Soumrak dieselů pokračuje. U nových aut tvoří už jen desetinu prodejů
Výroba elektromobilu Škoda Elroq. Foto: Škoda Auto

Na klesajícím trhu s novými vozy dál roste podíl elektromobilů. Prudký pád postihl znovu Teslu.
Na klesajícím trhu s novými vozy dál roste podíl elektromobilů. Prudký pád postihl znovu Teslu.
Tenhle pokus o tržní popis (aktuálně) značně netržního prostředí, působí až směšně tragikomicky… skoro až tendenčně.
Mluvit v dopravě o tržním prostředí zní taky koneckoncu směšně tragikomicky skoro až tendenčně.
V dopravě možná, v obchodu s automobily nikoliv.
Nechapu, co se snažíte říct. Že v obchodu s automobily je tržní prostředí?
To jsme klidní.Naftu a diesely ničím nenahradíš.
Tím bych si zas tak nebyl jistý. Ale nyní pro spoustu lidí dává nafta největší smysl.
V obecné rovině bych tak kategorický asi nebyl, ale pokud se to týká tahání přívěsu, tak nenahradíš. Hybrid ani EV bohužel nic neutáhnou.
To neni pravda, spise výrazně klesne dojezd.
Myslím tím přívěs nad 2t, ne vozík do 750kg.
„Nejzajímavější vývoj na celém trhu je v oblasti pohonů, kde pokračuje postupný odklon od čistě spalovacích motorů“… Nevím, co je na tom zajímavého, jde o výsledek postupného násilného prosazování elektromobility, kdy je výroba těchto vozidel postupně ukončována bez náhrady a bez ohledu na poptávku zákazníků.
Přesně tak.
To je to samé, jako by vláda brutálně znevýhodnila masný průmysl a jeho výrobky a pak by se noviny rozplývaly nad tím, jak občanstvo samo a rádo přechází na vegetariánskou stravu…
ano, když se lidé chovají jako idioti, není to proto, že by byli idioty a neměli rozum, ale reagují na idiotské daňové zákony. tohle někdo prohlásil pře více než sto lety.
Že se ale pěkně násilně přešlo z koňů na auta už nikde nejsou na ulici koňské dárečky, co?
tak tak, za to je tam spousta spalin a mikročástic ve vzduchu, každá doba měla něco, desítky tun hnoje versus třeba to , že koně a povozy se neparkovali na ulicích…
Neznáte historii? Z koňů se nepřešlo ani tak na auta, ale většinou na bicykly, teprve pak na motorky a z nich na auta.
Z koňů se v mnoha městech přecházelo na Ev a až potom na auta se spalovacím motorem. Byl to přirozený vývoj do kterého nikdo svévolně nezasahoval.
Tak to v oboru chodí, nová auta na trhu nahrazují ty starší. Jedničkovou Octavii v dieselu bez DPF si také dávno nekoupíte a nějaká poptávka nikoho nezajímala.
V žádném případě nelze mluvit o násilném prosazování elektromobility. Lidé si elektromobily kupují prostě proto, že jim přinášejí nový komfort. Přiznejme si, že spoustě lidem také záleží na jejich životním prostředí.
Pokud pominu BEV, což je kategorie, která pochopitelně může někomu vyhovovat (byť o tom, že by skutečně šlo o ekologičtější variantu lze nekonečně dlouho polemizovat, v závislosti na tom, co vše budeme posuzovat), tak pokles čistých spalovaků jde primárně za hybridy (přičemž chybí rozdělení podle typu hybridu), což je ale dáno tím, že automobilky omezují/ruší výrobu čistých spalovaků na úkor hybridů, takže zákazník nemá úplně volbu. A klíčovou otázkou pak je, zda jde o přirozený vývoj poptávky.
I mild hybrid pomáhá při rozjezdech, dodržďuje … reálně pomáhají zvyšovat proběh brzd o nějakých 20%. Proti mild hybridům snad nikdo nic mít ani nemůže.
