Soumrak práce pro pokladní. Polovinu všech jízdenek ČD si už cestující koupili sami on-line

Vlakový personál Českých drah a cestující. Foto: České dráhyVlakový personál Českých drah a cestující. Foto: České dráhy

Nejvyšší podíl on-line prodaných jízdenek je u mezinárodních dokladů.

236 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kalamita

Co to je za neobjektivní článek? Co třeba se zmínit, že v Jihomoravském kraji, pokud není pokladna na nádraží, tak lidé mohli v pohodě si koupit lístek a teď je to z přirážkou hmm? (Grolich si potřebuje namastit kapsu) Bohužel lidem nic jiného nezbývalo než začít více používat tyhle online blbosti, tak je pak jasný, že se ty procenta zvedají, když lidé nemůžou jinak….. Lidé co mají nějak zablokovaný účty, exekuce nebo nemohou nějak jinak využívat účet, tak si pomalu neškrtnou, buď si musí kupovat cvakací lístky nebo nějaký kartičky, které si dobijí bez poplatku u průvodčího ve vlaku, absurdní… Číst vice »

Traman

Kdyz pozavirali pokladny na vetsine nadrazi JM kraje, pak div se svete ze roste prodej online. Ale validator jaksi neporadi. To je zase propaganda. A kolik lidi prislo o praci to uz se nepochlubi.

Blátošlap

Rozhodně je prodej v pokladnách lepší z hlediska mimořádností ať na trati nebo u vývojářů jako bylo nedávno v PID, navíc lze jízdenky pořídit za hotovost bez nutnosti vlastnit mobil s internetem či jiné platení prostředky. Pokladny by měly zůstat – z hlediska reklamací, podávání informací, prodeje veškerého sortimentu vnitrostátních a mezinárodních jízdních dokladů. Tříštěné aplikace svět jízdních dokladů nespasí.

Daniel Jablonecký

Hezká idea. Ovšem pouze v případě, pokud by to negenerovalo žádné náklady. Ale ono to náklady generuje a ne malé. Svět už je dneska jinde a nemůže být na každém nádraží „baba v kukani“, co prodává lístky. Přechod do online je logický a správný.

Lukáš

alespoň v okresních městech pokladna by být mohla, někde by mohla fungovat, jako součást infocentra obce…

Vít

A to většina může být ještě ráda, že to není jako na Slovensku. 1 euro poplatek ke každé jízdence zakoupené na pokladně a 3 u průvodčího. A ibze stanic, kde není možnost pořídit jízdenku na pokladně. Nemáš jízdenku online? Platíš 🫠💵

Renata Placková

Poslední jednání u pokladny (nad rámec chci jízdenku XY) v Kolíně: – PIDku do Oskořínku. – A kolik je to zón, to mi musíte říct vy! – Netuším, dejtemi mapu a já vám to spočítám. Ticho. Po několika minutách dáma objevila, že to lze zadat do systému jako start-cíl a že to zóny spočítá samo. Halelujá! Po některých pokladních se mi stýskat nebude (a kromě regionálních stejně všechno kupuju na Idosu, všechny možné varianty spojů, ve srovnání s ČD shopem nekonečně přehlednější, navíc samozřejmě busy a více variant plateb. Jen občas balamutí ve stylu „Jízdenku nemusíte tisknout“ hlásí na webu… Číst vice »

v

Leoš je brutálně předražený. Už jsem zažil jištěnému Praha Plzeň 2 dospěli a dítě za 900 Kč místo 350 jen proto, že 10 km by v Praze jeli africkou, na kterou jim stejně platila lítačka.

Martin V.

Na Slovensku je od března ten příplatek 1 euro. Pokladny jsou úplně prázdné a samozřejmě se bude dál omezovat jejich provoz a budou se rušit. Bohužel nezavedli automaty, jako mají Maďaři. Není problém koupit přes e-shop, ale mě to zdržuje, chci se věnovat jiným věcem…

Roman

Koupě listku v automatu zabere mnohem víc času jak v apce

Nose Peak

Někteří lidi prostě rádi stojej ve frontě…

Ov42

Někdy prostě nevím, v kolik hodin skončí večer koncert nebo ráno pařba a jakým vlakem se budu vracet. Tak si koupím až u pokladny, no.

v

Těšína jízdenek platí. Celý den či na všechny spoje

Mouka

Zrovna minulý týden jsem si na Slovensku kupoval na mobilu jízdenku. Ne tedy přes aplikaci, ale na webovkách ZSSK. Pár minut to trvalo, spojení vypadávalo. V automatu by to podle mě bylo v tomto konkrétním případě rychlejší. Pokud má automat datové spojení po optice, tak to s mobilním internetem moc srovnávat nejde.

MaT

Jasně, pro prodej lístku je potřeba alespoň 100 Mbps… Na to nějaké desítky Mbps přes 5G síť nemůžou nikdy stačit. Optický kabel až do každého prodejního automatu…Tak určitě…

Y.K.

Automat zřejmě má modem se SIMkou a loví data na mobilní síti tak jako vy. 🙂

petrK

neskutečné, to už někoho zdržuje i koupě lístku? kolik milionů jsi mezitím mohl vydělat, kdybys tímhle neztrácel čas?

Ronaldo

Appka zdržuje?

Uuu

Zrovna appka můj vlak je dle mého velmi povedená, automaty na jízdenky by se ale určitě hodily už jen pro ty kteří stále platí hotovostí, velmi zdařilé se mi zdají automaty od trenitalia. Navíc nemají žádný cenový rozdíl oproti přepážce. Jde ale vidět že již většina cestujících si kupuje jízdenky on-line nebo skrz tyto automaty. Je to prostě přirozený vývoj.

Roman

V MSK automaty hotovost neberou, jde platit jenom kartou 🙂

Lukáš

A je tam přirážka 50 Kč z každé zastávky? (i tam kde není pokladna)

Marek

Jsem klasik. Chodím vždy na pokladnu. Pro papírovou jízdenku. Já tyhle on line jízdenky a různé kódy v mobilu moc nemusím. Mobil mám na jiné věci. Klasika je nejlepší.

Daniel Jablonecký

A kdyby jízdenky na pokladně byly dražší než online?

Miky

Taky ze jsou.

Vendelín

vnitrostátní v principu dražší nejsou. Cenu generuje tarifní server, který je společní jak pro všechny prodejní kanály. Výjimečně by mohla být dražší při poruše komunikace s tarifním serverem.

Leinad

Skutečně? Kdysi byly oddělené kontingenty, na pokladně včasné vyprodané drív než v eshopu.

vendelín

to bylo kdysi. Už několik let je to jinak.

jardaVi

V podstatě je téměř 10% sleva na ČD bodech a místenka zdarma…

Marek

Záleží o kolik, na vzdálenosti/na trase apod. V systému PID to zas takovou roli třeba nehraje apod.

Petr

PID mi přijde v pokladně nejlevnější, alespoň u nás

Luboš Beneš

Vidíte a já jsem inovátor a od zrušení lepenkových jízdenek jedu jen v mobilu. Je super používat jednu věc pro víc účelů.

