Solaris prohrál na domácí půdě. Elektrobusy pro Varšavu přijedou z Číny

Autobus Yutong U12 pro Varšavu. Foto: YutongAutobus Yutong U12 pro Varšavu. Foto: Yutong

Na začátku příštího roku chce Varšava přes 200 elektrobusů.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Kowalski

Čína si při vstupu většiny evropských firem diktovala, že musí jít o nějakou kooperaci s těmi čínskými. Místo toho, abychom se chovali obdobně a hlídali si (z pohledu Evropy) náš průmysl, si ho takhle budeme přizabíjet 🙁

LukHo

A proč ne, v dnešní době je už jedno jestli je to vyrobené v Čině nebo v Evropě. Byl jsem v Oslu kde jezdí taky Čínské elektrobusy a nepřišlo mi na nich nic špatného

Dascher

Jasně, máme tady vlastní trh, potřebujeme živit naše lidi a náš průmysl a já si nechám dovážet stejné zboží z Číny a náš průmysl rovnou nechám zavřít ! Přemýšlej trochu jako inteligentní člověk a nepiš bláboly ! Nejseš náhodou ještě ve škole ? To by asi odpovídalo !

FilFee

Co se na to dá říci?

Asi tak ajaj.

panpan21

Či oj oj.

Vl.K.

Ve Varšavě vládne levičácká Platforma Obywatelska, která zásadně odmítá vše,. co je polské, nebo ze zemí V4. Zatím elektrobus jezdí na linkách 159 a 154, 159 je dost dlouhá. Jsem zvědav na to, jaký udělali napřed průzkum a srovnání nabiídek. Na tramvaje odmítli Škodu i PESu, a vzali jihokorejské. Ale – pak třeba předělávat nástupní ostrůvky….Ještě mají v provozu autobusy „hybridové“ (plyn + nafta…dost to reklamují, na busu svítí nápis „jestem hybrydowy“). Pokud poměrně už teď početný park. vedle Solarisů mají ještě MANy a Mercedes….
(jsem jinak častá návštěvník Varšavy …dost let)

Původní Pražák

Jak do vaší teorie zapadá metro ze Škody?

Eso363

Zapadá. Řekla, že odmítají vše polské, ne vše evropské.

Eso363

Edit: jsem hloupý, neviděl jsem ten dodatek „ze zemí V4“.

Petr

To je jako když k Nám přišel zákazník a byl obeznámen že výrobek je z PL tak odvětil malá Čína nebrat 🤷 takže už jen to ledacos vypovídá

MPE

Vtipny fail (na propagacni fotce…) je ten napis na displeji zachyceny v okamziku, kdy roluje…ZYCJA DYSPO misto Dyspozycja…

Blume

Ještě by pred tím mohlo být ‚IN‘ 🤓

Vlastimil Kocurek

Přespříliš velká písmena vyžadují rychlé rotování, a není to vhodné pro zrakové pole. Takže se bude docela špatně číst.

S tím ZYCJA DYSPO bych si nedělal starosti, asi to nakonec informační tabule dodají v čínštině. :):):):)

Osamělý Vlk

Kolik minut to vydrží reálně?

Vitapb

Máte pochyby o provozu elektrobusů? V Číně ve velkých městech se jedná o naprosto běžnou věc, to jen my tady teď objevujeme Ameriku.

Osamělý Vlk

Lepší jsou trolejbusy.

Vitapb

To ano, ale ne všude je možné a ekonomické mít trolejové vedení.

Jaroslav

Tak koniec koncov čo je na tom zlé? Veď koľko komponentov Solarisu je vyrobených v Poľsku a koľko v Číne… Otázne je servisné pokrytie. Nie je náročné kúpiť lacné vozítko ale nejako s ním 10 rokov žiť a udržiavať ho. To už ale ukáže čas. Kvalita u Čínskych vozidiel šla značne dopredu. Číňan sa od Európanov naučil know-how, vylepšil produkt a urobí to proste lacnejšie. Za akú daň, to je už vec druhá. Nečudujem sa, že prenikajú na Európsky trh. Zaráža ma ale rýchlosť expanzie. Ešte rok dozadu som nevidel čínske auto bežne, dnes normálka. Európsky výrobcovia aspoň dostanú konkurenciu,… Číst vice »

Anonym ze severu

,,Európsky výrobcovia aspoň dostanú konkurenciu, ktorá ich prinúti zlepšiť výrobok.“
Anebo je dovede k zániku kvůli nekonkurenceschopnosti. O ekologii výroby v Číně nebo v EU ani nemluvě.

Jaroslav

To je vývoj trhu, či sa nám to páči alebo nie. Silnejší ostávajú, slabší odchádzajú. Do veľkej miery si za to výrobcovia z Európy môžu sami. Príchod Číny do sektoru automobilizmu v Európe bol otázkou času. To je už ale na inú debatu. Inak s vami plne súhlasím.

Vitapb

Čína na to šla fikaně, jjeí rozvíjející trh byl pro automobilky zajímavý, chtěli tam být za každou cenu. Akceptovali podmínky vyrábět tam s místními partnery. Předali jim vpodstatě zdarma veškeré know how a dnes jsou schopny stát na vlastních nohou. Jejich výrobu vláda silně dotuje se záměrem zlikvidovat v krátké době západní konkurenci a převzít její pozice i na západě. My na to celou dobu jen koukáme bez větší reakce.

