Soukromý investor zajistí celou kolejovou smyčku přes letiště, odhad činí 28 miliard

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic

Mezi Masarykovým nádražím a letištěm má jezdit šest párů vlaků za hodinu, cesta potrvá 25 minut.

Odebírat
Upozornit na
guest
78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Míla

A já se těším až tím metrem přes Veleslavín pojedou cisterny tažený Vectronem… 😉
…a co potom retro Barča s ETCS 😃👍

jva

No na letiště – Zastávka je zakreslena v místech ulice J. Kašpara, tedy min. 300m vzdušnou čarou k budovám terminálů, pak další desítky až stovky metrů k odbavení…

Petr

Vlak na letiště…snad se to dětem před spaním bude líbit. Ačkoliv oni na fantazii moc nejsou.

David

No to chci vidět, jak tam tolik vlaků nacpou. To je 10 spojů za hodinu směr Dejvice, a k tomu ale lze očekávat minimálně 4 spoje směr Kralupy, což už je 14 spojů za hodinu jedním směrem, a to je už docela dost.

hor411

To je v pohodě, teoreticky by se jich tam dalo „nacpat“ i víc

Jan Tichavský

Jestli železnice nezvládne ani 14 spojů za hodinu, což je 4 minuty+ interval, tak jak chcete dostávat zboží ze silnic na koleje?

Hamták

Mnš by zajímalo, jestli bude, aspoň provizorně, jezdit nějaké Esko na Výstaviště z Masaryčky, Libně ap., aby se využily nové zastávky, protože Výstaviště – Veleslavín bude v nedohlednu.

Kyz

A co z Výstaviště do Libně nebo Vysočan (mimo Masaryčku) – trochu jako náhrada Libeňského mostu.

Mirlav

Stanice Letiště vypadá spíš jako stanice METRA o dvou kolejích, kde vlaky budou muset ihned odjet někam dále.
Kam se tam vejdou ty dálkové vlaky na Moravu, o kterých se celé roky mluvilo?
Nebo se už od toho upustilo ?

Michal Mann

Tak na moravu určitě ne, max do prahy a do kladna.

Ondřej

No pravdou je, že ve schématu plánovaných linek, které SŽ ukazovala na streamu předevčírem, byla žlutě vyznačená linka Bohumín – Letiště VH.

Jirka

Já bych ještě stál o natažení téhle linky až na Kladno.

Karl vB.

Třeba se použije stejný model, jako u Jížního expresu v Českém Krumlově, který tam vyklopí cestující a z „provozních důvodů“ (chybějící koleje) odjede čekat do Kájova.
Nevím ale, jaká je kapacita kolejí v Kladně, zda tam také nedochází k redukci, když se to tam modernizuje.

Matěj

Podle plánu linkového vedení budou dálkové vlaky na letiště výchozí z Kladna a letiště bude pouze nácestnou stanicí, proto by dvě koleje měly být dostačující. Kladenské nádraží by mělo mít, pokud se nemýlím, pět hran, takže tam by problém s kapacitou vzniknout neměl.

Štefan

Z Moravy nebudou lidé jezdit na letiště do Prahy. Co by tam hledali? Pro ně je o dvě hodiny blíž Vídeň nebo Katowice.

vlachjan

Jaká rizika nese soukromník v tomto PPP projektu?

Jan Tichavský

Akorát že stát zbankrotuje a nebude moct splácet.

Jirka Z

Ta smyčka na letišti se navrhovala mimo jiné i proto, aby tam mohly zajíždět dálkové vlaky od Smíchova přes Zličín. S těmi už se nepočítá? Bude ve stanici na letišti dost kolejí na to, aby se tam vešly? Zatím vidím v návrhu jen dvě koleje, to mi přijde dost málo.

Ing. Vladimír Bílý

Za ty peníze bych čekal rovný 8km dlouhý tunel buď do Stromovky nebo na Smíchov tak, aby se v centru dalo být za 15 minut max. a ne klikatici přes Veleslavíny a Dejvice.

X 1

Ano, za tu částku mohl být tunel z Podbaby, přes letiště a téměř rovná trať až do Kladna.

Ing. Vladimír Bílý

Tunel z Podbaby je taky varianta.

Michal M

Je vtipný že po tolika letech ožije triangl na Jenečku. 🙂

Merlot

Ještě se nabízí rovnou přímé napojení letiště a trati přes Rudnou na Smíchov

David

Mít v PPP projektu jen část trati je podle mě nesmysl. Narozdíl od dálnic, železniční tratě jsou mnohem chytřejší a musí tak být kompatibilní. To bude mít trať od Veleslavín – Letiště – Jeneč jiné zabezpečení, než zbytek trati Praha – Veleslavín a Ruzyně – Kladno, bude řízení provozu oddělené, bude pro to speciální napájecí stanice? Pokud je na tyto otázky odpověď ne, pak to stejně není otevřená soutěž neb se vítěz musí dohodnout s AŽD, jinými slovy, vyhraje ten kdo se dohodne s AŽD.

