Sněmovna podpořila zákon, který zavádí minimální podíl nízkoemisních vozů pro veřejné zadavatele
Solaris Urbino 12 s pohonem na vodík. Foto: DPmÚL
Nový zákon bude znamenat pro dopravce nákup dražších vozidel.
Nový zákon bude znamenat pro dopravce nákup dražších vozidel.
Jen papouškují nařízení shora podobné jako toto :
https://www.irumobilitypackages.org/
Balíček mobility EU 1 zahrnuje několik právních předpisů, které zákonodárci EU, Evropský parlament a Rada, vyjednali a přijali jako balíček v srpnu 2020. Pokrývají klíčové aspekty odvětví silniční dopravy, které mají společný silný sociální prvek, takto: vysílání řidičů mimo jejich domovskou zemi, pravidla pro dobu řízení a odpočinku a tachografy, přístup k profesi a přístup na trh. Většina nových pravidel platí pro přepravu cestujících i zboží, přičemž pravidla přístupu na trh jsou specifická pro přepravu zboží.
Argumentace nedostatkem fosilních paliv na trhu k odložení tohoto zákona mi připadá postavená na hlavu. Naopak je potřeba se zbavit závislosti na těchto zdrojích energie tak rychle jak jen jsme schopní to udělat.
No a poměr ceny vlaku a busu se zase trochu srovná…😊
Ano, objednavatel zaplatí více za BUS, o to méně se objedná vlaků …
Až na to, že naftové vlaky taky „budou muset“ být nahrazeny vodíkovými či bateriovými.
Tohle dost možná zabije MHD v menších městech a autobusy na venkově budou jezdit 4x denně, prázdné, protože taková veřejná doprava je dost nanic.
A že cena vodíkového autobusu spadne do 3 let na polovinu i při stimulaci poptávky? Tomu možná věří přesvědčení věřící ze státní plánovací komise.
Tak že poptávka způsobí slevnění, tomu věřila i minulá vláda. 🙂 U mobilních dat.
Nejen minulá, ale tahle …
Věta Klausova : „Neviditelná ruka trhu řeší vše“.
Státní befel o minimálním % tzv. nízkoemisních vozů nemá s rukou trhu nic společného.
Jste o tom opravdu přesvědčen ?
Další legislativní paskvil na obzoru. Emise, o které by snad mělo jít, nezávisí až tak na počtech vozidel jako spíše na ujetých kilometrech. Stejně tak i návratnost investice do nákupu vozidla. Takže ekonomický recept bude: pořídit minimální nutný počet „nízkoemisních“ vozidel, nejlépe jako rezervní vozidla koupená z x-té ruky, a hlavní výkony odjezdit vozidly klasickými.
Třeba v takovém Novém Jičíně nebo Hranicích, že?
Pak ještě třeba Bílina, Kutná Hora, a z trochu větších měst (do řádově cca. 30 tisíc obyvatel) Třinec, Trutnov, Písek.
Třinec má Peruny…
No ano, všechna ta města mají plně nebo částečně elektrifikovanou MHD, uvedl jsem je jako příklad, že provoz bez- nebo nízkoemisních vozidel nemusí být pro malé provozy MHD likvidační, jak píše pan Kocourek.
Tak pokud už byly dané autobusy vysoutěženy, je čas do další veřejné zakázky, no ne?
Pavel Páral měl v posledním komentáři pravdu, když psal, že poslední summit EU byl sjezd mimozemšťanů. Válka za humny, ohrožení základních dodávek typu ropa a plyn s dopadem do dodávek elektřiny a oni řeší emisní povolenky pro mj. i soukromé budovy s dopadem tisíciny procenta na globálních emisích. předpokládám, že gros z té bezemisní dopravy budou tvořit busy na cng… protože si moc nedokážu elektrobusy někde na venkově představit. To bude paráda
Přičemž výrobci motorů zapracovali a emise nafty a CNG se srovnaly. Jediná výhoda CNG je v absenci spotřební daně z paliva a tím pádem mírně levnější provoz.
Nuž pak někdo nahradí atomovou elektrárnu spalováním zemního plynu a bude volat po zákazu vozidel na CNG, podílejících se na spotřebě plynu několika málo procenty té vymodlené plynové eletrárny.
