Letecké společnosti Letectví

Soud poslal České aerolinie do úpadku, správcem se stala společnost Inskol

Airbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSA
Airbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSA
Dluhy firmy dosahují 1,8 miliardy korun, jasněji o budoucnosti bude v červnu po schůzi věřitelů.

Městský soud v Praze vyhlásil úpadek společnosti České aerolinie. Stalo se tak na jejich vlastní návrh. O dalším osudu jedné z nejstarších aerolinek světa tak budou rozhodovat soud, insolvenční správce a věřitelé. Insolvenčním správcem jmenoval soud společnost Inskol z Karviné.

Vyplývá to z dnes zveřejněných informací v insolvenčním rejstříku. Věřitelé firmy mají co nejdříve přihlásit své pohledávky, na červen svolal soud schůzi věřitelů. Insolvenčního správce teď čeká rozhodování, zda mají aerolinky dál pokračovat ve své činnosti nebo jejich majetek rozprodá.

Samosoudce Petr Pacholík žádal o přidělení správce s takzvaným zvláštním povolením, předsedkyně soudu mu vyhověla. „Dlužník je dle podaného insolvenčního návrhu významný letecký dopravce s bohatou historií, s tržbami v letech 2016–2019 blížícím se 10 mld. Kč ročně, v roce 2020 ve výši 1,690 mld. Kč a v současnosti s více jak 500 zaměstnanci,“ vysvětlil Pacholík svoji žádost.

Dlužník má podle insolvenčního návrhu přibližně 266 věřitelů především z řad dodavatelů a zhruba 230 tisíc věřitelů z řad cestujících především z titulu v minulosti nerealizovaných letů. Dodavatelům dluží zhruba 800 milionů korun, cestujícím pak miliardu korun.

Po vyřazení ATR zůstala tři letadla

Provoz aerolinek zatím pokračuje. „Vše běží podle zákona, seznámím se se stavem majetku a celé společnosti a podle toho se budu dál rozhodovat,“ řekl insolvenční správce Michael Ševčík ze společnosti Inskol. Detailně je postup po zjištění úpadku popsán na stránkách Ministerstva spravedlnosti.

Vedení ČSA podalo samo na firmu návrh na insolvenci kvůli stavu hospodaření firmy. Navrhlo řešení situace reorganizací. Podle vedení ČSA není likvidace firmy formou úpadku řešením, proto navrhují reorganizaci. Ani při té nemají věřitelé jistotu, že dostanou zpět své peníze. „V případě konkurzu by pravděpodobně došlo jak k trvalému zániku značky ČSA, tak k nižšímu uspokojení věřitelů dlužníka než v případě zachování jeho provozu po dobu reorganizace a souvisejícímu generování tržeb,“ uvedly ČSA v návrhu.

Firma v návrhu opakovaně upozornila, že na rozdíl od jiných evropských zemí nedostal dopravce žádnou státní podporu. „Komunikace se zástupci Vlády České republiky nenaznačuje, že by v brzké době mělo dojít k poskytnutí efektivní veřejné podpory, která by dlužníkovi umožnila uspokojit nároky svých věřitelů a odvrátit úpadkovou situaci,“ uvádí se v dokumentu.

Reorganizační plán nebyl zveřejněn, pouze se v návrhu mluví o jeho částech. „Dlužník má připraveno vícero variant v závislosti na vývoji koronavirové epidemie v Evropě, nicméně již nyní se jeví jako významné zachování linek Praha – Paříž, Praha – Amsterdam, Praha – Moskva a Praha – Kyjev. Dlužník je připraven konkrétní linky flexibilně upravovat v zájmu maximalizace zisku,“ uvádí ČSA v návrhu.

České aerolinie už minulý týden vyřadily z provozu všechna turbovrtulová letadla. Ve flotile zůstala tak tři letadla.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Nevíte co dělat když mám voucher z loňska za let, který se neuskutečnil?
Po jeho ukončení = červen 2021 mi měly ČSA vrátit peníze, pokud bych ho do té doby neuplatnil.

B.J

Létejte se Smartwings a nechte si diktovat. Nikdy nevíte kde skončíte a rozhodně si nesťužejte až vás přizemní s 3.5g jako už se stalo 😃.