Michal M

Zabezpečení se jmenuje ETCS a může ho postavit i Siemens.

Y.K.

Co to má společného s kompatibilitou? Kromě toho tam bude ETCS, postavit ho může kdokoliv. Proč by se měl dohadovat právě s AŽD? Staniční a traťové zabzař lze vynutit kompatibilní dle Eulynx (správcem infrastruktury).

Tom

Tak doufám, že 25 min je čas pro zastávkové vlaky při započtení zastavení na všech zastávkách „po cestě“ a nikoli pro expresní spoje Masaryčka-Letiště (i s přihlédnutím k zastavení v Bubnech a na Dlouhé Míli).

Apex

Vzhledem o tomu, že o vlakovém spojení se mluví min. 30 let, tak se rád nechám překvapit, zda to tentokrát dopadne…ale takových vizualizací a plánů bylo 🤔. Na druhou stranu, když už se do toho mají nainvestovat velké peníze, proč se pořád řeší jen spojení na Kladno a neřeší se propojení letiště se železniční sítí, aby bylo lépe dostupné nejen z Česka, ale případně i ze zahraničí? Rozhodně propojení na Drážďany na straně jedné a přes Prahu na východ. Chápu, že to by byl projekt přesahující volební období jedné vlády a to se prostě nenosí, ale tohle mi opravdu nedává… Číst vice »

Michal M

Mně zase nedává velký smysl v době klimatického průseru tady řešit železnici na letiště…

rodilyslavkovak

než se to postaví budem lítat na baterky!

Jackub

Svatá prostoto!

Air Traveller

Proč? máte nějakou utkvělou představu, že letadla zmizí, nebo?

Twix

Přes Prahu na východ by to mělo jít přes Hostivice a Semmering (toto napojení v mapce taky je, nejen směr Kladno), což je samozřejmě trochu krkolomné a vyžaduje takové „detaily“ jako rekonstrukci Smíchova, Výtoňský most a dráty na Semmeringu, ale na ty dojde tak jako tak. Zajímalo by mě, jestli se s tímto počítá a stanice na letišti bude na příjezd nějakého toho Ostravana uzpůsobená.

Průvodce původní Aleš

Vytoňský most v té době ještě nebude, památkáři a zachraňovatelé se ještě stále nedohodnou se SŽ a MD. Na smíchovské straně se udělá provizorní zastávka a lidi si odtáhnou kufry na náplavku a přívoz Pražských Benátek je odveze na Výtoň a tam se přestoupí do dálkového vlaku směr Kolín

Kuba2

Dnes je jízdní doba motoráku Masarykovo nádraží – Hostivice 26 minut. Po mnohamiliardových stavbách při použití výkonných elektrických jednotek to na podobně vzdálené letiště bude trvat jen o minutu míň? To snad ne, probůh.

David

A za 28 miliard…

Pat

Tak ale na té trati není ani tak problém rychlost (aspoň na části do Hostivic), ale kapacita. Prakticky kdykoliv tím směrem jedu, vlak je nejrychlejší spojení, ale tak zřídka a nespolehlivě, že jízdní doba je jedno.

Twix

Tak je to o nějaké 3-4 km dál (tedy asi 20 %) a hlavně to po cestě nezastaví 4x, ale 7x – navíc Výstaviště, Liboc, Dlouhá Míle. Jak dlouho by to mělo jet?

Průvodce původní Aleš

Ty 3-4 km máte odkud? Při pohledu na mapu a zakreslenou trasu viz tento článek to vypadá na max.1 km rozdíl (Ruzyně – letiště vs.Ruzyně – Hostivice).

Kuba2

Jednak to není o 3-4 km dál, ale max o kilometr, a jednak není potřeba, aby vlak spojující centrum s letištěm stavěl v Liboci.

Jan Tichavský

Všechny vlaky nemusí stavět všude. Stejně jako od vídeňského letiště do centra se dostanete railjetem nebo obyčejnou linkou S.

Zvědavec

Kdy to bude? Prosím o sdělení harmonogramu. Děkuji.

Někdo

Vypadá to hezky . Snad se to podaří realizovat ve smluvený čas a nebude to vypadat jak Kladno (hodně se z toho dodělává ještě za provozu)

Kubrt

Kdyby se na Kladně (nebo na jakékoliv jiné dopravní stavbě) začínalo s provozem až po tom, co je všechno hotové, bylo by brblání, proč už se nejezdí, dyk by to šlo a se to mohlo dodělat pozdějc.

