se, že terče moc nepomůžou. Už teď je většina kapacity mostu v čudu a vláda na to nadále kašle
Nekašle, čeká na volby aby nemusela rozhodnout. Vědí, že tam už nebudou. Kdyby chtěli dávno se mohlo stavět.
Dost kecate.
V čem?
Neříkám že to schvaluju, ale řešení aby to někdo šel někdy v noci na tajňačku rozřezat zní líp a líp. Jinak budem čekat než to spadne samo.
Hanebnost…
Možná , ale menší zločin než to co předvádí památkáři .
Je mi z vás na zvracení…
To chce méně pít, nepřejídat se a přestat konzumovat zkažené potraviny. Uvidíte že se vám uleví…
Železniční most není socha Koněva, aby se dal odstranit přes noc.
Trochu do toho drcnout lodí…
no, já myslím, že pár kritických míst tam bude a za noc by to šlo…
Co zkusit Ufo z Řeporyj? Když přemístí vrak doprostřed křižovatky, bude přesun mostu proti proudu hračka.
Obecné ohrožení s přitěžující okolností, to máte 15 až 20 let natvrdo.
Natvrdo jsou spíš někteří příznivci té zrezlé, životy ohrožující, hrůzy.
Jo, jo, internetovi hrdinove
Tak kolik jsem tu dostal za hadani se o most tady banu? Ctyri? A jake prekvapeni – NPU stale drzi linii a likvidaci pamatky odmitnou
Ano, je to politické rozhodnutí a doufáme, že vyhraje aspekt dopravní.
Ne, je to rozhodnuti odborne.
Ze tomu nerozumite a jeste to tu plakatujete, je vas problem.
Nikoliv. Je to rozhodnutí pocitové. Ten most hodnotný není, je jen hodnotná jeho kulisa…. Stát jinde, tak už je to vyměněno.
To je pravda. Dokonce se to už i stalo. V Litoměřicích stejný most nahradily novým v letech ’15 – ’16.
Most je pohledove vyznamny.
A nejspis i vyznamny jako technicka stavba urciteho typu.
Pohledovy vyznam se da mozna vyresit replikou.
Ktera teoreticky muze pripadat v uvahu v pripade nemoznosti zachovani konstrukce.
Jenze jelita z dlazdene se s moznosti repliky neobtezovali ani zabyvat.
A taky je významný dopravně. Což zas neberou v potaz památkáři. Nebo jsou natolik mimo realitu, že věří pohádkám o neviditelné třetí koleji, funkčním bezbariérovém napojení výtahy a nové zastávce v ostrém oblouku….
Je zejména významný dopravně. Zbytek je zanedbatelný
“ Je to rozhodnutí pocitové.”
Ne, není. Že vy neuznáváte měkké vědy je jenom váš problém.
Jak s Vámi většinou souhlasím, tady bohužel nemáte pravdu. Teď už je to rozhodnutí politické, a nám nezbývá než doufat, že do něho dokáže prosáknout co nejvíc odborných vstupů.
Je to rozhodnuti vyplyvajici z nesmyslneho tlaceni nesmyslu.
Byt ja na Dobre sprave, tak lestim vytvrvale kliku u Goryczkove, vykladam medove reci o replice s vyuzitim maxima puvodnich dilu a snazim se dohodnout koordinacni skupinu na vytvoreni koncepce ochrany zeleznicniho technickeho dedictvi. A opakuji verejne, jak si prace NPU vazim, zvu je na ruzne akce k otvirani rekonstrukci aj.
Na debilni akce typu dvakrat zkusim sejmout ochranu vytonskeho mostu, totez na orliku a odvolavam se jak tydyt prtoi martinicim, necham vyhoret a znepristupnim stavedlo na negrellaku aj se pak odpovida protiakci. Zcela ocekavanou.
O důvod víc přistřihnout NPÚ křídla. Já nechci žít ve skanzenu. Věřím, že zdaleka nejsem sám.
Ano, npú si kope hrob a ještě se u toho smějí. Strčit je do tý jejich díry a za nima hodit ty červený terče… Nakonec stejně uhnou, se zákonodárnou mocí nemají jak vyhrát.
Smesujete NPU, ministerstvo kultury a pamatkovy odbor magistratu. NPU je odborny organ, garant odbornosti, spravnim uradem je ale obvykle pamatkovy odbor obce nebo ministerstvo kultury – napr pro prohlaseni za pamatku, pripadne odebrani tohoto statusu. NPU sice napise, ze s necim nesouhlasi, ale rozhoduje spravni organ. Takze zde ministerstvo kultury. Ktere logicky nemuze snadno sejmout pamatkovou ochranu ze zachranitelne pamatky. Vse podle zakona. Az se zmeni zakon, muze to vse byt trochu jinak. Jen upozorňuji- zakon musi byt obecny, nelze prijimat zakony typu „souhlasime se zborenim vytonskeho mostu“, tam zase hrozi ustavni soud. Ze je organ, co nekomu neco zakazuje… Číst vice »
Ale mají, vaše lidovědemokratické metody tady nemají místo, protože jim brání ústava.
Ja zas nechci zit v betonove dzungli dle fkusu stavebnich inzenyru
Ano, rozdíl mezi stavbou navrženou architektem a pouze stavebním inženýrem bývá užitně i esteticky propastný.
Ale tady v tom postbolševickém národě se to bere jako normální.
Ale těch, kteří potřebuju je mnohonásobně víc.
Jako tedy nezlobte se na mě, ale navržený nový most má k nějaké betonové džungli na míle daleko. Tu betonovou džungli jste si velmi silně dopřimyslel.
https://www.youtube.com/watch?v=nCM1hs603zs
Nejste tady sám.
a co památkáři? vzali už kýble s barvou a šli natírat nebo furt jen melou? Je to jejich památka, měli by o ni starat..
Je to ve stádiu, kdy to musí být obroušené, neboť antikorozní nátěr by neúměrně zvedl zatížení mostu nad jeho únosnost 😀
„a není to práce?“… “ Tak to já nesmím!“ 😄
jsou na tom zbytky nějakého nátěru na bázi olova. takže vyhoví-li se pamaátkářům, začnou (právem) řvát enviromenťáci
Jo, ve spodních vrstvách bude suříková barva, pěkný svinstvo. Ale zase její antikorozní schopnosti jsou dosud nepřekonané. Teda v rámci nátěrových hmot. Opískovat to znamená to zabalit do plachty a odsávat, jinak začnou oprávněně řvát z hygieny a životního prostředí.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Oxid_olovnato-olovi%C4%8Dit%C3%BD
> včetně obnovení zastávky v místě kolejiště bývalého nádraží Vyšehrad
Opravdu předpokládají, že město Praha změní platný územní plán?
Navíc bývalá nádražní budova a pozemky okolo ní dávno nejsou v majetku SŽ. Tak jak si NPÚ představuje, že se tam obnoví zastávka?
Že si NPÚ s aktivisty tak dobře nedošlápnou na majitele toho, co nádraží neopravoval…
To je dalši absurdita. Památkář vám žvaní do toho, jak máte nakladat se svým majetkem
Vendeline, ze zakona.
Stejne jako policajt ze zakona vam dava pokutu za prekroceni rychlosti.
Rika se tomu vlada prava.
Současný majitel není ten samý, který nechal budovu dlouhé roky chátrat.
Pamatkovy odbor magistratu je uplne jina instituce nez NPU.
Ale to taky netusite a kušníte.
Jakkoliv tato neschopnost magistratnich pamatkaru v kombinaci se stavebnim uradem je dost poburujici
Už jsem tu otázku pokládal několikrát – ale v podstatě bez odezvy… Když památkáři tvrdí, že rekonstrukce bude „v návrhové životnosti minimálně 100 let“ a opravený most se za dvacet let rozsype na prvočinitele, co se stane? NPÚ řekne pardon, nepovedlo se?
Ano, presne tak. Muzete to povazovat za debilni reseni ale asi jedine v souladu se zakonem.
Čili jsme odsouzeni čekat na změnu zjevně špatného zákona?
Pěkně debilnim zákonem. Ale vám to vyhovuje co????
Zakony a smlouvy se dodrzuji
Ale únavové trhliny v přestárlé konstrukci lidské zákony dodržovat nebudou.
Ta otázka je vlastně hloupá. Proč by se to mélo sypat?
Zkuste si přečíst studii popisující stav konstrukce…
Evidentně ta studie byla zpracovana účelově, všichni ostatní mají na věc zcela opačný názor.
To, že si tady šotoušci přejí co nejrychleji zkapacitnění a zrychlen toho mostu, ještě neznamená, že arogantní a nabubřelí úředníci v SŽ budou rozhodovat o tom, kterou památku si zbourají a kterou ne…
„Všichni ostatní “ jsou inženýři ze spolku Nebourat?
Ne.
Tak kdo? Počítám, že 80% občanů ČR je to „ganz egal“. Potom je tu odborná veřejnost a ta má jasno. Zbývají spolky Nebourat, Zachraňme železniční most a Za starou Prahu. Ano, ti (a jimi najatí) mají názor opačný…
Pepo, já se spletla
Nejvyšší čas vypsat soutěž na šturcy na Výtoni. Aspoň se trochu zvýší odstavná kapacita pro hlavak
Tak se nám ta zvrhlá taktika SŽ nějak začíná hroutit. Budu bedlivě sledovat kdo a jak bude shledán odpovědným za tuhle absurdní frašku.
