Soukromý investor zajistí celou kolejovou smyčku přes letiště, odhad činí 28 miliard

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic

Mezi Masarykovým nádražím a letištěm má jezdit šest párů vlaků za hodinu, cesta potrvá 25 minut.

241 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kosmik68

Nezlobte se je to nesmysl, pokud na letiště nebudou jezdit rychlíky od Pardubic, Plzně, Děčína a Budějc tak je to jen a jen sen.

Ondřej Wagner

Zajímalo by mne, v jakých intervalech budou jezdit vlaky na Negrelliho viaduktu, maji-li po něm jezdit 6 páru vlaků za hodinu z letiště, 4 páry vlaků z Kladna a minimálně 2 páry vlaku z Kralup.

Michal M

Máte štěstí, že jdu kolem: 60/12 = 5. Není zač!

tarten

Špatně.

tarten

Správně píšete MINIMÁLNĚ dva páry vlaků z Kralup. Požadavek Středočeského kraje z 2022 pro výhled 2025+ je ale už větší – 2 páry couráků a 2 páry spěšňáků. Přitom v návrhu JŘ 2025 jsou už 3 páry couráků a 1 pár spěšňáků ve špičkovou hodinu, tak uvidíme, jestli i ty 4 páry celkem budou kolem 2030 stačit.

tarten

Z dopravního plánu StČ kraje:
„Pro Středočeský kraj je nepřijatelné ukončení jakýchkoliv vlaků, které spoluobjednává, již ve stanici Praha-Veleslavín. Provozní koncept vlaků Praha – Letiště VH (– Kladno) musí umožnit přesné intervaly vlaků pokračujících do Středočeského kraje 15 minut pro kategorii Sp a 30 minut pro kategorii Os v celé oblasti železničního uzlu Praha.“

ldx

No hurá, asi lepší a rychlejší než ty trolejbusy!

TomD

A co budou vsichni delat na Masarycce? Vezmou kufry a prejdou na Hlavak?

Staňa Míček

Vystoupí na Veleslavíně a pojedou áčkem do cíle, vystoupí v Bubnech a pojedou céčkem do cíle (nebo na ten hlavák), vystoupí na Masaryčce a pojedou béčkem do cíle. Já jsem nikdy nepochopil, kde se vzalo tvrzení, že všichni co přiletí na pražské letiště potřebují na hlavní nádraží….

Pat

Všichni turisti, co přiletí do Prahy okamžitě pojedou do Kolína ne asi.

Staňa Míček

Ne! Do Veselí nad Moravou. Tam bydlím já, takže to je jasné. 😀

Tomas

Zdravím do Veselí

Karl vB.

Vlakové spojení hlavního nádraží v hlavním městě (kam přijíždí dálkové vlaky), a největšího letiště ve státě, to je fakt těžké k pochopení.
Jsi cizák, nebo vesničan?
Tak šupky dupky s kufry do metra!
…a nezapomeň si koupit ten správnej lupen i na ty tvoje zavazadla!
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/revizor-metro-listek-cerny-pasazer-pokuta-dopravni-podnik.A240805_810389_praha-zpravy_svm

Daniel Jablonecký

Tohle je server především šotoušů a šotouš (v drtivé většině nebydlící v Praze) první co po příletu do Prahy hledá, je vlak domů. A taky si myslí, že hlavní nádraží je v centru města, i když je ve skutečnosti na Vinohradech.

ldx

Hezký vtip 😀

tarten

Mám pro vás tři špatné zprávy.
1) Na Vinohradech je jen kolejiště, Fantova budova a stará Nová odbavovací hala je ale na Novém městě.
2) Za centrum Prahy se dala pouhá Praha 1 považovat v minulém století, když měla jen kolem milionu obyvatel.
3) Šotouš jezdí vlakem, letadla ho nezajímají 😀

TomD

Takze vsichni co se z letiste potrebujou dostat na hlavak si to strihnou metrem, to je teda pokrok to vam reknu

Staňa Míček

Kolik jich bude a jak často budou jezdit? Třeba čtyři za hodinu?
Pro ně bych vytisknul letáky, že ve Veselí nad Moravou se bude stavět tramvajová trať a oni musí přestupovat v Bubnech. Hrůza toto.

Alibaba

Já osobně v tom nevidím problém, protože teď bych přestupoval na Veleslavíně a na Můstku, takže pochodové cvičení podobné.

Očekávám, že bude i linka přes Semmering na Prahlavák, právě díku zaokruhování. A že bude jezdit méně často a delší jízdní doba než na Masaryčku mi zas tak vadit nebude, když se budu chtít vyhnout tomu pochodovému cvičení.

filkra

Nejlepší řešení by bylo propojit hlavní nádraží s Masaryčkou nějakým pěším tunelem s dopravníkovými pásy a výraznou grafikou informující o vlacích na letiště. Vzdušnou čarou jsou od sebe nádražní budovy 500 m, což fakt není moc, pokud budou přímo propojené. Z pohledu průměrného cestujícího by tak šlo spíš o jedno hodně velké nádraží než dvě samostatné vedle sebe a nikdo by neměl pocit, že na vlak na letiště musí někam hodně daleko.

Jan Skrčený

Jedné věci nerozumím a nikdo mě jí nevysvětlil. Proč z Veleslavína neuděláme metro až na letiště? Je to kousek a část by mohla být i po povrchu.

V. K.

Ve skutečnosti se to vysvětlovalo už milionkrát, proč je metro na letiště nesmysl.

Neřeší to spojení s Kladnem, které se musí řešit tak jako tak. Metro je pomalé a zároveň pro potřeby letiště příliš kapacitní.

Jiří Šrámek

Plus pražské soupravy nejsou určeny pro venkovní provoz.

Daniel Jablonecký

Ano, a proto jezdí do stanice Depo Hostivař pod širým nebem, to je jasný.

Michal M

100 metrů vs. několik kilometrů bude asi trochu rozdíl, ne?

Priserak77

Jenomže už tam mohlo 5 let jezdit. Železnice bude tímhle tempem hotová v roce 2040 a Kladno je turistům s prominutím ukradené.

