Soumrak kategorie EC. Railjety ČD začnou jezdit až do Budapešti, vrací se spojení do Villachu
Řídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Pod kategorii railjet nově spadne například i vlak Hungaria, spojení do Hamburku zrychlí.
Ten marketing z pohledu ČD se asi úplně nevyvedl. Nicméně v novém jízdním řádu jsou ty spoje označeny jako Railjet nikolik jako rj, což mi přijde naprosto blbuvzdorné.
Jsem zvědavý na „vypravení“ od prosince, tedy kam pošlou RJ a kam CJ (i když tedy pod stejnou hlavičkou).
Staré jídelní vody připojené za CJ definitivně skončí kdy? A je už známo, od kdy budou soupravy moct jezdit v push režimu?
Inak ako pristúpi ZSSK k EC príplatkom? Bude ich vyberať aj spojoch kategórie Railjet alebo iba v tých, ktoré ostanú ako EC? Alebo ich snáď konečne pošle tam, kam patria – na smetisko dejín?
Důležité je zda budou tyto RJ nastavované podle poptávky. Když začali velké babišovy slevy tak šlo sehnat místenku relativně jen jednou za dvě hodiny do EuroCity, railjety byly vymístenkované. Nakonec jsem to vzdal a přestal z Prahy do Brna vlakem jezdit. Kamarád se tenkrát chlubil jak za ním několikrát do týdne dojíždí studentka z Prahy do Brna za cenu jízdenky MHD.
Nu, zmizelo TEE, zmizí EC, ale jezdit se bude dál, tak co
Zmizel i IEx, byť ne moc rozšířený. Fakt se neděje nic dramatického.
Škoda, že na EC nevznikla nějaká píseň https://youtu.be/kv8_EZrNhpY?si=yO5H0HUprv5amCyw
Dyť je to jen písmenkování. Prostě EC už je profláknuté, tak se to pojmenuje jinak. Taky mám pocit, že dost vymizely EN (Euro Najt to byly takové ty nic moc noční vlaky). A když to tak vezmu, je mi úplně jedno, jak se vlak jmenuje.
To nemá šancu na úspech. Vieš si predstaviť, že zmiznú „vlajkové značky“ ako AVE, TGV, ICE, railjet, Frecciarosa, Frecciaargento, Eurostar, atď?
Vy možná jo, ale provozovatelé těch značek asi spíš ne. A co myslíte, na kom to záleží?
Proč zrovna takto?
Protože tu musí být koNfort 😂
Nic proti, ale v těch kategoriích je už pár let takový maglajz, že z toho běžný cestují moc chytrý není. Úplně bych zrušil kategorii SC a nahradil ji IC s povinnou rezervací. Člověk by měl pak jasno. EC – mezinárodní vlak nejvyšší kvality, který staví jen v krajských městech. (top vozy a soupravy) IC – vnitrostátní vlak nejvyšší kvality, co staví jen ve velkých městech. (top vozy a soupravy) Ex – dálkový vlak vyšší kvality, zastavuje jen ve velkých městech. (slušné vozy a spupravy) R – dálkový vlak, který zastavuje jen ve městech a železničních uzlech. (to co zbyde) Sp… Číst vice »
Dělá se z toho větší problém, než to ve skutečnosti je… SC jezdí de facto jen na 1 trase, railjet taky. U zbytku se používá Os, Sp, R, IC, EC + LE/RJ (aktuálně se Ex komerčně vůbec nepoužívá…) To mi prostě nepřijde jako hrůza. Neporovnatelně větší bordel je třeba v Německu: S, RE, IC, FLX, EC, ICE (mezistátní i vnitrostátní), ECE (pouze mezistátní), railjet, TGV, ER,… a pravděpodobně bych si ještě na pár vzpomněl.
Největší problém je že v každém státu je to jinak a do dokonce kolizně. R = rychlík, ale v někde jinde R = Regio, tedy náš osobák.
No a? Zatím stále máme národní železnice a ne jednu evropskou. Rychlík nebo Regio – to je úplně jedno. Cestující si najde spojení, jaké mu vyhovuje, koupí lístek a jede.
Tiež Eurostar (exThalys).
Súkromný dopravcovia celej Európy sa tiež radi vyžívajú vo svojich „špeciálnych“ značkách. 🙁
A co když dopravce bude potřebovat vypravit vlak co moc nezastavuje složený ze špatných spojů? Nebo naopak z důvodu obratu souprav mu vyjde, že pošle nějakou dálkovou soupravu na něco zástávkovitějšího?
Problém je, že se míchají dohromady hrušky s jabkama. Původní označení kategorie vlaku mělo pro cestujícího stručně vyjádřit rychlost a zastavovací politiku vlaku. Pak se do toho začalo míchat označení druhu vozidla a úrovně cestovního pohodlí a služeb, které ne vždy bylo v souladu s rychlostní a zastávkovou kategorii vlaku, které navíc v průběhu času dopravce nebyl schopen vždy dodržet. V Česku jsme s označením vlaků šlápli do vajec a ještě jsme se v tom vyváleli. Až se ČD zase rozhodnou pořídit nějaká nová vozidla, bude z Nábřeží vycházet hustý černý dým od toho, jak se tamní mozkový trust marketingového… Číst vice »
Přesně, EU vymýšlí jednu regulaci za druhou, tak udělat pořádek i v tomto by nebylo od věci
A teď si představte, že v některých zemích označují náš Os jako R (regionální vlak). Už je to delší dobu, kdy jsem nějakému bezradnému němci (spíš rakušákovi), který hledal šnelcuk do Linze a viděl tam jen R (Regionalzug), vysvětloval, že tak u nás značíme rychlíky. Ale chápu, kam tím míříte. Dřív byly vlaky označené nějak jednotně, osobák (ten jediný vozil osoby), spěšňák alias zrychlenka, rychlík a tak dále. Ale pak přišel marketing a různé obchodní značky, takže dneska jezdí vlaky pod obchodními značkami, které má každý dopravce trochu jiné a pro cestujícího je to maglajz, a je jen otázkou, jetli… Číst vice »
Smutné je že kým veľmi pohodlné vozne 1.tr. od ČD budú nahradené ešte novšou generáciou, tie tragédie od ZSSK kde človek celú cestu čumí cudziemu človeku do ksichtu tam zostanú. Chápem že kvôli vyrovnávkam to inak nejde, ale fakt by som tie Comfortjety videl oveľa radšej namiesto ZSSK súprav než namiesto existujúcich ČD súprav.
Snívať nie je zakázané … 😀
Prvú triedu na Metropolitanoch som zatiaľ nevyužil, takže Ti verím, ale v tej druhej by som si určite radšej vybral Bmpz ZSSK ako Bdpee ČD (to sú vozne vozne tak maximálne na rýchliky, nie na diaľkové expresy).
