Sněmovna přehlasovala Senát, nevyužívané tratě čeká jednodušší možnost konzervace

Most na trati Horní Slavkov - Loket. Foto: Jan Sůra/Zdopravy.czMost na trati Horní Slavkov - Loket. Foto: Jan Sůra/Zdopravy.cz

Novela řeší posílení práv cestujících, konzervace je ministerským přílepkem.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dos22

Konečně zvítězil zdravý rozum. Ty podmínky jsou tak měkké, že to neohrozí skoro žádné tratě s pravidelným provozem, a takový mezistupeň před zrušením tu léta chyběl.

xyz

A železničářské odbory zticha? I když jde o usnadnění likvidace tratí? I když jde o prapodivný přílepek?

Jo, to když měl ministr financí předložit vládě věcný záměr novely Zákona o dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, to se to vyhrožovalo „časově neomezenou stávkou“, pokud tak ministr učiní…

Zajímavé.

nowas

Co s tím odbory?

Fsp

Stávku, ne?

xyz

Protestovat, co jiného? Když před lety opakovaně protestovaly proti tomu, že by se vůbec měly soutěžit výkony v osobní dopravě – ve smyslu „žádné ztráty pro ČD“, tak je zvláštní, že by jim nevadily „ztráty v rozsahu železniční sítě“. Nicméně tohle je v souladu s jejich dalším (ne)činěním – ani v roce 2010 nijak zvlášť nevystupovaly proti (někde úspěšně dokonané) snaze znesjízdnit řadu vedlejších tratí, v tu chvíli dokonce s (narychlo ukončovanou) existující objednávkou osobní dopravy. Nicméně v témže roce si hrozbou stávky vynutily změnu již platné/účinné novely Zákona o DPH, kterážto opětovná novelizace tak „musela“ být projednávána ve stavu… Číst vice »

Elb

Srovnávat dobu ve finanční krizi s dobou s jednou nejnižších nezaměstnaností na světě při které je pro řadu profesí těžký přebytek práce je trochu mimo.
Stejně jako další věci, mezi současnými mladými v tom věku 20-35 není takový zájem o odbory, jako mezi těmi nejstaršími, taky byly doby kdy byla silná ČSSD a ta na různé odborové organizace měla vazby, jenže časům této strany je už nadobro konec.

xyz

„Finanční krize“ (která v Česku nebyla nikdy, na rozdíl od krize ekonomické) se Zákonem o DPH prakticky nesouvisí. Vliv ČSSD na postoje řadových pracovníků železnice co do vyhrožování zastavení jejich prací? To by ale znamenalo, že to vyhrožování stávkou není „z jejich hlavy“, ale že jde o „pokyn shora“. 🙂 P. S. Ono je to celé zajímavé – viz častá vyjádření o nedostatku drážních pracovníků či o jejich nepříznivé věkové struktuře (při souběžném odmítání zvyšování věku odchodu do penze ze strany týchž pracovníků). Jeden by řekl, že v tak úžasném prostředí, kde odbory „hájí zájmy běžných pracovníků“, bude těch pracovníků… Číst vice »

Elb

Tak odbory třeba nemají vliv na porodnost, emigraci a řadu dalších faktorů.

xyz

Nepříznivý demografický vývoj je ale (v kontextu nevyhnutelnosti zvyšovat věk přiznání státní starobní penze – což není totéž jako „věk odchodu z pracovního života“, což ale odbory taky nechápou) nezajímá. Ostatně v jejich „stávkovém“ letáčku z 6/2011 bylo to nepochopení patrné – stav pro rok 2040 popisován manipulativně jako (volný přepis) „bude vám 60 let a zaměstnavatel sáhne po mladším, výkonnějším pracovníkovi“ – přičemž až půjdou do penze ročníky ze 70. let, tak absolutně nebude dost mladých lidí k tomu, aby je početně nahradili, tzn. zaměstnavatelé budou v té době za 60leté pracovníky rádi (pomíjím další nesmyslnosti jako nemožnost jen… Číst vice »

Dos22

Ty ztráty v rozsahu železniční sítě, se ohrozí z převážné většiny tratí, kde už dnes není žádný provoz. Těch provozovaných, kde je provoz menší, než v zákonem daném rozsahu, a tedy je to ohrozí, je minimum.
Takže proč by odbory měli být proti? Tratě s pravidelným provozem to neohrozí.

xyz

Z pohledu zkomplikování možné obnovy provozu – na rozdíl od stavu, kdy i na trati t. č. bez provozu později vznikne zájem znovu objednávat vlaky.