Co všechno manekýn ze SŽ ještě neustojí? Mně to opravdu hlava nebere… Jak je možné, že s ním za ty roky někdo soudný už dávno nezametl?
Souhlasim s Vami. Tohle je na odstihani nebo minimalne nahradu skody.
Máte možnost oznámení podat…
To je no . Hlavně ze strany památkářů.
Hlava Vám to nebere, neboť to pobrat ani nemůže 🙂
Mně pro změnu hlava nebere, jak mohla projít jako ta správná studie, která třetí kolej radši schovává a ve vizualizacích očividně nevěděli co s ní dělat
Tohle je práce Nejezchleba.
Taky způsob, jak pomoci řešit přetížený Wilson. 😀
A ještě pořešit Libeň 😁
A nestačilo by prostě jen postavit kopii, která bude širší o třetí kolej a zdar. To by je mohlo uspokojit fšechny než nějakou splácaninu s navíc
Kopii nikdo neumí, maximálně atrapu.
Kopie je něco na dvě koleje. Při stejně subtilní konstrukci to neunese třetí kolej a bude to muset být o 5 metrů širší a o něco vyšší, takže to nebude kopie. Taky by to mohlo být svařované a ne nýtované, aby se nezakládalo na stejný problém znovu.
Já jsem nejvíc zvědav na tu neviditelnou konstrukci mostu pro třetí kolej.
Hlavní problém tohoto nápadu je, že by taková kopie musela být masivnější, aby unesla tři vlaky, a byla by tedy ošklivá
Pokud to bude mít tři koleje místo dvou, už to nebude kopie… Nemluvě o tom, že kvůli třetí koleji by se musela upravit konstrukce – zesílit jednotlivé prvky změnit oblouky atd.
Achjo, byl by to krásný den, kdyby konečně někdo usoudil, že most je v havarijním stavu a třeba ho zbourat. Je to už jak s hlavním nadražím, kde máme památkově chránené parkovište a nová stanice tak asi nebude…..
Dálkovku přes Most inteligence, regionálku utnout v Chuchli. Mohli jsme ušetřit hodně miliard za přestavbu Smíchova. Tam se to mohlo rozprodat developerům. A to rezaté monstrum může strašit na věky jako kulisa. Tohle není Čechův most… Nějaká doprava v pražské aglomeraci nikoho moc nebere, tak proč to hrotit.
Otázka, jestli by na to kapacita stačila pokud by se veškeré dálkové linky odklonily mimo Smíchov.
Tak to vám doporučuji návštěvu Prahy, ideálně vlakem. Vystupte si v Chuchli a dostaňte se na hlavní co nejrychleji. Jsem zvědavý, o kolik desítek minut se cesta protáhne
Já ale nic neblokuji. A jsem pro rychlé řešení dopravních problémů v Praze včetně mostu, přesmyku atd. Ovšem když se všechno blokuje včetně trolejbusových tratí, tak ať si do Chuchle objedná PID třeba fijákry k regionálce. Když skanzen, tak se vsím všudy. Praha nemá být Krumlovem, Telčí, Holašovicemi atd. A omezení přístupu na přetíženou síť má postihnout primárně regionálku. Až se to nechá totálně dopravně zkolabovat, tak snad se někam posuneme.
Já bych chtěl jen dodat ke Krumlovu jako skanzenu, že jeden most z centra pryč se nedávno zboural a za chvíli se otevře úplně nový…
Výtoňský most – díl dvacátý sedmý. Konec příběhu asi v nedohlednu…
přesně, tenhle scénář psal snad ještě Dietl…
Je úžasné, že když je zde JHMD, které je technický unikát a bohužel vlivem nekompetentního vedení na pokraji konce a zrušení, tak NPÚ nic nedělá a mlčí.
Pokud je zde však absolutně nechutný most, který není zásadní technický unikát, který navíc brání rozvoji provozu a dopravním potřebám, tak památkáři bijou na poplach.
Základní rozdíl mezi státní správou a všemi ostatními je takový, že státní správa může jednat pouze na základě zákona, zatímco všechno ostatní subjekty a to vč. samospráv mohou dělat cokoliv, co jim není zákonem zakázano. Řekněte mi podle čeho by mělo NPÚ zachraňovat JHMD? Nemá na to zákonné nástroje ani finance. Je to soukromý majetek, a pokud tam neprobíhá nějaké správní řízení týjakající užívání, stavební změny apod., tak nemá na základě čeho zasáhnout. Nikdo jindřichohradeckou úzkokolejku nebourá, nepřestavuje, nemodernizuje…. Stát prostě nemůže jednat v rozporu se zákonem. Je zásadní rozdíl mezi státem, samosprávou a státem vlastněnou firmou.