Onedlho ale budú na Metropolitany potrebné súpravy na 200 km/h, takže som zvedavý, ako to ZSSK vyrieši
Vozy ZSSK tam zůstsnou? Já doufal že vše bude v CJ. Nebk nám aspoň posílejte Bmpeery, ty jsou super.
Tak to si bude musieť tie ComfortJety kúpiť ZSSK. Nemaj obavu, len čo zistia, ako sa na to pricucnúť, tak ich kúpia.
Tak máte čumět z okna nebo třeba do mobilu, jako skoro dnes už většina lidí. Z nevyžádaného čumění na lidi (zvlášť když to jsou lidé opačného pohlaví) může být v dnešní době docela mrzení…
Pochopil jsem z návrhu jízdního řádu správně, že některé vlaky railjet, které nebudou protažené do Vilachu budou nově končit pouze ve Vídni a nebudou pokračovat do Grazu?
Este by mohli CD prestat nasadzovat vozne B na vlaky EC
No to rozhodně přestanou, pokud EC kategorie nebude (i když si nejsem jistý, jak je to s tím jejím koncem myšlené). Nicméně bych doplnil, že by ČD mohly přestat nasazovat B na cokoliv.
Takže radši na stojáka v přeplněném nebo zůstat na peróně?
Ne díky, já raději pojedu B než nejet vůbec.
Ale no tak. Přece chápete, jak to myslím (výměna kus za kus a nikoliv, že tam kde je teď B, tak nebude nic)
Že by u peronu zastavila pouze lokomotiva, protože vozy B nejsou řazeny a nenahrazeny, je dost bizarní představa, ne?
Už jsem viděl soupravu mašina (Eso) a Sysel (řídící vůz), takže by mě to nepřekvapilo. Už jsem si dělal i srandu, že jsem zvědavý, kdy přijede sólo mašina.
No Metropolitany nebudú EC ale rj, zato EC Valašský Expres ostane.
Což je vtipné u v podstatě jej v jednom úseku zrychleného rychliku. A jako bonus ukončeného v poli na státní hranici
Metropolitany so súpravou ZSSK (? i MAV) zostanú ako EC.
NIEKTORÉ Metropolitany nebudú EC. Bordel bude ešte väčší, než sme očakávali.
Ale za to tam už poslední dobou nejelo ani jedno B²⁴⁹
Ale na Valašských expresech jich je hafo.
Doufam, ze v souladu v rj se v CJ objeví tichý oddíl a smysluplné číslování vagónů.
Už měl někdy vlak ČD smysluplné číslování (tedy od jedničky)?
Číslovanie vozňov sa riadi obehmi RIC, čo bežný substrát nechápe. Bez šance na zmenu.
Oprava: nie RIC, ale EWP.
Tak ve vnitrostátní dopravě to třeba na Slovensku nebo v Polsku změnit šlo dokonce u všech vlaků, u mezinárodních vlaků to šlo třeba u těch Railjetů, tak nevím proč by to nemělo jít u Comfortjetů.
No v návrhu se s tichým oddílem počítá takže věřme tomu, že ten tichý oddíl tam nakonec bude
Ještě aby se dodržoval a byl průvodčími vymáhán. Skutečnost je bohužel taková ze většina z nic na to kašle
Mě fascinuje, jak se v tomhle článku celkem přehledně uvádí, k jak velkému rozvoji dochází (nové, resp. pozdější spoje zásadním způsobem usnadní cestování vlakem z/do Česka po Evropě a umožní cesty z destinací, odkud byste dnes jen stěží vlakem za den dojeli), ale 99 % diskuze je stejně o těch 2 písmenech na začátku. Jestli v dnešní době někdo fakt nastoupí do úplně jinýho vlaku, protože na tabuli vidí bez dalšího prostě rj místo RJ, potřeboval by spíš papíry na hlavu.
Víte, ve společnosti nejsou všichni lidé tak prudce inteligentní jako vy, kteří všechno přesně ví, vidí a nedělají chyby.
Ale je mezi námi třeba dost lidí, kteří mají problém třeba s orientací, špatně vidí a nebo prostě vlakem moc nejezdí a nevyznají se v tom. Koho by napadlo, že to stejné znamená něco jiného, pokud je to napsané malými nebo velkými písmeny.
A místo toho, abychom jim ulehčili život a tyto zbytečné složitosti zrušily, což by nikomu neublížilo, tak jim tady budete předepisovat papír na hlavu? Fakt se probuďte.
Nenastoupí tam z důvodu toho, že vidí RJ a ne rj, ale protože vidí, že to jede do Prahy.
Naprostý souhlas. Těch informací, podle kterých se může cestující řídit, je opravdu hodně.
1) Číslo vlaku 2) Dopravce 3) Čas odjezdu 4) Destinace 5) Číslo vagónu 6) Taky si snad pamatuji, u jakého dopravce jsem koupil jízdenku
Pokud někdo selže ve všech těchto bodech, tak by mu nepomohlo ani to RGJ místo RJ….
Mají jezdit na skvělý oneticket a budou mít po starostech. Nasednu, jedu a neřeším.
No jen pak ty starosti s tím, jak vyjít se zbývajícími penězi… 🙂
Další reklamni příspěvek na nepovedený produkt 😀
Nepochopení zjevné ironie?
Na číslo vlaku zapomeňte, to je jen takové nádražácké ptydepe, stejně jako služební číslo koleje.
Nemyslím si, že známkou inteligence je orientace zrovna v jízdním řádu. Průměrný šotouš se ztratí v prvním lese, jakmile ho přestanou vést koleje. A jaký to byl inteligent.
Průměrný šotouš a inteligent? Tak ten byl dobrej 😁😁
Vylezte prosím ze své šotobubliny.
nikdo normální nemůže předpokládat, že rj znamená něco úplně jiného než RJ
A ono se vždycky musí to pozitivní kompenzovat něčím negativním?
Nešlo by konečně válkou s dalším dopravcem přestat obtěžovat cestující a zrušit zkratku rj? Kdo se v tom má vyznat? někdy rj, jinde zase RJ. Zvlášt teď, když už pod rj nebude vždycky nasazen Railjet, ale i něco dalšího. s EC by si vystačili všichni.
Možná by bylo ještě lepší třeba používat zavedenou zkratku SC, když ta třída vlaku je vlastně “totožná” s Pendolinem. Myslím, že oddělení od EC není na škodu. V cestujících moc kvality EC nevzbuzuje podle mého.
A aby bylo zmatení dokonalé, tak rj je v Rakousku na tabulích RJ (naopak RJ je RGJ).
