Letecké společnosti Letectví

Smartwings žádají vládu o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety

Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha

Aerolinie Smartwings žádají vládu o kompenzace ve výši půl miliardy korun. Mělo by jít o náhradu za zrušené lety a letenky během loňského jarního nouzového stavu. Částka vychází ze škod za stornování letenek. Dnes to uvedl server SeznamZprávy. Aerolinky jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. Moratorium vyprší na konci února.

„Nemůžeme být ti jediní, kteří žádnou kompenzaci nedostali,“ řekl serveru spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně. Kompenzace za období jarního nouzového stavu v minulých měsících dostali například zájezdoví autobusoví dopravci. Šimáně v této souvislosti připomněl také dotace například pro hoteliéry za neobsazená lůžka, dále pro restaurace, skiareály nebo taxislužby.

Podle propočtů společnosti musel dopravce během jarního nouzového stavu mezi březnem a květnem zrušit asi 7000 letů, kterými by cestovalo kolem 900.000 cestujících. Právě z těchto čísel Smartwings vypočetly svou žádost o kompenzaci.

Skupina Smartwings Group, do níž Smartwings spolu s ČSA patří, žádala stát o podporu už loni. Tehdy společnost s vládou jednala o půjčce či garanci za ni v hodnotě přibližně 800 milionů korun. Finanční pomoc však nakonec od státu nedostala. Od konce srpna společnost využívá mimořádného moratoria pro odklad splátek dluhů. Kvůli krizi skupina loni rozhodla o propuštění až 600 zaměstnanců.

ČTK

 

135 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beija

A neodpustím si další „smart“ téma –
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/v-danovych-rajich-je-11383-ceskych-firem-o-6-pct-mezirocne-m/r~f4ede8f0660911ebaabd0cc47ab5f122/
A jednou z firem s vlastníky v daňových rájích je i Smartwings.
K 31.12.2018 byl největším vlastníkem Unimex Group podnikatel Jiří Šimáně (30 % přímo, 30 % prostřednictvím společnosti Neville Investments B. V, sídlící v Nizozemsku.
„Český stát podle odhadů přichází kvůli daňovým rájům až o desítky miliard korun ročně. Ještě větší škody způsobují praní špinavých peněz a zastírání trestné činnosti.“

Peet

A muzete tu vasi lez, ze Smartwings dani v danovych rajich nejak dolozit? V clanku o Smartwings neni carka…

beija

A tady je ještě jeden, s.33. http://ftp.pse.cz/Annual.rep/UNIGSX012018.pdf Je to prostřednictvím UNIMEXU, či spíše Neville Investments (vlastnící 30 %Unimexu ),který daní částečně v Nizozemí, UNIMEX je majoritním vlastníkem Smartwings, druhým majoritním vlastníkem je CITIC Group. A UNIMEX vlastní ještě zase Šimáně a Šmejkal. No, Číňani vlastnící Smartwings ( druhý majoritní akcionář) zase daní na Britských Panenských ostrovech. Tak si vyberte. 😀 Jeden lepší daňový ráj než druhý. 😉 Jestli je tohle na vás příliš složitý propletenec, tak věřte, že to je nejspíše záměr. 😀 A to vlastníků Smartwings. Ještě si pořád myslíte, že to jsou hodní strehdové, co jim jde o… Číst vice »

beija

oprava „strejdové“

beija

Well dear Watson, je potřeba umět vyhledávat, analyzovat , kombinovat a zpracovávat vyhledané informace.. To už je taková vyšší dívčí. Žádná rodinná škola. 🙂 Zdroje máte v odkazech níže.

Roman

Ještě bych dodal ze je potřeba data která získáte analyzovat správně…

Peet

jen spekulace

Zdeněk

Když mají peníze na reklamy typu „stát nám nechce dát peníze“ tak mají peněz dost a není potřeba jim nalívat další – můj subjektivní názor nezaujatého pozorovatele, který nikomu nenutím a nemusí být správný 😉

MaraSourak

Ono, kdyby jste se k zakaznikum chovali jako k lidem a ne jako prasata, tak by se tady nikdo nad dotaci pro vas nepozastavoval, Smartwings zustal proste v 90tkach…

Roman

On je spíš problém v tom s čím je většina lidí srovnává. Jako Charterovku by je měli srovnávat s EnterAir, OnurAir, TuiFly atd ale ty tu ani nidko nezná. Takže srovnání probíhá na úrovni RYR(cena) a EK(servis).

