Soumrak dieselů pokračuje. U nových aut tvoří už jen desetinu prodejů

Výroba elektromobilu Škoda Elroq. Foto: Škoda AutoVýroba elektromobilu Škoda Elroq. Foto: Škoda Auto

Na klesajícím trhu s novými vozy dál roste podíl elektromobilů. Prudký pád postihl znovu Teslu.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Padre

To jsme klidní.Naftu a diesely ničím nenahradíš.

Apex

„Nejzajímavější vývoj na celém trhu je v oblasti pohonů, kde pokračuje postupný odklon od čistě spalovacích motorů“… Nevím, co je na tom zajímavého, jde o výsledek postupného násilného prosazování elektromobility, kdy je výroba těchto vozidel postupně ukončována bez náhrady a bez ohledu na poptávku zákazníků.

E 91.3

Přesně tak.
To je to samé, jako by vláda brutálně znevýhodnila masný průmysl a jeho výrobky a pak by se noviny rozplývaly nad tím, jak občanstvo samo a rádo přechází na vegetariánskou stravu…

Lukas B.

ano, když se lidé chovají jako idioti, není to proto, že by byli idioty a neměli rozum, ale reagují na idiotské daňové zákony. tohle někdo prohlásil pře více než sto lety.

František

Že se ale pěkně násilně přešlo z koňů na auta už nikde nejsou na ulici koňské dárečky, co?

frank

tak tak, za to je tam spousta spalin a mikročástic ve vzduchu, každá doba měla něco, desítky tun hnoje versus třeba to , že koně a povozy se neparkovali na ulicích…

Náhodný Kolemjdoucí

Tak to v oboru chodí, nová auta na trhu nahrazují ty starší. Jedničkovou Octavii v dieselu bez DPF si také dávno nekoupíte a nějaká poptávka nikoho nezajímala.

Souhlas

Uvažoval jsem také o electro.

Odpis za 2 roky (jinak 5)

Na podzim stát dával na to 250k Kč jen tak

Pro zaměstnance daň je 0.25% proti 1%

Zatím kalkulace nevyšla ale fakt je to blízko. Ale je to uměle.

libor

je to tak, tlak na firmy aby to kupovaly, lehce ojedou a pošlou dál, otázkou, zda to pak někdo rád koupí…

Ares

Když to nebude stát nesmysl jako dnešní 10 až 15 let stará elektro auta, tak to někdo i koupí.

libor

jenže on je problém i to, že nákup elektroauta je vlastně dražší a případný prodej je zase naopak levný, což prodávající není zrovna lákavé.

Greta

Tak po nedávném výletu do Itálie se Italům nedivím,.1.76 Euro za litr nafty je bláznovství.

Nose Peak

Italové maj krásnej zvyk extra daní z pohonných hmot platit průs*ry svých vlád, typu invaze do Habeše. Přijde mi to dobrej nápad – nafta za 35, k tomu 3 kačky za Andrejovo covid a ještě kačka na Péťovo zbrojení…a pěkně rozepsat na účtence…

lvy

Koukám další skvělý úspěch zelených jak zvýšit emise CO2. Klobouk dolů.

E 91.3

To jsme to s tím životním prostředím dopracovali: benzíňák vypustí na každý km o 20 % CO2 víc…

E 91.3

Mínusy dávají ti, kdo nesouhlasí s fyzikálními zákony? 😉

David

Ukažte mi nějakou case study mezi TSI a TDI a těch vašich 20% navíc. Krom toho Diesely vypouštějí více malých částic působících na lokálně na lidské zdraví.

lvy

Já osobně mohu porovnat dva vozy, jednak velký 2.0 nafta a pak o něco menší novější 1.5 benzín a ta spotřeba u toho benzínu je fakt vyšší o dost a pokud člověk vyjede na dálnici, tak to fakt mizí neskutečně rychle. Takže papírově to nikde nenajdete, ale realita je jaká je.

watslaw

To s těmi částicemi platilo tak do Euro 5, ne?

