Soumrak Plecháčů v osobní dopravě. Nahrazují je RegioPantery

Lokomotiva řady 242 (Plecháč). Pramen: České dráhyLokomotiva řady 242 (Plecháč). Pramen: České dráhy

České dráhy chtějí v této dekádě vyřadit zhruba 900 starších vozidel.

Zpět na článek
124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dolfi

Jen doufám že zůstane aspoň jeden dva jako muzejní. Aby se to všechno neseš rotovalo a za pár let zase pracně nedávalo dohromady.

Hans

Na co ten smutek? Já si myslím, že nějaký ten Plecháč ještě zůstane v Lužné. A stejně tak už tam je i starší Vřeštíci 460 jako EM488.0. Hlavně doufám, že co nejdříve zmizí ty odporné stísněné a nevetratelnem Honeckery Bdmtee a Chcipaky 810, 811, Baafx,, BDaafx a vůbec všechny jejich předělávky a odvozeniny, protože v nich stejně jsou ta hnusná pidisedadla v uspořádání 2+3 a většinou ty nevětraných „vetracky“!

Miroslav Zikmund

Všechno jednou „dožije“ … postihlo to bardotky, brejlovce, hektorovou / karkulkovou trakci …. hurvínky, šedesátdvojky, osmdesátšestky … GANZe …. bobinovou rodinu …

Plech

Plecháčů bude škoda. Jednoduchá a osvědčená, spolehlivá konstrukce. Možná tedy až příliš jednoduchá, ovšem případné dosazení EDB by příliš složité nebylo. Ještě ETCS, převod na 140 a na střídavině by šlo o nepřekonatelné vozidlo. 🙂 Ovšem ne na Os se dvěma vozy. Nebrzdí to, vozy s kotouči se obouvají a dupou, nutno si pohrát s OL2, aby se nám příliš nezahřála kola lokomotivy a tedy nedošlo následně k protočení obručí-mmch jedna z častých závad při tomto druhu provozu. Jistěže plechovkám nikdo věk a málo progresivní konstrukci neodpáře, avšak 362 nejsou u mnoho novější a vlivem složitosti jejich spolehlivost není také… Číst vice »

Tomáš Záruba

Dolní rychlostníky třeba… Ba ne, tyhle mašiny by měly smysl už jen v tom cargu, nebýt ovšem ETCS. I když kdoví, Cargo (s velkým) přece chystá pro mě zcela nepochopitelně ETCS i do ř. 130, která je starší a ještě k tomu SS, tak třeba jim to bude dávat smysl i tady.

Apollo17

„chystá pro mě zcela nepochopitelně ETCS i do ř. 130, která je starší a ještě k tomu SS,“

Tak řada 130 je mladší(1977),než Plecháče (1975).Svou stejnosměrnost využijí ještě mnoho let ve vozbě ČR- Polsko(v Polsku jsou schválené).

ondra

Do těch hrbatic dosazení ETCS podle mých nepotvrzených info nemusí nakonec nastat,není to 100%-nutnost nemalého zásahu na stanovištích,asi i dosadit „elektrický“ BSE,málo místa ve strojovně,stejnosměrnost.Paradoxně jsou v tomto ohledu perspektivnější střídavky 230,40,byt jsou o půl dekády starší.

medvěd

ČD vyřadí mašinky a správná firma se o šrot za pakatel porve. Malá domů. Ale nové mašinky budou dražší a údržba taky. Tak nevím za jak dlouho se jízdné zdraží ?

NightmareFreddy

Máte doma Trabant? 🙂

Jiří Kocurek

Možná ano, ale … jezdí s ním taxislužbu? A co zákazníci na to, neutíkají?

Georg

rain man medved opet perli…

Jiří Kocurek

Předně je můžou vydražit a získat tak nejvíce peněz. Sice se to tak nikdy nedělalo, ale je to legální. Nové mašinyk nebudou, míst lokomotivy a 2 vagonů bude Regiopanter. Protože mašinu a 2 staré vagony objednatel platit nechce.

Kuba

„Počítáme s tím, že se sníží různorodost našeho vozidlového parku, a díky tomu se zjednoduší údržba a opravy,“
Hahaha. Proto místo sérií vagónů o stovkách kusů a lokomotiv alespoň po desítkách, jako kdysi bautzeny nebo třeba ty plecháče, se nakoupí tu dvě lokomotivy, tu další čtyři (1216), jedna řada se rekonstruuje hned na čtyři různé nové o pár kusech (Bdt) a regionálku mají spasit vyřazená vozidla z Německa nekompatibilní s našimi nástupišti (646).

Apollo17

No tak ty Plecháče nahradí Panteři. A těch bude spolu s Jihomoravskými přes 200 souprav.

Kuba

To je asi tak jediný případ a i ten má své mouchy. Panterů je několik typů, technicky se v mnohém odlišujících a ty jihomoravské ani nepatří ČD.

Apollo17

„Panterů je několik typů, technicky se v mnohém odlišujících “

No to je u všech vozidel,která se dodávají delší dobu, Např. Vectrony mají také několik verzí, Stadlery RS1 jsou jiné dodané v toce 2010 ČD, jiné jsou ty, které koupili loni …

Miroslav Zikmund

A z důvodu odlišnosti je nelze kuplovat …
podobně jako Desira v Německu …
Lze kuplovat pouze ta se „stejnou DNA“ …

tarten

Zapomínáte na mnoho věcí. Třeba že stovky vagonů odpovídají desítkám jednotek. 82 CityElefantů uveze asi tolik co 400 bautzenů. Podobně 10 InterJetů a 20 RailJetů2 atd.

Premek

Co přesně znamená ,,vyřadit,, ? Věnovat konkurenci fungující stroje za cenu kovového šrotu ?

Jiří Kocurek

Tak s tímhle budou soukromníci konkurovat ČD ve veřejných soutěžích na provoz osobních vlaků? https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/242130.jpg

Nebo raději ať les shoří, než by dřevo vezl soukromník?

El Grego

Plechaček bude stále jezdit nahradí bobbiny na tratích co budou přepnutí na 25kv na Cargu jen tak lehce nezmizí z tratí

qwertz

_Už dotoho někdo začal montovat ETCS?

El Grego

Na překlenutí obdoby než seženou nové lokomotivy nebo adekvátní náhradu to budu bohatě stačit a než bude ETCS celé ČR tak to minimálně 10 let bude trvat takže to může vydělat nějaké peníze než to půjde na likvidaci nebo někde do cizí kde není potřeba ETCS plus to využití expanzní zahraničí

Jiří Kocurek

Zatím to vypadá tak, že na koridorech bude dřív ETCS než střídavina místo stejnosměru. A mimo koridory toho zas tolik na přepínání není.

El Grego

Jestli na to budou mít peníze tě je hodně kritizované SŽ za špatně hospodaření z peníze uvidí se

mar mares

Já ano.

Kryštof

Doufejme, že plecháče nevymizí. Obzvlášť 242 239-2 by mně bylo líto…

tarten

Páry také vymizely. Až na kousky v muzeu.

Ryk Mat

Už můžete začít brečet. Lidé prostě žijí déle, než lokotky.

qwertz

My co jsme se těšili na 242 na koridoru Přerov – Bohumín – Žilina se holt spokojíme s Laminátkou 🙂

Jakub K

Nevíte někdo, kolik můžou ČD dostat za jednoho plecháče ve sběru? Nebo kolik dostanou za jakoukoliv lokomotivu v aukci, kam se hlásí šrotovací firmy?

Jussi

Víme, necelý půlmilion. Ale hodně záleží na jeho stavu, zejména na odmědění. Jinak plecháč je na tom docela dobře, cena za laminátku je výrazně nižší – je tam nutno likvidovat ten laminát…

blue

Slavte a tři dny se radujte!

Jan Pochman

To jsou nejmodernější sériově vyráběné střídané jednosystémové lokomotivy.

Kubrt

To je vskutku relevantní zhodnocení.

Ibragim z Bastru

Možná přidá i něco o nejmodernějších sériově vyraběnych parních. ….

Plecháč

Modernější než Smartron? Já je taky mám rád, ale už jsou to staré (byť spolehlivé) křápy.

Paja

Tak s tou spolehlivostí bych to zase tak růžově neviděl. V létě jsou neustále zdechliny mezi Veselím a Jihlavou na Junákovi.

Bert

No, oproti laminátkám jsou sice novější, ale absence EDB mi přijde jako celkem výrazný krok zpátky. Zvlášť, když už byly narozdíl od doby výroby laminátky k dispozici i fechralové odporníky.

Kubrt

A mohly být i nové podvozky. Ta lokomotiva nebyla moderní ani v počátcích výroby.