Pat

Protože ta trať se bude dělat tak jako tak. Takže udělat z ní odbočku je mnohem praktičtější, než tam táhnout metro

ldx

Je to pomalý… moc stanic. Vlak to zvládne za 1/3 doby. Pro ilustraci stačí ject třeba od Zličína, kde končí autobusy na Masaryk.nádraží metrem, je to uděsná doba a neskutečné množství stanic.

Daniel

Dobry den. Nevíte někdo jak se plánuje stanice Ruzyne? Je umístěna nové až za prejezdem, tam, kde jsou pole. Co bude s vlečkou a původní stanicí? Používá se ještě ta vlečka? Děkuji za odpověď.

Pavel

Až za přejezdem (místo něj bude podjezd). Vlečka ve vizualizacich je, ale kdoví jak to dopadne. V současnosti se tam vozí jeden vagón týdně s ocelovými díly do skladu hned za nádražím. Vzhledem k developerskym plánům v okolí (nová Ruzyně) je otázka, jak dlouho ještě.

Daniel

Dekuju za odpověď.

Mad_Majk

Takže mezi Veleslavínem (potažmo Masaryčkou) a letištěm to bude stát u každého stébla trávy, maximálka 120 a doba jízdy 25min? Vítejte v roce 2035 v Praze.. To je zas jantarovina, až z toho bolí oči.. někdo se tu níže mrská počtem 17mio cestujících na PRG ročně.. vážený pane, než tu trať zprovozní, projektuje PRG na rok 2035 počet cestujících ku 23mio.. To se bavíme o výhledu za 10 let.. Tohle je fakt jeden nekonečný smutný příběh.

Marcel

Anebo taky ne

Alibaba

A kudy by měla trať vést, aby byla rychlost větší?

Karl vB.

Nabízí se srovnání,, např. s CAT Wien: – vzdálenost: ca. 20 km – počet zastávek: 2 (Wien-Mitte a Wien-Flughafen) – jízdní doba: 16 min. – jízdné: 15 EUR – zprovoznění: 2003 Nebo možná ještě lépe s linkou S7 ÖBB, kde je jízdní doba 25 min se 7 nácestnými zastávkami, a stojí to asi 5 EUR. Pokud se v Praze jedná o 15 km, jízdní dobu 25 min. (včetně zastávek), tak se mi zdá jízdní doba (s přimhouřením očí) srovnatelná a traťová rychlost pro nasazení zastávkových vlaků přiměřená. K diskusi ovšem je, že jinde se na letiště vlakem už dlouho jezdí… Číst vice »

fous55

Hlavní vlakové spojení z letiště na Masnu je samo o sobě blbost. Je třeba podívat se na potřeby cestujících, kteří chtějí jet vlakem. Pražáci nepotřebují do centra, ale na nejbližší metro, což je Veleslavín a mohl by být i Zličín, kdyby se tam ke stanici protáhla linka A nebo obnovila vlečka ke konečné B. Turisté chtějí někam do centra a je jim většinou jedno, kam konkrétně. A mimopražští (ČB, UL, LB, HK, PA, JI) potřebují na další spoje na hlavní nádraží (Plzeňáci třeba i na Smíchov) a až tak moc jim nezáleží, zda je interval 10 nebo 15 minut a… Číst vice »

Juraj

Pražáci chtějí na nějaké metro, a zrovna tato linka nabídne přestup na A, B i C. A přes Zličín prosím fakt ne.

Náhodný Kolemjdoucí

Pokud zatočí D přes Hlavní nádraží na Masarykovo, tak bude napojená na všechny trasy metra.

qwertz

Nedělejte si iluze. Mimopražští poletí raději z Vídně nebo Katowic.

nowas

Jasně, třeba ti z Plzně. 😀

Daniel Jablonecký

Pán je evidentně z Moravy. To už je diagnóza.

Přípravář

Normální člověk se podívá, kde je letiště a kde je Kladno a nevymyslí spojení Kladno – letiště tímhle závlekem. Autobus z Kladna tam bude rychleji. To vymyslí asi jen Nejezchleb s PPP expertem Čočkem. A PPP bude ten model, kde stát platí nájem, tedy koncesionář nenese žádné riziko, kolik lidí/vlaků tam bude jezdit. Takže ty úroky z drahého úvěru zaplatí jen naše děti. Oni jiný model ani na MD neznají.

A pro info, kdo je pan Janeček: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-odmena-ci-trest-urednik-se-dvema-skraloupy-byl-od-kupky-vyslan-do-londyna-242069

Juraj

Autobusy z Kladna jsou přeplněné už teď, jen tak mimochodem. A vjezd do Prahy ve špičkách není úplně pohodový.

Ona tam samozřejmě i nadále bude R24 a R45 bez závleku. U těch osobáků se to tak nějak vykompenzuje lepší tratí místo dnešní koní stezky kolem Unhoště.

Přípravář

takže přeplněné autobusy vy léčíte pomalejší (z hlediska cestovních) dob železnicí?

přeplněné busy nejde posílit?

část přínosu z žehlení koní zase zhorší nové zastávky…

SJD 30 minut na 30 km je 2x pomalejší než koridor do Kolína, který tu už nějakou dobu máme… ať žijí výdobytky čekého železničního stavebnictví

Alibaba

Z Kladna do Prahy budou stále jezdit i rychlé (a pomalé) vlaky mimo letiště.
I nějaká linka z letiště na Prahlavák po Semmeringu je plánovaná.
A pomůže v budoucnu i NS2.

Přípravář

to že vlak ze Sítné a z Kročehlav bude pomalejší než bus je dávno známo. ano i ten, co nepojede po metroprojektoidě přes letiště…

Projektak

Pomalejší kam ?. Uvažujete pouze k Veleslavinu ? Ok ta cestovní doba by byla velmi podobná + případná (velmi častá) kongesce. Přitom vlak je schopný být pod 30 min v centru Prahy, což je srovnatelná doba s autobusem ze Sitne na Veleslavín.
Já vám nevím, ale vlak mi přijde rychlejší nez bus . Ale co nepopírám je celková obsluha Kladna . ale Aby tyto mělo všechno smysl, je třeba řešit návaznou dopravu na Kladně (MHD, kola,koloběžky atd.)