Pomalu a špatně

Jestli to nepojede na Hlavní nádraží tak se dál tř zbláznili a 25 minut taky dost zoufalost

Pink

A teď ještě pohádku o Červené Karkulce prosím.

tm2

29 minut na Masarykovo nádraží? To není špatné

Martas

Dneska je to 30-35 minut na Můstek. To je velké zlepšení. Jsem myslel, že se má ta cesta i zrychlit a pro půlku Prahy se to spíš zpomalí, protože na Masaryčku je to tramvají dál.

Twix

A která je ta půlka Prahy? Co třeba všechny cíle na metru C s přestupem na Vltavské?

David

Takže trať za 28 miliard a VRT jako fakt ne? Jo, je vidět, že šetří ne správném místě.

Lukas

Kdy už tato taxikářská ostuda skončí?

Lukas

Proc to pojede tak slouho?To bude konem tazeny vagony mit?

JackBrno

Protože to asi bude mít nějaké zastávky, ne? Jinak na to, že to bude až z centra, tak to nijak dlouho není. Jízdní doba naprosto v pohodě.

Twix

Ano, je to 8 zastávek na 20 kilometrech. Nástup a výstup nějakou dobu trvá, zbydou tak 2 minuty na každý úsek, moc nevím jak víc by se to dalo urychlit.

Kuba2

Třeba nemít těch zastávek 8. Současné rychlíkové + Bubny by bohatě stačily.

Jaromír

Proč na Masarykovo nádraží a ne na Hlavní nádraží? Protože Penta?

hor411

By mne zajímalo, kudy byste to chtěl vést na hlavní…

Igor

Tunelem na podzemní nástupiště.

Projektak

Toto řeší nadále ŽUP

Karl vB.

Trať z letiště musí vést na hlavní nádraží. Projekt je třeba předělat, žádá ministr
28. dubna 2023 13:44, aktualizováno 18:23
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/koleje-drahy-letiste-projekt-trat.A230428_132803_ekonomika_vebe

Kubrt

Semeringem. Nejjednodušší, nejrychlejší, nejlevnější řešení.

platamond

Pokud se doplní osobáky na půlhodninu, tak tam projede s bídou jedna další čára v přesně dané pomalé trase. a kdoví zda se vejde na Výtoň, kde by mohla být zase díra jen v jiné poloze…

Kubrt

A to by ty „osobáky po půl hodině“ nemohly být ty samé, co pojednou na letiště? Mě je jasný, že s jednokolejkou, byť vytuněnou o výhybny, se neudělají žádné zázraky a neprotáhnou se tudy dálkové vlaky, ale jako low-cost použitelnou alternativu spojení Letiště – hlavák si to umím představit v dohlednější době, než NS2.

Martin

No, mohla se udelat spojka z viaduktu od vystaviste na most pres Vltavu v Holesovicich, trat by se vesla…
Dokonce vesla i kolem toho noveho sklenaku, ale prostor tam byl …

Kubrt

Ještě jednou a pomaleji, prosím, spojka odkud kam?

nowas

To nevím, ale pře Stromovku by to šlo. 😀

jva

…a skončíte na hlavovém nádraží Smíchov, protože výtoňská památka světového významu bude, ač bez provozu, stále krášlit panorama Prahy.

Kubrt

Já jsem sice osobním založením skeptik, ale tomu, že „Výtoň“ se vyřeší, věřím.

noerf

Ještě by chtěli cestující na letiště jet vlakem, toto je jeden z důvodů, jak to omezit.

Nepovim

Na hHavak se to určiťě nedostane, jednou snad na budouci podzemní zastávku Opera.
Ale dostat se z viaduktu dolu, podjet trat z Masny na Liben a pokracovat v rozumny hloubce je trosku oříšek. Nebot tam neni moc mista – AN Florence, památkove depo na Masně. Metro C..

Takže to asi bude výzva přištím generacim.

MP22

Nebude, ta trasa je proveditelná a je zanesena i v územní studii Florenc 21. Kolize s metrem tam vůbec není, tunely metra jsou 250 metrů daleko od viaduktu a potencionálního zahloubení dál na jih.

JackBrno

A víš kudy natáhnout koleje?

Dan

Z hlediska vazby na dálkovou dopravu opravdu Masaryčna není štastné řešení, jak už bylo zmíněno tak to ale moc řešitelné není. Uvažovalo se tedy i o vlacích přes Zličín a Smíchov, ale nevím jestli je to ještě aktuální.

Flinta19

Protože Nové spojení II.

Jirka Z

Přestupní stanice pro Hlavní nádraží už se staví v Holešovicích. Dvě stanice metrem a pak vlakem a bude to rychlejší, než pěšky na Masaryčku.

Jackub

Velmi uživatelsky přívětivé, obzvlášť se zavadly. Myslím, že taxikáři se o rito bát nemusí… 😉

Air Traveller

musím říct, že mě vždycky pobaví myslitelé, kteří za vším, čemu nerozumí, hned vidí vliv nějakých iluminátů 😀