RHood

On je ten problém na úrovní vnímaní klienta ze strany poskytovatele služby. A v tomto případě, je klient vnímán pouze na úrovni peněz, společnosti vůbec nezaleží na vybudování si vyváženého a dlouhodobého obchodního vztahu.

MaraSourak

TuiFly i Condor jsou trochu jinde, srovnani snese tak s Onur Airem a Enterem, jinak nic moc

Zuzu

Jestli pomoc, tak jedině pro ČSA. Ať stát odkoupí za “korunu” akcie ČSA, okamžitě vypoví všechny smlouvy s TVS (ostatně to udělá po moratoriu konkursní správce). Pak ať stát najme znovu profesionální management (ten minulý “predvikovský” měl 3 roky po sobě kladný provozní HV), a znovu se pomalu s málo letadly rozjede ČSA, značka, která se blíží 100 leté tradici. Travela ať si lítá chartery a ACMI v Pákistánu, Africe a Kanadě a nechají pravidelku a produkt s vyšší přidanou hodnotou ČSA. A ať nezapomenou vrátit práva na lety do Ruska…Jinak i Travele přeju jejich místo na nebi.

poletucha15

Takze jestli chapu spravne, prejete aby CSA ze statnich penez fungovalo dal s uspechy. Zatimco TVS prejete aby fungovalo za sve penize dal s „uspechy“ charteru?

To ze je ta aerolinka udat letadla celosvetove, je spis jeji klad. Protoze krome ACMI v pakistanu, africe. Tu byla spousta dalsich ACMI napr. v DXB, Omanu, Vietnamu, Maledivach a spousta jinych. Kdyz si ucty platite sam, tak neresite kde to je, ale kdo plati a tak to bohuzel v realnym svete funguje. Tedy ne v tom, kde statni aerolinky prijmaji miliardy v ruznych formach pomoci.

Zuzu

Ano, přesně tak. Státy zachraňují síťové dopravce, členy leteckých alianci a majetkově do nich vstupují (na dobu určitou). Získají za to vliv nad řízením firmy, strategií a sítí. A pak jsou tu dopravci pro chartery a ACMI a ty ať sanuje vlastník (vlastníci), cestovky a státy, kam pronajímají svoje letadla (Kanada, Israel, Polsko, Maďarsko, Slovensko a další). Realizují dopravní obslužnost tam, tak ať jednají i o pomoci tam (dovedu si představit, jak by to dopadlo). A klidně ať i poměrově pomůže Česko Travele. Vůbec je nechci “potápět.” Ale ať pustí se spárů ČSA, tahle vynucená “svatba” neprodpěla ani jednomu. Zbytek… Číst vice »

poletucha15

Souhlasim, az na to ze si nemyslim ze „zbytek CSA nenavidi Travel za to co s nima udelal“ osobne jsem v zivote za X desitek let v letadle nezazil nikoho kdo by byl neprijemnej na druhyho jen protoze je z jiny firmy, ba naopak. To ze je nekdo afektovanej a ma pocit, ze mu ta nebo ta firma ukrivdila je vec druha. Bohuzel je tu pak taky vec toho, co je to sitovej dopravce. CSA melo co delat aby se deset let udrzelo nad vodou a ke konci svoji doby si taky dost pomahalo rozprodavanim majetku aby zustalo v cernejch… Číst vice »

M. G.

Díky za tenhle příspěvek. Díky, díky, díky!

MHD

Když fo nich chtěl stát majetkově vstoupit a pomoct jim, to nechtěli. A teď natahují ruce.

Roman

Stát do nich reálně nikdy vstoupit nechtěl. To byly jen výrony myšlenek paní Schilerove.

JUDr

Přesně tak. Proč by stát měl do nich majetkově vstupovat? Kolik si stát koupil kadeřnic, ski areálů, hotelů nebo restaurací? Mrs. Schillerová měla jen takovýto momentální bláznivý výplod ( bojím se jej nazvat myšlenkou), zcela mimo, který se naštěstí nerealizoval.

JUDr

Proč tady pořád někdo tahá čínské akcionáře? SWG je česká firma, neboli český daňový rezident – zaměstnává české lidi, platí daně v ČR, přispívá do českého státního rozpočtu, tak by logicky měla čerpat podporu od českého státu, pokud takovou stát nabízí. Řeči o akcionářích jsou zcela mimo, podpora pro SWG se vrátí oklikou opět (v nějaké míře) do českého rozpočtu právě tou formou daní a odvodů. A že je majitel čínský na to nemá vůbec žádný vliv. On může maximálně čerpat část řádně zdaněného zisku. Ale to nic nemění na tom, že SWG platí daně a odvody u nás.

