Snižte rychlost na silnicích a klesne spotřeba ropy, navrhuje energetická agentura
Situace 1. září 2021 před jednou z brněnských škol. Foto: Michal Doležel
Pracujte více z domova, používejte veřejnou dopravu a zaveďte neděle bez aut, navrhuje agentura.
Neděle bez aut?A jak se dostanu do práce na denní či noční včas,když mi z vesnice jezdí první autobus až po 8 hodině a já makám o 5:45
To pochopitelně podobná pochybná agentura neřeší, protože nemá ani páru o tom, že někdo pracuje už od 5:45 nebo dokonce i v neděli.
Cituji z článku: „Jde o dlouhodobý trend ve vyspělých zemích, v Česku naopak ODS prosadila do programového prohlášení vlády zvýšení rychlosti na dálnicích ze 130 na 150 km/h.“ Mno, když se tak rozhlédnu a připustím, že Rakousko a Polsko jsou vyspělé země, tak Korutany zvýšily v roce 2006 rychlost na vybraných úsecích dálnic na 160 km/h, Polsko v roce 2011 plošně zvýšilo povolenou rychlost na dálnicích ze 130 na 140 km/h a na rychlostních komunikacích ze 110 na 120 km/h. Slovensko zase zvýšilo povolenou rychlost na městských dálničních úsecích z 80 na 90 km/h (že ještě předtím zvýšilo limit v… Číst vice »
Nemám energii ty bludy číst. Přehled rychlostí v Rakousku je zde https://www.oesterreich.gv.at/themen/freizeit_und_strassenverkehr/kfz/10/Seite.063300.html
160 v Korutanech byl zkušební provoz na pár měsíců. zrušen. https://www.wienerzeitung.at/startseite/archiv/125650_Tempo-160-Teststrecke-in-Kaernten.html
Opravdu mě unavují hlupáci vašeho typu.
Já si myslím, že jedním z cílů je skryté nahrávání elektromobilům, u kterých je podle doposud zveřejněných různých testů ideální rychlost na dálnicích, pokud se týče spotřeby el energie a tím i dojezdu, právě 100 km za hodinu.
Souhlas. Společnost je deformována zájmy určitých lidí. Zaparkuješ auto na chodníku zaplatíš pokutu, uděláli to zelená elektrokoloběžka je to v pořádku. Já myslím, že pravidla silničního provozu platí pro všechny. Všem stejným metrem.
No jasně. Koloběžka je to samé co kolo a měla by mít dvě nezávislé brzdy, přední a zdaní odrazky a rovněž odrazky v kolech, za snížené viditelnosti přední a zadní svítilnu . Bez toho nemá v provozu co dělat.
to mluvíte o koloběžce bez motoru. zmiňované „elektrokoloběžky“, ve skutečnosti jednostopá motorová vozidla naopak na chodníku nemají do hledat a jejich řidiči mají mít povinnost příslušný ŘP, SPZ, TK, zaplacené povinné ručení a vždy nosit helmu. v případě půjčovny těchto jednostopých motorových vozidel pak některé z těchto povinností přechází na půjčovnu.
Já bych raději opatření pro plynulost.
– omezit červené vlny. Omezit příčné prahy.
– Nebránit se dvoupruhovým přechodům (podle mě stačí šipka a pokyn „koukej doprava/doleva“, pro každý pruh)
– zakázat narušování plynulosti.
Zakázat třeba předjíždění před zipem (jako by tam byla plná čára + zákaz předjíždění, tedy musím jet vedle své díry)
Předjíždění před zastavením vozidla (proti červené), před snížením rychlosti či odbočením.
Vymáhat rozestup (pokutu podle videa myškaři nebo lepičovi)
Svým populismem jste se prozradil. Vaše pravé jméno je Tomio Okamura.
PR balónek. Nevím, spíš ucpeme silnice pomalu jedoucíma kolonama. Proč nenavrhnou povinnost investora udělat silnice bez brzdících prvků: křižovatka, kruhový objezd, železniční přejezd, silnice obcí. Kolik sbaští navíc kamion , když lítá z kopce do kopce se zaplým omezovačem ? ANO, 40% si dělají řidiči svojí agresívní jízdou, ALE 60% je špatně udělanou trasou silnice nacpaných do přírody (převýšení, zúžená silnice, křižovatka na horizontu nebo zatáčce).
😀 😀 😀
To je zase jednou kravina. Jak známo spotřebu dokáže ovlivnit hlavně plynulá jízda ideálně konstantní rychlostí v takovém pásmu otáček, kdy motor si vezme nejméně. Jenže to také závisí na terénu. Daleko méně spotřebuje auto v okolí Kolína a úplně jinou spotřebu bude mít auto jezdící v kopcích.
Myslím, že auto u Kolína bude mít stejnou spotřebu jako auto u Pelhřimova. Nevšiml jsem si, že bych měl cestou mimo dálnici z Brna do Břeclavi jinou spotřebu než z Brna do Jihlavy.
Ale jo. To bylo přirovnání a patrně ne moc šťastné. Prostě Kolem Kolína je rovina a třeba kolem Sázavy jsou kopce. Ten kdo bude převážně jezdit po rovině bude se spotřebou vzhledem k najetým km na tom lépe než ten, kdo jezdí v kopcovitém terénu. Zkuste si to a uvidíte.
To je častá iluze. V praxi se ve zvlněné krajině dá docílit i lepších spotřeb než na rovině, protože do stoupání je motor více zatížen a pracuje tak s vyšší účinností. V mírném klesání lze s výhodou jet výběhem s nepatrnou spotřebou. Na rovině s malým výkonem leč bez přerušení je zatížení motoru méně efektivní a tím i měrná spotřeba spíše horší. Proto se prakticky všechny ekonomické soutěže na rovině jezdí stylem „rozjezd-doběh“ (zrychlujeme na téměř plný plyn s vysokou účinností motoru, druhou půlku jedeme setrvačností. Ale obyčejnému frantovi v provozu se úplná charakteristika motoru vysvětluje nesnadno a je lépe… Číst vice »
Osobně jezdím tak, že po minutí cedule ukončující obec akceleruji a před obcí (pokud úsek znám jedu tak, že sundám nohu z plynu k ceduli nechám brzdit motor a pokud je rychlost příliš vysoká podřadím a zbytek dorovnám brzdovým pedálem. Jenže tohle se daleko lépe praktikuje na rovinách. Rozjezd za obcí do kopce s plně naloženým autem znamená spotřebu spíše vyšší kdy okamžitá leze klidně na 25L . Zkrátka dle mých zkušeností se s takovým zatížením nižší spotřeby dosáhne spíše při jízdě konstantní rychlostí bez nutnosti jízdy delší dobu do kopce třeba na 3.- 4. rychlostní stupeň a vysokých otáčkách… Číst vice »
To co nastoupáte, zase naklesáte.Terén fakt nemá na spotřebu žádný vliv… Nepoznáte rozdíl mezi Posázavím a Kolínskem. To fakt ne. Kdyby to bylo tak zásadní, už bysme se o tom nejspíš někde dočetli (jako o rozdílu mezi město/mimo obec/dálnice)
No pokud se o tom potřebujete nejprve někde dočíst….Možná se o tom nikde nepíše, protože se předpokládám, že je to každému jasné. Auto pouze s řidičem bude mít při určité rychlosti na rovině spotřebu jinou než to samé auto jedoucí stejnou vzdálenost a stejnou rychlostí do kopce. Nebo snad do toho kopce nepotřebujete podřadit a tedy zvýšit otáčky, aby jste této rychlosti dokázal dosáhnout? Bylo by bláhové si myslet, že spotřeba bude naprosto stejná. Pokud máte auto plně naložené může být do kopce spotřeba vyšší než to, co při sjezdu ušetříte jízdou přes rychlost. Je rozdíl jet několik minut s… Číst vice »
Podstatné jsou ty brzdící zatáčky a obce. Ne skopec a dokopec.
„Obr. 24: Procentuální složení sklonu trasy dle jednotlivých úseků
5.3.2 Spotřeba paliva a produkce
Spotřeba paliva v závislosti na ujeté vzdálenosti neustále narůstá v závislosti na
členitosti terénu. U strmých úseků do kopce je v grafu patrný prudký nárůst spotřeby,
úseky se záporným sklonem aktuální spotřebu paliva snižují. Spotřeba paliva má
v členitých oblastech velký vliv na optimalizaci tras, průměrná spotřeba na 100 km je
při svozových trasách 40 litrů. “
https://is.muni.cz/th/zd0b6/Pokrocile_metody_sitove_analyzy_pro_modelovani_svozu_odpadu.pdf
„To co nastoupáte, zase naklesáte“. No kdyby to takto fungovalo bylo by to fajn a nebylo by pak nutné upravovat trasy s cílem spotřebu snížit.
Jenže vy nejezdíte s těžkým popelářským autem.
Podle mého názoru snížení spotřeby ropy vyřeší jediná věc – cena benzínu a nafty. Nechápu, proč by se kvůli tomu měla zavádět administrativní opatření typu omezení dnů nebo snižování rychlosti. Ani Ukrajinská krize opravdu není důvod k návratu k socialistickému hospodářství.
Já si myslím, že jedním z cílů je skryté nahrávání elektromobilům, u kterých je podle doposud zveřejněných různých testů ideální rychlost na dálnicích, pokud se týče spotřeby el energie a tím i dojezdu, právě 100 km za hodinu.
Připomíná mi to ten vtip, když cikán odnaučoval koně žrát. Odnaučoval a odnaučoval a když ho to konečně naučil, tak kůň zdechnul.
A když se trochu omezí zoufale přemnožená IAD v případech, kdy existuje alternativa, tak zdechne kdo?
Všichni, které omezíte, přestože alternativu nemají.
Alternativa, nebo použitelná alternativa? Ona alternativa totiž existuje vždy. Najít použitelnou alternativa je dost často problém. Pokud seberete lidem možnost dojíždět autem do práce, zdechnou ty lidi.
Vážně mi chcete tvrdit, že naprostá většina cest autem je tak realizována kvůli tomu, že by použitelná alternativa neexistovala? Nebo je použitelná alternativa jen když to staví do 20 metrů od domu a 20 metrů od cílové lokace a zároveň to jede přesně v minutu, kterou člověk potřebuje?
Nikomu tu možnost brát nechci. Ale řekl bych, že procento cest autem, které by šlo bez závažné újmy nahradit alternativou, půjde určitě aspoň do nižších desítek procent. A to je vztaženo k celkovému počtu sakra hodně.
Já si naopak myslím, že drtivá většina lidí v těch autech sakra dobře vědí, proč jedou právě autem. Nejde o zastávku 20 m od domu (což je ve skutečnosti klidně 2 km), jde o úsporu času. Může jít i o desítky minut denně.
Pokud vezete po cestě do práce např. děti do školky, nebo se třeba po cestě z práce potřebujete zastavit na nákup či něco vyřídit, může ta časová úspora ještě dramaticky narůst. Ano i kvůli tomu že to jede přesně v minutu, ale hlavně taky třeba jen jednou, dvakrát za hodinu.
Tak na tom se bohužel neshodneme. Z mé zkušenosti sedí většina lidí v autech kvůli tomu, že jim to připadá jako samozřejmost a jinou možnost ani nezvážili. Málokdy se setkám s tím, že by mi někdo pravidelně dojíždějící autem řekl, že jím jezdí, protože zastávka je tak a tak daleko a spoje nevyhovují z toho a toho důvodu. Většinou to shrnou tím, že hromadná doprava je pomalá a nepraktická a bližší představu ani nemají. A úspora času je samozřejmě v některých případech proti VHD, ale já také neříkám, že tím musí jezdit každý. Na druhou stranu např. 20 minut vs… Číst vice »
20 vs 35 asi zas tolik není, ale třeba 30 vs 65 je už znát. I ten váš příklad udělá půl hodiny denně. Obecně pokud strávíte hodně času dojížděním, je pro Vás každých 10 minut drahých.
Plus je flexibilita prostě pro mnoho lidí důležitá. Pokud se někomu protáhne o 5 minut meeting, nestihne vlak a další jede třeba za hodinu. Pokud jede autem, nemá problém. Myslím si že lidi dost podceňujete a hlavně si to představujete jak Hurvínek válku. Myslíte si, že když to jde snadno u Vás tak to jde snadno u většiny lidí. Tak to ale nefunguje.
Dávate protipříklady a +- s nimi není nic špatně, ale pořád jsou to jen protipříklady. Já vůbec nepopírám, že je dost případů, kdy je auto zcela odůvodnitelné. Dokonce ani neříkám, že to s tou alternativou jde snadno u většiny. To říct prostě nemůžu, když na to nemám konkrétní statistiku. Ale s určitou znalostí obecných poměrů myslím můžu říct, že ta skupina, u které by to šlo, není vůbec zanedbatelná. O nic víc mi nejde.
A proč zrovna vy byste měl určovat, že ztráta 30 minut je ještě ok, ale 45 minut už ne? Nechte to na lidech a nedělejte ze všech okolo apriori blbce.
Kde jsem něco takového napsal? Snažil jsem se jen naznačit, že ztráta každé jedné minuty by neměla univerzálně znamenat, že je to „nepoužitelné“. Kde je ta hranice samotná, to ať si každý samozřejmě určí sám, podle své konkrétní situace.
Neviem ci byvate v Prahe alebo v podobne velkom meste. Ja byvam v okresnom meste a par rokov sme z manzelkou pracovali tak, ze ja som mal pracu 30 km jednym smerom a ona 45 km opacnym smerom a syn mal skolku v mieste bydliska. Takze sme par rokov fungovali tak, ze do skolky som bral syna. V skolke bol hned po otvoreni. Kedze tych 30 km mne verejnou dopravou trvalo tak 1:15 tak do prace som prisiel o pol osmej. Z prace som potom prichadzal tak okolo piatej vecer. Manzelka chodila do prace autom,lebo nikto z nas by syna… Číst vice »
Úplně nevím, co se mi snažíte říct. Že s malým dítětem je auto často praktické a 30 km jet 1:15 není ideální, toho jsem si samozřejmě vědom a není to situace, ve které bych někoho za auto kritizoval.
Bydlím v menším městě (3000 obyvatel), když to vyjde, jsem někdy u přítelkyně (vesnice, 200 obyvatel).
nemáte na to žádnou statistiku a své sny o nekompetentních lidech, kteří mají pocit o neefektivní MHD vydáváte za obecný fakt. ve skutečnosti to lidé velmi dobře zvažují a řídí se podle toho. v práci mám mnoho lidí, kteří by raději dojížděli MHD, nebo jinou VHD, ale prostě časová úspora desítek minut denně, a/nebo nutnost vedlejších cest je přinutila jezdit autem. já jsem ve stejné situaci – do práce to mám buď 3 minuty autem, nebo deset minut autobusem (tangenciální linka), který ale jezdí jak noty na buben, nebo asi 15 minut na kole nebo koloběžce. můžete hádat, co z… Číst vice »
Už jsem to tady psal. Pokud cesta autem trvá 2 hodiny a cesta vlak+autobus trvá hodin 5 je to alternativa naprosto nepoužitelná.
Tak ne přímo tady, ale vedle:
https://zdopravy.cz/omezte-rychlost-na-dalnicich-na-100-km-h-vyzval-sef-nemeckych-odboraru-108834/#comment-745875
Neřekl bych naprosto nepoužitelná. Je to situace, ve které určitě nebudu nikoho kritizovat, když pojede autem. Ale osobně třeba podobně jezdím na chalupu (2,5 vs 5) a jsem naprosto spokojený. Ve vlaku často vytáhnu notebook a odkrojím něco z práce, kterou bych stejně musel udělat, na přestupu si dojdu koupit něco k jídlu. Tohle by mě samozřejmě ani nenapadlo chtít po někom dalším, je to osobní preference, ale jen pro ukázku, že i toto může někomu vyhovovat. Každopádně naprostá většina cest je denní dojíždění, které trvá 2h autem opravdu málokomu. A znovu vás úplně míjí podstata mých tvrzení, tedy že… Číst vice »
„zoufale přemnožená IAD“ – say no more, diagnóza jasná
Trochu? Jak trochu? Koho chcete „trochu“ omezovat? Pak by se mohlo stát, že se „trochu“ omezí i doprava letecká pro soukromé použití.
„Omezení používání auta pro soukromou potřebu podle dnů“
Zatím.
https://www.youtube.com/watch?v=bko6frPsXqg
A co bude pak?
https://www.youtube.com/watch?v=vsGrFYD5Nfs
Jo, takže sebemenší omezení osobních automobilů je podle vás okamžitá cesta k návratu do středověku, chápu.
Osobně bych určitě nezaváděl nějaká drakonická náhlá omezení, ale např. omezení vjezdu do částí (center) měst v kombinaci s nabídnutím odpovídající alternativy v podobě kvalitní hromadné dopravy bych viděl jako krok správným směrem.
A omezení letecké dopravy bych v některých případech také chápal, např. létat v Evropě nějakých 200-300 km, to mi ve většině případů připadá jako neodůvodnitelná prasárna.
ta vaše neodůvodnitelná prasárna má obvykle velmi dobrý důvod, ať už je to absence rozumného spojení VHD (PRG-MUC, ZRH-MUC), nebo geografické důvody (ARN-RIX, BCN-PMI). tam, kde vznikla nabídka dobré a rychlé VHD (TGV, AVE, ICE DB), tak letecká doprava se sama (na komerční bázi) výrazně omezila, nebo dokonce zanikla úplně…
proč proboha soudruzi sociální inženýři mají potřebu vrtat lidem do života svými debilními zákazy a příkazy, místo aby pracovali na zlepšování infrastrktury?
Čistě hypotetická úvaha: Kdyby kuřáci přestali kouřit, ožralové chodit do knajpy a lemtat patoky s názvem víno, pivo kořalka a hlavně pivo, automobilisti si přestali vozit zadky zbytečně ale jen nutně stál by po měsíci podle mého odhadu rohlík ne deset korun ale deset tisíc korun. Je to celé hlavně u kouření a chlastu obrovské pokrytectví, český stát bez toho nemůže fungovat. Předražené životní potřeby a i radosti zde mají obrovskou tradici. Nominál na potravinách v rajchu je stejný jako česku, jen příjmy jsou tam třikrát vyšší než v česku.
