Soumrak Plecháčů v osobní dopravě. Nahrazují je RegioPantery
Lokomotiva řady 242 (Plecháč). Pramen: České dráhy
České dráhy chtějí v této dekádě vyřadit zhruba 900 starších vozidel.
České dráhy chtějí v této dekádě vyřadit zhruba 900 starších vozidel.
Jen doufám že zůstane aspoň jeden dva jako muzejní. Aby se to všechno neseš rotovalo a za pár let zase pracně nedávalo dohromady.
Na co ten smutek? Já si myslím, že nějaký ten Plecháč ještě zůstane v Lužné. A stejně tak už tam je i starší Vřeštíci 460 jako EM488.0. Hlavně doufám, že co nejdříve zmizí ty odporné stísněné a nevetratelnem Honeckery Bdmtee a Chcipaky 810, 811, Baafx,, BDaafx a vůbec všechny jejich předělávky a odvozeniny, protože v nich stejně jsou ta hnusná pidisedadla v uspořádání 2+3 a většinou ty nevětraných „vetracky“!
Všechno jednou „dožije“ … postihlo to bardotky, brejlovce, hektorovou / karkulkovou trakci …. hurvínky, šedesátdvojky, osmdesátšestky … GANZe …. bobinovou rodinu …
Plecháčů bude škoda. Jednoduchá a osvědčená, spolehlivá konstrukce. Možná tedy až příliš jednoduchá, ovšem případné dosazení EDB by příliš složité nebylo. Ještě ETCS, převod na 140 a na střídavině by šlo o nepřekonatelné vozidlo. 🙂 Ovšem ne na Os se dvěma vozy. Nebrzdí to, vozy s kotouči se obouvají a dupou, nutno si pohrát s OL2, aby se nám příliš nezahřála kola lokomotivy a tedy nedošlo následně k protočení obručí-mmch jedna z častých závad při tomto druhu provozu. Jistěže plechovkám nikdo věk a málo progresivní konstrukci neodpáře, avšak 362 nejsou u mnoho novější a vlivem složitosti jejich spolehlivost není také… Číst vice »
Dolní rychlostníky třeba… Ba ne, tyhle mašiny by měly smysl už jen v tom cargu, nebýt ovšem ETCS. I když kdoví, Cargo (s velkým) přece chystá pro mě zcela nepochopitelně ETCS i do ř. 130, která je starší a ještě k tomu SS, tak třeba jim to bude dávat smysl i tady.
„chystá pro mě zcela nepochopitelně ETCS i do ř. 130, která je starší a ještě k tomu SS,“
Tak řada 130 je mladší(1977),než Plecháče (1975).Svou stejnosměrnost využijí ještě mnoho let ve vozbě ČR- Polsko(v Polsku jsou schválené).
Do těch hrbatic dosazení ETCS podle mých nepotvrzených info nemusí nakonec nastat,není to 100%-nutnost nemalého zásahu na stanovištích,asi i dosadit „elektrický“ BSE,málo místa ve strojovně,stejnosměrnost.Paradoxně jsou v tomto ohledu perspektivnější střídavky 230,40,byt jsou o půl dekády starší.
ČD vyřadí mašinky a správná firma se o šrot za pakatel porve. Malá domů. Ale nové mašinky budou dražší a údržba taky. Tak nevím za jak dlouho se jízdné zdraží ?
Máte doma Trabant? 🙂
Možná ano, ale … jezdí s ním taxislužbu? A co zákazníci na to, neutíkají?
rain man medved opet perli…
Předně je můžou vydražit a získat tak nejvíce peněz. Sice se to tak nikdy nedělalo, ale je to legální. Nové mašinyk nebudou, míst lokomotivy a 2 vagonů bude Regiopanter. Protože mašinu a 2 staré vagony objednatel platit nechce.
Však se draží.