Jiří Kocurek

Taková BR120 je zastaralejší v čem přesně?

qwertz

Když zůstaneme čistě v ČR, v čem jsou modernější než stroje 263?

vjkm

Dokonce i řada 210 je mladší a modernější.

Paja

A zcela nepoužitelná pro takový typ traťové služby (jestli nevěříte, přijeďte se podívat do jižních Čech, kde 210 pravidelně suplují chybějící HV na Os)

Miroslav Zikmund

Jak jste na to přišel ? Píšte mysmysly …

Plecháče mají na jihu Čech – do HD turnusovány v „rychlíkové“ TS 201 (Plzeň) pouze 4 páry vlaků.
Zbytek je turnusován v TS 241 (Tábor) v žehlích – 3 x 210 …. včetně Lipenky …

Jan Pochman

Těch se vyrobilo ale jen 12 i s prototypy, proto je nepovažuji za sériově vyráběnou řadu.

Pavel Skládaný

Nejmodernější nevím, ale ohledně životnosti a spolehlivosti jsou zdařilé velice.

kakov

A co princezny? 26x

Jan Pochman

Měl jsem na mysli tuzemské výroby. Řada 263 není sériově vyráběná s celkem 12 kusy.

Karel

Plecháč je hnusná lokomotiva. Skáče na kolejích jak koza, funí, prská a prostě je to historie.

Karel

Probuďte se, 242 patří už do muzea !

Kryštof

Nebyl bych si tím tak jist.. Plecháče i přes svoje stáří toho zvládnou spoustu. Plecháči jsou spolehlivé lokomotivy, jen tak se na nich nic nerozbije..

Karel

Ti, co mi daly plus, jsou pravděpodobně strojvedoucí. Ti co mi daly minus neví o čem je řeč

kakov

No jako cestujícímu se mi právě ty zvukové projevy líbily, samozřejmě to není argument pro další setrvání ve službě….

Vbb

Dal jsem vám mínus, vím, o čem je řeč, na plecháči jsem se taky něco najezdil. A opravdu jsem rád, že končí.
Kdyby tenkrát ministeští tesiloví strejci kývli na nabídku Škodovky, že dodá lokomotivy odvozené od řady 43R BDŽ (podvozky II. generace, EDB), tak ta mašina mohla být podstatně lepší.

PS: aha, špatně jsem četl váš příspěvek, omlouvám se, můj koment není relevantní, nejsem totiž žena 🙂

Miroslav Zikmund

BDŽ mají plecháče v různých variantách … V roce 1972 jsem tam viděl i laminátky …

Vbb

Ale řada 43R byla jen jedna. Pak jí Bulhaři přečíslovali, už nevím jestli na 44 nebo 45.

Jeník H

Takže prakticky Plecháče už jen u R na trati 190 a dále do Jihlavy. Já chápu, že už mají nejlepší léta za sebou a vyměnit je za modernější vlaky.

petr

jojo…plecháči,už taky banáni…

Ten_z_Bíliny

Plecháče by nešly použít třeba pro expanzi Carga do Maďarska nebo Bulharska, kde jezdí taky?

Petr

Nebo pro expanzi do minulyho stoleti.

Paja

To v případě ČD znamená do století páry?

Leinad

Ne, raději sešrotovat než prodat.

Kubrt

Zrovna plecháčů prodaly ČD už asi 30. Pravda, některé na bulharské papíry, ale to stejně všichni vědí a přesto se prodávalo.

Miroslav Zikmund

Když má někdo zájem, tak proč neprodat. V cizině ČD konkurovat nebudou …

Mirek Zv.

U státem dotovaných firem by to mělo být zakázáno že zákona. A NKÚ by v tom měl taky něco dělat.

Miroslav Zikmund

Jenže jak se dostanou do Bulharska ? Žadný bulharský přechod není zadrátován dále do vnitrozemí Rumunska nebo Srbska …

BoH

Mně budou chybět banáni. Z mého pohledu po designové stránce jedny z nejhezčích lokomotiv, jaké jsem měl možnost vidět.

Jan

Mě chybí banáni v opravdu banánovém nátěru. Teď v modrém to už není ono, vypadají tuctově díky unifikovanému nátěru.

Martin Toman

Jeden ještě v tom retronátěru zachovali.

