Soumrak práce pro pokladní. Polovinu všech jízdenek ČD si už cestující koupili sami on-line
Vlakový personál Českých drah a cestující. Foto: České dráhy

Nejvyšší podíl on-line prodaných jízdenek je u mezinárodních dokladů.
Jsem klasik. Chodím vždy na pokladnu. Pro papírovou jízdenku. Já tyhle on line jízdenky a různé kódy v mobilu moc nemusím. Mobil mám na jiné věci. Klasika je nejlepší.
A kdyby jízdenky na pokladně byly dražší než online?
Taky ze jsou.
Ani sa nečudujem. Nákup (nie len) medzinárodných jízdenek je jednoduchý, rýchly a pohodlný, a aplikácia Muj Vlak je super. Meškania, zmeny trasy/radenia či len blbá pripomienka na výstup je strašne super. ZSSK je v tomto kedysi v stredoveku (hlavne že to nanucujú ako hlavný predajný kanál). Čo ma štve, že odobrali podporu pre Apple Wallet (teda aspoň mne sa nedarí nijakým spôsobom dostať jízdenku do nej). Appke chvíľu trvá kým zistí že je offline (hlavne keď je slabý signál a teda teoreticky nie je offline) narozidel od Apple Wallet ktorý je offline-first. K dokonalosti už len chýbajú detaily ako živé… Číst vice »
Co si mám představit pod tím pojmem „živé aktivity“?
Jsem moderní člověk, ale i já někdy nakupuju u živého člověka. Jsou věci jako doplatky do 1. třídy, jízdenky do pohraničních bodů nebo náhradní místenky, což aplikace zatím neumí:( I přesto bych se nebál aplikaci Můj vlak nazvat jednou z nejlepším v Evropě.
Doplatek do první třídy si také většinou kupuji u živého člověka. Jen je to většinou průvodčí a téměř nikdy pokladní. Přesto mají pokladní svůj smysl, ale opravdu jen ve větších městech, kde pokladny fungují zároveň jako informace.
Doplatky do 1. třídy umí, když si zadáte že máte třeba IN100/režijku/Interrail do 2. třídy, a že chcete jízdenku do 1. třídy, tak vám normálně prodá doplatek.
Z pokladen a lelkáren do polí a továren! 🙂
Všude se píše o AI, jak je to dynamický obor a bez toho si nepůjde ani….
Ve výsledku s tím každý jen chatuje, ale aby se z toho vyvinul pokladní-robot, který na hlasové požádání vydá/nahraje doklad, tak to bude v následném mileniu asi….
Vlastně proč ne. Vyhledávat spojení veřejnou dopravou to umí, rezervace v hotelech údajně také, tak proč ne tohle. Nezapomeňte, že AI je velmi učenlivá a za půl roku se naučí tolik, co člověk za 10-15 let.
Vlakový tarify a slevy nema AI šanci dát, tak leda člověk s PhD…
A třiceti lety praxe ..
Tak na mezinárodní lístek určitě…
Proto se brání časové jizdence jako čert kříže!
Bohužel se aplikace (a eShop) i něco odnaučila. Před několika lety šlo koupit např. na trasu Nymburk – Praha – Dresden jednu mezinárodní jízdenku. Dnes mi to nutí rozdělení na dvě jízdenky. „1x Flexi základní jednosměrná, 2. třída, 1 osoba + 1x Včasná jízdenka Evropa, 2. třída, 1 osoba“ nebo „1x OneTicket Jednosměrná, 2. třída, 1 osoba + 1x Mezinárodní jízdenka, 2. třída, 1 osoba“. Má stížnost na tuto změnu byla zamítnuta.
Však buďte rád, mezinárodní jízdenka je vždy ta nejdražší možnost co existuje, takže rozdělením na dvě vnitrostátní + mezinárodní ušetříte spousta peněz.
To ano. (Ostatně sám bych si to uměl rozdělit lépe a ušetřil ještě více, např. pomocí PID.) Ale tohle bylo pro služební cestu a potřeboval jsem flexibilitu, kterou nabízí právě jen mezinárodní NRT jízdenka. Takže bych to tam jako jednu z možností nadále ocenil.
To se nedivím, že stížnost byla zamítnuta, protože to je skutečně absurdní stěžovat si na něco, co funguje.
