lot
Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Smartwings a ČSA požádaly o dluhové moratorium

Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha

Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly dnes u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Firmy to uvedly v tiskové zprávě.

Potřeba využití moratoria plyne podle tiskové zprávy výhradně z následků způsobených pandemií, která „globálně vyvolala největší krizi v historii letectví“. Společnosti prý zároveň získají i čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které má být výhodné pro všechny zúčastněné strany, tedy pro věřitele, zaměstnance i cestující.

„Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění. Obě společnosti zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních. Skupina Smartwings Group, stejně jako ostatní letecké společnosti, provádí restrukturalizaci vedoucí k úsporám a mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli. Věříme, že veškeré kroky, které činíme, nám umožní úspěšně překonat tuto bezprecedentní krizi,“ uvedl předseda představenstva Jiří Šimáně.

Skupina Smartwings Group v důsledku vyhlášení nouzového stavu vládou ČR a zavedení mimořádných opatření v souvislosti se šířením nového koronaviru zaznamenala v porovnání s loňským rokem v měsících duben až červen 2020 propad letových výkonů o 95 procent, v červenci a srpnu o více než 80 procent.

Program COVID Plus, určený pro pandemií postižené firmy z oblasti dopravy a cestovního ruchu, byl spuštěn státní Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP) po odsouhlasení Evropskou komisí v druhé polovině července. „Smartwings a ČSA nyní realizují kroky směřující k vyžití právě tohoto programu,“ uvedla skupina.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavlos

btw sprava letoveho provozu chce injekci 3 miliardy…

Pavlos

aerolinky po celém světe mají problémy a státy jim pomáhají (logicky)…. ČSA by byla opravdu škoda kdyby upadla

Petr

Děláte, jakoby se něco mimořádného stalo. O ochranu před věřiteli přitom naposledy požádal Latam nebo Delta, American Airlines nebo opěvovaný Air Baltic.

Filip

Jasně, je to úplně noumální, Úďo. To dělají skoro všichni jednou týdně a nic to neznamená.

Roman

Je to úplně normální v situaci, že celý obor je v těžkém útlumu. Pokud by jsme se bavili o oboru který je ekonomicky silný bylo by to určitě na minimálně zdvižené obočí, ale v tuto chvíli je to jeden z normálních postupů jak krizi přežít.

Filip

Je to známka toho, že SWG nemá peníze na provoz. Pokud se během tří měsíců, na které dostaly odklad, nedostanou k nějaké finanční injekci, tak jsou na odstřel. Což při nechuti bank jim cokoliv půjčovat vypadá dost pravděpodobně.

Jana

Od října se dostanou k finanční injekci od Letiště Praha, takže prostředky mít budou

beija

Jasně – neplacení za služby..Když to půjde ze státní firmy.. Nebo to bylo myšleno jinak?

Jana

Chápete to naprosto správně

Ogden

Jenže placení poplatků v Praze je jen část všech nákladů… to vše nevyřeší.

kanafasik

tak o nic až tak neobvyklého v obchodním světě nejde, ale v tomto případě mám dojem, že „Bárka klesá na dno rybníka…“.

Handlingář

Jak moc si teď asi drbe hlavu vedení Letiště Praha za nápad s handlováním Smrtwings v Praze ? Co, pane Řehoř ?

Tomas

Proč b si měli drbat hlavu? ono snad letiště praha chtělo poslat travel servis do insolvence?

beija

Vzhledem k tomu, že Menzies uváděli finanční neudržitelnost kontraktu se Smartwings, tak Letiště Praha mohlo dostat příkazem udělat Smartwings podnákladovou cenu, aby se tak „nenápadně“ Smartwings dotoval přes státní firmu..

Albert

Vysoutezena cena je vyssi nez puvodni kontrakt s MA a nizsi nez podminky ktere nove nabizelo MA

beija

Viděl jste smlouvu?

Albert

Ano.

