Soumrak kategorie EC. Railjety ČD začnou jezdit až do Budapešti, vrací se spojení do Villachu
Řídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Pod kategorii railjet nově spadne například i vlak Hungaria, spojení do Hamburku zrychlí.
Co je však potřeba pochválit – jakým tempem zvládly ČD společně s výrobcem uvést CJ do provozu (zatím bez větších technických komplikací). Z původně avizovaného konce roku 2026 se nakonec stala první část roku 2026 a už teď se daří domino efektem posílat lepší vozy na opomíjené rychlíkové linky. Tak ještě aby vyšly ty rychlé Vectrony bez komplikací, řidičáky se schválily co nejdříve a je z toho vlastně super projekt.
Připadá mi to hrozně zmateně, měli to nazvat EuroJet. RailJet +Comfort Jet =Euro Jet a bylo by hned všem jasné co jede na vlaku za soupravu. Inter Jet na vnitrostátní spoje a je to naprosto jasný.
Deutsche Bahn to možná jako RJ označí, ale u BaneDanmark bude zřejmě krásně svítit EC.
BaneDanmark zná kategorie podle zaužívaných a uznávaných standardů, nad marketingem se asi jen krásně pousměje a odignoruje ho 🙂
Pokud jde o marketing, tak nechápu to přeznačení Hungarie. Dlouhodobě snad nejproblematičtější EC z hlediska zpoždění opravdu dobré jméno ostatním railjet produktům neudělá. Jinak znamená to tedy, že přestanou jezdit maďarské vozy a místo nich bude ComfortJet?
Je tam napsaný ComfortJet
Snáď sa raz podarí presvedčiť Maďarov, aby súhlasili s rozdelením Hungarie na Metropolitan a Berliner
Ať si dopravci označují vlaky jak chtějí. Ale nerozumím tomu, proč to proč to přebírá SŽ. Na nádražních tabulích, jízdních řádech a v hlášeních bych uváděl jen Os, Sp, R a Ex.
Protože za to platí.
Aby to ještě víc nemátlo cestující, kteří už dnes občas tápou, protože na tabuli problikává číslo vlaku a číslo linky?
SŽ má především šoupat nohama a respektovat označení dopravců. Jak si to kategorizuje interně, to je čistě provozní věc a do informování cestujících to nepatří.
Protože cestující je zákazník dopravce, ne SŽ. Tudíž ho zajímá „produkt“ který mu prodal dopravce, s nímž uzavírá přepravní smlouvu. Že pro SŽ je to dopravně Ex a ne rj mu je šumák, on má na jízdence rj.
Zlaté časy Českých drah! Budou jezdit do Dánska, 4. nejdelším tunelem v Evropě, a to ještě rychlostí 230 kilometrů na hodinu. A možná se někdy dostanou do Slovinska?
Zrovna to Dánsko je ztráta času a plýtvání souprav. Nový vlak za hodně peněz bude trávit většinu dne v zahraničí místo aby jezdil doma a vozil hlavně české daňové poplatníky.
Myslím, že v Dánsku si na seba ten „nový vlak za hodňe peněz“ zarobí skôr ako doma…
Tak aspoň to české daňové poplatníky nebude tolik stát, když na to budou přispívat i němečtí, dánští, rakouští, slovenští a maďarští daňoví poplatníci.
Sranda: A co šukafóny, prosím vás, ještě je máte? 😀
V prvním odstavců se píše: „…z jízdního řádu naopak zmizí vlaky s označením kategorie EC.”, v pátém se píše: „Označení EuroCity (EC) zůstane…”. Co z toho teda platí?
Platí oboje. Z jízdního řádu zmizí vlaky s označením kategorie EC tam, kde bude na vlaku jezdit RailJet/ComfortJet.
Takže kategorie EC z JŘ nezmizi…
Z jízdního řádu některých tratí ano, z některých ne. Jízdní řád není jenom ta knížka, co si četl Alois Nebel (a mnozí z vás) na záchodě.
Proč má tohle pořád někdo potřebu na české železnici dělat? Rychlík vyšší kvality nestačil? Marketing, ať se řeší jinde. Ne na odjezdových tabulích, kde to akorát bude mást lidi.