Jakub P

To záleží, co berete. Jestli teoretickej stav s ideální provozní teplotou a dobře fungujícími filtry, nebo sotva nastartovanej studenej motor rutinně trápenej poskakováním kolem komína, kdy nemá šanci se za celou cestu ani zahřát, natož třeba regenerovat filtr, atd.

Jozef

Neviete, ako sú na tom čo sa týka škodlivých mikročastíc staré pomalobežné dieslové motory? Produkujú síce väčšie množstvo veľkých sadzí (preto sú splodiny z nich dráždivé), ale tie človek bez problémov vysmrká a vykašle (so sadzami z ohňa sa stretával od nepamäti, je na ne evolučne prispôsobený). Ako je to v porovnaní s euro 3 až euro 4 dieslom čo sa týka produkcie mikročastíc, ktoré sa usadzujú v pľúcach a poškodzujú zdravie?

Lukas B.

minusy dávají ti, kteří si dokáží napočítat atomy uhlíku a vodíku na jednotlivých palivech (při hrubém zjednodušení oktan a hexadekan čili cetan) a dokáží si z objemových hmotností benzínu a nafty přepočítat spotřebu z litrů na kilogramy. přes mírně vyšší účinnost dieselu tento vítězí nad benzíňákem v produkci sodovkového plynu na kilowatthodinu.

takže s tím Vaším machrováním opatrně.

E 91.3

Výpočet oceňuji, ale chybí vám tam podstatný rozdíl v účinnosti mezi Dieselovým a Ottovým motorem. Podmínky ve spalovacím prostoru jsou dost jiné.

SYN

A opravdu jste někdy v poslední době jezdil s benzínovým autem? Mě tedy opakovaně ukazuje Fabia4 spotřebu okolo 5L benzínu při jízdě zhruba 100km (a zpátky) po krajovce…

Greta

Než co?

hroch.obojzivelny

Velkou porci z celkového objemu prodeje dělají firemní flotily. A firmy chtějí mít hezký ESG report, což jim dieselová auta ve flotile akorát kazí. V některých státech jsou motivováni i přímo zaměstnanci – pokud mají jako benefit služební auto k soukromému použití, mají v případě EV slevu na dodanění. No a pak jsou tu samozřejmě různé dotace… Takže, divit se není příliš čemu. Předpokladů pro to, aby se přesně toto stalo, byla vytvořena celá řada.

David

Ono taky od Covidu se svět služebních cest hodně změnil. Není pak úplně nutné mít jako manažerský vůz nějaký dálniční polykat kilometrů, když se s ním jezdí tak leda ze satelitu do kanclu. Na to je fakt lepší to EV.

none

Já si říkal, že mít hybrida asi bude z účetního důvodu. A hlavně to ESG. To je základ úspěšné společnosti.
Až tam jsme to dopracovali.
Jak funguje hybrid? Kolik procent z cesty to jede na baterii? Nebo to tam je vážně jen kvůli tomu ESG a odpustkům?

Náhodný Kolemjdoucí

Tím myslíte konkrétně plugin hybrid?

Libor

Vše má své místo na trhu. I ten diesel. Řešil jsem nákup dodávky. Čisté EV mělo fakt malý dojezd (300) hybrid vlastně taky (max 50 na Ev)a v kombinací s benzínem nic moc. Ideál by byl hybrid , ale s dieselem. A to ani nemluvím o pořizovací ceně. Nakonec vyhrál čistý diesel. A vlastně je to jednodušší než hybridní varianta..

Jakub P

Proč hybrid s dieslem? Vlastnosti benzínových motorů mi do hybridu sedí výrazně víc, co podle vás přehlížím. Jo, že bych u toho hybridu chtěl čistě na baterku radši 100 než 50 je fakt, ale to rozhodování diesel/benzín neřeší.

Phate

Přehlížíte menší emise CO2 (100..130g/km bez hybridu) a vyšší krouticí moment, okolo 3500 Nm na jedničku.
A „plochá“ vnější momentová charakteristika samozřejmě má taky své příznivce :-).
Osobně bych to vyměnil za poloviční baterku, kdyby bylo potřeba zachovat hmotnost agregátu.