Jana

Akorát že to nemůžete dokázat

Albert

Ano to nemohu, mam podepsanou mlcenlivost a i kdyby ne stejne bych to neudelal.
Ale ja alespon videl konkretni informace, vy se jen domnivate.

Jana

To se bohužel pletete. Ja se nedomnívám

Jana

Máte úplnou pravdu. Takže pan Řehoř si rozhodně hlavu drbat nemusí

Petr Novák

Řada lidí zaznamenala pokles životní úrovně, a např. významná banka JP Morgan přesunula Česko v ratingu do množiny rozvojových zemí už roku 2018.

Anonymus

Stejne nerozumim, ze jeste funguji, kdyz Simane rikal, ze penize jsou jen do konce cervna. Od te doby situace v letectvi jeste horsi…

Karel

Ale to prohlásil v dubnu kdy se nelétalo vůbec. Od te doby je situace sice špatná ale ne horší.

Gwann

Moratorium je instrument insolvencniho práva. Tedy na sebe podali speciální druh insolvencniho návrhu. Takze…bude veselo. Lituju toho insolvencniho správce. Taky to ale znamená, že: – za dluhy před moratoriem jim dodavatel nemůže utnout služby…tudíž letiště praha zaplaceno nedostane, ani RLP… – jde poskytnout speciální financování, které se umí dostat na roveň s zajistenymi věřiteli a rozředit jim zajisteni – žádná banka jim uz nepůjčí, never ever. Okamžitě to je pohledávka v selhání. Atp. PS: ti zaměstnanci co šli dobrovolně na neplacené volno, aby je nevyhodili…mají asi teď už smolika. Ani práce ani odstupné z té zebracke mzdy, kam jim ji… Číst vice »

Anonymus

Kolik lidi uz propustili a jeste propusti do konce roku? Uz se vi?

Tswq1

Když se daří tak se daří, vidím to na krach a pořádnou oslavu do vánoc, konečně to zavřou a my budeme konečně létat za normální ceny a servis 🙂

Petr Noworyta

Presne tak. Ryanair a Wizzair tady otevrou poradne velkou bazi a konecne se z Prahy zacne letat za normalni ceny (tak jako z Vidne, Mnichova atd) a se znatelne vyssim komfortem pro cestujici

Jiří 24

Raději EasyJet, než Ryana a Wizz na pravidelné linky a na chartery TUI, nikoli BUZZnu.

Avionik82

Tu bázi otevřou v tom hangáru co ho Letiště neumožní postavit ?

Tomas

z Prahy se snad neleta za normalni ceny?

Hinza

A ty jsi do teď nemohl létat za normální ceny a servis? Pokud ne, tvůj problém je tvoje hlava, ne Smartwings

Tswq1

A nebo je problém v tom že sedíš doma a nevíš 😀

Ondra

Naivko. Vážně si tohle myslíte ? Kdyby to bylo tak jednoduché tak už to máme dávno. Nejdříve si zjistěte jak jedna ryan s letišti a regiony

Tswq1

já si to nemyslím, já to vím 🙂

Petr Novák

ZNZ na 13 hod. utrpení asi od Eximu nedají.

medved

Kolik uz dostali covidove pomoci? Uz si to Simane stihnul vytahnout ven jako splatku te sve predchozi pujcky?

Ondra

Nedostali nic

RHood

Nemáte pravdu a lžete. SWG využívalo institutu kurzarbeit. Toto potvrdil pan JUDr. v rozhovoru pro HN.

beija

Dostali několik desítek miliónů na kurzarbait, miliardář Šimáně to potvrdil..

Gwann

Tipnul bych, že si jako úhradu za půjčku z firmy vytahnul pohledávku za Boeingem z odškodnění….

beija

O tom odškodnění je nějak ticho po pěšině.. Neměl by polovinu dostat čínský vlastník? 🙂

kanafasik

Tohle je jen prodlužování agonie Konec je už blízko :/

kanafasik

pane Sůro, opravte si v článku následující. „Skupina Smartwings Group v důsledku vyhlášení výjimečného stavu vládou ČR .“ Vláda vyhlásíla STAV NOUZE…nikoliv výjimečný stav… to je něco úplně jiného.