Přesně, bych jim to ze strany SŽ zatrhl. Zkrátka RJ je v ČR obsazena, ať si nazvou třeba ČDjet 😁
„Vyšší kvalita“ je také marketing. Za mě nejlepší by bylo tyto všemožné City a Jety nadále i pro lidi označovat jako expresy, i když uznávám, že na někoho může působit dobře jistota nasazení určité soupravy – jako by jel kvůli ní, a ne kvůli i jinak pohodlné jízdě, jež by měla být samozřejmostí.
Mně stačí rozdíl mezi IC a EC.
IC logicky jezdí metro městy v rámci ČR. EC naopak i do zahraničí. Proč ale EC vymete i díry typu Česká Třebová/Kolín, to teda nevím, když IC nemusí. Chápu teda správně, že EC je vlastně na úrovni mezinárodního rychlíku? Aspoň už to nestaví v Mohelnici
Protože to tak objednává státa, navíc v těch dírách nastupují a vystupují lidi a je jich dost. V Mohelnici a Července stále staví vlaky linky Ex2…
No to jo, jen se to pak nemusí jmenovat Euro City, ale třeba Euro Courák
Nejsou snad Mohelnice a Cervenka (evropska) mesta?
Nejsou. EuroCity je název z angličtiny a je tedy nutné rozlišovat city a town, Mohelnice a Červenka se na city nekvalifikují podle anglické ani americké definice.
EC je v podstatě mrtvá kategorie. Respektive kategorie, která je na ústupu. A to nejen u nás – je to překonané. Jsme o 40 let dál, než v 80. letech.
Ano, o 40 let dál s dalšími zkratkami, jež opět postupně ztratí na významu, jemuž nejsme stále mnohdy schopni dostát…
Dostát čemu? Závazný standard měla jenom kategorie EC, možná ji má SC a railjet. Ostatní kategorie jsou definované – a taky plněné – velice vágně.
Ohýbání významu za postupné degradace, nic více. Jedno je vnitrostátní expres, druhé mezistátní. Ve Třebové staví dejme tomu kvůli vzájemným přestupům, Kolín chápu jako úlitbu zanedbanému severu, kde vládnou relativně pomalé jednokolejky (zatímco tam i jinde stavíme dálnice). Mohelnice, no to někdo vymyslel rošádu, čímž označení popřel (potvrzující výjimka?). Přetrvávají naopak pohraniční zastávky v ještě méně zalidněných sídlech, v tomto zlatá i ta Třebová.
S pohraničními zastavkami souhlasím, dědiny typu Čadca, Bad Schandau, Chalupki… S třebovou však nesouhlasím, žádné smysluplné přípoje pro expresní vrstvu tam nejsou. Úplně stačí rychlíková obsluha
Kolín ještě chápu, je to dost velká křižovatka, ale Česká Třebová je total úlet a staví se tam čistě z železničářské nostalgie
Jojo, takové Ústí nad Orlicí město je taky echt..
Proč nebudou jako railjet označené i Krušnohory a Západní Expres, kde také jezdí soupravy podobné railjetům?
Nejezdi tam docasne? Provoz ma prevzit Arriva a jezdit bude s novou generaci Panteru.
Protože to není railjet ale Ex/IC se soupravou Interjet. Takže asi proto. A railjet v podání ČD je mezistátní spoj .
Až na těch pár vnitrostátních, že?
Jednak nejspíš proto, že je tu značku vlastní ÖBB, takže by musely souhlasit.
A jednak je prostě ten produktový standard zase trochu jiný než u vlaků do Rakouska.
V souvislosti s novym JR – jsou nejake novinky ohledne preplnenosti hlavaku? Ma to nejaky vyvoj?
Obávám se, že změna názvu z EC na Railjet ten kapacitní problém nevyřeší. Ale zase ho ani nezhorší 🙂
Jen aby část Railjetů nestavěla (z důvodů férovosti dělby o hl.n.) třeba jen v Libni, Holešovicích nebo plácnu v Podbabě 😀 to by nás ve světě reprezentovalo!
Zruší se přemnožené vlaky na Ostravu a Baltic se k něčemu přilepí a v UnO odpojí (4 vozovy vlak nemusí plýtvat kapacitu)
Jo vlaky co jedou skrz Prahu od Vídně/Budapešti na Berlín a opačně nebudou zajíždět na hlavak a budou stavět jen v Holešovicích.
Fakt je nutné s každou dodávkou nových vozů zároveň vytvořit novou kategorii?