Janko

Presne tak. Ostatne polovina skiarealu, bus dopravcu, hotelu taky nema ciste ceske akcionare. (Rusaci, Cinane ). Psani o cinskych akcionarich ve SW je pouze libive a populisticke bahno pro lidi co tomu nerozumi. Zadne pevne a ekonomicke zaklady takova tvrzeni nemaji.

alian

Jasně, Vašimi slovy bahno…možní podle Vás. Číňané vlastní 49,82% do firmy nevrazili v době COVID ani korunu, ale ČR má tenhle promíchaný cirkus nejasných vlastnických vztahů sponzoorovat?? Doufám, že to nikdy neprojde. Ani korunu.

Janko

Je videt , ze pravo nebo ekonomika je vam cizi. Stav ve kterem se cestovni ruch nachazi nema nic spolecneho s majetkovym pomerem v zadne firme. Nikdo z nas do toho nevidi, stejne tak jako nevidime do vlastnickych pomeru hotelu na Vaclavaku nebo v Karlovych Varech. Zrovna ubytovaci zarizeni v KV maji dlouhodobe problemy s uzivenim se ( uz davno pred Covidem) a tam je teda majetkova struktura velice podivna. Nicmene nezaznamenal jsem aktivitu vlady aby resila kdo je majitel ceho a jestli investuje do firmy a kolik. Sedackovne ( luzkovne) je plosne opatreni pro snizeni nasledku stagnace cestovniho ruchu.… Číst vice »

Filip

Majitelé všech vámi popsaných firem netelefonují Babišovi, nejezdí na hrad, nechodí do televize a nepořádají nátlakové akce na Facebooku. Bojují o své firmy tiše a možná v zákulisí. Ta medializace otevřela totiž pandořinu skřínku vysoké nepopularity Smartwings, všechny možné nepravosti se propírají na diskusních fórech a v médiích. Tím se vytvořil mediální obraz, ale zcela jiný než PR oddělení Smartwings zamýšlelo. A politikům ANO, kteří zcela jednoznačně podléhají názorům veřejnosti, se znechutila představa negativní odezvy na poskytováni pomoci SWG. Tak to přehodili na banky, ale ty si nechtějí pálit prsty (a peníze) v krajně rizikovém prostředí letecké dopravy. Kruh se… Číst vice »

Honza

Ale to přece není pravda. Poslední dobou se každou chvíli řeší lyžařské areály, miliony reportáží a rozhovorů. Stejně tak hospody a hotely. A vysoká nepopuparita SW se projevuje pouze tady, kdy pár „odborníků“ plive a kope jak může. Souhlasím že se z toho stala POUZE politická hra. Nicméně můžete být v klidu. Peníze se do Číny dostanou přes roušky a jehly.

Filip

Zase hrušky a jablka. Nějaké hotely a vleky…. ehm, vážně? Chtějí 2 miliardy jako Šimáně na začátku anebo 500 milionů jako teďka?

Honza

Zase jablka a hrušky…. kolik celkem zmizí v hotelech a vlecích? Jaké jsou vstupní a provozní náklady hotelů a vleků? Jaká je logistika hotelierstvi a letectví?

Filip

Tohle je zoufalost. Pokud nemáte argumenty, nemelte nesmysly.

Filip

Můžete s tím nesouhlasit, můžete o tom polemizovat, ale to je tak jediné co můžete dělat. Protože pro politiky napříč spektrem je prostě neprůchozí dávat peníze firmě, která je vlastněná miliardáři a z poloviny Číňany. Žádné plusové body nezískají, tak od SWG dávají ruce pryč.

Janko

To si rikat muzete co chcete. Jestli se jedna o rovny pristup tak narok SW na sedackovne maji. Cpani miliard do hotelu ktere vlastni Rusky a Cinsky oligarchove nikomu nevadi? SW alespon castecne vlastni Cech. Stovky , mozna tisice hotelu jsou ze sta procent v majetku cizincu. Jste zaslepeni ctenim clanku v bulvarnich platcich. Jste vedle.

Filip

Já tu píšu o pozadí celého procesu diskusí o dotacích pro SWG. Můj názor je nepodstatný.