Pitr

Každopádně každej normální člověk pochopí co je tím myšleno a nemá potřebu někoho buzerovat za slovíčka.

kanafasik

pokud Vám přijde trvání na správných buzerování, je to vaše věc.vy si napištendo článku třeba válečný stav, protože každý normální člověk pochopí, co tím bylo myšleno , že? holinky nebo hodinky, obojí se natahuje … já to psal v dobré víře panu Surovi, aby si jeho články udržely profesionální úroveň. ..

Esme

No pokud chcete slovickarit a nekoho opravovat, tak to, prosim, take udělejte spravne. Vláda nevyhlasila stav nouze, ale nouzový stav. Krizový zákon nic jako stav nouze nezná.

beija

Takže Číňani jim nic nedali – a proč by jim něco dávali? Akcionář chce firmu, která snáší zlatá vejce. A když je nesnáší, tak půjde jinam. Šimáně do toho své miliardy dát taky nechce. Kdyby chtěl ( a neměl čistě náhodou hotovost), když se oháněl , jak je to jeho srdeční záležitost, tak hned na jaře prodá třeba hobby markety (firma pomyslně nesoucí zlatá vejce v době koronakrize) a peníze dá do Smartwings. Ale cítil příležitost dostat peníze „zadarmo“ od státu, tedy od nás daňových poplatníků. A Vik zrovna tak. A setsakra se snažili, aby jim to vyšlo na první… Číst vice »

beija

Díky za odkaz. Ten článek se ke mně dostal až nyní..

beija

A co myslíte, už Jirka Śimáně žhaví telefon na Andreje? Nebo už stojí Porsche u Kramářovy vily?
I přes tuhle větu: „Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka je jakékoliv další zapojení státu nad rámec těchto garancí vyloučené, stejně tak jako vykoupení čínského podílu.“
Jirka Śimáně mohl prodat jakoukoliv svou výdělečnou firmu a Smartwings zachránit. To už mohl udělat před měsícem, dvěma, kdyby to pro něj nebyl jen nástroj na zisk zlatých vejec..

Vilém Baczko

Ochrana před věřiteli… Počkejte, co mi to jen říká…? Jo, už vím, SkyEurope!

SanDisk

Podobné věci řešila i Lufthansa

Pene

Takže zejtra ráno budou koupáci na letišti čučet na vylepený plakátky s informací že se žádostma o refundace tkt se maj obracet na konkurzního správce …. 😂

JiVe

Nestrašte. Zítra 14:10 mám s rodinou odlet…

Peet

Ale naši nejvyšší říkají, že máme sedět doma, a nikam mimo ČR necestovat!
Ale teď vážně, určitě Vám to vyjde, zas tak rychle (snad) ten konec nepříjde, a myslím si, že se dokonce i stihnete vrátit.

JiVe

jasně, že to snad nebude tak rychlé. Maximálně zkusím v Tunisku rozjet byznys. Ttřeba na nemrznoucí vodu do ostřikovačů….

Eda

Tak až při zpáteční cestě.. tu cestu tam ještě dáte

Gwann

Pohledávky se přihlašují až po úpadku. Ale máte pravdu, že ve stavu moratoria nemusí hradit staré závazky. Pak bude úpadek, a prihláste si. Tak dostanete 0,1%. Jen lituju toho správce, co to bude přezkoumávat…a taky třeba kiwi, který bude muset vracet ale nic nedostane…

SanDisk

ČSA a SW vozili na pravidelných linkách i na dovolenou miliony cestujících. Kovid, který zavřel destinace si nevymysleli. Proč by nemohli požádat o pomoc?
(Všichni jste věděli, že se Číňané na ně vybodnou?)

Vilém Baczko

Věděli jsme, že Číňané přivedení LuftJardou, skončí dříve či později průserem. Jenom jsme nevědeli, v jaké podobě.