Zrušit by se měla zkratka RJ kterou používá Regiojet. RailJety tu byly dříve a není důvod aby zrovna ČD/ÖBB v tomto ustupovaly
Je to název dopravce…
Není. Je to jen jeho zkratka. RGJ by bylo rozhodně lepší.
Je to právě přesně obráceně. RJ 2011, rj 2014.
rj je od roku 2009, zkratka patří OBB a váš regiojet s ní přišel až v roce 2015…
Zkratku RJ by se měl prvně zrušit RegioJet, přišel az jako druhý a všude brečel jak má na to právo.
Furt je baví jezdit jako rj a trolit cestující kteří si koupí jízdenku na RJ?
Značka RailJet od ÖBB je snad starší než ta od Jančury, ne?
V Rakousku ano, v Česku ne.
Jsme ve sdíleném mezinárodním prostoru…
Kolik cestujících hledá svůj vlak podle nějakých dvou písmen a ne podle čísla vlaku, cílové stanice a času odjezdu? Navíc už od dob zavedení konkurence na železnici se hlásí u každého vlaku dopravce.
No když vám během pár minut odjíždí několik vlaků do stejného cíle, tak se není tak velký problém splést. A to v tom ani nemusí být jiný dopravce, stačí jiná trasa. (ČT vs Vysočina, nebo Olomouc Brno přes Břeclav či Prostějov).
Podle dvou písmen = nikdo.
Podle čísla vlaku = nikdo (mimo ultra šotoušů).
Podle času odjezdu a cílové stanice = prakticky 100%, dobře 99,9%.
Jen poznámka: Ze Svinova jezdíval v neděli Opavan a Ostravan oba do Prahy prakticky ve stejný čas, prakticky stejnou soupravou, zpravidla ze stejného nástupiště – světe div se, nějaké zvláštní problémy se nekonaly.
Tak pokud dojely do Prahy oba, proč by měl být nějaký problém taky…
Možná proto, že ne všichni jednou až do Prahy, duh?
Třeba že jede o hodinu dyly
U Regiojetu jsem ten problém občas zaznamenal, cestující uviděl žlutý vlak a nasedl do něj. V Hranicích dokonce vlaková četa hlasitě upozorňovala na to, kam vlak jede.
Co je však potřeba pochválit – jakým tempem zvládly ČD společně s výrobcem uvést CJ do provozu (zatím bez větších technických komplikací). Z původně avizovaného konce roku 2026 se nakonec stala první část roku 2026 a už teď se daří domino efektem posílat lepší vozy na opomíjené rychlíkové linky. Tak ještě aby vyšly ty rychlé Vectrony bez komplikací, řidičáky se schválily co nejdříve a je z toho vlastně super projekt.
Úplně hladké to nebylo, ale díky štěstí a improvizaci se podařilo držet termíny. Dodávky měly být od roku 2024, ale to se podařilo jen díky shodě většiny vozů s Interjetem a dočasným převzetím jeho schválení na provizorní konfiguraci jednotky bez řídicího a bistrovozu. Každopádně proč ne, řešení to bylo.
Trošku nesouhlasím. Super projektem by bylo, kdyby koupili rovnou ICE 4generace.. dohodnout se se Zímensem na kompletaci by asi nebyl problém, cena na sedačku při započtení lokomotivy NENí diametrálně odlišná a republika i dopravce by se posunuly do jiné váhové kategorie…
Comfort Jet je takové přešlapování na místě,
s bistrem dokonce šlápnutí dost vedle (už mi říkali, že kvůli té hrůze opustilo JLV. Několik posádek, které Německo jezdily snad 20-25 let a šly jinam = reálně mimo železnici či důchod)
S ICE4 by se ČD snadno integrovaly do linek Praha – Dresden – Frankfurt..
Před 20 lety po neúspěchu ČSkD 680 a koupi klasických pendolín byla o toto snaha, ale bohužel jsme tehdy o 5let dříve zvolili Itálii místo ICE 3geberace (ale zase nebyl vyzkoušené, ICE-TD byl propadák, siemens tehdy nabídnul jen 5vlaků za ty prachy..)
Tahle linka velmi chybí, byla by to brána do významné části Evropy a obvykle jen s jedním přestupem ve Frankfurtu.
Připadá mi to hrozně zmateně, měli to nazvat EuroJet. RailJet +Comfort Jet =Euro Jet a bylo by hned všem jasné co jede na vlaku za soupravu. Inter Jet na vnitrostátní spoje a je to naprosto jasný.
EuroJet mi zní jak název benzínky někde v areálu JZD…ještěže se tahle jet-mánie omezila na nový vlaky, jinak bysme jezdili HydraJetem a do Lednice možná i HurvajzJetem…
A co třeba takový brejljet 😂
Nebo ŠukafonJet 😀 zkratka ŠJ
Naopak. InterJet má být mezinárodní a vnitrostátní bude IntraJet.
Pro méně chápavé: Tento příspěvek si dělá prdel.
Dobře ty 👍
Deutsche Bahn to možná jako RJ označí, ale u BaneDanmark bude zřejmě krásně svítit EC.
BaneDanmark zná kategorie podle zaužívaných a uznávaných standardů, nad marketingem se asi jen krásně pousměje a odignoruje ho 🙂
U DSB bude také RJ.
Takže dopravce to bude zobrazovat na svých informačních kanálech jinak než správce infrastruktury na tabulích a v hlášení?
Pokud jde o marketing, tak nechápu to přeznačení Hungarie. Dlouhodobě snad nejproblematičtější EC z hlediska zpoždění opravdu dobré jméno ostatním railjet produktům neudělá. Jinak znamená to tedy, že přestanou jezdit maďarské vozy a místo nich bude ComfortJet?
Je tam napsaný ComfortJet
Snáď sa raz podarí presvedčiť Maďarov, aby súhlasili s rozdelením Hungarie na Metropolitan a Berliner
Nebo všechny zúčastněné, aby to jezdilo na čas.
Zasmial som sa
Ak naučíš lietať vlaky medzi Lanžhotom a Devínskou Novou Vsou, tak to možno bude mať šancu… 😀
To skor prijmu Trianon než zrušia Hungárku. 😀
Ale maďarská hospoda je dobrá, i když dražší.
No…ja tam byl jednou a stacilo. Zlate JLV
Ano, na JLV Maďaři nemají, ale jinak jsou maďarské speciality dobré.
souhlas …
Zvlášť když host ovládá nějaký světový jazyk, třeba maďarštinu… Hungaria je fajn, ale nemělo by se to počítat do taktu vlaků. Měl by to bejt zážitkovej vlak mimo pořadí. Ještě lepší by bylo pro tyhle účely vrátit Avalu…
Problém není v Hungarii jako vlaku, ale v jeho trase, která vede přes Slovensko, což je chronický generátor zpoždění vlaků. Resp. neschopnost ŽSR zkonstruovat (a nejspíš i ŽSSK přijmout cca o min 15 min pomalejší) reálnou trasu s reálnými jízdními dobami vč. nezbytných přirážek. Ten grafikon prostě při příměstském vytížení trati, její zastaralosti, plánovaných výlukách na trati, nulových rezervách a nefungujících staničních intervalech plynoucích z neexistence peronizace nemůže takto fungovat.