Přípravář

NS2 je odloženo na …. podívejte se do SP ŽUP, mě už přestala bavit. Jak by řekl sir H.A.: ve strategických pojmech: NIKDY…. takže odvolávat se na NS2, že vyléčí problém PRAKu je asi jako že SJKD v Brně vyléčí ODSun nádraží….(ano v Brně jde o zhoršení, v Praze je PRAK „jen“ nezlepšení)

Alibaba

Vy asi budete stratég na odboru na MD nebo SŽ? Hlavně na MD jsou ty největší brzdy rozvoje železniční dopravy, lidi bez představy, bez koncepce a vez ambicí prosadit železnici a hledět na budoucnost, protože se třeba na NS2 nedělají žádné prostorové a kolejové přípravy (viz třeba vizualizace Smíchova, a nová trať Zahradní Město – Vršovice). Dvojkolejka a Kladno ve velmi vhodná, že se napojí na letiště přinese další využití, a M.asaryčka to limituje. A Brno je samostatná kapitola, kdy nevědí co tam chtějí. Já jsem pro variantu „Pod Petrovem“. A SJKD vyřeší kapacitu příjezdu vlaků do nádraží od severu,… Číst vice »

Jarda

aby ne by musel být hloupý, cestující mu budou padat z nebe.

Franta Chcípák

…a platit zlotem.

Petr S.

Kdyby nezmrskli trasu A tím, že ji stočili na Motol, mohlo vést metro klidně až na letiště. Další možnost by bývala byla protažení tramvajové linky z Šárky, přitom tramvaje nemají tak náročnou infrastrukturu jako metro.
Jenže ani jedno z toho, tak teď pracně vymejšlej nějaký úplně novinky. A vzpomínám, že se mluvilo taky o nějakých rychlovlacích na letiště. Tak to už vůbec….

Franta Chcípák

Bože, už zase „metro na letiště“! Není na to už nějaká medikace?
Budeme spolu chvíli počítat, ano?
Ruzyňské letiště reportuje za loňský rok necelých 14 mil. cestujících. To sice vypadá velkolepě, ale na jeden den v roce tak připadá průměrně téměř 38 tis. cestujících, což je průměr ani ne 1600 za hodinu, ergo 800 v jednom směru. K tomu kolejovou dopravu na/z letiště využije ca 40% cestujících.
Kvůli tomu se, předpokládám, že sám uznáte, nevyplatí provozovat a udržovat několik kilometrů tunelů a veškeré související infrastruktury metra, nehledě už na šílenou jízdní dobu vinou závleku trati směr Motol a Petřiny.

Petr S.

Zřejmě jste nečetl CELÝ můj příspěvek, zmínil jsem též PROTAŽENÍ TRAMVAJOVÉ LINKY Z ŠÁRKY, což by vyšlo podstatně levněji než metro. A při třívozových soupravách od Škodovky by to nemuselo mít ekonomicky špatné výsledky.

Franta Chcípák

„PROTAŽENÍ TRAMVAJOVÉ LINKY Z ŠÁRKY…“
A jízdní doba do centra? Smysluplné ukončení linky v centru? Byly by na ní standardní tramvaje, nebo nějaké speciály? Je na další linku na kritických místech sítě vůbec kapacita…? Atd. atd. Ono je to na mou duši o dost složitější, než rodinný výlet na Konopiště.

Petr S.

Tak si jeďte na Konopiště, pane Chcípáku

Petr S.

Drahý pane jmenovče, doporučuji Vám mluvit jen o věcech, kterým rozumíte. Děkuji.

ldx

To je ale ještě řádově pomalejší!!!

honza_kl

S trmvajemi kolem přistávacích drah je problém…

Petr

A přitom ze Zličína by to bylo jen s krátkým tunelem a pak po estakádě.

Franta Chcípák

My máme vozy metra pro provoz po povrchu? A… jízdní doba do centra? Hodina?

Juraj

Tak Veleslavín-Můstek je dnes 10 minut.
S návazným úsekem řekněme 20? 25?

Vzhledem k tomu, že vlak na Masaryčku pojede 25 min, tak pořád pohoda.

Lukáš Novák

Na Veleslavíně není stavebně založené větvení, takže tam už NIKDY nebude.

Petr

Vozy běžně po povrchu jezdí, nebo je snad balí do igelitu při vjezdech do dep? A z letiště všichni chtějí do centra?

DavidS

Tak asi je rozdíl mezi pár desítkami metrů mezi tunelem a depem a pár kilometry.

Jan Dlasek

Pár desítak metrú to asi není (zahradní město, vyšehrad ,,,,,

DavidS

Vyšehrad? Myslíte metro sice na povrchu, ale chráněné samotnou stanicí a co myslíte Zahradním městem?

Přípravář

medikace by měla být na to rajtovat mrtvého koně s názvem zdvojkolejnění koňky na Kladno s odbočkou závlekem na letiště, kde vlak pojede dýl než metro + trolejbus

Juraj

Pominu teď realitu toho, že linku A na letiště, dostat nelze. I tak jsou to celkem zcestné argumenty. 1. Predikce využití kolejové dopravy se nemůže odvíjet od dnešního využívání autobusů, protože atraktivita obou módů se nedá srovnávat. 2. Jakkoli je aktuální trend cestujících pomalý, 14 mil. určitě není strop. Ostatně v roce 2019 jsme byli mnohem výš. 3. Letiště počítá s výstavbou velkého byznys parku. 4. Po trase by bylo celkem nezanedbatelné sídliště. 5. I 1600 lidí za hodinu je víc, než dneska odbavují stanice jako Kolbenova, Invalidovna nebo Prosek. Když jsme u toho, tak taková Barcelona metro na letiště… Číst vice »

Michal J

Netrapte se negativními komentáři. Všem jde jen a pouze o peníze. Přece se nebude stavět nějaká levná tramvaj, jako v Edinburghu. Či dokonce metro, jako někde v Heatrow. Zakazuje se! To chce speciální trať za 30 mld, ( ve finále samozřejmě dvojnásobek, jako vždy) a co nejdéle ji splácet i s inflační doložkou. No a také co nejvíce poradenských firem. A pro snílky, že trať bude v tarifu PID – zapomeňte. Takto bohužel funguje dnešní svět.

Petr

Přesně přeci to neuděláme jako v Bukurešti, když jsme te evropský tygr a pupek Evropy. 😀

DavidS

Tak ještěže tu máme vás, abyste nám to vše osvětlil.

