Snižování emisí z dopravy v praxi. Spotřeba pohonných hmot v Česku byla loni nejvyšší v historii

Čerpací stanice Benzina se do konce roku téměř kompletně promění na Orlen. Foto: Orlen UnipetrolČerpací stanice Benzina se do konce roku téměř kompletně promění na Orlen. Foto: Orlen Unipetrol

Poptávce po naftě v Česku pomáhá i skutečnost, že je 3. nejlevnější v EU.

Odebírat
Upozornit na
guest
165 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joter

To je tak, když člověk neví souvislosti. Aktuálně je nafta v CZ levnější asi o 4Kč než v Rakousku a minimálně o 7-10Kč než v Německu nebo Francii. Pokud si autor všimnul, naše země leží ve středu Evropy, opravdu není problém transitovat přes ČR z východu Německa, Polska, Pobaltí na Rakousko a Itálii a v podstatě celý balkán propojit se západní Evropou. A kdo jsou největší dopravci v Evropě? Pobaltské státy, Rumuni, Bulhaři, Maďaři… takže logicky pokud jedou přes ČR, tak si tu tankují do plna, s dopravními výkony to nemá mnoho společného. Naopak realita je, že nová vozidla mají… Číst vice »

Jiný Petr

Vaše věta “ Naopak realita je, že nová vozidla mají opravdu výrazně nižší spotřebu“ – platí jen pokud posuzujete „stejné auto“ – a ani to není 100%. Pokud se bavíme o benzínu – tak neberete v potaz tři věci: 1) vozový park se mění od sedanů / kombíků (příklad Fabia kombi či Octávia kombi) k SUV vozům – a ty nají vyšší spotřebu (fyziku nelze okecat ani nařízeními z Bruselu) – takže vám prům.spotřeba na auto roste 2) klesá podíl naftových osobních aut ve prospěch benzínových – takže to máte další efekt 3) mezi některými EURO emisemi spotřeba naopak rostla/roste… Číst vice »

David

Vozový park se mění, ale já třeba přešel z kombíku na SUV. SUV potřebuje na stejné množství vnitřního prostoru a tak se s tím líp parkuje. Je to hybrid, ale ve výsledku je dlouhodobá spotřeba stejná jako u toho menšího kombíku (ve městě je výrazně nižší, na dálnici HEV nemá jak pomoct).

troglj

Pohonné hmoty navzdory předvolební agitaci opozice neustále zlevňují, ještě markantnější to je, když odečtete inflaci.
Naopak VHD nezlevňuje, spíše naopak. Každoročně zdražily ČD, zdražila i většina integrovaných doprav, ve Středočeském kraji se mluví o velkém zdražování. Přitom se ukazuje, že levná jízdenka (Deutschland ticket, rakouský Klimaticket atd.) k přesunu do VHD vede.

Zaerikk

Tak logicky, silniční doprava je dlouhodobě neprotěžovanější a díky dlouhodobým investicím je tedy logicky nejefektivnější, takže ji bude využívat nejvíce lidí. To není nic překvapivého. Když každý rok postavíme desítky km dálnic, tisíce nových parkovacích míst a přeložíme spoustu dalších silnic tak, aby byly ještě rychlejší, k ničemu jinému to ani vést nemůže. Sice se hodně mluví o podpoře veřejné dopravy, ale tam se investuje jenom do údržby infrastruktury, nových vozidel, ale výstavba nové? Každá nová tramvajová trať je oslavována jako něco výjimečného, nová linka metra i VRTky se stále odkládají a nikdo ani nemá potřebu se snažit to urychlit,… Číst vice »

František Josef

Je to přesně tak. To stejné pokud budeme chtít VRT na 300km/h. Budou se muset seškrtat výdaje na plošné asfaltování polí a usmolených dálnic na 150km/h. A tomu se silniční zaostalci brání zuby nehty. Místo abychom do Německa jezdili pohodlně rychlovlakem, kde cestu můžete prospat, máte záchod, bufet, kávu a minerálky, budeme stavět silnice pro auta, protože pětihodinové kroucení kolečkem a pálení dýzlu je ta nejposvátnější a nevíce povznášející činnost na světě, dle autíčkářských proroků.

SYN

Pohodlně do Německa říkáte? Jakože přes Plzeň do Bavorska, tam jak nechávají policejně vyklidit ten vlak, protože se tam lidi beznadějně nevlezou? Nebo přes Drážďany, jak odtama celkem pravidelně vracejí vagony (případně rovnou celé soupravy) že jim nefunguje klima? To má být to „pohodlně“?? Takové dobrodružství, na to se jako má spolehnout??
Anebo to teprve bude, až se tam investuje pár desítek miliard (pár jednotek miliard stojí kdejaké hezčí nádraží, aby se tam lidem pohodlněji čekalo)…

El Barto

Halásek, resp. další z jeho pseudonymů.

RedBaron

Jasně, odvezete s sebou i požadovaný náklad a přijedete do cíle? Nikoliv, odvezete si jednu tašku a vítejte na nádraží.

František Josef

Na obchodní jednání v Dusseldorfu potřebujete tři obří kufry? Na týdenní dovolenou rovnou plnou dodávku?

David

Cena nafty je dnes nominálně nižší než v roce 2008 (34.7). V přepočtu na dnešní peníze stala nafta v roce 2008 57.90. PHM jsou díky nevalorizované spotřební dani nejlevnější za posledních 20let a vyrovná se covidovým extrémům.