Koloušek

Aaaano a proto je nesmyslná podpora pro jakékoliv odvětní a původ – a je jedno, jestli je to česká kadeřnice, ruský taxikář nebo jakákoliv jiná firma. Pokud má někdo problém s propadem příjmů, měl si na to sjednat nějaké „pojištění“ nebo zvednout prdel a dělat něco jiného a nebrečet u vlády. Až se bude firmě dařit, tak nezačne posílat dobrovolně do státního rozpočtu peníze navíc. Privatizace zisků a socializace ztrát.

beija

Tak jasně, Nizozemí není daňový ráj a UNIMEX není největším vlastníkem Smartwings.
(zda je či není ti bystřejší najdou zde: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/v-danovych-rajich-je-11383-ceskych-firem-o-6-pct-mezirocne-m/r~f4ede8f0660911ebaabd0cc47ab5f122/)
„K 31.12.2018 byl největším vlastníkem Unimex Group podnikatel Jiří Šimáně (30 % přímo, 30 % prostřednictvím společnosti Neville Investments B. V, sídlící v Nizozemsku. “
Teď tu o Červené karkulce.

Roman

Zkusím vám to zjednodušit. SW daní v čr. část zisku ve formě divident může vyplatit majitelům tj i Unimex. Kde daní oni není věcí SW.

beija

To, co píšete, že Smartwings platí státu je jeho zákonná povinost. Na to nezapomínejte.
A kde daní zisk? Když část tekla/teče přes jistý UNIMEX GROUP do firmy Neville Investments sídlící v daňovém ráji v Nizozemí.Nemluvě o právních obezličkách UNIMEXGROUP jak coby korporát zaplatit na daních co nejméně v mezích zákona..

Roman

Jak se Unimex dostane k ziskům SW?

Martin K.

Koukám, že mínusovací gang je zpět!!! 😀 Zajímavé je, že se zjevuje v momentě, kdy SW žádá nějakou formou o peníze. Jo! A jen a pouze v článcích o SW. Takovou agitku tady nemá ani Leo Ex…

Pepa

Dal jsem vam 5 mínusu. Jen tak aby jste si mohl udržet svůj dojem že tu minusuje cely Smartwings. Jo vpn je docela fajn věc. Na ten napad mě přivedl pan Kopecký.

Martin K.

DĚKUJI!!! 😂 Toliko snahy z Vaší strany jsem si snad ani nezasloužil. Dobře, celé SW tu není, tedy jen PR oddělení? Že jsem tak smělý, co Vám to přínáší za uspokojení?

Alex Hába

No né, „Máňa z Prasečáku“ zjistil co je vpn.

Martin K.

Dám Vám tip, neříkám že máte přispívat do článků o tramvajích, ale místní nováčci podporující stanovisko SW by mohli třeba napsat i pod články s leteckou tématikou. Třeba Airbus, Boeing 737 MAX, Lufthansa. Něco jako takové krytí!!! 😉 Takto celkem záříte. Na zdopavy.cz si tady v diskusích moc nedarujeme, ale Vy tady používáte mluvu novinektečkacz, tady je slang trochu jiný. Jako když pražák přijede do Luhačovic (nic proti pražákům). 😉

G700

Boží mlýny!

alian

Nejprve at´dají do firmy peníze jejich spolupodílnici China boys a at´si laskavě Šimáně prodá svoje tryskáče, které má ve své jiné firmě. Potom bude peněz pro SW nadbytek. Tohle je od Šimáněho, Vika a Šmejkala opakovaná vych…ost. ANI KORUNU OD STÁTU!.

Rossec

Nejdříve vykopat číňany a pak pomoci a kompenzovat.

Stony

Ac fanousek SW nejsem, tak zrovna na tuto kompenzaci podle me narok maji a bylo by to fer.

alian

Nikdo jim nechce žádné peníze dát, banky to vidí jasně- tak znovu to stejné. Státe dej nám – a kdy zase přijede Šimáně na hradní nádvoří se svým Porsche??? SW není potřeba.

Martin

A že se dala podpora jiným miliardářům Vám nevadí? Nebo o tom jenom nevíte?

alian

….dala, nedala, tady je to evidentní skučení a pořád dokola. CSA zničené a SW s pár letadly ?Dvedli to do skvělých konců, tak at´ si to platí pánové dál a hezky ze svého. Vůbec nic se nestane, když skončí…ostatně věřitelů mají mraky, proto už podruhé v ochraně před věřiteli.

kulhán

Rozumím tomu tak, že našlapu letový řád co se do něj vejde a pak budu chtít kompenzace za celý nesmyslný letový řád v které odletím tak 5%?

kanafasik

Běžná praxe, když je problém s cash flow. Stejně to předvely svého času ČSA, když s velkou parádou „otevíraly“ tuším, že 16 nových destinací. Létat pak začaly skutečně 6. Přesná číslamsi už nevybavuji, ale tak nějak to bylo. Velká reklamní kapan o otevírání nových destinací. A otevřelo se jen minimum.