V zásadě souhlas, měl bych však dvě výhrady:
1) O tématech, která ministři probírali na onom summitu, už se nějaký ten pátek jedná. Jednak zatím nejsme v situaci, kdy by to bylo nutné kvůli válce celé zaříznout, jednak nejde o žádnou převratnou novinku.
2) Názory pana Párala týkající se ekologie jsou, slušně řečeno, omezené. Ano, s ním i s vámi se společně shodneme na tom, že Green deal je arcihloupost. Kolega Páral ale nikdy nenavrhuje lepší řešení, jen všechno zrušit a dál žít jak ve dvacátém století. Pojem neudržitelnosti současného průmyslu, dopravy atd. mu nic neříká.
No nechci vám kazit iluze, ale vytápění (chlazení) soukromých budov rozhodně není tisícina.
Ten jeho článek je jinak hrozný brak. Tak se vysmějeme, že to je k ničemu, přimícháme tam pár oblíbených nesmyslů a nějaký navrhovaný směr nedáme. A to vše přesto, že EU je fakt někdy nesnesitelně byrokratická a staví věci na hlavu. Nicméně jedna věc je fundovaná kritika a druhá věc je plácání.
Tisicina z celosvetovych emisi urcite ano, a mozna i z tech evropskych. Povolenky na soukrome domy- a to jsme se v dejepise smali dani z kominu pred dvema sty lety. Nic proti udrzitelnosti, ale jestlize to resime osamoceni (bez nejvetsich znecistovatelu jako Indie, Cina, Rusko apod.) si muzeme stokrat opakovat, jak jsme v udrzitelnosti na spici, ale tyto staty se jen tise smeji pod vousy. Jestli nekdo cinanovi veri, ze bude v r. 2060 klimaticky neutralni, tak je naivka. Ted to deklaruji, aby mohli obchodovat se zapadnimi firmami (a ty s nimi, aby mely papir na nejaky zbytecny ESG certifikat),… Číst vice »
No jestli je kolem 11 % tisícina, tak jsem asi ve škole nedával pozor.
Čína je největší znečišťovatel v absolutních číslech, ale per capita rozhodně není na špici, což zarazí, na to že to je fabrika planety. Mají polovinu oproti USA, třetinu proti Austrálii a o pětinu méně než ČR. Elektrobusů jezdí v Číně nejvíc na světě, rychlovlaky asi nemusím zmiňovat, že.
Emise prepocitavate “per capita”, ale elektrobusu a rychlovlaku tam jezdi nejvic na svete… a kolik je to “per capita”?
Víc než u nás
Elektrobusů tam je aktuálně kolem 75 00… Musím to dělit? U nás by elektrobusů muselo být kolem 750 aby to bylo +-stejně na hlavu.
nulu to sežralo… 75 tisíc
Jakoze emise z vytapeni evropskych obytnych domu jsou 11% z celosvetovych? Tak to jsem asi chodil fakt na jine skoly…
ne, plošně jsou domy kolem 11 %
A chodil jste vůbec na nějaké, když tu projevujete soustavně takovou neznalost?
Na rozdíl od Evropy má třeba Čína povinné kvóty na elektrická auta v prodejích. Tím pádem mají výrobci motivaci zavádět nové a levnější technologie (a taky třeba auta jako v Evropě Dacia Spring, což je jen upravená čínská verze), dostat více elektroaut mezi lidi. Čína mnohem více tlačí na jadernou energii, na rozdíl od Evropy, která se zasekla v bludu obnovitelných zdrojů. Číňani totiž nejsou, na rozdíl od vás, hloupí. Indie je sice pomalejší, ale postupně i oni pochopili, že potřebují změnu. Ani ne kvůli světovému oteplování, jako kvůli starosti o domácí prostředí a města. Zkuste se trošku dovzdělat v… Číst vice »
Sněmovna podpořila nařízení shora a peníze navíc (rozdíl ceny vozidel) nedodala (nemají odpovědnost). Zákazníku – plať a mlč.
1. Pro velká města brnkačka, pro venkovské oblasti absurdní.
2. Jestli už, tak by se logicky mělo jít nejurgentněji na nákladní dopravu, ne naopak.
3. A mělo by se tlačit na přesun na koleje, ne na procenza na silnicích.
Tady na Vsetínsku nám jezdí motoráky pod dráty (protože kraj el jednotky neobjednal kvůli ceně) .. a najednou tu má být podíl bezemisních vozidel v řádu desítek procent? 😀
To by bylo potřeba zadrátovat trať do Bylnice nejdříve. I když to by se mohlo včetně pokračování do Vlárského průsmyku a dále na Slovensko udělat.
