Sněmovna rozhodne o předjíždění cyklistů v bezpečné vzdálenosti i trestání za jízdu ve vyhrazených pruzích
Přes rok projednávaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích by mohla přinést krajům možnost zakázat na některých silnicích kamiony.
Předjíždění cyklistů v bezpečné vzdálenosti nebo zákaz jízdy kamionů po místních silnicích by podle poslaneckých úprav mohla přinést novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která původně měla strážníkům umožnit postih nedovolené jízdy ve vyhrazených jízdních pruzích. Sněmovna včera předlohu poslala do závěrečného kola schvalování, které by se mohlo uskutečnit v únoru.
O uzákonění bezpečné vzdálenosti pro předjíždění cyklistů by chtěl novelu doplnit její autor Petr Dolínek z ČSSD. Navrhl, aby tam, kde je to možné, musel řidič auta míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by podle Dolínka stačila metrová vzdálenost. Poslanec zdůvodnil návrh bezohledností některých řidičů vůči cyklistům. Přepis včerejšího jednání poslanců k této novele je na stránkách Sněmovny.
Lidovec Marian Jurečka by chtěl novelou umožnit krajským úřadům zákaz jízdy kamionů nad 12 tun po silnicích 2. a 3. tříd, proti čemuž již dříve protestovali dopravci. Podobný návrh se někteří poslanci pokoušeli prosadit už před rokem v rámci jiné novely, která měla zakázat kamionům předjíždění v denních hodinách na dálnicích. Jurečka by chtěl také zakázat řidičům kamionů možnost odmítnout převážení jejich vozidel nebo usnadnit menším obcím měření rychlosti a vybírání pokut.
Dva body za neoprávněné parkování na místech pro zdravotně postižené
Poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský (za KDU-ČSL) požadoval možnost odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené. V rámci svých návrhů doporučoval spojovat ve správním řízení nejvýše pět dopravních přestupků.
Dolínkovou novelou se Sněmovna zabývala už před rokem a její schvalování odložila kvůli spornému pozměňovacímu návrhu, který má upravit odtahy nepojízdných automobilů z dálnic. Podle kritiků by vedl k monopolizaci odtahů firmami, které mají smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic.
Rozšíření pravomocí strážníků o možnost postihovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích navrhl Dolínek kvůli tomu, že nyní mohou strážníci postoupit podezření z takového přestupku jen do správního řízení.
Vyhrazené jízdní pruhy slouží zejména pro jízdu autobusů, vozidel policie, zdravotnických záchranářů, hasičů a dalších složek záchranného systému, případně také taxislužby. Jsou vesměs v místech, kde častěji vznikají kolony. Dolínek si od novely slibuje, že vyhrazené pruhy nebude využívat tolik ostatních řidičů jako nyní.
ČTK