Zároveň jsou těžší, což samo o sobě spotřebu zas zvyšuje, i když to ušetření snad přetlačeno není. Blbé je, že zhoršují ty nejnebezpečnější místní emise (stejně jako elektromobily) – mikroplasty z otěru pneumatiky.
Můžete to prosím rozvést jak mild hybrid zvyšuje otěr pneumatik? Jako že se všichni rozjíždí se zakvilenim pneumatik? Myslel jsme že to nezávisí na motoru, ale na řidiči.
pokud se elektromobilu vůbec nesjíždějí pneumatiky, potom žádné mikroplasty z otěru pneumatik neprodukuje. jelikož se elektromobilu sjíždějí pneumatiky velmi podobně jako automobilu se spalovacím motorem, bude produkce mikroplastů z otěru podobná (poroste s hmotností vozidla, a bude závislá na směsi pneumatiky a na stylu jízdy)
To těžší je, že díky mild hybridů ma auto co váží kolem 1400-1500kg o 15-20kg víc? Vetsi alternátor, který může motoru i pomáhat a větší baterka/druhá baterka toho zase tolik neváží.
lidem co kupují elektromobily tolik záleží na životním prostředí, že kupují něco, co místo spotřeby kapalných uhlovodíků cca 5kg/100 km kupují něco, co má (při tuzemském energetickém mixu) spotřebu 12 kg uhlí na 100 km*)
to jsou, pane, paradoxy.
*) jak lze snadno vypočítat ze spalného tepla uhlí, spalného tepla benzínu/nafty, podílu uhlí na energetickém mixu, účinnosti uhelné elektrárny a účinnosti zážehového/vznětového motoru. jestliže jste si to líní spočítat nebo to neumíte, gůglujte, najdete přehledný výpočet srozumitelný pro funkčně gramotného člověka s dokončeným základním vzděláním
Rikam si, jestli by nebylo vhodnější než něco zakazovat nechat IAD platit emisní povolenky a pak by bylo na každém, jaký typ paliva by preferoval s tím, že by zkratka nároky na sanace vzniklé jeho chováním nesl on sam. Pak bychom mohli mluvit o tržním prostredi v IAD.
Tak nějak. Lidé by kupovali spalováky jenže ty nejsou k dispozici protože by automobilky prodali málo EV takže by je Brusel pěkně oškubal. Takže bohužel tu máme takovou nabídku a ceny jaké jsou.
Je to nějaké subjektivní hodnocení trhu prodeje osobních automobilů. Zajímavější je vývoj na trhu jízd, kde postupně akceleruje adopce autonomního řízení. Tento aspekt bude hrát v oblasti nové mobility důležitější roli než změna pohonu. Článek je sice o evropském trhu, ale např. Waymo se v USA dostává během několika měsíců z řádu desítek tisíc jízd týdně do stovek tisíců. Kromě Phoenixu, San Francisca a Los Angeles se rozšiřuje do Austinu a Atlanty, a také na dálnice. Tesla Cybercab se chystá vstoupit na trh v polovině roku 2026 v Austinu. Aurora a Codiac Robotics s Uber Freights se chystají spustit autonomní… Číst vice »
Uvažoval jsem také o electro.
Odpis za 2 roky (jinak 5)
Na podzim stát dával na to 250k Kč jen tak
Pro zaměstnance daň je 0.25% proti 1%
Zatím kalkulace nevyšla ale fakt je to blízko. Ale je to uměle.
je to tak, tlak na firmy aby to kupovaly, lehce ojedou a pošlou dál, otázkou, zda to pak někdo rád koupí…
Když to nebude stát nesmysl jako dnešní 10 až 15 let stará elektro auta, tak to někdo i koupí.
jenže on je problém i to, že nákup elektroauta je vlastně dražší a případný prodej je zase naopak levný, což prodávající není zrovna lákavé.
Tak po nedávném výletu do Itálie se Italům nedivím,.1.76 Euro za litr nafty je bláznovství.
Italové maj krásnej zvyk extra daní z pohonných hmot platit průs*ry svých vlád, typu invaze do Habeše. Přijde mi to dobrej nápad – nafta za 35, k tomu 3 kačky za Andrejovo covid a ještě kačka na Péťovo zbrojení…a pěkně rozepsat na účtence…
V Itálii je průměr za cenu 1,67 EUR, ne 1,76. To je v západních rozvinutých zemích, kam ČR spíše nepatří, průměrná cena.