Ale až ve chvíli, kdy bude trať 280 přepnutá na střídavinu. Do té doby je to nesmysl.
Vůbec se kraji nedivím, že nechce za řadu 460 platit stejně jako jiné kraje platí za Regiopantera. Obzvlášť když by s tím nedokázal zajisti spojení Vsetína s Kloboukama a Brumovskem bez přestupu.
On by ten motorák z Bylnice stejně jezdil pod dráty až do depa ve Valmezu, jak tomu bylo za dob ČD.
… jak se z něčeho stane „povinnost“ a ne dobrovolnost, tak to nebude mít šťastné konce …
Nikde nevidím zmínku jak stát urychlí elektrizaci železnic.
Naopak stát elektrizaci několika tratí odložil na „někdy později“. – Vlára, Frýdek
V situaci, kdy nam realne hrozi energetickej kolaps vymejslet kvoty na energie podle puvodu? Nemela by spis snemovna resit, jak stat zajisti chod ekonomiky az nam Putin vypne plyn?
To není primárně práce ani tak pro sněmovnu, ale zejména pro vládu a jednotlivá ministerstva.
To sice ano, ale neobejde se to bez upravy legislativy a ta uz by mela bejt snemovnou projednavana, klidne ve stavu legislativni nouze. Protoze ja jsem bohuzel presvedcen, ze energeticka krize prijde driv, nez dalsi smrtici vlna Covidu, na kterou se vlada a snemovna s dostatecnym predstihem pripravily.
A tu legislativu tam musí někdo poslat – ministerstva.
Nemusí – zákonodárnou iniciativu maji mj. i poslanci. Byť ty jejich produkty stojí za to.
Samozřejmě, mají. Ovšem v tomto konkrétním případě, reakce na nastávající krizi, vidím míč na straně vlády.
Oni se ještě víc zešíleli a odtrhli od reality velebnosti ach jo…,kdyby stupidita zelenela kolem sněmovny a vlády máme přírodní rezervaci
Ještě možná v rámci boje proti greenwashingu by to chtělo zákon o uvádění reálných emisí u každého vozidla. Aby člověk viděl že je má ten trolejbus třeba poloviční, ale skutečně ne nulové.
Proč měnit zaběhlé ideologické nesmysly? 😀 Když si koupíte BMW X5 45e, které má šestiválcový 207 kW benzín s dvěma turby a nějakou malou baterku, tak vám taky do papírů napíší, že máte 35 g CO2 na kilometr (protože to v měřícím cyklu jelo na tu malou baterku) a dostanete značku s písmeny EL a výhody nízko a bezemisních vozidel. No a co, že pak jezdíte za 8-10 litrů benzinu. Stejným způsobem se dosahuje cíle bezemisních a nízkoemisních vozidel, které si třeba Německo stanovilo. 🙂 🙂 My jsme si tady ten socík prostě vybudovali, že si máme potřebu všichni lhát,… Číst vice »
Ty emise stejně nejde úplně přesně spočítat, to by se u benzínu/nafty musely počítat emise i při jejich výrobě a těžbě ropy.
Proč nejde? Stačí počítat (spotřeba) x (emise energetického mixu ČR) a je to. Protože žádné „jezdím jen na zelenou energii“ neexistuje.
Nastane zázrak: Bezemisní zdroje elektřiny pokryjí vyšší spotřebu, než kolik samy dodají. A to jak v okamžité situaci, tak v dlouhodobé bilanci.
Následně nastane veliké divení a osoby v sudech v Orlíku stejně jako při kauze LTO.
S čím to porovnat?
U benziňáku bych tím pádem taky potřeboval znát emise při výrobě benzinu(zpracování ropy).
Jo, jenže by se musely počítat stejně emise u elektromobilů. Dnes když máte elektromobil, tak máte emise 0, i když je to lež jako věž, jak napsal Adam…
Lež to není, protože to vlastní EV skutečně žádné emise neprodukuje a emise výroby el. enegie se počítají do její výroby, resp. z energetického mixu v tom kterém momentu. Když to budete sčítat, vyjdou vám nesmysly.
Nebo snad má emise váš počítač, vařič nebo tramvaj?