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/prodej/488128?fbclid=IwAR3eoqErS4IYz0-NR7HRO7zRQWXs6ToWbRpHCXZ_9e_5swAeWABkFzbV2Wg
„Počítáme s tím, že se sníží různorodost našeho vozidlového parku, a díky tomu se zjednoduší údržba a opravy,“
Hahaha. Proto místo sérií vagónů o stovkách kusů a lokomotiv alespoň po desítkách, jako kdysi bautzeny nebo třeba ty plecháče, se nakoupí tu dvě lokomotivy, tu další čtyři (1216), jedna řada se rekonstruuje hned na čtyři různé nové o pár kusech (Bdt) a regionálku mají spasit vyřazená vozidla z Německa nekompatibilní s našimi nástupišti (646).
No tak ty Plecháče nahradí Panteři. A těch bude spolu s Jihomoravskými přes 200 souprav.
To je asi tak jediný případ a i ten má své mouchy. Panterů je několik typů, technicky se v mnohém odlišujících a ty jihomoravské ani nepatří ČD.
„Panterů je několik typů, technicky se v mnohém odlišujících “
No to je u všech vozidel,která se dodávají delší dobu, Např. Vectrony mají také několik verzí, Stadlery RS1 jsou jiné dodané v toce 2010 ČD, jiné jsou ty, které koupili loni …
A z důvodu odlišnosti je nelze kuplovat …
podobně jako Desira v Německu …
Lze kuplovat pouze ta se „stejnou DNA“ …
Zapomínáte na mnoho věcí. Třeba že stovky vagonů odpovídají desítkám jednotek. 82 CityElefantů uveze asi tolik co 400 bautzenů. Podobně 10 InterJetů a 20 RailJetů2 atd.
Co přesně znamená ,,vyřadit,, ? Věnovat konkurenci fungující stroje za cenu kovového šrotu ?
Tak s tímhle budou soukromníci konkurovat ČD ve veřejných soutěžích na provoz osobních vlaků? https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/242130.jpg
Nebo raději ať les shoří, než by dřevo vezl soukromník?
Plechaček bude stále jezdit nahradí bobbiny na tratích co budou přepnutí na 25kv na Cargu jen tak lehce nezmizí z tratí
_Už dotoho někdo začal montovat ETCS?
Na překlenutí obdoby než seženou nové lokomotivy nebo adekvátní náhradu to budu bohatě stačit a než bude ETCS celé ČR tak to minimálně 10 let bude trvat takže to může vydělat nějaké peníze než to půjde na likvidaci nebo někde do cizí kde není potřeba ETCS plus to využití expanzní zahraničí
Zatím to vypadá tak, že na koridorech bude dřív ETCS než střídavina místo stejnosměru. A mimo koridory toho zas tolik na přepínání není.
Jestli na to budou mít peníze tě je hodně kritizované SŽ za špatně hospodaření z peníze uvidí se
Já ano.
Doufejme, že plecháče nevymizí. Obzvlášť 242 239-2 by mně bylo líto…
Páry také vymizely. Až na kousky v muzeu.
Už můžete začít brečet. Lidé prostě žijí déle, než lokotky.
My co jsme se těšili na 242 na koridoru Přerov – Bohumín – Žilina se holt spokojíme s Laminátkou 🙂
Nevíte někdo, kolik můžou ČD dostat za jednoho plecháče ve sběru? Nebo kolik dostanou za jakoukoliv lokomotivu v aukci, kam se hlásí šrotovací firmy?
Víme, necelý půlmilion. Ale hodně záleží na jeho stavu, zejména na odmědění. Jinak plecháč je na tom docela dobře, cena za laminátku je výrazně nižší – je tam nutno likvidovat ten laminát…
Slavte a tři dny se radujte!
To jsou nejmodernější sériově vyráběné střídané jednosystémové lokomotivy.
To je vskutku relevantní zhodnocení.
Možná přidá i něco o nejmodernějších sériově vyraběnych parních. ….
Modernější než Smartron? Já je taky mám rád, ale už jsou to staré (byť spolehlivé) křápy.
Tak s tou spolehlivostí bych to zase tak růžově neviděl. V létě jsou neustále zdechliny mezi Veselím a Jihlavou na Junákovi.
No, oproti laminátkám jsou sice novější, ale absence EDB mi přijde jako celkem výrazný krok zpátky. Zvlášť, když už byly narozdíl od doby výroby laminátky k dispozici i fechralové odporníky.
