- Železnice •
- Stavebnictví •
- Silnice •
- Voda
Sněmovna podpořila zavedení lhůty pro povolení významných dopravních staveb
Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Příslušným úřadem má být nově zřizovaný Dopravní a energetický stavební úřad, se kterým počítá nedávná novela stavebního zákona.
Do čtyř let? A proč tak rychle?
A co nastane, pokud se odpůrci stavby odvolají proti stanovisku EIA, územnímu rozhodnutí, nebo stavebnímu povolení (a to třeba i opakovaně), jak je tomu běžné u vělkých a konfliktních staveb? Tipnul bych si, že se přeruší odpočet 4-leté lhůty a úřad se bude tvářit „to my nic, to soudy“
Odvolání může být až po vydání, tedy až po čtyřech letech
Prostě jednoduše. Zažádat, úřad vás výzvě k dodání dalších dokladů, vám se to podaří do 2-3 let sehnat, doložite na úřad, následně běží ta čtyřletá lhůta, úřad vydá rozhodnutí a pak se můžou další 2-3 řešit různá odvolání. Tedy celkem 8-10 let.
Jak píšu níže, řeší neexistující problém.
Taková paralelní dráha LP by si to zasloužila 🙂
Nikde v článku se nepíše, respektive není to zatím známo, – a to je to podstatné, zda to bude jen na úrovni „obyčejného“ speciálního stavebního úřadu. Protože pokud by to byl pouze jeden z běžných SSÚ, pak ty tabulkové platy žádné kvalitní úředníky tam nepřitáhnou. Jinými slovy premisa „BY MĚLY ze zákona získat povolení ve lhůtě čtyř let“ zůstane stejnou fikcí, jako je tomu v současné době u ostatních úřadů – viz. např. nedávno zmíněná Plzeň.
No jak říká ministr dopravy: kvalitní lidé mají být v soukromém sektoru, ne ve státním.
Ale jistě pane ministře
Ale jistě pane premiére
Sire Hamstly, vy jste tu ještě? Ne už jsem tu zas pane ministře
To mělo platit v roce 2007 či s přípravou 2005 Kdy začínáme bruselské projekty a ne tady skončili
Nevěřím..a hlavně že máme nový úřad.
Seštíhlováni státu v praxi.
No pěkný, ale nejdéle zatím trvá, aby „stát přesvědčil sám sebe, že (a jak) to chce postavit“. To jsou ty různé opakované studie, tady je zdržení mezi schválením CK MD a faktickým zadáním přípravky (zdravíme do Neratovic – to už je kolik, 2 roky nečinnosti?) atd.
Čili tohle by asi drobně pomohlo u 1. stavby Domažlic, ale jinak přinejmenším na železnici to moc nevidím. Už kvůli tomu, že málokterá stavba jednotlivě přesáhne ty předepsané miliardy.
Neratovice pozdrav opětují a souhlasí. Ale aspoň nám sem pořád ještě něco jezdí 🙂
Ale výluk máme dostatečné množství.
Tak super, dnes to standardně trvá 2 až 3 roky, což je tragický. Tak zavedeme lhůtu 4 roky a budeme tomu říkat urychlení.
A propo kdo to bude kontrolovat a vymáhat? Dnes tam jsou také lhůty, které stavební úřady nedodržují a vy se jich nemáte jak domoci.
Do 4 let od předložení EIA to rozhodně netrvá, spíš 10-15.
O tom, že to bude těžko vymahatelné, netřeba diskutovat.
Tohle jsem nikdy nepochopil. Úřad má na něco zákonnou lhůtu ale když ji nedodrží, tak se vlastně nic nestane. Přitom v takovém případě by zodpovědným úředníkům měly být nařízeny neplacené přesčasy když nejsou svoji práci schopni dělat včas.
Těch úředníků je málo a nejsou dobře zaplaceni. Pokud chcete aby to vůbec někdo dělal s tímhle systémem moc nepochodíte.
Úředníky nahradit umělou inteligencí, bezodkladně.
úředníků je naopak velmi hodně. Bohužel nejsou na referentských místech… 🙂
Aneb pokud tedy dělají do výše svého platu, tak se není vlastně čemu divit že to trvá…
Ale trvá, nesmíte si plést stavební a územní řízení. Naopak většinou se právě na tu EIA čeká, pak už tneni takový problém, největší problém je právě to získávání všech papírů, ne samotné řízení. A taky si uvědomte že řízení muze skončit nejen vydáním povolení ale naopak nevydanim.
Nic si nepletu, evropská směrnice bere stavební řízení jako celek, tzn. naše ÚR + SP.
S novým stavebním zákonem bude i u nás sjednocenné řízení a na to se to taky bude vztahovat. A dnes to od vydání z. stanoviska EIA k vydání SP trvá běžně přes 10 let.
BTW: Právě proto, že máme oddělené stavební a územní řízení dopadáme v těch mezinárodních žebříčcích délky stavebního řízení tak dobře (rozuměj nejsme úplně poslední). Ty žebříčky berou v našem případě v potaz jen to SP a to horší (získání UR) se tam nepočítá.
To, že v zákoně bude, že povolení se vydá do 4 let zní hezky, ale papír snese vše. Co se stane, když se povolení nevydá páč úřad bude stejně jako nejmenovaný jiný stavební úřad nečinný, třeba z nedostatku lidí?
Automaticky se stavba povolí když lhůta vyprší?
Kéž by…
To by k ničemu nebylo. Celkem snadno si lze představit, že před uplynutím lhůty by úřad stavbu preventivně zamítl, než aby došlo k povolení vlivem uplynutí lhůty.
Taky to na mě působí divně. Papírem se práce asi neurychlí. Možná se začnou prioritizovat ty stavby se zákonnou lhůtou, ale ostatní řízení bude trvat o to déle. Reálné jsou dvě možnosti, jak stavební řízení urychlit: 1) zvýšit perosnální kapacitu stavebních úřadů, což znamená jim zvýšit rozpočet (pokud rozhodují o miliardových projektech tak se to zaplatí hned první rok) anebo 2) zjednodušení agendy, tedy méně byrokracie ke zpracování pro daného úředníka. Akorát tady jsme v pasti, že jiný úředník musí to pročištění zákonných náležitostí zpracovat, aby z toho byl legislativní návrh a to nemá šanci během jednoho volebního období stihnout… Číst vice »
Ad 1, problém je, že stavební úřady patří pod města a ty je platí. No a města zase tolik peněz na zbyd nemají.
Nemysleli náhodou 4 měsíců? Proč by to mělo 4 roky zbytečně trvat??