Ale může a bude fungovat. A nevím proč by měl rohlík stát 10 tisíc, to je naprostá blbost. Lidi budou utrácet peníze stejně, akorát je mohou utratit za rozumnější věci, věci s přidanou hodnotou. Tím budou stimulovat nejen služby ale i sofistikovaněší výrobu. Chceme české výrobky místo čínských tak je pojďme kupovat. Ano, bude to stát víc, tak můžem ušetřit třeba na tom chlastu a cigárech. Pokud chceme západní platy tak musíme být ochotni platit západní ceny.
Spousta chlastu (pivo prakticky vše, moravská vína, tvrdý od Stocku, Jelínka…) a cigarety od Altria aka Philip Morris (Marlboro, L&M, Sparta…) jsou české výrobky, rozhodně se sem nic takového nedováží z Číny. Tak je pojďme kupovat!
… Pokud chceme západní platy tak musíme být ochotni platit západní ceny … když si vezmu ceny v ČR, tak platíme za zboží západní ceny, nebo se mýlím? Nestojí osobní auto +/- stejně v přepočtu Kć/Euro, plyn, elektrika, voda, potraviny …. máte pocit, že je máme řádově 2 – 3 x levnější než na západě? Nemyslím si ….
Co jsou to ty západní ceny? Že spousta zboží na německém Amazonu (s možností doručení do ČR) stojí stejně nebo méně než v ČR? Že IKEA má u eshopu třeba v Rakousku nad 60€ doručení zdarma ale v ČR se doručení vždy platí? Že na Steamu jsou např. české hry Euro Truck Simulator a American Truck Simulator levnější pro Švýcarsko a Británii než pro ČR?
Například koncesionářský poplatek (TV a rozhlas) 18,36 euro pro každou domácnost, která odebírá elektrický proud. To by u nás bylo řevu…
Západní ceny už tady máme. Jenom ty platy ne.
Opatření mají smysl… Rakousko omezuje rychlost pomocí „zelených zón“, Kypr má na dálnicích 80, Německo uvažuje o zavedení maximálky.
Co se týče veřejné dopravy, tak ČR patří k nejlevnějším. Kdo jezdí na roční jízdenku, tak to má za pakatel bez nervů s parkovaním, řízením v přecpaných městech a během cesty bez problémů posvačí, přečte zprávy, zapracuje… Efektivita života mnohem vyšší…
Je to levné ale stále to ty lidi do VHD nepřiláká….asi cena není to nejdůležitější…. takže použijeme karabáč?
Použijeme drahý benzín 🙂
Ona ČR je široký pojem a ne všude je veřejná doprava až tak levná. MHD organizují města a příměstskou kraje. Stát má v kompetenci některé rychlíky, pokud nejsou komerční. Tak třeba Zlínský kraj. Jízdenka na trasu 5 km (velmi obvyklá vzdálenost pro dojíždění z vesnice do nejbližšího města) stojí 15 Kč. I když jede člověk sám, vychází to autem levněji. Tedy pokud počítáme jen cenu benzínu (kdo má auto nic jiného nepočítá) se spotřebou 6 litrů/100 km. Cena by se vyrovnala teprve při ceně 50 kč/litr. Aby byl autobus levnější, musela by cena benzínu být ještě vyšší. Ve Zlínském kraji… Číst vice »
Trochu jsem si počet a je to tragedie tragická, když se takovíhle díky smradům dostanou k moci, dopadne to to tak jako to ve státě v současnosti vypadá. Všechny spalovací motory mají udělaný tzv optimální režim, třeba u Jawy 350 to bylo mezi 80 a 90km/h tedy nejmíň brala tzv na štrekách, když jezdila pomaleji brala víc a když rychlejí tak ještě víc. Mrazák má optimální teplotu -18°C, lednička 7°C, když se to dá na menší chlad nechladí a každý stupeň chladu na je 15-20% spotřeby víc
Je skvělé přečíst si příspěvek od člověka který ví a zná. Naprostý souhlas. Když bude 1.4 MPI jezdit kolem komína bude spotřeba kolem 8L/100 v létě a kolem 10L/100 v zimě. Jakákoliv delší trasa i vyšší rychlostí dokáže průměrnou spotřebu snížit. U mnoha vozidel by snad připadalo v úvahu jen snížení rychlosti na dálnicích, protože vzhledem k zpřevodování mnoho motorů při 130km/h pracuje v příliš vysokých otáčkách kdy spotřeba stoupá. Pak je rozdíl 20km/h (110/130) opravdu znát.
A jak to odporuje snížení rychlosti na dálnici? Optimální režim u většiny aut je kolem 90 km v hodině, pak spotřeba opět stoupá.
🇨🇿🇺🇦Jde o reakci na růst cen ropy po útoku Ruska na Ukrajinu a navrhovaná opatření mají smysl. Dávám palec nahoru. 👍
Nemá to nic společného spolu, dělají to hlavně šmelináři, tzv keťasové které třeba Hitler stavěl ke zdi a kdyby se tohle co je na pumpách stalo v té době tak na spoustě z nich by visely smuteční vlajky.
Přečtěte si pozorně článek. Cenu benzínu tvoří DPH+spotřební daň+marže distributora+marže rafinerie+cena ropy.😊
Obvinění že je někdo keťas bylo velmi oblíbené. Dal se tak odstranit vpodstatě kdokoli pouhou pomluvou. Za Hitlera i za komančů. Jdete ve stejných stopách?
Ale proč sem cpeš rusko? Proč Saudové nebo Američani nám přátelsky nepošlou náhradu za ruskou ropu? Proč máchali v Vltavě na Karlově mostě v koši šizunky (nyní se to nesmí ?
Vám rozhodně nic necpu. Přečtěte si pozorně článek. Cenu benzínu tvoří DPH+spotřební daň+marže distributora+marže rafinerie+cena ropy.😊
Souhlasím, ale nezbytná doprava by samozřejmě měla být zachována, tedy zásobování, IZS, služby. Ideální to bylo v březnu 2020, kdy se covidu lidi báli tak, že na silnicích byl minimální nutný počet aut. Ve špičce normálního pracovního dne to vypadalo jako v sobotu večer.
Jinak ten obrázek je opravdu vševypovídající. Plechovkáři už nevědí, kam by se s tou pikslou nacpali.
Technicky vzato, auta nejvíc sežerou ve městech a až teprve potom na dálnicích. Ty neustálé rozjezdy a dobrzdy, už vidím městské konšely jak budou rušit přechody na každém rohu a budovat nadchody atd…. Ba ne, chodec, to je volič….
Jenze kdyz takhle cestu autum mestem na ukor chodcu uvolnite, nedosahnete plynulejsiho prujezdu stejnyho mnozstvi aut, ale stejnyho nebo jeste horsiho poskakovani mnohem vic aut.
Minimalizace emisi, spotreby a dalsich negativnich externalit z jedny konkretni jizdy autem a z IAD celkove jsou dve ruzny veci (a neni uplnou vyjimkou, ze jdou proti sobe).
No někde mezi tím co říkám já a co vy bude asi optimálnější linie. Ty auta centrem měst projet musí tak jako tak, že by je to vysloveně lákalo jako vosu sladkost asi tak černobílé nebude. Ale pokud se optimalizuje průjezd trasy (pokud tedy stále nutně centrem města), tak k nárůstu dopravy dojde. Ale pouze ve vybraném místě, jinak ta auta by jela jinudy a spotřebovávala by PHM stejně nebo více.
a přestaňte večer doma svítit 😀
Svítí se elektřinou, tu z Ruska nedovážíme.
ne to jen Němci chtějí topit v plynových elektrárnách ruským plynem .-)
EU vyraba v priemere 20% elektrickej energie z plynu. Kedze z ruska dovaza okolo 40% plynu, tak potrebujes znizit svoju spotrebu elektrickej energie tak o 8% aby si nevyuzival rusky plyn.
Na Slovensku to mame tazsie. Na ruske palivo nam bezia aj atomky, takze by sme mozno potrebovali znizit spotrebe elektrickej energie na polovicu a mozno aj viacej.
nejméně třetinu dovážíme. jaderné palivo neroste na stromech…
Mě by zajímalo, kdo v takové agentuře pracuje, kdo ji platí a jestli by nebylo užitečnější, kdyby se taková agentura zrušila. Možná by bylo lepší, kdyby tihle snílci, kteří lajnují život svými doporučeními druhým, šli třeba do hospody nosit guláš, nebo dělat něco víc užitečnějšího.
Já zas doporučuji, aby se tahle agentura zrušila, protože elektrika, která se propálí v jejich počítačích, tabletech a kávovarech, výtazích a klimatizacích by mohla být ušetřena pro místa, kde ji je potřeba víc.
https://www.iea.org/about
Par mesiacov dozadu som cital rozhovor so slecnou, ktora pracovala v ustave zaobrajucim sa prechodom ceskej ekonomiky a dopravy na zelenu ekonomiku. Tvarila sa ze ona tam pracuje ako odborny pracovnik, tak ma zaujimalo co ma vystudovane. Ocakaval som ze bude mat nieco z ekonomiky alebo dopravy. Slecna mala vystudovany odbor americke studia na Karlovej univerzite. Clovek, ktoreho absolutne minulo humanitne vzdelanie, som absolventom elektrotechnickej priemyslovky a fakulty elektrotechniky a informatiky, som nedokazal pochopit co absolvent daneho odboru vie. Jedine co som pochopil, ze absolvent vie dobre po anglicky, lebo vyuka prebieha v anglictine a pocas studia prebiehaju staze na… Číst vice »
Ve vládě většina lidí dostudovala před třiceti lety.
