lot
Doprava ve městě Mikromobilita

Sněmovna nepřijala návrh, který měl usnadnit odklízení koloběžek

Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime
Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime

Sněmovna dnes odmítla návrh poslance a zároveň starosty Prahy 7 Jana Čižinského (KDU-ČSL), který měl usnadnit městům odklízení odložených sdílených koloběžek z ulic. Měl upravit poskytování vozidel v rámci takzvané obecní mobility. Čižinský chtěl vložit svůj návrh do novely silničního zákona, která upravuje mimo jiné podmínky práce řidičů. Podle zpravodajky k novele Zuzany Ožanové (ANO) byl Čižinského návrh špatně napsán. Návrh vyvolal mezi poslanci rozsáhlou debatu.

Když je zákon špatně napsaný, tak je problém ho v praxi realizovat,“ argumentovala zpravodajka Ožanová.

Čižinský upozorňoval, že povalující se koloběžky na chodnících jsou nebezpečné, zvláště pro nevidomé chodce, pokud na ni narazí. Není podle něj možné spoléhat se na to, že ji občan odklidí. Nemůže ji odklidit ani městská policie, pokud se dá obejít a je kolem ní víc než 1,2 metru místa.

Jeho návrh zaváděl pojmy obecní mobilita a vozidla obecní mobility pro odlišení od motorových vozidel. K poskytování služby by bylo nově nutné kladné stanovisko obce, která by stanovovala pravidla provozu sdílených kol a koloběžek. Nesprávně zaparkované nebo rozbité vozidlo by mohla nechat obec na náklady provozovatele odtáhnout.

Poslankyně a starostka Prahy 2 Jana Černochová Čižinskému naproti tomu vzkázala, že kdyby některé pražské čtvrtě nepodepsaly memorandum s firmou, která tyto koloběžky dovezla, tento problém by nenastal. Černochová míní, že vše by šlo vyřešit nařízením magistrátu.

Návrh vyvolal rozsáhlou debatu. Někteří mimopražští poslanci se pak ohrazovali proti tomu, aby se na plénu Sněmovny řešila pražská záležitost. Vojtěch Munzar (ODS) to nazval pražským okénkem.

Čižinského návrh podpořil například předseda klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Podpořit návrh je podle něj lepší než nedělat nic. Stanjura neúspěšně navrhoval přerušit projednávání tohoto zákona do doby, než problematiku probere sněmovní podvýbor pro dopravu. Sám Čižinský nakonec neúspěšně navrhoval vrátit předlohu do druhého čtení, aby bylo možné načíst znovu pozměňovací návrhy. Ani pro tento návrh se nenašlo dost hlasů.

Největší problémy mají Praha i Brno s koloběžkami Lime, s jejichž příchodem výrazně roste počet kolizí s chodci, přestože koloběžky patří stejně jako kola na silnici. Obě největší tuzemská města o regulaci usilují.

ČTK

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

No jo a máme to tu zase. „černopr..lníci“ plevelí zákany ČR. S tímhle materiálem jsme do Evropy fakt jít neměli.

medvěd

Já myslel, že chodník je pro chodce, cyklotrasa pro auta a cyklisty, cyklostezka pro cyklisty. Elektrovozítka by měla dodržovat pravidla silničního provozu. Každý je přeci účastník silničního provozu a platí pro něj dopravní předpisy.

Pokud se Pražáci domnívají, že chodník je parkoviště na kšeft, tak je někde na radnici asi chyba.

cracatit

Obecní mobilita v podobě koloběžek. Číža je kreativní v ptydepe.

Bob

„Vozidla obecní mobility“, no tak to je perla newspeaku. Dosud jsem si myslel, že vozidly obecní mobility jsou především tramvaje, autobusy a metro, možná ještě mafiánské taxíky. Nicméně nepochybuji, že Čižínského návrh svou právní kvalitou předčí pověstné návrhy zákona o zahrádkářích nebo zákona o turistickém značení, které svého času nedokázala docenit ani legislativní rada vlády a označila je za paskvily bez hlavy a paty. Mimochodem, opravdu měla podmínky práce řidičů upravovat novela silničního zákona? Čekal bych to spíš někde v zákoně o silniční dopravě. A na webu sněmovny také vidím tisk 643, tedy novelu zákona o silniční dopravě, zatímco žádnou… Číst vice »

Sitgestravel

Je pod tim.podepsano CTK, takze si myslim, ze to jenom zkopirovali.

Bob

Ano, dnes mnozí novináři nedělají nic jiného, než kopírují reklamní a propagační texty svých kolegů, kteří dělají v tiskových odděleních úřadů a firem.

Čápisko

To chce klid. Měsíc se počká, než veřejnost zapomene, a pak přijde Andrej na tiskovku s tím, že jako první přišel na super nápad ohledně problému s koloběžkami, které překážejí ve městech.

realista

Kdyby to dopadlo takto, tak třeba já bych se rozhodně nezlobil – znamenalo by to určitě méně námahy, než když teď ty těžké koloběžky musím odhazovat z cesty do křoví sám.

LWQ

Pokud to hazite do krovi, tak nejte „realista“ ale neco zcela jineho. Nechci byt tu sprosty, tak nebudu psat co. Zamyslete se nad sebou.

Spálená tlumivka

Pokud je hází do křoví, tak je evidentně zdvořilý a nechce koloběžkářům zbytečně přidělávat práci. V opačném případě by se připojil k těm, co je házejí do Vltavy.

thegrid

Pokud si někdo dělá business z cizí věci / veřejného prostranství, které k tomu není určené, tak může být rád, že tu koloběžku někdo nezlomí vejpůl. Obdobné je to s Airbnb. Někdo si myslí, že si klidného bytového domu může udělat hotel.