Dnes (při dodržení legislativy) se tam prostě ty vlaky znovu objednají.

Při „konzervaci“ bude potřeba nejprve „odkonzervovat“.

Dos22

To je ono, při dodržení legislativy.

Jistě, že vznikne potřeba odkonzervovat, ale i to bude mít svá pravidla.
Ale ušetří se finanční prostředky, při udržování nepoužívaných tratí se zas křičí, že se vyhazují peníze.

A vaše argumenty jsou tak možná dobré proti konzervaci, ale neobjasňují, proč by zrovna odbory mělily brojit proti, když pravidelný provoz to neohrozí.

Výstup odborů by byl spíš logičtější proti rušení objednávky, ale proti konzervaci nepoužívaných tratí nedává smysl.

xyz

Proti rušení objednávky odbory také nebyly. Horší to bylo, když namísto ČD někde začal jezdit jiný dopravce. 🙂

Jinak bych se jen opakoval s tím, co jsem napsal v předchozím komentáři.

Pravidla má i nynější povinnost ponechávat tratě sjízdné. Případná úspora z mezitímní neúdržby pak může být převážena o to vyššími náklady na opětovné odkonzervování.

Gapa Karel

Přesně, jako že by např. ten strejda prezident FS tomu rozuměl? Nerozumí! Ten i ostatní mají jisto jen v egocentristickém chápání mzdy profese, kterou kdysi v provozu zastávali a udržení se ve funkci, ve které se to žije jako za bolševika. Myšlenkové pochody se ještě omezí při pohledu na talíř s chlebíčky při jednání s GŘ.

Elb

Žáková, bývalá hyperaktivní starostka z vesnice mého kamaráda, teď naše senátorka.
Roky už slibuje rychlíky Třebíč-Praha, s tím šla i do senátorských voleb, už před čtyřmi lety do považovala za prioritní úkol. Mimo řady zmatených prohlášení nejnověji píše, že od roku 2026 budou jezdit v dvouhodinovém intervalu vlaky Praha-Brod-Třebíč-Brno v soupravách pana „Vančury“. https://www.facebook.com/profile/100057921675926/search?q=Třebíč-Jihlava&filters=eyJycF9jaHJvbm9fc29ydDowIjoie1wibmFtZVwiOlwiY2hyb25vc29ydFwiLFwiYXJnc1wiOlwiXCJ9In0%3D

David

Ty hezky voňavý autobusy či jezdi 3-4x na Opatov vám nestačí? Plně nejsou, takže těch cca 350 lidi navíc do rychlíku pro aspoň 400 lidi se najde kde?

Elb

A proč se ptáte mě? Já vím, že průměrné zatížení osobáku Třebíč-Jihlava je 20-25 lidí a řada rychlíků mezi městy veze 0 cestujících.

xyz

Kdyby 20 – 25. V některých spojích je úspěchem dvojciferný počet cestujících.

Elb

To je zprůměrované číslo, číslo počtu cestujících v osobních vlacích, se kterým přišel nějaký Jihlavský člen magistrátu či kdo vydělené počtem vlaků za den, tedy je jasné že při průměru 20-25 to bude pod 10 pro řadu spojů a přes 50 pro vlaky ve špičce. Samozřejmě že je nutno řešit jeden z posledních problému regionu, jako vlaky Třebíč-Praha, kterými obecně ve veřejné dopravě bude cestovat v průměru desítky lidí za den, kdy Třebíč-Jihlava může mít denní potenciál někam k tisícům a argumentovat potřebností elektrifikace a modernizace Třebíč-Jihlava jako konkurenceschopnosti kvůli letišti v Náměšti a stavbě reaktoru, spíš ale lobuji za… Číst vice »

xyz

Časově konkurenceschopné spojení Třebíč – Jihlava zajistí jedině rychlíky. Ne couráky zastavující všude.

I tady platí, že by se velice hodil 1h takt rychlých spojů. Eventuálně zastavujících i v Lukách a v Třebíči-Borovině.

Problém s umístěním nádraží je nejen v Jihlavě, ale z hlediska výchozí dojížďky i v Třebíči – viz nejen nezastavování rychlíků v Borovině, ale i umístění významných sídlišť na úplně jiných kopcích než je žst. Třebíč.