Jiný Petr

To asi sotva – lepenkové jízdenky se na české dráze přestaly používat postupně v letech 19999 a 2001. První, alespoň trochu použitelné dotykové mobily přišly až v roce 2007 a ČD aplikaci Můj vlak mají od roku 2014.
Takže pokud jste si neuměl teleportovat aplikaci a v ní jízdenku z budoucnosti, tak jste to těžko před rokem 2014 mohl dokázat. (SMS na jízdné v MHD přicházelo od roku 2007)

stan

Znám lidi, co jedou vlakem jednou za 15 let, ať mají mobil, nebo ne.

milbi

Určitě už před rokem 2008 bylo možné kupovat jízdenky online na PC, musely se potom vytisknout. Minimálně z Česka do zahraničí. Pamatuji se, že jsem si kupovat v roce 2008 jízdenku do Německa a bylo tehdy třeba pravidlo, že jízdenka zpět nebyla platná, pokud by nebyla označena průvodčím na cestě tam. Jestli se daly koupit i vnitrostátní, to si už nepamatuju, do podobné doby jsem používal na delší cesty buď kilometrickou banku, nebo jsem se pohyboval jen po trasách v rámci PID.

Michal M

Až budu v důchodu, tak budu mít taky dostatek času na hovadiny jako stání ve zbytečných frontách.

Dusmor

Až budu v důchodu, snad budu mít taky dostatek času na hovadiny jako snažit se rozchodit desítky zbytečných aplikací v mobilu.

petrK

pokud nejsi v důchodu, tak je takový životní postoj dost smutný

Y.K.

No nevím, fronta na hlaváku mi vůbec nechybí, raději jízdenku koupím po cestě v tramvaji. Stejně ten mobil mám pořád u sebe tak co, nic navíc to není. Sběratelksé kusy ty dnešní papírové jízdenky taky nejsou. 🙂

Ferda

To je mi vás líto, zamrzl jste v nesmyslu…

Petrkl

V aplikaci můj vlak dostanete jednak zdarma místenku a sbíráte body, které můžete směnit třeba za jízdenky zdarma. Pár takových cest napříč republikou zdarma jsem už absolvoval, takže za mě je lepší nákup v aplikaci.

stan

Správně. Než člověk najde a nasadí brýle a než najde správnou aplikaci, než správně ťukne, smaže reklamu, několikrát mobil zhasne. Za tu dobu u volné pokladny koupí 10 jízdenek.

Okoloidúci

Ani sa nečudujem. Nákup (nie len) medzinárodných jízdenek je jednoduchý, rýchly a pohodlný, a aplikácia Muj Vlak je super. Meškania, zmeny trasy/radenia či len blbá pripomienka na výstup je strašne super. ZSSK je v tomto kedysi v stredoveku (hlavne že to nanucujú ako hlavný predajný kanál). Čo ma štve, že odobrali podporu pre Apple Wallet (teda aspoň mne sa nedarí nijakým spôsobom dostať jízdenku do nej). Appke chvíľu trvá kým zistí že je offline (hlavne keď je slabý signál a teda teoreticky nie je offline) narozidel od Apple Wallet ktorý je offline-first. K dokonalosti už len chýbajú detaily ako živé… Číst vice »

Krakonoš

Co si mám představit pod tím pojmem „živé aktivity“?

Jaaa

Já teda mám tlačítko na přidání jízdenky do AppleWallet jak přímo v aplikaci Můj vlak, tak přes qr kód při nákupu přes web a funguje to…

Raf

Jsem moderní člověk, ale i já někdy nakupuju u živého člověka. Jsou věci jako doplatky do 1. třídy, jízdenky do pohraničních bodů nebo náhradní místenky, což aplikace zatím neumí:( I přesto bych se nebál aplikaci Můj vlak nazvat jednou z nejlepším v Evropě.

Bram

Doplatek do první třídy si také většinou kupuji u živého člověka. Jen je to většinou průvodčí a téměř nikdy pokladní. Přesto mají pokladní svůj smysl, ale opravdu jen ve větších městech, kde pokladny fungují zároveň jako informace.

Plecháč

Doplatky do 1. třídy umí, když si zadáte že máte třeba IN100/režijku/Interrail do 2. třídy, a že chcete jízdenku do 1. třídy, tak vám normálně prodá doplatek.

Michal M

Ha, ale to je dobrej tip. 👍

Qaws

To jo, ale pak se nesmíte divit, když pojedete s Vázanou jízdenkou a průvodčí po vás bude chít doplatek k doplatku 😀

Motýl Emanuel

Z pokladen a lelkáren do polí a továren! 🙂

noerf

Například Student agency již někdy před 15 lety prodávali 90 % jízdenek formou kreditové jízdenky přes web.
Jinak pokladny hodně zrušili i banky, protože
mít pokladnu znamená zaplatit osobu, pronájem prostoru, vybavení (počítač, multisafe, trezor, …) včetně servisu a zabezpečení, k tomu převozy peněz a to vše něco stojí.

Leinad

Pobočky některých bank, třeba pff, se tváří jako bezhotovostní, ale pořád můžu počkat ve frontě, dát si kafe, říct že chci vybrat/vložit peníze a bankéř se mnou půjde k bankomatu a tam mi bude kybicovat.
Výhoda proti bankomatu před pobočkou je kybic, který dělá, že ho nezajímá PIN.

Josef

Strašně špatně s emi do toho bankmatu cpou mince, které je potřeba taky někdy vložit 🙂

Jan Sova

Všude se píše o AI, jak je to dynamický obor a bez toho si nepůjde ani….
Ve výsledku s tím každý jen chatuje, ale aby se z toho vyvinul pokladní-robot, který na hlasové požádání vydá/nahraje doklad, tak to bude v následném mileniu asi….

G....

Vlastně proč ne. Vyhledávat spojení veřejnou dopravou to umí, rezervace v hotelech údajně také, tak proč ne tohle. Nezapomeňte, že AI je velmi učenlivá a za půl roku se naučí tolik, co člověk za 10-15 let.

David

Vlakový tarify a slevy nema AI šanci dát, tak leda člověk s PhD…

Herold

A třiceti lety praxe ..

David

Tak na mezinárodní lístek určitě…

Proto se brání časové jizdence jako čert kříže!

bububu

Bohužel se aplikace (a eShop) i něco odnaučila. Před několika lety šlo koupit např. na trasu Nymburk – Praha – Dresden jednu mezinárodní jízdenku. Dnes mi to nutí rozdělení na dvě jízdenky. „1x Flexi základní jednosměrná, 2. třída, 1 osoba + 1x Včasná jízdenka Evropa, 2. třída, 1 osoba“ nebo „1x OneTicket Jednosměrná, 2. třída, 1 osoba + 1x Mezinárodní jízdenka, 2. třída, 1 osoba“. Má stížnost na tuto změnu byla zamítnuta.

pAVEL

Však buďte rád, mezinárodní jízdenka je vždy ta nejdražší možnost co existuje, takže rozdělením na dvě vnitrostátní + mezinárodní ušetříte spousta peněz.

bububu

To ano. (Ostatně sám bych si to uměl rozdělit lépe a ušetřil ještě více, např. pomocí PID.) Ale tohle bylo pro služební cestu a potřeboval jsem flexibilitu, kterou nabízí právě jen mezinárodní NRT jízdenka. Takže bych to tam jako jednu z možností nadále ocenil.

Jaaa

Pro “spolehlivou” NRT holt do pokladny na papír…

Daniel Jablonecký

To se nedivím, že stížnost byla zamítnuta, protože to je skutečně absurdní stěžovat si na něco, co funguje.

Leinad

Když je víc variant, tak je má e-shop nabídnout. (Dneska na vnitro cesty nabízí oneticket, dražší ale bez omezení)
Někdo si holt za flexibilitu připlatí.

A. Mikulka

Vy rád platíte víc?

A. Mikulka

A kdyby se aplikace naučila prodávat i takové věci, jako jízdenky na státní hranici, třeba by ten podíl elektronického kanálu o jeden procentní bod taky narostl. To je u mne dneska již jediný důvod, proč musím občas k pokladně.

Huhla

JJ, tesilový soudruzi jsou stále přítomni…

Huhla

A ještě větší masakr je standardní mezinárodní železniční tarif snad ze 70. let. Cena taková, že příčetný člověk to nemůže použít.

mluno

To by chtělo, třeba na to EU časem taky přijde a nestačíme se divit, co vymyslí.

Petr

No jenže co s tím? Leda tak zrušit bez náhrady.

mluno

Mě teda přišlo, že z poslední české stanice to vyjde lépe. Aspoň na trase Praha-Vídeň. Když dáte Břeclav Gr. dostanete nějaké hausnumero (podle NRT), zatímco obyčejná Břeclav je za €7,30 (normální tržní cena). A mám to určitě z internetu (určitě jsem s tím nebyl na pokladně), pravděpodobně od čd (možná od oebb možná od obou). Ale najednou to tam neni, ani na čd ani na oebb.
Ale on si stejně takovou jízdenku nikdo příčetný nekoupí, pokud teda nemusí.

A. Mikulka

Já si kupuji CityStar (po Grenze polorežimka) a ta je prostě ze státní hranice levnější, než z Horkých Lanýžů.

Petr

Jestli by nebylo nejlepší se na tu opičárnu s těma grenze bodama vybodnout a prostě si vzájemně uznávat vnitro tarif do první stanice za hranicí.

Vendelín

prodej v e-shop a MV prodává jízdenky dle vyhledaného spojení tedy do stanic, kde vlaky zastavují dle JŘ. Kromě Železné Rudy v pohraničním bodu žádný vlak nezastavuje.

A. Mikulka

To je mi známo. A právě to by se mělo změnit.

Qaws

A co tam máme dál?
Zavedeme tarifní body na hranicích jednotlivých krajů / okresů / měst / vesnic / osad aby si šotouši mohli kupovat na jednu cestu 150 jízdenek, protože to vyjde o 21,50 Kč levněji…?

Vendelin

To je totalni změna principu, takže to nejspíse nehrozí.

Lukáš

Souhlasím… jízdenky na hranici by se hodily, nebo ještě přidat možnost odbavit, bez spojení, čistě směřování (kdy chci jet pomalejší cestou, ale 3 body (některé aplikace 1) mi nestačí k vyhledání spojení), případně spojení dle aplikace neexistuje…

xyz

Srov. s ještě vcelku nedávnými tvrzeními OSŽ a dalších X odborových organizací, jak možnost prodeje jízdenek Arrivou v automatu je „Snahou o legalizací prodejních automatů jako plnohodnotného odbavení cestujících Ministerstvo dopravy narušuje sociální smír a do budoucnosti ohrožuje 1700 pracovních míst osobních pokladníků ČD ve 382 stanicích, kteří by museli být propuštěni, aby ČD kdekoliv v České republice mohly konkurovat Arrivě.“ 🙂

A hle, i u samotných ČD je (i ze strany ČD!) preferován ještě úplně jiný způsob výdeje než pokladny či automaty.

Juraj

Pokud má automat funkci audiovizuální komunikace, tak už dneska se v některých situacích oficiálně považuje za prodejní místo s obsluhou.

Frantík

Ještě by měl přijímat hotovost.

Bram

Platební kartu v peněžence nebo v telefonu má prakticky každý. Vůbec nemá smysl řešit hotovost, protože účet a platební kartu by měl mít zřízenou KAŽDÝ, včetně důchodců. V každé bance rádi pomohou, tak není nutné se vymlouvat na to, že babička z Dolní Lhoty a dědeček z Horní Lhoty to nezvládnou. Zvládnou, jen se některým jen a pouze nechce :-).

Smradlavej dědek

Já chci právo na hotovost

Ferda

Já chci právo číst noviny z hliněných tabulek…

xyz

Přirovnáním k nim je možná tak barterový obchod (co do časové minulosti). Ne hotovost (mince a bankovky).

Vendelín

No v jihomoravském kraji máte peška. Zrušila se většina pokladen a nahradila jednoduchými automaty, které berou jen karty. S hotovostí v automatech je to docela opruz.

Lukáš

a ty automaty jsou problém i tou kartou..

Nose Peak

To znamená vnucovat všem povinnost přijímat hotovost. To nevyhrajete. Fyzické peníze budou z oběhu mizet. Sice je bude mít většina lidí doma ve štrozoku, dokonce jich bude rekordní množství, ale reálně jima zaplatíte jenom někde…

factory

Typicky po vandru několik dní na horách mám vybitý mobil a karty doma. Mám u sebe hotovost, pokud na nádraží není kasa a automat nebere hotovost tak nastupuji do vlaku bez listku a budu to řešit až s průvodčím. Pokud ten nebude brát hotovost tak zbývá asi volat policii 😂

Nose Peak

Budete holt vandrovat s kartou. Nebo si vezmete powerbanku. Nebudou všichni doplácet vyšší náklady na odbavovací systém, jenom aby Vám odlehčili usárnu o 5 gramů…

Lukáš

byť jsem zastáncem spíše platby kartou, tak platba hotově by měla být minimálně nejbližších 10 let zachována… a přijímat ji všude (dobře, stánky na festivalech, bych asi respektoval, jen kartou…), veřejná doprava je služba veřejnosti a měla by být přístupná všem…

v

Tak tam, kde jsou tržby nižší, než výplata, tak zrušit ihned a bez náhrady… no vlastně min 2x tolik, protože odvody, dovolené a místo kde pokladní sedí…, k tomu náklady na práci s hotovostí (ty dneska stojí taky dost, tržbu nesmí odnést jen tak na poštu/bankomat)…
Na tomto stojí úspora provozních nákladů žlutozla …

Ares

Proč by někdo nemohl odnést těch pár korun jen tak na poštu, nebo do bankomatu? Takhle funguje halda firem. Nebo myslíte, že přijede ozbrojená ochranka s pancéřákem?

xyz

Např. u jedné firmy zajišťující ostrahu objektů (či alarm navedený do jejich pultu) jsem zažil, že jejich pracovní náplní byla i asistence při výběru hotovosti z parkovacích automatů.