Firmy a státy bohužel nemají žádný zájem na zavedení plnohotné práce z domu u profesí u kterých to dává smysl. Silné kancelářské, restaurační a jiné loby přebíjí selský rozum. Proč chránit planetu bez nákladů tím že části pracovníků dovolíme pracovat z domu když tu planetu můžeme ničit a pak dát dalším lidem práci aby vyrobili něco co ji má zase „napravit“. Dva roky jsem nebyl v kanceláři ale za pár týdnů tam budu muset protože postavené kanceláře nemůžou být přece bez lidí a šéfové je tam smutno. Personální oddělení nás žádá abychom pomohli kolegům co se budou muset stěhovat do… Číst vice »
Důvod návratu lidí do kanceláří je také, mimo jiné, nižší produktivita při práci z domu u některých pracovníků.
Nebo spíš je to víc vidět, že někdo nedělá doma, než v kanclu.
no až mě zaměstnavatel pořídí domů další místnost jako kancelář, pak budu moc rád na polovičním, nebo i něco víc home-office…
Myslím si že u většiny lidí se produktivita zvedla s prací z domu.
V kanceláři jsem se odpíchnul v pět, běžel jsem do školky a na práci jsem zapomněl do dalšího dne ikdyž práce byla v nedodělaném stavu.
Doma běžím vyzvednout do školy aniž bych počítač vypnul a pokračuji dál po příchodu dokud s problémem nepohnu abych nemusel začínat znovu od začátku další den.
Takže z mého pohledu je produktivita doma větší, náklady na pracovníka doma menší než v kanceláři protože mi nemusí topit, chladit, držet místo, uklízet, atd…
Nicméně za tranzit plynu a ropy inkasuje Ukrajina od Ruska (Gazpromu) tranzitní poplatky …
Rusko tak financuje ukrajinskou armádu bojující proti ruskému agresorovi …
Zastavením tranzitu plynu Ukrajina o tyhle příjmy přijde a lze pochybovat o tom, že jí to bude někdo kompenzovat ….
Každá mince má dvě strany ….
Každá mince má dvě strany, to jo. Ale Ukrajina inkasuje za tranzit řádově méně než Rusko vydělá na prodeji.
Roční příjem Ukrajiny z tranzitu plynu je 1.2mld USD. To zas není taková darda.
Ono to možná zní pitomě, ale co opravdu zapracovat spíš na těch opravdu zatím směšných parametrech elektroaut? Koneckonců eletřinu si dovedeme vyrobit na dvorku – technicky to jde, spíš to zatím je neefektivní, neekonomické a v kombinaci s aktuálními bateriemi i neekologické, ale v momentě kdy se tohle povede překročit – a že už jsme vyřešili jako lidstvo složitější úkoly – a pak se přestaneme zabývat tím, kterému diktátorovi posíláme love za ropu. Do té doby to budeme muset nějak zkousnout, ale řešení v zákazech, abychom šetřili fakt podle mě moc není… to je jak střelit se do nohy, abychom… Číst vice »
Z toho, že stojící auto se zapnutým motorem má větší spotřebu na kilometr než jedoucí auto se zapnutým motorem, bych tak nějak intuitivně vyvozoval, že obecně neplatí, že čím menší rychlost, tím menší spotřeba. Také platí, že čím jedou auta pomaleji, tím více času svou jízdou zabírají místo na ulici, tedy tím více ulici zaplní a tedy logicky bude jízda méně plynulá, protože si ta auta budou více překážet. Extrémně velká rychlost také nebude na spotřebu ideální, takže jde o to najít rychlost, která je z hlediska úspornosti optimální. Obávám se, že zelenými regulacemi se k takovému optimu nepřiblížíme.
Nejvíce se dá ušetřit využíváním setrvačnosti, na spádu jezdit s vyhozeným kvaltem s motorem na volnoběh, před začátkem obce nebrzdit, ale zase vyhodit kvalt a vozidlo samo zpomalí a pokud e jede víc než je povoleno, lehce přibrzdit, podobně dojíždět výběhem ke křižovatce s červenou …
Prostě chce to předvídat ….
Což bohužel autaty neumí..
Automaty 🤭
Opravdu? Neudělá náhodou moderní automat fuel cut, když se dá noha z plynu?
Právě že bez zařazené rychlosti ne. Nejlépe nevyřazovat, ale dojíždět se zařazenou rychlostí. To samé z kopců. Zkuste si někdy zapnout okamžitou spotřebu na palubním počítači a uvidíte že mám pravdu
Jak se to vezme, zase vám s kvaltem auto zpomaluje rychleji.
tohle si pamatuju z ranného mládí, na bezkvalt musít být extra klesání a ono to zrychlí …
Zase takovou pravdu nemáte. Jsou místa kde se vyplatí brzdit motorem. A pak jsou místa, kde je ekonomičtější plachtit, protože by vás tam zařazenej kvalt brzdil. Spotřeba při vyhozenym kvaltu je cca 1l/100. To zas taková darda neni.
„A pak jsou místa, kde je ekonomičtější plachtit, protože by vás tam zařazenej kvalt brzdil.“
A co takhle tam dát kvalt vyšší? 5.st už toho příliš neubrzdí.
Ano, máte pravdu! Je tomu tak. Jak jinak by mohl motor pracovat: Buď musí mít přísun paliva a nebo musí být poháněn od nápravy aby se mohl točit. Pak k tomu nepotřebuje palivo.
Okamžitou spotřebu na palubním počítači nesmíte brát moc vážně.
Vy máte naježděno kolik? Nula, předpokládám, jako ve všem, k čemu se tak rád a opakovaně „kvalifikovaně“ vyjadřujete…
Za tyhle teze s vyhozeným kvaltem se za a) vyhazuje od zkoušek v autoškole, b) už dávno neplatí (protože moderní auta zavírají přívod paliva při zařazeném převodovém stupni) a c) tihle „plachtaři“ jsou na silnicích extrémně neoblíbení a nebezpeční.
Plynulé dojetí na červenou se zařazenou rychlostí je poznávacím znamením šikovného řidiče. Šetří palivo, brzdy, hluk.
Jak přesně je „plachtař“ nebezpečný, když brzdí z kopce motorem a ne brzdou a zpomaluje před kolonou plynule?
Všiml jste si, že „plachtařem“ nazývám Zikmundovo blábolení o „ježdění s vyhozeným kvaltem s motorem na volnoběh“?
To je opravdu nebezpečnější než volnoběh se zařazeným převodovým stupněm.
A ještě jedna věc. Co takhle netankovat do vozidla plnou nádrž a snížit tak zatížení vozu ? Ona i taková banalita dokáže udělat své. Navíc díky vyšší hmotnosti trpí zbytečně i odpružení brzdy, pneu a mění se jízdní vlastnosti.
Využívání setrvačnosti nelze využít u všech motorů. Pokud se motor musí udržovat na neutrál v chodu ŽERE. Pokud bude poháněn od kol NEŽERE. A to dojíždění k cedulím a srovnání rychlosti mírným přibrzděním….jo, to je ok, ale tohle vysvětlujte těm, co takové jízdy nejsou schopní. Pokud necháte vozidlo před obcí brzdit motorem jen sundáním nohy z plynu je to fajn, ale …pak vozidlo zpomaluje a řidič jedoucí za vámi není upozorněn na zpomalování. Pak dojde k tomu, že když se k vám začne přibližovat obvykle to vyhodnotí tak, že bude chtít předjet. Pak vznikají nebezpečné situace. Je to stejné jako… Číst vice »
Optimum je jedna věc – to lze jistě spočítat i z hlediska průjezdnosti i spotřeby. Ale proč proboha optimální chování někomu nařizovat? Pokud někdo chce jet s vyšší spotřebou proto, že se mu to líbí a má na to, aby si to zaplatil, tak proč by se mu v tom mělo bránit, pokud tedy neohrožuje ostatní nad míru přiměřenou poměrům, což se při otázce jestli 120 nebo 130 km/h na dálnici asi řešit nemusí? Žijeme ve svobodné společnosti a té svobody bychom se neměli vzdávat při první příležitosti, kdy se to hodí.
No, naskočila velice zajímavá diskuze 🙂 a) Ve Francii, Španělsku, Holandsku je povolená rychlost na dálnici 120 km/h. U nás je sice 130 km/h, ale po každém prohlášení Vlády o možnosti zrychlení jízdy na dálnici nastává rychlostní „Klondajk“ a intenzita vyblikávání vozidel na limitu 130 km/h je až nebetyčná. Navrhuji: 120 km/h a bez překračování. Jde to ve Francii, ve Španělsku, není důvod, aby to nešlo u nás. b) kamióny: jejich rychlostní limit není opravdu 90 km/h, ale 80 km/h. Opět stačí jen zajistit dodržování… c) mimo dálnici sjednocení limitů osobní / nákladní na 80 km/h a opět s kontrolou… Číst vice »
A snížíme rychlost tedy i vlakům, ať je to fér?