Samospráva opravdu nemůže dělat něco, co není podle zákona.
Jindřichohradecké úzkokolejky nejsou památkově chráněné, zatímco most pod Vyšehradem ano.
Případné mínusáře si dovolím upozornit, že osobně jsem pro nový most. Tímto příspěvkem pouze konstatuju, že NPU koná dle svého poslání.
A je ten Výtoňský most takový unikát hoden památkové ochrany, zatímco ta úzkorozchodnátrať památkou být nemá?
To není otázka na vás, ale spíš na památkáře. Proč označili jako památku rezavějící provizorní most, a ne úzkorozchodku.
To samozřejmě s jistotou nevím, ale vůbec bych se nedivil, kdyby jediný rozdíl byl, že ochranu mostu někdo navrhl a tím inicoval řízení o udělení památkové ochrany, zatímco v případě úzkokolejek tak nikdo neučinil. Opakuji, pouze moje spekulace.
V tom je další debilita. Unikatní uzkokolejka chráněná není, kdežto odporný zrezlý a funkčni most chráněný je. Inu kocourkov
Tady je totiž šance že si mohou uzmout nějaký držhubný v mil. korun. protože tady můžou držet nůž u krku a mít cestující jako rukojmí ale bohužel pro ně už začíná být veřejnost celkem naštvaná a oči se upírají právě na památkáře a zcela oprávněně což asi nečekali. Ten nůž u krku by u nějaký JHMD nefungoval.
Nemohla by SŽ památkáře protentokrát prostě vyignorovat? Nebo proti nim alespoň rozjet štvavou mediální kampaň?
Vyignorovat památkáře? On už je bolýevik zase u koryta? Zase budou v kostelích sklady a stáje?
V kostelích budou sklady hlavně proto že věřících ubývá. Kostel bez farníků je smutná prázdná schránka, vhodná akorát tak na přestavbu na sklad či apartmán. Občas se nějaké kostely už prodávají.
Prostě stavby musejí mít nějaký vnější účel, stavba není účelem sama o sobě
Odporný bolševický názor…
Ne. Naopak názor křesťana, který bolševismus nenávidí.
Nejsem bolševický materialista, věřím že hmotné věci nejsou zas tak strašně podstatné. Věřím že Bůh je tam kde se dva nebo tři sejdou v Jeho jménu, ne tak kde stojí určitý druh stavby. V křesťanství nejde o kostely, ty si stavíme jen jako vhodné místo k setkávání
Fixace na vnějškové projevy (tradiční formule, stavby) je projevem materialistické vyprázdněnosti.
A to je prosím pěkně co za křesťanství, které nemá Boha všudypřítomného (že se na to musíte scházet)?
Je poměrně standardní křesťanský přístup, že Boží přítomnost má vícero rovin.
V jistém smyslu je přítomen všude
V dalším smyslu je přitom všude kde se dva neb tři sejdou v Jeho jménu
Ještě trochu jinak je přitom v chlebu a vínu Eucharistie
A ještě jinak byl přitom když chodil po zemi s učedníky.
V žádném případě ale neřekl „tam kde je alespoň 200 let starý kostel, tam jsem přítomen“
Tohle btw píši jako věřící křesťan se zájmem o hezké kostely. Radost z jejich uzavírání nemám, ale jejich ponechávání když neslouží k bohoslužbě je nedůstojné vystavování mrtvé fyzické schránky, neschopnost se rozloučit.
To nemá nič spoločné s bolševikom. To je otázka zdravého rozumu. Proste staré (a ničím výnimočné) musí ustúpiť novému. Nejedná sa o stavbu nejakého nákupného centra, ale o líniovú stavbu, ktorú na inom mieste postaviť jednoducho nejde.
Čo myslíš, ako by dnes vyzeral Chrám sv. Víta, keby počas jeho prestavieb a dostavieb (kedy sa zbúralo staré a postavilo sa nové) takto vyskakovali pamiatkári. Možno by dnes žiadna katedrála nestála a dodnes by tam bola stredoveká kaplnka (rotunda) …
Ta liniová stavba jde postavit i s dále existující památkou. Takže o žádný zdravý rozum nejde, jen si vybíráte, co se vám hodí.
Na co dva mosty-jeden na koukání a druhý na ježdění? Stejně se tam víc jak jeden nevejde.
Někomu zřejmě připadá, že tu ještě nemáme dostatečnou míru korupce a mafiánských praktik.