A kdyby se aplikace naučila prodávat i takové věci, jako jízdenky na státní hranici, třeba by ten podíl elektronického kanálu o jeden procentní bod taky narostl. To je u mne dneska již jediný důvod, proč musím občas k pokladně.
JJ, tesilový soudruzi jsou stále přítomni…
A ještě větší masakr je standardní mezinárodní železniční tarif snad ze 70. let. Cena taková, že příčetný člověk to nemůže použít.
To by chtělo, třeba na to EU časem taky přijde a nestačíme se divit, co vymyslí.
No jenže co s tím? Leda tak zrušit bez náhrady.
Mě teda přišlo, že z poslední české stanice to vyjde lépe. Aspoň na trase Praha-Vídeň. Když dáte Břeclav Gr. dostanete nějaké hausnumero (podle NRT), zatímco obyčejná Břeclav je za €7,30 (normální tržní cena). A mám to určitě z internetu (určitě jsem s tím nebyl na pokladně), pravděpodobně od čd (možná od oebb možná od obou). Ale najednou to tam neni, ani na čd ani na oebb.
Ale on si stejně takovou jízdenku nikdo příčetný nekoupí, pokud teda nemusí.
Já si kupuji CityStar (po Grenze polorežimka) a ta je prostě ze státní hranice levnější, než z Horkých Lanýžů.
Jestli by nebylo nejlepší se na tu opičárnu s těma grenze bodama vybodnout a prostě si vzájemně uznávat vnitro tarif do první stanice za hranicí.
Srov. s ještě vcelku nedávnými tvrzeními OSŽ a dalších X odborových organizací, jak možnost prodeje jízdenek Arrivou v automatu je „Snahou o legalizací prodejních automatů jako plnohodnotného odbavení cestujících Ministerstvo dopravy narušuje sociální smír a do budoucnosti ohrožuje 1700 pracovních míst osobních pokladníků ČD ve 382 stanicích, kteří by museli být propuštěni, aby ČD kdekoliv v České republice mohly konkurovat Arrivě.“ 🙂
A hle, i u samotných ČD je (i ze strany ČD!) preferován ještě úplně jiný způsob výdeje než pokladny či automaty.
Pokud má automat funkci audiovizuální komunikace, tak už dneska se v některých situacích oficiálně považuje za prodejní místo s obsluhou.
Ještě by měl přijímat hotovost.
Platební kartu v peněžence nebo v telefonu má prakticky každý. Vůbec nemá smysl řešit hotovost, protože účet a platební kartu by měl mít zřízenou KAŽDÝ, včetně důchodců. V každé bance rádi pomohou, tak není nutné se vymlouvat na to, že babička z Dolní Lhoty a dědeček z Horní Lhoty to nezvládnou. Zvládnou, jen se některým jen a pouze nechce :-).
Já chci právo na hotovost
Já chci právo číst noviny z hliněných tabulek…
… a to se právě „dvanácti odborovým orgazacím“ před 4,5 lety nelíbilo:
https://www.osz.org/index.php/zpravodajstvi-on-line-osz/36-zol-informace/5708-spolecne-stanovisko-odborovych-organizaci-na-zeleznici-ze-dne-27-10-2020-k-rozhodnuti-md-cr-o-vyberu-dopravce-na-linku-r-14
bod č. 2
Tak tam, kde jsou tržby nižší, než výplata, tak zrušit ihned a bez náhrady… no vlastně min 2x tolik, protože odvody, dovolené a místo kde pokladní sedí…, k tomu náklady na práci s hotovostí (ty dneska stojí taky dost, tržbu nesmí odnést jen tak na poštu/bankomat)…
Na tomto stojí úspora provozních nákladů žlutozla …
Proč by někdo nemohl odnést těch pár korun jen tak na poštu, nebo do bankomatu? Takhle funguje halda firem. Nebo myslíte, že přijede ozbrojená ochranka s pancéřákem?
Např. u jedné firmy zajišťující ostrahu objektů (či alarm navedený do jejich pultu) jsem zažil, že jejich pracovní náplní byla i asistence při výběru hotovosti z parkovacích automatů.
Mmch. teď je ta hotovost z pokladen ČD (příp. jiných dopravců) odváděna jak?
Posílá se vlaky do větší stanice a tam si to vyzvedává banka – přijede si pro peníze.
pokud je pokladne ošetřená smluvně tak i kdyby neprodala jediný lístek, zrušit jí nelze. což dnes bude většina pokladen.