Lukino

Proč by s tím stát bojoval když má z každého litru paliva pěkné peníze. Spíše se děsím až jim to začne klesat a co začnou vymýšlet za kompenzace těchto peněz.

PetrH

V souvislostí s inflací je tenhle příjem stále méně zajímavý, neboť jaksi není politická vůle zvyšovat spotřební daň na PHM.
Kompenzace je jasná: dluhy.

Libor

A co až budeme plně EV? Spotřební daň bude jak?

Petr David

Třeba jako v Autrálii, pokud vím, tak za každý ujetý km.

Dusmor

Z elektřiny samozřejmě. A aby to nemohl někdo obcházet dobíjením doma, budou muset být domácí soláry zapojené přes plombovaný elektroměr.

Petr David

Podle ujetých km.

PetrH

Znovu: Spotřební daň z PHM se stává už nyní v rozpočtu stále bezvýznamnější. EV je minimum, přesto už reálně daň klesla cca na polovinu oproti stavu před 15 lety. Na naftu je dokonce daň nominálně o korunu nižší než v roce 2010.
Opravdu nemusíte řešit, co bude „až budeme plně EV“. Dávno předtím se tato daň asi zruší pro nadbytečnost, protože náklady na výběr budou vyšší než příjem.

Jiný Petr

No nevím, tvrdit o cca 10% příjmu státního rozpočtu, jako „stále bezvýznamnější“ položkou si netroufám prohlásit.
Navíc na armádu (při 2% HDP) dáme tolik, co vybereme na spotřebních daních.
a cituji „Meziroční růst inkasa spotřební daně z minerálních olejů (+13,3 %, +9,9 mld. Kč)“
zdroj:
https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/tiskove-zpravy/2025/pokladni-plneni-sr-58324
https://www.mfcr.cz/assets/attachments/2025-01-06_Pokladni-plneni-statniho-rozpoctu-za-rok-2024_v01.pdf

PetrH

Motáte dohromady spotřební daň jako celek a daň jen z PHM. Ta daň z minerálních olejů je dle těch čísel celkem 83 mld. za loňský rok a v tom jsou i paliva pro jiné účely, ne jen PHM do aut. A taky tam máte napsáno, že důvodem je vrácení daně z nafty na (téměř) původní výši. V letech 2010-2019 byla ještě vyšší. 83 mld Kč je už jen asi 4 % příjmu rozpočtu. A teď si najděte čísla třeba z let 2010-2018, tam bude podíl spotřební daně z minerálních olejů na celkovém rozpočtu daleko vyšší, neboť daň na naftu byla… Číst vice »

Petr

Korporátní systém vytvořil tento model just in time, o převodu dopravy TIR na přepravu po železnici jsou po celou dobu jen politická gesta, vzrůstající plocha skladových hal napříč republikou zásadně zásobována a fungující na silniční dopravě.Prostě v podstatě celoevropská podpora silniční dopravy a někdo se diví?A každá koruna zvýšení daní na PHM se projeví v ceně výrobku.Proč?Protože korporace si zisky nesníží a trh to taky nevyřeší když tu máme takový v podstatě kartel kauf,Kidl,penny atd….

Leinad

Hlavně je silniční doprava silně dotovaná. Příjezdovka ke skladu jen za silniční daň vs podmínky jaký chce Spržel na připojení vlečky.

J.K.

Když nemáte just in time tak musíte mít víc skladů, a ty taky nikdo nechce. Buď jedno, nebo druhé, zákon o zachování hmoty neokecáme…

Georg

Tady nic jiného než razantní zvýšení daní aspoň na 100 Kč/litr nafty a benzínu nepomůže. Po dobrém to nejde a autíčkáři se jinak, než, že na to nebudou mít, svých zytečných jízd, kterými akorát ničí ovzduší a ohrožují cyklisty nevzdají.

Dejf

tak jestli žijete v lese, jen z vlastních zdrojů a ten přístroj, ze kterého tady otravujete je šlapací, tak vás v tom názoru podporuju. jinak byste jako první kvičel, o kolik všechno zdražilo. a to jízdní kolo taky nespadlo z nebe, těch „zbytečných jízd“ se při tom vývoji a realizaci taky pár udělalo. ale jak říkám, klidně žijte někde pod pařezem a přirození si zakrývejte kusem kapradí…

PetrH

100 Kč je přehnaných, ale jinak má spotřební daň z PHM mizivý podíl na cenách výrobků, zvýšení o pár korun by nic neznamenalo.
Celkový výnos spotřební daně z automobilů je asi 80 miliard korun (a dlouhodobě stagnuje), z toho asi polovina je nákladní doprava. HDP je asi 8 bilionů. Tj. na hodnotě všeho vyprodukovaného zboží a služeb se daně z PHM podílejí tímto odhadem asi 0,5 %…

Petr David

„tak jestli žijete v lese, jen z vlastních zdrojů“

To přece není nutné, stačí razantnější zpoplatnění.

Tomáš V.

Předevčírem jsem po delší době musel autem. Dávám si pozor, abych nikoho neomezoval, koukám kolem sebe atd. Samozřejmě stojím na křižovatce a projel cyklista na červenou. Kdyby procentuálně dělalo takové prasárny stejné procento rodičů aut (červená, protisměr, ignorace značek a přednosti), tak potěš koště.

A když už v létě vyrazím na kolo, dávám rukou znamení, dodržuju značení atd., tak z ostatních pumpičkářů jsem co?