A mohly být i nové podvozky. Ta lokomotiva nebyla moderní ani v počátcích výroby.
Taková BR120 je zastaralejší v čem přesně?
Když zůstaneme čistě v ČR, v čem jsou modernější než stroje 263?
Dokonce i řada 210 je mladší a modernější.
A zcela nepoužitelná pro takový typ traťové služby (jestli nevěříte, přijeďte se podívat do jižních Čech, kde 210 pravidelně suplují chybějící HV na Os)
Jak jste na to přišel ? Píšte mysmysly …
Plecháče mají na jihu Čech – do HD turnusovány v „rychlíkové“ TS 201 (Plzeň) pouze 4 páry vlaků.
Zbytek je turnusován v TS 241 (Tábor) v žehlích – 3 x 210 …. včetně Lipenky …
Těch se vyrobilo ale jen 12 i s prototypy, proto je nepovažuji za sériově vyráběnou řadu.
Nejmodernější nevím, ale ohledně životnosti a spolehlivosti jsou zdařilé velice.
A co princezny? 26x
Měl jsem na mysli tuzemské výroby. Řada 263 není sériově vyráběná s celkem 12 kusy.
Plecháč je hnusná lokomotiva. Skáče na kolejích jak koza, funí, prská a prostě je to historie.
Probuďte se, 242 patří už do muzea !
Nebyl bych si tím tak jist.. Plecháče i přes svoje stáří toho zvládnou spoustu. Plecháči jsou spolehlivé lokomotivy, jen tak se na nich nic nerozbije..
Ti, co mi daly plus, jsou pravděpodobně strojvedoucí. Ti co mi daly minus neví o čem je řeč
No jako cestujícímu se mi právě ty zvukové projevy líbily, samozřejmě to není argument pro další setrvání ve službě….
Dal jsem vám mínus, vím, o čem je řeč, na plecháči jsem se taky něco najezdil. A opravdu jsem rád, že končí.
Kdyby tenkrát ministeští tesiloví strejci kývli na nabídku Škodovky, že dodá lokomotivy odvozené od řady 43R BDŽ (podvozky II. generace, EDB), tak ta mašina mohla být podstatně lepší.
PS: aha, špatně jsem četl váš příspěvek, omlouvám se, můj koment není relevantní, nejsem totiž žena 🙂
BDŽ mají plecháče v různých variantách … V roce 1972 jsem tam viděl i laminátky …
Ale řada 43R byla jen jedna. Pak jí Bulhaři přečíslovali, už nevím jestli na 44 nebo 45.
Takže prakticky Plecháče už jen u R na trati 190 a dále do Jihlavy. Já chápu, že už mají nejlepší léta za sebou a vyměnit je za modernější vlaky.
jojo…plecháči,už taky banáni…
Plecháče by nešly použít třeba pro expanzi Carga do Maďarska nebo Bulharska, kde jezdí taky?
Nebo pro expanzi do minulyho stoleti.
To v případě ČD znamená do století páry?
Ne, raději sešrotovat než prodat.
Zrovna plecháčů prodaly ČD už asi 30. Pravda, některé na bulharské papíry, ale to stejně všichni vědí a přesto se prodávalo.
Když má někdo zájem, tak proč neprodat. V cizině ČD konkurovat nebudou …
U státem dotovaných firem by to mělo být zakázáno že zákona. A NKÚ by v tom měl taky něco dělat.
Jenže jak se dostanou do Bulharska ? Žadný bulharský přechod není zadrátován dále do vnitrozemí Rumunska nebo Srbska …
Mně budou chybět banáni. Z mého pohledu po designové stránce jedny z nejhezčích lokomotiv, jaké jsem měl možnost vidět.
Mě chybí banáni v opravdu banánovém nátěru. Teď v modrém to už není ono, vypadají tuctově díky unifikovanému nátěru.
Jeden ještě v tom retronátěru zachovali.