Petr

Hlavně se jich dost po pár týdnech opět zavřelo.

kanafasik

Pacient je v komatu a na přístrojích. Nicméně. Zúčastní se nějak i čínský spoluvlastník?

GPGP

Laskavě si všichni uvědomte že zdraví a lidský život je v EU pořád důležitější než zisk, tzn. ta opatření tu jsou z těchto důvodů. Kdyby nebyli tak tu budou ležet mrtví na ulicích a ostatní po nich budou ještě šlapat. 🙂

kulhán

Ještě že to myslíš ironicky. 😉

Jenda

Zisk je slovo, na které půlka národa nemůže už rok ani pomyslet. Všem zasaženým šílenými vládními restrikcemi se jedná o přežití.

Jana

Kdyz si clovek procita nesmyslne prispevky uzivatele beija, tak se mu najednou zacne styskat po Anonymusovi.

beija

Děkuji. 🙂

kulhán

Ten si šel v pondělní akci koupit do Lidlu ty dřevěné koleje s mašinkou.
Až se mu vybije přiložená baterie AAA tak je tu zpět meterelesku blesku. 😀

beija

😀

Petr

Byl jsem proti dotaci, ale v tomhle má pravdu. Proč by měli dostat autobusy za prázdnou sedačku a letadla ne? Proč by měly dostat hotely za prázdnou postel? Proč dostalo dotaci Kiwi apod.? …Jedna věc je, jak se chová ke svým klientům, to je příšernost, druhá věc je, že pokud nic nedostanou, tak to spravedlivé prostě uplně nebude…

Petr

mělY, pardon…

xyz

Druhým východiskem z vaší teze je, že nesprávné byly i dotace „za prázdnou sedačku“ – mj. zvýhodňující ty dopravce, kteří mají neefektivně vysoký počet vozidel (i kdyby pro ně neměly dostatečné využití, a to ani v ne-nouzovém stavu). Totéž pak u ubytovacích zařízení.

Tzn. nyní se již došlo ke stavu „když došlo k vyplacení tamté nesmyslné podpory, tak tzv. musí být vyplacena i tato nesmyslná podpora“. 🙁

Petr

Ano, za mě pokud se již někomu nesmyslně něco vyplatilo, tak má dle mě mít přednost zákaz diskriminace…O tom, zda se mělo vyplatit x nemělo vyplatit se dá diskutovat, ale když už se to stalo, tak se to dle mě vyplácet všem….Taky by byl nesmysl, kdyby dostaly pomoc areály, kde mají čtyřsedačku a areály s obyčejným vlekem by nedostaly nic….

xyz

Paradoxem je, že i ty sporné „platby za prázdné sedadlo“ byly schváleny poté, co zájezdoví dopravci protestovali ve stylu „jiní dostali kompenzace, ale my ne“. 🙂

beija

Pokud by se to posuzovalo spravedlivě, tak 1) firma byla ve finančních problémech již před covidem (dopis premiéra z ledna 2020), proto by neměla mít na podporu v jakékoliv formě nárok. 2) Kvůli Smartwings bylo narychlo spíchlé Lex Smartwings. Je to spravedlivé vůči věřitelům? 3) Smartwings dostávají podporu v řádu pár stovek miliónů i z antivirus programu na zaměstnance. 4) Co mají říkat firmy a živnostníci, které dosáhnou jen na minimální pomoc od státu, neb nebyli premiérovi na svatbě a neumí dostatečně křičet a plakat do médií? A nejsou miliardáři. Je to vůči nim spravedlivé? 5) Smartwings měl mít polštář..… Číst vice »

Lukas007

Ano prosím.

Jan

Asi jste nečetl výroční zprávu za rok 2019….já jsem si tam totiž všiml takové tabulky a tam se píše, že výsledek hospodaření za účetní období 2019 byl 133 410 000 Kč….takže ten první bod je irelevantní…..

beija

A o té půjčce od ČSA jste si přečetl?

Ted

Půjčka byla ještě o rok dříve a snad proto každá firma kupuje další, aby z ní mohla tahat peníze.

Jan

Půjčka byla v rámci koncernu, pokud by jste měl dvě firmy, jednu ztrátovou a druhou ziskovou tak logicky finanční prostředky taky přesunete….

Daniela Tichá

Šikaně už v tom rozhovoru kalkuluje s úvěrem 2 miliardy na šest let a ručením EGAP 80%, takže to vypadá, že to nakonec protlačí.