No přece jediný. 🙂

Fuj, brrr, hnusná sobecká havěť.

Leinad

Kdo to počítal? Kolik je ročně nehod cyklista x cyklista?
Já to vidím tak že blb za volantem je blb i za řidítky a naopak. Hodně řidičů aut nedává blinkry. Rozdíl je, že na kole a autem se snáze páchají jiné typy přestupků (z jednosměrky na kole kdyžtak skočím do pangwjtu, autem bych musel couvat. Autem překročím povolenou rychlost.
Cpaní se kam se nevejdu – cyklista vesměs umí projet úzkou pěšinou i bez značek. Autista se občas cpe ve zůžení do 2.2m pruhu ačkoliv nemá odhad a neumí předjet kamion.

PetrH

No přesně. Hlavně na kole je ještě větší motivace něco porušovat, protože nemá na zadku RZ a případném policistovi vždycky ujede na chodníku.
Drtivá většina cyklistů ŘP má a ti největší aroganti jsou chlapi 30+, často i 50-60+. Stejní jako za volantem.

Michal Bartoníček

Větší motivace něco porušovat? To bych se musel stydět sám před sebou.

Nose Peak

Já se teda raději budu sám před sebou ještě nějakou dobu stydět, než abych hrdě umřel pod kolama kamionu…

Michal Bartoníček

Jediný nejste, taky dodržuju zákony. Ale s Georgem souhlasím a osobně jsem neviděl nikoho porušovat zákony, jak píšete. Ale netvrdím, že neexistují. Kompilací na toto téma je dost, jen takové lidi při svých jízdách nevidím.
Řidiči aut dělají prasárny dost často, podle mě procentuálně víc.

Kotec

Já jedu po rovné silnici autem 90-95 a jsem taky jediný, pořád mne někdo předjíždí. Ono to je u automobilistů totéž.

El Barto

Á, další soudce z lidu, co ví naprosto přesně, jak by měl svět fungovat.

Já jsem pro vymáhání pravidel silničního provozu, ale všem stejně.

Petr David

Dal názor, Vy nálepku.

Libor

A razantní zvýšení i daně na elektřinu? Protože auta jezdí i na elektřinu. To se lidem a domácnosti líbit nebudete…

Petr David

Raději za ujetý km.

libor

a jak to chcete státnímu aparátu vykazovat? bude se posílat kontrolní hlášení za auto se stavem km? a odvede se daň?

Náhodný Kolemjdoucí

Už i Čína možná dosáhla vrcholu spotřeby pohonných hmot, ale je zřejmé, že Česko se nemůže (a ani nechce) srovnávat s vyspělými asijskými ekonomikami.

David

U nás totiž všichni nejlíp vi, že EV je na nic. Nedojede to bez zastávky do Chorvatska a když to ťuknou na parkovišti, tak v tom hned uhoří.

lvy

Co získáte tím, že místo ropy budete pálit uhlí a plyn? Navíc k tomu těžit obrovská kvanta drahých kovů a zemin?

Adam BV

Když budeme uvažovat jen dopravu ve městech, tak její převedení na elektro zásadně sníží emise v místě, což povede k nižší nemocnosti a tedy nižším nákladům na zdravotní péči a tím i nižší spotřebě energie. A to i přesto, energie na dopravu bude potřeba stejně – je efektivnější mít jednu elektrárnu dál od města než tisíce aut spalující benzín/naftu přímo ve městě.

troglj

Když už nic jiného, tak vyšší efektivitu ve srovnání se spalovacím motorem. A pokud máte vlastní FVE, tak i výrazně nižší cenou . Nicméně výhled energetiky je takový, že bude přibývat OZE, časem snad i jaderné elektřiny a část zemního plynu (10-15%) nahradí bioplyn. Určitě se také rozjede akumulace levné elektřiny z OZE, ceny baterií poměrně rychle klesají a začíná se to vyplácet. Speciálně elektromobily navíc mohou významně přispět k lepšímu využití přebytků FVE i větrníků svou akumulační kapacitou. Ta „obrovská kvanta“ drahých kovů a zemin představují podstatně méně ve srovnání s kvanty těžené ropy. Pokud budu uvažovat životnost baterie… Číst vice »

HHonza

Mám pocit, že celá „zelená“ politika EU ve skutečnosti způsobuje pravý opak toho, čeho chce dosáhnout. Železnice má být sice oficiálně podporovaným druhem přepravy, přitom ji EU svými kroky hází klacky pod nohy, jak jen může. Například povinnost platit za emisní povolenky se zatím vztahuje na výrobce elektřiny, tudíž přeneseně i na železniční dopravce, ovšem na automobily spalující benzín a naftu nikoliv.

Vojtech

Jenže to se změní od roku 2027, pokud se Fiala a spol. nebudou snažit tento milník posunout.

Pavel

Fiala pro to ani nehl prstem,od 2027 se nezmění nic, sněte dál… Nová vláda pro to udělá ještě méně, tj. nic.

