Soumrak čtyřmotorového obra. 7 důvodů, proč A380 definitivně končí

A380 British Airways v Cardiffu. Foto: Nick Morrish /British AirwaysA380 British Airways v Cardiffu. Foto: Nick Morrish /British Airways

Čekalo se to dlouho, ale teprve od minulého týdne je to definitivní. Airbus do konce roku 2021 přestane vyrábět největší

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nicky

A380 je momentálně to nejstarší co Airbus nabízí. Pokud by byl efektivnější, z lehčích materiálů, popřípadě jen se dvěma většími motory, má budoucnost před sebou. Takto velká letadla budou nutnost při stále rostoucích počtech pasažérů.

Y.K.

Kdyby to měla tak je to jiné letadlo.

Mě fascinuje, jak někteří jedinci odmítají přijmout realitu. 🙂 Je jedno co jako fandové chceme, trh určují ceny letenek, náklady na provoz a schopnost letadlo maximálně vytížit na každém sektoru a A380 v této rovnici nevychází dobře. To je vše.

Y.K.

Ano ano. Já bych asi jen nesouhlasil s tím, že cenu A380 navyšuje výroba všemožně po Evropě. Za prvé to je asi nutnost pro získání okruhů vhodné pracovní síly. Za druhé B787 se vyrábí všude po světě (křídla Japonsko, části trupu Japonsko/USA, stabilizátor Itálie, kýlovka Boeing, konce křídel Korea, vztlakové klapky a křidélka Kanada, Austrálie, USA atd atd…

Kamil

Jak dlouho trvá vývoj takového stroje? Jen z hlediska, jak moc musel Airbus hledět do budoucnosti ( bohužel se seknout). Nebyly už nějaké náznaky, že to není dobrý směr, v průběhy vývoje? Nebo se objevily až po začátku výroby?

Y.K.

První studie začaly někdy kolem roku 88. Takže v době, kdy letectví vypadalo úplně jinak (například šest let před prvním letem triplsedmy). Ještě v době začátku výroby (někdy začátek tisíciletí) to vypadalo docela slibně.

I love Boeing

Boeing také plánoval své superjumbo, ale nakonec vývoj 747X zrušil protože nebylo vůbec potřeba.
Místo toho se zameřil na vývoj 777 a 787 a dalších což se mu také velmi vyplatilo

Vojta

nikde se to nezminuje, ale Airbus tak trochu doufal i v to, ze se vyrazne prosadi v Cine, ktera ma „omezeny“ vzdusny prostor, preplnena letiste a obrovskou poptavku… nicmene jim Cinani do toho hodili vidle neuveritelnym rozvojem VRT..

MildaIV

Článek hezký, akorát v něm chybí jeden velice dúležitý aspekt – liberalizace letecké dopravy. V dřívějších dobách(tak do 80. let minulého století), byl obvykle mezinárodní provoz právně upraven dvoustranými smlouvami. Ty většinou stanovili maximální počet letú, někdy dokonce i počet letišť ,na která se mohlo létat. V dnešní době v mezinárodní dopravě převladájí smlouvy typu open sky – tedy bez omezení pro dopravce. I tam kde zústali dvoustrané dohody, se obvykle přešlo z počtu letú na počet sedaček.

rum

Je ale otázka co je efektivnější. Z hlediska energie i využití kapacity. Podobně jako vlaky – také je lepší místo několika krátkých souprav po 20 minutách jedna dlouhá za hodinu.

Ondra

Není pravda, že se o nákladní verzi neuvažovalo! Původně ji Airbus prodaval.

Jen tak

Mam pocit, ze dana cast clanku chtela rict, ze nebyla uvazovana prestavba na 380f atd.

MildaIV

Nákladní verze padla za oběť škrtúm po výrazném překročení rozpočtu. Airbus na ní měl dokonce už i objednávky.

X 1

Fedex měl objednáno 20ks.

Karlod

Třeba doba těchto letadel ještě přijde. Něco se predela a až budou letiště přeplněné začne po tomto stroji být zase poptávka uvidíme 🤓

Jen tak

Poptavka sice mozna vznikne (i kdyz dost mala), ale po ukonceni vyroby … to bude problem z ovu rozjet.

Cely provram obnovit vyjde na nemale penize, znovu certifikovat cele letadlo….

(Protoze bude rovnou muset dojit k rozsahle modernizaci… to letadlo je nekonkurenceschopne uz dnes… za deset let bude prumysl jeste uplne nekde jinde).

Y.K.

Tyhle stroje (dráhovou) přeplňenost letišť nakonec nijak zvlášť neřeší a to zejména kvůli indukované turbulenci a nutným silně zvětšeným rozestupům.

Y.K.

Pardon za ten háček vedle. Uf uf uf

asdf

Uvidíme,třeba to bude jen dočasné.

Jen tak

v soucasme podibe uz a380 existovat nebude. Nikdy.

Bohuzel to letadlo je technicky zastarale uz dnes… kde treba za pet, deset let?

Navic se jeho kapacite nebezpecne blizi letadla jako 777x a dalsi jsou na ceste …

Y.K.

Nebude. Mám čtyřmotorová letadla rád, ale je vidět, že letecký svět se naklonil jinam.
Ale nezoufejte, užívejte si tuto dobu, ještě nějaké desetiletí to létat bude (pokud brutálně nezdraží ropa).

Jen tak

Hezke shrnuti!