No to dopravci časem přijdou. Nákladní dopravci například už ví dávno, že nemá smysl zvyšovat rychlost nad 100 km/h, protože nárůst spotřeby je výrazně vyšší, než benefity ze zkrácení jízdní doby…
A zastávky či stanice , mezi nimiž je vzdalenost kratší než 5 km zrušit. Víte co se energie promrhá neustálými rozjezdy vlaku ?
Ano, víme. Spotřeba rychlíku je cca 25 – 30 kWh / 1000 hrtkm, spotřeba osobního zastávkového vlaku je 40 – 50 kWh / 1000 hrtkm.
A kromě toho osobní zastávkový vlak je na využitých tratích největší žrout kapacity dráhy 🙂
Jinak ad úspora paliv o 10% při 120 na dálnici – vždyť máme pár dálnic a většina dopravy se děje jinde, to nedává smysl…
A kamiony mají obvykle příkaz jezdit ekonomicky, tam nikdo nechce vysokou spotřebu, navíc s dnešními cenami.
To mi přijde nesmyslně přestřelený potenciál úspor.
Mnohem reálnější by bylo sdružování různých mama-taxi, jako se samovolně dělo v Británii když měli zásobovací problémy. Ale to by zajistil růst ceny paliv jedině, k tomu nejde lidi nějak nutit…
ad J.K: my sice máme pár dálnic, ale jak že to je s dopravním momentem???
Ten je samozřejmě velký, ale neudělá dominanci spotřeby paliva tam. Není to jako na dráze koridory vs lokálky…:)
Je potřeba aby politici přestali vyhrožovat, že přestanou kupovat ropu a úlyn z Ruska a ceny půjdou dolů.Je velice nebezpečná mšlenky, že je nutno zdupat Rusko do zěmě. Opravdy si myslíte, že je dobré mít v zádech rozvrácenou největší zem světa?Po první světové válce tak dopadlo díky reparacím Německo. Výsledek znýme.
No, největší země to rozlohou je, ale obyvatel má už jen asi jako dvě Francie a ekonomiku jako půl Francie. Co se musí kromě exportu surovin brát v potaz jsou spíš ty jaderné rachejtle, co z nich určité procento může být ještě funkční.
Zní to hezky, ale na dálnice je od toho, aby se člověk co nejrychleji dostal z bodu A do B. Auta technicky rozhodně zvládnou bezpečně jízdu rychlostí 150km/hod. A vůbec se nebudu bavit o tom, že při rychlosti 110-120km/hod je to akorát uspávající. Žádný takový, chtějí nám to vnutit už dlouho a nyní toho akorát využijí.
Nikoliv. Dálnice tu máme od toho, aby převedly co největší přepravní proud rozumnou rychlostí. To není nic o „právu“ na jízdu rychlostí 150 km/h, protože to naopak kapacitu dálnice výrazně snižuje.
Nikdo nemluví o právu na 150, ani s vmax 150 by to nebyla „přidělená trasa“ s tím že ostatní musí uhýbat, není to železnice.
Pokud nestačí kapacita, rychlost se snižuje automaticky, ať už je direktivní vmax 100 nebo žádná není…
Co se prosazovalo u nás se 150 bylo její selektivní povolení tam kde to telematika vyhodnotí jako vhodné, naprosto ideální varianta.
Maňana > času dost, ve Španělsku není kam spěchat ….
Zato u nás se na to „musí“ šlapat, aby se ušetřilo 5 minut, které budou chybět při mobilovém tlachání o velkém kulovém …
Klidně si po dálnici jezdi v pravém pruhu 100 km/h ..nás ostatní nech jezdit v rámci předpisů jak uznáme za hodné…v Německu mají na větší části dálnic neomezenou rychlost, v Polsku 140, proč nezminujes tohle?
Pobavilo. To tihle ideologové, kteří chtějí lajnovat životy druhým, umí. Ale asi to ta agentura „myslí dobře“. Ptal bych se ovšem, jaká ta čísla „úspor“ mají zdůvodnění či jaká je metodika výpočtů. Evidentně jim neřekli, že v ČR funguje fenomén chalupaření, obvykle s nedělními návraty zpět do náruče měst. Levnější veřejná doprava …ok, máme. Bohužel pořád máme také roušky, nic příjemného pro delší cesty. Vliv na rozhodování stále značný. Snížení rychlosti? Většina „ropáků“ žere nejméně při rychlostech kolem 70 km/h a při 30 km/h má apetit výrazně větší než při padesátce. Snížení maximálky na (našich) dálnicích by zvedl počet nehod.… Číst vice »
A je na tom neco spatne? Ono se taky muze stat, ze rusove zavrou kohouty a budem radi za vlak misto letadla…
Ani je nemusej chtít zavřít – z Ruska odešly všechny hlavní firmy, který dodávaj a udržujou technologie pro těžbu.
tak to brzo bude jako ve venezuele…
Podle vyjádření přestavitelů státu (např. pan Bartuška) není problém ani tak v ruské ropě (kterou lze nahradit), ale hlavně v ruském plynu (který plně nahradit v současnosti nelze).
Problém „nezelené“ ulice je dán i tím, že vzdálenost světel na křižovatkách by musela být stejná a řidiči by museli jet ustálenou rychlostí. Někde do toho háží vidle přechody pro chodce na „výzvu“, jinde zase smyčky sledující počet vozidel. Někdy mi naskočí „volená“ zelená za 13 vteřin, jindy čekám třeba 30 vtřin nebo minutu …
Soukrome auto bude smět vlastnit pouze ten občan, který bude mit kladný posudek a svolení uličního výboru. Povolenky na projet kilometry budou dále přidělovány dobrotivym státem. Jine soukrome ježdění autem bude ilegální.
Nebo každé vozidlo nepožívané k podnikání dostane na týden limit 20 litrů, všichni budou mít čipovou kartu, tou se přihlásí ke stojanu a víc prostě nedostanou ….
Nevyčerpané palivo se do dalšího týdne nepřevede.
IRONIE ….
No, něco podobného tady už bylo. Musíte to pamatovat taky
Ale prd, stačí používat hlavu. Jenže co čekat od člověka, který má místo mozku benzínovou nádrž? Tak zbytečně nezacláněj na ulici.
je vidět že tam hulej pořádnej matroš , kde ho berou. Určitě dovoz z Afganistánu.
To vysvětlujte Pražákům co v kolonách jedou stylem plyn-brzda. Jak nechám v Praze jet volně s tím, že tu kolonu za pár vteřin dojedu, hned se tam někdo cpe. Ať se jedou Pražáci učit do stotisícových vesnic. Palce dolů za 3,2,1.
Brno, Zlín, Olomouc a Ostrava totéž. Mínusy mi nevadí 😛
Nefunkční zip vídám častěji mimo Prahu.
To samé na semaforech, když je na nich červená, taky tam musí být všichni co nejrychleji místo plynulého dojetí… a je to i v těch „stotisícových vesnicích“
Jak kdo dojíždí k semaforu je mi srdečně jedno. Co mi vadí mnohem víc je situace, kdy se na semaforu rozsvítí zelená a trotl v prvním autě teprve řadí jedničku. Takže celou řadu aut zdrží o 5 vteřin, které pak několika autům budou chybět a budou muset čekat o jeden cyklus déle. A bohužel podobných držitelů ŘP neschopných ovládat vlastní auto potkávám víc než dost.
Zapomnel jste, ze
A ted jsem zapomnel ja. Dopsat prispevek 😂
Zapomnel jste, ze vetsinou u toho jeste cumi do mobilu – takze nez si vsimne, ze je zelena…
Čumilové do mobilu jsou kategorie sama pro sebe. Já měl na mysli ty bez mobilu, co sedí, zírají na semafor a až když se jim rozsvítí zelená, začnou teprve šátrat po šaltpáce a trvá jim pěkných pár vteřin, než se dokážou rozjet.
Naučit se zastavit „jako“ první nějakých 5 metrů před hranicí křižovatky, na žlutou mít zařazeno a lehce se začít rozjíždět … v okamžiku zelené míjím hranici křižovatky …..
Neumí číst provozní situaci ….
Ked urobite toto, tak u nas na par krizovatkach spolahlivo zablokujete moznost odbocit doprava. Na tych krizovatkach pre odbocenie doprava nie je semafor, ale len daj prednost v jazde. Su tam kratke pruhy, takze pokial stoja dva auta od hranice krizovatky, tak tretie ktore chce odbocit doprava este prejde. Pokial by stali ako vy nahvrhujete 5 metrov od krizovatky, tak namiesto toho aby plynule odbocilo auto doprava, tak bude stat a cakat na zelenu, ktoru vobec nepotrebuje.
Zastavovat pět metrů před hranicí křižovatky je obzvláště chytré tam, kde v těch posledních pěti metrech se nachází ve vozovce indukční čidlo, podle kterého křižovatka pozná, jestli z dané větve nějaké vozidlo čeká.
