Sněmovna podpořila zavedení lhůty pro povolení významných dopravních staveb

Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příslušným úřadem má být nově zřizovaný Dopravní a energetický stavební úřad, se kterým počítá nedávná novela stavebního zákona.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Do čtyř let? A proč tak rychle?

Gejza

A co nastane, pokud se odpůrci stavby odvolají proti stanovisku EIA, územnímu rozhodnutí, nebo stavebnímu povolení (a to třeba i opakovaně), jak je tomu běžné u vělkých a konfliktních staveb? Tipnul bych si, že se přeruší odpočet 4-leté lhůty a úřad se bude tvářit „to my nic, to soudy“

Leštění

Odvolání může být až po vydání, tedy až po čtyřech letech

Leštění

Prostě jednoduše. Zažádat, úřad vás výzvě k dodání dalších dokladů, vám se to podaří do 2-3 let sehnat, doložite na úřad, následně běží ta čtyřletá lhůta, úřad vydá rozhodnutí a pak se můžou další 2-3 řešit různá odvolání. Tedy celkem 8-10 let.
Jak píšu níže, řeší neexistující problém.

Milan

Taková paralelní dráha LP by si to zasloužila 🙂

Granja

Nikde v článku se nepíše, respektive není to zatím známo, – a to je to podstatné, zda to bude jen na úrovni „obyčejného“ speciálního stavebního úřadu. Protože pokud by to byl pouze jeden z běžných SSÚ, pak ty tabulkové platy žádné kvalitní úředníky tam nepřitáhnou. Jinými slovy premisa „BY MĚLY ze zákona získat povolení ve lhůtě čtyř let“ zůstane stejnou fikcí, jako je tomu v současné době u ostatních úřadů – viz. např. nedávno zmíněná Plzeň.

Leštění

No jak říká ministr dopravy: kvalitní lidé mají být v soukromém sektoru, ne ve státním.

Vojtěc

Ale jistě pane ministře
Ale jistě pane premiére
Sire Hamstly, vy jste tu ještě? Ne už jsem tu zas pane ministře

Vojtěch

To mělo platit v roce 2007 či s přípravou 2005 Kdy začínáme bruselské projekty a ne tady skončili

Jerys

Nevěřím..a hlavně že máme nový úřad.

Pezos

Seštíhlováni státu v praxi.

Tomáš Záruba

No pěkný, ale nejdéle zatím trvá, aby „stát přesvědčil sám sebe, že (a jak) to chce postavit“. To jsou ty různé opakované studie, tady je zdržení mezi schválením CK MD a faktickým zadáním přípravky (zdravíme do Neratovic – to už je kolik, 2 roky nečinnosti?) atd.
Čili tohle by asi drobně pomohlo u 1. stavby Domažlic, ale jinak přinejmenším na železnici to moc nevidím. Už kvůli tomu, že málokterá stavba jednotlivě přesáhne ty předepsané miliardy.

Honza

Neratovice pozdrav opětují a souhlasí. Ale aspoň nám sem pořád ještě něco jezdí 🙂

None

Ale výluk máme dostatečné množství.

Leštění

Tak super, dnes to standardně trvá 2 až 3 roky, což je tragický. Tak zavedeme lhůtu 4 roky a budeme tomu říkat urychlení.
A propo kdo to bude kontrolovat a vymáhat? Dnes tam jsou také lhůty, které stavební úřady nedodržují a vy se jich nemáte jak domoci.

yxc

Do 4 let od předložení EIA to rozhodně netrvá, spíš 10-15.
O tom, že to bude těžko vymahatelné, netřeba diskutovat.

Tuňák

Tohle jsem nikdy nepochopil. Úřad má na něco zákonnou lhůtu ale když ji nedodrží, tak se vlastně nic nestane. Přitom v takovém případě by zodpovědným úředníkům měly být nařízeny neplacené přesčasy když nejsou svoji práci schopni dělat včas.

David

Těch úředníků je málo a nejsou dobře zaplaceni. Pokud chcete aby to vůbec někdo dělal s tímhle systémem moc nepochodíte.

Kebab

Úředníky nahradit umělou inteligencí, bezodkladně.

Zbyněk

úředníků je naopak velmi hodně. Bohužel nejsou na referentských místech… 🙂

EC104

Aneb pokud tedy dělají do výše svého platu, tak se není vlastně čemu divit že to trvá…

Leštění

Ale trvá, nesmíte si plést stavební a územní řízení. Naopak většinou se právě na tu EIA čeká, pak už tneni takový problém, největší problém je právě to získávání všech papírů, ne samotné řízení. A taky si uvědomte že řízení muze skončit nejen vydáním povolení ale naopak nevydanim.

yxc

Nic si nepletu, evropská směrnice bere stavební řízení jako celek, tzn. naše ÚR + SP.
S novým stavebním zákonem bude i u nás sjednocenné řízení a na to se to taky bude vztahovat. A dnes to od vydání z. stanoviska EIA k vydání SP trvá běžně přes 10 let.
BTW: Právě proto, že máme oddělené stavební a územní řízení dopadáme v těch mezinárodních žebříčcích délky stavebního řízení tak dobře (rozuměj nejsme úplně poslední). Ty žebříčky berou v našem případě v potaz jen to SP a to horší (získání UR) se tam nepočítá.

Honza

To, že v zákoně bude, že povolení se vydá do 4 let zní hezky, ale papír snese vše. Co se stane, když se povolení nevydá páč úřad bude stejně jako nejmenovaný jiný stavební úřad nečinný, třeba z nedostatku lidí?

Automaticky se stavba povolí když lhůta vyprší?

Radim

Kéž by…

Ondra K.

To by k ničemu nebylo. Celkem snadno si lze představit, že před uplynutím lhůty by úřad stavbu preventivně zamítl, než aby došlo k povolení vlivem uplynutí lhůty.

Jan T.

Taky to na mě působí divně. Papírem se práce asi neurychlí. Možná se začnou prioritizovat ty stavby se zákonnou lhůtou, ale ostatní řízení bude trvat o to déle. Reálné jsou dvě možnosti, jak stavební řízení urychlit: 1) zvýšit perosnální kapacitu stavebních úřadů, což znamená jim zvýšit rozpočet (pokud rozhodují o miliardových projektech tak se to zaplatí hned první rok) anebo 2) zjednodušení agendy, tedy méně byrokracie ke zpracování pro daného úředníka. Akorát tady jsme v pasti, že jiný úředník musí to pročištění zákonných náležitostí zpracovat, aby z toho byl legislativní návrh a to nemá šanci během jednoho volebního období stihnout… Číst vice »

Leštění

Ad 1, problém je, že stavební úřady patří pod města a ty je platí. No a města zase tolik peněz na zbyd nemají.

4 dny nebo 4 měsíce jo ale víc?

Nemysleli náhodou 4 měsíců? Proč by to mělo 4 roky zbytečně trvat??