B.J

a létejte s nimi dâl, stále za podmínek které si určují oni. Sem tam mezipřistání co si nevyberete a sem tam se zpožděním pár dnů. Český člověk se sníží kamkoliv, když ušetří a dožene to v konzervách v kufru 😃.

B.J

… a to nemluvíme o tom, že Smartwings dostalo prodloužení moratoria, které mělo skončit v únoru v tichosti do konce března. To je fér?

Tomas

v tichosti? to, ze ses o tom nedozvedel zrovna ty jeste neznamena, ze je to v tichosti.

B.J

Záměr celého divadla je zničit ČSA jako konkurenci. Vivat LOW COST! Společnost která měla v reklamě Dreamliner jenž svět neviděl, prvniho kapitána co přeletěl půl Evropy na jeden motor a stále létá a spoustu dalších excesů jako podnapilého kapitána v Kanadě, který šel sedět apod. Ať to zničí, dluhy hodí na ČSA a vyjdou z toho jako vítězové díky konexím v nejvyšší politice. Takhle se to u nás dělá 😃.

Tomas

ach ti frustrati

G700

To mě zajímá, kdo má zálusk na to AOC…

Jan

„Insolvenčního správce teď čeká rozhodování, zda mají aerolinky dál pokračovat ve své činnosti nebo jejich majetek rozprodá.“

Když ono toho bohužel už moc k prodávání není… :/

Josef Král

Je to ostuda. Národní dopravce s dlouhou tradicí, naše chlouba a takto dopadl. Vím, že vláda má jiné starosti, ale toto dopustit neměla.

Jan

Je myšlena ta vláda ČSSD, která do ČSA v roce 2003 dosadila Tvrdíka…?

Josef Král

Nevím která. Asi i další. I ta současná.

alian

Je to ryze soukromý podnik- proč by měla vláda cpát peníze do černé díry, které se nikdy nevrátí? A majetek ČSA? Myslíte těch několik počítačů, co zbylo, nežli se vše hodnotné rozprodalo? Možní i nějaká ta židle jim zůstala, to je tak celé. U některých se tomu řáká naivita věřitele – jako CSAT které dluží 121 mega….šílenci co spravovali jejich letadla nakonec zadarmo….

Tomas

stejně, jako jiné evropské vlády lily bambiliony do jinych evropských, soukromých aerolinek.

Gwann

myslím, že jim bylo vysvětleno, že musí…

Mat

Pořád je naděje, likvidace společnosti by nepřinesla nikomu absolutně nic. Až se začne cestovat, jsou schopni ty dluhy časem uhradit, poslední roky byli v zisku.

kulhán

Prosimtě už dost s tou bezednou žumpou ČSA.

Tomas

uz dost ulhane s tema hejtama …

Aleš

Přesně tak. Ať už skončí. Taky jsem se přihlásil do insolvenčního řízení s letenkami v hodně cca 50 tis

Gwann

proboha, pokud je sekyra 2mld, pak by to i ze zcela nereálného zisku (vzhledem k velikosti a trhu) 100mio/rok splacení 20 let…

Pokud odhlédneme, že to je právně navíc nemožné splácet tak dlouho v reo

Pe.tr

Nejsem z oboru ale 500 lidí na tři letadla se mi zdá hodně přespříliš , zvláště když na kde co mají externí dodavatele . Ale alespoň chápu proč byli tak drazí , když museli živit mraky darmožroutů .

Pavel

A319, A320 aj B737 majú kapacitu okolo 150-180 miest, takže kapacita tých troch lietadiel je okolo 500 sedadiel.

mauricio

Trochu se obávám, že o tom úplně řeč nebyla 🙂 Ale možná jsem to jen špatně pochopil a vy nám tu naznačujete, že se má 500 zaměstnanců nasáčkovat do tří letadel, což akorát kapacitně vyjde, a poslat do Macochy.

Pe.tr

Jako že mají aero režijku a stačí jim to na výlety 🙂 🙂 🙂 Tak asi došli ….

