Soumrak kupé nastává i v Polsku. PKP Intercity promění za 3 miliardy 125 vozů na velkoprostorové
Modernizovaný vůz PKP Intercity. Foto: PKP Intercity
Polský státní dopravce do roku 2023 investuje do modernizace vozidel 7 miliard zlotých.
To je opravdu další krok k atraktivitě veřejné dopravy. Pohodlí žádné, hluk, moc lidí, žádné soukromí. Fuj tajbl.
V partě raději zabereme kupé. Když jedu sám, tak raději velkoprostor.
Přesně tak. Sám jedině velkoprostor. S partou do 6 kupé. Nad 6 opět velkoprostor.
Když člověk jede sám, ještě je jedna špatná možnost: velkoprostor se sedadly obrácenými k sobě, má to i žlutý, po 6 hodinách koukání na chlapa naproti se mi dělá blbě.
velkoprostor by měl být jako v letadle.
Bdmpee²³³ ideál
V kupíčku nemáte sedačky proti sobě?
Přechod od oddílových vozů k velkoprostorovým v souvislosti se zkušenostmi světa s epidemickým šířením nemoci v posledním roce je nevětším nesmyslem co jsem v poslední době četl. Cestování v kupé je v současnosti jediným způsobem jak cestovat hromadnou dopravou ve velmi malém kolektivu. Přechod k velkoprostorovým je čin přispívající k útlumu hromadné přepravy vůbec.
Nj, vždyť ta epidemie tady s náma bude aspoň dalších 20 let. Proto nemá smysl kvůli ní upravovat vagóny 😉
Přesně tak.
Vygooglete si, jak klimatizace rozšíří virus po celém vagónu. Kupé nekupé.
Chudáci sotousi a rezijky, berou jim jejich výsadní právo na kupé. 😀
Opravdu, ale opravdu k tématu pane závist.
Představte si, mám režijku a ujedu ročně vlakem cca 200Km. Na co ji tedy mám? Přeci proto, aby mi ji ubožáci vašeho formátu mohli závidět.
Pruchodak
Jeste tady asi nezaznel jeden dulezity argument, proc my kupeckari nemame radi vcelin. Velkoprostor je ve sve postate jeden velky pruchodak, idealni mozna tak pro primestske Os, takze kdyz do vcelina, tak jedine doprostred vagonu, nedejboze sedet u dveri. Oproti tomu v kupe vetsinou nastava takova poklidna vymena cestujicich.
Kupécka to jsou včelíny
Pokud do jednoho kupe narvete 80 lidi jako ve velkoprostoru, tak to potom jo…
Bohatě stačí šest v jednom kupé 😉
Přesně
Také mám rád kupé, i když letos raději nejezdím vůbec. Jinak jezdím častěji s Jančurou, a tam je to tak – LC – nesnesitelné, vřískající mládež, Standard – kupé 6, obvykle dost obsazené, ale pro mě v pohodě, Relax – celkem slušné, ale mám raději kupé, Bussines – kupé pro 4, velmi pohodlné, ale nemám moc rád ty namyšlené týpky. Peníze neřeším, jezdím služebně. Pokud by Jančura zrušil kupé, začnu možná jezdit víc s ČD, ti mají velkoprostory asi pohodlnější, jenže zase mi vyloženě vadí hrátky s místenkami. Často musím někoho žádat o uvolnění mého místa. A u Jančury mi… Číst vice »
jak vas tak sleduju, tak se na to vyserte a sedte doma na zadku.
Nesnáším kupé. Když jedu sám. Člověk si pak nemá kam dát notebook.
Ale když jedu s manželem, nějakým večerním rychlíkem, tak si to dost užijeme. 😛 😀
„Robert“ jede v kupé s manželem. A dost si to užijou. No tak to je mazec. 😂
Robertek je voděodolný, díky tomu jej můžete použít ve sprše. Vyzkoušejte tohoto nenahraditelného a nenápadného společníka. Robertek je malý, ale šikovný. Díky diskrétní velikosti a voděodolné úpravě je snadno přenosný. Můžete si ho vzít kamkoli a kdykoli budete chtít, třeba i do kupé….
Díky že ses podělil o svoje zkušenosti s robertkem. 🙂 Dávám přednost živé osobě. 🙂
🙂 Ty zkušenosti nemám, jen jsem překopíroval jakýsi reklamní text a zapojil do toho kupé…
Jen aby… 😀
Kupodivu jsou na světě i země, kde manželství osob stejného pohlaví je legální. Kéž se k nim brzy připojí i Česko 😉
Taky doufám. Manžela mám protože je cizinec. 🙂
Ty si myslíš, že to heteráci nedělají? 😀
Heteraci jezdi autem. Mackani osob stejného pohlaví na sebe je obvykle spíše v sockodoprave.