Krall

Takže jinými slovy, na letiště nedojedu na beznou jízdenku MHD, na kterou nasednu na metro, bus , ci tramvaj 3 stanice před Masarykovo nádražím…. To je tedy další OJEB. A rejzovat z toho bude soukromník…Proč nemá mít ze vždy plných vozu na letiště a z letiště příjem Dopravní podnik, nebo České dráhy???? Jednu z nejlukrativnějších trati dáme nějakému podnikateli? Proč? V Portugalsku v Lisabonu jede metro za normální sazbu z centra až na letiště…

Zdeněk12

Přečtěte si to ještě jednou a lépe!

Pat

Ano, jinými slovy. Přesně slovy, která jste si naprosto vymyslel a nejsou ničím podložena.

Pražák

Voní sou hlava pane vachmajstr, stejně jako na D4 nebude platit běžné mýto a bude se muset platit zvlášť. To dá přeci selský rozum a každému absolventu VŠŽ je to jasné po přečtení nadpisu a mnohdy i dříve.

Flinta19

Dokážete rozlišit rozdíl mezi provozovatelem dráhy a dopravcem?

Petr S.

To dle mého názoru nedokáže dodnes většina cestujících 😢

Michal J

Přesně tak, bude to jako současná autobusová expresní linka ze Zličína. V barvách PID, ale mImo tarif PID. Zdůvodnění se určitě vymyslí.

Průvodce původní Aleš

Můžete uvést, o jakou expresní linku že Zličína se jedná? Pokud se nemýlím, ze Zličína jezdí jen linka 100 a ta je v tarifu PID.

Michal J

https://zdopravy.cz/prazsky-airport-express-bude-z-hlavniho-nadrazi-jezdit-na-letiste-i-v-noci-zkracuji-se-intervaly-205644/
Omlouvám se, expres už nejezdí že Zličína, ale z Hlavního nádraží. Tím spíš bude jízdné nové dráhy nastaveno podobně mimo tarif PID, jako je u tohoto busu.

Michy

Tak je to autobus, co si provozují na vlastní riziko ČD, jako doplněk pro cestující, kteří pak chtějí pokračovat prostředkem hromadné dopravy na letiště, ale bez zastavování každých pár set metrů.
Souvislost s projektem železnice na letiště úplně nevidím…

a8n

Nikoliv, ČD už s ním nemají téměř nic společného.

Tomáš H.

Když žádnej problém neni, pojďme si ho projistotu dopředu vymyslet, aby bylo nad čim se nasrat. Byť jen preventivně. Je to potřeba.

ldx

Dojedete, je to v pražském pásmu. Jak vás tyhle nesmysly napadají… Není to Airport Bus, kde se platí zvlášť.

Tomáš Záruba

Stanice na letišti umožní ukončení dálkových vlaku od Jenecku (chybějící dráty nad 122 nyní nechme stranou), nebo to má cele sloužit jenom k tomu, aby se zpomalil Os do Kladna? Nebo bude nějaká další etapa za dalších 30 let, ze se tam doplní dva delší sturcy?

Vavrroch

V okamžiku, kdy se do podzemí připojí trať od Jenečku/Kladna, bude skromná kolejová výbava stanice předurčovat, ba omezovat dostupné provozní koncepty, a to docela zásadně. Dvě koleje mohou dejme tomu stačit v Mošnově, tady je to jiné. Navíc koncepce provozu mají ve zvyku se měnit, např. vlivem výměny politiků. Na dvou kolejích se dá čarovat jen do určité míry. A ta není velká.

Milan

Železniční stanice Mošnov je jen nová na jednokolejné trati, stanice Letiště VH bude průjezdní – buď vlaky budou pokračovat na Kladno nebo přes Hostivici zpět do Prahy – nebude třeba jejich odstavování a obrácení směru jízdy!

Jan Pytela

Klidne soukromnik, pak ale at to plati navstevnici Prahy cenou listku. Ty ale nebudou uplne za 25 Kc.

Michal J

Nebojte se, v tarifu PID tyto vlaky jistě jezdit nebudou. Tučně si to zaplatí všichni návštěvníci letiště, jako například vlaky v Gatwicku.

Náhodný Kolemjdoucí

Osobně čekám kompromisní model lanovka, tedy relativně drahé jednorázové jízdné někde na úrovni AE, ale současně i platné dlouhodobé jízdenky, takže sice trochu podojí turisty, ale každodenní dojíždění (např. zaměstnanci letiště) bude cenově dostupné.

Sch

Dočasné řešení je provizorní napojení nové trati na Veleslavině prostorem budoucí podzemní zastávky na starou trať a u zastávky Výstaviště opět na novou. Elektrické vlaky na Veleslavín a v současné frekvenci dieslové spěšné vlaky Kladno – Masna. Pak je prostor pro pokrokové řešení bateriovými jednotkami Kladno – letiště – Masna.
Bude splněno, Kladno bude mít frekvenci na metro, na letisiti bude vlak, Veleslavín si uleví od busů z Kladna a troleji z letiště a budeme mít dekády na přípravu zbývajícího úseku.
A budeme mít raritu, dočasný ostrovní provoz střídaviny Veleslavín Kladno v jinak stejnosměrné oblasti.

ldx

Doufám, že to všechno předělaj na střídavý…

Rossec

cca 18km a 25min jízdy, to je votřesá novostavba.

Juraj

Tak ono to souvisí s tím, že S5 bude zastávková a s rychlejší vrstvou se nepočítá (nevejde se). Když to má cestou na Masaryčku 7 zastávek, tak může být trať sebelepší.

Přípravář

vítejte v realitě projektů pana Sosny

Petr

Takže první vlak na letiště přijede od Jenečku.

kubisek

Kdysi se jednu dobu mluvilo i o možnosti budoucího napojení směr Podlešín, z toho – počítám – asi sešlo.

