Snižte váhu kamionů, volá Senát. Nejdřív se naučme ji vymáhat, oponoval Kupka a ukázal plán

Pravěpodobně přetížený kamion se dřevem, jehož řidič odmítl vážení a zaplatil pokutu 100 tisíc korun. Foto: Policie ČRPravěpodobně přetížený kamion se dřevem, jehož řidič odmítl vážení a zaplatil pokutu 100 tisíc korun. Foto: Policie ČR

Jeden kamion poškodí vozovku jako 10 tisíc aut. Povolená váha je v Česku nejvyšší v EU.

V Česku je maximální povolená váha kamionů 48 tun. Podle místopředsedkyně Senátu Jitky Seitlové a senátora Lumíra Kantora je to nejvíce z celé Evropy, což se podepisuje na často tristním stavu tuzemských vozovek.

Dalších pět zemí má omezení na 44 tunách, zbytek většinou na 40,“ uvedli senátoři na veřejném slyšení ohledně vlivu nákladní dopravy na stav komunikací.

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče má vozidlo přetížené o obvyklých osm tun fatálně vyšší brzdnou dráhu. „Jeden náklaďák navíc poškodí vozovku stejně jako 10 tisíc aut,“ uvedl Frič.

Nakolejení systému

Výzvu senátorů ke snížení maximální hmotnosti nákladních aut však přítomný ministr dopravy Martin Kupka nepodpořil.

Primární je dodržování současných limitů. Kdybychom váhy zpřísnili a dál se nedodržovaly, k ničemu to nebude. Musíme systém nakolejit,” vysvětlil Kupka senátorům.

Policie za pololetí zvážila 8453 nákladních aut, čtvrtina byla přetížená

V rámci EU se plánuje sjednocení váhových podmínek, zároveň se uvažuje o umožnění prodloužení nákladních souprav, aby uvezly více nákladu se stejným zatížením na jednotlivé nápravy.

U zátěže vyšší než 11,5 tuny na nápravu může docházet k výrazně vyššímu až exponenciálnímu poškozování komunikace,“ řekl Kupka. Snižování povolené zátěže by nás podle něj dostalo do jiných pastí – byl by potřeba vyšší počet kamionů na silnicích.

Inspirací by měly být spíše právě mimořádně dlouhé soupravy. Zároveň ministr uvedl, že přesun podstatné části nákladní dopravy ze silnic na železnici je jen chiméra.

Chtěl bych vyvrátit některé přísliby mých předchůdců, že na železnici půjde přenést 30 procent dopravy ze silnic. Je to chiméra – dominantní poměry nákladu přenáší silnice a jinde není situace odlišná,” řekl ministr.

V roce 2022 byl poměr mezi železniční a silniční nákladní dopravou asi 22:78 ve prospěch silniční.

Inspekce, váhy a emise

Zároveň představil kroky, které by měly k vymáhání dodržování maximální hmotnosti kamionů přispět. V první řadě je to systém vysokorychlostních vah, který se nyní dokončuje. Nově bude měřit výhradně celkovou hmotnost, dosud to byla váha na nápravu.

Další pokuta 100 000 v hotovosti. Řidič kamionu odmítl vážení, peníze měl připravené v batohu

Aby měřil stejně cizím i českým dopravcům a byl efektivnější,“ vysvětlil ministr, podle kterého bylo dosud pro obce obtížné dostat se k údajům zahraničních kamionů, a tudíž na to doplácely ty české.

Druhým krokem bude vznik Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude moci kontroly technického stavu, emisí a váhy provádět nově bez policie. Vzniknou dvě nové jednotky primárně na měření emisí a další dvě jednotky na technický stav aut.

Inspekce dostane oprávnění ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce. Dále pravomoc zabránit vozidlu v další jízdě a odebrat mu registrační značku. Kvůli oprávnění zastavit vozidlo dostanou inspektoři majáky modré barvy.

Kromě těchto kroků má pomoci také zpřísnění dohledu nad stanicemi STK a měření emisí a také další rozvoj dopravní infrastruktury.

Chystá se razantní zákrok proti podvodům u STK a měření emisí. Ministr píše instrukce krajům

Podle policie je však počet kontrolních stanovišť na kamiony omezený. Na některých úsecích dálnic chybí zcela, stejně jako na silnicích nižších tříd.

Tagy Martin Kupka Ministerstvo dopravy Senát vážení kamionů
215 komentářů