Jan

Dovolím si reagovat mimo téma….
Myslím, že by se měly začít vyhlašovat výroční ceny zdopravy.cz a měla by být přítomna kategorie „TOP komentáře na webu“. Tebe a Pavla (výše) bych jednoznačně nominoval… 😀 Díky za tu trochu smíchu u tohohle depresivního článku… 😀 🙂

mauricio

🙂

Jan

😀 😀 😀

Dorota

V těch počtech nefigurují zaměstnanci ČSATechnik, které jim dělalo údržbu.

Gwann

které patří letišti praha

Y.K.

Potud nic překvapivého, bylo by neobvyklé, kdyby soud vlastní žádosti nevyhověl. Spíše jsem zvědavý jaká řešení insolvenční správce nadese. Dokud neskončí pandemie, jsou naděje na obnovu cashflow mizivé a jinde není moc kde brát a ani už moc co osekávat a i když věřitelé budou ochotní „posečkat“, ta firma už nemá nic na vyčkávací strategii.

Milan alias Skeptik

Jaká řešení insolvenční správce nadnese? Nedělejme si iluze, že to bude zázračný plán na restrukturalizaci a znovuobnovení kdysi slavné značky. Dají dohromady soupis majetku, co má nějakou hodnotu prodají (zájemci už jistě krouží kolem lukrativní kořisti jako supi), věřitelé budou alespoň částečně uspokojeni a tím po 98 letech skončí historie ČSA tak jak je známe.

Gwann

kolem lukrativní kořistí? to je lepší kořist i truhlarna v konkurzu

Y.K.

Lukrativní kořist. Tak určitě. Lev krouží kolem ochromené vlaštovky s vizí se pořádně nažrat.

noerf

Jaký má ČSA vlastně majetek. Předpokládám, že letadla jsou leasingových společností, takže možná nějaké budovy na letišti a jeho okolí. Servisní zázemí je jiné firmy. A ty čtyři linky to nevytrhnou.

Petr

Z letadel jim patří jen ta A319 (OK-REQ).

mauricio

Předpokládám, že majetek bude blízký nule, neboť co šlo vytáhnout jinam, bylo jinam jistě vytaženo. Ostatně majitel by byl celkem… kdyby to neudělal.

jkjk

Budovy už jsou dávno taky prodané.
K 31.12.2019 byla aktiva 1 letadlo (600 mil), zálohy na další letadla (800 mil), půjčka SW (1,1 mld. Kč) a pak už jen pohledávky z obchodního styku.

Aleš

Majetek zadny. To se rozprodalo dávno na krytí ztrát z předchozích období

tom the second

Kam vstoupí Luftjarda, tam už nikdy pšenka nepokvete…:-)

Karel_x

Nejsem advokát Luftjardy, ale dělat si zaslepeně jen z něj původce všeho zla, neodpovídá realitě. Co třeba tvrdý ekonomický nátlak CZALPA, který přesvědčil k odchodu posledního, všemi respektovaného prezidenta ČSA, aby uvolnil kancelář pro někoho, kdo nátlaku asociace ustoupí, tedy socdem koně? Nebylo to třeba tak, že Kůla právě proto odešel, aby on nebyl tím hrobařem ČSA? A co teprve pak Luftjardovi následovníci, nerozjelo se pak ve velkém projídání firmy na úkor podstaty a státních peněz? A co třeba všechny díly hořké komedie ohledně prodejů ČSA. Je směšné, jak fanaticky smečka „znalců“ hází bláto jen na jednoho nešťastníka. Nejsem Luftjardův… Číst vice »

alian

Tam se dělo věcí….nešlo o klasický airline business, ale o draní se o posty a následnými foto s krásnými komentáři na profilu, jak jeden nebo druhý z manažerů a prezidentů jsou nadlidé….prostě hnus, velebnosti.

alian

Pokračování Luftjardy bylo zejména v Lašákovi, který se snažil, ale s přezaměstnaným molochem s nadprůměrnými platy moc nezmohl, dokonáno Dvořákem díky jeho, drastickému second hand výprodeji s předem dohodnutou koupí ze strany Šimáněho za zbytkovou cenu. S čím Šimáně ale nepočítal bylo, že China boys koupí podíl a dále nebudou investovat. Bohužel, věřitelé utřeli a Šimáně s Vikem se akorát tak smějí.

Nekdo

atat-e, Laděnko, zaměstnanci QS, kde jste? pojďte nám to vysvětlit!