Míla

A já se těším až tím metrem přes Veleslavín pojedou cisterny tažený Vectronem… 😉
…a co potom retro Barča s ETCS 😃👍

Vavrroch

To si nikdo netroufne. Klesla by cena nemovitostí v Praze 6 a poškodila by se diagnostická technika ve Střešovické nemocnici.

tarten

Samozřejmě nepojedou. Co by dělali s cisternama na nástupišti u terminálů?

jva

No na letiště – Zastávka je zakreslena v místech ulice J. Kašpara, tedy min. 300m vzdušnou čarou k budovám terminálů, pak další desítky až stovky metrů k odbavení…

Milan

Tak to se díváte velmi špatně – trať a zastávka na ní je totiž v plánku v článku viditelně zakreslena pod uicí Aviatická, což znamená, že západní konec stanice je cca 85m od jihovýchodního rohu Terminálu 3 a celá stanice je podélně souběžně s Terminálem 1 cca 230m jihovýchodně od něj, a pokračování tratě k Jenečku tak západně mine Parkoviště PA Smart – https://mapy.cz/s/muzocukanu , jehož východní část by podcházelo, kdyby byla stanice podél Vámi tvrzené ulice Jana Kašpara – https://mapy.cz/s/murotahoca , ale tento prostor je v plánku v článku je jasně volný jihovýchodně od zakreslené polohy stanice!

Petr

Vlak na letiště…snad se to dětem před spaním bude líbit. Ačkoliv oni na fantazii moc nejsou.

tarten

Pořád to někomu připadá vtipné?

DavidS

Vždycky se pod článkem o trati na letiště minimálně jeden pokus o vtip najde no… S tím holt nic neuděláme.

David

No to chci vidět, jak tam tolik vlaků nacpou. To je 10 spojů za hodinu směr Dejvice, a k tomu ale lze očekávat minimálně 4 spoje směr Kralupy, což už je 14 spojů za hodinu jedním směrem, a to je už docela dost.

hor411

To je v pohodě, teoreticky by se jich tam dalo „nacpat“ i víc

Jan Tichavský

Jestli železnice nezvládne ani 14 spojů za hodinu, což je 4 minuty+ interval, tak jak chcete dostávat zboží ze silnic na koleje?

kedar

A to vám fakt nedochází že ty spoje směr Kralupy budou pokračováním některých z těch 4 spojů za hodinu do Kladna, tím pádem že se to nesčítá??

kubisek

jestli von nemyslel úsek Masna bubny, ale tam zatím jezdí 2 do hodiny a asi tomu nebude jinak, možná v té době už bude jezdit R44, ale to bude 1 do hodiny ve špičce.

Adam Ř

V nejhorším část letištních ukončí na Bubnech, to není tak velký problém

tarten

Tam nelze ukončovat, když je to projektované jen jako zastávka. Pokud se bude muset ukončovat, tak už ve Veleslavíně.

tarten

Nebojte, ještě tam ve výčtu chybí hodinovka rychlíkové linky do Rakovníka, takže 11. Také cílově i expres Kladno – Havířov, ale ten má jet přes Semmering.

Kuba2

To ten Rakovník taky.

Někdo

Jo?

tarten

Jo.

MP22

Není v plánu že každý druhý bude končit na Vele?

Jde to

V Mnichove jede i vic jak 30 vlaku za hodinu (90sec int). 10 vlaku je pohoda ale uzke hrdlo je Masaricka a take to ze nebzla budovana mimourovna presmycka v Holesovic (podle me pod 3 min int se neda coz je 20 vlaku za hod). Ale 10+4 vlaku za hodniu to neni vubec problem. To je pres 4 min int.

Hamták

Mnš by zajímalo, jestli bude, aspoň provizorně, jezdit nějaké Esko na Výstaviště z Masaryčky, Libně ap., aby se využily nové zastávky, protože Výstaviště – Veleslavín bude v nedohlednu.

Kyz

A co z Výstaviště do Libně nebo Vysočan (mimo Masaryčku) – trochu jako náhrada Libeňského mostu.

Mirlav

Stanice Letiště vypadá spíš jako stanice METRA o dvou kolejích, kde vlaky budou muset ihned odjet někam dále.
Kam se tam vejdou ty dálkové vlaky na Moravu, o kterých se celé roky mluvilo?
Nebo se už od toho upustilo ?

Michal Mann

Tak na moravu určitě ne, max do prahy a do kladna.

Ondřej

No pravdou je, že ve schématu plánovaných linek, které SŽ ukazovala na streamu předevčírem, byla žlutě vyznačená linka Bohumín – Letiště VH.

Jirka

Já bych ještě stál o natažení téhle linky až na Kladno.

tarten

To by už moc haprovala kapacita a ekonomika. Rychlík do Rakovníka je ještě něco jiného.

jenki

Myslíte linku Pyrzowice – Ostrava – Brno – Schwechat? 😁

tarten

Ne, myslí linku Kladno/letiště – Smícháč – Hlavák – Pardubice – Olomouc – Svinov – ještě kousek k depu, třeba Havířov. Ex11 podle budoucího číslování.

Karl vB.

Třeba se použije stejný model, jako u Jížního expresu v Českém Krumlově, který tam vyklopí cestující a z „provozních důvodů“ (chybějící koleje) odjede čekat do Kájova.
Nevím ale, jaká je kapacita kolejí v Kladně, zda tam také nedochází k redukci, když se to tam modernizuje.

Přípravář

pokrok nezastavíš 😀

Matěj

Podle plánu linkového vedení budou dálkové vlaky na letiště výchozí z Kladna a letiště bude pouze nácestnou stanicí, proto by dvě koleje měly být dostačující. Kladenské nádraží by mělo mít, pokud se nemýlím, pět hran, takže tam by problém s kapacitou vzniknout neměl.

kubisek

to by bylo docela super, ale co se s těmito vlaky bude dít dál v Praze? Z Bubnů na Libeň nebo přes Smíchov? Každopádně se toho nejspíš nedožiju, tak je to buřt.

Štefan

Z Moravy nebudou lidé jezdit na letiště do Prahy. Co by tam hledali? Pro ně je o dvě hodiny blíž Vídeň nebo Katowice.

Tomáš

Ne každý na Moravě je vlastizrádce, aby podporoval bývalou okupační mocnost. Naše rodina jezdila a bude jezdit do Prahy.

tarten

Co je to za nesmysl? Jako že Slezsko okupovalo Slezsko?

Tomas

Často letam do Helsinky tak nepoužívám ani PRG ani VIE,ale BUD vždy se ohreji v termálních lázních a hurá do -35.
Každý má právo odkud lítá.

pAVEL

Morava začíná už od Hoštejna víme…
Odtud do Katovic nikdo rozhodně jezdit nebude…

tarten

Také se divím, že tam není namalovaná třetí kolej.

vlachjan

Jaká rizika nese soukromník v tomto PPP projektu?