Akorát mi vadí, že dnes i s IN25 vyjsou kombinace PID + Iredo levněji, ale aplikace MůjVlak je nenabízí… Stejně jako není dořešené dokoupení pásma PID1 k P,0,B – zde se naopak vyplatí s IN25 dokoupit tříminutovou cestu z aplikace MůjVlak. Iredo lze koupit na pokladnách, ale ne v appce, takže na styku byrokratických systémů (například v Chlumci n.C. ve směru Praha-Trutnov) může být člověk pokutován, že z rychlíku „nevyběhl“ pro Iredo do pokladny, protože stanice má přepážku s pokladní. Vzniká přesně ten typ nepřehledého bordelu, jako byl už před 20 lety v UK… A Oneticket je jen nejdražší variantou… Číst vice »
postupně se to lepší, dřív Můj vlak neuměl ani jeden IDS
Jízdné krajských IDS je nízké pro podporu místní dopravy a není primárně určeno k dálkovým cestám.
Takže bordel je to leda pro notorické kolenovrty.
Bordel to je bez ohledu na peníze. Stejně jako je bordel platit za ČT/ČRo a ZDF/ARD, které v ČR ani DE nemám… Ano, je to necelých 10000Kč ročně, tedy prkotina. Jinou optikou ale 2x5000Kč za dva hlasy pro nejvyššího kobliháře. A kdo je pak kolenovrt?
Ty máš trvalý pobyt v CZ a v DE současně, že musíš platit za ČT i za ARD? Jinak ČT samozřejmě máš, když sem píšeš přes Internet. A nevím, o jakých necelých deseti tisících píšeš, když je to teď po zvýšení asi dva a půl.
To je asi takové jako: Dálkové cesty má člověk jezdit autem na plyn, bo to je mnohem levnější, než jízdné.
Sami kraje dávno propagují navazovaní jízdenek IDS ze sousedních krajů mezi sebou, takže nemáte pravdu….
To smrdí známým modrogumním „Cestující by to zneužili“. Já jsem známý nepřítel vrtání kolene ale když ta možnost existuje, proč by ji někdo nesměl využít?
Iredo lze koupit ve vlaku u průvodčího. Stačí koupit před příjezdem do první stanice v Iredu, respektive té, do které vám platí jiný lístek. 😉
Dobrá, beru zpět…
Jezdím občas Praha – Pardubice s Iredo z Kolína. A občas jde průvodčí až za Kolínem a i tak mi bez problémů prodá Iredo z Kolína do Pardubic (pravda, ukazuju mu i PID z Prahy, že jedu už z Prahy).
Ale nedávno se Iredo chlubilo, že snad již brzy (v létě?) zavedou možnost koupit jízdenku online.
V průběhu května by měla být uvolněna nová aplikace, k tomu určená..
no sice pozdě, ale konečně
To už slibují pár let.
iredo je bez příplatku ve vlaku snad vždy ne?
Ne, není, pouze jako navazující doklad, jinak platí podmínky dopravce…
„kombinace … ale aplikace MůjVlak je nenabízí…“ A obávám se, že nikdy nebude kvůli časovým platnostem jednotlivých jídenek z různách systémů. „(například v Chlumci n.C. ve směru Praha-Trutnov) může být člověk pokutován, že z rychlíku „nevyběhl“ pro Iredo do pokladny, protože stanice má přepážku s pokladní.“ Průvodčí mě vždy chtěl viděl předchozí jízdenku, v mém případě v aplikaci PID Lítačka, a odbavil mě bez přirážky. Ale měl jsem se hned aktivně přihlásit: „Předloží-li cestující ve vlaku zapojeném do IDS IREDO mimo rozsah jeho zapojení platný jízdní doklad dle jiného tarifu s nástupní stanicí mimo IDS IREDO a s cílovou stanicí… Číst vice »
pokud si koupíte iredo, tak pokutován nebudete, iredo je ve vlaku vždy bez příplatku, ale musíte si o něj aktivně požádat. Pokutu dostanete za lístek dle tarifu ČD. viz spp iredo
Kvůli pitomé jízdence snad mám vystudovat nějakou vysokou? A mít v hlavě veškeré tarify pro všechny kraje? A pro všechny dopravce?
Celkem překvapení pro mě, já bych hádal, že tak 80% prodejů je eshop. Půlka lidí furt chodí na pokladnu, to nemám moc dobrý odhad, asi žiju v nějaké jiné bublině.