Jenda První

Tak dálková autobusová doprava je taky cesta k větší udržitelnosti. V současné době to ještě jinak než s naftou nejde. Oproti vlakům ale autobusová doprava dosahuje nějakého optima již při 40 pasažérech a to bez nutnosti náročné infrastruktury (jako český problém s elektrifikací železnic). Ale stále se na ni zapomíná. Přitom spotřební daň (příp. emisní povolenky) by měla být nižší než u jiných způsobů dopravy.

troglj

Jenže emisní povolenka i u nás tvoří v ceně elektřiny jen necelou 1 Kč, podíl fosilní elektřiny, u nás tedy dominantně uhelné, je necelých 40%, cena povolenky se dlouhodobě pohybuje kolem 75 EUR/tunu CO2, což u uhlí odpovídá víceméně 1 MWh (u modernějších elektráren jako jsou Ledvice i více), tedy necelých 2 Kč/kWh. Když si to pronásobíte, dostanete se na cca 0,80 Kč/kWh, není to zase tak moc. Uvidíme, jak se povede prosadit povolenky na ropná paliva. Dalo by se to udělat velice pozitivně a výnosy použít právě na podporu VHD. A když už jste načal povolenky, tak případné nezavedení… Číst vice »

HHonza

Ceny povolenek ovšem postupně rostou, takže roste i jejich podíl na cenách elektřiny. Zase na druhou stranu někdo může říct, že silniční doprava je zatížena spotřební daní z paliv, zatímco elektrická trakce ji platit nemusí. Jsou tady ale i další „vychytávky“, které byly zavedeny v dobrém úmyslu zvýšit bezpečnost železnice a zajistit její interoperabilitu, ovšem zároveň ji neskutečně prodražují a tím její konkurenceschopnost možná i snižují, např. ETCS.

Al de Baran

Tak jestli se k nám přelévá spotřeba paliv kvůli nepatrně nižší ceně ze sousedních států, tak to je ale dobrá zpráva: ta nafta by se spálila tak, jako tak, a když je zaplacena u české pumpy, dostane se spotřební daň z ní do české kasy.

michal001

Naprostý souhlas. Pokud nikomu nevadí, že se do Evropy naprosto neekologicky loděmi se spalovacími motory dováží to, co tu lze vyprodukovat (maso, cukr, hnojiva atd.), tak je házení špíny pouze na kamiony bezpředmětné. Rovněž emise u nových naftových lokomotiv se začaly brát vážně teprve před 4 roky. Čím více zahraničních dopravců u nás bude tankovat, tím lépe pro náš rozpočet. A řečnická otázka na závěr. Kolik na daních zaplatí elektromobil (např. Enyaq), který vlastní plátce DPH a nabíjí přes domácí FVE? 0 Kč, ani tu dálniční známku. Zde by se MFČR mělo vážně zamyslet.

Jan

Kde v EU je nafta ještě levnější než v ČR?

jkjk

Bulharsko, Malta.

Jan

Na otočku dost daleko…

Dachs

O 4 %? Dopustím se odvážné korelace. S „kvalitou“ E10 se zvedá spotřeba o 3-4 %. (To vám zatajili.)
A jinak ano, jezdíme víc, mnozí reagují i na celkem znatelné skoky v cenách jízdného v dálkové veřejné dopravě, zejména železniční, nebo i její zpomalování (příklady klidně dodám).

(Také možné k tématu: dnes ráno mě překvapilo, jaký je v Praze provoz. Na to, kolik lidí se hroutí kvůli přechodu na SELČ, obdivuhodný nedělně-brzce-ranní frmol u obchoďáků.)

Primářek

Místo „dopouštění korelace“ by stačilo najít si výpočty/měření. Třeba svět motorů se tomu věnoval v díle 3/2024 a tam je ukázáno, že nárůst spotřeby přechodem z E5 na E10 u N95 je o 1%. U N98 se díky vyšší hustotě ETBE žádný nárůst nekoná.

František

I jedno procento kvůli e10 sníží ten 4% nárůst…

Primářek

To nepopírám, ale taky to znamená, že většina toho nárůstu se nedá vysvětlit přechodem na E10 jak se snaží tvrdit uživatel Dachs.

lvy

Vliv SUV a benzinovych motorů je krásně vidět. Zelení opět dokázali jak dovedou krásně zvýšit reálné emise oproti těm papírovým. Smekám.

Gilgameš

Mohl byste to prosím rozvést? V jakém smyslu zelení zvyšují emise?

Primářek

Dle narážky „Vliv SUV“ asi půjde o argument, že automobilkám se nevyplatí kvůli drahým technologiím vyráběr malá levná auta a tak tlačí zákazníky do větších a těžších vozů, kde je snažší tyto dodatečné náklady „rozpustit“.

Vojtech

Jenže většina takových nových vozů jsou hybridy, to ze Češi je nekupují, je věc jiná.

SYN

Jo, hybridy elektřinou stěží „políbené“, to je u SUV naprosto typické, obvykle bez možnosti externího dobíjení. Dražší, těžší, úspora paliva minimální, největší výhody pro majitele v oblasti „legislativní“… 🙁

Vojtech

Mluvím o klasických hybridech, ne PHEV, které jsou opravdu čistě kvůli daním.

Kozor24

Jj zase někdo kdo ví úplné hovno a dělá tu chytrého.
Do loňského roku jsem jezdil Kodiakem a průměrná spotřeba 7.5 litrů nafty
Teď mám novou toyotu rav4 hybrid ( bez dobíjení )a po 12 tis km mám spotřebu 5.7 litrů benzínu a vsadím se že roční průměrná spotřeba bude 5,5 litrů.
Takže 2 litry paliva na sto km je dost razantní úspora

lvy

Nekupují je, protože mají rozum.