Proto je pro muze dobre, pokud je to mozne vybrat si kupe s vyskytem puvabnych zen 🙂
Půvabné ženy rozhodně nemají zapotřebí jezdit vlakem. Půvabná žena si totiž snadno pořídí muže s autem.
„Heteraci jezdi autem.“
A hle, moudro dne 😀
Jasně. 😀 😀 😀 😀 Mnoho heteráků jezdí veřejnou dopravou. 🙂
Vy děláte, jako kdybyste se poprvé dozvěděl, že existují homosexuální jedinci 😉
Jinak v kupé jsem už jsem taky jednou s partnerkou souložil, takže proč by to stejně tak nemohli dělat gayové 😉
Přesně tak. 🙂
Věčný rozkol na dva tábory. Já patřím též do kupé. Velkoprostorem jedu v krajní nouzi, když prostě není vlak na trati, který by kupé měl. Nechápu, jak někdo může upřednostňovat 80 lidí pohromadě s jednou teplotou, hlukem a trvalým plným světlem… oproti 6 lidem s regulací teploty a hlavně dodnes možností zhasnutí.
I dneska jsem chytnul kupodivu z Prahe vagon, kde jsme si každý jeden člověk zabrali vlastní kupé… tomu říkám komfort!
Jsem téhož názoru.
Kzdž trefím kupé sám, tak je to komfort, ale reálně se do velkoprostoru nacpe na seyení víc lidí, protože hodně lidí má nějaký blok sedět v plném kupé.
To máte i ve velkoprostorovém voze. Já jezdím především vozy Bdtn756,757 na trase Brno – Uherské Hradiště, a tam taky každý člověk okupuje jednu čtyřku a maximálně si za vama někdo výjimečně sedne naproti.
Pokud jedu v kupé sám nebo s osobami „blízkými“,v pohodě.Ale kolikrát se vám, pokud jedete sólo, podaří uhájit pro sebe kupé?To už je u velkoprostoru s leteckým uspořádáním větší šance, že si k vám nikdo nesedne do „dvojsedačky“…
Jeden člověk na kupé, jak ekonomická a ekologická doprava. No když zdroje jsou… ale levice pořád nepovladne..
Kolik procent z oprav dostane PiS, rodiní příslušníci a jiní lidé s touto stranou spjati? Bude to míň jak 50 %?
Cca nula?
Kupé nezavrhovat, raději se vozím v kupé něž ve velkoprostoru. Hlavně ať někoho nenapadne udělat lehátkový velkoprostorový vůz.
Velkoprostorový lehátkový vůz moc nehrozí. Na jasně, když lehátkový vůz už moc nehrozí.
Velkoprostorový lehátkový vůz, takzvaný plackartnyj vagon, není v zemích bývalého Sovětského svazu nic nezvyklého.
U nás k ničemu, máme moc úzkou kastli na přidaná lehátka podél uličky. Ledaže bychom vozili jenom trpaslíky. 🙂
125 vozu by se nám tady taky hodilo. Výběrko na nové Railjety – ticho po pěšině.
Vyzkoušel jsem velkoprostor mezi Prahou a Ostravou asi třikrát a od té doby velkoprostor nebrat! Radši kupé a pokud je možnost, tak tichý oddíl. Poslouchat něčí žvanění o ničem do mobilu z Prahy až do Pardubic nebo zažít zpovykaný haranty pobíhající vagónem sem a tam nebo žvanící čtyřčlennou partičku jedoucí někam do Polska a pak letící někam na Island, tak na to prostě nemám nervy. V kupé může člověk také narazit, ale většinou si každý dřepne na prdel, buď vytáhne knížku nebo hrací špunty do uší, zavře hubu a je klid. A že někomu vadí pivo v kupé? Co si… Číst vice »
Konečně! Není nic hooršího než být ve vedru zavřený v kupé s nechtěnou společností… a nebo například dnes s retardy s rouškama pod nosem.
Tak jsi zavřený ve velkoprostorovem voze s daleko větší nechtenou spolecnosti..ty velkoprostorove vozy jsou strašne zlo a nepodlne
Jenže proto, že je ve velkoprostoru víc prostoru, se tam ty bacily líp rozloží a je menší šance, že půjdou na vás, než v malém kupátku.
presne tak, zalezi – aspon u covidu – i na velikosti davky a sile expozice,
Naopak, snadno se rozšíří na více lidí.
Jenomže ve velkoprostorovém voze s těmi lidmi není zavřený v nějakém ajnclíku.
Souhlas až na poslední větu. Já bych nechtěl být v kupé s retardy vyžadující roušky.
Jj, radši nakazíte okolí a pak zavřou obchody. Tomu říkám pronikavý rozum.
Obchody zavřou, protože chtějí. Jsou země bez roušek, kde nikdy obchody nezavřeli a mají méně mrtvých na počet obyvatel.