Mmch. teď je ta hotovost z pokladen ČD (příp. jiných dopravců) odváděna jak?

M152

Posílá se vlaky do větší stanice a tam si to vyzvedává banka – přijede si pro peníze.

v

A jeden takový odvoz za pomoci g4 Security vyjde třeba na 2000 Kč. Kra mnozstvipokladen a frekvence. To sakra leze dopéknejch peněz

Jarda

pokud je pokladne ošetřená smluvně tak i kdyby neprodala jediný lístek, zrušit jí nelze. což dnes bude většina pokladen.

M.Z.

Akorát mi vadí, že dnes i s IN25 vyjsou kombinace PID + Iredo levněji, ale aplikace MůjVlak je nenabízí… Stejně jako není dořešené dokoupení pásma PID1 k P,0,B – zde se naopak vyplatí s IN25 dokoupit tříminutovou cestu z aplikace MůjVlak. Iredo lze koupit na pokladnách, ale ne v appce, takže na styku byrokratických systémů (například v Chlumci n.C. ve směru Praha-Trutnov) může být člověk pokutován, že z rychlíku „nevyběhl“ pro Iredo do pokladny, protože stanice má přepážku s pokladní. Vzniká přesně ten typ nepřehledého bordelu, jako byl už před 20 lety v UK… A Oneticket je jen nejdražší variantou… Číst vice »

Marek Janík

postupně se to lepší, dřív Můj vlak neuměl ani jeden IDS

Michal M

Jízdné krajských IDS je nízké pro podporu místní dopravy a není primárně určeno k dálkovým cestám.
Takže bordel je to leda pro notorické kolenovrty.

M.Z.

Bordel to je bez ohledu na peníze. Stejně jako je bordel platit za ČT/ČRo a ZDF/ARD, které v ČR ani DE nemám… Ano, je to necelých 10000Kč ročně, tedy prkotina. Jinou optikou ale 2x5000Kč za dva hlasy pro nejvyššího kobliháře. A kdo je pak kolenovrt?

A. Mikulka

Ty máš trvalý pobyt v CZ a v DE současně, že musíš platit za ČT i za ARD? Jinak ČT samozřejmě máš, když sem píšeš přes Internet. A nevím, o jakých necelých deseti tisících píšeš, když je to teď po zvýšení asi dva a půl.

Beny

To je asi takové jako: Dálkové cesty má člověk jezdit autem na plyn, bo to je mnohem levnější, než jízdné.

pAVEL

Sami kraje dávno propagují navazovaní jízdenek IDS ze sousedních krajů mezi sebou, takže nemáte pravdu….

Michal M

A příklad takové propagace pro dálkové cesty je kde?

Vendelín

jj. na jízdenku PID dojedete skoro až do K. Varů

pAVEL

Ne skoro ale až do centra Karlových Varů.

pAVEL

Například zde Ústecký kraj propaguje kombinaci jízdenek DŮK a PID při cestě z Ústí nad Labem do Prahy, což je jednoznačně dálková cesta.
https://fb.watch/zz7gvsIv1C/

Lukáš

na Webu IDS JMK, je doporučeno si jízdenku IDS kupovat až do poslední stanice

A. Mikulka

To smrdí známým modrogumním „Cestující by to zneužili“. Já jsem známý nepřítel vrtání kolene ale když ta možnost existuje, proč by ji někdo nesměl využít?

Michal M

Využít ji může, ale už mě nebaví číst tady ty pindy o tom, že to je „složité“.

Vendelín

Z právního hlediska je každá samostatná jízdenka jedna přepravní smlouva. Což může být problém v případě ztráty přípoje.

pAVEL

Připoj vám klidně nechají ujet, když máte jenu přepravní smlouvu je to všem jedno.
Však za 2 – 3 hodiny pojede další.
Jedna přepravní smlouva je českých podmínkách nulová výhoda.

M19

Iredo lze koupit ve vlaku u průvodčího. Stačí koupit před příjezdem do první stanice v Iredu, respektive té, do které vám platí jiný lístek. 😉

M.Z.

Dobrá, beru zpět…

Michal Dvořák

Jezdím občas Praha – Pardubice s Iredo z Kolína. A občas jde průvodčí až za Kolínem a i tak mi bez problémů prodá Iredo z Kolína do Pardubic (pravda, ukazuju mu i PID z Prahy, že jedu už z Prahy).
Ale nedávno se Iredo chlubilo, že snad již brzy (v létě?) zavedou možnost koupit jízdenku online.

MRC

V průběhu května by měla být uvolněna nová aplikace, k tomu určená..

Jarda

no sice pozdě, ale konečně

M152

To už slibují pár let.

Jarda

iredo je bez příplatku ve vlaku snad vždy ne?

MRC

Ne, není, pouze jako navazující doklad, jinak platí podmínky dopravce…

Jarda

SPP tvrdí něco jiného

bububu

„kombinace … ale aplikace MůjVlak je nenabízí…“ A obávám se, že nikdy nebude kvůli časovým platnostem jednotlivých jídenek z různách systémů. „(například v Chlumci n.C. ve směru Praha-Trutnov) může být člověk pokutován, že z rychlíku „nevyběhl“ pro Iredo do pokladny, protože stanice má přepážku s pokladní.“ Průvodčí mě vždy chtěl viděl předchozí jízdenku, v mém případě v aplikaci PID Lítačka, a odbavil mě bez přirážky. Ale měl jsem se hned aktivně přihlásit: „Předloží-li cestující ve vlaku zapojeném do IDS IREDO mimo rozsah jeho zapojení platný jízdní doklad dle jiného tarifu s nástupní stanicí mimo IDS IREDO a s cílovou stanicí… Číst vice »

Jarda

pokud si koupíte iredo, tak pokutován nebudete, iredo je ve vlaku vždy bez příplatku, ale musíte si o něj aktivně požádat. Pokutu dostanete za lístek dle tarifu ČD. viz spp iredo

Ondra

Iredo rozhodně není vždy bez přirážku,je to dle SPPO ČD

Jarda

tak si přečtěte SPP IREDO, tam se píše něco jiného, nesmíte se nechat odbavit dle podmínek ČD, ale dle podmínek IREDO, pak je to bez přirážky vždy.

Pink

Kvůli pitomé jízdence snad mám vystudovat nějakou vysokou? A mít v hlavě veškeré tarify pro všechny kraje? A pro všechny dopravce?

Michal M

A jakpak jsi to řešil v MHD v cizím městě? Taky víš prd za kolik se tam jezdí a kde se to kupuje…

Poutník99

Pokud kupujete navazující jízdenku, je to bez pokuty. Stačí se prokázat, nikdy jsem neměl problém s neznáním

pAVEL

Je to kraj od kraje a systém od sytému.. PID bohužel prodávat navazující jízdenku bez přirážky nedávno zakázal, ale dá se to obejit přes aplikaci Lítačka.
Většina průvodčích se stejně nechce hádat a a neřeší to, ale správně by měla.

Marek Janík

Celkem překvapení pro mě, já bych hádal, že tak 80% prodejů je eshop. Půlka lidí furt chodí na pokladnu, to nemám moc dobrý odhad, asi žiju v nějaké jiné bublině.

El Barto

Je to opačně, půlka lidí kupuje online, druhá půlka je vše ostatní, takže třeba prodej u průvodčího – hodně pokladen bylo už zrušeno.

v

Ty levné prodeje jdou přes kas. Anebo paradoxně služební prodeje. Kamarád, jel na školní veletrh, celá učitelská banda a jejich účetní po nich vyžadovala tištěné lístky z kasy a každý zvlášť (bylo jich 20, dal bych jim to přes net levněji, se skupinovou a ještě k tomu hromadu bodů na další cestování..)

petrp

Ano, potvrzuji, že to je asi standardní postup. Zrovna dneska jsem na narazil na dohady na toto téma a nebyl to ani tak požadavek účetní, ale auditu ze strany zřizovatele. Když už jde využít nějaké slevy typu skupinová celodenní jízdenka, tak ti učitelé musí mít extra jízdenku, nemohou dělat skupinu se žáky. V každém případě je vždy podmínka jízdenky tištěné průvodčím či pokladnou.

Tomariero

U mého bývalého zaměstnavatele jsem mohl normálně nakupovat přes e-shop, ale musel jsem mít tu jízdenku vytisknutou a procvaklou/orazitkovanou od průvodčího.

Jarda

to je nesmysl i elektronické doklady mohou být účetními doklady, naprosto běžně se to používá.

Frantík

Asi že na klasické jízdence v aplikaci není důkaz o tom, že jste tím vlakem skutečně jel (viz slevy za zpoždění).

Jarda

a když nepřijde průvodčí tak co pak? také není důkaz

A. Mikulka

Jo, ale hromada účetních a zejména většina auditorů to ještě nepochopila.

Leinad

Co tím zřizovatel získá? Je to dražší ale méně ojebů? 😀
Pokud jde o podvod „vykážu víc učitelů než jede“ tak 1) podvodník může i na pokladně říct o x jízdenek 2) pokud jde o pravost jízdenky a nevěřím pdf z eshopu – dohledám že k danému pdf existuje i pohyb na účtě, platba na účet drah.

mluno

To bejvávalo. Musela být tištěná jízdenka na tiskopisu. Poslední roky už berou i internetové lístky (myslím, že se to změnilo někdy po kovidu), ale musí se vytisknout. Takže jsem si koupil lístek, průvodčímu ho ukázal v notebooku, ale pro účetní se musel tisknout, aby ona si ho mohla naskenovat. Mysím že poprvý jsem se s tím setkal, když jsem jel na Slovensko. Přes ZSSK se dala jízdenka koupit o dost levnějc a na celou cestu (benešov-tatranská lomnica), tak jsem účetní rovnou říkal, že nejsem blbej, abych dával třikrát tolik jen za Praha-Poprad, že kdyžtak to zatáhnu ze svého, kdyby byl… Číst vice »

Pavel

Zejména v pátek odpoledne a pak o víkendech jsem překvapen kolik mladých lidí stojí u pokladen. Ráno o víkendu bych ty výletníky ještě snad pochopil, ale ty mladé co se vrací v pátek odpoledne vrací na víkend domů?

Jan Tichavský

To je jako divit se kolik mladých platí hotově v regionálním busu PID, když to může koupit na lítačku.

Dejf

Nebo když se mě mladá holka se zapnutým mobilem v ruce ptá, kde najde nějakou ulici. Jo, byla hezká, poradil jsem, ale no křížovky bych s ní luštit nechtěl…

Leinad

To je za stejnou cenu. Můžou do poslední chvíle doufat, že odbavení nebude (někteří řidiči to vzdávají při přeplněném busu a zpoždění, někdy se solo student vetře do třídy vrstevníků)

Plecháč

Tak v busu k tomu řídiči musíte jít v každém případě, akorát mu buď ukážete jízdenku na mobilu, nebo si jí koupíte od něj, rozdíl je pár sekund. U jízdenky na vlak ale k té pokladně nemusíte chodit vůbec, a to může být rozdíl klidně deset minut, když je fronta…

Twix

Možná i v ten pátek odpoledne to budou výletníci. V každém případě tomu taky moc nerozumím, že ti všichni nejspíš nevěděli v kolik pojedou a nekoupili si to online v předstihu levněji.

David

Jsem čekal vysoké zastoupení síťových jízdenek, pak eshop a do těch 20% pokladnu/průvodčího

Beny

Už se těším na ten brek v obzoru 🙄.

Osobně ale doufám, že v uzlech zůstane něco Jako pokladní-informátor, třeba pro cesty do neznámých končin, nebo na výluky.

Jinak znám i lidi, co si raději koupí dražší jízdenku v Mém vlaku, než levnější IDS na pokladně, aby ušetřili pár minut.

Juraj

Ten podíl jiných kanálů v zahraničí je částečně daný i tím, že tam dlouhá léta fungují automaty nebo alternativní odbavení (OV-chipkaart). ČD se automatům až na pár pokusů úplně vyhnuly, ale zase svým způsobem to motivovalo k rozvoji online kanálů. A pomáhá i to, že Můj vlak patří k těm nejlepším.

Neznámý.

Automaty používá IDS JMK v jednotkách 530 a 550.

TVS1210

V MSK Push-Pully.

El Barto

A také MSK pantery včetně BEMU.

Juraj

To ano, ale to jsou čistě krajské iniciativy.
ČD měly za ta léta pár vlastních pokusů (PAJ, UNIPAJ, MOPAJ), ale to první bylo k ničemu, to druhé narazilo na odbory a to třetí je spíše takový novodobý doplněk.

Lukáš

MOPAJe jsou ve většině vlaků na území Zlínského kraje, na nádraží v Tišnově a nevím, kde ještě všude

Lukáš

jsou i v GTW u Arrivy i mot. vozech 842.. a ty růžové automaty jsou uživatelsky hodně nepřívětivé

Jarda

čd mělo automaty ještě za dob čsd

A. Mikulka

To znamená, že pak dlouhá léta ty dráhy degradovaly.

Ferda

Uměl prodat i lístek na nástupiště… 👍

A. Mikulka

Ano a při odchodu z nádraží se ten lístek musel odevzdat, aby nedošlo ke zneužití.
Není to relativně tak dávno, cca. 30 let, co mě v Londyýně po nástupišti honil ticekt inspector, protože jsem kolem něj nevšímavě prošel.

r209vltava

Chudáci pokladní, třeba v Příbrami vydavají už i balíky Zásilkovny.

Juraj

To vůbec není špatné využití ospalé osobní pokladny.
Taky tam mohl být Z-Box a žádná pokladna…

Jan Sova

Jo super věc. Už to vidím : Letím na vlak „tak tak“ a přede mnou kvočna si jde vyzvednout balíček s mejkapama…. Pokladna bloklá nějakými pohodlnými jedinci co nechtějí si to nechat poslat jinam než tam, kde budou zdržovat lidi….

Petr

Kdyz tam bude kvocna 15 minut resit jak se dostane do Marianskejch lazni, tak ten problem mit nebudete?

Leinad

Řešitelné různými způsoby. Předpokládám-li že jde o menší nádraží, ne o Prahlavní, tak třeba – pár minut před odjezdem vlaku vyndá pokladní misku s žetonama, lidi co chtějí jenom jízdenku předběhnou a vezmou si žeton. Průvodčí za žeton odpustí pisné, počítá jenom kolik by chtěla pokladní.

G....

Výdej těch balíků je velmi rychlý, srovnatelný s nákupem jízdenky. Stačí šestimístný kód. Obsluha ví, kde má balíček hledat (do kterého regálu si balíček obsluha uložila ukáže obsluze systém). Tohle má Zásilkovna celkem zmáklé.

Jan Sova

Kvočny nemá zmáklé nic. Jakmile se rozhodne diskutovat/checkovat nové možnosti a ještě bonus nový balík podávat, tak to není rychlé….

G....

To ale v jakémkoliv oboru. I když začne kombinovat jízdenky, doptávat se na slevy, …

hbf

Vy si také můžete koupit lístek on-line a nezdržovat lidi. Nemluvě o možnosti přijít na nádraží včas…

Hoermalmeister

A potom se bude zlobit, že nestihl vlak kvůli ostatním u poklady, ačkoliv klidně mohl přijít včas a koupit si ji bez stresu o pět minut dřiv…

xyz

Tohle je řešitelné údaji ve smyslu „požadavky na jízdenku mají přednost“ nebo „požadavky na jízdenku mají přednost vždy 10 min. před odjezdem některého z vlaků“ apod.

Stejnou „logikou“ jako jste napsal vy – ta osoba vyzvedající zásilku si ji mohla vyzvednout z výdejního boxu, že.

petrK

tak si ho koupíš ve vlaku u průvodčího… jaký další problém sis vymyslel?

Jan Sova

s přirážkou pro chytrolíny…

Jirka

Bohužel pokud v dnešní době chcete udržet pracovní pozice, je potřeba aby zaměstnanec na té pozici pracoval a pokud se neuživí čistě prodejem jízdenek, je potřeba mu dát jinou práci. Za mě naprosto OK.

55p

Nebo jinde mají kromě pokladny ještě směnárnu… A třeba právě díky té Zásilkovně nebo směnárně tam ještě vůbec jsou.

G....

Před lety se někde na Brněnsku prodávaly jízdenky v blízkém obchodu. Nebo třeba v Lipně nad Vltavou prodává (nebo minimálně ještě nedávno prodával) jízdenky soukromý subjekt se smlouvou pro ČD (není to zaměstnanec ČD).

Takže Zásilkovna je ještě ta lepší varianta.

xyz

V blízkém obchodu – pamatuji „obsazenou zast. Střelice dolní“ http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2004-2005/2004-2005_240.pdf přičemž pokladna ČD tam nikdy nebyla (zastávka v provozu od podzimu 1998), ale prodej jízdenek byl zajištěn v nedaleké trafice (která tam už taky dávno není). Odkazovaný GVD byl poslední s tímto výdejem jízdenek. No a pak si vybavuji rok 1997 a blokové jízdenky, kdy v Hevlíně při uzavření pokladny (ta tam vydržela až do roku 2008 nebo 2009 – skoro do konce osobní dopravy) byl výdej jízdenky (resp. totéž tehdy u „S“-odbavení) strojvedoucím zpoplatněn přirážkou 5 Kč, ale že se jízdenky dají koupit mj. v samoobsluze na hevlínské návsi,… Číst vice »

G....

Střelice dolní, to je ona, děkuji. 👍🏻

Honza1

A to je přesně ta úvaha „já jsem nádražák a kdo je víc“. Dodnes si vzpomínám názory kolegů z rychlíkového turnusu v Pardubicích, kteří peticí bojovali proti tomu, že nebudou vozit osobáky S1. A o pár let později se stačí podívat… Budu se těšit na mínusy, ale proč by pokladní nemohl být součástí „obecní obslužnosti“, samozřejmě tam, kde to dává smysl. Všichni se shodneme na tom, že podíl eshopu bude narůstat, nicméně pořád mezi námi budou lidé, kteří si radši zajdou na pokladnu. Pokud mi pokladní vydá balíček, babičce vyplatí přeplatek za elektřinu, rozhodně s tím nemám problém.

Frantisek X

Ještě, kdyby tam něco dojelo i tím vlakem, byl by to ideál. Jízdenky, pošta.

MartinW

Klíčové je si na sebe vydělat.

Česká pošta (=přepážky) jsou docela efektivní a přesto se přepážkové funkce v Poště neuživí.

SIlně si dovoluji zapochybovat, že 95% nádražních baráků je tak vhodně situovaných, aby se uživily tam, kde se ani poštovní baráky neuživí.

xyz

Neuživí se na každé poště zvlášť?

Nebo na městských poštách (kde se i stávají fronty) se uživí, ale toto neplatí pro pošty vesnické, takže v úhrnu se neuživí?

(obdobně tak s pokladnami ČD – je rozdíl takové nádraží, kde v každém okamžiku pokladní má koho obsluhovat vs. takové nádraží, kde část pracovní doby nemá moc „do čeho píchnout“).

Honza1

Uživit se, to není pouze to, oč tu běží. Sama veřejná doprava se neuživí, přesto je štědře dotována jako služba obyvatelům. Jistě, nepůjdu si pro balíček na nádraží ve Chřibské. 🙂 Neříkám, že musí průvodčí lidem vozit důchody, ale prostor pro „rozšíření“ služeb drážních zaměstnanců je veliký. A jistým strašákem pro retro kolegy je CDP, RDP či JMK.

MartinW

Na dotování veřejné dopravy není právní nárok.

Stačí si pročíst Ústavní zákony ČR. O „pečených holubech“ např. pro nádražáky tam nic není. Za to je zakotvena povinnost státu o zdravotní péči a zajištění obrany pro občany. Přes milion občanů bez praktického lékaře, válka za humny…. takže tak.

ČIli státní dotace (na státní dluh ČR) pro nádražáky jsou (brzy budou) minulostí, stejně jako např. letečtí také nedostávájí od státu dotace.

Frantisek

Fakt se jako nevyplatí mít video budku s pokladni, kterou by časem nahradil LLM? Aspoň pro ty kdo potřebuji někomu vyprávět kam jedou?

Pan průvodčí

Jsou však místa, která jsou v jiném časoprostoru a kde se zastavil čas. I v rámci republiky jsou obrovské rozdíly a člověk má někde pocit, že objevili internet teprve nedávno. Ačkoliv DÚK funguje celkem slušně, tak tam stále dominují nepersonifikované papírové jízdenky ať už jednorázové, tak časové. Časové jízdenky v aplikaci DÚKapka jsou úplně na minimu. Po přejetí do PID je situace diametrálně odlišná a podíl papírových/elektronických jízdenek je opačný.