No, kdyby se jin dala miliarda… 😀
Jéje, zase je pohádka o Výtonský most. Jdu si sehnat popcorn. 😀
Nebo si cucej palec… 😁
“Stejně tak HIA nic nezmění na tom, že likvidace mostu by zřejmě znamenala průšvih jako hrom – riziko vyškrtnutí celé Prahy včetně Pražského hradu ze seznamu světového kulturního dědictví UNESCO,“ uzavírá Bistřický.
A já jsem pro, protože pokud to někdo udělá, tak se ukáže, že mu o opravdové památky vůbec nejde. Akorát vydírání.
A hlavně ze by to vůbec nebyl průšvih…
Stejně je unescu Praha šumák a někdo tam na dotaz památkářů jen něco sesmolil. Dokud se nebude bourat pražský hrad tak nebudou dělat nic.
Nehledě na to, že jejich stanoviska nejsou závazná, ale jen doporučující … A pak: Praha nejsou Drážďany.
Po vyškrtnutí Drážďan ze seznamu UNESCO v roce 2009 kvůli stavbě mostu přes Labe se počet turistů výrazně nezměnil. Město si i nadále udrželo svou atraktivitu díky bohaté historii, kulturním památkám a živé atmosféře. Příklad Drážďan ukazuje, že vyškrtnutí ze seznamu UNESCO nemusí být katastrofou pro cestovní ruch.
Zdroj: http://www.idnes.cz http://www.ct24.ceskartelevize.cz
Počet turistů naopak vzrostl a dost výrazně.
Naprostý souhlas
Bistřický je přicmrndávač bez vysokoškolského vzdělání, natož v relevantní oblasti. A o vyškrtnutí z UNESCO fabuluje.
Nejprve UNESCO zařadí Prahu na seznam ohrožených památek a tam bude roky a roky…asi jako Vídeň, která nijak nehysterčí.
Všichni chápeme, že památková ochrana je důležitá. Ale neměla by být _absolutní_. Očividně různé objekty mají různě velkou památkovou hodnotu (asi se shoneme, že zbourat Pražský hrad by byl větší problém než zbourat výtoňský most). A současné nastavení absolutně nedokáže pracovat s nějakými tradeoffy… X památkové hodnoty vs Y nákladů vs Z dopravní hodnoty. Všechno na světe je nějaký kompromis a nějaký poměr přínosů a ztrát. Tvářit se, že některé hodnoty jsou posvátné a nedotknutelné, znamená, že jsme jim ochotní obětovat téměř neomezené množství jiných hodnot. To není úplně dobře.
Súhlasím … až na to, že v tomto prípade by som namiesto „absolutní“ použil „absurdní“ …
Ano, ochrana nemůže být absolutní, stejně jako doprava nemůže být absolutní.
Já tomu nerozumím.
SŽ od začátku explicitně chce současný most nahradit. ROKY táhnoucí se projekt, ve všech dokumentech se píše o novém mostě. Teď se probudí památkáři, a začnou něco psát, že se náhrada mostu neměla soutěžit – a proč jako ne?
Nebo snad SŽ porušilo zákon a nepřizvalo památkáře v nějaké fázi..?
(buď památkáři plácají nesmysly, nebo SŽ udělalo dost základní chybu – před lety, a přišlo se na to až nyní..?)
SŽ neudělalo chybu, to byl záměr. Propálit památkovou ochranu, kterou jim památkáři odmítli sejmout, tím, že proces demolice a náhrady mostu dotáhnou bez koordinace s památkáři tak daleko, až už bude nemožné/nepřijatelné jej zastavit (mimo jiné proto, že most bude před spadnutím). No a památkáři si to nechtějí nechat líbit.
Zabejčily se obě strany, odnáší to železniční doprava. Že na tu kašlou památkáři, je smutné; že SŽ, otřesné.
Bohužel je to už tak daleko, že nejnižší úroveň, kde to oboje chytnout za flígr a natřepat do toho trochu rozumu, je vláda. Ale ta má teď jiné starosti.
SŽ neměla moc na výběr, pokud chce stavbu vyhovující normám a potřebám cestujících. Jsem rád že se bije, i když mi to život komplikuje (pravda, jen tak jednou do měsíce)
Ale měla na výběr, samozřejmě že měla. Tohle se mělo eskalovat v momentě, kdy památkáři poprvé odmítli sejmout památkovou ochranu. Od řešení konfliktů státních orgánů a organizací jsou jejich nadřízení, a ta hierarchie prostě někam vede.
A rozhodně, už vůbec, neměla SŽ dělat partyzánštinu tohohle typu, tím jen nasypala argumentů druhé straně.