Tady je vidět, jak je design hodně subjektivní věc, pro mě na banánu není nic hezkého, to i takový plecháč je vedle toho krasavec…
To je pravda. Možná je to i nostalgie, když jsem byl malý a poprvé viděl banána v noci na nádraží, tak mi přišel takový majestátní vlak. Nebyl jako krabice jako ostatní mašiny (162,…) a z dnešního pohledu není zase až příliš kulatý jako moderní stroje. Prostě ve všem tak akorát 🙂
Banán přece JE krabice. Akorát trochu méně pitomě antiaerodynamická než Eso.
S 499.02, tovární typ Škoda 73E, jedna z nejspolehlivějších lokomotiv. Ty byly opravdu elektrické legendy. Bohužel už opravdu staré od 1975 do 1981. Na žádost ČSD byl typ velmi zjednodušen,
zejména brzdová část. Věřím, že je možné je ještě prodat.
Vždy je vykoupí minimálně v kovošrotu 🙂
No, to vypuštění EDB bylo docela divné. Tehdy by přitom už mohly být brzdové odporníky fechralové, takže by mohla být spolehlivější než u laminátek 240.
V Československu snad žádné tratě s povoleným zatížením 21 t na nápravu narozdíl od Německa nebyly, ne?
Opravdu je ještě dnes potřeba 50 plecháčů? Myslel jsem že turnusově jezdí akorát z ČB na Tábor, Jindřichův Hradec a Sp do Písku, na R11 se už zčásti přešlo na řadu 362, a dále jezdí plecháče na té jižní Moravě, ale tam taky hlavně jednu linku Hustopeče – Žďár. Kolem Plzně je snad v regiu už všechno panterizováno a kolem Jihlavy jsem myslel že to jsou spíš pavouci pod trolejí. To mi přijde že 20 lokomotiv pokryje bohatě, ale samozřejmě se můžu plést.
Teoretická turnusová potřeba je 32, k tomu nějaké zálohy, i za 263 a 650, těch 50 bude plus mínus evidenční stav ČD.
Díky, taky jsem si myslel že těch 50 bude spíš evidenční stav, ale turnusovou potřebu jsem očekával nižší.
Os kolem ČB jezdí Plecháče, pokud jsou (na Strakonice, nejen Sp do Písku)
České dráhy chtějí v této dekádě vyřadit zhruba 900 starších vozidel. – Já jsem pro to, dát vyřadit celé České dráhy. Ta jejich nová vozidla za moc nestojí, navíc ten odporný nátěr Najbrt…
Ano, hlavně ten odporný nátěr, to je jistě velmi závažný důvod k vyřazení.
Nechal bych to na samotných ČD. Buď se udrží nebo se vyřadí samy.
Ještě že máme tu dráhu v takovém pořádku, že je tím největším problémem nehezký lak.
PS: Já bych zakázal Leo, černý vozidla jsou přece hnusný.
Dnes jsem vyzkoušel nové pantery na lince Vary-Plzeň a za mě super….velmi pohodlné sezení i svezení, asi nejlepší co nyní je. jinak plecháčů mi líto není, miluju laminátky, ale to je dle vkusu každého soudruha….
Tak ještě, že tu máme odborníka, který nám vše poradí
Ten nátěr je opravdu inteligentní názor.
Sice mají ČD spoustu chyb, ale když už se naučili co to je trh a že se musí snažit, tak proč je vyřazovat.
Spiš bych řekl…diky bohu, že se vyrazuje… a nejezdi na kolejich muzeum
a nevyplatilo by se řadu 242 přesunout ke Cargu?
A nebo je pronajímat, jak dlouhodobě, tak krátkodobě.
Kdyby mělo Cargo zájem, jistě by to šlo. Ale má zájem? Do šrotu zatím žádný plecháč nešel, vyjma nehod, o všechny zbytne u ČD se našel zájemce.
Myslím, že tady se mýlíte – 242 275 – šrotace ČT 2015. Ta se sešrotovala v rámci momentální „nasranosti“ na vyjíždění lokomotiv prodaných soukromníkům pod bulharskými čísly.
Plus je jeden kousek v Majlontě bez podvozlů mimo koleje, ale ten fyzicky stále existuje.
