Soumrak drážních pokladen. Od neděle zmizí z dalších desítek stanic
Nový jízdní řád přinese velkou změnu i v možnostech, kde si lidé mohou koupit jízdenku na vlak. České dráhy zruší
Nový jízdní řád přinese velkou změnu i v možnostech, kde si lidé mohou koupit jízdenku na vlak. České dráhy zruší od neděle možnost nákupu lístků ve více než třiceti stanicích po celé zemi. Důvodů je více: od malého zájmu, přes výměnu hlavního dopravce na některých tratích, až po nástup techniky, která vyhání z nádraží výpravčí. Ti měli prodej jízdenek jako doplňkovou činnost.
České dráhy dosud prodávají jízdenky v 602 stanicích, více než třetina (228) pokladen je otevřená ve spolupráci se SŽDC. Její zaměstnanci, většinou výpravčí, prodávají jízdenky za provize, někde se střídají s pokladními Českých drah.
„U stanic s pokladnami je důvodem nízký prodej dokladů, u ostatních je to důvodem požadavek SŽDC na úpravu smlouvy z jejich strany,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
V neprospěch osobních pokladen dnes mluví více faktorů. Čím dál častěji jsou lidé schopni si koupit lístek přes internet či mobilní aplikaci, na řadě regionálních tratí i přes celkovou renesanci železnice cestujících ubývá, protože železnice je pomalejší.
Technologický pokrok zavírá pokladny i jinak. Na řadě tratí přechází SŽDC na dálkové řízení, kdy je trať řízena z centrálního dispečinku a na stanici už není potřeba žádný personál. Na menších nádražích lístky prodávali výpravčí, u desítek stanic jsou ale kvůli nástupu dálkového řízení jejich místa zrušena. Jedním z důvodů jsou i nároky na personál: výpravčí k prodeji jízdenek musí ještě skládat zkoušky ze znalosti tarifu Českých drah. SŽDC má podle smlouvy 6,5 % z každé prodané jízdenky.
Ve třech stanicích jízdenky přestanou prodávat zaměstnanc SŽDC, ale zůstanou pokladní ČD: Ledeč nad Sázavou, Náměšť nad Oslavou a Staňkov. „Dojde k omezení provozní doby. V případech, kdy nám jízdenky prodává SŽDC je provozní doba přepážky v podstatě neomezená. Zaměstnancem ČD budeme vykrývat nejdůležitější časy,“ dodal Joklík.
Pokladní zmizí i z několika stanic na pošumavských lokálkách, kde České dráhy střídá společnost GW Train Regio. Ta si nechá pokladny jen na čtyřech místech: v Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Volarech a Strakonicích. Pokladní tak zmizí ze stanic Horní Planá, Vimperk, Prachatice a Vodňany.
Pro cestující se příliš nezmění: bez přirážky si mohou koupit jízdenku ve vlaku u průvodčího, v případě GW Trainu v automatu ve vlaku, kde bude možné platit hotově i kartou.
Během jízdního řádu čeká zákazníky ještě konec v dalších stanicích: od ledna úplně v Řikoníně, v březnu ještě ve Šlapanicích, Blížejově, Holýšově, Kaplici, Rybníku, Stodu a Vejprnicích.
Přehled ukončení pokladen:
K 10.12. 2017
Ivanovice na Hané, Luleč, Ostrov nad Oslavou, Studenec, Třešť, Běšiny, Bor, Dačice, Hluboká nad Vltavou, Hrádek u Sušice, Velké Hydčice,, Brandýsek, Čachovice, Čisovice, Hvězdonice, Hýskov, Chotětov, Ledečko, Malešov, Nižbor, Nové Strašecí, Olovnice, Otvovice, Střezimíř, Úžice (všechny zajišťovány zaměstnanci SŽDC) + Loket, Česká Kamenice, Moravská Chrastová Heřmaničky, Záboří nad Labem (dosud zajišťované zaměstnanci ČD)
K 1.1.2018
Řikonín
V průběhu platnosti GVD 2017/18
Šlapanice, Blížejov, Holýšov, Kaplice, Rybník, Stod , Vejprnice
Konec pokladen na pošumavských lokálkách
Horní Planá, Vimperk, Prachatice a Vodňany.