Takovy zdrzovace miluju. Ne kazdy ma na vse cas jak Vy
To byste se divil, kolik pospíchálků dojíždí ke stejnému semaforu s úplně tou stejnou červenou dříve jen proto, že mají nějaké to nutkání 😀 A pak pořádný plyn, i když v koloně stačí pustit spojku(u automatů brzdu) a plazí se to stejně rychle. 😉
Chybí jim znalosti učiva základní školy …. Jenže tímhle šíleným způsobem jezdí i řidiči TRAM na spádu. Nechápu, proč tramvaják se ze zastávky na spádu rozjíždí silou místo toho, aby jen „odbrzdil“, podobně při jízdě na stoupání do zastávky brzdí silou, místo toho, aby ho v rámci výcviku naučili, kde má sjet před zastávkou z výkonu, aby k označníku dojel setrvačností, resp. brzdil minimálně …
Až bude stopka lokálkám převážejícím vzduch, až neuvidím na kolejích dunící historické brejlovce, hektory apod., až stát přestane zvýhodňovat letecké palivo, až uvidím na objektech veřejné správy fotovoltaicke panely…, pak se nad zmíněnými návrhy začnu více zamýšlet. Do té doby akceptuji bod homeoffice;)
Jojo, svést osobní odpovědnost na něco úplně irelevantního protože fuj šukafon, to by vám šlo dobře. Kdyby ze dne na den přestaly jezdit všechny šukafony na lokálkách, tak se to ani na spotřebě, ani na emisích neprojeví nad úrovní měřitelnosti. Kdyby deset procent lidí přesedlo z auta do vhd, budou to trochu jiná čísla.
Kdyby se omezila dotovaná hromadná doprava, to by byly úspory!
Každý den (už roky!) v 6 večer potkávám autobus spojující okresní a krajské město. Většinou jezdí třínápravový bus – netuším kolik má míst. Je to na páté zastávce z dvanácti a ve všední den je v něm 3-5 cestujících, o víkendu 1-3.
Nad takovouhle „úspornou“ dopravou mi zůstává rozum stát!
Ono je to o tom, že objednavatel nemá potuchy kolik tam jezdí lidí a nemá páku na to, aby donutil dopravce nasadit tam menší vozidlo, tak jako to „čuní“ ve Švýcarsku … tam taky v okrajových časech jezdí méně lidí, ale dopravce tam má k dispozici menší vozidlo – nepochybně s nižšími provozními náklady – sice bez zbytečnosti jako je WIFI, USB s dobíjením apod.
Na spotřební dani z leteckého paliva by se musela dohodnout EK a vypovědět „jakousi“ globální celosvětovou dohodu o osvobození leteckého paliva ….
Kdysi jsem se k tomu materiálu náhodně dostal …
To budou vědět lidé ze vzdušné branže ….
4,6,7,8 možná 10 dejme tomu
Zbytek je totální kravina!
Nějak mi uniká smysl nedělí bez aut, když to je den s druhým nejmenším provozem. V pracovní dny, to by se ulevilo víc 😀
Jako třeba „pondělí bez aut?“ Zajímavý nápad 😀😀😀
Smyslem je udelat si den volna a nikam nejet, asi jako kdyz v nedeli byly obchody zavrene…
Ve svém volnu si můžu jet třeba za rodinou, na hory, nebo klidně do pr*ele, když máme tu super svobodu a demokracii. Nehledě na to, že ne každý dělá Po-Pa a víkend volno. Tady je zas hykacu za totalitu v „dobrém“ úmyslu…
Největší zlo je asi nechat lidem svobodu…:)
Jako kdyby se to cenou neregulovalo samo, minulý konec týdne jsem byl v Istanbulu a ten byl skrz na skrz průjezdný i v pátek odpoledne, naprosto nevídaná věc….
Co v Istanbulu, ale i v ČR teď v posledních 2 týdnech předjíždím výrazně víc aut než obvykle…
Tak hlavně cena reguluje, to je její funkce, ne zákazy a příkazy a vyhlášky někoho kdo to s náma „myslí dobře“.
Protože takový dobroděj se pak strašně těžko dostává od válu, viz covid-opatření třeba…
Tohle není sranda, svoboda je vzácná hodnota…
Prodírat se odkladištěm aut? Stát minimálně dvakrát denně v kolonách? Co je to za svobodu? 😀 To mi teda fakt vysvětli. 😀
Je to svoboda třeba jet na výlet někam po práci. Nebo na jeden den třeba na lyže. Nebo v létě na nějakou cestu, aniž byste byl závislej na tom, kam vedou koleje. Nechte to na těch lidech. Pravda ale je, že každý by měl platit skutečné náklady své činnosti.
Na jeden den na lyže jezdím autobusem se CitySki.
Nelze to nechat na lidech, protože někteří jsou oprsklí tak, že v podstatě překážejí ostatním. A sám dobře víš, že prostor ve městě je dost omezený.
To nevím, já přijel v neděli autem z Benátek a kolona ani jedna… Pravidelně jezdím Plzeň – Vídeň a taky bez kolon, a hlavně o dost rychlejší než vlakem, i bez dálnice.
Že ty jsi přijel. 😀 Kdo teda v těch kolonách od pondělka do pátku stojí?
Snížil jsem spotřebu na 0, auto je v garáži a nevyjede dokavaď Ukrajina nevyhraje! 💙💛
tak to máte dobrý
Záleží co podle Vás je vítězství Ukrajiny?
My to máme podobně. Akorát jsem si ještě nezvykl, že je teď skoro furt v garáži a přerazil se o něj cestou pro kolo. Příště si radši rozsvítím.
Konflikt se chronifikuje, protože ti dva se nedohodnou. Až vyjedete autem, pojedete na veteránský sraz.
A to vymysleli po kolikátém Fernetu? Nebo to byla Borovička? Či snad něco chemického do žil???
Tohle je minimálně na Zaželezobetonovaného Rumburaka.
Z těch bodů vidím asi tak jediný rozumný a to je spolujízda. V omezené míře ještě ty noční vlaky a vlaky obecně, ale to musí jít ruku v ruce s navýšením kapacity souprav.
upload. wikimedia. org/wikipedia/commons/b/b8/Ride_with_hitler. jpg
Najde se tu dobré duše, která to upgradne a pověsí na reddit?
Jo ale na spolujízdě nesmíte vydělat ani korunu, jinak po vás stát půjde jako po taxíku….
https://www.mesec.cz/clanky/jak-jsem-po-roce-zrusil-blablacar/
Myslím že největší počet kilometrů se stejně najede do/z práce, takže tam by problém být nemusel.
spolujizda byla vymluva… pokud yla spolujizda zdarma, tak to je v pohode, ale pokud na tom vydelavate, tak spadate pod taxi… a to byl problem…
Zdarma je leda karma a autostop. Mezi panem Chvátalem a popsanou čistou komercí je pak široká škála těch, kteří na tom nějakou kačku vydělají ve smyslu že vyberou od cestujících trochu více než by byl čistý podíl na jednu osobu. Ale i kdyby to bylo tak že cestující zaplatí řidiči palivo, bude to pořád z hlediska setření PHM přínos, naopak snažit se pro toto vynutit režim taxíku vše spolehlivě zabije. No ale i kdyby, s náklady se dá pracovat různě – stačí jen jak tady šoutouši rádi počítaji jak kilometr autem stojí bezmála dvacku když započítáme vše co bysme (podle… Číst vice »
Pánové, pořád tu řešíte spolujízdu náhodných lidí, chápu, ale já jsem to myslel ve vztahu kolegů v práci a podobně. Pokud někde z dědiny jedou dva, tři lidi do fabriky, tak není důvod jet třemi auty. Tedy pokud se navzájem snesou.
„EA ale připomíná i snížení napětí na trhu s ropou v době konfliktu.“ Čímž pádem by ale paradoxně mohla klesnout cena ropy na trzích a tím pádem i cena paliv, takže lidi by měli o to větší motivaci jezdit (ovšem, vyjma zakázané neděle) o něco více než když jsou paliva opravdu velmi drahá. „plošným snížením maximální rychlosti o deset kilometrů v hodině. Jde o dlouhodobý trend ve vyspělých zemích,“ Např. u nás je v(max) na silnicích mimo obec 90 km/h, v řadě dalších zemí 100 km/h. Tzn. jako bychom měli splněno už odedávna. „Kurzy úsporné jízdy pro řidiče nákladních aut… Číst vice »
Z čehokoliv co je zrovna po ruce, přece jenom jsou elektrická zařízení trochu flexibilnější v tom co je ve skutečnosti pohání. Elektřina je jen médium.
Je to enormní blábol. Jako kdyby teď majitel autodopravy říkal řidičům ať jezdí neúsporně a ještě bokem hodně nafty kradou?
Tohle už trh vyřešil dávno…
Každý dobrý fira vám dokáže , jak se dá jezdit s úsporou energie. A při cenách přes 50 jsem si všiml zvýšený počet řidičů s v max 110 . Poměr oproti vašim před soecopetaci presne opačný s těmi co jezdi 140 a víc
Jsou to čísla bez jakéhokoliv zdůvodnění trn. vycucana z palce. Se spoustou expertů tohoto razeni jsem se již setkal. Obvykle s nabídkou vycouvali, když jsem chtel vedetl jak a z čeho budou úspory počítat.
Mohu se jen zeptat na nějaký váš graf ukazující, že při rychlosti 150 km/h je spotřeba nižší než při 120 km/h?