Na Sicílii jsem před týdnem tankoval za 1.82.
Koukám další skvělý úspěch zelených jak zvýšit emise CO2. Klobouk dolů.
To jsme to s tím životním prostředím dopracovali: benzíňák vypustí na každý km o 20 % CO2 víc…
Mínusy dávají ti, kdo nesouhlasí s fyzikálními zákony? 😉
Ukažte mi nějakou case study mezi TSI a TDI a těch vašich 20% navíc. Krom toho Diesely vypouštějí více malých částic působících na lokálně na lidské zdraví.
Já osobně mohu porovnat dva vozy, jednak velký 2.0 nafta a pak o něco menší novější 1.5 benzín a ta spotřeba u toho benzínu je fakt vyšší o dost a pokud člověk vyjede na dálnici, tak to fakt mizí neskutečně rychle. Takže papírově to nikde nenajdete, ale realita je jaká je.
Zkoušel jsem obě mé O4 (jedna vlastní, druhá služební – obě DSG, 110kW) na stejné trase O4 – 1.5 TSI – 5,8, 2.0 TDI – 5,3 – jako půl litru rozdílu je „fakt vyšší o dost?“. Jízda s TDI proti TSI je za trest, jak je to celé hlučné. Až se pokaká něco na emisním systému TDIčka, tak bych to fakt platit nechtěl. TSI je v součtu provozně „o dost“ levnější než srovnatelné TDI.
Plus litr nafty znamená víc CO2 než litr benzínu, což ty rozdíly dál snižuje.
Zrovna CO2 mi je srdečně u zadní části těla.
To s těmi částicemi platilo tak do Euro 5, ne?
To záleží, co berete. Jestli teoretickej stav s ideální provozní teplotou a dobře fungujícími filtry, nebo sotva nastartovanej studenej motor rutinně trápenej poskakováním kolem komína, kdy nemá šanci se za celou cestu ani zahřát, natož třeba regenerovat filtr, atd.
Neviete, ako sú na tom čo sa týka škodlivých mikročastíc staré pomalobežné dieslové motory? Produkujú síce väčšie množstvo veľkých sadzí (preto sú splodiny z nich dráždivé), ale tie človek bez problémov vysmrká a vykašle (so sadzami z ohňa sa stretával od nepamäti, je na ne evolučne prispôsobený). Ako je to v porovnaní s euro 3 až euro 4 dieslom čo sa týka produkcie mikročastíc, ktoré sa usadzujú v pľúcach a poškodzujú zdravie?
Stručně – s pomaluběžností/rychloběžností to snad nemá co dělat, spíš jde o tlaky. Nejhůř jsou na tom auta s nelegálními úpravami nebo zanedbanou údržbou procházející ME jen díky úplatkům/známostem. Takže ty větší částice, co nejsou tak nebezpečné, jsou hlavně ještě socialistické diesly bez turba. Od Eura 5 jsou zase povinné filtry, u euro 3 a 4 byly filtry u jen některých modelů. Takže zjednodušeně řečeno asi nejhorší jsou diesely z devadesátek a nultých let bez filtru (a pak ty novější, co ho mají vykuchanej)
Čiže z hľadiska zdraviu škodlivých pevných častíc sú diesle z 90. a nultých rokov (euro 3 a euro 4) paradoxne horšie než staršie atmosférické diesle. Neviete, ako sú na tom diesle z 90./nultých rokov v porovnaní so staršími atmosférickými dieslami čo sa týka produkcie ostatných škodlivín (oxidy dusíka, oxid uhoľnatý…)?