„Čistota/špinavost elektrické energie“ pak záleží na místě a čase, není to fixní hodnota.
Ano, presne tak, v tom je to pokrytectvi.
Auto je v miste Praha a vyfuk ma v miste Tusimice… a vsichni se tvari, jak je to EKO. Nehlede na to, ze valna vetsina zdroju vzacnych kovu apod., potrebnych k vyrobe elektromobilu, je na uzemi statu s rezimem jako RF (nebo horsim). To pak bude veselo, az nas zas nekdo chytne za koule jak Voloda s plynem, ktery do ted byl strasne EKO a vyhodny
A přitom to není pravda. EV má výfuk v mixu celé ČR, nebo v mixu EU, podle toho, jak zrovna elektřina teče. Ani energetický mix, který je nějakým „průměrem“ výroby v ČR, vůbec není vypovídající o konkrétní situaci. Stačí využívat více domácí solární elektrárnu, a rázem jsou emise úplně jiné než u někoho, kdo by se připíchl přímo na Tušimice. Zatímco u spalovacího motoru jsou emise dané přímou závislostí na spotřebě, u EV to ani náhodou neplatí.
A co se týká zdrojů surovin, podíl těch rizikových a drahých v celkovém objemu baterie soustavně klesá i bez „revolučních“ typů baterií.
To si povime (mozna, jestli do te doby tyhle rozvratne diskuse nezakazou) za 13 let
Jenze realita “mixu” v cr je primo umerna mixu v germanii. Kdyz fouka vitr a sviti slunko, tak jeste platime za to, ze dodavame do site. A kdyz ne, tak stoji mw klidne 600 EUR… a pardon, min 60% lidi v tomto state nema na to, aby o solarech nebo ev jenom vubec uvazovalo… vzdyt se podivte, co na silnicich jezdi za strepy…
Realita mixu v ČR je taková, že je každý den jiná. Takže z čeho budete počítat emise? Občas vyvážíme, občas k nám elektřina jde třeba i z Polska, nebo naopak solární či větrná z Německa.
Ale chápu, prostě potřebujete EV jako nepřítele, a důvod se vždycky najde… A samozřejmě, argument se střepy a tím, jak lidi na něco nemají, nemohl chybět, to by nebyla diskuse o EV…
Ev je hlavne uplne slepa ulice
tak hlavně že ropa má skvělé vyhlídky.
Slepou ulicí je myšlení lidí jako jste vy. Více to komentovat nehodlám, nestojí mi to za to.
No a jaka je realita? Drtivou vetsinu novych aut u nas kupuji firmy, a nemyslim si, ze by lidi nekupovali auta jen proto, ze nove proste nechteji
Ve světě obecně drtivou většinu aut kupují firmy, takže to je opět argument z říše debilních.
Já jsem nikde nenapsal, že provoz EV nemá vliv. Ale jako elektrický spotřebič to emise nemá, není v tom nic pokryteckého. CO2 a srágory naběhlo v elektrárně, ti zaplatili emisní povolenky, těm to čudí a musí filtrovat, nemůžete to počítat ještě jednou, znovu u spotřebiče. Můžete ale počítat co síť zatěžuje a můžete počítat aktuální mix, který je dynamický a mění se v jednom kuse. Já nejsem fanda aut v ani jedné podobě, Li-Ion baterky rozhodně nejsou ideální, zejména některé prvky jsou z problematických regionů, také vývoj neustále běží, ale jestli vám přijde že ropa a její těžba je ideální… Číst vice »
Úřední proces, který vedl ke stanovení podílu 29,7 %, musel být rozkošný.
Výsledek dlouhých a náročných negociací 🙂
Každý napsal číslo na papírek a hodil do osudí. Nakonec se udělal průměr 🙂
Podobně se určovala cena přípojky na nových pozemcích, kde naše vesnice postavila cestu. Na zastupitelstvu padla otázka „Kolik si myslíte, že by lidi měli zaplatit za přípojku?“ a následně se to zprůměrovalo 😀 😀
Já bych spíše řekl, že hráli ruletu a zprůměrovali napadaná čísla.
Tak mohli to zaokrouhlil na 30, ale zas by poslouchali další tři roky kecy svazu dopravy a podobných spolků že jsou papezstejsi než papež a takové ty obvyklé kydy, tak to nechali na nejnižší hranici.
Kydy jsou spíš ty pohádky o tzv. „bezemisnosti“.