Dorota

Miliardář Šimáně by měl žádat o dotace země, které se pro nás uzavřely.

Viťa

Dyť bylo zakázáno (protiústavně) vycestovat

Dorota

Vy jste taky protiústavní, to bylo v celé Evropě.

Martin

Ne. Zákaz vycestovat byl bohužel jen u nás

RAF

To je tak geniální myšlenka :),

dobře tak ať SW to žádá u zemí, které se pro nás uzavřely. …. No a z logiky věci by tedy měli ostatní aerolinky nedostávat dotace ve svých zemích ale od ČR, která se pro ně uzavřela…..

No tak až by přišla s finančními požadavky lufthansa, KLM-Airfrance, air baltic, TAP atd….. no tak to by teprve zdejší opatrní dańový poplatníci zažili noční můru:)

beija
beija

Všimněte si, jak se velmi málo mluví o 49% čínském vlastníkovi Smartwings. A také je umně vysvětleno, že se bude do velké míry létat v zahraničí. Proč tedy nežadonil Šimáně o podporu třeba v Izraeli nebo Kanadě? Pan miliardář to s médii umí..

Janko

Tvuj slovni projev myslim mluvi za vse. Zakomplexovanej, nedocenenej ubozak 😉 bez delat kampan jinam. Jak vidis tak nikoho tvuj brek nezajima 😀 ty si vystacis sam vid? Sam si sobe odpovidas na svoje prispevky 😀 to je pokrocile stadium doopravdy …

Dorota

To je takové dojemné vyprávění, jak mu ti piloti leží na srdci, že bych zaplakal. Švýcaři se rekvalifikují na strojvedoucí.

kanafasik

Není to tak dávno, co Vik a spol. Vykřikovali, at si jdou když se jim to nelíbí, že se mohou zkusit lépe uplatnit na trhu práce, pokud nejsou spokojeni. Sezonní pracovní smlouvy na dobu určitou. A najednou taková dojemná péče o zaměstnance.. To by jednen i zatlačil slzu, kdyby neznal skutečnou realitu jejich firemní zaměstnanecké politiky.

kanafasik

Ten rozhovor je opět klasické Šimáněho bůů bůů. bububu.

Tom

Když už, tak všem. Čili kompenzace i letištím, na která Smartwings a jiní nelétali, a tudíž letiště nemělo příjmy.

beija

Hm, přesně tak a pak musím přihodit jeden ekonomický příspěvek – třeba ten o pádu měny..

looking4bucho

Pokud by Smartwings a tim padem i TravelService zkrachovaly, tak to rozhodne neni nic nad cim bychom meli jasat jak se asi spousta diskutujicich domniva. Ano, na jejich misto by pravdepodobne prisel jiny nizkonakladovy dopravce, s nejvetsi pravdepodobnosti zahranicni napr. Wizzair. Tim by ale orientace na domaciho zakaznika vzala za sve. O charterovych letech vubec nemluvim. Dotace nedostali = spravne, ale na kompenzace jednoznacne narok maji.

xyz

„na jejich misto by pravdepodobne prisel jiny nizkonakladovy dopravce, s nejvetsi pravdepodobnosti zahranicni napr. Wizzair.“

Ten nebude mít finanční problémy? Dalo by se přece namítnout, že tento vynucený výrazný pokles poptávky se negativně dotkl všech.

Filip

Wizzair má na rozdíl od SWG dostatek peněz na účtech a není závislý na kšeftech s cestovkami.

Kubrt

Nechci do tohoto tématu moc zabrušovat, protože dobré řešení neexistuje a vše podstatné už zaznělo v příspěku od Y.K. o oborově selektivním přístupu ke kompenzacím „tomu málo, tomu nic, tomu víc“. Nicméně – co si mám představit v případě SWG vs. Wizz nebo Ryan pod pojmem „orientace na domácího zákazníka“?

poletucha15

napr. spolupraci cestovek a SW.
To ze buzz pres jeho vykriky do medii nebyl schopen prilakat jedinou cestovku asi nebude nahoda.
RYR / Wizz jsou aerolinky, ktery maj proste naprosto jinej model fungovani. A mimochodem jejich hlavni firma, taky cerpa jakekoliv dostupne podpory.

beija

Ano, ale dotace transparentně vypsané v UK pro všechny firmy se stejnými podmínkami již v březnu 2020,

poletucha15

ano a bylo to tolik, ze z toho RYR muze znatelne cerpat az do dnesnich dnu.
At se udelaj transparentne vypsany program s podporou pro aerolinky a je klid.