Stávající normy se vztahují na nové stavby. Katedrála svatého Víta taky nesplňuje stávající normy, a nidko ji nebkládá polystrenem, ani nevyměňuje vitráže za okna s trojsklem. Samozřejmě měli na výběr, ale záměrně nechali most chátrat za rozběhli plánování do takové fáze, aby se pokud možno nedal zachránit. Ukázalo se, že konstrukce mostu je tak skvělá a historicky unikátní, že má velkou šanci přežít i snahu o záměrnou pozvolnou degradaci.
Co, kde se ukázalo že je unikátní? Co je na ní unikátního?
A co je na životnosti 120 let tak skvělého?
Tak ať ho SŽ v noci rozřeže a pamatkářům se pak vysměje, že teď už není co zachraňovat. SŽ se chová zbytečně korektně.
Noc dlouhých autogenů? Děsivé, co tu navrhujete…
Myslím že díky chování památkářů to tak daleko bude muset zajít.. a schvalují to .
Než by s tím stilhli pořádně začít, byly by toho plný sociální sítě, a Svoboda měl na krku vyhazov. Takováto partizánština se v dnešní době udělat nedá.
Tak Svobody by se klidně zbavili rádi…
Tak to by pak bylo zajímavé, kdyby soud Správu železnic zrušil a rozpustil.
To bylo dost naivní řešení. I když při způsobu jednání a myšlení vedení SŽ mě to asi nepřekvapuje.
I pokud by památkáři byli zticha, případně stavební úřad stavbu povolil přes nesouhlas památkářů, tak ze strany veřejnosti se rozhodně najde někdo, kdo to povolení napadne. Případný soud by to bez milosti shodil. Tudy cesta nevede.
To je stejné jako s hlavákem. Najednou se probudí a po soutěži řeknou že ta komunistická hala je taky památka
A v důsledku i ta magostrála nad ní.
Skutečnost, že památkaři nemůžou odvlivňovat nebo se zapojit to tvorby dlouhodobých plánů a strategií SŽ je zásadní problém. Bohužel NPÚ do té doby než se začalo něco dít neměl žádný zákonný nástroj s tím cokoliv dělat. Mohli tak maximálně posílat zdvořilostní dopisy na všechny strany. To není o tom, že by někdo zaspal, to je selhání SŽ, když ví, že vlastní kulturní památku, ale vůbec se problematikou památkové ochrany ve svých plánech nezabývá.
Překvapení, nemyslím si. Kdyby SŽ od počátku netvrdila nepravdy, mohlo to být o poznání rychlejší. Spolu s Nebourat dané tvrdíme již několik let.
A když je tvrdí druhá strana tak to nevadí?
Vyškrtnutím Prahy z Unesca vyhrožují akorát památkáři, Unesco jenom řeklo, že „bez ohledu na provozní aspekty“ (což se dá vyložit jen jako zjednodušení situace pro unesení rozhodnutí) „by se most měl zachovat“. Ale samozřejmě jde o to, za jak bernou minci to považuje ministr dopravy či jiný odpovědný orgán.
„NPÚ konstatuje, že návrh rekonstrukce mostu, třetí subtilní koleje jižně od současného mostu…“
Nestálo by za to sem přesunout úzkou z Jindřichova Hradce? Jako takový paralelní S-bahn (S jako subtilní)? Tady by to asi mělo využití 😀
Nebo ten most z Červené n. Vlt. Na Orlíku. 2 historické mosty jednou ranou!
Když se most udělá v podstatě znovu, proč se to nedá počítat jako rekonstrukce? U silnic se to aplikuje běžně.
Ne, tomu se říká replika, a repliky mají ve srovnáním s originály marginální památkovou hodnotu. To jako nahradit zlaté prsteny pozlacenými. Vypadá to stejně, má to stejný účel, ale hodnotu to prostě nemá.
Tenhle most ovšem má hodnotu jedině estetickou, určitě nemůže mít hodnotu na základě stáří, protože moc starý není. Navíc pokud chcete vázat hodnotu ke konkrétnímu materiálu tak je rekonstrukce nemožná, protože vyžaduje vyměnění 15 %* dílů
* tomu číslu nevěřím
Když se vymění 95 % dílů, bude to furt ten stejný most? (Ano)
“ určitě nemůže mít hodnotu na základě stáří, protože moc starý není”
Opakovaně, stále a stále dokazujete, jak moc tomu celému nerozumíte.
100 let už jaksi nějaká doba je.
No, záleží jak u čeho. Pro stavby to moc není, stoletých domů je Praha plná. Pro mosty je sto let běžná projekční životnost, kterou běžně přesáhnou. Byl bych nerad kdybych se dožil toho že paneláky budou kvůli svému stáří prohlášeny za památku
Kus rezavýho železa má nějakou hodnotu?
doporučuji procházku po Karlově mostě. když tedy pomineme, že drtivá většina lícových kamenů byla už několikrát vyměněna (původní je jen vnitřní vyzdívka pilířů), tak všechny ty sochy jsou kopie, originály jsou kdesi v lapidáriu.