Jan Tichavský

Akorát že stát zbankrotuje a nebude moct splácet.

watslaw

Pravděpodobnost čehož je také docela nenulová, uvážíme-li daný časový horizont, současné hospodaření státu (stejně tak jako za dob hospodaření současné opozice), hrozbu deindustrializace Evropy a válečných konfliktů všude okolo.

Přípravář

to Kupku nezajímá…

digi

Žádná, jenom výhody… Že se to nějak bude muset i úrokem to nikdo neřeší…

watslaw

Třeba rizika toho, že se Metrostavu nebude líbit výběr dodavatele, nebo že dodavatel něco odflákne a bude potřeba to předčasně opravit.

DavidS

Budování, opravy, provoz = návratnost

Jirka Z

Ta smyčka na letišti se navrhovala mimo jiné i proto, aby tam mohly zajíždět dálkové vlaky od Smíchova přes Zličín. S těmi už se nepočítá? Bude ve stanici na letišti dost kolejí na to, aby se tam vešly? Zatím vidím v návrhu jen dvě koleje, to mi přijde dost málo.

Ing. Vladimír Bílý

Za ty peníze bych čekal rovný 8km dlouhý tunel buď do Stromovky nebo na Smíchov tak, aby se v centru dalo být za 15 minut max. a ne klikatici přes Veleslavíny a Dejvice.

X 1

Ano, za tu částku mohl být tunel z Podbaby, přes letiště a téměř rovná trať až do Kladna.

Ing. Vladimír Bílý

Tunel z Podbaby je taky varianta.

Přípravář

jenže takový tunel včetně přímého spojení z letiště do Kladna naposled zkreslili zástupci ďábla na zemi a železnici obzvláště (CEDOP) pod vedením místodržícícho Lucifera Záruby, takže něco takového nemůže u Sosny padnout na úrodnou půdu.

http://www.cedop.info/blog/prednaska-o-kladenskem-zeleznicnim-diametru/

Michal M

Je vtipný že po tolika letech ožije triangl na Jenečku. 🙂

Merlot

Ještě se nabízí rovnou přímé napojení letiště a trati přes Rudnou na Smíchov

Juraj

V konceptu linkového vedení PID se uvažuje o lince Smíchov – Semmering – Řepy – Hostivice – letiště – Veleslavín.

Alibaba

Od Rudné na Letiště se přímo dát jet nepůjde. Vlivem přesmyků a rozpletu tratě z letiště na Kladno a Prahu tam už přímou kolej Rudné – Letiště nenalámete (hlavně výškově).
Takže tohle spojení jedině úvratí přes Hostivici nebo Jeneč.

Někdo

Co tam bylo původně za triangl?

Přípravář

spíš tragédie myšlenkové vyprázděnosti v kanceláří ch SŽ a MD

David

Mít v PPP projektu jen část trati je podle mě nesmysl. Narozdíl od dálnic, železniční tratě jsou mnohem chytřejší a musí tak být kompatibilní. To bude mít trať od Veleslavín – Letiště – Jeneč jiné zabezpečení, než zbytek trati Praha – Veleslavín a Ruzyně – Kladno, bude řízení provozu oddělené, bude pro to speciální napájecí stanice? Pokud je na tyto otázky odpověď ne, pak to stejně není otevřená soutěž neb se vítěz musí dohodnout s AŽD, jinými slovy, vyhraje ten kdo se dohodne s AŽD.

Michal M

Zabezpečení se jmenuje ETCS a může ho postavit i Siemens.

Přípravář

pardon, ale nejprve si zjistěte jaké je místo ETCS v hierarchii zabezpečovačů.

Y.K.

Co to má společného s kompatibilitou? Kromě toho tam bude ETCS, postavit ho může kdokoliv. Proč by se měl dohadovat právě s AŽD? Staniční a traťové zabzař lze vynutit kompatibilní dle Eulynx (správcem infrastruktury).

Kuba2

To by musel správce infrastruktury ten Eulynx nejdřív vyspecifikovat (jestli se už ledy hnuly, tak mě opravte).

Přípravář

To že se musí vítěz stavební zakázky dohodout s AŽD je princip tzv. moderované soutěžě, který tady panuje pod vedením našeho vládce Nejezchleba. Uchazeč musí doložit smlouvu s AŽD (oficálně s dodavatelem zabzař). Monopoly, pardon jak sám Mojmír říká, tradiční dodavatele, si rozvracet necháme.

Tom

Tak doufám, že 25 min je čas pro zastávkové vlaky při započtení zastavení na všech zastávkách „po cestě“ a nikoli pro expresní spoje Masaryčka-Letiště (i s přihlédnutím k zastavení v Bubnech a na Dlouhé Míli).

Apex

Vzhledem o tomu, že o vlakovém spojení se mluví min. 30 let, tak se rád nechám překvapit, zda to tentokrát dopadne…ale takových vizualizací a plánů bylo 🤔. Na druhou stranu, když už se do toho mají nainvestovat velké peníze, proč se pořád řeší jen spojení na Kladno a neřeší se propojení letiště se železniční sítí, aby bylo lépe dostupné nejen z Česka, ale případně i ze zahraničí? Rozhodně propojení na Drážďany na straně jedné a přes Prahu na východ. Chápu, že to by byl projekt přesahující volební období jedné vlády a to se prostě nenosí, ale tohle mi opravdu nedává… Číst vice »

Michal M

Mně zase nedává velký smysl v době klimatického průseru tady řešit železnici na letiště…

rodilyslavkovak

než se to postaví budem lítat na baterky!

Jackub

Svatá prostoto!

Jiří Kocurek

Zas tak bych se mu neposmíval, klimatickým alarmistům vadí i chovy krav. Sice to není fosilní metan, ale chovatelé mají povinnost se registrovat jako znečišťovatelé ovzduší. Ti militantnější by krávy vybili do posledního kusu, aby z nich nikdo neměl užitek.

Air Traveller

Proč? máte nějakou utkvělou představu, že letadla zmizí, nebo?

rodilyslavkovak

Letadla jistě ne. Letenky za pár stovek ovšem nejspíš ano.