Ať si dopravci označují vlaky jak chtějí. Ale nerozumím tomu, proč to proč to přebírá SŽ. Na nádražních tabulích, jízdních řádech a v hlášeních bych uváděl jen Os, Sp, R a Ex.
Protože za to platí.
Aby to ještě víc nemátlo cestující, kteří už dnes občas tápou, protože na tabuli problikává číslo vlaku a číslo linky?
SŽ má především šoupat nohama a respektovat označení dopravců. Jak si to kategorizuje interně, to je čistě provozní věc a do informování cestujících to nepatří.
Číslo linky spíše pomáhá. Obzvlášť v Praze, kde jezdí dvě linky do Chebu, nebo v Brně, kde zase do Olomouce.
No sranda je v Olomouci kde oba vlaky na Brno jedou 2min po sobě a mají i stejné dvojčíslí. R 902 a R 802.
Problém je, že kdysi se u nás myslelo, že cílová stanice stačí, cíle „přes“ má SŽ jen někde a na tabule v podchodu se nedaly. Německé a švýcarské panely tohle řeší, prakticky vždy ukazují víc stanic na trase vlaku, a to posloupně, že cílová stanice je jako poslední. Jak logické a přirozené… Zato v Rakousku-Uhersku máme „přes“ až za „cílem“. Smysl to nemá, asi jen „neschopnost myšlenku opustit“.
Z Olomouce jezdí i skoro současně i dva osobáky do Nezamyslic.
Protože cestující je zákazník dopravce, ne SŽ. Tudíž ho zajímá „produkt“ který mu prodal dopravce, s nímž uzavírá přepravní smlouvu. Že pro SŽ je to dopravně Ex a ne rj mu je šumák, on má na jízdence rj.
Cestující z Prahy do Kralup je naučen jet rychlíkem směr Ústí/Děčín, expresem (do Německa) nepojede protože ten staví poprvé až v Ústí. Tak tomu cestujícímu řekněme že Krušnohor je rychlík směr Ústí.
A aby nebylo jednoduché, že v R platí jízdenky IDS, zatímco v Ex nikoli, tak se zavede zkratka pro rychlík s přečalouněnými sedadly (Rx), regionální express (Rex).
A protože jezdí RegioJet s vlastními jízdenkami, musí existovat konkurence railjet s vlastními jízdenkami.
On ten Krušnohorský totiž reálně Ex je, jen se z nějakého důvodu tak nepojmenovává. Při dodržení zásady, ze kategorie vlaku se určuje podle nejrychlejšího úseku by to bylo jasné. Tanvaldsky rychlík taky není Sp, přestože v půlce trasy je to skoro Os…
Reálně je, ale ve skutečnosti není? Tak to jste mě poránu pobavil.
A jak by tuhle „situaci“ mělo vyřešit používání dopravní kategorie? To by akorát z toho EC udělalo Ex, ale oba rychlíky, mezi kterými by podle Vás mohli mít cestující zmatek, by byly pořád rychlíky. To je spíš otázka případného překategorizování Krušnohorů (třeba i na nějakou specifickou komerční kategorii), takže právě spíš opak toho co navrhuje Ondra. K poslednímu odstavci – takže existují RegioJet (RJ) a railjet (rj), každý s vlastními jízdenkami, tak z nich pro přehlednost uděláme z obou shodně Ex, ale stále každý s vlastními jízdenkami? Nebo třeba mezi Prahou a Brnem, EC staví v Kolíně, ale ne v… Číst vice »
Krusnohor = jednoznačně Ex. Existuje dlouhý souběh s R, který staví výrazně více. Za Ústím už to je jedno, dálková má jedinou vrstvu.
No je v tom bordel, jedna chebská linka je IC a druhá R, přitom jsou za Plzní/Ústím zastavkovější. Ti samé na Moravu Ex2 a R18, jedno EC druhé R. A ted se v tom vyznejte.
Zlaté časy Českých drah! Budou jezdit do Dánska, 4. nejdelším tunelem v Evropě, a to ještě rychlostí 230 kilometrů na hodinu. A možná se někdy dostanou do Slovinska?
Zrovna to Dánsko je ztráta času a plýtvání souprav. Nový vlak za hodně peněz bude trávit většinu dne v zahraničí místo aby jezdil doma a vozil hlavně české daňové poplatníky.
Myslím, že v Dánsku si na seba ten „nový vlak za hodňe peněz“ zarobí skôr ako doma…
Tak aspoň to české daňové poplatníky nebude tolik stát, když na to budou přispívat i němečtí, dánští, rakouští, slovenští a maďarští daňoví poplatníci.
Posílat je na linku do Dánska je blbost, vnitrostátní užitek minimálni. Měli je raději dát na Ostravu. Nerozumím té váší tézi neustále lest do zadku cizí zemi.
Tržní hospodářství vám nic neříká? Kapitalismus tu máme už vic jak 30 let.
Jak to spolu souvisí?
Za deň v Česku zarobí 20 000 Kc, za deň v cudzine 10 000 €. (čísla sú len ilustratívne)
Přesně, do Kodaně poslat 810, ať si Dánové nezvykají….
Člověče, vy jste ale pako.
Když zákazník v cizině je solventnější… 🙂
To je business. Tohle je nejvýdělečnější linka a prodloužení do Kodaně ji ještě zefektivnění.
Tak proč ji pořád na českém úseku dotujeme když je tak výdělečná?
Protože tuzemské jízdné je levné.
Na Ostravu jezdilo Pendolino když ještě žádné rj neexistovaly.
Ty žiješ v predstave že ČD tam tie súpravy budú posielať zadarmo? Za všetko čo ČD súpravy najazdia mimo ČR dostanú ČD buď vyrovnávku (teda vlezenie do zadku Česku zo strany inej krajiny) alebo peniaze (za ktoré môžu nakupovať ďalšie nové vlaky a rýchlejšie vyraďovať črepy).
Nakupovat ani ne, spíš splácet.
Dostanú peniaze. Kde je rozdiel?
Na Ostravu se jezdí na komerční riziko, ČD ty CJ potřebují splácet. To není o lezení do zadku komukoliv, to je o tom, že si na splátky úvěrů musí ČD vydělat.
Export sluzeb. To neznate?