Nedávno jsem zrovna četl, jak je celkem populární vyblokovávat Adblue a že to někomu i doporučili v autorizovaném servisu a že se to běžně děje u flotil firemních aut, čímž ušetří na opravách (čerpadlo na Adblue), čili reálné emise takových nafťáků jsou pak jiné, ale NOx se při STK na emisní stanicích neměří, tak to prochází.
minusy dávají ti, kteří si dokáží napočítat atomy uhlíku a vodíku na jednotlivých palivech (při hrubém zjednodušení oktan a hexadekan čili cetan) a dokáží si z objemových hmotností benzínu a nafty přepočítat spotřebu z litrů na kilogramy. přes mírně vyšší účinnost dieselu tento vítězí nad benzíňákem v produkci sodovkového plynu na kilowatthodinu.
takže s tím Vaším machrováním opatrně.
Výpočet oceňuji, ale chybí vám tam podstatný rozdíl v účinnosti mezi Dieselovým a Ottovým motorem. Podmínky ve spalovacím prostoru jsou dost jiné.
A opravdu jste někdy v poslední době jezdil s benzínovým autem? Mě tedy opakovaně ukazuje Fabia4 spotřebu okolo 5L benzínu při jízdě zhruba 100km (a zpátky) po krajovce…
VW tiguan 1,5 110 kW jezdí s lehkou nohou cca 7 litrů, manželka za 8,5l, dálnice cca 8-8,4 benzín
nechybí. rozdíl v účinnosti je v řádu jednotek procent (a obě účinnosti jsou teoretické při ideálních podmínkách) a tento rozdíl je přebitý větším poměrem uhlíku k vodíku.
a udávání spotřeby automobilů v litrech a nikoli v kilogramech je sice praktické (přece jenom to jsou kapaliny), ale matoucí.
Než co?
Velkou porci z celkového objemu prodeje dělají firemní flotily. A firmy chtějí mít hezký ESG report, což jim dieselová auta ve flotile akorát kazí. V některých státech jsou motivováni i přímo zaměstnanci – pokud mají jako benefit služební auto k soukromému použití, mají v případě EV slevu na dodanění. No a pak jsou tu samozřejmě různé dotace… Takže, divit se není příliš čemu. Předpokladů pro to, aby se přesně toto stalo, byla vytvořena celá řada.
Ono taky od Covidu se svět služebních cest hodně změnil. Není pak úplně nutné mít jako manažerský vůz nějaký dálniční polykat kilometrů, když se s ním jezdí tak leda ze satelitu do kanclu. Na to je fakt lepší to EV.
Já si říkal, že mít hybrida asi bude z účetního důvodu. A hlavně to ESG. To je základ úspěšné společnosti.
Až tam jsme to dopracovali.
Jak funguje hybrid? Kolik procent z cesty to jede na baterii? Nebo to tam je vážně jen kvůli tomu ESG a odpustkům?
Tím myslíte konkrétně plugin hybrid?
Hybrid (HEV) záleží na využití a na provozu… z mých zkušeností je hybrid nejlepší na jízdy po větších městech, po okreskách a rychlostkách. Na dálnicích se ty výhody snižují (tam je asi největší výhoda, když se musí kvůli předjíždění kamionů brzdit z vysoké rychlosti na 90 km/h, tak se aspoň něco zrekuperuje). Jinak např. při jízdě po okreskách se menší obce dají projet i čistě na baterku, když se dají plynule projet bez zastavování (např. večer). V kopcovitých trasách, když se jede z kopce, záleží samozřejmě na sklonu, klidně na baterku (samospádem) dál z zrychluje např. z 90 km/h na… Číst vice »
Vše má své místo na trhu. I ten diesel. Řešil jsem nákup dodávky. Čisté EV mělo fakt malý dojezd (300) hybrid vlastně taky (max 50 na Ev)a v kombinací s benzínem nic moc. Ideál by byl hybrid , ale s dieselem. A to ani nemluvím o pořizovací ceně. Nakonec vyhrál čistý diesel. A vlastně je to jednodušší než hybridní varianta..
Proč hybrid s dieslem? Vlastnosti benzínových motorů mi do hybridu sedí výrazně víc, co podle vás přehlížím. Jo, že bych u toho hybridu chtěl čistě na baterku radši 100 než 50 je fakt, ale to rozhodování diesel/benzín neřeší.