Ondrys

Tady je vidět, jak je design hodně subjektivní věc, pro mě na banánu není nic hezkého, to i takový plecháč je vedle toho krasavec…

BoH

To je pravda. Možná je to i nostalgie, když jsem byl malý a poprvé viděl banána v noci na nádraží, tak mi přišel takový majestátní vlak. Nebyl jako krabice jako ostatní mašiny (162,…) a z dnešního pohledu není zase až příliš kulatý jako moderní stroje. Prostě ve všem tak akorát 🙂

tarten

Banán přece JE krabice. Akorát trochu méně pitomě antiaerodynamická než Eso.

Miloš Zikmund

S 499.02, tovární typ Škoda 73E, jedna z nejspolehlivějších lokomotiv. Ty byly opravdu elektrické legendy. Bohužel už opravdu staré od 1975 do 1981. Na žádost ČSD byl typ velmi zjednodušen,
zejména brzdová část. Věřím, že je možné je ještě prodat.

***** Petr

Vždy je vykoupí minimálně v kovošrotu 🙂

Bert

No, to vypuštění EDB bylo docela divné. Tehdy by přitom už mohly být brzdové odporníky fechralové, takže by mohla být spolehlivější než u laminátek 240.

V Československu snad žádné tratě s povoleným zatížením 21 t na nápravu narozdíl od Německa nebyly, ne?

Twix

Opravdu je ještě dnes potřeba 50 plecháčů? Myslel jsem že turnusově jezdí akorát z ČB na Tábor, Jindřichův Hradec a Sp do Písku, na R11 se už zčásti přešlo na řadu 362, a dále jezdí plecháče na té jižní Moravě, ale tam taky hlavně jednu linku Hustopeče – Žďár. Kolem Plzně je snad v regiu už všechno panterizováno a kolem Jihlavy jsem myslel že to jsou spíš pavouci pod trolejí. To mi přijde že 20 lokomotiv pokryje bohatě, ale samozřejmě se můžu plést.

Kubrt

Teoretická turnusová potřeba je 32, k tomu nějaké zálohy, i za 263 a 650, těch 50 bude plus mínus evidenční stav ČD.

Twix

Díky, taky jsem si myslel že těch 50 bude spíš evidenční stav, ale turnusovou potřebu jsem očekával nižší.

Paja

Os kolem ČB jezdí Plecháče, pokud jsou (na Strakonice, nejen Sp do Písku)

Bmo

České dráhy chtějí v této dekádě vyřadit zhruba 900 starších vozidel. – Já jsem pro to, dát vyřadit celé České dráhy. Ta jejich nová vozidla za moc nestojí, navíc ten odporný nátěr Najbrt…

král j

Ano, hlavně ten odporný nátěr, to je jistě velmi závažný důvod k vyřazení.

Jiří Kocurek

Nechal bych to na samotných ČD. Buď se udrží nebo se vyřadí samy.

Lesan

Ještě že máme tu dráhu v takovém pořádku, že je tím největším problémem nehezký lak.

PS: Já bych zakázal Leo, černý vozidla jsou přece hnusný.

Luboš Beneš

Dnes jsem vyzkoušel nové pantery na lince Vary-Plzeň a za mě super….velmi pohodlné sezení i svezení, asi nejlepší co nyní je. jinak plecháčů mi líto není, miluju laminátky, ale to je dle vkusu každého soudruha….

VojtaDrevik

Tak ještě, že tu máme odborníka, který nám vše poradí

Paddy

Ten nátěr je opravdu inteligentní názor.

rozinka

Sice mají ČD spoustu chyb, ale když už se naučili co to je trh a že se musí snažit, tak proč je vyřazovat.

Paolo

Spiš bych řekl…diky bohu, že se vyrazuje… a nejezdi na kolejich muzeum

Gwann

a nevyplatilo by se řadu 242 přesunout ke Cargu?

Jiří Kocurek

A nebo je pronajímat, jak dlouhodobě, tak krátkodobě.

Kubrt

Kdyby mělo Cargo zájem, jistě by to šlo. Ale má zájem? Do šrotu zatím žádný plecháč nešel, vyjma nehod, o všechny zbytne u ČD se našel zájemce.

Jussi

Myslím, že tady se mýlíte – 242 275 – šrotace ČT 2015. Ta se sešrotovala v rámci momentální „nasranosti“ na vyjíždění lokomotiv prodaných soukromníkům pod bulharskými čísly.

Plus je jeden kousek v Majlontě bez podvozlů mimo koleje, ale ten fyzicky stále existuje.

Kubrt

OK, nemám to všechno v hlavě, díky.