A proč vlastně ne ? Dopravně už dávno máme všechnu expresní vrstvu pod jednou kategorií Ex, zbytek je marketing. Pokud má být název kategorie vlaku jasnou a transparentní informací, co mi přijede, nevidím v tom problém.
To se naštěstí neděje, ale nějaká produktová diferenciace je na místě.
V Rakousku se rozhodli, že všechno nové a dálkové bude railjet. Částečně asi i proto, že IC/EC už dnes postrádá jasný obsah.
V takovém Španělsku mají i vysokorychlostní spoje diferencované podle vzdálenosti a úrovně služeb: AVE, Avant, Alvia…
ComforJet pod značkou Railjet – není to klamání zákazníka ? Chaos to je tedy určitě !. Railjet je o kategorii výše nabízí i Business třídu narozdíl od ComfortJetu. Obecně je toto hloupost mělo to zůstat pod hlavičkou EC. V Rakousku u OBB je sice ounačení také Railjet ,ale tam Railjet opravdu jede na rozdíl od kočkopsa u ČD ..
S tim me ČD hodne nastvaly. RailJety povazuji za jejich nejpohodlnejsi vlaky a na tratich, kde jezdi, pouzivam pouze je. ComfortJety jsem zklaman, je v nich malo mista, a proto se jim vyhybam. Po novu nepoznam, ktera souprava jede.
Ani při rezervaci místa výběrem z plánku vlaku to nepoznáte?
Dyť CJ má lepší sedačky než rj
Až na to, že v Rakousku budou v kategorii railjet i nové KISSy, které se původnímu railjetu podobají jen nátěrem.
Ta business třída je tak marginální věc, že to na vnímání značky nemá vůbec žádný dopad.
Tahle „inflace kategorií“ je čiré zlo. Druh vlaku má vyjadřovat (rámcově) jeho charakter, zastavovací politiku v „hlavním“ úseku, popř. do jisté míry (regio / interregio / dálkovka) stupeň komfortu. Ne konkrétní typy vlaků, navíc v čase proměnlivé a ne vždy jasně zařaditelné (je IJ spíš R nebo rj, když nemá jídlo, ovšem „R“ jsou většinově spíš starší vozy? Co když CJ/RJ někdy pojede na „pomalém“ rychlíku?). Samozřejmě něco podobného je i záměna typu vlaku s konkrétním produktem dopravce (vlaky RJ a LE, popř. „SC Pendolino“ a vše na tento způsob). Umím si představit debatu, jestli je vhodné zůstat u specificky… Číst vice »
rj jezdí už dlouho, takže se nic moc nezmění. Navíc problém s kategoriemi vlaků je téměř všude, snad kromě Švýcarska.
Je to pěkný chaos: pojmy, názvy, tarify, jízdenky, pásma… Dráha nejde moc na ruku cestujícím…
Dráha pořád žije v bludu že lidé jsou tu pro ni a ne naopak
Souhlas. Nebylo by od věci, kdyby ČD udělaly „výkladovou tabulku“ ve které by byly zahrnuty veškeré používané názvy kategorií a u nich prokřížkovány služby a charakteristiky, které se k nim vztahují.
Možná by samy ČD došly k tomu, že stávající nesystematický prales názvů různých kategorií je chaotický, osekaly by to a daly by tomu nějaký smysluplný řád.
Trefná poznámka!!
Nějak nechápu, komu nebo čemu tohle „čiré zlo“ má jako vadit. Já sem naopak rád, když na první dobrou při hledání spojení vidím „produkt“, tedy jakou soupravu můžu očekávat, o to víc, když ČD jsou i v roce 2025 schopné zařadit do soupravy IC nebo EC stará béčka, na která už fakt nejsem zvědavý. Jediné, co děsí mě, je možnost, že ČD od prosince začnou jako railjet označovat i spoje, na kterých tyto soupravy ještě jezdit nebudou, vzhledem k tomu, že dodávka má byt ukončena až v během roku 26. Stejným způsobem znehodnitily právě značku IC/EC…
To jakože si vybíráte spoj podle toho, co na něm jede? Tak to asi dělám něco špatně, když si vybírám spoj podle toho, kdy a kam potřebuju jet.
Jako líbilo by se mi kdyby si SŽ dupnulo a všechny ty komerční zkratky zmizeli. Pro interní potřeby stejně nic jiného než Os, Sp, R, Ex neni tak nechápu že jim to toleruje.
SŽ si nemá co dupat, od toho tady není, ta má sloužit dopravcům, cestujícím a objednatelům.
Už dávno to není kategorie, ale „produkt“. Nebo chcete-li – marketingová značka.
Tak díkybohu drtivé většině cestujících je to naprosto jedno a je to mimo jejich rozlišovací schopnost.
Bývala doba, kdy IC/EC/SC něco znamenalo, protože zbytek byla koženková béčka. Ta doba je dávno pryč.
Dneska spíš mate, když na tabuli přeskakuje IC535 a Ex7, zatímco SŽ přestala hlásit názvy, které v orientaci pomáhaly nejvíc.
Tak nerozumím proč se vymýšlelo označení ComfortJet pro nové jednotky a nenesou taky prostě jen označení Railjet?
InterPanter je taky jen označení soupravy co jezdí vlaky kategorie R, stejně jako RegioFox, RegioSpider, RegioMouse,… co jezdí Os vlaky
Venkoncem by pak pro úplné uspokojení zvídavosti cestujících mohly být stávající kategorie zrušeny a nahrazeny zkratkami IP, RF, RS, RM a podobně. Každý by věděl, čím pojede. 🙂 Tedy možná… A zastavovací politiku už odvodil z toho, pokud by ji vůbec potřeboval (časy zná).
Nebude railjet obchodní značka ÖBB?
No.. on tj takový polo-Railjet
Měl bych dvě věci… 1). Určitě více než polovině cestujících se bude neskutečně plést označení vlaku rj (railjet ČD) a RJ (Regio Jet)…
2) Značku EC zná v Evropě prakticky každý. Kdo zná značku Railjet?
Mám odpověď na vaše dvě věci…
1) To už se některým plete teď. Na trase Praha – Vídeň jezdí railjet zároveň s RegioJetem, takže žádná novinka.
2) Myslím si, že značku railjet bude znát dost lidí v Evropě, neboť v Rakousku jezdí vlaky railjet pod touhle značkou už delší dobu. Nejenom vnitrostátní spoje, ale i ty mezinárodní do Maďarska, Slovenska, Itálie, Německa, … Dokonce znají i railjet xpress.
To už se řešilo 10 let nazpátek kdy si RegioJet tu zkratku přisvojil. A jak je zvykem, žlutému se toleruje vše…
Přesně tak. RegioJet měl jezdit pod zkratkou SA, nebo ŽV!!! To by se nikomu nepletlo a všichni by hned věděli.
Spíš mu to mělo být zamítnuto s tím, že zkratka je už obsazené a ať si vymyslí jinou (třeba RGJ).
V době, kdy RJ začínal, tak ta značka obsazená nebyla. RegioJet jezdí od roku 2011, railjety ČD od r. 2014.
Nemáte pravdu, první 3 roky provozu jezdil jako kategorie IC/EC až později si z toho udělal RJ
Žlutej má RJ jako VKM kód. Podobně na pragotronech u Arrivy vídám ARR. Takže zkratku si spíš přisvojili modří …
Kdyby se v našich končinách označovaly vlaky RegioJetu stejně jako v Rakousku, tedy RGJ, tak by to třeba bylo přehlednější.
Nemyslím si. Navíc RegioJet s tou zkratkou v ČR přišel první. Proto taky ČD v jízdních řádech ani tu zkratku neuvádějí a radši rovnou píšou „railjet“.
Nepřišel, jezdil jako IC, až pak si vymyslel zkratku RJ.
třeba tu jednou budou jezdit vlaky RJ rj 🙂 Ex3 a Ex5 se budou soutěžit na období po 2034, jestli se nepletu.
1) i dnes máte stejné označení, to není úplně novinka
2) Railjety jsou především dlouholetou rakouskou značkou a jako takové jezdí do nějakých sedmi zemí, jestli dobře počítám. Takže odpověď na druhou otázku je že opravdu hodně.
Jak píše Daniel,
1. je prostě fakt a nějak s tím žijeme. Můj zahraniční kolega žijící v Česku 15 let doteď ten rozdíl nepochopil, ale žíly mu to netrhá.
2. značka EuroCity je v Evropě skoro mrtvá a v mnoha zemích už se prakticky nevyskytuje. I tady měla smysl spíš na přelomu století než dnes.