Zbynek

Jako, ze si lidi radsi koupi velke auto, s vetsi spotrebou za vice peneza maji byt radi? Nejak v tom nejsem schopen videt jakoukoli logiku.
Rozpustit „vyssi naklady“ se da do jakehokoli vyrobku.

Pavel

A tys Francjosef umřel taky na raka, nebo za c.k. se ještě umíralo na stáří?

hroch.obojzivelny

Jasně, dřív se umíralo výhradně „na stáří“. Prostě si člověk řekl, že už je moc starý, vyzpovídal se ze svých hříchů, vzal si kvádro, lehnul do postele a zemřel. Aspoň ve filmu, tedy. Pravděpodobnější ovšem je, že zemřel na stejné nemoci, na které se umírá teď, pouze se o tom nevědělo. V důsledku pokroku a poznání lidé postupně přestali umírat „na stáří“ a začali umírat na zcela konkrétní příčiny – srdeční příhody, mrtvice, rakovina. Ohledně nejpravděpodobnějších příčin si můžete hodit kostkou. Na jednu stranu je to děsivé, znát svůj pravděpodobný konec, na druhou stranu vám to dává možnost ho aspoň… Číst vice »

František

Samozřejmě, protože to výbec nesouvisí s podílem obézních, nejvyšší spotřebou alkoholu, podílem kuřáků a nebo specifickým trhem, kde si rád připlatíme za potraviny plné náhražek. Jediné vysvětlení je Vaše nenávist k lidem v SUV?

František Josef

Takže emise jsou zdravé. První plynové komory nacistů, které byly napojeny na výfuk náklaďáků židovské vězně vlastně oživovaly a omlazovaly.

SYN

Rakovině plic podlehne každý rok přes 5200 lidí, nádorům tlustého střeva a konečníku přes 3300, slinivky břišní 2200, prsu téměř 1700 žen a prostaty více než 1400 mužů.

Kromě toho prvního (kde se budou čtyři hádat zda jde víc o kouření) jak podle vás výfukové plyny způsobují řekněme nádory konečníku???

Petr

Viděl bych to jako přesun odběru paliv z Polska k nám, když už se to u nich tak nevyplatí.

Stromový člověk

Co se paliv týče, tak nechápu proč spotřební daň není každoročně valorizována podle inflace. Vysoká inflace posledních let se paliv prakticky nedotkla a jsou tak dnes relativně k cenové hladině nejlevnější v historii.

TnM

Bo politika. Podivejte se co doporucuje napr. NERV a co udelala pravicova vlada rozpoctove zodpovednosti (sarkasmus).
Je to proste pravicove-konzervativni populismus – dane nezvysime a paliva nezdrazime ani kdyby na chleba nebylo.

BND 30

A zdražení paliv se nám obratem do čeho, žáku TnM?

František Josef

Zdražení paliv se promítne do vyšších zisků státu a k poklesu schodku po AB.

Ten, kdo ví…

Tak to je pěkný nesmysl.

Nose Peak

Když je někdo zadluženej, měl by se snažit si přîjmy zvýšit, a ne snížit. V reálu teď za obsluhu státního dluhu platíme víc, než za výstavbu všema milovanejch dálnic – v loňském roce to bylo 95 vs 79 miliard…

mimochodem

Nojoo, to je ta nase vlada rozpoctove odpovednosti, proti kterej byl Spidla s jeho „zdroje jsou“ jeste cuckar 😀 Za pet let ma tenhle stat prijmy +40%. A presto mu to nestaci, presto kazdej rok rozfofruje jeste daleko vic. Neuveritelne. V prvni rade je potreba zalepit diry, kudy penizky utikaji, zrusit naprosto absurdni dotace* na to a ono a pak az resit nejakej dalsi prijem do rozpoctu… Ostatne soudim, ze nutne potrebujeme „blazna s motorovkou“ jako v Argentine, nez nas tahle prebujela statni hydra sezere. Nezapominejte, ze vsechen majetek sveta vlastni danovy poplatnik…. 🙁 * Skutecna story z prvni ruky.… Číst vice »

PetrH

A co inflace za těch pět let?Reálné příjmy státu spíš klesly. Co výdaje na obranu v těch pěti letech?

Nose Peak

Díru do rozpočtu udělaly rukou společnou a nerozbornou ODS, ANO a SPD, snížením DPFO. Mimochodem tím i zvýšili inflaci…

BND 30

A co takhle snížit náklady, třeba na mandatorní výdaje….

PetrH

Myslíte jako důchody nebo třeba platby zdravotním pojišťovnám za státní pojištěnce? Mandatorní výdaje už jsou i výdaje na obranu.
To jsou asi největší mandatorní výdaje

Nose Peak

Jakože když nevycházíte s výplatou, tak raději přestanete jíst?

Vojtech

To neni nesmysl, daňové zatížení nafty je nyní nižší než před rokem a zdražení o 1 Kč peněženku neutrhne, lidé nebudou jezdit méně a do rozpočtu to přihraje pár miliard ročně.

michal001

A nebo začnou dopravci tankovat jinde, jako v minulosti.

Alibaba

Jo, jo, co chtít od točvolantů…

Azkaban

Jelikož každé zdražení je odůvodňováno drahými energiemi a palivy, roztočil byste akorát inflační spirálu.

Náhodný Kolemjdoucí

Tak to odůvodní něčím jiným.