OK, nemám to všechno v hlavě, díky.
Pohoda, já také né – věděl jsem, že se nějaký likvidoval, ale kdy a který jsem se musel kouknout cez Google 😀
Aneb proč prodat funkční lokomotivu jako lokomotivu a raději pod cenou jako šrot. Však on to errár docáluje na dotacích a ještě budeme kvičet, že máme málo peněz.
Časem by se do nich muselo namontovat etcs a to se nevyplatí.
Cargo má laminátky, to jsou dost podobné mašiny, a řada 240 má navíc EDB. S nákupy a pronájmy novějších strojů budou postupně ubývat i ty – přesun plecháčů nemá smysl.
242 sice nejsou bůhví o kolik mladší, ale i tak, náhrada za starší Laminátky 230, třeba? Je mi jasné, že ETCS je nakonec pokosí všechny.
Laminátky právě ne 😉
Ješte sehnat rs1 a zmizí regionovy.
Tak ono by bylo k dispozici více RS1 a RegioSharků kdyby pod dráty jezdily namísto nich elektrické jednotky.
Trochu zmatečná zpráva. Nic víc než je v nadpisu se z ní člověk nedozví.
A to co je v tom nadpisu je tak nějak jasné samo o sobě :- )
Potřeba plecháčů už dost poklesla v minulých letech, zejména s dodávkami panteru do Plzně a Českých Budějovic. Cca čtvrtina kusů už je u soukromníku v nákladní dopravě.
Jinde byly zmíněny i 810 a 814, ty chtějí nahrazovat ojetými Stadlery a spol ze zahraničí, ale několik kusů chtějí nechat i do dalšího desetiletí.
Nahradí je taky nové Pesy.
Plecháče mi nevadí. Vadí mi ty Honeckery, co tahají za sebou. Aspoň u nás na jihu Moravy.
Plecháči jsou dobré lokomotivy až na jejich věk
Jsou, ale tahat 3 vozy 80 tunama navíc něco stojí. Panter bude ekonomičtější
Nezpochybňuji váš příspěvek, ale co znamená „ekonomičtější“ v této souvislosti? Elektřina se u nás na dráze platí paušálně, takže pár desítek kWh sem pár desítek kWh tam dopravce neřeší.
Tak platba za vlakovou cestu je na základě hmotnosti a délky vlaku, ne?
Elektřina se platí paušálně,ale za hrubotuno kilometr.A ten Panter má hmotnost menší,než Plecháč s vozama, takže se platí míń i za elektřinu.
Obzvlášť u zastávkového osobáku. Plecháč neumí rekuperovat, jenom pomocí EDB topit pánu bohu do oken.
Plecháče nemají ani tu EDB.
No drobnou vadou na té ekonomice je to, že Pantery se budou (dlouho) odepisovat, zatímco Plecháč „nic nestojí“.
Jeho vada je ta,že nepřeveze žádné cestující.Takže potřebuje vagony. A ty by něco stály(pokud nebudeme počítat provoz Honekrů,Bdt dalších 30 let) a zase by se „odepisovaly 30 let“.Ten Panter má také ty nové vagony.
Je to nejspolehlivější lokomotiva na které jezdíme a hlavně za mě má i nejlepší ovládání, neustále musí člověk s něčím ,,kvedlat,, a to ho zároveň drží pořád ve střehu. Na AVV by člověk pomalu usnul nudou 🙂
Nerozporuji. Sedávám ovšem kousek za ní, a tam je to tragédie.
Z tohoto úhlu pohledu je mizérie i Rychlé ESO, pokud člověk sedí v Honeckerově Pomstě. 😉
Naštěstí tady u nás na Ferdinandce jezdí za (no, někdy vlastně před, podle směru jízdy 😉 ) rychlým Esem, kromě Honeckerů i sysel a v tom se sedí docela dobře.
Ano, sysel je zlatá výjimka potvrzující pravidlo. Nicméně na Hustopečích je to jen vlhký sen.
Však jsem psal, že mi nevadí plechy, ale to za nimi, co obvykle odnese cestující.