Nové TGV získalo po testech v Česku finální podobu. Od vizualizací se dost liší, olympiádu nestihne
TGV M vypadá výrazně jinak, než dopravce prezentoval na vizualizacích před zahájením výroby.
Francouzské státní dráhy SNCF Voyageurs a Alstom představily finální podobu laku nové vysokorychlostní jednotky TGV M. Konečná verze může být pro mnohé překvapením: vypadá výrazně jinak, než dopravce prezentoval na vizualizacích před zahájením výroby.
„Jde o design, který definuji dvěma slovy: střídmost a elegance,“ říká šéf divize dálkové dopravy TGV-Intercités Alain Krakovitch.
Nový rychlovlak získal loni velkou mediální pozornost v Česku, několik měsíců se testoval na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního.
J’❤️ TGVM
Moment fort du dévoilement de la livrée du futur @TGVINOUI.
Un design que je définis en 2 mots : sobriété & élégance. Une finesse de ligne propre au design japonais que les français aiment tant, mais qui est bien Made in France en réalisation. @AlstomFrance pic.twitter.com/8kaNmvDqvs— Alain Krakovitch (@alainkrakovitch) April 29, 2024
Dopravce zatím stále neukázal interiér nového vlaku. Barevný design je od francouzského studia AREP a japonské společnosti Nendo. Obě firmy se podílejí i na podobě vnitřku vlaku. Barevně jde o kombinaci různých odstínů šedé a bílé. Dveře jsou tmavě červené, odstín má název frenchberry. Podle výrobce taková kombinace barev sníží nároky na klimatizování vlaku zejména v létě.
115 objednaných jednotek
Nové jednotky měly začít jezdit ještě letos do olympiády, v komerčním provozu se ale podle aktuálního vyjádření objeví ve druhé polovině příštího roku. Běží jejich rozsáhlé testování a schvalování.
TGV M má u Alstomu označení Avelia Horizon. Od předchozích rychlovlaků TGV se liší nejen designem čela soupravy. Alstom uvádí, že vlak bude mít o zhruba dvacet procent nižší spotřebu než předchozí generace. Je to především díky lehčím materiálům i lepší aerodynamice. Umožní také rekuperaci energie během brzdění.
Podle Alstomu bude možné flexibilně měnit počty vozů podle poptávky, stejně tak velmi rychle proměnit vůz 1. třídy na 2. třídu. Dvoupodlažní soupravy mají zvládnout přepravit 740 cestujících, dosud mají kapacitu 600 míst. Alstom na vývoji úzce spolupracuje s francouzskou asociací tělesně postižených, aby byla jednotka co nejvíce dostupná například vozíčkářům.
Francouzské dráhy si objednaly celkem 115 těchto souprav (100 vlaků pro vnitrostátní provoz, 15 pro mezinárodní). Hlavní výroba běží v Belfortu (hnací vozidla) a v La Rochelle (ostatní vozy a spojení soupravy). Jednotky mají zvládnout čtyři různé systémy napájení, aby s nimi mohl dopravce zajíždět i do dalších evropských zemí.