Jo? A které například? Mě totiž žádná taková nenapadá. Naopak, ty které roušky v minulosti nevyžadovali, včetně Česka v létě, jsou na tom teď hodně bídně a k rouškám se vracejí, protože ať se nám to líbí nebo ne, má to smysl. Mě nošení roušky taky vadí, ne že ne, ale je to potřeba, protože „moje rouška chrání, tvoje rouška chrání mě“ není žádná otřepaná fráze, ale skutečně fungující věc, spolu s rozestupy a dezinfekcí rukou, což je věc, ve které máme, na rozdíl od roušek, velké rezervy.
Nedělní zavření obchodů aby bylo plno v sobotu, delší zavření aby se udělaly tlačeníce po otevření.
Tak má vypadat správné opatření, na počtu lidí v obchodě nezáleží.
No. 125 vozů je na polské poměry tak zlomek vozů na vlakovou soupravu. Takže jelikož tyhle vozy zůstanou na starých podvozcích, tak tipují že těmi vozy nahradí starý šrot z vlaků kategorie TLK. No a navíc PKP IC docela hodně modernizovalo vozy s kupečkami. Viz vlaky Sczeczyn-Gdynia. Tam sem velkoprostor (rok zpět) hledal marně
Zlaté kupé ..v bmz .nastavím si Klímu ,vypnu osvětlení.otevru si pivo,nic mne neruší.velkoprostor ne , poslouchat kravál mladých parchantu a nebo nějakých slepic..
Takhle to začíná pěkně. Pak je ale blbé, když to vyprávění pokračuje 4 mladými parchanty nebo slepicemi, kteří se nakýblují do toho vašeho kupé, protože jinde není místo 😀
Většinou jezdím ve třech nebo šesti lidech
A u výtahu čekáš na další tři ? Pokud je pro čtyři osoby . Asi OSoŽák.
Der trotl
Třeba by mi ten velkoprostor vyhovoval kdyby ..tam byly vysoké sedačky ..a to nemají ..dálkové vozy
Myslím, že není nereálné, aby to nebylo. 🙂
Mě by yhovovala vetsina modernich vozu kdyby nemeli tak priserne tvrdou operku pod hlavou
To se prostě stává 😁 ale je fakt že na jednu stranu je velice otravné když ve velkoprostoraku někdo bez ohledu na ostatní telefonuje nebo si něco pouští nahlas. Případně i skupinka na výletě radši sedí sama někde v kupé kde nikoho neruší a nemusí se tolik omezovat.
Jestli jedete v kupé sám, pak OK, jestli ale uplatňujete stejné postupy v momentě, kdy tam s vámi jede někdo jiný, pak opravdu , není nic příjemnějšího, než jet v kupé s takovým člověkem jako vy, který si myslí, že ho má celé jen pro sebe…
Já sem neřekl že tam jedu sam
Jako s jakym člověkem? Člověkem který nastaví Klímu a vypne osvětlení nebo vám vadí to pivo? Asi není potřeba si hned představovat nějakého chuligána s nohama na protější sedačce, všude naházené bundy a batohy aby si nikdo nemohl sednout a na zemi rozlité pivo.
Ne, to si nepředstavuji. Mám na mysli člověka, který si svévolně nastavuje klimu a vypíná osvětlení aniž by se zeptal jiných lidí, co tam s ním sedí. S tím jsem se už taky setkal.
Nic takového Jerry nepsal a popravdě si to nějak neumím mezi normálními lidmi představit že se někdo v plném kupé zvedne vypne světlo aby ostatní neviděli astavi Klímu na mráz a bez slova si zase sedne … To nám tady podsouvate trochu kovbojku
Proto jsem dal do toho svého komentáře dvě možné verze 😉
A já zase nic nepsal o plném kupé, ani o nastavování klimy na mráz. Nezabíhejte do extrémů. Stačí, že v něm jedou jen dva a ten druhý si třeba bez ptaní stáhne okno a začne z něj čumět ven. To se Vám opravdu nikdy nestalo? 😉
Máte pravdu, beru zpět.
S tím oknem to je blbá situace protože syn se rád na chvíli podívá, ale snažím se mu to dovolit jen na chvíli a tak aby to ostatní moc neobtěžovalo. Ale úplně zakázat mu to nejde : – )
Jde. 😉
A teď si vezměte, že si někdo klidně stáhne okno i ve velkoprostoru. A je jich třeba víc.
Co máte všichni proti čerstvému vzduchu?
Když to někdo udělá při mínus pěti a ještě na začátku vozu po směru jízdy, tak to dvakrát příjemné není. Zažito osobně, bohužel.
Už se mi to také stalo a vůbec jsem se nerozpakoval dotyčnému říct, aby laskavě to okno zavřel, že tam s ním jedou i jiní lidé a vagón není jen pro něj. Dotyčný po pár kecech a výměně názorů okno zavřel.