Martin

A co byste chtěl vysvětlovat? Ze se mnohým zde v diskuzi splnil jejich vlhký sen o konci ČSA?

medical_examiner

Jak se to vezme „vlhký sen“…
Tenhle sen je jaksi reálnější než použitelný provoz z Pardubic…

atat

Copak bys na tom chtěl vysvětlovat, bývalý a neúspěšný zaměstnanče QS? Nic co se nedalo očekávat, ale přesto to považuji po 97 letech existence za smutné a už vůbec se nad tím nehodlám nijak ukájet …..

Nekdo

prosím? nikdy jsem nebyl zaměstnancem OK ani QS, dokonce ani jsem nikdy nepracoval v letecké dopravě. Vaše příspěvky jsou nejel bez hodnoty, ale často dokonce přímo smyšlenky nebo lži. jedině snad konečně připouštíte, že je to „Nic co se nedalo očekávat“, což je Vašem zaslepeném fanatismu proti těm, kdo viděli v jakých problémech je ten čínsko-papalášský aeroklubík, vlastně docela pokrok.

atat

Tak určitě, ty hodnoto :-). QS ani OK fakt nemůžou za tvůj zpackaný život …. a nepros, já ti fakt nepomůžu! Čekat se to dalo hodně dlouho a asi nikdo soudný to snad nikdy nemohl zpochybňovat, ale to fakt neznamená, že se nad tím budu radovat a veřejně ukájet. Mě to jen mrzí, tak jako by mě to mrzelo u jakékoliv české firmy (já vím , já vím, čínsko-papalášský aeroklub) ….

Lukas

Co do toho pletes QS? Ti se zas budou validovat na FI, nebo neco podobneho.. Od OK symbolicky odkoupi sloty tam, kde to „ma smysl“ (asi to cdg, ams, mozna i lhr a svo). Vsechny pohledavky a vouchery 064 uz nebudou jejich starost, takze z toho vybrusli „bez dluhu“ da zivot jde dal.. Ja byt Simane, lobuju prave z techto duvodu za to, aby OK jednou provzdy padly..

Tomas

kde se vzala ta iluze se sloty? 😀

i kdyby tam nejake byly (v podstate tam jsou jen ty z lhr), tak ted uz je nikdo “levne neodkoupi”. pokud dojde k ukonceni csa, tak uz se bude jen drazit.

marseillan

PROČ ??? se to nechalo dojít tak daleko…očima jednoho zákazníka ( před Covidem )= malé negativní příklady = co jde u konkurence, u ČSA prostě ne. = nelze on line odbaveni u partner.skupin ( SW), nelze přidat přes booking letenky zvíře ( malé) = musí se zavolat operátorce ( Vueling (a jiné ) již na to systém má jako ostatní parametry ( vyběr sedadla apod.),,,,nikdy jsem se nedostal na levnější poměr letenky u ČSA,vzdy levnější byla konkurence…. vymáhání pokut ( zpoždění ) je tragikomedie u ČSA… a tak dál……. a tak dál…. přirovnání =ČSA / SW = P. Berwitz z… Číst vice »

Petr

Snad nějak přežijí. I když nalijme si čistého vína – není už skoro co restrukturalizovat.

M. G.

Otázka do pranice – více jak 500 zaměstnanců? Co všichni dělají?

Martin Csabo

Jsou na povinné dovolené

Martin Csabo

Teda většina

Honza

Jsou na neplaceném volnu

M. G.

Otázka zní, proč si aerolinka se 4 letadly držela 500 zaměstnanců?

Kundán

Ptáš se na něco, na co ti odpoveděl Honza :))))), to je ale diskuze :)))))

M. G.

Jaaa pochopil/a to, nač narážím. 500 lidí na 4 letadla je opravdu hodně.

Petr

Aerolinka nejsou jen piloti a palubní personál, ale i IT pracovníci, manažeři, účetní a další profese, které stojí v pozadí.

Jaaa

500? Na 3 letadla? Jakože na 1 letadlo přes 166 lidí? A to nemají servisní zázemí, které jim dělá někdo jiný? Opravdu?

M. G.

To bylo přesně gró mé otázky.

Tomas

realita … je ještě horší. čsa v poměru lidí na jedno letadlo na tom není nijak špatně.