Jj to že Němec platí cca 0,26 eur za nápravu a kilometr a u jídeľňáku asi 8x tolik
Pokud nemají dokonce sjednáno více… a rozhodně to není vyrovnávka, ale cash, bez které by nebylo. Na splátky..
Comfortjety jsou primárně určené pro mezinárodní dálkovou dopravu nikoliv pro domácí dopravu. Tak to zkrátka je a musíte se s tím smířit.
Přesně nechápu mínusy
Sranda: A co šukafóny, prosím vás, ještě je máte? 😀
Na 10 – 20 minutovou jízdu někde z lokálky do přípojné stanice na hlavní trati by v pohodě stačily.
Do Slovinska jezdil Jože Plečnik přes Summerau.
Do Slovinska jazdí v lete RegioJet (v zime nie je dôvod).
V prvním odstavců se píše: „…z jízdního řádu naopak zmizí vlaky s označením kategorie EC.”, v pátém se píše: „Označení EuroCity (EC) zůstane…”. Co z toho teda platí?
Platí oboje. Z jízdního řádu zmizí vlaky s označením kategorie EC tam, kde bude na vlaku jezdit RailJet/ComfortJet.
Takže kategorie EC z JŘ nezmizi…
Z jízdního řádu některých tratí ano, z některých ne. Jízdní řád není jenom ta knížka, co si četl Alois Nebel (a mnozí z vás) na záchodě.
Na tratiach kde zmizne z hlavičky niektorých vlakov zostane v hlavičke niektorých iných zostávajúcich vlakov.
Ano. Píšu to v příspěvku, na který reagujete. Cituji sám sebe (jako Václav Klaus :-)) „Z jízdního řádu zmizí vlaky s označením kategorie EC tam, kde bude na vlaku jezdit RailJet/ComfortJet.“ Takže to vidíme stejně.
Proč má tohle pořád někdo potřebu na české železnici dělat? Rychlík vyšší kvality nestačil? Marketing, ať se řeší jinde. Ne na odjezdových tabulích, kde to akorát bude mást lidi.
Přesně, bych jim to ze strany SŽ zatrhl. Zkrátka RJ je v ČR obsazena, ať si nazvou třeba ČDjet 😁
Až na takovou drobnost, že s kategorií „rj“ přišly ČD o dva roky dříve než RegioJet, který používal v té době pro své spoje klasické EC a IC.
rj je značka ÖBB, ktorú ČD majú oprávnenie používať.
Nikoli. O 3 roky později. RJ 2011, rj 2014.
RegioJet začal používat RJ jako kategorii vlaku až v roce 2016, do roku 2015 jezdil jako IC
„Vyšší kvalita“ je také marketing. Za mě nejlepší by bylo tyto všemožné City a Jety nadále i pro lidi označovat jako expresy, i když uznávám, že na někoho může působit dobře jistota nasazení určité soupravy – jako by jel kvůli ní, a ne kvůli i jinak pohodlné jízdě, jež by měla být samozřejmostí.
Od toho je případně jméno vlaku nebo linky.
Rychlík vyšší kvality (kategorie Rx) už tady byl a naštěstí se to zase zrušilo. Ona se ta vyšší kvalita dost často nekonala.
Aby to u tryskáčů nedopadlo podobně. Andula hlásí „přijíždí rychlík vyšší kvality“ a píská náhradní souprava z béček, to byla ČD realita.
A obávám se, že s railjetem to bude podobné.
Ten název byl trapný a směšný. Dobře že je ta doba pryč. Kvalitu nedělá název, ale to, jak jsem schopen dodržet nastavené kvalitativní standardy.
Mně stačí rozdíl mezi IC a EC.
IC logicky jezdí metro městy v rámci ČR. EC naopak i do zahraničí. Proč ale EC vymete i díry typu Česká Třebová/Kolín, to teda nevím, když IC nemusí. Chápu teda správně, že EC je vlastně na úrovni mezinárodního rychlíku? Aspoň už to nestaví v Mohelnici
Protože to tak objednává státa, navíc v těch dírách nastupují a vystupují lidi a je jich dost. V Mohelnici a Července stále staví vlaky linky Ex2…
No to jo, jen se to pak nemusí jmenovat Euro City, ale třeba Euro Courák
Nejsou snad Mohelnice a Cervenka (evropska) mesta?
Nejsou. EuroCity je název z angličtiny a je tedy nutné rozlišovat city a town, Mohelnice a Červenka se na city nekvalifikují podle anglické ani americké definice.
EuroCity je jen komerční název expresu a žádný standard neexistuje. Kdyby jste chtěl aplikovat anglicky význam do Čech tak vlak nebude stavět skoro nikde, respektive jen Praha, Brno, Ostrava a Plzeň, teoreticky ještě Liberec ale tam pro jistotu zase nejezdí žádný pořádný vlak.
EC je v podstatě mrtvá kategorie. Respektive kategorie, která je na ústupu. A to nejen u nás – je to překonané. Jsme o 40 let dál, než v 80. letech.
Ano, o 40 let dál s dalšími zkratkami, jež opět postupně ztratí na významu, jemuž nejsme stále mnohdy schopni dostát…
Dostát čemu? Závazný standard měla jenom kategorie EC, možná ji má SC a railjet. Ostatní kategorie jsou definované – a taky plněné – velice vágně.
Zavazny standard nemá nic , jsou to jen obchodní značení dopravce.
Jinak nazev eurocity, je z doby kdy se vyráběli eurookna, eurozamky, europalety…
Prostě všechno bylo euro
Mívalo to EuroCity, ale to už je dávno (konec minulého století). Pokud to už neplatí, tak mě to ani nepřekvapuje, stejně se ten standard nedodržoval a nedodržuje.
Ohýbání významu za postupné degradace, nic více. Jedno je vnitrostátní expres, druhé mezistátní. Ve Třebové staví dejme tomu kvůli vzájemným přestupům, Kolín chápu jako úlitbu zanedbanému severu, kde vládnou relativně pomalé jednokolejky (zatímco tam i jinde stavíme dálnice). Mohelnice, no to někdo vymyslel rošádu, čímž označení popřel (potvrzující výjimka?). Přetrvávají naopak pohraniční zastávky v ještě méně zalidněných sídlech, v tomto zlatá i ta Třebová.
S pohraničními zastavkami souhlasím, dědiny typu Čadca, Bad Schandau, Chalupki… S třebovou však nesouhlasím, žádné smysluplné přípoje pro expresní vrstvu tam nejsou. Úplně stačí rychlíková obsluha
Ne?a co autobusové spoje🤣🤣ty nenavazi na vlaky?co?😄pak se nedivím že hodně lidí přestupuje do aut😄s rakoviny nazory
Tak se podívejte, jaké autobusové spoje a kolik jich na mezinárodní vlaky v Třebové navazuje. To jich třeba ze Svitav jezdí víc.
