Letecké společnosti Letectví

Smartwings zvažují přesun 737 MAX na zimu do teplejších krajin

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha
První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Smartwings vážně zvažuje, že na zimu přesune sedm odstavených letadel Boeing 737 MAX 8 na jih Evropy či sever Afriky. K podobnému kroku přistoupil nedávno Icelandair. Důvodem jsou obavy z vlivu tuzemského zimního počasí na technický stav letadel.

Zvažujeme toto řešení. Porovnáváme podmínky na různých letištích, kde by mohla být letadla přes zimu odstavena. Definitivní rozhodnutí ještě nepadlo,“ řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Smartwings mají v Praze odstaveno celkem 7 letadel Boeing 737 MAX 8, další jsou už vyrobené, ale stále v USA. Odstavení ve vlhké a sychravé zimě se přitom může podepsat na jejich technickém stavu.

I proto už řada dopravců přesunula letadla do sušších oblastí: v USA všichni provozovatelé těchto letadel využívají odstavná letiště v
pouštích v Kalifornii, Arizoně či Novém Mexiku. V Evropě tento přesun o víkendu podnikl Icelandair, který s letadly zamířil na španělské letiště Lleida mezi Barcelonou a Zaragozou. Původně Icelandair plánoval odstavení v Toulouse, nakonec se ale rozhodl pro sušší oblast.

Boeingy 737 MAX nesmí létat po březnovém zákazu s cestujícími, bez pasažérů ale mohou na zvláštní povolení vzletět. Smartwings při
vyřizování formalit pro takový let navíc bude čekat i další komplikace: Německo nechce pustit do svého vzdušného prostoru tato letadla i
prázdná, takže bude muset využít delší trasu. Pokud povolení získá, lze očekávat podobné podmínky, jako u Icelandairu – letadlo muselo letět v nižší letové hladině a pomaleji než obvykle.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Mám prosbu, najde se tu prosím profík, který dokáže dúvéryhodné zjistit PŘÍČINU ZPOŽDĚNÍ letu QS 4162 ze dne 21.12. 2018 ?
Odlet z Prahy včas, přílet do DSS se zpožděním 3hodiny 9 minut oproti plánovanému příletu.
Případně prosím do mailu danang@centrum.cz
Díky Martin

Vlastimil
Host
Vlastimil

Letět nízko a pomalu mi nepřijde bezpečnější.

Janina
Host
Janina

Letět nízko a pomalu znamená, že letíte v max 25 tis stopách s vysunutýmy klapkami. Ekonomika letu je samozřejmě děsná (víc než 30% vyšší spotřeba paliva), ale tím se zamezí, aby se spustil MCAS. Tohle je jednou z podmínek, aby dostali výjimku na positioning let nad Evropou.

Nicky
Host
Nicky

Měli by s nimi odletět do Lurd a modlit se za zázrak.

Martin V.
Host
Martin V.

Když je na jaře uzemnili, tak mě ani ve snu nenapadlo, že v říjnu pro ně budou hledat zimoviště…

Janina
Host
Janina

A to je pouze 7 už převzatých letadel. Ale oni měli provozovat na konci roku 2019 už 21 kusů. Takže dalších ca 14 jich sedí jak kachny v USA.

Pako
Host
Pako

Maji ty kramy rovnou odvezt do srotu, stejne nikdy poradne litat nebudou! Mimo SW budou potrebovat jiste konstrukcni zasah!

Jakub k
Host
Jakub k

Takový pako, jako seš ty, letělo maximálně tramvají do Podbaby …

Pako
Host
Pako

Tu budes velikek myslitel, vid?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

After one year of service, 130 MAXs had been delivered to 28 customers, logging over 41,000 flights in 118,000 hours and flying over 6.5 million passengers.
Ale je jasné, že když je v autě posilovač řízení, posilovač brzd, stabilizace, protiprokluz, samosvorný diferenciál…. tak to nikdy nebude dobře jezidt, zlaté embéčko.

Honza D.
Host
Honza D.

Vždy když jedu po D6 směrem do Prahy a vidím za plotem vyrovnaná odstavená letadla si říkám „Praha, parkoviště Václava Havla“ 🙂

noerf
Host
noerf

Honza D.: Tak na letišti máme parkoviště letadel, na D1 parkoviště aut a kamionů a koridoru Praha – Ostrava stojí nákladní vlaky. Pak má ta země fungovat.