Ono stačí nebýt připosraný a ozvat se 😉
Já sem slušně vychován a zeptám se samozřejmě
V tom případě bod pro vás .)
My se v klidu domluvíme .. děkuji
No a to je taky trochu blbý. Když tam nejste sám, tak ne každej je zvědavej na týpka, co tam lemtá pivo a smrdí tam s ním, a zejména v hůř větratelném kupé.
Je třeba trochu rozlišovat. Za prvé pití piva na veřejnosti u nás zaplaťpánbůh není nijak omezované. Za druhé pokud někdo pije v kupé pivo tak je to vaše volba jestli si k němu sedněte. Za třetí pokud si k vám někdo sedne a otevře si pivo tak ho můžete upozornit že vám to vadí ale můžete narazit na moje zaprvé. A v neposlední řadě toto velkoprostor nijak zvlášť nevyřeší. Pivu zdar
Co když do toho kupé mám místenku a chci se civilizovaně přepravit z místa A na místo B, aniž bych byl přítomen tomu, jak někdo lemtá pivo?
Já proti pivu taky nic nemám, nicméně v kupé s cizími lidmi bych si ho neotevřel, šel bych na uličku.
Tak to si musíte najít dopravce, který bude mít ve svém vlaku prohibici.
A to jako když někdo pije pivo, tak už je automaticky mimo civilizaci? Protože takhle to píšete. Myslím že tady jen zbytečně prehanite. Česko je národ pivaru a pivo je na každém rohu a občas vám jej ve vlaku prodají i čepované. Stejně tak je dnes módní donaska jídla na místo a to ať v kupé či velkoprostoru je dost otravné. Někteří z toho dostanou hlad a jiným vadí zápach jídla, které nemají radí, ale taky to přežijeme …
Proboha neřeknu kdybyste měl místenku a přistoupila by k vám banda ožralých borců, že byste z jejich výparů nadýchal i vy. Ale já si třeba velice rád na cestě pivo v minibaru objednávám a nevím, proč by někdo měl řešit, jestli v té plechovce je pivo nebo cocacola.
Pivo zas tak hrůza není
Máte pravdu, třeba Radegast se pít dá : – D
Moje řeč, to znám! Bohužel se velkoprostor rve úplně všude a trávit třeba 3,5 hodiny cesty z Ostravy do Prahy ve velkoprostoru, to je skutečná chuťovka: věčně někomu ze všech stran vřeští, pokud možno na celý vagon, že to slyší i fíra na mašině, mobil, pak do toho mobilu půl hodiny vříská, věčně nadává, že mu vypadává signál atd… Potom o kus dál se partička vybavuje a řehní na celý vagon, v uličce věčně někdo cárá tam a zpátky, prostě kluturní zážitek. Kdežto do kupé se člověk zavře, udělá si pohodlí a hlavně má 3,5 hodiny klid, pokud ovšem do… Číst vice »
Aha, takže otravní spolucestující můžou být v kupé i velkoprostoru, že.
Akorát že ve velkoprostoru se to tak nějak ztratí, zato když je to v malém kupé, tak to bývá k nevydržení.
„Akorát že ve velkoprostoru se to tak nějak ztratí“
Když sedíte hned vedle, tak opravdu neztratí. Zatímco v kupé líp najdete chráněné volné místo.
v kupéčkovém vagóně je vždy možnost si od toho pivaře, slepic a pod. odsednout jinam*. Ve velkoprostoru je to horší.
* pokud to jde, samozřejmě. Pokud to nejde, musí se to brát jako riziko hromadného cestování
Jenže pokud si k vám přisedne někdo otravný do kupéčka, tak si na příští stanici seberete věci, slušně se rozloučíte a najdete si místo v jiném kupé. Ve velkoprostorových vagonech ale stačí jedna skupinka, a je to v háji. Mohou to být uřvané děcka, nebo puberťáci co po sobě hází prázdné petky a nebo nafetovaní frajeři s reprákem. Já vlakem cestuji především proto, abych si mohl číst nebo relaxovat. V kupé je větší pravděpodobnost, že se mi to podaří.
V zásadě souhlasím, i když bych to napsal asi jinak. V kupé máte prostě větší klid i soukromí, ať v něm sedíte sami nebo ne. Pokud někomu řvou na druhém konci vagónu nevychovávané děti nebo nějaké kraviny z mobilu, je to utrpení pro celý vagón. Nejednou se mi stalo, že v Podkrušnohoří pořádali nepřizpůsobiví technopárty pro celý vagón a to se pak nebylo kam schovat.
a tlacenku, tu si dáte taky 🙂
Dnešní doba covidová by dle mého měla naopak nahrávat preferenci kupé. Zavádění včelína na úkor kupé vnímám coby krok zpět. Z osobní zkušenosti musím říct, že jsem snad nikdy nejel s nikým, kdo by nepreferoval kupé oproti včelínu.
V této souvislosti mě napadlo, že by mohl např. server ZDOPRAVY.CZ udělat nějaký seriózní průzkum o tom, co lidé cestující ve vlaku (v dálkové dopravě) opravdu preferují. Asi by to chtělo průzkum v rámci celé ČR a ne na nějakém omezeném vzorku lidí.
Tak to sa naše sociálne bubliny očividne nikdy nestretli, pretože v mojom okolí je to presne naopak 😊
Dle dopravců se velkoprostorové vozy zvláště v době po-covidové lépe desinfikují. Lze to prý udělat rychleji a levněji.
Jistě, dají jeden vyvíječ ozónu do salonu a nazdar. U kupé musíte každé zvlášť.
A kupéčkový vůz s klimatizací nejde dezinfikovat tak, že by se ozon pouštěl do klimi?
To je jednoduchý, spousta lidí vidí 680 jako něco top a víc, stejně tak Railjet, a tam kupé nikdy nebyla. Kupé bylo naposled v něčem lepším za dob SC manažer a to už pár pátků je.
Komunitní hlasování:
Palec nahoru pro kupé. Palec dolů pro Velkoprostorové vozy
Nějaké výsledky mít tady budeme. Ještě by to chtělo rozdělit na ty lidi, co občas vlakem jezdí a na ty ostatní (např. na ty, co jezdí autem dělat práci, související s VHD).
Tak ono závisí zejmena na tom, zda člověk jede sám, s rodinou, s partou. Idealni by bylo, aby na dálkových vlacích byl výběr a zejména aby se všichni cestující chovali slušně a ohleduplně;-) No nic, konec snění.
Všechny ankety kupé vs. velkoprostor vyšly vždy cca 50 na 50, viz. tato diskuze a hodnocení příspěvků. Mělo by se to zohlednit i v uspořádání vozů. To považuji za jedinou výhodu vozů Bee, kde je půlka kupé a půlka velkoprostor a vybere si každý.
Jenže by to taky chtělo, aby byly velkoprostorové a ODDÍLOVÉ vozy zastoupeny rovnoměrně!
A ne jako na R16 se samými Bmz.
Např. Bmz – Bmpz – Bmpz – BDmsz – Amz
Líbí se mi velkoprostor pro EC Berliner , kde je jeden uzavřeny oddílek kupé pro rodinu s dětmi . Nebo taky Slovenské ZSSK má Áčko s skleněnými přepážkami , neznám značení vagonů, ale když tak mne doplňte. To je hezká kombinace výhod obojího,
Podobnou kombinaci vlekoprostoru a kupéček má i jedno Bee, ale nepamatuju si, jestli 272 nebo 273.
272 by to měly být. Mají ale jednu zásadní chybu na léto, vyklápěcí okna. Ale ono, celkově už jsou dost zastaralé. Do nástupu RegioJetu jezdily mezi Brnem a Ostravou, dnes už jen z Brna přes Vysočinu do Prahy, plus na jednom páru spojů mezi Brnem a Hodonínem.
Jo, tomu se říká pokrok, poslouchat několik hodin kravál uječené mládeže, podnikatelíčka řvoucího nonstop do mobilu na druhém konci vozu, do toho čumíc „do stěny“ před sebou i vedle sebe (protože proč dávat sedadlo k oknu když tam může být sloupek, že), a být u toho ovíván permanentním průvanem skrz, bez šance upravit jakkoli teplotu a osvit, to vše za cenu ztráty sebemenšího soukromí a menšího místa na zavazadla, o cestování s dětmi, které takto prakticky nelze nijak omezit (a ještě lépe, když vám nevyjdou místa vedle sebe)….. Fakt, geniální nápady toto…… a hned bych k tomu přidal nějakou agenturu,… Číst vice »
Se světlem souhlasím (a to řešitelné je), ale jinak to na vlaku uspoří vagon a ne všichni to vidí stejně negativisticky jako vy. Pro samostatně cestující ženy je navíc velkoprostor určitě příjemnější než kupé.
To je tedy pravda. Na internátě jsem vychovatelce zařizoval místenku na IC Opava – Praha…
„Já chci otevřenej vagón!“
Moje řeč.
Dovoluji si tvrdit, že zejména dálkovým vlakem lidé jezdí proto, aby si mohli po cestě odpočinout a nemuseli řídit auto, což sebou nese i onu velmi příjemnou věc si mohou po cestě hezky zdřímnout, což jaksi včelín neumožňuje.
Někdo po cestě dříme, někdo se dívám z okna. Z kupé je horší výhled vždy, ať sedíte u okna nebo u dveří. Proto preferuji velkoprosor. Ostatní lidi mi nevadí.
A co by dělali v Rakousku nebo Švýcarsku?
Takový Semmering by v oddíle za moc nestál.
Ale v panoramatickém voze by to bylo o něčem jiném…
Otázka na lidi, kteří mají v oblibě kupé – předpokládám, že je máte rádi jen v případě, že nějakým zázrakem jedete poloprázdným vlakem a jste v kupé sami, ne? Nebo někomu fakt vyhovuje tísnit se s 5 dalšími lidmi na maličkém prostoru, kde celou jízdu sedíte jako skrčenci? Pro mě osobně je obsazené kupé něco tak neskonale nekomfortního, že jsem se naučil hledat si dopředu řazení vlaku, kterým chci jet, a pokud tam není velkoprostorový vůz, tak jedu jinak (to už se teď naštěstí prakticky nestává).
V pripade narvaneho vlaku, coz je v PKPIC docela bezna vec, preferuji kupe snad jeste vice. Jednak vam zajisti daleko vetsi sanci, ze nebudete ruseni celym vagonem, jednak je jednodussi zde umistit zavazadla (o odkladaci plochu se nedelite s mistem zady za vami) a take je to lepsi pro ty, co musi stat. V kupe voze se par lidi narve do ulicky. Ve velkoprostorovem je ulicka pro cestovani absolutne nevhodna.
Samozrejme chapu, ze pro lidi s asocialni poruchou je kupe pekelnym zazitkem.
No v uličkách by se nemělo cestovat vůbec. Dělat z polských drážních poměrů nějaké obecné závěry velkoprostor vs. kupé mi přijde trochu nemístné.
Jj, psat o Polsku v diskuzi k PKPIC je nemistne….(konec ironie)
Cestování v uličce řeší tolik proklínané rezervace v ceně jízdenky. To je taky špatně.
Nebo taky ne.
Organizačně všeobecně snazší bude…muhehehe…zrušit ty jízdenky…
Oprava…místenky…
Vtip je v tom, že vlak s kupé má menší kapacitu sedících, než velkoprostor, takže ti, co stojí v té uličce se se velkoprostoru v pohodě vejdou na sedačky 😉
Proboha proč by měl menší kapacitu? Jako že míň místa na nohy? Nebo víc sedaček napříč?
Jo ták, vy myslíte sedačky po dvou za sebou stejným směrem.
Tak to by mě teda obzvlášť zajímalo, kdo na delší cestu oproti kupé preferuje sedět (když je plno) proti směru jízdy za opěradlem jiných sedadel (opět tedy z těch, co vlakem skutečně cestují).
Ne nemyslím. Když nepočítáme staré B, kde byly kupé pro 8, tak v novějších vagónech i ve 2. třídě jsou vždy kupé jen pro 6 lidí. Zatímco ve velkoprostoru stejný prostor zabírá 8 sedaček, 4 na každé straně. Toho jste si neráčil všimnout? 😉
Já věřím tomu, že si toho opravdu všimnout neráčil… 🙂
Jo. A pak je to pohodlnější než kupé pro 8, obsazené 8 lidmi. Leda tak o to, že rameno přečnívá do uličky. Velkoprostor při obsazení 8/8 je prostě hnus. Na 30 min snad, na 2 hod hrůza. Chápu, že je móda šetřit, ale tohle fakt není ta správná oblast.
Pořád pohodlnější velkoprostor zaplněný 8/8 než staré B zaplněné 8/8. A stejně tak pořád lepší velkoprostor zaplněný 8/8 než novější kupé zaplněné 6/6 plus další 2 stojící na chodbě.
Když čtu vaše drzé příspěvky, tak o to víc jsem rád, že se lidem jako vy kupé zruší!
Vidím to podobně, v kupé jedině místo do uličky a snažím se držet pootevřené dveře.
…což u řady vozů znamená negovat účinek klimatizace a víc hluku, takže nejhorší možný kompromis pro všechny.
Nebojte se, na naší trati žádná klimatizace není a dlouho nebude. Rozdíl v hluku jsem nikdy nezaregistroval, to bych dveře samozřejmě zavřel.
No s vama cestovat v kupe musi byt radost…
Naopak, člověk se kolikrát potká se zajímavými lidmi a pokecá si. Když mě bolí nohy tak si zajdu do uličky a chvilku postojím, to mi ve velkoprostoru strašně chybí. Blbý mi přišlo akorát kupé pro 8 když tam jelo opravdu 8 lidí.
Já už právě potkal tolika „zajímavých“ lidí, že radši ten velkoprostor 😀 Párkrát se mi poštěstil příjemný rozhovor ve vlaku do Berlína, ale častěji je to v lepším případě babka z Tišic, co jede do Byšic koupit vnoučatům zlevněné Pribináčky a potřebuje to se mnou rozebrat.
Přesně to je ten důvod, proč s sebou téměř vždy mám sluchátka a téměř hned po usednutí si je nandavám, abych předešel tomu, že bude se mnou chtít někdo hrozně důležitě nejlépe celou cestu rozebírat, jak chleba zase zdražili nebo jak jak mu plesnivý rajčata na zahradě 😉
Z vlastní zkušenosti musím říct, že není nic nepříjemnějšího, než člověk, který se se mnou snaží neustále „pokecat“, ačkoliv mu všemožně dávám najevo, že o to vůbec nestojím. Ve vlaku, když jedu sám, tak se buď dívám z okna, nebo si čtu. O kecání s cestujícími nemám nejmenší zájem, zvlášť za situace, kdy 95 % z nich se umí bavit buď o počasí nebo o politice. To pak od nich zdrhám do jiného vagonu.
Do jiného vagonu…do 1.třídy?
Zbytek vlaku totiž bývá „narvaný“ kvůli místenkářům.
Do 2 třídy. Ono se někde jinde místo vždycky najde. Ale musel jsem to udělat za celý svůj život snad jen 4 krát.
Až na to, že já jsem si vždycky báječně popovídal až v Bftn791 na R 1133.
Takže na rozdíl od jistého profesora politologie vím, co se musí slibovat…
Preferuji velkoprostorové vozy. V zahraničí a RailJetu tichý vagón. Německé dráhy v nových dálkových vlacích pořizují několik kupé pro rodiny s malými dětmi. Tedy ne, aby se lidé ukrývali před plačícími dětmi, ale aby rodinky byly odděleny a ostatní cestující měli ve velkoprostorovém voze více klidu. Při rozumném nastavení rezervačního systému, a to i u ČD lze velmi dobře rezervovat zdarma místa u sebe. A u stolku. Zažil jsem v zahraničí i velmi pohodlné velkoprostorové vozy. Se sedadly u oken, polohovacími sedadel, zásuvkami, lampičkami na čtení v sedadle nebo nad hlavou, podnožkami na nohy, zásuvkami… Mám rád zvláště u vlaků… Číst vice »
Nepořizují vlaky s kupéčky spíš rakouské dráhy? 🙂
Pokud ano, proč jich u nás tolik přebývá?
Jedině velkoprostor, kupé v případě, že bych v něm jel sám.
neřeknu kdyby klasický B, kde se jezdilo v 8, to se moc nedalo, ale v 6 je to pohoda
Nemyslím. Zrovna nedávno jsem musel takovou cestu v plném kupé (a abych byl v tématu, tak zrovna v polském vagónu) absolvovat a moc příjemné cestování to nebylo. Jak já byl rád, že zpátky jsem chytil místenku do velkoprostoru.
Zato mačkat se v honeckerovi nebo kdekoliv jinde na čtyřce je dokonalé potěšení. Kupé má tu výhodu, že je v něm častěji ticho a lidi tak mají tendenci držet ústa. Ve velkoprostoru je to každému jedno, protože tam se ti lidi ruší navzájem a pak chudáci, kdo si chtějí odpočinout nebo číst si. Možná by to vyřešilo umístění tichého vozu po vzoru Railjetu. Nicméně ne vždy lidé tichý vůz respektují. Měl jsem jednou čest jet ze Salzburku do Vídně ve 4 ráno, přičemž jsem se těšil na to, jak se dospím. V Linci si ke mě naproti přisedly dvě Italky.… Číst vice »
U té firmy ve sdružení s Pesou by bylo lepší používat název ZNTK Minsk Mazowiecki; samotný Minsk Mazowiecki je město, ZNTK je obdoba našich ŽOS.
Kupé jsou fajn ale je nehodí se pro všechny příležitosti. Ideální by byly kupé pro dva a čtyři – toho by se dalo docílit při výrobě nových vozů – zachovalo by se sezení jako dnes po šesti, jen se kupé rozdělilo na obě strany na 2+1 s uličkou uprostřed. Odpovídalo by to pocovidové době, kdy většina cestujících uvítá bariéru ve formě skla a zároveň by nechtěli sami obsazovat celé kupé pro šest lidí nebo sedět s dalšími lidmi v jednom kupé. Vidím to při každé jízdě – při nízké obsazenosti každý cestující hledá prázdné kupé a pokud ho nenachází, jdou… Číst vice »
To by taky stálo za experiment.
Ale co vůz s kombinovaným uspořádáním interiéru, s příčkami mezi falešnými oddíly?
Nebo velkoprostorový vůz s 11 falešnými oddíly v uspořádání 2+1?
Otázka co po pandaepidemii. Zájem se může změnit, rozhodně by ale měla být zachována alespoň nějaká pro cestující s dětmi.
Velmi špatný trend, mnoho cestujících kupé upřednostňuje. A i kdyby to bylo jen menšinových 40%, tak jejich opomenutí je při nejmenším hloupost.
