Soud poslal České aerolinie do úpadku, správcem se stala společnost Inskol

Airbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSAAirbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSA

Dluhy firmy dosahují 1,8 miliardy korun, jasněji o budoucnosti bude v červnu po schůzi věřitelů.

Městský soud v Praze vyhlásil úpadek společnosti České aerolinie. Stalo se tak na jejich vlastní návrh. O dalším osudu jedné z nejstarších aerolinek světa tak budou rozhodovat soud, insolvenční správce a věřitelé. Insolvenčním správcem jmenoval soud společnost Inskol z Karviné.

Vyplývá to z dnes zveřejněných informací v insolvenčním rejstříku. Věřitelé firmy mají co nejdříve přihlásit své pohledávky, na červen svolal soud schůzi věřitelů. Insolvenčního správce teď čeká rozhodování, zda mají aerolinky dál pokračovat ve své činnosti nebo jejich majetek rozprodá.

Samosoudce Petr Pacholík žádal o přidělení správce s takzvaným zvláštním povolením, předsedkyně soudu mu vyhověla. „Dlužník je dle podaného insolvenčního návrhu významný letecký dopravce s bohatou historií, s tržbami v letech 2016–2019 blížícím se 10 mld. Kč ročně, v roce 2020 ve výši 1,690 mld. Kč a v současnosti s více jak 500 zaměstnanci,“ vysvětlil Pacholík svoji žádost.

Dlužník má podle insolvenčního návrhu přibližně 266 věřitelů především z řad dodavatelů a zhruba 230 tisíc věřitelů z řad cestujících především z titulu v minulosti nerealizovaných letů. Dodavatelům dluží zhruba 800 milionů korun, cestujícím pak miliardu korun.

Po vyřazení ATR zůstala tři letadla

Provoz aerolinek zatím pokračuje. „Vše běží podle zákona, seznámím se se stavem majetku a celé společnosti a podle toho se budu dál rozhodovat,“ řekl insolvenční správce Michael Ševčík ze společnosti Inskol. Detailně je postup po zjištění úpadku popsán na stránkách Ministerstva spravedlnosti.

Vedení ČSA podalo samo na firmu návrh na insolvenci kvůli stavu hospodaření firmy. Navrhlo řešení situace reorganizací. Podle vedení ČSA není likvidace firmy formou úpadku řešením, proto navrhují reorganizaci. Ani při té nemají věřitelé jistotu, že dostanou zpět své peníze. „V případě konkurzu by pravděpodobně došlo jak k trvalému zániku značky ČSA, tak k nižšímu uspokojení věřitelů dlužníka než v případě zachování jeho provozu po dobu reorganizace a souvisejícímu generování tržeb,“ uvedly ČSA v návrhu.

Firma v návrhu opakovaně upozornila, že na rozdíl od jiných evropských zemí nedostal dopravce žádnou státní podporu. „Komunikace se zástupci Vlády České republiky nenaznačuje, že by v brzké době mělo dojít k poskytnutí efektivní veřejné podpory, která by dlužníkovi umožnila uspokojit nároky svých věřitelů a odvrátit úpadkovou situaci,“ uvádí se v dokumentu.

Reorganizační plán nebyl zveřejněn, pouze se v návrhu mluví o jeho částech. „Dlužník má připraveno vícero variant v závislosti na vývoji koronavirové epidemie v Evropě, nicméně již nyní se jeví jako významné zachování linek Praha – Paříž, Praha – Amsterdam, Praha – Moskva a Praha – Kyjev. Dlužník je připraven konkrétní linky flexibilně upravovat v zájmu maximalizace zisku,“ uvádí ČSA v návrhu.

České aerolinie už minulý týden vyřadily z provozu všechna turbovrtulová letadla. Ve flotile zůstala tak tři letadla.

Tagy České aerolinie ČSA Top
84 komentářů