Martin

Já sice nejasam, pokud ale zkrachuje, ani nevzdechnu.

GPGP

Teď za leden je deficit 31.5 mld. Dost nad plán.
Vše by měla platit Čína která je původcem viru… tzn. ať TVS žadoní i ní 🙂

Karlod

To je názor hoden idiota. Ať si tam jsou zadat všichni do Číny. Proč stát něco kompenzuje ostatním když za to může Čína

GPGP

Pachatel je jasný, tak o tom nebudeme vůbec diskutovat!
A pořiďte si hodně dětí, aby tu sekeru měl kdo zaplatit, já nedám ani orla 🙂

beija

No, spíš by měl miliardář a oligarcha Šimáně žadonit u čínské vlády kvůli 49% vlastnictví firmy. Jakpak se asi dělil zisk? Kolik šlo do Číny? A kolik asi tak Číňané vydělají na tom, že Smartwings budou zachraňovat Andrejovi melody boys z našich daní? Tedy z daní českých občanů? I těch c s nimi opravdu nechtějí lítat na dovču nebo na to prostě nemají.

Honza

Beija, prosím vás, už tu klávesnici neznasilňujte a ušetřete nás. Diky.

beija

Hmm, hlavně aby se moc nerozpitvával čínský spoluvlastník, co? 😀

MartinS.

Jaký vliv měl čínský spoluvlastník na to, že vláda ČR uzavřela hranice státu pro výstup a zakázala občanům vycestovat? Mícháte pojmy s dojmy. Něco jiného jsou vlastníci firmy a jejich ochota či neochota své firmě pomoci a něco úplně jiného je zásah státu do fungování firmy. Tam je potom úplně jedno, kdo firmu vlastní.

tom

Proc by se melo prispivat kamosovi Babise a Emana…Clovek co parkuje Porsche na nadvori urcite potrebuje pomoc nas socek….Moralne te firme bych nedal kvuli majitelum nic…

Ted

A proč Kiwi nežadonilo u Amíků? Arriva u Němců a další… Vaše argumentace je úplně nesmyslná.

Kalina

Jestli žádají kompenzaci jen za dobu jarního nouzového stavu, tak to je ještě dobré, protože autobusáci jsou dotováni až do června o dotacích pro taxikáře, hoteliéry a živnostníky nemluvě.

xyz

Hoteliéři dostali nějaké dotace za červen nebo červenec?

A jak to tedy je např. u těch provozovatelů prádelen, kteří v době uzavření restaurací nebo hotelů pomalu nemají co prát? Dostávají dotace?

beija

No, už loni na jaře do ztráty zkusili schovat i ztráty způsobené Maxy – tedy následek špatného manažerského rozhodnutí. Andrej kvůli tomu už v lednu 2020 psal firmě Boeing s tím, že je Smartwings na pokraji krachu..
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/babis-osobne-lobboval-za-smartwings-v-usa-ukazuje-dopis-111264

beija

Dopis premiéra by měl být jasným důkazem o špatné kondici firmy Smartwings před Covidem a banky by měly být velmi obezřetné. Nemluvě o tom, že by Smartwings neměl mít nárok na úvěr od EGAP.. Kdyby Andrej nebyl kamarád, tak není ani podpora (na nejnižší hranici kvůli vysoké rizikovosti) od EGAP ani Lex Smartwings o prodloužení moratoria..

RAF

Jako není síla reagovat na všechny perly od Vas, ale ztráty způsobene Maxy – tedy následky špatného manažerského rozhodnutí???:) Popíšete mi to špatné manažerské rozhodnutí ?Jako, že měli vědět třeba v roce 2017, ze dva Maxy spadnou To má asi takovou logiku, jako ty slinty, že společnost měla mít polštář na to co se dělo a děje v rámci epidemie…..tohle je krása toho hezky sedět v teple za klavesnicí a pouštět tyhle trolí pšouky…. zajímalo by mě jestli by jste si vzal bundu šalu a čepiči a šel obrážet s touhle moudrostí o tom polštáři restaurace, posilovny a skiareály ….… Číst vice »

Daniela Tichá

900 tis. cestujících je naprosto nereálné číslo. Poptávka byla minimální, ani letenky za 20 euro se neprodávaly.

Pepa

slyšela jste někdy o cestovních kancelářích?

Mat

Naprosto po právu. To totální uzavření hranic bylo zcela protiústavní, měli by zaplatit i odškodné navrch.

xyz

Uzavření hranic ve směru „ven“ bylo protiústavní, nicméně shodou okolností souběžně s tím probíhalo uzavření hranic ve směru „dovnitř“ učiněné většinou sousedních (i jiných významných co se leteckého spojení týče) států.