Kupé pro 8 osob už bohužel není možné, takže důvod je mimojiné i kapacitní. Na dvou čtyřkách si sedne 8 lidí, zatímco do kupé jen šest.
A koupíte si do kupé o třetinu dražší jízdenku?
A stojí jízdenka rozdílně když jedu Bmz a Bee? Ne…jakto…je tam jiný počet sedaček?
A teď vážně, přítomnost kupé ve vlaku nikoho nenutí k jeho využití, naopak nepřítomnost nutí k cestě včelínem
Tak jinak, 30% míst navíc znamená, že namísto tří velkoprostorů jedou čtyři vozy s kupé a to jak chápete, má určité náklady. Proto bude ochota vyrábět kupéčka jen tehdy, když se to zaplatí.
Potom se divím že se lidé nepřeváží v kontejneru, aby se jich vešlo víc….no a stejný je to s kupé vozy. Aby byla doprava komfortní, musí mít lidé nějaký prostor pro sebe.
No a tady vám poměrně dost lidí napsalo, že ho v kupéčku nemá.
Dohnáno ad absurdum, nejefektivnější bude lidi nastrkat naležato do racku s dírami cca 70x30x200cm. A hned druhé po tom jsou sedadla navržená do letadel na kterých skoro stojíte. A nebo by se to dalo třeba tak že se úplně zruší sedadla a nechá se to jenom jako místo na stání, zavolejte na DB, možná někde mají starou tabulku na to jak tak lidi přepravovat. Nebo by se to dalo uspořádat jako v autobuse, do čtrnáctimetrového dáte nějakých 60 lidí, proč jich nenacpat do takového béčkového vozu rovnou 84? A rovnou tomu můžeme dát patro, kolik dáme dohromady? 140 lidí do… Číst vice »
Kupé opravdu nechat jen v první třídě nebo kdyby bylo něco jako dvojka plus… Přeci jen má v kupé jednička i dvojka skoro stejně míst, tudíž kupé je „lepší“ jak velkoprostor a u mnoha novějších vozů není malém rozdíl mezi jedničkou a dvojkou…
Rozdíl mezi 1. a 2. tř. nemusí být ve vozu, ale v poskytovaných službách.
Což ve službách je rozdíl minimální. V jedničce dostanu navíc vodu v hodnotě 8 korun velkoobchodních a to jen na nějakých trasách…
Nesmíte se pořád upínat na ČD. U jiných dopravců i mimo ČR ten rozdíl je.
PKP nic, DB nic, ZSSK voda, OBB nic, MÁV nic, UZ nic…
A co čekáte od státních dopravcú? Ti si pořád myslí, že cestování je jenom o tom dostat se z místa A do místa B.
A o čem tedy?
Jediný rozdíl je, jestli tam jede ABmz346 nebo AB349.
Jsem si jistý, že pokud by na R9 nejezdilo Aee, ale Ampz, vrhli by se na to lidi jako diví. Stejně, pokud by místo Bee272 jelo Bmz241…
To je přesně ono. Jednička by měla být něco víc než jen rozdíl v barvě potahu a někde malé lahvičce vody „zdarma“.
Musí to být o 90 cm na nohy a robustnějších sedadlech!
Jistě pro většinu lidí co neradi velkoprostor bude řešení velmi jednoduché – auto.
V současnosti je už vyvíjen účinný lék, žádný strach…
V zahraničí lze najít i velkoprostorový vůz 1. třídy s polohovacími křesly a „kajutami“ jako mají ty nejlepší bussines třídy v letadle.
Railjet?
Jj, 2+2 = 3. třída. 😉
Vůz s kupé by měl být součástí každé soupravy, jednotlivcům, skupinkám, rodinám vyhovuje něco jiného.
Mně přijdou uspořádáním nejlepší vozy typu Bee272. Prostor je rozdělen půl na půl a každý si může vybrat, co mu vyhovuje více.
To bude poněkud problém v soupravě složené z Bdmtee a jiných evergreenech jako je Tornádo.
Na některých rychlíkových linkách jsou oddílové vozy k dispozici nyní. Např. na R19 není svezení v oddílové voze nic nereálného :-D.
Na R Brno – Šumperk je v tomto ohledu možnost výběru k dispozici – Bd nebo Bdtee…
Což je tedy bezva výběr mezi nechutným Béčkem s místem na kola a pomalu už podobně nechutným ex-osobákovým vagónem, obojí bez klimatizace. Jo, parádní cestování na úrovni doby.
Doufám, že v Česku tohle nebude. Mám rád kupé
No dobré ráno! U nás byla za posledních 15 let každá rekonstrukce kupéčková, že? A nejpohodlnější kupé má Pendolíno nebo Railjet…
V tom se…neshodneme…