lot
Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Soud začal řešit modernizaci ostravských tramvají. Žalobce spočítal škodu na 230 milionů korun

Tramvaj T3R.EV. Foto: Dopravní podnik Ostrava
Tramvaj T3R.EV. Foto: Dopravní podnik Ostrava

Krajský soud v Ostravě se dnes začal zabývat případem někdejšího ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Kořínka a jeho náměstka Radoslava Hanzelky. Podle obžaloby se dopustili několika trestných činů při zadávání zakázky na modernizaci tramvají či nákupu nových trolejbusů pro potřeby ostravského dopravního podniku. Zakázky byly financovány z peněz Evropské unie. Té způsobili obžalovaní údajně škodu 230 milionů korun.

„Tímto jednáním se obžalovaní dopustili dotačního podvodu a poškození finančních zájmů Evropské unie. V případě prokázání viny jim hrozí trest v rozmezí od pěti do deseti let,“ řekla mluvčí soudu Klára Krystynová.

Zakázka, kterou se soud zabývá, se skládala podle státního zástupce Víta Koupila z několika částí. Jednalo se o nákup deseti trolejbusů, jedné nízkopodlažní tramvaje a renovace a modernizace dvou desítek starších tramvají. Podle koupila Kořínek a Hanzelka, kteří v té době byli také předsedou, respektive místopředsedou představenstva, v žádosti o dotaci zatajili některé podstatné věci.

Jediný zájemce v soutěži: Pragoimex

Zatajili například, že firma, která zakázku vyhrála, byla v té době na trhu jediná, která mohla tramvaje modernizovat,“ řekl Koupil. Jednalo se o společnost Pragoimex. Podle obžaloby byla navíc cena opravy tramvají bezdůvodně předražená. Podle Koupila si před touto zakázkou dopravní podnik tramvaje modernizoval sám a oprava jedné jej vyšla na 13 milionů korun. Pražské firmě ale platil 18 milionů.

Bývalý ředitel dopravního podniku Kořínek dnes u soudu odmítl vypovídat. Hanzelka vinu odmítl. „Trestné činnosti jsem se nedopustil, vždy jsem postupoval v zájmu dopravního podniku,“ řekl. Odmítl, že by Pragoimex byla jedinou firmou na trhu. „Nemyslím si, že by firma byla jediným subjektem, se kterým jsme mohli jednat. O modernizaci se zajímaly i jiné firmy,“ řekl.

Odmítl i to, že by modernizace tramvají byla předražená. V ceně dopravního podniku, který tramvaje modernizoval za víc než 13 milionů, se podle něj přesně nevzala v potaz práce zaměstnanců. „Nebyl elektronický systém, který by evidoval odpracované hodiny. Vedoucí čet jen v nějakých intervalech hlásili hodiny. Přesnost výkazu odpracovaných hodin byla velmi pochybná,“ řekl.

Pragoimex jednu tramvaj opravoval za víc než 18 milionů korun, podle Kořínka ale ceny nelze srovnávat. „Na jedné straně je naše interní cena a na druhé komerční cena. To je logické. Když jsme si tramvaje opravovali sami, nezapočítávali jsme tam žádný zisk. Navíc v ceně Progoimexu je i například zahrnuta i jistá rezerva na případné záruční opravy,“ tvrdí.

Koupil uvedl, že na údajné machinace s dotací policie přišla při vyšetřování kauzy ostravského lobbisty Martina Dědice. Ten byl například obžalován z přijetí úplatku při sjednání zakázky na modernizaci ostravských tramvají. Za zajištění zakázky pro společnost Pragoimex ve výši 300 milionů korun inkasoval podle obžaloby dva miliony korun.

ČTK

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Schmidt

Bude také někdy policie a justice prověřovat (ne)výhodnost prodeje městské Ekovy Škodě Kellner Transportation? https://zdopravy.cz/ostrava-navrhuje-prodat-ekovu-skode-transportation-kupci-jeste-opravi-strechu-52097/

Laik

Jedna nová tramvaj Stadler Tango NF 2 – 28,5 mil. Kč.
Oprava jednoho starého šrotu – 18 mil. Kč.

Výhodná koupě v zájmu Dopravního podniku Ostrava. Tak určitě.

a8n

Jsem zvědavý, na jakou sumu bude v budoucnu vyčíslena škoda za nákup středněkapacitních tramvají za cenu velkokapacitních.

BND 30

Možná jsem to celé špatně přečetl, ale jak lze u zakázky za 300 milionů způsobit škodu 230 milionů ?
Navíc o té zakázce asi nerozhodovali sami a kdo měl od co do činění s dotacemi, tak ví, že tam kontrol bude víc.
A byl-li jediný zhotovitel, tak na to může být i takový pohled, že je to ještě dobře dohodnutá cena…

a8n

Škoda v uvedené výši měla vzniknout EU proplacením dotace, která by jinak proplacena nebyla.

Greta

Vynikající bylo vyjádření pana ředitele v ČRo, kde řekl „jsem ekonom, tramvajím moc nerozumím… vše dělali podřízení, mě to chodilo jen na podpis“. Čili jako kdysi Richard Salzmann, já za nic nemůžu, já byl jen generální ředitel.

Tady na Moravě

Předražená zakázka, kterou mohl vyhrát jen jediný dodavatel…co mi to jen připomíná….

Zvedne olomoucké oddělení policie hozenou rukavici?