Gwann

Tak i pivovary lobkowicz jsou na insolvenci a Žďas rovněž neprosperuje.

Měli by z loftjardy udělat poradcem pana Si a je po problému s Čínou.

Aleš

Doufám, že skončí. Nezaslouží si existovat

kanafasik

moment, a on tam Šimánmu někdo do firmy Číňaný vnutit? Si je snadnvybral za partnera sám a po zralé úvaze ne?

Karel

Pro přesnost. Vybrali si firmu CEFC která byla převzata CITIC. Takže současného partnera si po zralé úvaze nevybrali

kanafasik

Vybrali si CEFC, a ta zkrachovala poměrně brzy po vstupu. Takže pokud si neprověřili kondici CEFC a případná se vstupem spojená rizika, mohou děkovat jen a jen sami sobě, na koho vlastnictví podílu přešlo.

beija

Přesně tak. Vybrali si čínskou firmu sami, měli si ověřit její kondici. A osobně si myslím, že chtěli Šimáně s Vikem Číňany „trochu“ oškubat. Liší se třeba i v médiích uváděná částka, kterou údajně Šimáně vložil již loni do Smartwings formou pohledávky kvůli finančním problémům Boeing Max , kterou chtěl kapitalizovat a to mohl jedině od Číňanů. Ale místo toho Číňani poslali covid, pokud to trochu zlehčím černým humorem..

Gwann

CEFC na špek skocilo i dost lidí a bank, co jim půjčili…takže…

RHood

Proto, že si asi bohužel nerozuměli v základní otázce, kdo má dát a kdo bere.

Tswq1

a proč by si měli zasloužit pomoc, 10 let ekonomika rostla a každý podnikatel má mít našetřenou vatu na horší časy 🙂 a zároveň s nimi počítat, mě také nikdo miliony nedá jako podporu 😀 a koneckonců akcionáři jsou miliardáři :D, řekněte mi jediný důvod proč dělat bohaté bohatšími pro nic za nic 😀 ?

beija

1)Protože žádat o pomoc, když už předtím byla firma ve finančních problémech a doufat, že přes Covidovou pomoc vyždímou stát a tedy nás daňové poplatníky je od těchto pánů miliardářů amorální.
2)Jednají čistě podle hesla kapitalizace zisku, socializace ztrát.
Nebo jste slyšel třeba o nějaké jejich filatropii?

mik

Vozili hlavne pro to , ze je podporovaly cestovky , jen sem tam nekdy byla k mani samostatna letenka za cenu podobnou Ryanairu , Wizzairu nebo Easy Jetu a to jeste slo treba o dotovany let jako napriklad z Ostravy do Dubaje Navic jeste z rizikem velkych zpozdeni s tim , ze zakonnou kompenzaci clovek vymuze az soudni cestou Zacala se zhorsovat i bezpecnost ( let s jednim motorem, opilost personalu, vyjeti s drahy a dalsi ) Nyni prichazi zadost o ochranu pred veriteli . .Chteji snad zabranit tomu aby jim nekde na nekterem letisti nezabavili letadlo jako tomu bylo… Číst vice »

amey

Proč finance neposkytne sám akcionář Šimáně jako multiilionář, který na to má?? Proč by se měl stát za cokoliv u SW zaručovat, když se akcionáři chlubí kolik majetku mají? Proč by se stát měl zaručovat za úvěry ve společnosti, kde v podstatě polovinu vlastní Ćína?

Pája

V tomto článku chybí uvedení faktu, že to moratorium je účinné maximálně po dobu tří měsíců.

Anonymus

A co se stane pak?

Gwann

Kdyby to bylo klasické insolvencni, tak pak začíná insolvencni řízení.

Gwann

Tak znalost insolvencniho práva a moratoria zvláště je dost mizerná i mezi právníky…

Peet

Teda fakt nevím proč o to žádají? Prý nikomu nic nedluží, pořád jsou prý v zisku…. No, konečně se trh pročistí. Popravdě, horší to už být nemůže než s parodií na leteckou společnost, v podání SW group.