A ten mnou uvedený počet je vícero mých zkušeností – ne nějaké vyjádření nějakého jihlavského politika.

Elb

O tom jestli se tam jede rychlíkem nebo courákem nebude tolik záležet, když znovu, někdo nebude cestovat na Jihlavský hlavák, při cestě do Boschce nebo centra Jihlavy, už dnes jezdí přímý osobní vlak Třebíč-Jihlava město jen o 2 minuty pomaleji, než rychlík, do Bosche to pak nebude o moc delší taky tak. Když by se zavedl hodinový takt na jednokolejce, tak ty rychlíky pojedou ještě pomaleji, problém sídlišť by se dal řešit přípoji, jenže dnes město Třebíč nechce ze svého největšího sídliště objednávat rozumné spoje na vlakové nádraží nebo do průmyslové zóny, klidně by to šlo i spojit. Já tam… Číst vice »

PN-001

No, že ta dáma železnici příliš nerozumí, je nasnadě. Na druhou stranu, protažení toho, co MD s pseudokrajem Vysočina nesmyslně prosadili do díry jménem Jihlava, která se jen omylem stala krajským městem, dál přes Třebíč do Brna, by mi smysl dávalo. Aspoň by tím ty vlaky dostaly nějaký smysl. Že je to za současného stavu infrastruktury neproveditelné, to si zcela uvědomuji, za to mi mínusy fakt dávat nemusíte. Ale pokud by se jednou, nějakým zázrakem, podařilo dokončit elektrifikaci komplet z Brna až do Jihlavy, pak si to představit rozhodně umím, v těch soupravách pana „Vančury“ LOL

xyz

Ty rychlíky Praha – Jihlava budou mít v Jihlavě krátký přípoj na rychlík ČB – Jihlava – Brno. Tzn. pokud byste chtěl, aby R Praha – Jihlava pokračovaly do Brna, tak byste musel buď utnout R od ČB v Jihlavě, anebo… nic jiného, protože posun o hodinu by nic nevyřešil (1h takt R-240 není možný – v X:30 h by se ty vlaky nevyhnuly někde u Malého Beranova).

PN-001

Ano, to je další věc. Že proto, aby to dávalo smysl, se musely vytvořit přípoje, čímž se budoucí prodloužení zazdilo. Ale ono třeba jednou někoho napadne naopak prohodit o hodinu R9. A nebo se, v ideálním stavu, trať Brno – Jihlava zdvoukolejní. Ale jo, no, asi je to jen šotoutopie.

xyz

Vždyť k tomu prohození R9 o hodinu dojde – mezi HB a Brnem.

Mezi Brnem a Jihlavou bude dvoukolejka v podobě VRT (bez mezilehlých zastavení aneb „VRTkou se automaticky zvýší počet spojů mezi významnými místy Vysočiny“ – jeden z dřívějších falešných slibů, nemluvě o tom, že rozhodně ne „automaticky“, ale leda tak objednávkou).

Petr

„Mým hlavním úkolem je chránit mé národy před jejich politiky“

jva

Politik je takový, jakého volič zvolí. Když opakovaně volí profláknuté sv*ně jen proto, že jeho strana slibuje nesplnitelné víc jiné, lepší to nebude…

Petr

Politik je vždy politik. V některých zemích je to dokonce vulgární slovo.

vlachjan

„Bez takového institutu bychom v případě málo používaných nebo zcela nepoužívaných tratí jenom přihlíželi tomu, jak postupně chátrají,“ Budeme tedy příhlížet tomu jak chátrají s papírem v ruce:)

vasek.beroun

A co by to pomohlo? Konečné slovo má sněmovna a ta protlačí prakticky cokoli.

Gejza

Vzhledem k tomu, že budou mít dotčené obce závazné stanovisko, je ta novela ve věci konzervace úplně k ničemu. Je jasné, že vedení Horní i Dolní bude vždy proti, protože si najednou vpomenou, že by tím mohl někdo od nich jezdit. A vzhledem k tomu, že se provoz dráhy platí z cizího (rozumněj státního), tak je její minimální využití vůbec netrápí. Celé by se to mělo uchopit jinak. Pokud klesne využívání trati pod určitou mez, měla by být podmínkou zachování provozu/schopnosti spoluúčast samospráv na financování zajištění provozuschopnosti dráhy. Pak by byly samosprávy nucené uvažovat ekonomicky a ne jen ryze populisticky.