Je to opačně, půlka lidí kupuje online, druhá půlka je vše ostatní, takže třeba prodej u průvodčího – hodně pokladen bylo už zrušeno.
Ty levné prodeje jdou přes kas. Anebo paradoxně služební prodeje. Kamarád, jel na školní veletrh, celá učitelská banda a jejich účetní po nich vyžadovala tištěné lístky z kasy a každý zvlášť (bylo jich 20, dal bych jim to přes net levněji, se skupinovou a ještě k tomu hromadu bodů na další cestování..)
Ano, potvrzuji, že to je asi standardní postup. Zrovna dneska jsem na narazil na dohady na toto téma a nebyl to ani tak požadavek účetní, ale auditu ze strany zřizovatele. Když už jde využít nějaké slevy typu skupinová celodenní jízdenka, tak ti učitelé musí mít extra jízdenku, nemohou dělat skupinu se žáky. V každém případě je vždy podmínka jízdenky tištěné průvodčím či pokladnou.
U mého bývalého zaměstnavatele jsem mohl normálně nakupovat přes e-shop, ale musel jsem mít tu jízdenku vytisknutou a procvaklou/orazitkovanou od průvodčího.
to je nesmysl i elektronické doklady mohou být účetními doklady, naprosto běžně se to používá.
Asi že na klasické jízdence v aplikaci není důkaz o tom, že jste tím vlakem skutečně jel (viz slevy za zpoždění).
Jo, ale hromada účetních a zejména většina auditorů to ještě nepochopila.
Co tím zřizovatel získá? Je to dražší ale méně ojebů? 😀
Pokud jde o podvod „vykážu víc učitelů než jede“ tak 1) podvodník může i na pokladně říct o x jízdenek 2) pokud jde o pravost jízdenky a nevěřím pdf z eshopu – dohledám že k danému pdf existuje i pohyb na účtě, platba na účet drah.
To bejvávalo. Musela být tištěná jízdenka na tiskopisu. Poslední roky už berou i internetové lístky (myslím, že se to změnilo někdy po kovidu), ale musí se vytisknout. Takže jsem si koupil lístek, průvodčímu ho ukázal v notebooku, ale pro účetní se musel tisknout, aby ona si ho mohla naskenovat. Mysím že poprvý jsem se s tím setkal, když jsem jel na Slovensko. Přes ZSSK se dala jízdenka koupit o dost levnějc a na celou cestu (benešov-tatranská lomnica), tak jsem účetní rovnou říkal, že nejsem blbej, abych dával třikrát tolik jen za Praha-Poprad, že kdyžtak to zatáhnu ze svého, kdyby byl… Číst vice »
Zejména v pátek odpoledne a pak o víkendech jsem překvapen kolik mladých lidí stojí u pokladen. Ráno o víkendu bych ty výletníky ještě snad pochopil, ale ty mladé co se vrací v pátek odpoledne vrací na víkend domů?
To je jako divit se kolik mladých platí hotově v regionálním busu PID, když to může koupit na lítačku.
Nebo když se mě mladá holka se zapnutým mobilem v ruce ptá, kde najde nějakou ulici. Jo, byla hezká, poradil jsem, ale no křížovky bych s ní luštit nechtěl…
To je za stejnou cenu. Můžou do poslední chvíle doufat, že odbavení nebude (někteří řidiči to vzdávají při přeplněném busu a zpoždění, někdy se solo student vetře do třídy vrstevníků)
Tak v busu k tomu řídiči musíte jít v každém případě, akorát mu buď ukážete jízdenku na mobilu, nebo si jí koupíte od něj, rozdíl je pár sekund. U jízdenky na vlak ale k té pokladně nemusíte chodit vůbec, a to může být rozdíl klidně deset minut, když je fronta…
Možná i v ten pátek odpoledne to budou výletníci. V každém případě tomu taky moc nerozumím, že ti všichni nejspíš nevěděli v kolik pojedou a nekoupili si to online v předstihu levněji.
Jsem čekal vysoké zastoupení síťových jízdenek, pak eshop a do těch 20% pokladnu/průvodčího
Už se těším na ten brek v obzoru 🙄.
Osobně ale doufám, že v uzlech zůstane něco Jako pokladní-informátor, třeba pro cesty do neznámých končin, nebo na výluky.