Petr Noworyta

Presne tak. Konecne se zde muze plne bazovat Ryanair a nabizet nesporne kvalitnejsi produkt pro cestujici na letech z Prahy. Navic za mnohem priznivejsi ceny letenek

Peeetr

Na světě téměř neexistuje firma, co by někomu nedlužila, pod tímto se tedy u ekonomicky gramotných vždy označuje stav NEDLUŽÍ PO DOBĚ SPLATNOSTI.

Peet

OK, tak pro negramoty typu Peeetr doplňuji: tvrdí, že nedluží po době splatnosti. A ještě jedno doplnění, samozžejmě , že doposud lhali. Chápu, že placeným mínusářům se to nelíbí, že jim jejich chlebodárce krachuje. Takový je ale život, to co není životaschopné, musí zajít, aby na jeho místě vzniklo něco nového. Jinak zkuste si přečíst komentáře na idnes.cz, až na zcela malé výjimky, pouze špatné hodnocení této společnosti, která kašle na bezpečnost a kultura jim takénic neříká. Nemluvě o tom, že získat od nich řádnou kompenzaci se většinou musí pomocí soudu. Dobře jim tak!

Ted

Já na idnes zatím neviděl nikde pozitivní diskuse. Je jedno jaký článek se někde napíše. V dnešní době je to jen o hejtovani. Nedivím se že HN i SZ je mají zablokované. Ale abych nebyl úplně offtopic. Soud nemusí žádosti SW vyhovět. Pak to bude teprve veselé.

Peet

Aha, tak to já nevěděl, že vyjádření svobodného názoru je hejt. Tak co kdyby jsme zase zakázali občanům říkat své názory. Můžeme vzkřísit STB a budeme se mít dobře, že jo?!

Karel

Protože dřív lidi mohli nadávat jen v hospodě. Virtuální prostor jim dává za prvé pocit jisté anonymity a za druhé pocit výjimečnosti.

Gwann

Moratorium podávate, když máte alespoň půlku věřitelu pro. Jinak to nejde.

A pokud nejste debil a máte to napsané dobre, tak to dostanete. Simane debil není a jeho právníci taky ne.

beija

To jste neměl psát – zítra tam nakluše Smartwingsová letka diskutérů! A to bude pozitivních postů, to budete koukat. 😉
Ale vážě – asi v té firmě cosi smrdí, ne? Jak psal Peet -firemní kultura nastavená managmentem, let na jeden motor šéfpilotem kvůli penězům, neúcta k cestujícím, nevracení peněz – a Vy se naivně divíte negativním postům.. Ani dovolenkáři nejsou úplně blbí..
A vedení nejspíše neříkalo úplně průzračnou pravdu o finanční kondici firmy..

beija

Oprava – vážně..

RHood

Přečtěte si to, co jste napsal. „neexistuje firma, co by někomu nedlužila………………………..stav NEDLUŽÍ PO DOBĚ SPLATNOSTI“ Do ekonomické gramotnosti rovněž patří znalost, že pohledávka ve splatnosti = firma nedluží, pohledávka po splatnosti = firma dluží. Nicméně pohledávky po splatnosti je nutno rozdělit do časových skupin a jejích zařazení napovídá o rizikovosti dluhu. Pohledávka po splatnosti do 15 dnů je něco jiného jako pohledávka po splatnosti 180 dnů. To asi chápete, že.

Vilém

Doufám, že případný krach společnosti(í) nezmění nic na tom, že se „vyšetří“ jejich finanční chování v posledních měsících, vč. údajného zisku v roce 2019. PS: co na to Dufková?

Gwann

Správce by zkoumal účinnost a platnost právních úkonů před insolvenci až pět let zpět. Může být sranda.

Tomas

nad propasti…

ABC

ale už učinili velký krok vpřed

G700

To vypadá, že poslední zhasne…