Jarda

pane prezidente, vetujte to!

vasek.beroun

A co by to pomohlo? Konečné slovo má sněmovna a ta protlačí prakticky cokoli.

Beekee

Novela řeší posílení práv cestujícíCH…

Jirka

„Budou si moci zakoupit bez příplatku jízdenku ve vlaku, pokud si ji nemohli zakoupit v železniční stanici.“ – Vsak to uz plati u CD i ted, je-li pokladna zavrena. 🙂

Nebo se tyka jinych situaci? 🙂

-mm

Jihomoravský kraj se pokouší to změnit. Teď jen povinností nástupu do určitých dveří, ale chtěli nákup ve vlaku bez přirážky zrušit úplně

PN-001

Prý i někteří soukromníci se o toto pokoušeli, s doplatkem vždy, i když není pokladna nebo automat ve stanici. Jen se ke mě nedoneslo kteří soukromníci, tak to beru jako neověřený drb. Ale víte co se říká: na každém šprochu…

xyz

Koncem 90. let to tak měly ČD, s.o., na tratích se samoobslužným způsobem – zažito v Hevlíně v roce 1997 – jeli jsme „tam a za chvíli zpět“; o víkendu (kdy tamní pokladna nebyla otevřena) – u strojvedoucího jízdenka s 5Kč přirážkou (bez přirážky by to bylo jen při koupi tzv. blokových jízdenek v nějaké prodejně na návsi, která v tu chvíli měla beztak zavřeno).

Tzn. ti údajní soukromníci by se v takovém případě inspirovali dávným přístupem unitárních ČD, s.o.

xyz

Od 12/2012 do 12/2015 to tak samy od sebe svévolně změnily i ČD, a.s., v zastávce Omice. Tzn. JMK není první, kdo s tímto přišel.

David

Zajímalo by mě zda bude stačit aby byl v zastávce automat, protože jinak to v podstatě znamená, že bude muset být v každém regionálním vlaku průvodčí.

Fsp

Mimochodem jako přílepek se obvykle nazývá pozměňovací návrh k úplně nesouvisejícímu zákonu – třeba jako kdyby tato změna byla schovaná ve zrovna projednávané novele zákoníku práce.

Jiří Kocurek

S tou soukromou vlečkou zaústěnou do trati to bude ještě patálie. Totiž pokud se někdo pokusí zneužít institutu konzervace k zakleknutí vlečkaře. Jinak by se ale mělo uplatnit právo přístupu a takovou trať udržovat. Jenže je spousta těch, kteří se budou chtít vlečkařovi pomstít, že tam nejezdí osobní vlaky…

Klabavátor

Vlečkař se bude muset snažit jinak. Pokud mu tam teď přijede 4x za rok ucelenka (typicky jde o různá sila a agropodniky), tak je bude muset rozdělit na třetiny alespoň na poslední míle, aby dosáhl kouzelného čísla 12.

PMa

Při rozdělení vlaků na třetiny vychází jen návoz na nějakých 5 vlaků, další minimálně jeden odvoz (resp. opačně v případě síla) a vzhledem k možnostem kolejiště na vlečce a nějakému obratu vozů je tam nejde jenom prodávat.
Nebo to bude platit jen pro některé vlaky?

VTT

Možná by bylo lepší kritérium množství tun místo počtu vlaků. A omezily by se tím spekulace, jako „aby to nezavřeli, objednáme tam 4 páry Mn“, které sice nic nepovezou, ale limit na vlaky to splní.

Leštění

Takže lehké dřevo by se nepocitalo jen štěrk?

VTT

Pokud by ho bylo hodně, tak by se počítalo. Ostatně, ucelenky se dřevem snad nijak moc lehké nejsou.
Ale odvezeni dvou plošinaku za rok by tu trať nezachránilo, to je pravda.

Libor

A pokud jde o osobní, tak bych dal požadavky na počet osob za rok!

VTT

To jsem se nesvazovala navrhnout, ale tak teda jo.

Alibaba

Vlěčkař, když bude vlečku provozovat, tak ten na kterého je napojený o konzervaci požádat sice může, ale DÚ mu nevyhoví, právě pro napojení vlečky.

Alibaba

Myslím, že už dneska nelze zrušit trať, když je do ní zaústěná vlečka s platným úředním povolením. Mám pocit, že takový příklad jsou právě Kralovice.
A myslím si, že SŽ si neriskne takovouhle trať navrhnout na konzervaci. A nějaké vydírání (zakleknutí) dlouhodobou výlukou by taky neprošlo.
Pokud vlečkař má platné úřední povolení, není blbý a nebude si vlečku sám dávat do konzervace, i kdyby tam nejezdil, nikdo se na něm z principu pomstít nemůže.