Vojtech

To neni prokazatelné, mohl byste totiž tvrdit, ze každé zvýšení mzdy nad inflaci povede k ještě vyšší inflaci, která předčí rozdíl hodnoty mezi mzdou a inflaci, což není pravda

SYN

A neměla by spotřební daň být určená procentem z ceny paliva??

a8n

To by byla asi nejhorší varianta, obtížně by se predikovala z hlediska příjmů do rozpočtu a ještě by zvýrazňovala cenové výkyvy, místo aby je spíše tlumila.

kubisek

Fialova bída v praxi.

Libor

Proč bída? Je to nejlevnější v historii, tak jezdíme, no a?

Al de Baran

Předpokládám, že pan kubisek to myslel ironicky: opozice šíří narativ, jak Čechové rejou držkama v zemi, ovšem statistika spotřeby to jaksi nepotvrzuje.

kubisek

Přesně. Narvaný obchoďáky, rekord v prodeji paliv, loni vyprodaný zahraniční zájezdy. Prostě bída no.

Jan Kužílek

Co je lepší. Dnes se opět bere jako dobrá spotřeba 8 litrů. Bo každá mamina vozí děcka do školky minimálně SUV velikosti Kodiaqa. Má to sice Euro6. Ale oproti Fabii, puntu a jiným malorážkám to žere 2-2,5x tolik. O prodeji pouze automatů které přidají 1-2 litry a nebo hybridním pohonům nebudu raději mluvit.

František

Závist? Taky bych chtěl vidět tu Fabii co na rozvozech deti bere ty 4l.

Gregyros

Fiat Seicento 1.1 40kW není problém jet za 4,5l/100km, je to MPI takže pokud by to člověk „oturbil“ a zvýšil efektivitu tak očekávám, že dostat se na 4l/100km by nebyl problém

Anonym

V jakem rezimu plati to „neni problem jet za“? Mesto? Dalnice? Okresky? Zacpy? Volno?

Moje auto taky umi jet pod 5.5 l. Akorat to plati v Holandsku, pres den a pri jizde po dalnicich kdyz nejsou kolony. V podstate v jakemkoliv jinem pripade je to 6 a vic.

Gregyros

okresky, město v pracovní den je cca 5,5l/100

TnM

Deti je nejmin v historii, ale SUV maji rekordni prodeje.
To co jezdi kolem me po meste neveze rodiny, ale spis samostatne ridice a ridicky vyssiho veku.
Zavidet SUV je asi to stejne jako zavidet revmatitidu anebo jinou stareckou chorobu.

Libor

Tak starší člověk si rád pořídí SUV, že vyšší, lépe z něho vidět a lépe nástup i výstup. Prostě je jiná doba, doba, kdy byl na výběr jen Š120, pak favorit a pak Felda je už naštěstí pryč..

TnM

Presne tak. Tomu rozumim. Jen je pak tu „zavist“ potreba chapat ve spravnem kontextu 😀

Alibaba

Lépe je z něj vidět jen pokud je člověk sám vysoký, jinak viz kauzy, kdy malé řidičky přehlédly děti hned před autem.

libor

možná těsně před auto horší, ale obecně je lepší rozhled. z dodávky ještě lepší a z kamionu nejlepší, pak je ještě dobrý rozhled z letadla 😀

Petr

Tento web mi připadá jako soutěž mínusářů za názor.

mlokXCM

Chápu tedy správně, že pokud někdy něco kritizujete, tak zatím je závist? Ok, ale proč si myslíte, že to tak je i u jiných?

Nose Peak

Třihrnková Fabia HTP na dálnici žrala jak prokopnutá…

Průvodce původní Aleš

TSI to samý. Za 4 litry se dá jezdit maximálně tak na kole, 4 litry pitné vody na den 🙂

Pavel

Češi spíš těch osm kousků😀

Ares

To s tím automatem platilo v dobách hydroměničů, dnes je to zanedbatelné.

Dejf

i dnešní hydroměničové jsou o galaxii jinde, efektivitou dvouspojky dohnaly, provozní vlastnosti jsou mnohem lepší.

A. Mikulka

Dnes to platí i pro hydrokurvy, bo hafo stupňů a blokování měniče.

Swariner

No, tak jsme si trochu zapřeháněli a to by v tom byl čert, aby to nevyšlo. Mamina rozvážející děcka v SUV se stává takovým novým nepsaným třídním nepřítelem. Ano, zbytné vožení děcek je obecně prasečina, bo studené starty a městský provozní režim, zácpy atd. Ale pojďme to nestavět na hlavu zcestnými údaji. Spotřeba 2-2,5x vyšší oproti malému autu je ohnutá dost silně. Sám jsem dlouho měl P206, což krásně splňuje Vaši definici malorážky, a dlouhodobě jsem se nevešel pod 6,5 litru N95. 2,5 x tolik je přes 16 litrů, velkých benzínů zas tolik nejezdí a dosáhnout téhož v naftě se… Číst vice »

Jarda

100 km nových dálnic, 0 nových železnic. Do toho cena pohonných hmot dlouhá léta na podobné úrovni, na druhé straně téměř neustálé zdražování veřejné dopravy, kdy už se dnes ve dvou nevyplatí. A zde je výsledek. Holt dopravní politika tohoto státu jde na ruku automobilové dopravě.

Nose Peak

Veřejná doprava? Ta veřejná doprava, co v Praze stojí 10 Kč na den?

Jarda

Ona je veřejná doprava v zemi jen v Praze? Tak to pak jo.