Tak záleží na autě. Dám příklad. Automat u naftové SQ7 při 120-130 řadi nižší převodový stupeň a žere opravdu více, to samé BMW s 3,0 naftou. Staré Volvo S60 D5 se už na 120 km/h také mírně dusí, ale má manuál, (to zase odděláváte dvouhmotu, takže potřebujete jiné suroviny a vyrobit ho a většinou měníte celou spojku i s přítlačákem plus olej). Novodobé Volva s B5 by 120km/h asi zvládala dobře, ta D5 4 válec s tím autematem, také potřebuji spíše 130km/h. Nehledě na to, že já mám tedy zkušenost, že jakákoli značka kde se má jet pomaleji, tak se… Číst vice »
Zasáhne ekonomiku kvůli časům dojezdu. Díky za další klenot do sbírky.
Připomenu, že zkracování jízdních dob (a to i v řádu minut) je vyčíslováno v ekonomickém hodnocení investic do železniční infrastruktur coby ekonomický/společenský přínos.
Díky tomu pak tyto investice tzv. ekonomicky vycházejí (protože čistě finanční výnosy z takových investic mnohdy nebývají, resp. pokud, tak většinou úspora personálu ve stanicích, čehož však bývá dosaženo jen u některých investic).
Tzn. ano, „počítání každé minuty“ u rozdílu rychlostí 10 km/h na dálnicích je postupem mj. v souladu s oficiální metodikou počítání efektivnosti investic do přinejmenším železničních (nevím jak silničních, např. obchvatů) staveb.
Jako může být nižší při 150, když to ve 120 budete rvát na třetí rychlostí stupeň.
To se vám nepodaří. U těchto vyšších rychlostí pokud máte běžné auto, pojedete vždy s nejvyšším zařazeným stupněm. A pokud to tam nějak násilím dostanete, daleko už nedojedete.
Tak i kdyby čtvrtý oproti šestému. Spíš kdyby se dělala statistika podle daného hlasování, větší část populace má asi opravdu nešťastný život, když to nepochopilo 🙂
Takže pro těch 6 zamračených, ano 130 vs 120 se spotřebou asi hne, ale např. 90 vs 80 už nemusí, protože např u mé Fabie je to místo na 6. rychlostní stupeň jet na 5.
150 běžným autem na čtyřku fakt nepojedete. Zvláště ne u Fabie. Manuály u Fabie mají standardně pět stupňů. I u druhého případu rozdíl uvidíte, nižší otáčky při stejném převodovém stupni. Jízdním stylem lze u Fabie udělat rozdíl i 2 l na 100 km. A to u naftové, u benzínu to může být i vi
více…
Alfa 156 s twin sparkem dala na dvojku bwz problémů přes 110. 7000 otáček.
Takže ve 110 to mělo vyšší spotřebu než ve 150 na pětku.
Já to tady psal? Nevidím to tu.
„Jsou to čísla bez jakéhokoliv zdůvodnění trn. vycucana z palce“.
S tím nebudou gaučoví experti souhlasit.
Jakože nebudou souhlasit s úsporou paliva v tom, že si nedělní věci vyřídí v sobotu nebo pondělí? No to jsou hovada, je vidět že jim to na tom gauči fakt nepálí.:)
Připomíná mi to protiepidemické zavření obchodů v neděli…:-)
Omezování použití auta v této době je motivováno tím nejpádnějším způsobem – vysokou cenou paliv.
Neděle bez aut = o to víc těch aut pojede v sobotu, eventuálně v pondělních ranních hodinách.
Neřekl bych, že je vysoká cena paliv. v provnání s platy a inflací, jsou ceny paliv naprosto průměrné. Drahé je udělali pouze novinaři, cena prakticky destet let nestoupla skoro o nic. Např. článek z roku 2012 https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/benzin-za-40-kc-se-stava-standardem-rust-cen-nekonci/r~i:article:755935/
O. K., tak pro upřesnění pojmů – cenou paliv vyšší než byl dosavadní standard.
Tak tímto jsou lidé už sami o sobě motivováni jezdit méně.
cena jídla, bydlení, energií taky prakticky nestoupla skoro o nic?
Tak průměrná mzda v roce 2012 byla cca 25 000Kč teď je 38 500Kč. tedy nárůst o 50%, tedy pokud stál benzin skoro 40Kč, dnes by měl stát skoro 60Kč. Potraviny také nezdražily, ale drží s platy krok více než benzín.
Mimochodem v roce 2001 benzín stál v průměru 30Kč při průměrných mzdách 13 500Kč, to by jsme byli skoro na 90 kč. Spíše bychom se měli zamyslet proč byl benzín v roce 2020 levnější než v roce 2000 a to v absolutní hodnotě ne v přepočtené!!!
Tak důvodů může být vícero, kurz měny, monopol, způsob zajištění dodávek, clo. Pak tu mohou být další věci jako cena ropy na trzích, dostupné množství vrtů…
Ještěže jsme zdědili louku, stačí koupit koně a zase můžu jezdit.
…
(Voči v sloup)
„Omezení používání auta pro soukromou potřebu podle dnů – úspora 210 tisíc barelů denně.“
Z této věty až mrazí. To jsou zprávy z Číny, nebo z KLDR?
Souhlas. Bojím se toho,aby jsme jednou nemuseli žádat o výjezdní ekopropustku
😉
A v komisi bude sedět i uvědomělá soudružka sousedka z prvního patra….
Mexiko je taky komunistická země? Ono je to velmi kapitalistické opatření, bohatí si kupují auta dvě a jen je střídají, takže je to taková extrémní forma mýtného.
Ano, kupování auta navíc kvůli tomuto přiblblému opatření, to je skutečně ekologie na n-tou. Pokud někomu vadí, že lidí jezdí autem (mě třeba ne), tak musí především nabízet lepší alternativu. Ne alternativu, která je objektivně horší a nutit ji lidem direktivně. Tam, kde VHD nad autem vyhrává, tam se taky docela dost používá už dnes – viz třeba metro v Praze, které je už teď ve špickách na hraně kapacity nebo VRT (teda tam, kde je mají). Nesnažte se určovat lidem, co mají dělat. Nabídněte jim možnosti a nechte každého se svobodně rozhodnout.
Nedavno jsem si vsiml akce na Coca Colu v supermarketu. Limit max 4 PET na nákup. To je totalita jak z KLDR az z toho mrazi. Jak si to ten supermarker mohl dovolit. Fuj.
Další velkoměstská moudra od lidí se zlatou lžičku v puse zcela odtržených od reality. To se to potom navrhuje, pochopitelně těm ostatním…
V anglicky mluvících zemích se tomu říká virtue signalling.
Snížení rychlosti je konkrétně v čem velkoměstské moudro?
Zatímco ve (velko)městě se snížení limitu moc neprojeví, v momentě kdy se začnou omezovat rychlosti na dálnicích a silnicích mimo města, tak to začne ukusovat z časové domény. Ta úspora by se nám tak ve finále mohla poměrně prodražit.
Navíc současná situace představuje nebezpečné okno příležitostí pro realizaci změn, které budou mít dlouhodobě negativní efekt na lidi. Ať už tím že budou působit časové škody, nebo tím že budou omezovat užívání majetku. Zejména pokud nebyly prvně vyčerpány nástroje „po dobrém“, tedy dokud se nezkusila kampaň která by lidi na spolujízdu a snížení rychlosti upozornila.
Pokud pojedete 120 místo 130, tak přijdete většinou max o 5 minut, to je teda fakt strašný, co.
Záleží na trase a velikosti omezení rychlosti. Nicméně se pořád bavíme o nějakých 21.6 hodinách za rok pokud ztratíte každý pracovní den 5 minut. (zjednodušený výpočet) Pak to pronásobte tím kolik stojí hodina Vašeho času. Spočtěte si ztrátu přes všechny lidi… Ano, je tu nějak potřeba snížit spotřebu energie z Ruska, ale ta opatření musí taky dávat nějaký smysl. Když to řeknu blbě, pokud úspora 1 l bude stát to co tři, tak je možná otázka zda se nepodívat po jiném opatření jinde. Máme tu dvě suroviny, ropu a plyn, možná by dávalo větší smysl první osekat spotřebu plynu, tam… Číst vice »
No vzhledem k tomu , kolik času prokrafame , prokourime a jinak prokrastinujeme, je úvaha o chybějících minutách irelevantní … imho
To není argument, řekl bych. On je rozdíl jestli ten čas vybabráte o své vůli a nebo jestli vám jej někdo nařídí vybabrat.
Ano, je to argument. Prokrastinace je dost zásadní věc. A že někdo 5 minut denně nemá do čeho píchnout, je prostě jeho problém. Za snížení rychlosti mimo město nijak nebojuju, ale ve městě by se to hodilo.
Není to argument. To proflákání je nějakým způsobem zakalkulováno ve mzdě. (Pracovník co mluví nevyrábí, firma má menší výrobu, prodá míň, může mu zaplatit míň. To ať si pak do svědomí sáhne každý sám, jedno jestli je to zaměstnanec nebo vedení firmy.) Rozhodně to nemůže být použito jako argument v debat o mrhání časem z důvodu něčího výmyslu. Ono když v té práci nebudete kouřit a podobně, tak vás o ten neproflákaný čas dřív nepustí. A co se týče prokrastinace, tak tam se nebavíme o něčem trochu jiném, prokrastinace je chorobné odkládání, ne to že se s kolegou na hodinu… Číst vice »
Nekouřím v práci, protože nekouřím vůbec. Ale i když někdo kouří, může pracovat.