Sova

Dokud bude v téhle zemi působit S(mrt) Ž(eleznic), tak je to stejně jedno. Ti dokážou tratě zlikvidovat i mimo zákonný rámec.

Michal M

Tady u nás trať zlikvidovali jako dost, ale nahradili jí přímějšími úseky. U jaké zlikvidované trati bydlíte vy?

Petr Šimral

Loket předměstí – Horní Slavkov Kounice, Kralovice – Mladotice…
Dlouhodobá výluka, již 25 let…

Franta Palkoska

Kolovrátník ještě před pár lety chtěl konzervovat a dnes by podpořil návrh senátu na vyjmutí konzervace, zajímavé.

Kubrt

Z opozičních lavic leccos vypadá jinak, než z vládního tábora. Nicméně nakonec i ANO hlasovalo pro (mimo jiné) konzervaci.

Franta Palkoska

Ano, přesně na to poukazuji, je líbívé teď všechno nepopulární kritizovat, přitom před dvěma lety jsem prosazoval totéž…

Leštění

Ono to .ale i obráceně, tenkrát proti návrhu Kolovratnika současná vláda bojovala a dnes to protlacovala.

Materna

Šotoušci, šotoušci, máte po pr…. , teda pardon, máte po srandě. 😛

Fsp

To bude mrzeníčko

Jiří Kocurek

Přitom by se pro jakoukoliv trať dalo bezpochyby dozajista najít využití, vždyť i ta vlečka na Orlík se nemusela po dostavbě přehrady rušit!
Parafráze na to, že se nesmí rušit ani vlečka do zavřeného hnědouhelného dolu, je celospolečesnkou povinností pro ni najít využítí. Teda kromě Správy, ta ne, ale všichni ostatní se o využití musejí starat.

libor

si nějakou trať kupte a najděte pro ni využití na vlastní finanční prostředky! By jste brzy šel do mínusu -)

Elb

Tak zrovna vlečka do Dukovan by si využití našla, samotná lidnatá obec Dukovany by při vlacích do Brna vykouzlila více cestujících, než z té pustiny z Krumlova dolů. Nemluvě o tom, že po trase od Brna bydlí hodně pracovníků samotné elektrárny. Největší problém je asi to, že je to hranice kraje, když by obec byla v JMK, věřil bych že by to někdy někoho napadlo.

fous55

Dukovany – Ivančice žst. je po silnici 16 km, cestou jen 4 zastávky, takže 20-25 minut. Po vlečce se závlekem do úvratě v Rakšicích je to na úroveň Ivančic 23 km, takže minimálně 35 minut. Nebylo by to konkurenceschopné. Bohužel.

Tom

A za ušetřené peníze bude moct SŽ stavět nové zábradlí, financovat stědřeji Sudop, povídat o tom, jak ti mizerní aktivisté nechtějí nechat zbourat ani rezatej most, zatímco data u projektů na zrychlení české železnice se budou na mapě projektů nadále posouvat. To by bylo, abychom i toho posledního cestujícího časem nepřesunuli na silnice.

Chronosphere

Ano,spiklo se proti vám 180 poslanců.

Tom

To byl sarkastický komentář k úspořeným penězům a fungování SŽ😉

Nemel

A to jste už slyšel, že v Polsku stavějí ještě víc zábradlí, než u nás? A líp?

Jofrey

Není sudop a.s a tím na justice.cz by měla být účetní uzávěrka?

Leštění

Úspora, budou tak maximálně dva tři miliony ročně. Na tratích kde se nejezdí žádná údržba neprobíhá.

Fera

Perfektní věc, pan Kupka s ODS má ode mě další bod navíc.

Petr

Nemá už jich dvanáct?

jal

Konečně se zruší další tratě a bude víc peněz pro armádu.
V dnešní době vlastně nic jiného nepotřebujeme.

Ondřej 2

Zrekvírovat kolejnice pro válečný účely? Proč ne.. 😁

Fsp

Ale to bude problém, protože Kozí dráha je pro armádu strategická!

jal

Není, nevede na východ.

Fsp

no právě! to je pro zmatení nepřítele!

vlachjan

Tak snad se nám ty tanky budou po cestě dobře vozit:)