Přípravář

na letiště třeba jo, ale ne tohle nesmyslné zaokruhování. Ale strategií SŽ je stavět všechno dřív než VRT…

Twix

Přes Prahu na východ by to mělo jít přes Hostivice a Semmering (toto napojení v mapce taky je, nejen směr Kladno), což je samozřejmě trochu krkolomné a vyžaduje takové „detaily“ jako rekonstrukci Smíchova, Výtoňský most a dráty na Semmeringu, ale na ty dojde tak jako tak. Zajímalo by mě, jestli se s tímto počítá a stanice na letišti bude na příjezd nějakého toho Ostravana uzpůsobená.

Průvodce původní Aleš

Vytoňský most v té době ještě nebude, památkáři a zachraňovatelé se ještě stále nedohodnou se SŽ a MD. Na smíchovské straně se udělá provizorní zastávka a lidi si odtáhnou kufry na náplavku a přívoz Pražských Benátek je odveze na Výtoň a tam se přestoupí do dálkového vlaku směr Kolín

Šťoural

Pššššt!!! Ještě se toho někdo chytne…

Kuba2

Dnes je jízdní doba motoráku Masarykovo nádraží – Hostivice 26 minut. Po mnohamiliardových stavbách při použití výkonných elektrických jednotek to na podobně vzdálené letiště bude trvat jen o minutu míň? To snad ne, probůh.

David

A za 28 miliard…

kopr

A na Masarycku. Holt ceska cesta, jako vždy

Pat

Tak ale na té trati není ani tak problém rychlost (aspoň na části do Hostivic), ale kapacita. Prakticky kdykoliv tím směrem jedu, vlak je nejrychlejší spojení, ale tak zřídka a nespolehlivě, že jízdní doba je jedno.

Přípravář

30 km do Kladna za systémových 30 minut je fakt mimo. A když je problém kapacita, tak se to zapojuje do úrovňových Buben a Masaryčky a do 1kolejného Semmeringu?

Pat

Zrovna Masna-Bubny je v tuhle chvíli (resp. před modernizací) kapacitně ten nejlepší úsek trati Praha-Kladno. O tom mluvím, o stavu současném.
Zrychlení od Ruzyně do centra nikdy nebyl účel. Naopak, přijde zlepšení pokrytí, včetně zlepšení přestupních vazeb.
Hlavní je zrychlení v úseku Ruzyně-Hostivice-Kladno, kde právě bude.
A opět, hlavní bude zvýšení kapacity tratě, kdy ze současného nejkapacitnějšího úseku se stane ten „nejproblémovější“ a všichni tu dělají, jaká je to zkáza.

Twix

Tak je to o nějaké 3-4 km dál (tedy asi 20 %) a hlavně to po cestě nezastaví 4x, ale 7x – navíc Výstaviště, Liboc, Dlouhá Míle. Jak dlouho by to mělo jet?

Průvodce původní Aleš

Ty 3-4 km máte odkud? Při pohledu na mapu a zakreslenou trasu viz tento článek to vypadá na max.1 km rozdíl (Ruzyně – letiště vs.Ruzyně – Hostivice).

Kuba2

Jednak to není o 3-4 km dál, ale max o kilometr, a jednak není potřeba, aby vlak spojující centrum s letištěm stavěl v Liboci.

Jan Tichavský

Všechny vlaky nemusí stavět všude. Stejně jako od vídeňského letiště do centra se dostanete railjetem nebo obyčejnou linkou S.

Jde to

To je pravda jen pokud nejezdi moc vlaku. Neni kde predjizdet. 10 vlaku za hodinu teoreticky je tam 3-4 min max co muze expres usetrit kdyz pojede 2 min za OS.

Jiří Kocurek

Zkuste vzít v úvahu půměrnou čekací dobu. On je opravdu rozdíl, jestli to jede á 15 minut nebo 1x za hodinu.

Kuba2

A vy chodíte na zastávku v náhodný čas a čekáte, co náhodou pojede? Nebo se dopředu podíváte, kdy spoj jede, a pak čekáte nanejvýš pár minut, které máte jako rezervu?

Mirek/

No po příletu jdu na to, co jede 😉

Přípravář

tipuju, že už tam má SUDOP skoupené pozemky…

Juraj

No ale +3 zastávky (Výstaviště, Liboc, Dlouhá Míle).
To udělá svoje.

Zvědavec

Kdy to bude? Prosím o sdělení harmonogramu. Děkuji.

Kebab

Až přijede čert na bruslích do práce.

MaT

Kolečkových, nebo klasických na led? 🙂

To první mi s ohledem na klimatickou změnu přijde o něco víc pravděpodobné…

Někdo

Vypadá to hezky . Snad se to podaří realizovat ve smluvený čas a nebude to vypadat jak Kladno (hodně se z toho dodělává ještě za provozu)

Kubrt

Kdyby se na Kladně (nebo na jakékoliv jiné dopravní stavbě) začínalo s provozem až po tom, co je všechno hotové, bylo by brblání, proč už se nejezdí, dyk by to šlo a se to mohlo dodělat pozdějc.

Pomalu a špatně

Jestli to nepojede na Hlavní nádraží tak se dál tř zbláznili a 25 minut taky dost zoufalost

Pink

A teď ještě pohádku o Červené Karkulce prosím.

tm2

29 minut na Masarykovo nádraží? To není špatné

Martas

Dneska je to 30-35 minut na Můstek. To je velké zlepšení. Jsem myslel, že se má ta cesta i zrychlit a pro půlku Prahy se to spíš zpomalí, protože na Masaryčku je to tramvají dál.

Twix

A která je ta půlka Prahy? Co třeba všechny cíle na metru C s přestupem na Vltavské?

Martas

A na Vltavskou to pojede kolik? Tak 20 minut?

Jinak třeba celé Nusle, kromě pár baráků přímo u metra. Podolí/Modřany. Prostě vše, co je spojeno tramvají na jihu. A pak spousta lokalit bude stejně, třeba Žižkov, kde je momentálně ztráta tím jedním přestupem navíc, ale zase trolejbus jede ve špičce 3x častěji.