Ale když těm svým bludům věříš, tak proč ne. Je to tvůj boj na silnici, ne můj.
21,6 hodiny měsíčně ztratí průměrný obyvatel Kolína při čekání ve zpožděných vlacích kolem Velimi. A vy s tím máte problém za rok.
Máte v tom vzorci i ztracený čas ostatních v koloně za nehodou způsobenou uživatelem plechovky, který nechtěl ukusovat ze své časové domény?
Pokud tak, tak navrhuji započítat taky veškerý čas zbytečně spálený kvůli červeným vlnám, nehotové infrastruktuře atd. Tím se ale dostaneme k trochu jinému problému, nemyslíte? To se pak totiž musíme bavit o tom jak je navržený celý dopravní systém a pokud tam vznikají zácpy, tím pádem pravděpodobně někde vznikají zase místa s provozem pod kapacitou, tak je navržený s prominutím blbě. A je jedno co to způsobilo. Někde nevychází pruhy, koleje, nebo nějaké křížení. Nebo neexistuje alternativní trasa a všechno se táhne zbytečně po jedné silnici, někde si místní vydupali přechod, který pak brzdí kilometry dopravy. Promiňte, ale představa že… Číst vice »
Neodpověděl jste.
Jenze ten vas nejpreferovanejsi rezim dopravy ma pro lidi nejvic vyhod jen za predpokladu, ze se do nej cpe neumerne vic penez a poskytuje mu neumerne vic prostoru nez ostatnim a ze ho i presto nepouzivaj vsichni. Jakmile se premnozi, prinasi vic nevyhod nez vyhod. Ten vas pophadkovy strop prirozene spotreby bohuzel lezi na nasobku moznosti planety. Podivejte se jen na to, kolik energie jsou nekteri jedinci schopni spotrebovat, aby si mohli pomerovat pindiky ve vesmmiru nebo v pristavech pro jachty. Jasne, ze by se mi taky libilo, kdybychom dokazali ciste vyrabet temer neomezene energie a zarizeni pro jeji uchovavani.… Číst vice »
Tenhle doom se jede v podstatě už od druhé světové války (lidí je moc, zdroje dojdou) a tam, kde byla svobodná tržní ekonomika se to ještě nikdy nestalo – jakmile přestala být nějaká technologie efektivní, byla nahrazena jinou. K nedostatku naopak zcela běžně dochází tam, kde se uchylují k administrativním regulacím podobným těm proponovaným v článku.
Víte nějakou dobu jsem se nemohl rozhodnout, zda jste seriozní člověk, třeba s odlišným názorem na některé věci, kterého přesto má smysl číst anebo obyčejný autohater. Teď jste mi s tím rozhodnutím dost pomohl. Dík
Lidi ten čas utratí stejně jinde na větších blbostech. Takže tohle je argument k ničemu. Ten by se dal zohlednit možná ve veřejné dopravě při přestupech.
ukusování z časové domény:) snížení rychlosti na silnicích má dlouhodobě pozitivní efekt. Samozřejmě, může u některých jedinců způsobit psychické problémy.
Bývalo maximum 110 km/h a osobně si myslím, že v dané situaci (napadení Ukrajiny a potřeba snížit dovoz ropy z Ruska) by to bylo ještě pořád snesitelné řešení.
Jsou země, kde 110 na dálnici platí dávno a není problém.
Proč by to prostě nemohlo být jako doporučení? Chcete snížit závislost na Rusku? Jezděte méně, topte méně, spotřebovávejte méně plastů (tam té ropy jde nejvíc) atd. Proč ta touha při jakékoli nepohodě pořád někomu něco nařizovat?
Protože dobrovolně to většina nezvládne. Plastové tašky zdarma v supermarketech také nešlo přestat používat dobrovolně. A dnes nikomu nechybí.
Zkusilo se to? Nezkusilo, hned se vytahují befely a pendreky. Nevím jak na západ od nás, ale jsem si celkem jistý že pokud se s výzvou na omezení spotřeby z tohoto důvodu přijde u nás, v Polsku, na Slovensku a dalších zemích, tak to hodně lidí začne dělat, nebo bude kompenzovat jinak podle svých možností a schopností. Někdo bude jezdit pomaleji, jiní se domluví na spolujízdě, jiný místo dvou nákupů udělá jeden velký, někdo si domluví homeoffice, jiný, je teplo, vytáhne kolo. U nás v práci teď v podstatě chodíme denně jenom ti co to máme pohodlně MHDčkem, na kole,… Číst vice »
Já jsem měl na mysli problém s mentalitou řidičů v ČR. Hodně z nich má pocit někakého nepříjemného omezení a nutkání pospíchat prakticky neustále. I proto se snažím jezdit vlakem.
Ty budeš asi s tou lžičkou, co? Naprosto odtržený od reality. Já žádnou nemám a mám stejný názor, že auta by se měla omezit na nejnutnější minimum.
Dokud je letecký benzín celesvětově vyjmut i z normálního danění, tak skutečně ještě nenastal čas na takovéto blbosti, pro domácnosti může být smrtelná cena plynu či elektřiny, ale benzín i za 100 Kč/l u nás nikoho přímo nezabije a lidé budou krásně postupně omezovat přesně podle teorie největšího prospěchu.
Udelejte nedeli bez aut a snizte rychlost aby se snizila spotreba a okamzite stoji litr benzinu a nafty 70kc aby nenazranci byly na svym
A např. z odlehlých oblastí na nejbližší vlakový spoj, kterým lidé dojedou „z víkendu od rodičů zpět domů do domovského velkoměsta“ či „opět za studijními povinnostmi do univerzitního města po třech dnech doma“, by se dostali jak?
Nebo by museli jet až v pondělí ráno?
Neděle bez aut má smysl v zemích, kde se v neděli nedělá – typicky německy mluvící země, kde každou neděli doslova chcípnul pes a nefunguje tam prakticky nic. Jinak by tohle opatření efektivně znemožnilo víkendové výlety autem (v pátek/sobotu tam a v neděli zpět). Takže za mně je tenhle bod hloupost. O ostatních bodech můžeme diskutovat.
Třeba to navrhovali pouze pro auta se spalováky a elektroauta by asi o víkendech jezdit mohly – tak tomu aspoň rozumím já.
Takže kupte se drahé eauto, abyste mohl jet z levného podnájmu na vesnici v neděli na podřadně placenou noční.
Takový člověk na to eauto nemá…
Já nepíšu že to schvaluju.
Já to taky neberu, že to píšete blbě, jen mi přijde k tomu smysluplnější reagovat na váš příspěvek než na ten výše. Jakože co z toho dále vyplývá.
ale jenom když bude foukat!
Třeba by si řada lidí našla způsob, jak si víkendovej výlet udělat bez auta, vlakem nebo busem. Nebo jednodenní na kole nebo MHD na okraj města a dál pěšky. Případně by se to dalo upravit časovým posunem – být to od sobotního poledne do nedělního poledne, možnost víkendového výpadu na chaty a celovíkendových výletů by byla zachována. Samozřejmě je to dost omezující bod. Ale nejspíš i proto je to jeden z těch účinnějších.
I v tom Německu jsou nepřetržité provozy, kam se zaměstnanci musí dostat. Ať už je to elektrárna, kravín nebo nemocnice a další.
Aby to nedopadlo jak se zákazem překročit hranici okresu a obyvatelé na Turnovsku dostávali pokuty, když šli 300 metrů na nákup.
Tak zrovna tohle byl u nás takový paskvil, protože u nás stát neví kde kdo žije. V Německu to tuším měli že se nesmělo dál jak 15 km od bydliště a kontrolovat to mohli snadno – tam totiž mají povinost že každý musí na úřad nahlásit svojí skutečnou adresu bydliště, a za to že to někdo neudělá jsou vysoké pokuty.
Tak on hlavně byl naprosto idiotský nápad s tím omezením pohybu. (Stejně to smrdělo spíš snahou Hamáčka snahou zabránit sjetí jeho odpůrců mu před barák) Korunu tomu nasadily ty katastry obcí. Druhá věc je že ten Německý způsob považuji za naprosto zbytečně byrokratický a zkostnatělý a trochu mi připomíná nevolnictví. Ale budiž, chtějí-li to tak. Nemyslím si ale že bychom se měli tímto směrem vydávat. Moderní stát by měl spíš „přejít do cloudu“ a většinu těchto na území vázaných záležitostí zrušit. V době elektronických systémů už nedává pomalu smysl ani koncept trvalého/přechodného bydliště. Jediné k čemu to ještě je jsou… Číst vice »
To jsou dvě různé věci – stát by podle mě měl vědět, kde kdo žije. Kvůli volbám, kvůli rozpočtovému určení daní, kvůli místním poplatkům, kvůli dohledatelnosti.
Ale taky by měl zařídit, aby hlášení změny, ať trvalého nebo přechodného bydliště, bylo pro člověka co nejsnazší, ideálně aby to mohl nahlásit elektronicky na jednom místě nebo osobně na jednom úřadu a tím to bylo vyřízeno – jen by mu po chvíli přišly nové doklady, atd. nebo zpráva, že si je může vyzvednout.