Tak zrovna Bad Schandau je z německé strany poměrně silný turistický cíl. Sice díra, ale vstupní brána do Saského Švýcarska, tam to zastavování má smysl
Sorry jako ale Čadca je okresné mesto, okrem toho prestupný uzol na iné trate a smery. To by potom nemusel stáť ani v Českom Tešíne alebo Třinci…
Kolín ještě chápu, je to dost velká křižovatka, ale Česká Třebová je total úlet a staví se tam čistě z železničářské nostalgie
Jojo, takové Ústí nad Orlicí město je taky echt..
Za mě i Návsí.
Jenže množství cestujících, kteří z ČT jezdí je jasným důkazem, že zastavování Ex tam zbytečné není, přestupy na další Os, R, a je dobře že tam zastavují, kapacita už tak plných rychlíků by byla nedostatečná, takto se to alespoň částečně rozloží.
A mohu je vidět?? Vetšinou tam nikdo pořádně není. A uvědomte si, že expresní vlaky slouží pro spojení velkých měst a ne nadrážáckých vesnic, které si stále ještě nevšimly, že doba jejich slávy skončila.
Kolín je podobná křižovatka jako Česká Třebová, jinak město není nijak velké (asi 2x než ČT).
To opravdu není. V kolíně je přestup na Ústí, HavlBrod, Mladá Boleslav… v ČT je tak akorát lokalka do Lanškrpuna a Moravské Třebové. Z Brna do Olmu přes ČT nikdo nepojede…
Pro spojení velkých měst? Tak pak nemají zastavovat ani v Kolíně, nebo třeba v takovém Zábřehu (který je ještě menší než Třebová, a ani to není takový dopravní uzel, jako Třebová). Samozřejmě záleží na denní době, ale díky tomu, že se tam nachází střední škola, tak tam nastupuje/vystupuje nemálo studentů, v okolí pak máte Ústí nad Orlicí, kde jsou další střední školy, Lanškroun taky, a osobáky jsou taktéž spíš navázaný na Ex (Ex od Prahy přijíždí v 55, osobák na Lanškroun odjíždí v 05). Dále se to tam dělí na Olomouc/Brno, tak už z tohoto důvodu dává smysl, aby tam… Číst vice »
Jaký smysl dává, aby mezinárodní expresní vrstva zastavila ve stanici, kde se to dělí na Olomouc a Brno? Nějak mi ten smysl uniká.
V Zábřehu je připoj na Jeseník, v Kolíně např. do lázeňského města Poděbrady
Stačí, že mezinárodní vlaky již nestaví v Petrovicích u Karviné (pokud jedou touto trasou) nebo v Horním Dvořišti. Ale Kolín opravdu zbytečný není, ČT si myslím, že také ne. Ale jo, asi některé spoje by omezit šly.
V Maďarsku (Va’c – Bp) zastavujú EC ako Os. 🙁
Ale no tak… Jasně, s nadsázkou a jako vtip možná, ale reálně to pravda není.
Jako že Szob a Nagymáros-Visegrád jsou opravdu expresní stanice? To by u nás ty vlaky mohly zastavovat i třeba v Zaječí nebo ve Vranovicích. 😀
EC staví v Kolíně, České Třebové, ale i v Břeclavi z důvodu, že se jedná o významné přestupní uzly. A ne jen lokální díry, kde staví kdejaký courák …
Proč nebudou jako railjet označené i Krušnohory a Západní Expres, kde také jezdí soupravy podobné railjetům?
Nejezdi tam docasne? Provoz ma prevzit Arriva a jezdit bude s novou generaci Panteru.
Protože to není railjet ale Ex/IC se soupravou Interjet. Takže asi proto. A railjet v podání ČD je mezistátní spoj .
Až na těch pár vnitrostátních, že?
Je jen jeden, rj578 z Brna do Prahy ve 4:26…
Máte pravdu, Lucie. Já poslední dny ležím v GVD 2026, kde jich bude víc, ale reálně ještě nejezdí.
Jednak nejspíš proto, že je tu značku vlastní ÖBB, takže by musely souhlasit.
A jednak je prostě ten produktový standard zase trochu jiný než u vlaků do Rakouska.
A vztahuje se ta ochranná značka railjet i na kategorii vlaku? Upřímně řečeno se docela dívím, že ÖBB nevadí, že ČD takhle označují i vozidla (ComfortJety), která neposkytují standardy odpovídající této kategorii (například chybějící Business třída).
Žádná ochranná značka neexistuje.
To tedy existuje, stejně jako ICE od DB a konec konců i to Eurocity má ochranou známku pod vlastnictvím Deutsche Bahn.
V souvislosti s novym JR – jsou nejake novinky ohledne preplnenosti hlavaku? Ma to nejaky vyvoj?
Obávám se, že změna názvu z EC na Railjet ten kapacitní problém nevyřeší. Ale zase ho ani nezhorší 🙂
Jen aby část Railjetů nestavěla (z důvodů férovosti dělby o hl.n.) třeba jen v Libni, Holešovicích nebo plácnu v Podbabě 😀 to by nás ve světě reprezentovalo!
Zruší se přemnožené vlaky na Ostravu a Baltic se k něčemu přilepí a v UnO odpojí (4 vozovy vlak nemusí plýtvat kapacitu)
Jo vlaky co jedou skrz Prahu od Vídně/Budapešti na Berlín a opačně nebudou zajíždět na hlavak a budou stavět jen v Holešovicích.
Stačilo by vynalézt řídící vůz. Ale existuje paragraf jedna.
Ani ten řidičák nepotřebujete, stačí odjet/přijet přes Malešice.
Fakt je nutné s každou dodávkou nových vozů zároveň vytvořit novou kategorii?
A proč vlastně ne ? Dopravně už dávno máme všechnu expresní vrstvu pod jednou kategorií Ex, zbytek je marketing. Pokud má být název kategorie vlaku jasnou a transparentní informací, co mi přijede, nevidím v tom problém.
To se naštěstí neděje, ale nějaká produktová diferenciace je na místě.
V Rakousku se rozhodli, že všechno nové a dálkové bude railjet. Částečně asi i proto, že IC/EC už dnes postrádá jasný obsah.
V takovém Španělsku mají i vysokorychlostní spoje diferencované podle vzdálenosti a úrovně služeb: AVE, Avant, Alvia…
Vsak tady se konecne zadna nova kategorie netvori, ale spojuje se do rj.
ComforJet pod značkou Railjet – není to klamání zákazníka ? Chaos to je tedy určitě !. Railjet je o kategorii výše nabízí i Business třídu narozdíl od ComfortJetu. Obecně je toto hloupost mělo to zůstat pod hlavičkou EC. V Rakousku u OBB je sice ounačení také Railjet ,ale tam Railjet opravdu jede na rozdíl od kočkopsa u ČD ..