Jinak znám i lidi, co si raději koupí dražší jízdenku v Mém vlaku, než levnější IDS na pokladně, aby ušetřili pár minut.
Ten podíl jiných kanálů v zahraničí je částečně daný i tím, že tam dlouhá léta fungují automaty nebo alternativní odbavení (OV-chipkaart). ČD se automatům až na pár pokusů úplně vyhnuly, ale zase svým způsobem to motivovalo k rozvoji online kanálů. A pomáhá i to, že Můj vlak patří k těm nejlepším.
Automaty používá IDS JMK v jednotkách 530 a 550.
V MSK Push-Pully.
A také MSK pantery včetně BEMU.
To ano, ale to jsou čistě krajské iniciativy.
ČD měly za ta léta pár vlastních pokusů (PAJ, UNIPAJ, MOPAJ), ale to první bylo k ničemu, to druhé narazilo na odbory a to třetí je spíše takový novodobý doplněk.
čd mělo automaty ještě za dob čsd
To znamená, že pak dlouhá léta ty dráhy degradovaly.
Uměl prodat i lístek na nástupiště… 👍
Chudáci pokladní, třeba v Příbrami vydavají už i balíky Zásilkovny.
To vůbec není špatné využití ospalé osobní pokladny.
Taky tam mohl být Z-Box a žádná pokladna…
Jo super věc. Už to vidím : Letím na vlak „tak tak“ a přede mnou kvočna si jde vyzvednout balíček s mejkapama…. Pokladna bloklá nějakými pohodlnými jedinci co nechtějí si to nechat poslat jinam než tam, kde budou zdržovat lidi….
Kdyz tam bude kvocna 15 minut resit jak se dostane do Marianskejch lazni, tak ten problem mit nebudete?
Řešitelné různými způsoby. Předpokládám-li že jde o menší nádraží, ne o Prahlavní, tak třeba – pár minut před odjezdem vlaku vyndá pokladní misku s žetonama, lidi co chtějí jenom jízdenku předběhnou a vezmou si žeton. Průvodčí za žeton odpustí pisné, počítá jenom kolik by chtěla pokladní.
Výdej těch balíků je velmi rychlý, srovnatelný s nákupem jízdenky. Stačí šestimístný kód. Obsluha ví, kde má balíček hledat (do kterého regálu si balíček obsluha uložila ukáže obsluze systém). Tohle má Zásilkovna celkem zmáklé.
Vy si také můžete koupit lístek on-line a nezdržovat lidi. Nemluvě o možnosti přijít na nádraží včas…
A potom se bude zlobit, že nestihl vlak kvůli ostatním u poklady, ačkoliv klidně mohl přijít včas a koupit si ji bez stresu o pět minut dřiv…
Bohužel pokud v dnešní době chcete udržet pracovní pozice, je potřeba aby zaměstnanec na té pozici pracoval a pokud se neuživí čistě prodejem jízdenek, je potřeba mu dát jinou práci. Za mě naprosto OK.
Nebo jinde mají kromě pokladny ještě směnárnu… A třeba právě díky té Zásilkovně nebo směnárně tam ještě vůbec jsou.
Před lety se někde na Brněnsku prodávaly jízdenky v blízkém obchodu. Nebo třeba v Lipně nad Vltavou prodává (nebo minimálně ještě nedávno prodával) jízdenky soukromý subjekt se smlouvou pro ČD (není to zaměstnanec ČD).
Takže Zásilkovna je ještě ta lepší varianta.
A to je přesně ta úvaha „já jsem nádražák a kdo je víc“. Dodnes si vzpomínám názory kolegů z rychlíkového turnusu v Pardubicích, kteří peticí bojovali proti tomu, že nebudou vozit osobáky S1. A o pár let později se stačí podívat… Budu se těšit na mínusy, ale proč by pokladní nemohl být součástí „obecní obslužnosti“, samozřejmě tam, kde to dává smysl. Všichni se shodneme na tom, že podíl eshopu bude narůstat, nicméně pořád mezi námi budou lidé, kteří si radši zajdou na pokladnu. Pokud mi pokladní vydá balíček, babičce vyplatí přeplatek za elektřinu, rozhodně s tím nemám problém.
Ještě, kdyby tam něco dojelo i tím vlakem, byl by to ideál. Jízdenky, pošta.
Klíčové je si na sebe vydělat.
