Sněmovna schválila přeměnu ŘSD na státní podnik. Má lépe zaplatit odborníky a plánovat opravy
ŘSD si má po transformaci a změně odměňování dělat více činností vlastními silami a nezadávat je externím firmám.
Poslanecká sněmovna dnes po 13 letech úvah a příprav odsouhlasila novelu zákona o pozemních komunikacích, která přinese transformaci příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) na státní podnik. Novela musí ještě projít Senátem a Hradem. Jako státní podnik by mělo ŘSD začít fungovat od ledna příštího roku.
„Cílem změny je zejména vytvořit tlak na efektivitu a kvalitu práce i možnost určit lépe standardy. Vytvoří se tak také podmínky pro dostatečné ohodnocení odborníků,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Věcný záměr zákona byl připraven už za minulé vlády, tato vláda novelu schválila loni v červenci.
Jako státní podnik dostane ŘSD klasickou výbavu, kterou běžně disponují firmy zapsané v obchodním rejstříku, především dozorčí radu. V té budou sedět i zástupci zaměstnanců. V čele zůstane generální ředitel. Do čela státního podniku plynule přejde ten, kdo bude sedět v křesle generálního ředitele příspěvkové organizace na Silvestra 2023.
ŘSD si má po transformaci a změně odměňování dělat více činností vlastními silami a nezadávat je externím firmám. Jde například o technické dozory, právní služby nebo hlavní inženýry projektů. Důvodová zpráva poukazuje na to, že zaměstnanci ŘSD dnes mnohdy odborně zaostávají za zaměstnanci soukromých firem.
Podle ministerstva dopravy dojde také ke změně financování oprav a údržby dálnic a silnic I. třídy. Mezi Státním fondem dopravní infrastruktury a ŘSD bude uzavřena tříletá smlouva, ve které bude stanoven požadovaný standard kvality sítě a jednotlivých činností a zároveň budou na tyto činnosti určeny finanční prostředky. „Tato změna posílí možnost dlouhodobého plánování oprav a údržby a posílí odpovědnost vedoucích pracovníků ŘSD,“ uvádí ministerstvo.
Ani jako státní podnik nebude mít ŘSD vlastní majetek (což je ostatně znak státního podniku), bude mít pouze právo hospodařit s majetkem státu. Za dluhy bude odpovídat stát. To jsou rozdíly proti akciové společnost, kterou je například rakouský ASFINAG. Ten byl dlouhá léta českými ministry dopravy zmiňován jako zářný příklad, nakonec se ale od tohoto modelu upustilo.
Sněmovna vládní novelu upravila pěti pozměňovacími návrhy, z nichž jeden má usnadnit odstraňování nelegální reklamy od silnic a dálnic.