S tim me ČD hodne nastvaly. RailJety povazuji za jejich nejpohodlnejsi vlaky a na tratich, kde jezdi, pouzivam pouze je. ComfortJety jsem zklaman, je v nich malo mista, a proto se jim vyhybam. Po novu nepoznam, ktera souprava jede.
Ani při rezervaci místa výběrem z plánku vlaku to nepoznáte?
I kdyby, je to degradace značky
Dyť CJ má lepší sedačky než rj
Souhlasím. Chybějící business třída je velký krok zpět. Za mě jednoznačně tento oddíl bude chybět.
no asi až tak využitá nebola aby sa to oplatilo. Radšej sa predá komplet 1.trieda, ako voziť vzduch. Rozhodla ekonomika…
Nemyslím si, že by business třída jezdila prázdná. Stačí mrknout do rezervačního systému. Business třída na většinu spojů na 3 týdny dopředu je vyprodaná. Já jsem objednával místenky na příští týden před měsícem a měl jsem co dělat abych objednal 2 místa. O tuto službu zájem prostě je.
Až na to, že v Rakousku budou v kategorii railjet i nové KISSy, které se původnímu railjetu podobají jen nátěrem.
Ta business třída je tak marginální věc, že to na vnímání značky nemá vůbec žádný dopad.
Business je pro mě jednoznačná priorita a proto také Railjetem jezdím . Nevím proč se ČD těch prémiových tříd bojí má to třeba i maďarský MÁV (1+).
Mám to s Business třídou úplně stejně. Proto jezdím Railjetem.
Tahle „inflace kategorií“ je čiré zlo. Druh vlaku má vyjadřovat (rámcově) jeho charakter, zastavovací politiku v „hlavním“ úseku, popř. do jisté míry (regio / interregio / dálkovka) stupeň komfortu. Ne konkrétní typy vlaků, navíc v čase proměnlivé a ne vždy jasně zařaditelné (je IJ spíš R nebo rj, když nemá jídlo, ovšem „R“ jsou většinově spíš starší vozy? Co když CJ/RJ někdy pojede na „pomalém“ rychlíku?). Samozřejmě něco podobného je i záměna typu vlaku s konkrétním produktem dopravce (vlaky RJ a LE, popř. „SC Pendolino“ a vše na tento způsob). Umím si představit debatu, jestli je vhodné zůstat u specificky… Číst vice »
rj jezdí už dlouho, takže se nic moc nezmění. Navíc problém s kategoriemi vlaků je téměř všude, snad kromě Švýcarska.
Je to pěkný chaos: pojmy, názvy, tarify, jízdenky, pásma… Dráha nejde moc na ruku cestujícím…
Dráha pořád žije v bludu že lidé jsou tu pro ni a ne naopak
Souhlas. Nebylo by od věci, kdyby ČD udělaly „výkladovou tabulku“ ve které by byly zahrnuty veškeré používané názvy kategorií a u nich prokřížkovány služby a charakteristiky, které se k nim vztahují.
Možná by samy ČD došly k tomu, že stávající nesystematický prales názvů různých kategorií je chaotický, osekaly by to a daly by tomu nějaký smysluplný řád.
Trefná poznámka!!
Nějak nechápu, komu nebo čemu tohle „čiré zlo“ má jako vadit. Já sem naopak rád, když na první dobrou při hledání spojení vidím „produkt“, tedy jakou soupravu můžu očekávat, o to víc, když ČD jsou i v roce 2025 schopné zařadit do soupravy IC nebo EC stará béčka, na která už fakt nejsem zvědavý. Jediné, co děsí mě, je možnost, že ČD od prosince začnou jako railjet označovat i spoje, na kterých tyto soupravy ještě jezdit nebudou, vzhledem k tomu, že dodávka má byt ukončena až v během roku 26. Stejným způsobem znehodnitily právě značku IC/EC…
To jakože si vybíráte spoj podle toho, co na něm jede? Tak to asi dělám něco špatně, když si vybírám spoj podle toho, kdy a kam potřebuju jet.
Pokud stejným směrem jezdí několik různých vlaků, tak ano, vybírám si čím konkrétně pojedu, pokud nepotřebuju dojet přesně na minuty.
Třeba mezi Prahou a Pardubicemi můžete dnes mezi 16.00 a 17.00 volit ze tří dopravců a u jednoho z nich ze čtyř dost významně odlišných typů souprav. Ale chápu, že to pro vás může být překvapení.
Vážený pane…neznám Vás a Vy mě ….ale věřte tomu, že mě to jako člověka pracujicího na železnici, i když cestující nevozíme, nepřekvapí.
Aha. Pak tedy nějak nechápu, co jste si chtěl dokázat tím předcházejícím jízlivým komentářem.
Jako líbilo by se mi kdyby si SŽ dupnulo a všechny ty komerční zkratky zmizeli. Pro interní potřeby stejně nic jiného než Os, Sp, R, Ex neni tak nechápu že jim to toleruje.
SŽ si nemá co dupat, od toho tady není, ta má sloužit dopravcům, cestujícím a objednatelům.
presne tak.
Už dávno to není kategorie, ale „produkt“. Nebo chcete-li – marketingová značka.
A to je právě špatně.
V konkurenčním prostředí na straně jedné a při různé kvalitě „produktu“ na straně druhé je to naopak nezbytnost.
Tak díkybohu drtivé většině cestujících je to naprosto jedno a je to mimo jejich rozlišovací schopnost.
Bývala doba, kdy IC/EC/SC něco znamenalo, protože zbytek byla koženková béčka. Ta doba je dávno pryč.
Dneska spíš mate, když na tabuli přeskakuje IC535 a Ex7, zatímco SŽ přestala hlásit názvy, které v orientaci pomáhaly nejvíc.
Tak SŽ je nepřestává hlásit sama od sebe ale protože to nechce objednatel tedy MD.
Ale souhlasím s vámi že pro normálního cestujícího je název jako Valašský expres, nebo Slovácko nejlepší orientace i člověk který jede vlakem jednou za rok si odvodi kam ten vlak jede R15 mu neřekne vůbec nic. Druhá věc je ze některé vlaky mají nicnerikaci název např Bouzov.
Důležité je, že pro nás to je jasné, ne? Zavádět nějaké nesmysly, jako InterRegio, které u nás neznáme, je blbost. Co to je InterRegio? Myslím, že naše rozdělení Os, Sp, R, Ex (a pak teda komerční označení IC – SC), si myslím, že špatné není.
Co to je RegioExpres? Spěšňák, nebo náš Expres?
