Ozubnicová úzkokolejka k jezeru Achensee je v insolvenci, Tyrolsko ji poskytne dotaci k udržení provozu

Achenseebahn. Pramen: AchenseebahnAchenseebahn. Pramen: Achenseebahn

Do velkých komplikací se dostala jedna z železničních turistických atrakcí Tyrolska. Provozovatel známé úzkorozchodné dráhy z Jenbachu v údolí řeky

Do velkých komplikací se dostala jedna z železničních turistických atrakcí Tyrolska. Provozovatel známé úzkorozchodné dráhy z Jenbachu v údolí řeky Inn k jezeru Achensee skončil v insolvenci. Důvodem není koronavirus, ale dlouhodobé problémy.  Informují o tom tyrolská média i například anglicky psaný Urban Transport Magazine.

Trať má ale naději, že zůstane i přes ekonomické problémy v provozu.  Tyrolská vláda schválila v týdnu mimořádnou dotaci ve výši 3,6 milionu eur, která má pomoci udržet provoz trati během insolvence. Tyrolsko považuje trať za velkou turistickou atrakci a nechce dopustit její zpustnutí.

Téměř sedmikilometrová trať s metrovým rozchodem je v nejstrmějším úseku vybavena ozubnicí a podle Wikipedie jde o nejstarší ozubnicovou trať v Evropě, kde jezdí parní lokomotivy. Za více než 130 let existence měla namále několikrát, v posledních letech se ale plánovala její velká modernizace, a to včetně elektrizace a prodloužení z dnešní konečné Seespitz podél jezera až do městečka Pertisau. Odhadované náklady činily 30 milionů eur (cca 800 mil. Kč). V Jenbachu už dokonce stojí elektrické jednotky s ozubnicí, pořízené z druhé ruky ve Švýcarsku. Modernizací by trať nabyla na významu v systému základní dopravní obslužnost a přestala by být výhradně turistickou záležitostí. V Jenbachu je možný přestup na síť ÖBB i Zillertalbahn.

Podle Tiroler Tageszeitung dosáhla Achenseebahn loni obratu téměř 1,5 milionu eur a vykázala ztrátu 250 tisíc eur. Dluhy firmy činí přibližně 1,4 milionu eur. Podle Urban Transport Magazine spadla firma do insolvence poté, když tyrolská vláda začátkem března oznámila, že firmě neposkytne 400 tisíc eur (cca 11 mil. Kč), které byly potřeba na nezbytné opravy a rozjezd sezony.

„Vzhledem k opatření zemské vlády není možné zahájit jízdy 1. května 2020, zrušena je celá sezona 2020. Litujeme těchto okolností, ale nemáme na ně žádný vliv. Včas oznámíme, zda bude možné začít jezdit 1. května 2021 (sezóna 2021),“ stojí na webových stránkách Achenseebahn.

Achenseebahn vlastní z většiny okolní obce, nyní se řeší s insolvenčním správcem její další osud.

Vlastnická struktura:
Obec Eben am Achensee, podíl: 26.5022%
Obec Achenkirch, podíl: 8,9254%
Město Jenbach, podíl: 19,4737%
Sparkasse Schwaz AG, podíl: 2.6316%
Kittl Patrik, soukromá osoba, podíl: 11,6995%
Dr. Zekeli Jürgen, soukromá osoba, podíl: 7,1272%
Malí akcionáři, podíl: 23,6404%
Pramen: https://www.ksv.at/insolvenzfaelle/achenseebahn-aktiengesellschaft-175671

Tagy Achenseebahn insolvence Rakousko
10 komentářů