Česká pošta (=přepážky) jsou docela efektivní a přesto se přepážkové funkce v Poště neuživí.
SIlně si dovoluji zapochybovat, že 95% nádražních baráků je tak vhodně situovaných, aby se uživily tam, kde se ani poštovní baráky neuživí.
Fakt se jako nevyplatí mít video budku s pokladni, kterou by časem nahradil LLM? Aspoň pro ty kdo potřebuji někomu vyprávět kam jedou?
Jsou však místa, která jsou v jiném časoprostoru a kde se zastavil čas. I v rámci republiky jsou obrovské rozdíly a člověk má někde pocit, že objevili internet teprve nedávno. Ačkoliv DÚK funguje celkem slušně, tak tam stále dominují nepersonifikované papírové jízdenky ať už jednorázové, tak časové. Časové jízdenky v aplikaci DÚKapka jsou úplně na minimu. Po přejetí do PID je situace diametrálně odlišná a podíl papírových/elektronických jízdenek je opačný.
To bude spíš složením obyvatel, než aplikací. Uživatelsky mi DÚKapka přijde dost podobná aplikaci Lítačka.
To samé VDV (Vysočina).
Asi hodně záleží především na tom, jak dlouho v kterém kraji místní elektronické jízdenky už fungují a jak si na to tamní lidé už zvykli.
Také je to možná dané zkušenostmi. Znám v DÚK prostoru dost lidí, kteří platí bezhotovostně, ale nechtějí aplikaci (což je z mého pohledu srovnatelné), protože z počátku se na to zejména řidiči autobusů tvářili dost kysele. Já osobně pokud jedu sám, tak mám jízdenku v aplikaci, pokud jedu s nějakou skupinou, tak raději papírovou, to pro jistotu, že ji budu mít pro tu skupinu i když se mi něco stane s telefonem.
když se kupuje na registrovanou aplikaci, tak se stačí přihlásit na jiném telefonu..věřím, že v té skupině by se našel někdo s fugujícím telefonem a daty (ty dokáže nahradit často wifi v dopravním prostředku). Naopak největší problém je jezdit sám v tomhle ohledu.
to mě nikdy nenapadlo. zkusím to s tou nejlacinejši (10,30 Kč) jízdenkou.
V PIDu je ten problém, že když nefunguje čtečka a nepřečte vaši platnou jizdenku, tak je to podle tarifu váš problém a řidič po vás může chtít zaplatit podruhé. A jsou případy, kdy vám ROPID/IDSK na stížnost vůbec neodpoví.
Formálně ano ale v praxi jsem se s tím nesetkal. Řidič koukne na jízdenku v mobilu a pokyne rukou „Postupte dále do vozidla“.
Snad bude brzy i online check-in (něco jako Komfort Check-in u DB).
V čem u vlaku spočívá check-in?
Sami si ve svém telefonu potvrdíte, že sedíte na místě kde máte koupenou jízdenku a už Vás nekontroluje průvodčí.
Zbytečně složité a otravné, stačilo by nekontrolovat místa na které je prodaná jízdenka s místenkou.
A když vám ho zabere nějaký drzý důchodce bez místenky tak neseženete průvodčího aby ho vyhodil. Mnozí to sami nezvládnou
Tak musíte zažádat řidiče (=strojvedoucího).
Blbost nařízení se projeví nejlíp tím, že se začne dodržovat do puntíku.
Přiznám se že toto jsem neměl potřebu využít, při 50 % cest ICE stejně průvodčí nepřijde a při 30 % cest skončím v jiném vlaku než kam jsem měl místenku 🙂 Samozřejmě tyto množiny mají průnik.
U RJ a LE (v povinně místenkových vlacích) toto v podstatě funguje od samého začátku, navíc bez nutnosti check-inu. Prostě prodané a obsazené místo = OK. ČD by to klidně mohly zavést v pendolinech hned teď.
Jenže stejně se musí kontrolovat ISIC, In Karty, občanky u důchodců atp., takže ta úspora času zase není tak dramatická.
Proč… zkontroluji při registraci… a i když kupuju lístek někomu jinému…
Chápu Paragraf 7. = cestující by to zneužili…
Jenže on stevard toho v RJ prodá za svoji cestu tolik, aby se uživil… mají to v podmínkách, plán tržeb..
Bohužel smlouvy nejsou natolik pokrokové, v podmínkách zpětného proplacení (kompenzace) slevy (student si koupí zlevněné jízdné, zbytek do 100 % si dopravce nárokuje po ministerstvu) je kontrola průkazů.