Jakub P

Emise CO2 jsou v podstatě čistě daný spotřebou. Tam právě ten hybrid ořízne nejvyšší špičky benzíňáku jako jsou kolony a poskakování po městě obecně. Tedy diesel v hybridu ztrácí nemalou část své hlavní výhody proti benzíňáku.

Kroutící moment na jedničku je hezká věc, ale jak moc mi v praxi pomůže, tuplem u dodávky, se kterou nehodlám závodit a tuplem u hybridu, kde v nízkých rychlostech většinou pomůže elektrika.

Oproti tomu stojí vyšší hmotnost (u hybridu tuplem problém). Vyšší složitost moderních dieselů (u hybridu tuplem problém), daleko větší problémy se studenými starty a zahříváním na provozní teplotu (u hybridu tuplem problém).

watslaw

Naopak, poskakování v koloně je lepší pro čistý benzin, než pro čistou naftu, problém benzínu je spíše jízda na plnej knedlík na dálnici. A právě pro dodávky s dálničním provozem by ten diesel hybrid měl smysl.

lvy

No tak pokud je řeč o dálnici, tak tam nedává smysl žádný hybrid, jen zvedá spotřebu.

Jakub P

Z pohledu opotřebení motoru máte u toho poskakování v koloně pravdu, to jsem měl mimo jiné na mysli tou poslední větou, ale spotřeba mi tím víc roste u aktuálního benzíňáku než u dieselu, který jsem měl předtím.

U dodávky s čistě dálničním provozem (ale kolik takových reálně je) mi dává smysl ten čistej diesel, ne hybrid, tam se moc neuplatní…

watslaw

Nojo, ale když začátek/konec cesty bude pravidelně ve městě a na té dálnici občas kolona, nebo bude část cílů rozvozu ve městě a část mimo město (např. rozvoz pro celý kraj), tak už by ten hybrid smysl mít mohl. Obyčejný, ne plug-in, takže baterka by tak těžká být nemusela, a většinu spotřeby ve 130 na dálnici stejně dělají odpory a ne hmotnost.

Jakub P

Jo, ale do takovýho provozu vhodnýho na hybrid už mi zase přijde lepší v něm mít ten benzíňák.

watslaw

A proč? (Nechci apriori rozporovat, spíš by mě zajímal důvod). Bych právě čekal velkou spotřebu na těch dálnicích a asi i jedničkách.

Jakub P

Větší určitě bude (z principu být musí), ale při rozumném stylu jízdy (tedy ne brzda-plyn, ale spíš lehká noha a předvídání) to není drastické ani na dálnici a na většině jedniček při dodržování limitů spíš zanedbatelné. Vsadil bych si na to, že mi to vyrovnaj nižší servisní náklady.

Záleží samozřejmě i na nájezdu a přesném podílu těch dálnic a rychlostek. A taky na tom, jak velká dodávka to je.

frank

No minimálně na jedničkách hybrid za tak moc nežere. Teď jsem najel cca 550 km na kombinaci Praha, Hradecká dálnice pak ten kousek před Vysoké Mýto, pak jednička až do Mohelnice , pak Olomouc a Prostějov ( cesta tam za 2.35 zpátky asi rychleji nekoukl jsem na čas ) a pak zpět a protože jsem zrovna u nás tankoval před cestou tak jsem si ze zvědavosti prohlédl “ udanou průměrku“ a ono to dle počítače bylo 5.7 na sto Honda HR-V 2025. To mi přijde na menší suv slušné. Brněnskou dálnici nedávno s průměrem 6.1 Praha Brno . Popravdě nikdy… Číst vice »

František

Na trhu chybí dodávky, které jsou čistý benzínový hybrid. Hyundai to ma ve Starii, ale jinak?

Libor

Ford

František

Ev, plug-in a nebo nafta … tahat 100-150kg baterku kvuli dojezdu par km mi přijde zbytečný.

libor

je to tak, čistý hybrid slabé