Gwann

protože třeba část z nich je na mateřské. a provozovali i nějaká éra od SW, ne?

RHood

Tak vaše otázka je dosti zavádějící, pokud neznáte strukturu těch zaměstnanců (létající a nelétající). Dále neznáte jejích pracovní náplň, z které může vyplývat práce pro ovládající společnost, tedy QS například jak je tady uveden IT, dále účetní, atd.

RHood

A bohužel, v minulosti již na tomto webu probíhala diskuse, kdy tady někdo vehemntně prosazoval porovnání leteckých společností podle počtu zaměstnanců na jedno letadlo až do chvíle, když mu to někdo oklepal o hlavu s uvedením leteckých společností, v kterých majoritu tvoří dálkové letadla. Ano, toto není tento případ, ale tento ukazatel je pro porovnání totální nesmysl.

M. G.

Ano, neznám, proto jsem se zeptal, proč si je společnost drží, co vlastně všichni dělají. Údržba outsourcovaná, IT potřebujete 3 – 4 (můj soukromý odhad podle společností, kde jsem kdy pracoval), + nějaký podpůrný personál, suma sumárum 150 – 200 lidí by mělo být tak akorát. Proto mě zajímá, proč si jich společnost drží 430 – 500 (různé zdroje uvádí čísla v tomto rozpětí).

Kosmik

Letušky jsou na mateřské….

Tomas

Ono se to nezdá, ale aerolinkový byznys je … na lidi docela náročný …

napr. u KLM je to 300 zaměstnacnů / letadlo.
u AF je to 420 zaměstnanců / letadlo
u DL je to 120 zaměstnaců / letadlo

v tomhle srovnání na tom čsa zas není tak blbě .)

a obecně platí, že čím menší aerolinka, tím horší nepoměr, protože řada „profesí“ musí být zastoupena , bez ohledu na počet letadel.

jam

z toho je videt,ze ten eusocik zivi dost lidi a jeste vice lidi (my vsichni) jim ten zivot plati:(kouknu-li na deltu, vim hned kolik lidi je potreba na jendo letadlo:)

Pikenin

Tvrdíku…nechceš zítra na fotbal radši pozvat zaměstnance ČSA,aby sis trochu vyžehlil malý vroubek?Doktoři a sestřičky prý stejně nemají čas…

Jiří Kocurek

To by tam vyžehlili jeho. Doslova zažehlili do podlahy.

medical_examiner

Holínkami nebo elektrokauterem?

RHood

A já si pořád myslím, že on udělal přesně to, co mu bylo nařízeno. Jenom to trvalo trošku déle, no prostě setrvačnost, která se v některých business prostě vyskytuje.

Herold

Kým mu to bylo nařízeno a proč?

Chronosphere

A po lodích,autobusech a letadlech jsou na řadě….

ABC

šukafony?

Jiří Kocurek

Telefony! Vždyť budete muset mít tři mobily, od každého operátora jeden, jinak se nedovoláte.

medical_examiner

Ty budou na řadě taky. Ale až po zásadní restrukturalizaci autobusů…

Miloň

Tak to ani náhodou!!

kdo je na řadě

České Dráhy, a.s.

medical_examiner

Tam to bude vyřešeno fůzí a sloučením se Sprasíme Železnici.
Ale aby by si toho někdo všiml, bude podnik přejmenován podle skutečného stavu na „Státní dráhy“. Správa bude přímo formou Ministerstva železnic.

Na řadě je hlavně Leošek a jeho dálkový S-bahn…

Jiří Kocurek

Myslíte tu flotilu lodí, které už nemohly do mnoha přístavů, protože nejen EPA zavedla emisní limity, které holt stroj z roku 196x nesplnil? Jinak ČS flotila se rozhodně nemohla měřit s velikány jako je CMA-CGM. To se jen tak říkalo, že je velká a světoznámá.

Autobusy… Zemek to sice vede nějak-jaksi, ale rozhodně není jeden jediný, autobusová doprava v ČR funguje. Jen některé štve, že autobusy patří jednotlivým občanům a ne státu, tedy si na ten majetek nemůže dělat nárok ani z pozice státního úředníka.

Peter

R.I.P.