Tzn. ti lidé by ve většině případů neletěli ani v případě, pokud by český stát neudělal ten protiústavní zákaz vycestování z republiky.

MartinS.

To máte sice pravdu, že většina států uzavřela hranice na vstupu. Ale nikdo nemůže spočítat, jak by to cestování z ČR ovlivnilo, protože naše hranice byly uzavřené na výstupu.

Vojtíšek

Od těch šmejdů nedostala přítelkyně kompenzace za devět hodin zpožděný let. Po soudech to z nich tahá rok a půl. Smartwings zaslouží po držce a ne kompenzace.

Jiří 24

Kdyby dostali po držce, neměli by na kompenzace pro Vaši přítelkyni. 😉

Jindra CV

N….t ! Ani korunu, ať dá Bureš ze svého.

Kalina

Veřím, že se stejnou razancí přistupujete i k dotacím pro všechny ostatní podnikatele a živnostníky.

beija

Pokud jsou majitelé miliardáři, vytvářejí svým byznysem zbytné statky a požitky,ale umí hodně křičet, parkují na hradním nádvoří, chodí premiérovi na svatbu, mají polovičního čínského vlastníka, tak ano. 😉

Jindra CV

Nevím o žádné kadeřnici, majitele např. malého železářství, kuchaře atd. že by byl Bureš jejich kamarád.

xyz

A co vládní opatření o tom, že letecké společnosti nemusely vracet peníze, ale mohly jen poskytnout „voucher“? To se nepočítá?

Y.K.

A mají pravdu předsedo. 🙂
Nevím jestli si dotaci „zaslouží“ nebo ne a nehodlám to soudit, ale hektický systém jakým vláda kompenzace stanovuje je krajně nespravedlivý. Tak buď za ztráty způsobené omezeními během nouzového stavu nese (do nějaké výše) stát ať to stojí co to stojí (s nějakými jasnými cíli ku zotavení post COVID ekonomiky) nebo ne. Tomu jo a tomu ne, to je dost šílené a obávám se časem i napadnutelné.

xyz

„Nemůžeme být ti jediní, kteří žádnou kompenzaci nedostali,“
A oni jsou jediní? Co např. takoví železniční dopravci v závazku veřejné služby při nettosmlouvě (která jim najednou není dost dobrá)?

Kolik dostaly cestovní kanceláře (mimochodem totéž jako aerolinky – samy o sobě podnikat mohly, jen holt vlivem vnějších okolností výrazně poklesl zájem o jejich služby)?

noerf

Železniční dopravci s nettosmlouvami dostávají určitou částku stále. Navíc MD poskytlo dopravcům určité kompenzace.

xyz

Stejně tak letečtí dopravci dostávají určitou částku stále. Tzn. vcelku irelevantní.

Stejně tak se dají namítnout další provozy – co např. prádelny, které nyní mají velmi omezený provoz kvůli tomu, že u nich nenechají prát restaurace či hotely.

Petr

Ty kompenzace jsou pouze částečné a pouze za rychlíky objednávané MD. Většina výkonů dopravců je regionalka v krajích a tam nedostali dopravci taky nic.

Ciba

Tak určitě, když přispěje i čínský stát, tak proč ne… 😂

Ted

Takto to nefunguje. Kiwi též dostalo, a třeba po amících co tam mají též podíl nebylo nic požadováno.

Ciba

Pokud je mi známo, tak v Kiwi nedrží podíl US Gov’t, na rozdíl od majoritního podílu čínské státní firmy ve Smartwings…

Ted

To je přeci irelevantní, v Arrivě drží majoritní podíl Německý stát.

TGm.

Pokus do účetnictví zanést pohledávku, kterým by se vyhnuli povinnosti zahájit bankrot až za měsíc skončí ochrana před věřitelí. Číňani ani banky peníze nedodali.

David

Doufám, že nedostanou ani korunu.

Adam H

Z jakého důvodu? Stát jim nepřímo (zákaz volného pohybu, zákaz vstupu cizinců, ..) i přímo (zavřená letiště BRQ a OSR) více méně zakázal podnikat, takže by měl nést následky.

Honza

Doufám, že z diskuzí zmizí takoví diskutující.

Jan Tuhý

Zakazovat je tak pohodlné, že? 🙂

Zdeněk

Ano, jakýkoliv odlišný názor od Honzova názoru je špatný a měl by se zakázat a zmizet…Tohle mi něco připomíná…