Jussi

Pohoda, já také né – věděl jsem, že se nějaký likvidoval, ale kdy a který jsem se musel kouknout cez Google 😀

rozinka

Aneb proč prodat funkční lokomotivu jako lokomotivu a raději pod cenou jako šrot. Však on to errár docáluje na dotacích a ještě budeme kvičet, že máme málo peněz.

Gargy

Časem by se do nich muselo namontovat etcs a to se nevyplatí.

Lesan

Cargo má laminátky, to jsou dost podobné mašiny, a řada 240 má navíc EDB. S nákupy a pronájmy novějších strojů budou postupně ubývat i ty – přesun plecháčů nemá smysl.

Joe

242 sice nejsou bůhví o kolik mladší, ale i tak, náhrada za starší Laminátky 230, třeba? Je mi jasné, že ETCS je nakonec pokosí všechny.

MHD

Laminátky právě ne 😉

Gargy

Ješte sehnat rs1 a zmizí regionovy.

David

Tak ono by bylo k dispozici více RS1 a RegioSharků kdyby pod dráty jezdily namísto nich elektrické jednotky.

Lektor

Trochu zmatečná zpráva. Nic víc než je v nadpisu se z ní člověk nedozví.

Výkolejka

A to co je v tom nadpisu je tak nějak jasné samo o sobě :- )

Kubrt

Potřeba plecháčů už dost poklesla v minulých letech, zejména s dodávkami panteru do Plzně a Českých Budějovic. Cca čtvrtina kusů už je u soukromníku v nákladní dopravě.

Pája

Jinde byly zmíněny i 810 a 814, ty chtějí nahrazovat ojetými Stadlery a spol ze zahraničí, ale několik kusů chtějí nechat i do dalšího desetiletí.

Gargy

Nahradí je taky nové Pesy.

Kernteriér

Plecháče mi nevadí. Vadí mi ty Honeckery, co tahají za sebou. Aspoň u nás na jihu Moravy.

Tukan

Plecháči jsou dobré lokomotivy až na jejich věk

MRC

Jsou, ale tahat 3 vozy 80 tunama navíc něco stojí. Panter bude ekonomičtější

Geralt

Nezpochybňuji váš příspěvek, ale co znamená „ekonomičtější“ v této souvislosti? Elektřina se u nás na dráze platí paušálně, takže pár desítek kWh sem pár desítek kWh tam dopravce neřeší.

Poskok

Tak platba za vlakovou cestu je na základě hmotnosti a délky vlaku, ne?

Apollo17

Elektřina se platí paušálně,ale za hrubotuno kilometr.A ten Panter má hmotnost menší,než Plecháč s vozama, takže se platí míń i za elektřinu.

Jiří Kocurek

Obzvlášť u zastávkového osobáku. Plecháč neumí rekuperovat, jenom pomocí EDB topit pánu bohu do oken.

David S.

Plecháče nemají ani tu EDB.

Paja

No drobnou vadou na té ekonomice je to, že Pantery se budou (dlouho) odepisovat, zatímco Plecháč „nic nestojí“.

Apollo17

Jeho vada je ta,že nepřeveze žádné cestující.Takže potřebuje vagony. A ty by něco stály(pokud nebudeme počítat provoz Honekrů,Bdt dalších 30 let) a zase by se „odepisovaly 30 let“.Ten Panter má také ty nové vagony.

Pako

Je to nejspolehlivější lokomotiva na které jezdíme a hlavně za mě má i nejlepší ovládání, neustále musí člověk s něčím ,,kvedlat,, a to ho zároveň drží pořád ve střehu. Na AVV by člověk pomalu usnul nudou 🙂

Kernteriér

Nerozporuji. Sedávám ovšem kousek za ní, a tam je to tragédie.

Pája

Z tohoto úhlu pohledu je mizérie i Rychlé ESO, pokud člověk sedí v Honeckerově Pomstě. 😉

Petr Novák

Naštěstí tady u nás na Ferdinandce jezdí za (no, někdy vlastně před, podle směru jízdy 😉 ) rychlým Esem, kromě Honeckerů i sysel a v tom se sedí docela dobře.

Kernteriér

Ano, sysel je zlatá výjimka potvrzující pravidlo. Nicméně na Hustopečích je to jen vlhký sen.

Kernteriér

Však jsem psal, že mi nevadí plechy, ale to za nimi, co obvykle odnese cestující.