Michy

Když někam letím z Modřan, tak to vezmu po okruhu taxíkem a nekodrcám se MHD s kufry přes centrum.
V tomhle existence vlaku z Masaryčky moc nemění.

David

Takže trať za 28 miliard a VRT jako fakt ne? Jo, je vidět, že šetří ne správném místě.

Jiří Kocurek

Jakože co teď? Nemít tam zastávkové osobáky vůbec, budou jenom přímé na letiště a Kladno nic? Nebo snad postavit VRT a chtít na ní zastávky á 3 kilometry?

Lukas

Kdy už tato taxikářská ostuda skončí?

Lukas

Proc to pojede tak slouho?To bude konem tazeny vagony mit?

JackBrno

Protože to asi bude mít nějaké zastávky, ne? Jinak na to, že to bude až z centra, tak to nijak dlouho není. Jízdní doba naprosto v pohodě.

Twix

Ano, je to 8 zastávek na 20 kilometrech. Nástup a výstup nějakou dobu trvá, zbydou tak 2 minuty na každý úsek, moc nevím jak víc by se to dalo urychlit.

Kuba2

Třeba nemít těch zastávek 8. Současné rychlíkové + Bubny by bohatě stačily.

Přípravář

nezapomínete, že celé je o zdvojkolejňování a mírném žehlení dřívější koňky již dříve trochu vyžehlené na parní provoz. Dál se naši strategové a dvorní projektanti zatím nedostali…

Jaromír

Proč na Masarykovo nádraží a ne na Hlavní nádraží? Protože Penta?

hor411

By mne zajímalo, kudy byste to chtěl vést na hlavní…

Igor

Tunelem na podzemní nástupiště.

Projektak

Toto řeší nadále ŽUP

Přípravář

a řeší to blbě. SP ŽUP s žádným rychlým spojením do Kladna nepočítá. A s celou řadou dalších spojení včetně VRT do Plzně a Lbc. A pak dochází k závěru, že podzemní skupina na Hlaváku pro dálkovku není třeba… protože Penta chce rychle a levně zastřešovat?

Karl vB.

Trať z letiště musí vést na hlavní nádraží. Projekt je třeba předělat, žádá ministr
28. dubna 2023 13:44, aktualizováno 18:23
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/koleje-drahy-letiste-projekt-trat.A230428_132803_ekonomika_vebe

Kubrt

Semeringem. Nejjednodušší, nejrychlejší, nejlevnější řešení.

platamond

Pokud se doplní osobáky na půlhodninu, tak tam projede s bídou jedna další čára v přesně dané pomalé trase. a kdoví zda se vejde na Výtoň, kde by mohla být zase díra jen v jiné poloze…

Kubrt

A to by ty „osobáky po půl hodině“ nemohly být ty samé, co pojednou na letiště? Mě je jasný, že s jednokolejkou, byť vytuněnou o výhybny, se neudělají žádné zázraky a neprotáhnou se tudy dálkové vlaky, ale jako low-cost použitelnou alternativu spojení Letiště – hlavák si to umím představit v dohlednější době, než NS2.

Martin

No, mohla se udelat spojka z viaduktu od vystaviste na most pres Vltavu v Holesovicich, trat by se vesla…
Dokonce vesla i kolem toho noveho sklenaku, ale prostor tam byl …

Kubrt

Ještě jednou a pomaleji, prosím, spojka odkud kam?

nowas

To nevím, ale pře Stromovku by to šlo. 😀

jva

…a skončíte na hlavovém nádraží Smíchov, protože výtoňská památka světového významu bude, ač bez provozu, stále krášlit panorama Prahy.

Kubrt

Já jsem sice osobním založením skeptik, ale tomu, že „Výtoň“ se vyřeší, věřím.

Karl vB.

…podle pravidla:
Věci, které nejsou řešeny se nakonec vyřeší samy?

Kubrt

Zrovna tohle se samo nevyřeší, ale maximálně až ten stávající most bude nesjízdný, tak se SŽ a MD budou muset rozhoupat a bouchnout do stolu. Nevěřím, že tohle spojení bude přerušeno.

Kubrt

Tedy trvale, bez vize náhrady. V době výstavby se samozřejmě jezdit nebude.

noerf

Ještě by chtěli cestující na letiště jet vlakem, toto je jeden z důvodů, jak to omezit.

Nepovim

Na hHavak se to určiťě nedostane, jednou snad na budouci podzemní zastávku Opera.
Ale dostat se z viaduktu dolu, podjet trat z Masny na Liben a pokracovat v rozumny hloubce je trosku oříšek. Nebot tam neni moc mista – AN Florence, památkove depo na Masně. Metro C..

Takže to asi bude výzva přištím generacim.

MP22

Nebude, ta trasa je proveditelná a je zanesena i v územní studii Florenc 21. Kolize s metrem tam vůbec není, tunely metra jsou 250 metrů daleko od viaduktu a potencionálního zahloubení dál na jih.

Jde to

Jde to i relativne levne protoze je misto na ukonceni tunelu mezi vjezdu do Vinohradskeho tunelu. Stanice bz bzla pod nastupistem 5/6 a jinak vjezd od viaduktu uz je dlouho dobe planovan.

JackBrno

A víš kudy natáhnout koleje?

Dan

Z hlediska vazby na dálkovou dopravu opravdu Masaryčna není štastné řešení, jak už bylo zmíněno tak to ale moc řešitelné není. Uvažovalo se tedy i o vlacích přes Zličín a Smíchov, ale nevím jestli je to ještě aktuální.

Tomáš Gottschalk

A nebo vrátit na Masnu část dálkových vlaků (na jižní Moravu).

Flinta19

Protože Nové spojení II.

Jirka Z

Přestupní stanice pro Hlavní nádraží už se staví v Holešovicích. Dvě stanice metrem a pak vlakem a bude to rychlejší, než pěšky na Masaryčku.

Jackub

Velmi uživatelsky přívětivé, obzvlášť se zavadly. Myslím, že taxikáři se o rito bát nemusí… 😉

Air Traveller

musím říct, že mě vždycky pobaví myslitelé, kteří za vším, čemu nerozumí, hned vidí vliv nějakých iluminátů 😀

DavidS

Je Penta teď s vámi v místnosti? Mimochodem Penta víceméně spojí Masaryčku, Florenc a Hlavák, takže jim to může být víceméně jedno.