Snad by mohl projít dobříšský zoůsob který zní : „necháme to rozpadnout,zbouráne to postavíme znovu a tváříme se že je to rekonstrukce„( Nyní jsme za krokem “ necháme to rozpadnout„.)
Ať už ta hromada šrotu někdy v noci spadne do Vltavy a tahle nekonečná komedie skončí…
Tak on by se našel nějaký rýpal, že se to má vystavět ze stejných matrošů ve stejných parametrech.
Ano, přesně tohle je taktika SŽ. Je ovšem skandální, že je to státní organizace…
Tak hlavně že chce ten most postavět tříkolejný, ne jenom ho opravit jak nádražní budovy…
Zajímalo mě, jestli si památkáři opravdu myslí, že jednají v souladu s odkazem stavitelů současného mostu. Vždyť to byli inženýři, kteří bez jakékoliv ohledu na tradici a vzhled budovali kapacitní trať. Vždyť je to nedůstojné, udržovat jejich stavbu jako ozdobu
Tak pamatkari prave odsouhlasili treti kolej i nove nadrazi. Predne, kdo si stezuje na pamatkare, tak by si mel uvedomit, ze v nasi zemi nastesti jeste plati zakony a nastesti se jeste respektuji. Most byl prohlasen za pamatku pred vice jak 20 lety a tehdy se proti tomu dalo bojovat a ne s krizkem po funuse az nyni delat hlasite vykriky.
Prohlášení za památku naštěstí nemusí být nevratné. Sice chápu že co úředník jednou schvátí víckrát nevydá, ale pořád je tu naděje na odstranění památkové ochrany. Památkáři mají ke zkapacitnění takový přístup, se kterým by ten most nikdy nevznikl
To prohlášení za památku jistě mělo i své důvody, že? Ale rozumím, že průměrný šotomozek až tak daleko nedohlédne…
Ano, ty důvody jsou v zásadě 2
1) je o poznání starší než žijící památkáři
2) památkářům se líbí
Z hlediska historie techniky a železnice nejde o nic zajímavého, je to opravdu jen o estetickou preferenci zabalenou do vznešených slov. Bohužel dnešní doba dává takovýmto úředníkům s názorem velkou váhu, čímž zcela zabíjí jakékoliv pokusy o odvážné stavby (jako byl třeba ve své době řešený most)
“ Z hlediska historie techniky a železnice nejde o nic zajímavého, je to opravdu jen o estetickou preferenci zabalenou do vznešených slov.”
Je absurdní, jak se vůbec nedovedete dívat kolem sebe a furiansky budete všechno vytrhávat z kontextu, včetně toho mostu.
Taková zavilost kulturním barbarstvím se jen tak nevidí.
To myslíte názory na stávající most při jeho postavení?
Ano nejspíš by si klepali na čelo a nechápali, proč ten šrot chceme dál provozovat když máme technologie na to, tam mít stokrát lepší most. Vždyť i oni sami ten předešlý most nahradili
Hlavně nezapomínejte na to, že i tenkrát se našel někdo s názorem, že chtějí narušit pražské vyhlídky a krásu Prahy! Myslím, že by byli teď kluci inženýrský hodně překvapeni, když teď pro změnu někdo tvrdí, že ten most je součástí pražských vyhlídek 😀
Ta studie na kterou se odkazují je očividně zaujatá. Například
1) vůbec se nevyjadřuje k tomu zda na Výtoni dosáhne normové podjezdné výšky, prostě o tom mlčí
2) výpočet únavy materiálu, což je naprosto klíčová část při odhadování složitosti rekonstrukce, zřejmě nepočítá s jinou metodu ukotvení kolejnic která byla na mostě využita od jeho výstavbu až do iirc šedesátých let a která způsobovala rychlejší opotřebení
3) ačkoliv za ní stojí spolek milionářů, nejsou ochotni nabídnout žádné finanční záruky za její přesnost, jako by snad sami tušili že ve skutečnosti bude rekonstrukce mnohem nákladnější
Ad 1) Ano resi to. Podjezdna vyska se na Vytoni navysuje na uroven Vysehradskeho tunelu. Nic vice nedava logicky smysl.
Ad 2) Vypocet odpovida stejnym vypoctum SUDOP
Ad 3) Vy jste se jich ptal? Jinak studie je orazitkovana autorizovanymi inzenyry, kteri za to nesou zodpovednost.
1) A ten tunel (který byl btw vyřazen proti přání památkářů) už je taky památkově chráněný, nebo proč myslíte že zůstane navždy stejný?