A ne rychlík nejsou běžně stará Béčka, ale úplně stejně běžně to je Bpee, nebo Panter).
Zavádět zde nějaké novoty, protože to mají v cizině je nesmysl, v čem by to bylo lepší?
Dokonce pamatuju dobu, kdy vlaky vedeny motorovým vozem, měly extra označení (MOs).
jasne vrátme sa do 80-tok a všetko to zafarbime na zeleno napíšme na vozne ČSD…:-D…Haló, je rok 2025…
Tak nerozumím proč se vymýšlelo označení ComfortJet pro nové jednotky a nenesou taky prostě jen označení Railjet?
InterPanter je taky jen označení soupravy co jezdí vlaky kategorie R, stejně jako RegioFox, RegioSpider, RegioMouse,… co jezdí Os vlaky
Venkoncem by pak pro úplné uspokojení zvídavosti cestujících mohly být stávající kategorie zrušeny a nahrazeny zkratkami IP, RF, RS, RM a podobně. Každý by věděl, čím pojede. 🙂 Tedy možná… A zastavovací politiku už odvodil z toho, pokud by ji vůbec potřeboval (časy zná).
Nebude railjet obchodní značka ÖBB?
Je, ale vrámci prvej série súprav bola dohoda s OBB že sa použije na suoravach railet CD keďže to bola spoločná linka Graz-Wien-Praha a točia sa tam aj rakúske railety. Toto je len dohoda a pokračovanie spolupráce ďalej a OBB netrvalo na tom že to bude len na ich vinovočervených súpravach, keďže aj oni už majú novú generáciu raijetov a tie české Comfortjety vychádzajú konštrukčne tiež z novej série Siemenss Viaggo. Takže podľa mňa win win.
No.. on tj takový polo-Railjet
No nejako o odlíšiť museli/chceli, pretože to nie je úplne súprava Railet 2, teda druhej generácie akú majú Rakušania, kde teda obchodné to majú tiež akí rialet, ale konštrukčné z nej vychádza. Ale v ČD to chceli marketingovo odlíšiť, keďze je to novinka a stalo.to.dosť penazí, teda typ vozňov a celkovo súprava, aby to bolo niečo extra oproti klasickým súpravám. Bolo ale jasné, že ak sa to zaradí do konceptu liniek Vilach-WienzPraha-Berlin-Hamburk, tak bud na vlaky EC alebo na railtey do Viedne. Keďže tie vlaky budú chodiť obe linky a aj spojené a súpravy sa budú rôzne točiť, nemá význam… Číst vice »
Měl bych dvě věci… 1). Určitě více než polovině cestujících se bude neskutečně plést označení vlaku rj (railjet ČD) a RJ (Regio Jet)…
2) Značku EC zná v Evropě prakticky každý. Kdo zná značku Railjet?
Mám odpověď na vaše dvě věci…
1) To už se některým plete teď. Na trase Praha – Vídeň jezdí railjet zároveň s RegioJetem, takže žádná novinka.
2) Myslím si, že značku railjet bude znát dost lidí v Evropě, neboť v Rakousku jezdí vlaky railjet pod touhle značkou už delší dobu. Nejenom vnitrostátní spoje, ale i ty mezinárodní do Maďarska, Slovenska, Itálie, Německa, … Dokonce znají i railjet xpress.
To už se řešilo 10 let nazpátek kdy si RegioJet tu zkratku přisvojil. A jak je zvykem, žlutému se toleruje vše…
Přesně tak. RegioJet měl jezdit pod zkratkou SA, nebo ŽV!!! To by se nikomu nepletlo a všichni by hned věděli.
Spíš mu to mělo být zamítnuto s tím, že zkratka je už obsazené a ať si vymyslí jinou (třeba RGJ).
V době, kdy RJ začínal, tak ta značka obsazená nebyla. RegioJet jezdí od roku 2011, railjety ČD od r. 2014.
Nemáte pravdu, první 3 roky provozu jezdil jako kategorie IC/EC až později si z toho udělal RJ
Presne tak. Aj expresne vlaky na Slovensku vozil v kategórii InterCity. To bolo prvý a posledný krát v 2014-tom, asi rok to trvalo keď medzi Košicami a Bratislavou jazdilo 6 párov IC vlakov. 3x RJ a 3x ZSSK.
U nás ma skratku RJSK a štátna žel. spoločnosť ZSSK. A Leoexpres LESK 🤣. Tak je to na tabuliach…
Žlutej má RJ jako VKM kód. Podobně na pragotronech u Arrivy vídám ARR. Takže zkratku si spíš přisvojili modří …
Nemáte pravdu, první v označení pro cestující byly České dráhy, ale Jančura začal brečet, jak to on chtěl toto označení, tak se to nakonec nelogicky vyřešilo RJ a rj.
Kdyby se v našich končinách označovaly vlaky RegioJetu stejně jako v Rakousku, tedy RGJ, tak by to třeba bylo přehlednější.
Nemyslím si. Navíc RegioJet s tou zkratkou v ČR přišel první. Proto taky ČD v jízdních řádech ani tu zkratku neuvádějí a radši rovnou píšou „railjet“.
Nepřišel, jezdil jako IC, až pak si vymyslel zkratku RJ.
Nemáte pravdu, první s touto zkratkou přišly ČD, načež Jančura začal do médií brečet (články na toto téma lze dohledat, například Idnes), jak to on chtěl pro své vlaky označení RJ, a že dráhy mu ji vyfoukli,a tak se to nakonec nelogicky vyřešilo RJ – RegioJet, rj – Railjet, přitom to s ním měli vyřešit, jako Rakušáci, tys přišel druhý, tak dostaneš RGJ.
třeba tu jednou budou jezdit vlaky RJ rj 🙂 Ex3 a Ex5 se budou soutěžit na období po 2034, jestli se nepletu.
1) i dnes máte stejné označení, to není úplně novinka
2) Railjety jsou především dlouholetou rakouskou značkou a jako takové jezdí do nějakých sedmi zemí, jestli dobře počítám. Takže odpověď na druhou otázku je že opravdu hodně.
Jak píše Daniel,
1. je prostě fakt a nějak s tím žijeme. Můj zahraniční kolega žijící v Česku 15 let doteď ten rozdíl nepochopil, ale žíly mu to netrhá.
2. značka EuroCity je v Evropě skoro mrtvá a v mnoha zemích už se prakticky nevyskytuje. I tady měla smysl spíš na přelomu století než dnes.
Stejně název „Regiojet“ je za mě nesmyslný. Ona většina těch vlaků moc regio není.
Nic lepšího než název RegioJet na iniciály pana majitele (RJ) marketingové oddělení prostě nevymyslelo.
No jo, toho jsem si všiml až teď (!) Za takovou dobu mi to nedošlo…