A samozřejmě není on-line registrací zaručeno, že 25 letá studentka nekoupí jízdenku se studentskou slevou své 27 leté kamarádce, která by na ni jinak neměla nárok.
Tohle by teoreticky šlo řešit tím, že by cestující doklad při nákupu pároval s ISICem a průvodčímu by systém ukázal ISIC, a tedy by mohl identitu dle fotky ověřit
Jenže ISIC je komerční produkt. Mimo ISIC stále existují oranžové průkazky (papírové, fotka se na ně lepí, není nikde elektronicky v databázi), slevy pro cestující do 18 let a důchodce jsou pak na základě prokázání průkazem dokládajícím věk (a s přenášením fotek z centrálního registru občanských průkazů narazíte zcela určitě u Úřadu pro ochranu osobních údajů, nemluvě o nějakém riziku pro bezpečnost uložených dat, pokud to zpřístupníte dopravcům/firmám)
Je to fajn, ale vadí mi to tlačení mobilní aplikace na úkor webu (neplatí zdaleka pouze pro ČD). Nevím, kdy a proč se stalo normou, že na každou blbost co využiji pouze jednorázově, nebo maximálně párkrát do roka, si mám do telefonu instalovat separátní 300 MB aplikaci, místo toho abych využil aplikaci univerzální – webový prohlížeč. Třeba přes takovou Zásilkovnu balík bez mobilní aplikace prostě nepošlete.
Z aplikace uživatelská data těží snáz než z prohlížeče. Toť vše.
Že by z prohlížeče nešla těžit uživatelská data je silně naivní představa s v rozporu s realitou.
Rozhodně je aplikace pro tyto účely bezpečnější, protože je těžší uživatele odklonit na podvodnou stránku. Také je v rámci systému transparentnější přidělení práv k čemu se může přistupovat a k čemu ne (prohlížeči bych tedy moc práv nedával), Aplikace sandboxované, což taby v prohlížeči ne vždy jsou. A pokud jsou dobře napsané, tak jsou i výkonněšjí (responsivnější) než webaplikace.
Třeba Aplikace Můj vlak má na iOS 73,5 MB, tak já fakt nevím, v dnešní době…. Přitom jede i offline což je dost důležité.
Prohlížeč je sandboxovaný snad už dost dlouho. A mít vše na jedné platformě pro web je naopak jednodušší. Dnes už se dá použít z prohlížeče i kamera pro čtení kódů nebo USB čtečka, povolí se to jednou a dál to funguje. Stejně tak se dá řešit offline funkčnost aplikace pro prohlížeč (progressive web app), nedávno to použil DPP pro svoji hru k 50 létům metra. V té appce Můj vlak mě třeba štve, ze si nestáhne offline jízdní řád pro vlak, na který jsem si koupil jízdenku. Občas na to koukám a někde není signál, odkáže mě to na offline… Číst vice »
Prohlížeč samozřejmě sandboxovaný je v rámci OS, ale izolace jednotlivých stránek v rámci enginu být nemusí (záleží na nastavení).
Pravda jízdní řád to nestáhne, ale zase jízdenka tam je pořád, což považuji za kritickou záležitost.
psal jednodušší, ne že to z prohlížeče nejde. Smrt apkám…
Já naopak rád nativně napsané Appky. Jsou malé, rychlé a (obvykle) dělají tu věc co mají dělat velmi efektivně (až na prasácky napsané Appky, což je naštěstí spíše vzácné), dobře těží z možností ovládání co nabízí OS a většinou jedou i když zrovna není internet, třeba s omezenou funkčností. Na desktopu taky používám aplikace, i když dnes lze skoro vše udělat v prohlížeči (pokud je internet).
Věřte, že z obojího dostanou plus/mínus stejný objem dat. Operační systémy jsou v současné době hodně striktní v tom, kam může aplikace sahat. Vesměs ke všemu navíc musíte dát aplikaci jako uživatel oprávnění.
Protože ty co pravidelně služby využívají, chtějí mít aplikaci, chtějí mít jízdenku v aplikaci, chtějí mít všechny služby na jednom místě a přece se nebudou podřizovat někomu kdo jede jednorázově.
Posílání balíků přes Zásilkovnu je primárně B2B služba a aplikace nahrazuje expediční terminál.
