Soud kvůli tragické nehodě tramvaje v Olomouci nařídil vyšetřovací pokus

Tramvajová linka č. 4 v Olomouci na zastávce Autobusové nádraží podchod. Zdroj: FB DPMOTramvajová linka č. 4 v Olomouci na zastávce Autobusové nádraží podchod. Zdroj: FB DPMO

Pokus má ukázat, zda řidič tramvaje mohl seniorku vidět, či nikoliv.

Půldruhá vteřina hrála podle znalce Ladislava Mandáka rozhodující roli u tragické nehody v Olomouci, při které loni v září zemřela seniorka pod koly tramvaje. Právě po tuto dobu byla při zavírání dveří podle něj žena viditelná z pohledu řidiče ve zpětném zrcátku. Řidič tramvaje obžalovaný z usmrcení z nedbalosti vinu odmítá. Tvrdí, že seniorku, kterou zavírající se dveře zachytily a strhly pod vůz, neviděl. V jeho obhajobě jej dnes podpořil i mistr údržby tramvají, podle něj existují u starších typů vozů slepé úhly. Soud kvůli těmto rozporům nařídil na 7. října vyšetřovací pokus.

„Z mého pohledu je nejzásadnější pro celou věc, od jakého okamžiku cestující mohla být viděna ve zpětném zrcátku a na jak dlouho. Minimálně 1,5 vteřiny byla vidět ve zpětném zrcátku, viditelná být přestala, když spadla mezi tramvaje pod úrovní ostrůvku. Pokud se však snažila dostat z tohoto prostoru, jak tvrdí svědci, byla viditelná, neboť ve zpětném zrcátku jde po celé délce hrana ostrůvku vidět,“ uvedl znalec Ladislav Mandák.

Podle znalce jde o dynamický děj. „Půl druhé vteřiny se zdá, že je to málo – ale pokud probíhá zavírání dveří, což je nekritičtější okamžik, tak je to právě tato doba, kdy má řidič sledovat prostor ve zpětném zrcátku. Sledování je v tuto chvíli primárně nutné. Pokud toto nebudu sledovat, přehlédnu, že k něčemu došlo. Toto platí z obecných povinností řidiče podle zákona,“ uvedl dnes znalec. Jeho názor je v rozporu s vypracovaným posudkem obhajoby, podle kterého řidič vystupující seniorku v tomto starším typu vozu naopak neviděl. „Není zde technický rozpor, jde o subjektivní hodnocení věci,“ doplnil dnes znalec.

Soud řeší tragickou nehodu v Olomouci. Seniorky zachycené tramvají si řidič nevšiml

Obhajobu řidiče dnes podpořil i mistr údržby tramvají Ivo Musil. „Konstrukce vozidla je taková, že jsou z pohledu řidiče tramvaje slepá místa, kam řidič nevidí. V této tramvaji to řešeno není, musely by být osazeny dveře kamerovým systémem jako nové tramvaje. Drážní inspekce pokyn žádný nedala, aby se vozy osadily,“ uvedl svědek.

Soud kvůli těmto rozporům nařídil vyšetřovací pokus v depu Dopravního podniku města Olomouce (DPMO). „Přesvědčíme se o tom za týden,“ uvedl dnes soudce Petr Bednář. Samotná nehoda se stala loni 14. září ve Wolkerově ulici u Výstaviště Flora. Podle výpovědí cestujících se žena nejprve snažila otevřít při vystupování prostřední dveře, zřejmě však nedomáčkla tlačítko – poté přešla ke druhým dveřím, vystupovala však již za zvukového znamení. Zavírající dveře ji zachytily a strhly pod vůz. Cestující okamžitě upozorňovali řidiče na situaci nouzovým tlačítkem, tramvaj se však rozjela a lidé řidiče zastavili až na druhé zastávce. O nehodě prý vůbec nevěděl. Za obžalovaného se postavil i DPMO.

Tagy Dopravní podnik města Olomouce DPMO
71 komentářů