Jaroslav

V zásade s vami súhlasím. Európske automobilky za celú svoju históriu nezažili skutočný tlak konkurencie a nadobudli pocit neohrozenosti. Celý čas fungovali viac menej v symbióze s japonskými výrobcami. Neprešli si ničím takým, ako americké automobilky počas 70.-90. rokov 20.storočia. Európania s pocitom neohrozenosti, za vidinou vyšších ziskov presunuli časť výroby do Číny či Indie. Neskôr tam presunuli aj vývoj a v podstate odovzdali know-how. Myslieť si, že to tam budem kupovať za lacný peniaz a montovať to do svojej karosérie, bol od začiatku naivný plán. Číňan si rýchlo uvedomil, že stačí dať tú technológiu do vlastnej karosérie, zarobí viac… Číst vice »

Vitapb

Já myslím, že se stane vpodstatě mix zmíněného. Ale zároveň bych uplně nelámal hůl nad západním autoprůmyslem. Jak jste zmínil, dřív to s japonskými automobilkami (i vším ostatním) taky vypadalo, že pohltí celý trh. Před desti lety to tak vypadalo u nás s korejskými. Žádný strom ale neroste do nebe, nakonec to skončí tak že se prostě o něco jinak rozloží trh. Myslim, že ještě tenhle rok snad přijdou na čínský vehikly cla a tím pádem snad čínská vláda upustí od dotací na jejich výrobu. Evropský automobilky snad zlevní a naučí se fungovat více efektivněji, myslím že na to mají… Číst vice »

Alík

No a proč ne? S Yutongy v dálkovém provedení nás cestovka vozila na Kubě a bylo to naprosto v pohodě. Klima, dost místa, polohovací sedadla, 2x displej pro přehrávání filmů. Příjemně tichý bus.

Trumway

Stačí aby nějaký vandal odloupl U a přezdívka Tvárnice je jistá 🙂

Felix Lichnovský

Tak potom obdivuji jejich rychlost zlepšování. Na Kubě jsem se Yutongem vezl cca v roce 2017 a tenkrát tam dost zapáchaly plasty. Komfort nic moc.

Roman Soudný

Já jel na Kubě Yutongem v roce 2012 a radši bych šel pěsky.

Alík

Díky všem za reakce, moje zkušenost je z roku 2023. Je také možné, no skoro jisté, že tam údržba asi nebude nic moc a my jsme měli zrovna štěstí na kus. Že bude na Kubě těžké sehnat náhradní díly je, řekl bych, zřejmé.
Možná to je i osobností řidiče. Náš byl naprostý stoik, skvěle řídící bus a vždy skvěle oblečený. Na první pohled perfekcionista. Dle obecného soudu, na Kubánce až nezvykle.

Jaroslav

Čína napreduje rýchlo. Spomínam si, bol to asi rok 2015??? keď na Slovensko doviezli prvé autá z Číny. Bol to súkromník z Bratislavy, čo to sem vozil (bol s ním na YouTube dostupný aj rozhovor, ak to nájdem hodím to sem). Tuším asi značky Geely a ZD. Vtedy som sa na to pozeral a boli to dosť nekvalitne spracované autá so smradľavými plastmi, hocijako zlícované, nekvalitný podvozok atď. Teraz v roku 2024 som na showroome mal možnosť vidieť vozy NIO, Dongfeng a to je úplne iná kategória. Kvalitné materiály, nič nepukalo, pohodlné sedadlá….Podobne to bude aj s tým Yutongom, to… Číst vice »

Trumway

No a jsme zase u toho.
Nedávno jsem potřeboval koupit jisté zařízení a měl jsem na výběr dvě možnosti
1. Koupit od výhradního distributora zastupujícího výrobce z Kanady který má na zařízení patent a který ho montuje v Kanadě
2. Koupit to samé zařízení odněkud z Číny dokonce prodávané pod názvem, který napodoboval název oficiální ale za poloviční (možná i třetinovou) cenu

Hádejte kterou možnost jsem zvolil.

Pája

Tak já si tipnu, že ta Čína skončila předposlední 😃

Trumway

Skončila tak, že jsem o této variantě sice věděl, ale od počátku mi bylo jasné, že ta to nebude a ani jse o ní nepřemýšlel a zvolil automaticky tu první, protože bych musel být padlý na hlavu abych kupoval levné věci. Zase tak bohatý nejsem 😉

Emanuel

A ta super drahá věc pak neměla na sobě značky ‚made in china‘? Pořád jim pak můžou jít ty patentní poplatky a živit pyramidu hrozně důležitých strejců

Trumway

Ne, to skutečně nemá. Jestli jsou nějaké drobné součástky z Číny samozřejmě nevím, ale vím, že je to montováno v Kanadě. A to je taky dost podstatné. Rozdíl v ceně samozřejmě dělá i doprava přes moře, clo a marže prodejce. Je otázkou kolik by pak byla cena toho levného z Číny když by člověk zaplatil dopravu, clo atd. A ještě jedna věc by tady byla. Když koupím origo a už tady nemám problém s případnou reklamací po dobu záruky. A to se mi za tu vyšší cenu taky vyplatí.

jkjk

Co se týče elektrobusů, pozadu jsou bohužel evropští výrobci. Čína chrlí elektrobusy už od roku 2015, v roce 2022 se celosvětově prodalo 66 tis. elektrobusů, z toho 85 % v Číně (a místní výroby). Yutong má třetinu tamního trhu.

panpan21

A postupně si ukousne i z evropského koláče. Začátek v Polsku atd. Otázka času…(ale jde to velmi rychle).