Jarda

To bude spíš složením obyvatel, než aplikací. Uživatelsky mi DÚKapka přijde dost podobná aplikaci Lítačka.

John

Jo i Ústecký kraj je kraj razovity.Spousta lidi nemůže nebo nechce mít účet a tedy kartu.Exekuce, práce načerno atd.

Neznámý.

To samé VDV (Vysočina).

highway

Jízda z Brna na Vysočinu přes Pardubický kraj ukáže fakt velké rozdíly mezi regionální dopravou v krajích. VDV nemí ani tu apku, OREDO sice apku má, ale jízdenku v ní koupit nelze.

fipkař

Asi hodně záleží především na tom, jak dlouho v kterém kraji místní elektronické jízdenky už fungují a jak si na to tamní lidé už zvykli.

petrp

Také je to možná dané zkušenostmi. Znám v DÚK prostoru dost lidí, kteří platí bezhotovostně, ale nechtějí aplikaci (což je z mého pohledu srovnatelné), protože z počátku se na to zejména řidiči autobusů tvářili dost kysele. Já osobně pokud jedu sám, tak mám jízdenku v aplikaci, pokud jedu s nějakou skupinou, tak raději papírovou, to pro jistotu, že ji budu mít pro tu skupinu i když se mi něco stane s telefonem.

Jarda

když se kupuje na registrovanou aplikaci, tak se stačí přihlásit na jiném telefonu..věřím, že v té skupině by se našel někdo s fugujícím telefonem a daty (ty dokáže nahradit často wifi v dopravním prostředku). Naopak největší problém je jezdit sám v tomhle ohledu.

plp

to mě nikdy nenapadlo. zkusím to s tou nejlacinejši (10,30 Kč) jízdenkou.

Honza V.

V PIDu je ten problém, že když nefunguje čtečka a nepřečte vaši platnou jizdenku, tak je to podle tarifu váš problém a řidič po vás může chtít zaplatit podruhé. A jsou případy, kdy vám ROPID/IDSK na stížnost vůbec neodpoví.

A. Mikulka

Formálně ano ale v praxi jsem se s tím nesetkal. Řidič koukne na jízdenku v mobilu a pokyne rukou „Postupte dále do vozidla“.

Jarda

a tu původní vám vrátí? nebo jak se tedy má ofiko postupovat, platit dvakrát, přestože je překážka na straně dopravce (nefungující zařízení)?

Handzidcek

Snad bude brzy i online check-in (něco jako Komfort Check-in u DB).

Kamui

V čem u vlaku spočívá check-in?

Handzidcek

Sami si ve svém telefonu potvrdíte, že sedíte na místě kde máte koupenou jízdenku a už Vás nekontroluje průvodčí.

Stráťa

Zbytečně složité a otravné, stačilo by nekontrolovat místa na které je prodaná jízdenka s místenkou.

JanM

A když vám ho zabere nějaký drzý důchodce bez místenky tak neseženete průvodčího aby ho vyhodil. Mnozí to sami nezvládnou

Frantík

Tak musíte zažádat řidiče (=strojvedoucího).

Blbost nařízení se projeví nejlíp tím, že se začne dodržovat do puntíku.

Twix

Přiznám se že toto jsem neměl potřebu využít, při 50 % cest ICE stejně průvodčí nepřijde a při 30 % cest skončím v jiném vlaku než kam jsem měl místenku 🙂 Samozřejmě tyto množiny mají průnik.

Juraj

U RJ a LE (v povinně místenkových vlacích) toto v podstatě funguje od samého začátku, navíc bez nutnosti check-inu. Prostě prodané a obsazené místo = OK. ČD by to klidně mohly zavést v pendolinech hned teď.

Jenže stejně se musí kontrolovat ISIC, In Karty, občanky u důchodců atp., takže ta úspora času zase není tak dramatická.

v

Proč… zkontroluji při registraci… a i když kupuju lístek někomu jinému…
Chápu Paragraf 7. = cestující by to zneužili…
Jenže on stevard toho v RJ prodá za svoji cestu tolik, aby se uživil… mají to v podmínkách, plán tržeb..

G....

Bohužel smlouvy nejsou natolik pokrokové, v podmínkách zpětného proplacení (kompenzace) slevy (student si koupí zlevněné jízdné, zbytek do 100 % si dopravce nárokuje po ministerstvu) je kontrola průkazů.

A samozřejmě není on-line registrací zaručeno, že 25 letá studentka nekoupí jízdenku se studentskou slevou své 27 leté kamarádce, která by na ni jinak neměla nárok.

Adam Ř

Tohle by teoreticky šlo řešit tím, že by cestující doklad při nákupu pároval s ISICem a průvodčímu by systém ukázal ISIC, a tedy by mohl identitu dle fotky ověřit

G....

Jenže ISIC je komerční produkt. Mimo ISIC stále existují oranžové průkazky (papírové, fotka se na ně lepí, není nikde elektronicky v databázi), slevy pro cestující do 18 let a důchodce jsou pak na základě prokázání průkazem dokládajícím věk (a s přenášením fotek z centrálního registru občanských průkazů narazíte zcela určitě u Úřadu pro ochranu osobních údajů, nemluvě o nějakém riziku pro bezpečnost uložených dat, pokud to zpřístupníte dopravcům/firmám)

Kamui

Je to fajn, ale vadí mi to tlačení mobilní aplikace na úkor webu (neplatí zdaleka pouze pro ČD). Nevím, kdy a proč se stalo normou, že na každou blbost co využiji pouze jednorázově, nebo maximálně párkrát do roka, si mám do telefonu instalovat separátní 300 MB aplikaci, místo toho abych využil aplikaci univerzální – webový prohlížeč. Třeba přes takovou Zásilkovnu balík bez mobilní aplikace prostě nepošlete.

Pražec

Z aplikace uživatelská data těží snáz než z prohlížeče. Toť vše.

Y.K.

Že by z prohlížeče nešla těžit uživatelská data je silně naivní představa s v rozporu s realitou.

Rozhodně je aplikace pro tyto účely bezpečnější, protože je těžší uživatele odklonit na podvodnou stránku. Také je v rámci systému transparentnější přidělení práv k čemu se může přistupovat a k čemu ne (prohlížeči bych tedy moc práv nedával), Aplikace sandboxované, což taby v prohlížeči ne vždy jsou. A pokud jsou dobře napsané, tak jsou i výkonněšjí (responsivnější) než webaplikace.

Třeba Aplikace Můj vlak má na iOS 73,5 MB, tak já fakt nevím, v dnešní době…. Přitom jede i offline což je dost důležité.

Jan Tichavský

Prohlížeč je sandboxovaný snad už dost dlouho. A mít vše na jedné platformě pro web je naopak jednodušší. Dnes už se dá použít z prohlížeče i kamera pro čtení kódů nebo USB čtečka, povolí se to jednou a dál to funguje. Stejně tak se dá řešit offline funkčnost aplikace pro prohlížeč (progressive web app), nedávno to použil DPP pro svoji hru k 50 létům metra. V té appce Můj vlak mě třeba štve, ze si nestáhne offline jízdní řád pro vlak, na který jsem si koupil jízdenku. Občas na to koukám a někde není signál, odkáže mě to na offline… Číst vice »

Y.K.