Dachs

Mám vlaky naježděno desítky tisíc km. Vím, za kolik jsem nejčastěji měl jízdenky s IN na své nejtypičtější trasy pár let zpátky (2020) a dnes (2025). Takže třeba u relace Praha – Brno nárůst +63 % (nákupy vždy zhruba s týdenním předstihem).

Dusmor

Nepomeřujte cenu jízdného ve státní méně, která neustále ztrácí hodnotu (a právě v období 2020 až 2024 se to projevilo výrazně) ale přepočtěte si to na libovolnou komoditu se stabilní hodnotou (zlato, hodiny práce v průměrné mzdě, litry rumu).

Nose Peak

Rum je taky inflační – míval 40 %

SYN

Litr benzínu…

John

Jj přesně tak.Narust jízdného na železnici mimo krajské systémy je obrovský, takže dva dospělí a je vymalováno zejména u staršího úsporného auta.Nedejboze ještě nějaké děti což je běžná rodina a je to jasne cestq nejen za město ale i přímo do Plzně, Ústí, Budejic, Liberce a Brna jen autem….

Vojtech

Ano, veřejná doprava v Praze vyjde v přepočtu velmi levno a vzhledem k zapojení metra je skutečně výhodná, jenom nemá mít podle magistrátu hlavního města mít přednost před IAD, viz. Smetanovo nábřeží. Ve zbytku republiky je MHD dražší.

TnM

Zrovna cena VHD v tomto podle me hraje zanedbatelnou roli. Vyse jizdneho VHD bude v porovnani s platy take na record-low. Zejmena co se dlouhych tras tyce – na koridoru z Ostravy do Prahy je jizdne na rychly vlak stale nominalne nizsi nez koncem 90. let. V cem Cesko zaostava, to je prevedeni vycisleni nakladu na externality na provozovatele vozu. Napr. parkovne ve mestech. Anebo emisni znamky, respektive vubec kontrola emisi a to co v provozu jezdi za vraky. Provoz auta je proste u nas pro provozovatele strasne levny a strasne jednoduchy. Pritom investice do autodopravy stoji stat i obce… Číst vice »

Libor

Zase dáváte možnost dojíždět lidem za prací. Ne každý bydlí v Praze, aby měl husté MHD a velmi krásnou cenu, a děti rovnou zdarma.

TnM

Zehlit prusvihy v distribuci bydleni a pracovnich prilezitosti a v primestske infrastrukture kolem Prahy tim, ze na dluh budocich generaci budu dotovat autoprovoz, je sice samozrejme jista moznost, ale podle meho nazoru ne spravna.

Kubrt

To není záležitost kolem Prahy. Jedná se o veškeré venkovské oblasti – tam je vlastnictví auta a dojíždění s ním do práce standard, protože rychlost a flexibilita. Pokud nechceme vylidňování venkova (probíhá již 200+ let) ještě urychlit, tak se tam bez aut neobejdeme. Jistě, z pohledu minimalizace dopravy je ideál, aby všichni bydleli ve městě ve výškových domech a na venkově zůstaly jen (robotizované) farmy. Je otázka, zda to tak chceme.

TnM

Vylidnovani venkova je komplexni problem spolecensko politickych spatnych rozhodnuti. Lidi maji bydlet tam, kde ziji – tam kde pracuji.
Jakou ma cenu venkov ze ktereho je potreba denne jezdit na nakup a za robotou? Nocleharna. K cemu takove osidleni je tak super, ze ho chcete zachovat?

Stráťa

Vylidňování venkova hlavně není problém ale pouze přirozený vývoj. Většina lidí už dnes nepotřebuje žít v malých obcích nedaleko od políček a pastvin.

Frantisek X

Zato potřebuje miliony kamionů, které jim to žrádlo dovezou i několik set kilometrů do toho vysněného města. 🙂 Není na světě jen Praha a kromě ní pouze nejzapadlejší vesnice… Problém je jednak rozmístění osídlení a obživy, jednak rozdělení přepravní práce mezi různé druhy dopravy, kde auta naprosto vedou i tam, kde to celkově nedává smysl. Ale my na to máme, ať doplatí jiní…

Josef Pešek

Tak jo. Na Pankráci postavíme Manhattan.

Swariner

Jsem skutečně rád, že se zavedením HO konečně po několika letech zapadám do teorií sociálních inženýrů, kteří přesně ví, jak, kde a proč mají ostatní lidé žít.

lvy

Jak sleduji ceny letenek, tak mi připadají snad nejlevnější v historii.

František Josef

Přesně. Stát postaví spousty nových dálnic, dotuje krachující neefektivní moloch autoprůmysl, kamiony ničí většinu silnic zadarmo a nikdo je nenutí hradit způsobené škody, tak proč by lidi nepálili ropu, když elektrárny nestavíme, vlaky na ucpaných koridorech omezujeme a zlou železnici trestáme jak to jen jde. Pak se nemůžeme divit, že spotřeba paliv je rekordní, když to má přímou podporu a autům se umetají cestičky do poslední větvičky. Vždyť i ty ošklivé (nebezpečné) stromy vykácí, aby zase mohlo být trochu více asfaltu. A do toho greenwashingově občas některý politik kvákne, jak by se mělo dělat více pro snižování emisí a tím… Číst vice »

Josef Pešek

Spousty nových dálnic vůbec. Jen 30 let staré resty a salámová metoda nabrala mírně na obrátkách. Ty spousty dálnic jste popletl se severním sousedem.

