dpp

Soud potvrdil pokutu 274 milionů korun Českým drahám za podnákladové ceny z éry Bazaly a Koláře

Motorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhyMotorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhy

České dráhy jezdily deset let na tratích za 17 a 36 korun za kilometr. Mohou ještě podat kasační stížnost.

Krajský soud v Brně dnes potvrdil pokutu 274 milionů korun, kterou Českým drahám v roce 2019 uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení na trhu dálkové železniční dopravy v letech 2005 až 2014. Informovala o tom agentura ČTK.

Soud zamítl žalobu, kterou České dráhy napadly verdikt antimonopolního úřadu, mohou ještě podat kasační stížnost Nejvyššímu správnímu soudu.

Jde o problém, který současné vedení Českých drah zdědilo po managementu z roku 2005. Podle názoru ÚOHS České dráhy v soutěžích o provoz na tratích Pardubice – Liberec a Plzeň – Most nasadily nepřiměřeně nízkou cenu. Zneužily dominantní postavení na trhu a poškodily tehdejší konkurenty Viamont a Connex Česká Železniční.

Kauza je z roku 2005, kdy České dráhy vedl Josef Bazala. Soutěže o zmíněné tratě byly vůbec první (a na dlouho poslední), které stát vypsal. Dráhy nabídly své služby za 36 korun na vlakový kilometr pro trať Pardubice – Liberec a 17 korun za vlakový kilometr pro trať Plzeň – Most. Konkurence upozorňovala, že je to násobně méně, než za kolik dráhy provozují vlaky jinde. Dráhy následně získaly smlouvy na deset let.

Úřad: závažný a dlouhodobý vylučovací delikt

„Při ukládání sankce úřad zohlednil, že se jednalo o velmi závažný a dlouhodobý vylučovací delikt na trhu, na němž byla zahájena liberalizace, a který mohl mít dopad na širší skupinu spotřebitelů,“ napsal ÚOHS v prohlášení.

České dráhy přitom po uplynutí desetileté smlouvy samy nepřímo přiznaly, že cena byla nízká. Přímým zadáním získaly novou smlouvu, rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem jezdily za 127,76 Kč za kilometr. I to je jeden z důvodů, proč ÚOHS řešil smlouvu tak dlouho. „Z údajů získaných od Českých drah nebylo možno po dlouhou dobu zjistit stěžejní údaje o skutečných nákladech a výnosech dominantního dopravce na předmětných linkách, proto bylo správní řízení zahájeno až v roce 2016,“ řekl dříve mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rychlíky Plzeň – Most už od roku 2017 zajišťuje GW Train Regio, Liberec – Pardubice od konce roku 2020 Arriva vlaky.

Deník Zdopravy.cz se už při prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS dotazoval tehdejších manažerů Českých drah, proč dali tak nízkou cenu. „Nespadalo to do mých kompetencí, není to můj problém. Podepisoval jsem jen podklady připravené náměstkem pro osobní dopravu,“ řekl tehdejší předseda představenstva Josef Bazala, který je pod smlouvou podepsaný. Náměstkem byl tehdy současný ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Ten na konci roku 2017 uvedl, že si na případ už nevzpomíná.

Tagy České dráhy dumping Krajský soud v Brně Plzeň - Most podnákladové ceny rychlíky Liberec - Pardubice Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
88 komentářů