Přehlížíte menší emise CO2 (100..130g/km bez hybridu) a vyšší krouticí moment, okolo 3500 Nm na jedničku.
A „plochá“ vnější momentová charakteristika samozřejmě má taky své příznivce :-).
Osobně bych to vyměnil za poloviční baterku, kdyby bylo potřeba zachovat hmotnost agregátu.
Emise CO2 jsou v podstatě čistě daný spotřebou. Tam právě ten hybrid ořízne nejvyšší špičky benzíňáku jako jsou kolony a poskakování po městě obecně. Tedy diesel v hybridu ztrácí nemalou část své hlavní výhody proti benzíňáku.
Kroutící moment na jedničku je hezká věc, ale jak moc mi v praxi pomůže, tuplem u dodávky, se kterou nehodlám závodit a tuplem u hybridu, kde v nízkých rychlostech většinou pomůže elektrika.
Oproti tomu stojí vyšší hmotnost (u hybridu tuplem problém). Vyšší složitost moderních dieselů (u hybridu tuplem problém), daleko větší problémy se studenými starty a zahříváním na provozní teplotu (u hybridu tuplem problém).
Naopak, poskakování v koloně je lepší pro čistý benzin, než pro čistou naftu, problém benzínu je spíše jízda na plnej knedlík na dálnici. A právě pro dodávky s dálničním provozem by ten diesel hybrid měl smysl.
No tak pokud je řeč o dálnici, tak tam nedává smysl žádný hybrid, jen zvedá spotřebu.
Z pohledu opotřebení motoru máte u toho poskakování v koloně pravdu, to jsem měl mimo jiné na mysli tou poslední větou, ale spotřeba mi tím víc roste u aktuálního benzíňáku než u dieselu, který jsem měl předtím.
U dodávky s čistě dálničním provozem (ale kolik takových reálně je) mi dává smysl ten čistej diesel, ne hybrid, tam se moc neuplatní…
Nojo, ale když začátek/konec cesty bude pravidelně ve městě a na té dálnici občas kolona, nebo bude část cílů rozvozu ve městě a část mimo město (např. rozvoz pro celý kraj), tak už by ten hybrid smysl mít mohl. Obyčejný, ne plug-in, takže baterka by tak těžká být nemusela, a většinu spotřeby ve 130 na dálnici stejně dělají odpory a ne hmotnost.
Jo, ale do takovýho provozu vhodnýho na hybrid už mi zase přijde lepší v něm mít ten benzíňák.
A proč? (Nechci apriori rozporovat, spíš by mě zajímal důvod). Bych právě čekal velkou spotřebu na těch dálnicích a asi i jedničkách.
Větší určitě bude (z principu být musí), ale při rozumném stylu jízdy (tedy ne brzda-plyn, ale spíš lehká noha a předvídání) to není drastické ani na dálnici a na většině jedniček při dodržování limitů spíš zanedbatelné. Vsadil bych si na to, že mi to vyrovnaj nižší servisní náklady.
Záleží samozřejmě i na nájezdu a přesném podílu těch dálnic a rychlostek. A taky na tom, jak velká dodávka to je.
No minimálně na jedničkách hybrid za tak moc nežere. Teď jsem najel cca 550 km na kombinaci Praha, Hradecká dálnice pak ten kousek před Vysoké Mýto, pak jednička až do Mohelnice , pak Olomouc a Prostějov ( cesta tam za 2.35 zpátky asi rychleji nekoukl jsem na čas ) a pak zpět a protože jsem zrovna u nás tankoval před cestou tak jsem si ze zvědavosti prohlédl “ udanou průměrku“ a ono to dle počítače bylo 5.7 na sto Honda HR-V 2025. To mi přijde na menší suv slušné. Brněnskou dálnici nedávno s průměrem 6.1 Praha Brno . Popravdě nikdy… Číst vice »
Na trhu chybí dodávky, které jsou čistý benzínový hybrid. Hyundai to ma ve Starii, ale jinak?
Ford
Ev, plug-in a nebo nafta … tahat 100-150kg baterku kvuli dojezdu par km mi přijde zbytečný.
je to tak, čistý hybrid slabé