Udržovat desktopovou aplikaci (spolupracující s USB čtečkou) pro pár procent populace je byznysově nesmysl. Už stačí cvičení Android/iOS…
Ale tu aplikaci budou muset udržovat stejně, protože nevěřím, že bude zrušeno 100% pokladen. Obzvlášť ty mezinárodní. Navíc ve stejné aplikaci se řeší i prodeje doplňkového sortimentu, ČD Bike, vstupné do muzea ČD, …)
To, co vidí uživatel je jen malá špička obrovského ledovce.
Vaše univerzální aplikace je dost mizerně použitelná pro nejčastěji používané přenosné zařízení v tomto případě a tím je mobil.
Aplikace je daleko pohodlnější, jednodušší, rychlejší a propojená třeba s kontakty, foťákem apod. Můžete si jí pak odinstalovat přeci. Nebo jí hodit na obrazovku, kde budete mít méně používané aplikace.
Já mám velmi rád aplikaci Querko na placení v restauraci – nejvíc se mi na ní líbí to, že ji člvoěk nemusí mít v telefonu nainstalovanou, stačí naskenovat QR kód a na telefon se stáhne mikroaplikace, která díky QR kódu ví, u kterého stolu sedím, a co má ten stůl na účtu. Nemusím se nikde složitě registorvat, stačí mít elefon s možností platby kartou.
Dovedu si představit, že by ve vlaku byly podobné qr kódy, které by po načtení stáhly nějakou minimalistickou verzi Mého vlaku, určily jeho polohu, a zákazník by jen zadal cílovou stanici a zaplatil.
Pokud necestuejte pravidelně, aplikace je zbytečná a ani ji mít nemusíte. Koupíte na webu cd(.)cz, jízdenka vám přijde emailem do přílohy (to i tehdy, když ji koupíte v aplikaci). Průvodčímu pak ukážete QR kód na obrázku v příloze.
Proces nákupu je pak prakticky totožný.
Prakticky stejně to má i Regiojet.
Jediný případ, kdy se bez aplikace u ČD neobejde je, když máte digitální InKartu. To pak ale nejste nepravidelný cestující, že?
To bohužel neplatí, třeba Olomoucké IDS jízdenky na webu nekoupíme. [1] Obecně, poslední dobou je trend více funkcionality přesouvat čistě na mobilní aplikaci, která nemá alternativy mimo mobilní svět.
[1]: https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zacaly-prodavat-ve-sve-mobilni-aplikaci-dalsi-krajske-jizdenky-244618/
u čd to lze, ale krajské ids nabízí jen aplikaci a nebo papírovou, koupit jí na webu často nelze, možná mě nenapadá, jestli vůbec nějaký ids takovou možnost nabízí?
mělo by stačit si opsat ten kód ČD jízdenky na „pytlík od cukru“ a říct ho průvodčímu. kdysi jsem to dělal běžně.
Naprosto přesně.
Těžké téma. 99 % lidí používá schody, ale pořád je důležitý bezbariérový přístup. Pokladna je také součástí bezbariérového přístupu. Ať to pořádně promyslí, ale uzavřít všechny pokladny je asi to samé, jako zavřít výtahy, aby se ušetřilo. Nemám odpověď na to, co by se mělo stát, jen chci, aby to bylo promyšleno…
Nesmyslné srovnání. Výtah nebo rampa funguje bez lidské obsluhy, nikoho k tomu nepotřebuju. Až na ten nástup do vlaku, kde mi může pomoct palubní personál, a ten vám pomůže i s doplňkovým prodejem jízdenek, pokud to potřebujete.
Rozhodně velmi složité téma,těžko prohlédnout, kdy zrušit pokladny a celkově snížit počet „nahraditelného“ personálu.Samozřejmě všechny zaměstnance můžeme nahradit elektronickými zařízeními, pak si jen přejme aby vše fungovalo a mělo stabilní připojení, případně aby byl po ruce někdo kdo provede restart nebo znovu nahodí jistič. Nevím jak JMK ale palubní personál už vám moc nepomůže, dá se čekat že se budeme s palubním personálem setkávat míň a míň.Hlavně, že ušetříme.
Už to rušení vlakvedoucích v JMK beru za docela odvažné. Čekal jsem, že na to dopravci nepřistoupí (nebo že cena za km stejně bude včetně dvou platů – vlakoš sedící v líném koutě)