Alibaba

Dálnice je spousty, za 60 let se jich postavilo mnoho.
Kolik se za tu dobu postavilo nějakých moderních železnic typu VRT?
Stavěli se akorát tak drobné přeložky a generálkovaly koridory.

J.K.

Emise ale se spotřebou nesouvisí přímo – pokud se nám vymění vozový park že budou jezdit venku auta jenom s Euro VI, tak emise objektivně klesnou .

Pokud naopak zdražím spalovací motory abych na trh dostal 10-20% elektromobilů, tak dost lidí bude dál provozovat starý spalovací šrot a emise porostou i přes pokles spotřeby PHM, jak ten šrot bude ještě stárnout.

Kubrt

Nedává smysl říkat „emise“ bez informace „emise čeho“. Pokud má být řeč o hmotnosti vyprodukovaného CO2, je vztah mezi množstvím spálených paliv a množstvím emitovaného CO2 lineární. U ostatních emitovaných látek už je to složitější.

J.K.

Tak samozřejmě, bral jsem látky poškozující zdraví, akorát jsem se vrátil z Bangkoku…:/ Tam nemají emisní filtry ani u nových vozidel , je to špatný.:/ Jenom tahle obměna technologií dělá strašně moc.

Josef Pešek

A co teprve taková Afrika nebo latinská Amerika.

Frantisek X

A z těch filtrů to pak jen tak samo zmizí, nebo kam se to poděje a jaký to má vliv? Jestli to pak zprostředkovaně nejsou ty jiné rakoviny než plic, když tu byl vliv spalování tak vyvracen…

Pavel

VW je taky neměl ani nových aut.

MajsterN

Euro V je aktuální standard pro nové diesely v Thajsku a Euro VI pro benzín.

MajsterN

V to, že někdy zmizí Euro 2 a staré červené autobusy tajně doufám, posledních 10 let se to ale neděje. To jsi spíš čmuchal, než nové auta.

Kuba1

V případě benzínových aut možná jo, ale u nafťáků to tak nemusí být. Nedávno jsem četl, jak je celkem populární vyblokovávat Adblue a že to někomu i doporučili v autorizovaném servisu a že se to běžně děje u flotil firemních aut, čímž ušetří na opravách (čerpadlo na Adblue), čili reálné emise takových nafťáků jsou pak jiné, ale NOx se při STK na emisní stanicích neměří, tak to prochází.

Jozef

Neviete inak, ako sú na tom čo sa týka produkcie CO a NOx staré atmosférické dieslove motory. Čo sa týka produkcie zdraviu škodlivých mikročastíc sú na tom paradoxne lepšie než euro 3 až euro 4 diesle z 90. a nultých rokov, produkujú síce pomerne veľké sadze, ktoré sú dráždivé, ale tie dokáže človek vysmrkať a vykašľať, na rozdiel od mikročastíc z euro 3 a euro 4 dieslov, ktoré sa usádzajú v pľúcach a poškodzujú zdravie.

John

Emise NOx souvisí dost s tlakem pri spalovani. Tedy staré motory moc problém nebyl, napr u neprimovstrikovych neturbovych benzínu téměř nevnikaly.A voala po boji se sodovkovym plynem to.uz pěkně produkují oturbene motory že sekaček….

J.K.

To jste asi četl pitomost, firemní flotily jsou na operák dneska a tohle tam opravdu nehrozí, na to nemá nikdo čas ani motiv.

Razum

Bylo by fajn také dodat, že se nám zvětšil počet obyvatel o pár set tisíc lidí z Ukrajiny a to zvyšuje i spotřebu pohonných hmot.

Nicméně na samotném trendu to určitě nic nemění.

František

Nejlevnější pohonné hmoty k platů v historii, největší počet aut na tisíc obyvatel, konečné nové dálnice, žádné omezení cestování jako za Covidu…

Erik

Ano, máme se čím dál lépe. Zajímavé, kolika lidem to vadí.

TnM

Dat rovnitko mezi „nejvyssi spotreba fosilnich pohonnych hmot“ a „mit se lepe“ je takovy dost kratkozraky nazor jak z postsovetske gubernie (anebo mene vzdelaneho jizanskeho statu USA).

Pavel

Ten méně vzdělaný jižanský stát má na rozdíl od více vzdělané EU třeba takové emisní normy.

mlokXCM

A to je nějaká výhra, že je tady největší počet aut na tisíc obyvatel? Ono s tím „mít se dobře“ také souvisí určitá otázka odpovědnosti, třeba k životnímu prostředí. Zajímavé, kolik lidí to nechápe.

Josef Pešek

Kolik toho vychrchlají letadla a lodě? Kolik toho vychrchlá veřejná doprava? Kolik topení ruským plynem? Oproti tomu jsou moje emise z Kodiaku naprosto marginální.

Frantisek X

Tak nepochybně, já nic, to ostatní. Chápu, že mít hromadu peněz a možnost mrhat zdroji znamená životní štěstí, ale je to dost omezené vnímání; šidítko naší společnosti.

Josef Pešek

Jo a na dovolenou pojedu pronajatým naftovým obytňákem.

Petr Špaček

Data za rok 2022 s vaším výrokem nesouhlasí: https://faktaoklimatu.cz/infografiky/emise-cr

Petr Špaček

Upřesnění: Automobilová doprava vygeneruje víc emisí než všechny ostatní druhy dohromady, včetně letadel.