Prohlížeč samozřejmě sandboxovaný je v rámci OS, ale izolace jednotlivých stránek v rámci enginu být nemusí (záleží na nastavení).

Pravda jízdní řád to nestáhne, ale zase jízdenka tam je pořád, což považuji za kritickou záležitost.

Jan Sova

psal jednodušší, ne že to z prohlížeče nejde. Smrt apkám…

Y.K.

Já naopak rád nativně napsané Appky. Jsou malé, rychlé a (obvykle) dělají tu věc co mají dělat velmi efektivně (až na prasácky napsané Appky, což je naštěstí spíše vzácné), dobře těží z možností ovládání co nabízí OS a většinou jedou i když zrovna není internet, třeba s omezenou funkčností. Na desktopu taky používám aplikace, i když dnes lze skoro vše udělat v prohlížeči (pokud je internet).

Lukáš

Multiplatformi frameworky, ruzne knihovny na analytiku, A/B testy, biometrika, stare kody, grafika… a hned je z 7 MB 70 MB.
Tezba dat z aplikace je skutecne jednodussi, ma lepsi pristup k senzorum, muze bezet na pozadi, vyuzivat push notifikace, lepe zna identitu uzivatele, identifikatory zarizeni, uzivatelem se stezi blokuji trackery a pod.

A. O.

Věřte, že z obojího dostanou plus/mínus stejný objem dat. Operační systémy jsou v současné době hodně striktní v tom, kam může aplikace sahat. Vesměs ke všemu navíc musíte dát aplikaci jako uživatel oprávnění.

PepíkzDepa

Protože ty co pravidelně služby využívají, chtějí mít aplikaci, chtějí mít jízdenku v aplikaci, chtějí mít všechny služby na jednom místě a přece se nebudou podřizovat někomu kdo jede jednorázově.

Michal M

Posílání balíků přes Zásilkovnu je primárně B2B služba a aplikace nahrazuje expediční terminál.
Udržovat desktopovou aplikaci (spolupracující s USB čtečkou) pro pár procent populace je byznysově nesmysl. Už stačí cvičení Android/iOS…

Jan Máca

Ale tu aplikaci budou muset udržovat stejně, protože nevěřím, že bude zrušeno 100% pokladen. Obzvlášť ty mezinárodní. Navíc ve stejné aplikaci se řeší i prodeje doplňkového sortimentu, ČD Bike, vstupné do muzea ČD, …)

A. O.

To, co vidí uživatel je jen malá špička obrovského ledovce.

DavidS

Vaše univerzální aplikace je dost mizerně použitelná pro nejčastěji používané přenosné zařízení v tomto případě a tím je mobil.

Aplikace je daleko pohodlnější, jednodušší, rychlejší a propojená třeba s kontakty, foťákem apod. Můžete si jí pak odinstalovat přeci. Nebo jí hodit na obrazovku, kde budete mít méně používané aplikace.

vlachjan

Já mám velmi rád aplikaci Querko na placení v restauraci – nejvíc se mi na ní líbí to, že ji člvoěk nemusí mít v telefonu nainstalovanou, stačí naskenovat QR kód a na telefon se stáhne mikroaplikace, která díky QR kódu ví, u kterého stolu sedím, a co má ten stůl na účtu. Nemusím se nikde složitě registorvat, stačí mít elefon s možností platby kartou.
Dovedu si představit, že by ve vlaku byly podobné qr kódy, které by po načtení stáhly nějakou minimalistickou verzi Mého vlaku, určily jeho polohu, a zákazník by jen zadal cílovou stanici a zaplatil.

A. O.

Pokud necestuejte pravidelně, aplikace je zbytečná a ani ji mít nemusíte. Koupíte na webu cd(.)cz, jízdenka vám přijde emailem do přílohy (to i tehdy, když ji koupíte v aplikaci). Průvodčímu pak ukážete QR kód na obrázku v příloze.
Proces nákupu je pak prakticky totožný.
Prakticky stejně to má i Regiojet.
Jediný případ, kdy se bez aplikace u ČD neobejde je, když máte digitální InKartu. To pak ale nejste nepravidelný cestující, že?

Matfyzák

To bohužel neplatí, třeba Olomoucké IDS jízdenky na webu nekoupíme. [1] Obecně, poslední dobou je trend více funkcionality přesouvat čistě na mobilní aplikaci, která nemá alternativy mimo mobilní svět.

[1]: https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zacaly-prodavat-ve-sve-mobilni-aplikaci-dalsi-krajske-jizdenky-244618/

Jarda

u čd to lze, ale krajské ids nabízí jen aplikaci a nebo papírovou, koupit jí na webu často nelze, možná mě nenapadá, jestli vůbec nějaký ids takovou možnost nabízí?

plp

mělo by stačit si opsat ten kód ČD jízdenky na „pytlík od cukru“ a říct ho průvodčímu. kdysi jsem to dělal běžně.

A. O.

Ano, to je další možnost

Tomáš Záruba

Naprosto přesně.

risk

Těžké téma. 99 % lidí používá schody, ale pořád je důležitý bezbariérový přístup. Pokladna je také součástí bezbariérového přístupu. Ať to pořádně promyslí, ale uzavřít všechny pokladny je asi to samé, jako zavřít výtahy, aby se ušetřilo. Nemám odpověď na to, co by se mělo stát, jen chci, aby to bylo promyšleno…

Jan Tichavský

Nesmyslné srovnání. Výtah nebo rampa funguje bez lidské obsluhy, nikoho k tomu nepotřebuju. Až na ten nástup do vlaku, kde mi může pomoct palubní personál, a ten vám pomůže i s doplňkovým prodejem jízdenek, pokud to potřebujete.

Marek

Rozhodně velmi složité téma,těžko prohlédnout, kdy zrušit pokladny a celkově snížit počet „nahraditelného“ personálu.Samozřejmě všechny zaměstnance můžeme nahradit elektronickými zařízeními, pak si jen přejme aby vše fungovalo a mělo stabilní připojení, případně aby byl po ruce někdo kdo provede restart nebo znovu nahodí jistič. Nevím jak JMK ale palubní personál už vám moc nepomůže, dá se čekat že se budeme s palubním personálem setkávat míň a míň.Hlavně, že ušetříme.

Leinad

Už to rušení vlakvedoucích v JMK beru za docela odvažné. Čekal jsem, že na to dopravci nepřistoupí (nebo že cena za km stejně bude včetně dvou platů – vlakoš sedící v líném koutě)

MaT

Přesně tak. Lepší přirovnání by bylo, že rampa by sice byla v každé stanici, ale prudká, takže by tam člověka na vozíku někdo musel vytlačit. A teď by diskuze byla o tom, jestli v každé stanici má být i obsluha (na to vytlačení), nebo by se na některých odlehlejších stanicích tyto služby postupně redukovaly, protože tam chce někdo vytlačit jen 1× za měsíc…