3) znamená to, že pokud se ukáže, že je nutno měnit i prvky u kterých studie tvrdí že to nutné není, že za to ponesou plnou finanční odpovědnost?
*vyražen, nikoliv vyřazen, pardon
ad 1) takže dle vás stačí v celé Praze podjezdná výška na úrovni Vyšehradského tunelu, protože nic více nedává logicky smysl?
promiňte, asi mi něco uniklo, nemůžu vědět všechno a mohu se mýlit. prozraďte mi, prosím,který autorizovaný inženýr v oboru mosty a konstrukce, dopravní stavby nebo statika a dynamika staveb je podepsán a podrazítkován pod tou studií?
Nevíte, jak ta studie o dolepení 3.koleje řeší přechod na 25kV na tom původním mostě?
iirc nějaké úpravy vstupních portálů, které jsou stejně nepůvodní
Začal bych předělávat opravu Smíchova na hlavové nádraží, tohle nikdy neskončí..
to uz probiha, dokonce s bonusovou vytaznou koleji na obraceni lokomotiv
Není nějaká politická strana co by měla v programu omezení vlivu památkářské mafie? Je před volbama celkem by se to hodilo. Možná by stačilo aby památkáři měli povinnost zvýšené náklady za své požadavky hradit v plné výši a taky plnou trestní odpovědnost jako napřáíklad až ten most spadne i s vlakem plným lidí.
nechovejme se arogantne a hloupe, jako trumpisti.
pamatkari jsou obcas “otravní”, ale jindy budme radi, ze je mame.
a aby pamatkari platili za sve pozadavky – to je stejny nesmysl, jako napady (ktere obcas zazni i tady) aby ten, kdo se odvola proti soudnímu rozbodnuti a prohraje, ze by mel platit vsechno, nejen soudni naklady.
Občas otravní? Zásadním způsobem blokují veškerý územní rozvoj v širším centru Prahy. Kvůli nim nemáme použitelnou cyklostezku okolo či skrz Vyšehradskou skálu, kvůli nim nemáme v některých ulicích stromy (povolí jen alej nebo nic) kvůli nim máme úzké chodníky (památková ochrana pozice obrubníku), i kvůli nim je problém v Praze stavět nové domy, i kvůli nim lejeme strašný prachy do oprav nádražních budov, kvůli nim máme u Výtoně jednu kolej místo tří a šlo by pokračovat do aleluja. Nikdy dřív si Praha vlastní rozvoj neposrala tolik jako když se rozhodla podřizovat se existujícím stavbám jen proto že jsou starší a… Číst vice »
Rekonstruoval jste někdy v Praze památkově chráněnou budovu? Rekonstruujete 1/4 stavby. Přijde památkář, dovolí vám vybourat podle vašich potřeb vnitřní příčky, doplnit je prosklenými, nahradit staré lítačky na chodbách novými protipožárními dveřmi, pod stropy chodeb udělat sádrokartonové podhledy a nic není problém. Rekonstruujete zbylé 3/4 téže stavby, přijde jiný památkář a nařídí vám dostavět vnitřní zděné příčky i tam kde už 40 let nebyly, vnitřní lítačky musíte repasovat a použít ultra drahé panty z Itálie, které se nejvíc podobají původním, technologické podhledy na chodbách musí být zavěšené, svítidla použitá v předchozí fázi jsou zakázána a problém je vlastně úplně všechno.… Číst vice »
Urcite netvrdim, ze je to idealni.
Reagoval jsem ale na blábol předřečníka, který by znamenal konec jakékoli památkové ochrany.
Ale neznamenal. Znamenal by jenom konec památek za každou cenu a ze všeho. Památkáři by dostali rozpočet jaký si můžeme dovolit a museli by přemýšlet co stojí za ochranu a co je jenom starý.
Hřib proti nim hodně tvrdě verbálně vystupuje, tak si dovolím tvrdit, že je to jediný politik, který proti nim bude v parlamentu aktivně bojovat. Pokud se tam teda dostane…
Což po tom co se děje nejen v ANO ale i v ODS, STANu (dozimetr) a jiných stranách, tak já aktivně podpořím.. Třeba nás bude dost a on bude mít i dost silnou partaj (i když opoziční) aby byl prvním kdo tohle pořádně otevře a prolomí ledy..
Vzhledem k tomu, že památková péče patří mezi k nejhůře placemým odborů v ČR, tak chápu, že ho ovládá mafie. Je to zvláštně druh chudý altruistkých mafiánů. Zrovna tenhle obor musí být oproti dopravním stavbám, kde tečou stovky miliard, plný těch největších gaunerů.
To byl sarkasmus, že jo?