Honza D.
Host
Honza D.

A co teprve až bude Kanál Miloše Zemana 🙂

Kuba W
Host
Kuba W

Offčáček ti dá, to není kanál ale vodní dílo, vodní cesta atd. ale rozhodně ne kanál:)

Jirka
Host
Jirka

Když poslouchám některé české „politiky“, tak se trochu bojím, aby se to brzo nejmenovalo letiště Josefa Švejka.

Jan
Host
Jan

Jsem pro, líbilo by se mi to!

X 1
Host
X 1

Název ‘’ Letiště Josefa Švejka ‘’ , je registrovaná obchodní známka letiště v Českých Budějovicích. 😉

navratp
Host
navratp

Nomen Omen

Panoramix
Host
Panoramix

Může někdo znalý věci popsat, jaký vliv může mít to zmiňované vlhké a chladné počasí na uzemněná letadla?
V běžném provozu se letadla pohybují v extrémních podmínkách (třeba na zemi vlhko, vedro, pak ve vzduchu -50°C, potom zpátky na zem, kde může být kolem nuly a slunečno apod.). Střídají velmi často různé téměř extrémní povětrnostní podmínky a jsou schopna takto fungovat desítky let. Tak čím by jim jedna zima mohla tolik uškodit, že aerolinky utratí miliony Kč za přesun a „uskladnění“ na zimu jinde?

Mirek
Host
Mirek

Myslím si, že je to jako s autem, můžete s ním jezdit jako divý, ale když ho odstavíte na rok na trávu, tak to auto začne hnít a některé materiály rychleji stárnout. Oproti tomu když ho postavíte do teplé a suché garáže a občas s nim pohnete autu se nic nestane

AAA
Host
AAA

dyť jak dlouho tam hnily Fischerovo boeingy a potom odletěly celkem hladce ač to nikdo pomalu nečekal

Y.K.
Host
Y.K.

Odletěly na opravu vysokého stupně, takže zase až tak OK nebyly (to že byly schopné technického přeletu ještě nic moc neznamená).

Jen tak
Host
Jen tak

oni zas tak moc hladce neodletely… stalo to vlastnika hodne papirovani, nez vubec dostal povoleni s tim litat.

byly v opravdu spatnem stavu.

AAA
Host
AAA

Tak mnozí tvrdili že se už ani neodlepí od země. Papírování je jiná věc….

Jen tak
Host
Jen tak

no .. tak ono, nez se odlepily od zeme, tak si s nima museli dost pohrát.

Y.K.
Host
Y.K.

Ve vlhku se hlavně daří plísním a dalším organismům co začnou letadlo „obrůstat“, je to i větší korozivní tlak i na konzervované součástky.

V letové hladině jsou motory rozžhavené, interiér klimatizovaný velmi suchým vzduchem a to vnější střídání teplot zabrání tomu, aby na povrchu cokoliv „začlo růst“. 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

všechny aerolinky čekají, až jim to vysvětlíš :)) proc myslis, ze se letadla obecne uskladnuji v zemich, kde je teplo a suche podnebi (viz ona slavna „smetiste“ a odkladiste letadel).

ono to stridani je prave pozitivum.. chvili vlhko, pak zima, pak teplo – to je to, co plisne, koroze a podobne fakt nesnasi. ale nech neco bez phybu ve vlhkem podnebi, a plisne a dalsi nepekne veci si najdou cestu okamzite.

AAA
Host
AAA

jo jestli to taky nebude tím že na pouštích je spousta místa které nikdo nepotřebuje

Bergham
Host
Bergham

ne

Y.K.
Host
Y.K.

Je to kvůli suchému klimatu.

Pavel
Host
Pavel

Problém v zimě je hlavně snih, u zakonzervovaných a dlouhodobě uskladněných letadel je velmi malá tolerance na množství sněhu na povrchu letadla

Jaroslav
Host
Jaroslav

Tady je popsáno, co se s letadlem na zemi musí pravidelně dělat..

https://www.forbes.cz/boeingy-uprostred-pouste-zapadaji-piskem-parkuji-jich-tam-stovky-a-dalsi-prileti/

Tom
Host
Tom

Zajímavý článek, díky.

HonzaX
Host
HonzaX

O kondenzaci vodních par jste někdy slyšel? Když se letadlo používá, je pravidelně větráno. Další problém je usazování a degradace provozních kapalin.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce